PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa kan ’t echt wel vergeten



IbnRushd
11-03-08, 22:58
Europa kan ’t echt wel vergeten

Door: Frederike Geerdink
Gepubliceerd: vandaag 21:46
Update: vandaag 21:49

Het gaat goed met Turkije. Hoog opgeleide jongeren zien kansen te over. Dus waarom de problemen opzoeken en naar Europa komen?

Hij was nog maar net een week afgestudeerd of hij had al een baan. In zijn werkveld ook nog: milieukunde. Kaan Alpaslan (24) zegt dat hij geluk heeft gehad, maar er speelt meer. Kaan heeft gestudeerd aan een uitstekende universiteit, woont in Istanbul en spreekt zijn talen, zijn Duits en Engels zijn prima. Jongeren zoals hij hoeven zich om hun toekomst geen enkele zorgen te maken. Kaan: ‘Ik moet vaak lachen als ik hoor dat veel Europeanen denken dat het de droom van elke Turk is naar Europa te gaan. Wat moet ik in Europa?’

De Turkse economie groeit de laatste jaren met gemiddeld 5 tot 6 procent. Het aantal buitenlandse investeerders groeit. In Istanbul en in mindere mate in Ankara liggen banen voor hoger opgeleiden voor het oprapen. Exacte gegevens ontbreken, want de cijfers gelden voor alle universiteiten samen en het niveau (en dus de kans op werk) op de vele universiteiten verschilt enorm. Wie aan een goede universiteit studeert, krijgt vaak vóór het afstuderen al een mooie aanbieding van een werkgever.

Yasemin Sari (23) is een studente die met een laptop onder de arm Istanbul doorkruist, onderweg naar universiteit, werk of vrienden. Ze studeert filosofie. Niet meteen een studie waarmee je snel een baan vindt, toch? ‘Jawel hoor, geen probleem’, zegt ze. Als je van haar universiteit komt, de Bosporus Universiteit, zit het bedrijfsleven om je te springen, of je nu filosoof bent of technicus.

Yasemin heeft al bijbanen gehad die het op haar cv niet slecht doen. Ze werkte in de marketing en voor een IT-bedrijf, en nu heeft ze een parttime baan in de media. ‘Maar ik wil het bedrijfsleven niet in’, zegt ze. ‘Ik wil een academische carrière. Eerst promoveren in de VS, daarna hogerop in Turkije. Ik heb ook al een jaar in Duitsland gestudeerd. Naar het buitenland gaan is tijdelijk. Ik weet zeker dat ik altijd naar Turkije terug zal komen.’

Turkije, en dan vooral Istanbul, lééft, zegt Yasemin. Het land is in ontwikkeling en ze geniet ervan daar deel van te kunnen zijn. ‘In Europa is alles strak geregeld, zeker in Duitsland’, zegt ze. ‘Fijn hoor, dat de bus op tijd komt, maar ik miste het dynamische van Istanbul.’ Op de vraag of ze ook in Turkije wil werken om bij te dragen aan de ontwikkeling van haar land, springt ze een beetje uit haar vel: ‘Waarom zou ik een extra reden moeten hebben om gewoon in Turkije te willen zijn? Het heeft niets met idealisme te maken. Europa heeft mij gewoon niets te bieden dat ik niet ook in mijn eigen land kan vinden.’

Refik Erzan, hoogleraar economie aan de Bosporus Universiteit, heeft becijferd dat tot 2030 hooguit tussen de 1 en 6 procent van de Turken naar Europa migreert. ‘Tenminste, als migratie binnen een decennium vanaf nu vrij is’, voegt hij toe. En die kans is minimaal. ‘De voorwaarden om naar Europa te gaan, zijn niet gunstig nu. Jonge Turken met een goede opleiding weten dat. Ze willen best naar Europa om te studeren en eventueel kort te werken, maar je echt in Europa vestigen, daar zien ze vaak niet veel in. Zij hebben toegang tot alle moderne media en weten goed dat Europa flinke sociale problemen heeft en dat migranten het er niet makkelijk hebben. De Europese economie groeit ook niet zo hard als de Turkse, en de arbeidsmarkt is niet toegankelijk voor mensen van buiten de EU. De EU is behoorlijk gesloten.’

depers.nl

The_Grand_Wazoo
12-03-08, 09:14
Ja, maar Turkije heeft dan ook nog heel wat in te halen. Kortom, normaal economisch verschijnsel: ieder zich ontwikkelend land maakt een langere periode een economische spurt door. De relatieve impact van toename van arbeidsproductiviteit, welvaartstoename en daarmee samenhangende consumptie is veel groter dan in al ontwikkelde landen. Het proces dat Turkije nu meemaakt hebben Europese landen in fasen gedurende de 19e en tweede helft 20e eeuw meegemaakt.

knuppeltje
12-03-08, 09:18
Europa kan ’t echt wel vergeten


Bedoel je ook dat ze niet meer bij de EEG willen horen?

mark61
12-03-08, 10:14
Wat kan Europa vergeten?

mark61
12-03-08, 10:17
De Turkse samenleving is kei- en keihard, en ook voor hoogopgeleiden liggen de banen niet voor het oprapen, dat is kul. Dat een hoogopgeleide elite overal in de wereld aan de slag kan is bekend.

Als je niet tot de elite behoort is er niks aan. Geen uitkeringen voor de meesten; de helft van de Turken balanceert op de armoedegrens.

1973Tanger
12-03-08, 11:10
De Turkse samenleving is kei- en keihard, en ook voor hoogopgeleiden liggen de banen niet voor het oprapen, dat is kul. Dat een hoogopgeleide elite overal in de wereld aan de slag kan is bekend.

Als je niet tot de elite behoort is er niks aan. Geen uitkeringen voor de meesten; de helft van de Turken balanceert op de armoedegrens.

Ik wil haast zeggen: het is niet alles goud wat er blinkt.:hihi:

H.P.Pas
12-03-08, 11:14
Ik wil haast zeggen: het is niet alles goud wat er blinkt.:hihi:

:fuckit2: :D

mark61
12-03-08, 11:43
Ik wil haast zeggen: het is niet alles goud wat er blinkt.:hihi:

:zweep:

pureMaroc
12-03-08, 19:27
Een goede ontwikkeling toch? Dit is toch wat de Europeanen willen?
Iedereen blij.

pureMaroc
12-03-08, 19:30
O ja, dat is waar ook. De minder opgeleiden en degenen zonder opleiding blijven wel komen. Gezellig.

Richard the Lionhart
13-03-08, 00:02
O ja, dat is waar ook. De minder opgeleiden en degenen zonder opleiding blijven wel komen. Gezellig.

Gelukkig

Slinger
13-03-08, 06:40
Een goede ontwikkeling toch? Dit is toch wat de Europeanen willen?
Iedereen blij.

Ik vind dat je uit moet gaan van het welzijn van de individuele mens. Turkije is een mooi land. Wie vindt dat hij zich daar beter kan ontwikkelen moet echt niet tegen gehouden worden, hoog opgeleid of niet.

Mark
13-03-08, 15:11
lol, europa is ook niet bang dat dit soort knakkers hierheen komen

het zijn zijn 1000 onopgeleide neefjes uit een dorp in koerdistan die zullen komen

pureMaroc
14-03-08, 18:51
Ik vind dat je uit moet gaan van het welzijn van de individuele mens. Turkije is een mooi land. Wie vindt dat hij zich daar beter kan ontwikkelen moet echt niet tegen gehouden worden, hoog opgeleid of niet.

Dat vind ik nou ook. Turkije is inderdaad een mooi land. Ben alleen benieuwd aan wiens welzijn jij nu denkt.

pureMaroc
14-03-08, 18:52
lol, europa is ook niet bang dat dit soort knakkers hierheen komen

het zijn zijn 1000 onopgeleide neefjes uit een dorp in koerdistan die zullen komen

Ze kunnen heel gezellig zijn.:boogie:

Slinger
14-03-08, 18:57
Dat vind ik nou ook. Turkije is inderdaad een mooi land. Ben alleen benieuwd aan wiens welzijn jij nu denkt.

Aan het welzijn van de Turken die terug willen keren natuurlijk.:boer:

mark61
14-03-08, 19:38
Ik wil nog steeds graag weten wat Europa kan vergeten.

knuppeltje
14-03-08, 22:50
Ik wil nog steeds graag weten wat Europa kan vergeten.

Wacht nu maar rustig af, dat gaat die jongen echt noch wel een keer heel goed uitleggen.
Let maar eens op, je zult nog versteld staan als je ziet waarmee die op de proppen gaat komen.

mark61
14-03-08, 23:00
Wacht nu maar rustig af, dat gaat die jongen echt noch wel een keer heel goed uitleggen.
Let maar eens op, je zult nog versteld staan als je ziet waarmee die op de proppen gaat komen.

Dat moet wel, gezien de voorbereidingstijd.

tr_imparator
16-03-08, 15:16
Ik haat het als mensen denken in kaders van landen. Istanbul mag mij vergeten, veels te chaotisch daar. Ik ga liever naar mijn rustige plattelandje,....enige wat mij weerhoud zijn die enge honden...enige ermm..

pureMaroc
16-03-08, 19:30
Aan het welzijn van de Turken die terug willen keren natuurlijk.:boer:

Ik had ook niets anders verwacht.

pureMaroc
16-03-08, 19:39
Wacht nu maar rustig af, dat gaat die jongen echt noch wel een keer heel goed uitleggen.
Let maar eens op, je zult nog versteld staan als je ziet waarmee die op de proppen gaat komen.

Zoals je waarschijnlijk weet zal Nederland over zo'n 20 a 30 jaar te kampen krijgen met een overschot aan bejaarden en een tekort aan jonge sterke meiden en jongens die centjes verdienen. Immers, deze jonge mensen moeten het onderhoud van die ouderen betalen.
Wel nu, als de hoogopgeleiden wegblijven en/of emigreren dan kan de staatskas niet gevuld worden.
Ervan uitgaand dat de minderopgeleiden of analfabeten wel blijven komen zullen deze mensen ook onderhouden moeten worden of is hun bijdrage aan de kas zeer gering.
Dus........

mark61
16-03-08, 19:54
Zoals je waarschijnlijk weet zal Nederland over zo'n 20 a 30 jaar te kampen krijgen met een overschot aan bejaarden en een tekort aan jonge sterke meiden en jongens die centjes verdienen. Immers, deze jonge mensen moeten het onderhoud van die ouderen betalen.
Wel nu, als de hoogopgeleiden wegblijven en/of emigreren dan kan de staatskas niet gevuld worden.
Ervan uitgaand dat de minderopgeleiden of analfabeten wel blijven komen zullen deze mensen ook onderhouden moeten worden of is hun bijdrage aan de kas zeer gering.
Dus........

Jij hebt toch wel van euthanasie gehoord? Waar dacht je dat ze dat voor uitgevonden hadden?

knuppeltje
16-03-08, 20:02
Zoals je waarschijnlijk weet zal Nederland over zo'n 20 a 30 jaar te kampen krijgen met een overschot aan bejaarden en een tekort aan jonge sterke meiden en jongens die centjes verdienen. Immers, deze jonge mensen moeten het onderhoud van die ouderen betalen.
Wel nu, als de hoogopgeleiden wegblijven en/of emigreren dan kan de staatskas niet gevuld worden.
Ervan uitgaand dat de minderopgeleiden of analfabeten wel blijven komen zullen deze mensen ook onderhouden moeten worden of is hun bijdrage aan de kas zeer gering.
Dus........


Maar zelfs dan is dat probleem maar heel tijdelijk.
Zelfs alle pensioen wetenschappers zeggen dat het niet eens een echt probleem wordt.
Maar zelfs dan nog zijn we met z'n allen meer dan rijk genoeg om dat af te dekken.
Die analfabeten moeten dus helemaal niet meer komen, daar hebben we dus helemaal niets aan.
Hoog opgeleidde allé, maar alleen als we die dan ook echt nodig hebben.
Maar eigenlijk was 8 millioen mensen hier minder een heel goede zaak.

pureMaroc
16-03-08, 23:26
Maar zelfs dan is dat probleem maar heel tijdelijk.
Zelfs alle pensioen wetenschappers zeggen dat het niet eens een echt probleem wordt.
Maar zelfs dan nog zijn we met z'n allen meer dan rijk genoeg om dat af te dekken.
Die analfabeten moeten dus helemaal niet meer komen, daar hebben we dus helemaal niets aan.
Hoog opgeleidde allé, maar alleen als we die dan ook echt nodig hebben.
Maar eigenlijk was 8 millioen(?) mensen hier minder een heel goede zaak.

Heb je al een lijstje gereed staan? Wie moeten erop komen te staan denk je?
Wie beslist hierover? Zo veel vragen en zo weinig antwoorden. Overigens, er wonen maar 1 miljoen moslims.

Wat betreft je pensioen wetenschappers kan ik je vertellen dat je het bij het verkeerde einde hebt. Je denkt toch niet dat het geld opgepot wordt voor later he? Het geld dat jij nu spaart voor je pensioen wordt direct uitbetaald aan de pensioengerechtigden van nu. Als jij aan de beurt ben om van je pensioen te kunnen genieten is het maar te hopen dat er genoeg jonge werkende mensen zijn.
Dus die hoogopgeleide buitenlanders zullen net zo geliefd zijn als de gastarbeiders in de jaren 60 en 70.

pureMaroc
16-03-08, 23:33
Jij hebt toch wel van euthanasie gehoord? Waar dacht je dat ze dat voor uitgevonden hadden?

Dat is alleen voor jullie weggelegd.
Het is voor moslims immers verboden om euthanasie te plegen. Vraag ik mij af hoe Nederland er uit zou zien met alleen islamitische bejaarden. Een paradijs op aarde?

mark61
16-03-08, 23:37
Dat is alleen voor jullie weggelegd.
Het is voor moslims immers verboden om euthanasie te plegen. Vraag ik mij af hoe Nederland er uit zou zien met alleen islamitische bejaarden. Een paradijs op aarde?

Ik weet er niks van of dat voor moslims verboden is. Hoe weet jij dat nou? Daar moeten de geleerden nog 3 eeuwen over debatteren.

Tsja, als je nog volk kan vinden om die bejaarden te verzorgen. Kinderen hebben tegenwoordig niet zoveel zin meer om hun ouders te verzorgen. Ook moslims niet. :)

mark61
16-03-08, 23:42
Wat betreft je pensioen wetenschappers kan ik je vertellen dat je het bij het verkeerde einde hebt. Je denkt toch niet dat het geld opgepot wordt voor later he? Het geld dat jij nu spaart voor je pensioen wordt direct uitbetaald aan de pensioengerechtigden van nu.

Nee, dat is in NL niet zo. Spanje en Frankrijk o.a. hebben zo'n omslagstelsel. Nederland niet, hier wordt wel gespaard voor een kapitaal. Vandaar dat je ook alleen AOW krijgt als je 50 jaar hier gewerkt hebt. Als je weg bent geweest wordt er een percentage van je AOW ingehouden. Nederland zit relatief gebakken, vergeleken met de rest van Europa.

pureMaroc
16-03-08, 23:54
Ik weet er niks van of dat voor moslims verboden is. Hoe weet jij dat nou? Daar moeten de geleerden nog 3 eeuwen over debatteren.

Zolang ze het niet met zekerheid weten mogen ze het niet doen.


Tsja, als je nog volk kan vinden om die bejaarden te verzorgen. Kinderen hebben tegenwoordig niet zoveel zin meer om hun ouders te verzorgen. Ook moslims niet. :)

Ook wat dit betreft lopen wij een beetje achter. Wij vinden namelijk dat je wel voor je ouders moet zorgen. En ach, zolang je 5 of meer kinderen hebt zal het wel meevallen:duim:

pureMaroc
16-03-08, 23:55
Nee, dat is in NL niet zo. Spanje en Frankrijk o.a. hebben zo'n omslagstelsel. Nederland niet, hier wordt wel gespaard voor een kapitaal. Vandaar dat je ook alleen AOW krijgt als je 50 jaar hier gewerkt hebt. Als je weg bent geweest wordt er een percentage van je AOW ingehouden. Nederland zit relatief gebakken, vergeleken met de rest van Europa.

Jij spaart wel voor je pensioen maar dat geld wordt niet opgepot.

knuppeltje
17-03-08, 00:27
[QUOTE]Heb je al een lijstje gereed staan? Wie moeten erop komen te staan denk je?
Wie beslist hierover? Zo veel vragen en zo weinig antwoorden. Overigens, er wonen maar 1 miljoen moslims.

Daat gaat vanzelf.
40 jaar geleden dacht men dat we nu met een goeie 20 millioen zouden zijn, toen moesten de grote importgolven nog komen.
Hoeveel hebben we er nu 17,5 ?


Wat betreft je pensioen wetenschappers kan ik je vertellen dat je het bij het verkeerde einde hebt. Je denkt toch niet dat het geld opgepot wordt voor later he? Het geld dat jij nu spaart voor je pensioen wordt direct uitbetaald aan de pensioengerechtigden van nu. Als jij aan de beurt ben om van je pensioen te kunnen genieten is het maar te hopen dat er genoeg jonge werkende mensen zijn.

Ik kan er niets aan doen hoor, maar ze zeggen het echt.
Over mijn pensioen moet je je maar niet zo druk maken, dat is in een verzekering ondergebracht. Ik heb met die fondsen dus niets te maken.


Dus die hoogopgeleide buitenlanders zullen net zo geliefd zijn als de gastarbeiders in de jaren 60 en 70.

Die hoogopgeleidde dus wel, maar dat zei ik al.
Voor die anderen hebben we meer dan genoeg dropouts om aan het werk te schoppen. :cool:

Maar wees niet bang, het lagerberoepsonderwijs wordt langzaam aan weer beter, dat zal straks ook voor minder van die drops zorgen.

mark61
17-03-08, 08:34
Ook wat dit betreft lopen wij een beetje achter. Wij vinden namelijk dat je wel voor je ouders moet zorgen. En ach, zolang je 5 of meer kinderen hebt zal het wel meevallen:duim:

Wie is wij? Ook onder de 2e generatie neemt de lust om voor hun ouders te zorgen zienderogen af. Ontkennen helpt niet.

Wie krijgt er nog 5 kinderen vandaag de dag?

mark61
17-03-08, 08:35
Jij spaart wel voor je pensioen maar dat geld wordt niet opgepot.

Ehm, jij weet blijkbaar niets van het Nederlandse AOW- en pensioensysteem. Verdiep je ergens in voordat je begint te blaten.

super ick
17-03-08, 10:07
O ja, dat is waar ook. De minder opgeleiden en degenen zonder opleiding blijven wel komen. Gezellig.

Ik zie grote overeenkomsten!
Nederland heeft altijd een onevenredig grote aantrekkingskracht gehad op potverteerders.

pureMaroc
17-03-08, 18:40
Ehm, jij weet blijkbaar niets van het Nederlandse AOW- en pensioensysteem. Verdiep je ergens in voordat je begint te blaten.

Het is zo vertederend om te zien hoe complimenteus sommige mensen kunnen reageren.
Trouwens, ik blaat niet. Dat is alleen aan schapen voorbehouden. En lief schaapje, dat behoor jij te weten.

pureMaroc
17-03-08, 18:43
Ik zie grote overeenkomsten!
Nederland heeft altijd een onevenredig grote aantrekkingskracht gehad op potverteerders.

Neem mij nieh kwalijk jongeman. Maruh het was Nederland die de gastarbeiders toen hierheen haalde.
Dit zal in niet bepaalde verre toekomst weer gaan gebeuren. Let maar op mijn woorden.

mark61
17-03-08, 18:46
Het is zo vertederend om te zien hoe complimenteus sommige mensen kunnen reageren.
Trouwens, ik blaat niet. Dat is alleen aan schapen voorbehouden. En lief schaapje, dat behoor jij te weten.


Whatever. Wentel je fijn in je onwetendheid.

pureMaroc
17-03-08, 19:08
Whatever. Wentel je fijn in je onwetendheid.

Ik zeg niet dat jij geen kennis hebt maar je manier van uitleggen vind ik gewoon niet kloppen.:traan1:

H.P.Pas
17-03-08, 19:12
Ik zeg niet dat jij geen kennis hebt

Dat is in je te prijzen. 't Is hier niet de gewoonte.

pureMaroc
17-03-08, 19:14
Dat is in je te prijzen. 't Is hier niet de gewoonte.

Als ik eerlijk ben dan verwacht ik dat ook van mijn discussiepartners.:wink: