PDA

Bekijk Volledige Versie : Doden bij aanval op joodse school Jeruzalem



Bofko
06-03-08, 22:05
Op een joods seminarium in de Israëlische stad Jeruzalem hebben twee gewapende mannen vanavond zeker zeven mensen doodgeschoten. Tenminste 35 mensen zouden gewond zijn geraakt.
Volgens de Israëlische televisie hebben speciale eenheden van de politie de schutters gedood.
De gewapende mannen drongen de bibliotheek binnen waar ongeveer tachtig mensen waren verzameld en openden het vuur.
Het Mercaz Harav yeshiva-seminarium in Jeruzalem is een bekend centrum van joodse studie. Het bestuur zou banden hebben de joodse kolonistenbeweging op de Westelijke Jordaanoever. De meeste studenten zijn tieners.
De verantwoordelijkheid voor de aanval is vooralsnog niet opgeëist. In de Gazastrook vuurden mannen vreugdeschoten in de lucht om de aanval te vieren. Door een luidspreker uit een moskee in Gazastad klonk de tekst „dit is de wraak van God.” Drie dagen geleden beëindigde Israël een offensief in de Gazastrook waarbij circa 120 Palestijnse doden vielen, van wie de helft burgers.

nrc

Aït Ayt
07-03-08, 15:25
hopelijk komt er nog naar voren waarom ze in vredesnaam een religieuze school hebben uitgekozen om daar het vuur te openen?
kinderen en haredim moeten uitgesloten zijn van vergeldingsacties..

Spoetnik
07-03-08, 16:31
hopelijk komt er nog naar voren waarom ze in vredesnaam een religieuze school hebben uitgekozen om daar het vuur te openen?
kinderen en haredim moeten uitgesloten zijn van vergeldingsacties..

De school is van de religieuze kolonistenbeweging, ergo degene die geen stulkje grond van israel willen afstaan aan de palestijnen. De kinderen op deze school gaan gewoon het leger in als ze 18 zijn, erg fanatieke mensen. De schutter werd overigens doodgeschoten door een off-duty soldaat die op die school zat.

JobHopper
07-03-08, 16:39
..De kinderen op deze school gaan gewoon het leger in als ze 18 zijn..

Dan weet ik nog wel wat kraamafdelingen voor ze ...

(mijn god zeg..wat een theorie)

Spoetnik
07-03-08, 16:49
(mijn god zeg..wat een theorie)

Geen theorie, maar de reden.

Zoals je waarschijnlijk niet weet gaan de meeste religieuze yeshiva studenten niet het leger in. Deze yeshiva studenten echter wel, uitzonderling op de regel.

JobHopper
07-03-08, 16:55
Geen theorie, maar de reden.

Zoals je waarschijnlijk niet weet gaan de meeste religieuze yeshiva studenten niet het leger in. Deze yeshiva studenten echter wel, uitzonderling op de regel.


Kan heel goed zijn. Maar wat ik wil zeggen is dat blijkbaar een kraamkliniek in een nederzetting ook een legitiem doel kan zijn omdat deze kinderen waarschijnlijk ook het leger in zullen gaan...

Spoetnik
07-03-08, 17:01
Kan heel goed zijn. Maar wat ik wil zeggen is dat blijkbaar een kraamkliniek in een nederzetting ook een legitiem doel kan zijn omdat deze kinderen waarschijnlijk ook het leger in zullen gaan...

Ik heb niet gezegd dat het een legitiem doel is, ik wilde alleen zeggen tegen Aït Ayt dat het hier niet de haredim betrof die niet het leger in gaan, maar dat het hier kinderen zijn van hardcore religieuze kolonisten. Maar het blijven kinderen die hier getroffen zijn, dus dat kan nooit een legitiem doel zijn.

Overigens, volgens Israel zijn er uberhaupt geen legitieme doelen, een aanval op een legerpost wordt immers ook altijd door terroristen uitgevoerd. Ik kan me nog goed herinneren dat toen enkele jaren geleden de palestijnen een aantal Israelische soldaten in Hebron in een hinderlaag hadden gelokt dat Netanyahu het doodleuk tegenover de internationale pers het over onschuldige burgers had.

Spoetnik
07-03-08, 17:30
Voor mensen die zich afvragen waarom deze yeshiva werd aangevallen moeten zich eens verdiepen in de Hardal beweging: http://en.wikipedia.org/wiki/Hardal en de uitspraken bekijken van rabijnen in die beweging. Mercaz HaRav is het religieuze centrum van deze beweging. Dat laat je zien wat voor soort Rabijnen deze yeshiva produceert.

Bijvoorbeeld:



http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1180527966693&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

"If they don't stop after we kill 100, then we must kill a thousand," said Shmuel Eliyahu. "And if they do not stop after 1,000 then we must kill 10,000. If they still don't stop we must kill 100,000, even a million. Whatever it takes to make them stop."

Aït Ayt
07-03-08, 17:32
De school is van de religieuze kolonistenbeweging, ergo degene die geen stulkje grond van israel willen afstaan aan de palestijnen. De kinderen op deze school gaan gewoon het leger in als ze 18 zijn, erg fanatieke mensen. De schutter werd overigens doodgeschoten door een off-duty soldaat die op die school zat.

je hebt gelijk.. het gaat hier om nationaal religieuzen. dacht eerst dat het om echte haredim ging.