PDA

Bekijk Volledige Versie : RK-Kerk in VS betaalde alleen al in 2007 615 miljoen voor misbruik



Joesoef
08-03-08, 09:27
RK-Kerk in VS betaalde 615 miljoen voor misbruik
Uitgegeven: 8 maart 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 8 maart 2008 08:36

WASHINGTON - De Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten heeft vorig jaar 615 miljoen dollar (bijna 400 miljoen euro) moeten uitgeven in verband met seksueel misbruik van kinderen door priesters en andere geestelijken.

Dat bleek uit een vrijdag gepubliceerd rapport van de Amerikaanse Conferentie van Katholieke Bisschoppen.




Schadevergoedingen

Het overgrote deel (526 miljoen dollar) was bestemd als schadevergoeding aan slachtoffers van misbruik. Dat is bijna het dubbele van het bedrag dat in 2006 werd uitbetaald. Circa 23 miljoen ging naar therapie voor slachtoffers of hulp aan vermeende daders. En nog eens 60 miljoen ging op aan advocatenkosten.

Aanklachten

Uit het rapport blijkt dat vorig jaar 689 nieuwe aanklachten van misbruik zijn ingediend. De meerderheid van de zaken speelde zich al decennia geleden af. De meeste slachtoffers waren mannen en meer dan de helft was tussen de tien en veertien jaar oud toen het seksueel misbruik begon.

Het aantal aanklachten nam de afgelopen drie jaar af, maar de schadevergoedingen stegen.

Joesoef
08-03-08, 09:28
Weet je tenminste waar het geld naar toe gaat als dat zakje voor je neus langs schuift.

knuppeltje
08-03-08, 09:40
RK-Kerk in VS betaalde 615 miljoen voor misbruik
Uitgegeven: 8 maart 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 8 maart 2008 08:36

WASHINGTON - De Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten heeft vorig jaar 615 miljoen dollar (bijna 400 miljoen euro) moeten uitgeven in verband met seksueel misbruik van kinderen door priesters en andere geestelijken.

Dat bleek uit een vrijdag gepubliceerd rapport van de Amerikaanse Conferentie van Katholieke Bisschoppen.




Schadevergoedingen

Het overgrote deel (526 miljoen dollar) was bestemd als schadevergoeding aan slachtoffers van misbruik. Dat is bijna het dubbele van het bedrag dat in 2006 werd uitbetaald. Circa 23 miljoen ging naar therapie voor slachtoffers of hulp aan vermeende daders. En nog eens 60 miljoen ging op aan advocatenkosten.

Aanklachten

Uit het rapport blijkt dat vorig jaar 689 nieuwe aanklachten van misbruik zijn ingediend. De meerderheid van de zaken speelde zich al decennia geleden af. De meeste slachtoffers waren mannen en meer dan de helft was tussen de tien en veertien jaar oud toen het seksueel misbruik begon.

Het aantal aanklachten nam de afgelopen drie jaar af, maar de schadevergoedingen stegen.

Als ze daar zelf nu eens een goed boek over schrijven en er een smeuige film over zouden maken, volgens mij zijn die schadevergoedingen dan weer zo terugverdiend. :gsm:
Ik bedoel- die Hell's Kitchen van Carcaterra werd toch ook een kaskraker. :haha:

foxcave
08-03-08, 09:59
Gelukkig is het grootste gedeelte terecht gekomen waar het hoort, bij de slachtoffers.

Jammer vind ik dat je niets in het bericht terug vind over het bestraffen van de daders.

Joesoef
08-03-08, 10:13
Gelukkig is het grootste gedeelte terecht gekomen waar het hoort, bij de slachtoffers.

Jammer vind ik dat je niets in het bericht terug vind over het bestraffen van de daders.


Idd opmerkelijk. Werkgever aansprakelijk ipv de dader? Benieuwd naar het waarom.

foxcave
08-03-08, 10:20
Idd opmerkelijk. Werkgever aansprakelijk ipv de dader? Benieuwd naar het waarom.



Misschien omdat de zaken tientallen jaren oud zijn, de dader ondertussen overleden, wie zal het zeggen, maar blijf het vreemd vinden.

Marsipulami
08-03-08, 11:31
Slachtoffers van sexueel misbruik in de VS hebben geluk als ze door een kerkelijk ambtsdrager zijn misbruikt. Hun lotgenoten die door een metaalarbeider of een sportleraar of zo werden misbruikt, die moeten het meestal stellen met een schadevergoeding die een stuk lager ligt of helemaal zonder schadevergoeding.

knuppeltje
08-03-08, 12:04
Slachtoffers van sexueel misbruik in de VS hebben geluk als ze door een kerkelijk ambtsdrager zijn misbruikt. Hun lotgenoten die door een metaalarbeider of een sportleraar of zo werden misbruikt, die moeten het meestal stellen met een schadevergoeding die een stuk lager ligt of helemaal zonder schadevergoeding.

Jij vuile smerige hypocrite jezuiet. :fpimp:

knuppeltje
08-03-08, 12:23
Idd opmerkelijk. Werkgever aansprakelijk ipv de dader? Benieuwd naar het waarom.

Omdat wekgevers aansprakelijk zijn voor wat hun personeel in arbeidstijd uitvreet, zelfs als dat gevolgen heeft na de werktijd.
Voorbeeld: Elke wergever- niet in de horica, die zijn personeel alcohol verstrekt op de werkplek en waaruit later een ongeval plaatsvloeit kan hiervoor aansprakelijk gesteld worden in Nederland wegens het onrechtmatig verstrekken van alkohol.
Tevens is elke wergever in Nederland verplicht om voor een veilige arbeidsplek te zorgen voor ieder die daar komt, werknemers of bezoekers- maakt niet uit, zie bijvoorbeeld het VCA in de bouw, maar veiligheidsnormen gelden voor alle werkplekken in Nederland.
Tevens speelt ook nog een grote rol dat de kerk in Amerika- waar niet, zoveel mogelijk heeft tegengewerkt aan de meeste onderzoeken, opsluiten de daders en dokken dus- niet te weinig!

Joesoef
08-03-08, 13:29
Omdat wekgevers aansprakelijk zijn voor wat hun personeel in arbeidstijd uitvreet, zelfs als dat gevolgen heeft na de werktijd.
Voorbeeld: Elke wergever- niet in de horica, die zijn personeel alcohol verstrekt op de werkplek en waaruit later een ongeval plaatsvloeit kan hiervoor aansprakelijk gesteld worden in Nederland wegens het onrechtmatig verstrekken van alkohol.
Tevens is elke wergever in Nederland verplicht om voor een veilige arbeidsplek te zorgen voor ieder die daar komt, werknemers of bezoekers- maakt niet uit, zie bijvoorbeeld het VCA in de bouw, maar veiligheidsnormen gelden voor alle werkplekken in Nederland.
Tevens speelt ook nog een grote rol dat de kerk in Amerika- waar niet, zoveel mogelijk heeft tegengewerkt aan de meeste onderzoeken, opsluiten de daders en dokken dus- niet te weinig!


Een vakkevuller van AH die een kassiere aanrand, AHOLD aansprakelijk? Geloof dat het priesterschap niet inhoud dat je ongevraagd intieme diensten moet opdringen. Heel wat anders dan schade voortvloeiend uit werk.
Denk dat het eerder met de rol van de kerk te maken heeft.

Spoetnik
08-03-08, 18:50
Idd opmerkelijk. Werkgever aansprakelijk ipv de dader? Benieuwd naar het waarom.

De werkgever heeft in veel gevallen de hand boven het hoofd gehouden van de dader. Daardoor konden pedofiele priesters veel langer dan nodig doorgaan met hun praktijken.

Olive Yao
08-03-08, 19:30
Slachtoffers van sexueel misbruik in de VS hebben geluk als ze door een kerkelijk ambtsdrager zijn misbruikt. Hun lotgenoten die door een metaalarbeider of een sportleraar of zo werden misbruikt, die moeten het meestal stellen met een schadevergoeding die een stuk lager ligt of helemaal zonder schadevergoeding.

Ja, en zo ben ik een geweldige opschepper. Ik ben een keer aangereden door een fiat panda, en ik vertel iedereen dat het een ferrari was.

knuppeltje
08-03-08, 19:47
Denk dat het eerder met de rol van de kerk te maken heeft.

Dat zei ik dus, die heeft als wergever er op toe te zien dat de werkplekken voor iedereen veilig zijn.
Dat heeft ze niet alleen verzuimd- maar ook nog eens alle mogelijke tegenwerking aan diverse onderzoeken gepleegd.
Als die wergever van die vakkenvuller geen maatregelen neemt en de boel maar de boel laat en niets doet om het verder te voorkomen ondanks klachten van slachtoffer- dan zal ook hij zich moeten verantwoorden.

knuppeltje
08-03-08, 19:49
Ja, en zo ben ik een geweldige opschepper. Ik ben een keer aangereden door een fiat panda, en ik vertel iedereen dat het een ferrari was.

:hihi:

Olive Yao
08-03-08, 20:01
:hihi:

Die over de roomskatholieke financiële tekorten die ze nu weer aanzuiveren door biechtstoelen te verhuren als peeskamertjes kende je al, hè?

knuppeltje
08-03-08, 20:41
Die over de roomskatholieke financiële tekorten die ze nu weer aanzuiveren door biechtstoelen te verhuren als peeskamertjes kende je al, hè?

Die dingen hebben ze toch allang weggehaald?
Nee- Ik kon hem nog niet, maar hij is wel grof hoor. :fpimp:

Olive Yao
08-03-08, 20:44
Die dingen hebben ze toch allang weggehaald?
Nee- Ik kon hem nog niet, maar hij is wel grof hoor. :fpimp:
Heel grof :cool:

mark61
08-03-08, 23:10
Slachtoffers van sexueel misbruik in de VS hebben geluk als ze door een kerkelijk ambtsdrager zijn misbruikt. Hun lotgenoten die door een metaalarbeider of een sportleraar of zo werden misbruikt, die moeten het meestal stellen met een schadevergoeding die een stuk lager ligt of helemaal zonder schadevergoeding.

Jij hebt wel lef ook hè, varreken?

knuppeltje
09-03-08, 10:14
Jij hebt wel lef ook hè, varreken?

Mwa- zoveel stomzinnige platvloersheid met lef verwarren vind ik nu ook weer ietsie pietsie te veel eer.
Zei ik ietsiee pietsie?

Tinky
09-03-08, 14:18
Echt erg man wat die Christenen die jonge kinderen hebben aangedaan. Ik maak me echt zorgen...wie zegt dat deze kindermisbruik is gestopt...Wat hebben ze eraan gedaan om het te voorkomen?