PDA

Bekijk Volledige Versie : Beledigen gehandicapten zorg voor woedende reacties bij Nederlanders.



VerbalSmaeel
13-03-08, 16:06
Zaal loopt leeg bij cabaretier

ROERMOND - De grappen en grollen van cabaretier Micha Wertheim over een gehandicapte in Theater de Oranjerie in Roermond hadden dinsdagavond tot gevolg dat de zaal leeg liep.

Wertheim moest zijn optreden afbreken. Programmeur Dorien Pollaert van de Oranjerie eist excuses van de cabaretier, liet zij woensdagavond weten.
Wertheim maakte grappen over gehandicapten en richtte zich daarbij uitdrukkelijk tot een man in de zaal in een invalidenwagen. De gehandicapte man raakte hiervan volledig overstuur en verliet huilend de zaal.

Het publiek reageerde verontwaardigd. ,,Wertheim kreeg steeds meer woedende en joelende toeschouwers over zich heen, en terecht'', zei Pollaert.
Uiteindelijk stroomde de zaal leeg. ,,Wertheim komt hier nooit meer in'', besloot Pollaert.

Wertheim reageert op z’n site: ,,Ik maak cabaret, omdat ik het leuk vind
mensen in verwarring te brengen. Maar wat er in Roermond gebeurde, vind ik heel vervelend.
Als ik in mijn theatervoorstelling gehandicapten uitmaak voor profiteurs en racisten die onze westerse samenleving dreigen te ontwrichten, hoop ik dat het duidelijk is dat daar een zekere ironie achter zit. Dinsdag ging dat mis.’’

http://prod43.ad.nl/cultuur/2131148/Zaal_loopt_leeg_bij_cabaretier.html

Morosian
13-03-08, 16:10
ROERMOND - De grappen en grollen van cabaretier Micha Wertheim over een gehandicapte in Theater de Oranjerie in Roermond hadden dinsdagavond tot gevolg dat de zaal leeg liep.

Het wachten is nu op de eerste gehandicapte die zich met bomgordel opblaast in de Kleine Komedie.

Tomas
13-03-08, 16:18
Weer zo'n leerling van de schaapschool. Vermoeiend.

Mark
13-03-08, 17:33
totaal geen gevoel voor humor die kut-gehandicapten

blijf dan lekker thuis :)

Bofko
13-03-08, 18:40
En terecht dat het publiek wegliep.

De huidige ADHD-cabaretiers die denken met gehandicapten te kunnen scoren zijn te lang stil blijven staan. Helaas jongens, dat heeft Paul de Leeuw allemaal al 10 jaar geleden gedaan ! Het is NIET leuk meer.

In 1969 had je de Actie tomaat waarbij het publiek uit onvrede met het vertoonde theaterspel met tomaten naar het toneel ging gooien.Iets dergelijks moet nu gebeuren bij de huidige generatie cabaretiers

VerbalSmaeel
13-03-08, 18:41
Weer zo'n leerling van de schaapschool. Vermoeiend.
Weer zo'n autochtoon die er niet tegen kan dat zijn volksgenoten irrationele en woedende reacties hebben om zoiets als een belediging. En daarom valt hij de boodschapper van het slechte nieuws aan. Zeer vermoeiend.

Tomas
13-03-08, 18:42
En terecht dat het publiek wegliep.

De huidige ADHD-cabaretiers die denken met gehandicapten te kunnen scoren zijn te lang stil blijven staan. Helaas jongens, dat heeft Paul de Leeuw allemaal al 10 jaar geleden gedaan ! Het is NIET leuk meer.

In 1969 had je de Actie tomaat waarbij het publiek uit onvrede met het vertoonde theaterspel met tomaten naar het toneel ging gooien.Iets dergelijks moet nu gebeuren bij de huidige generatie cabaretiers

Ik geloof dat gehandicapt zijn een keuze is.

Zodra de wet op godslastering uitgebreid is, moet je deze mening nog respecteren ook.

Tomas
13-03-08, 18:43
Weer zo'n autochtoon die er niet tegen kan dat zijn volksgenoten irrationele en woedende reacties hebben om zoiets als een belediging. En daarom valt hij de boodschapper van het slechte nieuws aan. Zeer vermoeiend.

Je begrijpt me wel dus. Ik dacht even dat het te moeilijk was, maar je weet blijkbaar wat er vermoeiend aan je is.

VerbalSmaeel
13-03-08, 18:44
Het wachten is nu op de eerste gehandicapte die zich met bomgordel opblaast in de Kleine Komedie.
Spannend. Dat zou de eerste bomaanslag sinds tijden zijn in Nederland. Hoewel er de laatst een paar auto's van een criminele autochtoon opgeblazen zijn, maar dat ging niet om belediging, zouden ze de primeur best mogen stelen van Nederlandse moslimburgers.

Mark
13-03-08, 18:45
Spannend. Dat zou de eerste bomaanslag sinds tijden zijn in Nederland. Hoewel er de laatst een paar auto's van een criminele autochtoon opgeblazen zijn, maar dat ging niet om belediging, zouden ze de primeur best mogen stelen van Nederlandse moslimburgers.

Die gast was voor de explosie ook al zwart hoor

VerbalSmaeel
13-03-08, 18:46
Ik geloof dat gehandicapt zijn een keuze is.

Zodra de wet op godslastering uitgebreid is, moet je deze mening nog respecteren ook.
Geloof is helemaal geen keuze, aangezien God heeft gepredestineerd wie er gelovig en ongelovig is in dit leven. God weet wat er in onze harten speelt.

VerbalSmaeel
13-03-08, 18:48
Die gast was voor de explosie ook al zwart hoor
Welke gast? Jos van der Meer lijkt inderdaad ontzettend op een Surinaamse naam: http://www.telegraaf.nl/binnenland/66141691/Opnieuw_auto_vastgoedtycoon_opgeblazen.html?p=13,2

VerbalSmaeel
13-03-08, 18:50
Je begrijpt me wel dus. Ik dacht even dat het te moeilijk was, maar je weet blijkbaar wat er vermoeiend aan je is.
Natuurlijk begrijp ik je makker. Ik had ook niet gewild dat moslims continu negatief worden geetiketteerd, maar het leven is nou eenmaal geven en incasseren.

Max Stirner
13-03-08, 18:53
Natuurlijk begrijp ik je makker. Ik had ook niet gewild dat moslims continu negatief worden geetiketteerd, maar het leven is nou eenmaal geven en incasseren.


Bovendien ook allemaal voorbestemd ... doe je nix an.

Mark
13-03-08, 18:56
Welke gast? Jos van der Meer lijkt inderdaad ontzettend op een Surinaamse naam: http://www.telegraaf.nl/binnenland/66141691/Opnieuw_auto_vastgoedtycoon_opgeblazen.html?p=13,2

Dat was vorig jaar

dit jaar is eerst een bom onder de auto van Piet Pronk gevonden (bedoeld voor Karel Pronk)

en vlak daarna is een surinaamse crimineel uit DH die nu ook in delft woonde opgeblazen bij de oprit Delft Noord van de A13

VerbalSmaeel
13-03-08, 18:59
Bovendien ook allemaal voorbestemd ... doe je nix an.
Hangt ervan af waar je in gelooft. Ik kan me voorstellen dat als je het noodlot aanvaard, je niet bezig bent met verschijnselen zoals die zich voordoen te bezweren middels allerlei rationalistische excersities.

VerbalSmaeel
13-03-08, 19:02
dit jaar is eerst een bom onder de auto van Piet Pronk gevonden (bedoeld voor Karel Pronk)

Ok. Dan hebben we allebei gelijk.

Dit is trouwens wel ontzettend sneu. Hahaha.

Mark
13-03-08, 19:16
Ok. Dan hebben we allebei gelijk.

Dit is trouwens wel ontzettend sneu. Hahaha.


zolang ik ook maar gelijk heb, neh neh neh neh neh :engel:

The_Grand_Wazoo
14-03-08, 07:50
En terecht dat het publiek wegliep.

De huidige ADHD-cabaretiers die denken met gehandicapten te kunnen scoren zijn te lang stil blijven staan. Helaas jongens, dat heeft Paul de Leeuw allemaal al 10 jaar geleden gedaan ! Het is NIET leuk meer.

In 1969 had je de Actie tomaat waarbij het publiek uit onvrede met het vertoonde theaterspel met tomaten naar het toneel ging gooien.Iets dergelijks moet nu gebeuren bij de huidige generatie cabaretiers

Actie tomaat was meer een ideologische richtingen strijd binnen het toneel. Een schandalige respectloze actie die een aantal acteurs mentaal heeft gebroken.

naam
14-03-08, 09:58
Geloof is helemaal geen keuze, aangezien God heeft gepredestineerd wie er gelovig en ongelovig is in dit leven. God weet wat er in onze harten speelt.

Eerst zelf bepalen wie gelovig is en wie niet en daarna nog ff lekker eeuwig martelen. Fijne vent die god.

dodi_vega
14-03-08, 17:59
Zaal loopt leeg bij cabaretier

ROERMOND - De grappen en grollen van cabaretier Micha Wertheim over een gehandicapte in Theater de Oranjerie in Roermond hadden dinsdagavond tot gevolg dat de zaal leeg liep.

Wertheim moest zijn optreden afbreken. Programmeur Dorien Pollaert van de Oranjerie eist excuses van de cabaretier, liet zij woensdagavond weten.
Wertheim maakte grappen over gehandicapten en richtte zich daarbij uitdrukkelijk tot een man in de zaal in een invalidenwagen. De gehandicapte man raakte hiervan volledig overstuur en verliet huilend de zaal.

Het publiek reageerde verontwaardigd. ,,Wertheim kreeg steeds meer woedende en joelende toeschouwers over zich heen, en terecht'', zei Pollaert.
Uiteindelijk stroomde de zaal leeg. ,,Wertheim komt hier nooit meer in'', besloot Pollaert.

Wertheim reageert op z’n site: ,,Ik maak cabaret, omdat ik het leuk vind
mensen in verwarring te brengen. Maar wat er in Roermond gebeurde, vind ik heel vervelend.
Als ik in mijn theatervoorstelling gehandicapten uitmaak voor profiteurs en racisten die onze westerse samenleving dreigen te ontwrichten, hoop ik dat het duidelijk is dat daar een zekere ironie achter zit. Dinsdag ging dat mis.’’

http://prod43.ad.nl/cultuur/2131148/Zaal_loopt_leeg_bij_cabaretier.html


Als er grappen worden gemaakt over Chinezen, Turken, Afghanen, Surinamers of Marokkanen dan blijven ze wel allemaal vermakelijk zitten.

Hoezo hypocriet ?
Dan moet je maar niet naar zo'n show gaan.

mark61
14-03-08, 18:08
Weer zo'n autochtoon die er niet tegen kan dat zijn volksgenoten irrationele en woedende reacties hebben om zoiets als een belediging. En daarom valt hij de boodschapper van het slechte nieuws aan. Zeer vermoeiend.

Ah, je schaamt je voor de hysterische reacties van sommige mensen op deze aardkloot op een nog niet bestaande film met onbekende inhoud; je voelt je op de een of andere manier verbonden met die mensen, en nu moet er 'teruggeslagen' worden met een voorbeeld van 'vergelijkbaar gedrag' der inboorlingen alhier.

Wat was anders de functie van het plaatsen van dit non-bericht? Je bent tot in het diepst van je wezen geschokt door de behandeling van gehandicapten fi'l Hoelanda?

Wat zijn in vredesnaam 'volksgenoten'? Wil je je neus wel es uit de geschriften van Julius Streicher halen?

mark61
14-03-08, 18:10
Geloof is helemaal geen keuze, aangezien God heeft gepredestineerd wie er gelovig en ongelovig is in dit leven. God weet wat er in onze harten speelt.

God is dus een sadist.

mark61
14-03-08, 18:11
Als er grappen worden gemaakt over Chinezen, Turken, Afghanen, Surinamers of Marokkanen dan blijven ze wel allemaal vermakelijk zitten.

Hoezo hypocriet ?
Dan moet je maar niet naar zo'n show gaan.

Je hebt ruime ervaring met NL cabaretiers? Ik bewonder je uithoudingsvermogen :duim:

dodi_vega
14-03-08, 18:21
Je hebt ruime ervaring met NL cabaretiers? Ik bewonder je uithoudingsvermogen :duim:

Bedoel je het sarcastisch ?

mark61
14-03-08, 18:37
Bedoel je het sarcastisch ?

Nee, eigenlijk niet. Gesteld dat jij een vaste cabaretbezoeker ben die dat allemaal vastgesteld heeft. Ik ben welgeteld 1x in mijn leven naar zo'n geval geweest. Was nog ome Najib ook :vreemd:

dodi_vega
14-03-08, 19:17
Nee, eigenlijk niet. Gesteld dat jij een vaste cabaretbezoeker ben die dat allemaal vastgesteld heeft. Ik ben welgeteld 1x in mijn leven naar zo'n geval geweest. Was nog ome Najib ook :vreemd:

Ja dat klopt wel een beetje. Maar tegenwoordig kun je ook veel downloaden ;).

Ome Najib hebben we 2 x bezocht..

mark61
14-03-08, 22:02
Ja dat klopt wel een beetje. Maar tegenwoordig kun je ook veel downloaden ;).

Ome Najib hebben we 2 x bezocht..

Goed zo :hihi:

Downloaden is natuurlijk net zo schadelijk :jammer:

Julien
16-03-08, 18:37
Mijn moeder zegt altijd dat je gehandicapten nooit moet uitlachen, anders raak je zelf gehandicapt..

super ick
17-03-08, 09:14
Weer zo'n autochtoon die er niet tegen kan dat zijn volksgenoten irrationele en woedende reacties hebben om zoiets als een belediging. En daarom valt hij de boodschapper van het slechte nieuws aan. Zeer vermoeiend.

Woedende protesten?
Zijn er vlaggen verbrandt?
Is de cabaretier bedreigd en heeft hij nu bewaking nodig?

Publeik heeft boe geroepen en is opgestapt.
Goh, goh.

Volgens mij probeer jij ergens een verband te zoeken dat er niet is.

VerbalSmaeel
18-03-08, 17:59
Eerst zelf bepalen wie gelovig is en wie niet en daarna nog ff lekker eeuwig martelen. Fijne vent die god.
Hoe ik het woord 'God' gebruik, verwijst niet naar wie ermee bedoelt wordt, maar naar wat ik ermee wil zeggen. God heeft zich de hemel en de hel voorbehouden, het is dus niet aan ons gelovigen om te bepalen wie wat krijgt noch zijn bedoelingen met jou of mij. Als jij zou geloven, dus in de context van de religie tot de rechtvaardigen zou behoren, en je zou in de openbaring de woorden van God lezen, dat als je op de weg van God strijdt beloond zal worden in het hiernamaals en als je dat niet doet gestraft, dan zou je vanzelf op het goede pad blijven. Nu jij niet gelooft in God en het hiernamaals - dat neem ik even aan - is het vanzelfsprekend dat jij niet gelooft dat het de woorden van God zijn, dus is het meer dan logisch dat deze woorden in jouw context geen betekenis hebben, daar jij er ook nooit naar zult handelen. Dat maakt het verschijnsel dat er gelovigen bestaan, ons lot en dat er ongelovigen bestaan, jullie noodlot. Het is om zo te zeggen Gods wil geweest. In die zin is het praten over de inhoud van de openbaring tussen jou en mij een onzinnig bijproduct van de taal dat in een religieuze context gebezigd wordt. De Koran is immers, staat er uitdrukkelijk, geschreven voor de gelovigen en in de handen van de onrechtvaardigen leidt het tot dwaling.

VerbalSmaeel
18-03-08, 18:17
Woedende protesten?
Zijn er vlaggen verbrandt?
Is de cabaretier bedreigd en heeft hij nu bewaking nodig?

Publeik heeft boe geroepen en is opgestapt.
Goh, goh.

Volgens mij probeer jij ergens een verband te zoeken dat er niet is.
Daar doel ik ook niet op. Ik zeg alleen dat het beledigd zijn van moslims en de woede die dat veroorzaakt, niet voorbehouden is aan moslims. Nederlanders vertonen namelijk ook irrationele symptomen van woede als zij in de vrijheid van meningsuiting, in optima forma vertegenwoordigd door het cabaret, een belediging zien en proberen het dan monddood te maken. Nederlanders hebben dus ook lange tenen en, net zo min als moslims, behoefte aan het uitlachen van groepen. Ik vraag me hierna terecht af waarom Nederlanders bij het uitlachen van groepen mensen niet aan het relativeren slaan, terwijl dat van moslims wel verwacht wordt als zij aangevallen en uitgelachen worden. Ik concludeer dat woede in zo'n context een normale reactie is.

Julien
18-03-08, 23:56
Daar doel ik ook niet op. Ik zeg alleen dat het beledigd zijn van moslims en de woede die dat veroorzaakt, niet voorbehouden is aan moslims. Nederlanders vertonen namelijk ook irrationele symptomen van woede als zij in de vrijheid van meningsuiting, in optima forma vertegenwoordigd door het cabaret, een belediging zien en proberen het dan monddood te maken. Nederlanders hebben dus ook lange tenen en, net zo min als moslims, behoefte aan het uitlachen van groepen. Ik vraag me hierna terecht af waarom Nederlanders bij het uitlachen van groepen mensen niet aan het relativeren slaan, terwijl dat van moslims wel verwacht wordt als zij aangevallen en uitgelachen worden. Ik concludeer dat woede in zo'n context een normale reactie is.

Ik zou het als moslim een belediging vinden dat jij me vergelijkt met een gehandicapte...

Een gehandicapte kwets je niet; deze kan moeilijk van zich afbijten. Moslims zijn gewoon gezonde mensen; die moeten net als christenen en joden tegen een stootje kunnen.

mark61
19-03-08, 07:50
Ik zou het als moslim een belediging vinden dat jij me vergelijkt met een gehandicapte...

Een gehandicapte kwets je niet; deze kan moeilijk van zich afbijten. Moslims zijn gewoon gezonde mensen; die moeten net als christenen en joden tegen een stootje kunnen.

Huh? Hoezo kunnen gehandicapten niet van zich afbijten? Ze zijn zo zielig? Oh wacht even, het zijn vast 'waardevolle mensen' :vreemd:

naam
19-03-08, 07:53
Hoe ik het woord 'God' gebruik, verwijst niet naar wie ermee bedoelt wordt, maar naar wat ik ermee wil zeggen. God heeft zich de hemel en de hel voorbehouden, het is dus niet aan ons gelovigen om te bepalen wie wat krijgt noch zijn bedoelingen met jou of mij. Als jij zou geloven, dus in de context van de religie tot de rechtvaardigen zou behoren, en je zou in de openbaring de woorden van God lezen, dat als je op de weg van God strijdt beloond zal worden in het hiernamaals en als je dat niet doet gestraft, dan zou je vanzelf op het goede pad blijven. Nu jij niet gelooft in God en het hiernamaals - dat neem ik even aan - is het vanzelfsprekend dat jij niet gelooft dat het de woorden van God zijn, dus is het meer dan logisch dat deze woorden in jouw context geen betekenis hebben, daar jij er ook nooit naar zult handelen. Dat maakt het verschijnsel dat er gelovigen bestaan, ons lot en dat er ongelovigen bestaan, jullie noodlot. Het is om zo te zeggen Gods wil geweest. In die zin is het praten over de inhoud van de openbaring tussen jou en mij een onzinnig bijproduct van de taal dat in een religieuze context gebezigd wordt. De Koran is immers, staat er uitdrukkelijk, geschreven voor de gelovigen en in de handen van de onrechtvaardigen leidt het tot dwaling.

Waarom noem het een lot voor gelovigen en een noodlot voor ongelovigen. Je leeft niet in vacuum als gelovige en je kunt niet zo maar zaken beweren over ongelovigen, zoals het martelen van mensen na de dood, zonder te denken dat je daar geen commentaar op krijgt.
In feite zeg die heel simpele god, geloof in mij anders ga ik je martelen na je dood. Beetje simpele gedachte vind je niet.
Je stelt dat je mag goden of profeten niet beledigen, in feite doe je dit nu wel met ongelovigen door te stellen dat ze naar de hel gaan, ongeacht of die ongelovigen daarin geloven of niet. Molims mogen kennelijk ongestraft ervan uitgaan dat anderen die niet in hun god geloven daar straf voor krijgen en zelfs gemarteld worden. Straf krijgen houdt in dat je iets fout doet, je gaat ervan uit dat ik foute dingen doe, door niet te geloven.
Stel ik zou een boek gaan schrijven dat alle moslims gaan branden in de hel omdat ze niet aan de juiste criteria een voorschriften voldoen, hoe zullen moslims reageren denk je, ongeacht of dat wat ik schrijf waar is of niet.

Charlus
19-03-08, 08:08
<...>De Koran is immers, staat er uitdrukkelijk, geschreven voor de gelovigen en in de handen van de onrechtvaardigen leidt het tot dwaling.
Ongelovigen zijn volgens gelovigen per definitie onrechtvaardigen? Mogelijkerwijs gebruik je de term onrechtvaardigen hier in een speciale niet-beledigende betekenis.
Heb ik je al eens verteld dat jij een onversneden reli-fascist bent? Vast wel.
Zoals zo vaak verbaas ik mij over de lange tenen van veel (ok, niet precies te kwantificeren) gelovigen enerzijds en de vanzelfsprekendheid waarmee ze andersdenkenden menen te mogen beledigen vanuit hun geloof anderszijds.