PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Geen theologie meer, gewoon juridisch aanpakken'



illmatik
11-03-08, 12:14
"Er was aan één signaal voldoende om een hele juridische beweging in gang te krijgen. Het Openbaar Ministerie heeft nu al de handen vol aan talloze aangiften." Aan het woord is Ali Eddaoudi, publicist en geestelijk verzorger, samen met collega-publicist Mohammed Jabri oprichter van de Stichting Mirsab. "En Mohammed weet altijd het juiste moment uit te kiezen om persberichten met precies de juiste lading naar de media te sturen."

De laatste weken regent het namelijk aanklachten aan het adres van Geert Wilders, en de ambtenaren van het Openbaar Ministerie hebben er de handen vol aan. Toen Mohammed Jabri in een interview aan dagblad Trouw, afgelopen januari, bekendmaakte dat hijzelf en Ali Eddaoudi werken aan de oprichting van Stichting Mirsab, kwamen andere partijen ook in actie. De stichting zal zich bezighouden met het juridisch benaderen van alles wat door moslims als discriminatoir wordt opgevat. "Maar er moet wel juridisch iets tegen te doen zijn. Ik wil namelijk niet dat deze stichting een partij van 'jankerds' wordt die om ieder wissewasje bij de officier van justitie aanklopt." Jabri klinkt strijdbaar maar zelfkritisch.

"Ik stuur geen persberichten. Nooit. Ik benader gewoon mensen die ik in mijn netwerk heb zitten en voorzie ze van hetgeen ik te vertellen heb. Maar ik bepaal altijd zelf de inhoud." Jabri, ooit columnist voor het roemruchte en reeds opgeheven Elqalem.nl (een islamitisch internetmagazine, red.), weigert namelijk te bedelen om media-aandacht. De media heeft hen nodig, en niet andersom, is zijn devies.
"Journalisten zijn egotrippers. Net zoals wij publicisten dat zijn. Geef ze een scoop en vertel ze dat ze uitverkoren zijn vanwege hun journalistieke kwaliteiten. Bij hun eindredacteuren gaan ze dan voor je door het vuur. Gegarandeerd succes."

Ali prefereert een andere aanpak. "Ik probeer het liever wat objectiever aan te pakken door een simpel persbericht te versturen naar het ANP. Dan pakt de media het vanzelf wel op." Maar dat gebeurt lang niet altijd, beweert Jabri. Met zijn aanpak heeft hij naar eigen zeggen wel altijd de door hem gewenste aandacht. De geschiedenis spreekt in dit geval voorlopig in Jabri's voordeel. "Gelukkig hoef ik me niet bezig te houden met dat aspect." Eddaoudi roert in zijn kopje koffie, Jabri laat de discussie voor wat die is.

De twee zijn tegenpolen in de islamitische wereld die zich op Nederlands grondgebied afspeelt. Jabri wil geen bemoeienissen met het privéleven van wat hij noemt 'de individuele moslim', waar Eddaoudi van mening is dat "alles begint bij de maatschappelijke opvoeding." Toch zijn hun uiteindelijke standpunten hetzelfde. "Een volwaardige, maatschappelijke participatie is het enige dat moslims willen in Nederland," weet Jabri. "Het maakt daarbij niet uit of ze zich laten bestempelen als liberaal, radicaal, links, rechts. Uiteindelijk wil iedereen hetzelfde: huisje, boompje, beestje en geen gezeur aan het hoofd. Een hoofddoek dragen wanneer het uitkomt en naakt over de straten rennen wanneer ze willen."

Jabri wordt dan ook moe van de theologische discussies en voert ze allang niet meer. "Iedereen geeft er een eigen invulling aan. Ik vind het best, 'wie ben ik daarin?', denk ik weleens. Ik maak me dan ook niet druk om het wel of niet moeten drinken van warm water, zelfkastijding, wel vasten, niet vasten. Ik weet voor mezelf wat wel mag, niet mag, moet, niet moet. Uiteindelijk krijg ik de rekening gepresenteerd voor mijn doen en laten en de enige die daar verantwoording voor draagt ben ikzelf. Dat geldt voor andere mensen ook."

"De kaders van de islam zijn duidelijk. Die moeten we hoe dan ook wel altijd in het achterhoofd houden. Wij kunnen niet de inhoud van de Koran zomaar van de een op de andere dag wijzigen." Eddaoudi heeft een andere benadering. "Natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten. Maar het kan geen kwaad die theologische discussies op intellectueel niveau te voeren...".

Jabri onderbreekt: "Dan moet er wel eerst sprake zijn van een intellectuele benadering. Voorlopig heeft Nederland die niet." Hij wijst op de affaire van de hoofddoek als voorbeeld. "Zo'n marginale discussie," vindt Jabri. "De manier waarop wij in Nederland praten over de hoofddoek getuigt van weinig tot geen respect voor de achterliggende gedachte ervan. Het wordt gereduceerd tot een kledingstuk dat een vrouw, verplicht of niet, draagt om vooral niet goedkoop over te moeten komen. Het is juist zoveel meer. Maar nogmaals, ik wil die discussie niet voeren. Op dit punt in mijn leven gaat het mij niets aan. En Ali ook niet." Jabri kijkt zijn collega grijnzend aan. Die glimlacht noodgedwongen.

De Stichting Mirsab staat op het punt haar statuten bij een notaris te deponeren. Het heeft wat tijd en werk gekost, maar ze zijn eindelijk gereed. "Voor de statuten hebben we de adviesraad verantwoordelijk gesteld. De heren Van Koningsveld en Rabbae hebben de taak op zich genomen om de statuten van Mirsab dicht te timmeren," vertelt Jabri.
Naast het dagelijks bestuur, dat nog zal worden gepresenteerd tijdens de officiële presentatie van de stichting-in-wording, hebben Eddaoudi en Jabri een adviesraad aangesteld. Die bestaat uit Sjoerd van Koningsveld, Mohammed Rabbae, Yahia Bouyafa en Haçi Karaçaer. Ali: "Deze heren zullen erop toezien dat Mirsab niet afwijkt van haar primaire doelstellingen en zullen een controlerende functie uitoefenen op het bestuur."

Eddaoudi is verkozen tot voorzitter voor de rest van het jaar 2008. "Mohammed wilde die rol niet op zich nemen, ook al is hij degene geweest die dit allemaal in gang heeft gezet. En de andere betrokkenen willen zich vooral richten op hun vakgebied. Ik vind het niet erg om te doen, het is uiteindelijk allemaal ten goede van de moslimgemeenschap." Jabri zal voorlopig wel dienst blijven doen als bestuurscoördinator maar zegt zelf ook daarmee te willen stoppen. "Ik heb altijd dingen makkelijk weten op te zetten en mensen hier en daar weten te mobiliseren. Maar het mag duidelijk zijn dat besturen niet 'mijn ding' is. Ik ben dan ook blij dat de mensen die er nu bij betrokken zijn hun verantwoordelijkheid nemen en zelf ook allerlei dingen in gang zetten."

Jabri zal zich in de toekomst steeds meer gaan richten op de publicitaire kant van de stichting. "Schrijven is en blijft mijn allereerste passie. Dus zullen Ali, ikzelf en nog een paar anderen op de website van Mirsab (www.mirsab.nl, red.) van tijd tot tijd onze schrijfsels publiceren."

Voor de juridische kant heeft Jabri alles in het werk gesteld om de beste advocaten te strikken. "Haroon Raza, Famile Arslan, Karim Mohajir en in iets mindere mate Gerard Spong," zegt Jabri trots. "Ik heb hen slechts gewezen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en, ook al willen ze dat niet zijn, hun status als rolmodel voor islamitische jongeren die ook rechten studeren. Ze waren er aanvankelijk niet blij mee maar ze zien de ernst van de zaak in en zetten zich op de achtergrond nu al meer dan ik had verwacht in." De rol van Gerard Spong is wel anders ingevuld. "Gerard heeft zijn diensten aangeboden waar nodig. Met Haroon hebben we al een jurist die in de top 10 van beste strafpleiters van Nederland staat, maar de adviezen van Gerard zullen we zeker niet in de wind slaan. Integendeel, er vindt constant overleg plaats tussen die twee." Eddaoudi: "We wilden aanvankelijk alleen moslims betrekken bij de stichting, om ook een signaal af te geven naar wat wij wel degelijk kunnnen. Maar mensen als Spong en Van Koningsveld... als die zich aandienen dan kun je daar niet omheen. Het zijn toch zwaargewichten in hun vakgebied."

Jabri richt zijn pijlers op eind april en wil dan de officiële presentatie houden van Mirsab. "Maar dan moet er nog veel werk verzet worden. Het kan zijn dat het nog langer gaat duren, maar dat is niet erg. Ik doe dit liever goed en langzaam, dan te snel en slecht. Het is namelijk niet niks."
Op de achtergrond zijn de juristen volgens Jabri wel al aan het werk en staan ze in nauw contact met juristen van andere organisaties, zoals het Samenwerkingsverband van Marokkanen Nederland, alsmede talloze islamitische koepelorganisaties. "Laat ze maar hun juridisch werk doen. Dan zorgen Ali en ik wel voor de organisatie er omheen."

De eerste rechtszaak verwacht Jabri na de zomer van dit jaar. "Haroon Raza heeft al wat zaken in gang gezet. Het OM (Openbaar Ministerie) werkt alleen heel erg traag. We zijn eraan overgegeven. Maar op den duur kunnen ze niet om ons heen, hoe bureaucratisch ook."

Eddaoudi: "Om die reden zul je Mirsab niet hoog van de toren horen blazen. De stichting zal echt zoveel mogelijk op de achtergrond opereren, hopelijk ook om de maatschappelijke organisaties van enige rust te voorzien om hun werk 'in het veld' te kunnen doen. Nu moeten ze bij elk wissewasje in de media ook nog eens de rol van spreekbuis op zich nemen, terwijl ze voldoende ander werk hebben te doen. Jabri vervolgt: "En wie ik nu nog hoor zeuren over een gebrek aan maatschappelijke betrokkenheid van moslims, is niet goed snik. Laat al het werk van alle moslims in Nederland niet voor niks zijn geweest. Uiteindelijk willen moslims ook in alle rust hun leven kunnen leiden, naast alle andere bewoners van dit mooie land. Laten we het niet lelijk laten worden door normloze lapzwansen."

© Het Parool
==========