PDA

Bekijk Volledige Versie : Knevel: 'Koran is een saai boek'



Julien
14-03-08, 15:41
De battle tussen Bijbel en Koran is geopend. Sjeik Fawaz Jneid gaat tekeer tegen Andries Knevel, die de Koran een ‘saai boek’ vindt. De imam krijgt nog geen gehoor.

Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten. Toch wil EO-presentator Andries Knevel niet in debat met sjeik Fawaz Jneid van de ultra-orthodoxe As Soennah moskee in Den Haag. In een interview met de Volkskrantnoemde de overtuigd christen de Koran een ‘saai boek’. ‘Er staan allemaal losse uitspraken in. Het is moeilijk om verbanden te zien.’

Deze ‘goddeloze woorden’ schoten Fawaz in het verkeerde keelgat. Volgens hem wil de krant een nieuwe hetze ontketenen, zo schrijft hij op de website van de moskee. Terwijl Knevel beter kan weten: de zoetheid van de Koran strekt zich uit tot de héle schepping. ‘Iets wat natuurlijk vanzelfsprekend is, gezien het feit dat de Koran het Woord is van Allah.’

Ter ondersteuning citeert de imam een vers uit zijn heilige boek: ‘Als wij deze Koran op een berg zouden doen afdalen, dan zal jij deze zich zeker zien onderwerpen en zich splijten uit vrees voor Allah.’

Je zou zeggen dat Knevel daar wel een paar Bijbelcitaten tegenover kan stellen.

‘Ha, dat is leuk bedacht’, reageert de presentator met de priemende ogen. ‘Ik ben behoorlijk bijbelvast. Maar ik zit niet te wachten op een discussie met een imam. Het was slechts een zijsprongetje in het interview.’

Ondanks hevig aandringen houdt Knevel stand. ‘Misschien over een paar weken. Dan kan ik ook de Koran eerst nog eens weer goed lezen. Maar ik geef je weinig kans. Ach, zolang er niets lelijks over me wordt geschreven, vind ik het prima.’

Vorig jaar noemde Fawaz de rechtsfilosoof en islamcriticus Afshin Ellian een ‘kwaadaardig gezwel’. In 2005, toen ze VVD-Kamerlid was, vervloekte hij Ayaan Hirsi Ali. Dat deed hij ook met Theo van Gogh, vlak voor die vermoord werd. Leden van de Hofstadgroep bezochten de As-Soennah moskee geregeld.

Het gebedshuis in de Schilderswijk behoort tot de salafistische stroming, een orthodoxe variant van de islam. Hoewel veel salafisten geweld afzweren, ziet de AIVD ze toch als een gevaar, onder meer omdat ze tegen democratie zijn.

Het is niet de eerste aanvaring van Knevel met een salafist. Ooit legde hij Abdul Jabbar van de Ven min of meer in de mond dat die het niet erg zou vinden als Geert Wilders kanker kreeg. Daar heeft hij nu spijt van. Zijn stelling over de ‘saaie’ Koran blijft staan. Wie zelf wil checken welk boek het spannendst is, kan terecht op de website bijbelenkoran.nl.

Bron: Dagblad De Pers

The_Grand_Wazoo
14-03-08, 15:55
Ik begrijp niet zo goed wat er 'goddeloos' aan is.
Iets saai vinden is toch niet goddeloos?
Rare reactie.

Charlus
14-03-08, 16:05
‘Iets wat natuurlijk vanzelfsprekend is, gezien het feit dat de Koran het Woord is van Allah.’
Natuurlijk vanzelfsprekend, het feit dat. Een twijfelaar.

mark61
14-03-08, 18:27
De bijbel is nl. buitengewoon boeiend.

Hoe een volwassen christenmens zulke dingen kan zeggen over het boek van de concurrent. Wat zijn het toch een kleuters bij elkaar.

David
14-03-08, 18:31
Jackie Collins is leuker.

Slinger
14-03-08, 19:22
De bijbel is nl. buitengewoon boeiend.

Hoe een volwassen christenmens zulke dingen kan zeggen over het boek van de concurrent. Wat zijn het toch een kleuters bij elkaar.


De Bijbel is inderdaad buitengewoon boeiend als je hem onbevooroordeeld leest (hetgeen voor domineeskinderen niet meer mogelijk is). Het zijn allemaal samenhangende verhalen. Hoewel, er staan ook wel saaie, en ook een paar onbegrijpelijke stukken in.

Julien
14-03-08, 19:31
Hoe een volwassen christenmens zulke dingen kan zeggen over het boek van de concurrent. Wat zijn het toch een kleuters bij elkaar.

Mee eens.

rja
15-03-08, 00:10
De bijbel is nl. buitengewoon boeiend.

Hoe een volwassen christenmens zulke dingen kan zeggen over het boek van de concurrent. Wat zijn het toch een kleuters bij elkaar.
Als er een verbod op godslastering zou zijn in Nederland.

Zou een gelovig iemand hier wel mee wegkomen, wat hun eigen geloof heeft gelijk en dat valt weer onder de vrijheid van godsdienst !

Rabi'ah.
15-03-08, 11:08
Idd beneden alle peil en bijzonder kinderachtig.

Waar is de tijd gebleven van de grote shuyukh (mystieke "heiligen") die leerlingen van alle godsdiensten hadden en liever keken naar de overeenkomsten tussen de verschillende tradities ipv. dit onzinnige gewauwel?

Slinger
15-03-08, 13:32
Idd beneden alle peil en bijzonder kinderachtig.

Waar is de tijd gebleven van de grote shuyukh (mystieke "heiligen") die leerlingen van alle godsdiensten hadden en liever keken naar de overeenkomsten tussen de verschillende tradities ipv. dit onzinnige gewauwel?

Ik heb jou nog nooit gehoord over overeenkomsten tussen de godsdiensten. Integendeel, je hebt altijd afgegeven op het christendom.

knuppeltje
15-03-08, 14:05
Ik heb jou nog nooit gehoord over overeenkomsten tussen de godsdiensten. Integendeel, je hebt altijd afgegeven op het christendom.

En terecht!!!! :hihi:

Tomas
15-03-08, 14:14
Het is een drama dat Knevel het een saai boek vindt? Zeker omdat maar een "persoonlijke mening" is ofzo. En als het iets "religieus" is, is het volstrekt normaal dat moslims bv. als onderdeel van hun religie vinden dat de bijbel één grote doelbewuste vervalsing is. Nou dan is het wel toevallig zo, dat mijn religie mij voorschrijft dat Knevel, de bijvel en de Koran saai en alle drie verzonnen zijn. En dat is dus geen persoonlijke mening. Ik moet dat zo vinden. Dus respect, jullie!

Wortel
15-03-08, 15:43
Idd beneden alle peil en bijzonder kinderachtig.

Waar is de tijd gebleven van de grote shuyukh (mystieke "heiligen") die leerlingen van alle godsdiensten hadden en liever keken naar de overeenkomsten tussen de verschillende tradities ipv. dit onzinnige gewauwel?

Zo is het maar net. Die mystici zijn in deze tijd overigens enigzins ondergronds gegaan, maar ze zijn er wel degelijk. En soms steken ze hun hoofd weer boven water, zoals wanneer er eentje zegt dat Knevel heel erg saai is.

Slinger
15-03-08, 18:45
Zo is het maar net. Die mystici zijn in deze tijd overigens enigzins ondergronds gegaan, maar ze zijn er wel degelijk. En soms steken ze hun hoofd weer boven water, zoals wanneer er eentje zegt dat Knevel heel erg saai is.

Inderdaad het is een persoonlijke mening van Knevel. Daar hoeft helemaal niet moeilijk over gedaan te worden. Dat is pas bekrompen.