PDA

Bekijk Volledige Versie : Terreurdreiging: Nederlanders in buitenland liegen over hun nationaliteit



Marsipulami
07-03-08, 09:47
Nederland voert alarmniveau op


BRUSSEL - 'Ik ken Nederlanders die nu al wegens de Wilders-film in het buitenland zeggen dat ze Belgen zijn ', zegt terrorisme-expert Edwin Bakker.


Van onze redacteur

Nederland voert het dreigingsniveau van terroristische aanslagen op van 'beperkt' tot 'substantieel', het op een na hoogste niveau. Het nieuws viel samen met de mededeling dat de anti-Koranfilm van parlementslid Geert Wilders (DS 6 maart) waarschijnlijk pas eind deze maand wordt vertoond. 'Dat geeft hopelijk een mogelijkheid tot wat afkoeling', zegt Edwin Bakker van het Instituut Clingendael.

'Maar het belangrijkste is dat Geert Wilders nu eens moet zeggen wanneer hij die film vertoont. Onze bedrijven in het buitenland, onze hulporganisaties: die mensen moeten voorbereid zijn, niet worden overvallen door het nieuws.'

Het feit dat tussen de Nederlandse regering en Wilders een flink haar in de boter zit, schaadt volgens Bakker die voorbereidingen. 'Men vertrouwt Wilders absoluut niet', zegt Bakker. 'Onlangs had Wilders bijvoorbeeld een gesprek met de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding, Tjibbe Joustra. Ik weet uit goede bron dat Wilders na het gesprek Joustra hartelijk bedankt voor gesprek. Dan loopt hij buiten, stapt naar de pers en zegt: ze hebben me geïntimideerd. Wilders heeft veel onzin verkocht. Volgens hem heeft premier Balkenende onrust gezaaid rond de film. Maar zoek eens op hoeveel mededelingen Wilders sinds december zelf rond zijn film heeft gedaan? Tot vandaag werkt Wilders niet mee om de consequenties van zijn recht op vrije meningsuiting in te perken.'

Volgens Bakker is de discussie 'al lang geen zaak meer voor Wilders en de regering alleen'. 'Er zijn heel andere krachten die gebruik maken van die film, zoals ook gebeurde in de Deense cartoonkwestie. Alleen blijft het hele debat in Nederland uiterst provinciaal. Onze politici geven elkaar de schuld, de samenleving voert discussietjes over de vraag of boerkini's in zwembaden toegelaten zijn. Het besef dat Nederland een onderdeel is van de wereld, dringt nog altijd niet door.'

In Nederland zelf verwacht Bakker voorlopig geen problemen 'tenzij er in de film iets echt extreems gebeurt zoals een verbranding van de Koran'. 'Mogelijk komt er dan in Nederland ook protest - en hopelijk ook van Nederlanders. Maar je kan evenmin uitsluiten dat zoiets het triggering event wordt in een radicaliseringsproces van bepaalde jongeren.'

In het buitenland ziet Bakker vooral gevaren in niet-toeristische gebieden, want daar wil de overheid noch de bevolking imagoschade oplopen. 'Maar in sommige landen kan je niet betogen, behalve over sommige kwesties. We zullen binnenkort vele demonstraties zien waarvan nul procent van de deelnemers de film heeft gezien. Ik denk aan landen als Pakistan, Jemen, Sudan en sommige gebieden van Indonesië, zoals Atjeh. Maar zelfs in rurale regio's van Turkije zou ik na het vrijdaggebed niet meer rondlopen met een Ajax-shirt.'

Bakker kent Nederlanders die zich nu al in het buitenland voordoen als Belgen. 'Maar of het wat oplost zodra de film verschijnt? Dan lijkt de Belgische ambassade me evenmin veilig te zijn als de Nederlandse of de Luxemburgse. Er vallen altijd verkeerde slachtoffers.'

www.standaard.be/wilders

VerbalSmaeel
07-03-08, 10:11
'Ik ken Nederlanders die nu al wegens de Wilders-film in het buitenland zeggen dat ze Belgen zijn ', zegt terrorisme-expert Edwin Bakker.
Haha tot zover onze ridders van het vrije woord, stelletje helden op sokken.

Marsipulami
07-03-08, 10:43
Haha tot zover onze ridders van het vrije woord, stelletje helden op sokken.


:hihi:

Soulsister4u
07-03-08, 13:12
tja... de vrijheid van beledigen is een groot goed...

Slinger
07-03-08, 13:15
Nederland voert alarmniveau op


BRUSSEL - 'Ik ken Nederlanders die nu al wegens de Wilders-film in het buitenland zeggen dat ze Belgen zijn ', zegt terrorisme-expert Edwin Bakker.



Heel verstandig. Domme, gewelddadige, religieuze fanaten moet je nu eenmaal te slim af zijn.

Soulsister4u
07-03-08, 13:23
Heel verstandig. Domme, gewelddadige, religieuze fanaten moet je nu eenmaal te slim af zijn.

Ja want het is gebleken dat Nederland echt potdicht zit (yeah right) Ik weet niet of je de documentaire een paar weken geleden hebt gezien? Je kunt zo schiphol binnenlopen...echt een lachtertje die zogenaamde opgeschroevde beveiliging.....wees blij dat Nederland blijkbaar niet zo hoog op het prioriteitenlijstje ligt van de desbetreffende personen die zoiets zouden kunnen bekokstoven. Nederland is lang niet zo belangrijk als Hollandertjes durven te beweren

VerbalSmaeel
07-03-08, 13:28
Heel verstandig. Domme, gewelddadige, religieuze fanaten moet je nu eenmaal te slim af zijn.
Het is niet vreemd dat dit van een Zionist moet komen. Liegen is toch zo'n beetje jullie core-business en paranoia jullie lijfspreuk. Voor een Zionist schuilt er in elke Palestijn een Hitler en in elke moslim een terrorist. Dat is dus de consequentie van het jarenlang dagelijks uitmoorden van een volk met het excuus dat anti-semitisme in elk hoekje schuilt. Wie onrecht doet zal overal het gevaar zien loeren.

Slinger
07-03-08, 13:28
Ja want het is gebleken dat Nederland echt potdicht zit (yeah right) Ik weet niet of je de documentaire een paar weken geleden hebt gezien? Je kunt zo schiphol binnenlopen...echt een lachtertje die zogenaamde opgeschroevde beveiliging.....wees blij dat Nederland blijkbaar niet zo hoog op het prioriteitenlijstje ligt van de desbetreffende personen die zoiets zouden kunnen bekokstoven. Nederland is lang niet zo belangrijk als Hollandertjes durven te beweren

Gelukkig hebben we nog oude vrienden die meehelpen ons te beschermen.

Slinger
07-03-08, 13:29
Het is niet vreemd dat dit van een zionist moet komen. Liegen is toch zo'n beetje jullie core-business en paranoia jullie lijfspreuk. Voor Zionist schuilt er in elke Palestijn een Hitler en in elke moslim een terrorist. Dat is dus de consequentie van het jarenlang dagelijks uitmoorden van een volk met het excuus dat anti-semitisme in elk hoekje schuilt. Wie onrecht doet zal overal het gevaar zien loeren.


:hihi:

Soulsister4u
07-03-08, 14:02
Gelukkig hebben we nog oude vrienden die meehelpen ons te beschermen.

Dat hopen jullie...:hihi:

Slinger
07-03-08, 14:11
Dat hopen jullie...:hihi:

Maak je geen zorgen, de band tussen Nederland en de VS en Engeland is een erg sterke.

VerbalSmaeel
07-03-08, 14:20
Maak je geen zorgen, de band tussen Nederland en de VS en Engeland is een erg sterke.
Vergeet Zionistan niet.:hihi:

Flupke.
07-03-08, 14:21
Nederlanders hebben al altijd Belg willen zijn ,alleen hadden ze tot hiertoe nog excuus kunnen vinden,tot wilders op het toneel verscheen.

knuppeltje
07-03-08, 14:27
Nederlanders hebben al altijd Belg willen zijn ,alleen hadden ze tot hiertoe nog excuus kunnen vinden,tot wilders op het toneel verscheen.

Waarom denk jij dat de Vlamingen zo snel mogenlijk de Belgische staat willen opheffen?
Maar ze kunnen zoveel willen als ze willen- we moeten ze niet erbij hebben.
Voor mijn part kunnen ze Limburg kadoo krijgen als ze maar weg blijven. :hihi:

Max Stirner
07-03-08, 14:34
Haha tot zover onze ridders van het vrije woord, stelletje helden op sokken.


Heldhaftigheid verwarren met zelfmoordneigingen is iets dat in bepaalde kringen wel vaker voorkomt.

Eni
07-03-08, 14:39
Heldhaftigheid verwarren met zelfmoordneigingen is iets dat in bepaalde kringen wel vaker voorkomt.

Auwa :D

Eni
07-03-08, 14:45
.
Voor mijn part kunnen ze Limburg kadoo krijgen als ze maar weg blijven. :hihi:

Begin je weer Knuppel? Brabantse verkensboer:boer:

knuppeltje
07-03-08, 14:46
Begin je weer Knuppel? Brabantse verkensboer:boer:

:hihi:

mulan
07-03-08, 15:12
Wie onrecht doet zal overal het gevaar zien loeren.

Interesting.

David
07-03-08, 15:14
Spannend allemaal hoor.

mulan
07-03-08, 15:16
Heldhaftigheid verwarren met zelfmoordneigingen is iets dat in bepaalde kringen wel vaker voorkomt.

:argwaan:

Max Stirner
07-03-08, 15:49
:argwaan:


.. :)

VerbalSmaeel
07-03-08, 15:52
Heldhaftigheid verwarren met zelfmoordneigingen is iets dat in bepaalde kringen wel vaker voorkomt.
Zoals in de kringen van Theo van Gogh en Pim Fortuyn? Zijn de helden op sokken die zichzelf verloochenen dan degenen die heldhaftig zijn?

Mocht je nieuwsgierig zijn waar die discrepantie, aan de ene kant een heldhaftig zelfbeeld- aan de andere kant een held op sokken, vandaan komt, dan heb ik een nieuwtje voor je:

Lezer Jaap Engelsman schrijft in een gepubliceerde brief aan de NRC: 'Frank Ankersmit (NRC, 11 februari) kent grote politiek-historische betekenis toe aan, zoals hij schrijft, "de bekende uitspraak van Voltaire: ik vind Uw ideeen volstrekt weerzinwekkend, maar ik ben bereid mijn leven te riskeren voor uw vrijheid om die te uiten." Die uitspraak is in het werk van Voltaire nooit gevonden. Het sprookje dat hij zijn leven over had voor de waarheid, is in de wereld gebracht door de Britse schrijfster E.B. Hall... Op 8 februari 1776 schreef Voltaire... in een brief: "Ik ben dol op de waarheid, maar beslist niet op het martelaarschap."'

Aan de ene kant een historisch zelfbeeld met de icoon van een heldhaftige Voltaire als ridder van het vrije woord die de cultuur en haar cultuurhouders zou determineren als de brengers van beschaving; aan de andere kant de werkelijkheid van zelfloochenaars als het erop aankomt dat virtuele, superieure wereldbeeld te verdedigen. Van alles kent men de prijs, maar van niks de waarde.

VerbalSmaeel
07-03-08, 15:53
:argwaan:
Typisch, niet? Zomaar goedkoop wat roepen zonder de waarde of de waarheid van je eigen woorden te kennen.

Max Stirner
07-03-08, 16:37
Zoals in de kringen van Theo van Gogh en Pim Fortuyn? .



Nee.

Ook al is het geven van een mening verwarren met zelfmoordneigingen iets dat in bepaalde kringen wel vaker voorkomt.

VerbalSmaeel
07-03-08, 17:18
Nee.

Ook al is het geven van een mening verwarren met zelfmoordneigingen iets dat in bepaalde kringen wel vaker voorkomt.
:rolleyes:

Joesoef
07-03-08, 17:21
Er zijn dus ook domme Nederlanders.

Slinger
07-03-08, 17:34
Vergeet Zionistan niet.:hihi:

Als je Eretz Israël bedoelt, ja zeker dat hoort er ook bij!

Witte78
07-03-08, 18:26
Er zijn dus ook domme Nederlanders.

Nee, er zijn nu blijkbaar ook slimme belgen.