PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechter bepaalt dat islamitische scholier (14) een gebedsruimte op school krijgt.



Qaiys
14-03-08, 23:08
Moslimscholier (14) krijgt gebedsruimte

Door ARJAN PAANS

BERLIJN - Een Berlijnse school heeft van de rechter een speciale gebedsruimte moeten inrichten voor een 14-jarige islamitische scholier.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00146/YUNUSM_146630a.jpg
Yunus M. heeft de beschikking over een gebdsruimte op school. FOTO TAGESSPIEGEL

Yunus M. bidt al jaren vijf keer per dag onder schooltijd, totdat zijn directrice daar een stokje voor stak.

Yunus haalde zijn gelijk voor de bestuursrechter. Die bepaalde zelfs dat de school een aparte ruimte ter beschikking moet stellen. De rechter vindt wel dat Yunus zijn gebedsmatje pas in de pauzes mag uitrollen en niet tijdens de les.

Hoewel de rechter zich alleen over de zaak van Yunus uitspraak, vrezen Berlijnse scholen voor de gevolgen. Schoolleiders zijn bang dat nu ook andere moslimscholieren hun recht willen halen, waardoor de godsdienstige neutraliteit van het onderwijs in gevaar zou komen. Een medeleerlinge van Yunus zou ook al een eigen gebedsruimte hebben aangevraagd, en omdat mannen en vrouwen gescheiden moeten bidden, zou de school ook voor haar een eigen ruimte moeten inrichten.

De directeur van een school in Kreuzberg, waar 93 procent van de leerlingen van niet-Duitse afkomst is, denkt dat ongelovige kinderen op school vaker gediscrimineerd zullen worden. Een andere school spreekt over psychische druk op moslimmeisjes die geen hoofddoek dragen.

De schooldirecteuren krijgen ondersteuning van de Berlijnse oppositiepartijen, die vinden dat geloof op de neutrale scholen niets te zoeken heeft. Het afgelopen jaar werd het godsdienstonderwijs in Berlijn vervangen door het vak ‘ethiek’.

Of dat zo blijft, is trouwens de vraag. Tijdens de periodieke islamconferentie die deze week onder voorzitterschap van de minister van Binnenlandse Zaken werd gehouden, is afgesproken dat er binnen vijf jaar islamonderwijs op Duitse scholen mag worden gegeven.


http://www.ad.nl/buitenland/2137495/Moslimscholier_14_krijgt_gebedsruimte.html

Marsipulami
15-03-08, 09:49
Moslimscholier (14) krijgt gebedsruimte

Door ARJAN PAANS

BERLIJN - Een Berlijnse school heeft van de rechter een speciale gebedsruimte moeten inrichten voor een 14-jarige islamitische scholier.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00146/YUNUSM_146630a.jpg
Yunus M. heeft de beschikking over een gebdsruimte op school. FOTO TAGESSPIEGEL

Yunus M. bidt al jaren vijf keer per dag onder schooltijd, totdat zijn directrice daar een stokje voor stak.

Yunus haalde zijn gelijk voor de bestuursrechter. Die bepaalde zelfs dat de school een aparte ruimte ter beschikking moet stellen. De rechter vindt wel dat Yunus zijn gebedsmatje pas in de pauzes mag uitrollen en niet tijdens de les.

Hoewel de rechter zich alleen over de zaak van Yunus uitspraak, vrezen Berlijnse scholen voor de gevolgen. Schoolleiders zijn bang dat nu ook andere moslimscholieren hun recht willen halen, waardoor de godsdienstige neutraliteit van het onderwijs in gevaar zou komen. Een medeleerlinge van Yunus zou ook al een eigen gebedsruimte hebben aangevraagd, en omdat mannen en vrouwen gescheiden moeten bidden, zou de school ook voor haar een eigen ruimte moeten inrichten.

De directeur van een school in Kreuzberg, waar 93 procent van de leerlingen van niet-Duitse afkomst is, denkt dat ongelovige kinderen op school vaker gediscrimineerd zullen worden. Een andere school spreekt over psychische druk op moslimmeisjes die geen hoofddoek dragen.

De schooldirecteuren krijgen ondersteuning van de Berlijnse oppositiepartijen, die vinden dat geloof op de neutrale scholen niets te zoeken heeft. Het afgelopen jaar werd het godsdienstonderwijs in Berlijn vervangen door het vak ‘ethiek’.

Of dat zo blijft, is trouwens de vraag. Tijdens de periodieke islamconferentie die deze week onder voorzitterschap van de minister van Binnenlandse Zaken werd gehouden, is afgesproken dat er binnen vijf jaar islamonderwijs op Duitse scholen mag worden gegeven.


http://www.ad.nl/buitenland/2137495/Moslimscholier_14_krijgt_gebedsruimte.html

Hahaha. Goed zo ! :duim:

knuppeltje
15-03-08, 09:52
Hahaha. Goed zo ! :duim:

Lelijke paap, jij wilt zeker al die kruistochten uit het verleden goedmaken? :cool:

Marsipulami
15-03-08, 11:32
Lelijke paap, jij wilt zeker al die kruistochten uit het verleden goedmaken? :cool:

In een beschaafd land hoort er godsdienstvrijheid te zijn. Als die jongen wil bidden, dan moet hij ook in de mogelijkheid gesteld worden om dat te doen.

knuppeltje
15-03-08, 12:21
In een beschaafd land hoort er godsdienstvrijheid te zijn. Als die jongen wil bidden, dan moet hij ook in de mogelijkheid gesteld worden om dat te doen.

Moet ie daar dan een aparte gebedsruimte voor hebben?
Belachelijke boel, heeft totaal niets met vrijheid van godsdienst te maken, maar in dit geval met- wie gaat dat betalen.
Straks moeten scholen wel tig verschillende soorten gebedsruimtes hebben.
En waarom moet iemand die niet godsdienstig is daaraan mee betalen, das pas godsdienstvrijheid zeker?
Volgens mij is dat je reinste smerige godsdienstdwang.
In godsdienst geen dwang? Pleurt toch gauw op. :hihi:

Julien
15-03-08, 12:34
Verplicht een gebedsruimte inrichten vind ik ook wat overdreven. Maar ik ken scholen in NL waar scholen na een handtekeningenactie van scholieren een lokaal hebben vrijgegeven waar ze in de pauzes kunnen bidden.

Mooie is bovendien dat deze 'gebedsruimtes' nu zowel door christenen als door moslims gebruikt worden. :duim: dus.

knuppeltje
15-03-08, 13:03
Verplicht een gebedsruimte inrichten vind ik ook wat overdreven. Maar ik ken scholen in NL waar scholen na een handtekeningenactie van scholieren een lokaal hebben vrijgegeven waar ze in de pauzes kunnen bidden.

Mooie is bovendien dat deze 'gebedsruimtes' nu zowel door christenen als door moslims gebruikt worden. :duim: dus.

En wie betaalt de kosten ervan?
Ook dat lokaal is met gemeenschapsgeld gebouwd en ingericht, weg ermee! :gsm:

Marsipulami
15-03-08, 13:12
En waarom moet iemand die niet godsdienstig is daaraan mee betalen

Gelovigen betalen mee aan het openbaar vervoer, de pensioenen, de wegeninfrastructuur, sportaccomodaties, scholen, enz.. enz... die door ongelovigen ook gebruikt worden. Waarom moeten gelovigen daar aan mee betalen ? Ik stel voor dat de ongelovigen hun eigen wegennet aanleggen.

knuppeltje
15-03-08, 13:16
Gelovigen betalen mee aan het openbaar vervoer, de pensioenen, de wegeninfrastructuur, sportaccomodaties, scholen, enz.. enz... die door ongelovigen ook gebruikt worden. Waarom moeten gelovigen daar aan mee betalen ? Ik stel voor dat de ongelovigen hun eigen wegennet aanleggen.

Mafkees, wil jij zeggen dat de gelovigen daar geen gebruik van maken?

Het wordt steeds gekker met jou ist niet.
Mwa- zolang dat nog kan natuurlijk. :hihi:

Witte78
15-03-08, 13:45
Een andere school spreekt over psychische druk op moslimmeisjes die geen hoofddoek dragen.

Ik vraag me af wat Qaiys van deze culturele dwang vindt. Vast net zo verwerpelijk als vrouwenbesnijdenis?

knuppeltje
15-03-08, 13:47
Ik vraag me af wat Qaiys van deze culturele dwang vind. Vast net zo verwerpelijk als vrouwenbesnijdenis?

Vast wel. :hihi:

Marsipulami
15-03-08, 14:34
Mafkees, wil jij zeggen dat de gelovigen daar geen gebruik van maken?


Als de overheid een sporthal bouwt, dan moeten ook de mensen meebetalen die helemaal geen gebruik maken van die sporthal. En een ziekenhuis wordt gebouwd met het geld van mensen die helemaal niet ziek zijn.

Flupke.
15-03-08, 15:09
In een beschaafd land hoort er godsdienstvrijheid te zijn. Als die jongen wil bidden, dan moet hij ook in de mogelijkheid gesteld worden om dat te doen.Knap!

knuppeltje
15-03-08, 17:12
Als de overheid een sporthal bouwt, dan moeten ook de mensen meebetalen die helemaal geen gebruik maken van die sporthal. En een ziekenhuis wordt gebouwd met het geld van mensen die helemaal niet ziek zijn.


Das allemaal heel goed voor de volksgezondheid, maar daar hebben we geen godsdiensten voor nodig.
Die zijn daar juist heel vaak onnoemelijk schadelijk voor. :stout:

chirpy
15-03-08, 23:59
Hoe komt het toch dat de Islam zo'n negatief imago krijgt? Indien zij zo blijft doordrammen, kan ik me voorstellen dat wij er hier in het westen schoon genoeg van krijgen.

sjaen
16-03-08, 01:09
Als de overheid een sporthal bouwt, dan moeten ook de mensen meebetalen die helemaal geen gebruik maken van die sporthal. En een ziekenhuis wordt gebouwd met het geld van mensen die helemaal niet ziek zijn.

Gelovigen sporten niet...........zeg, op welke planeet leef jij?!!!

Koala64
16-03-08, 02:29
Gelovigen sporten niet...........zeg, op welke planeet leef jij?!!!

Alleen korfbal toch? :o

Good Kahuna
16-03-08, 06:12
Er lijkt me niets op tegen als er voor gelovigen een ruimte kan worden gevonden waar ze rustig in kunnen bidden, als daar animo voor is. Gaat niemand dood van, volgens mij. Bij ons op kantoor gebruiken we de vergaderzaal met de grote tafel regelmatig om te pingpongen in de pauze.

knuppeltje
16-03-08, 08:25
Er lijkt me niets op tegen als er voor gelovigen een ruimte kan worden gevonden waar ze rustig in kunnen bidden, als daar animo voor is. Gaat niemand dood van, volgens mij. Bij ons op kantoor gebruiken we de vergaderzaal met de grote tafel regelmatig om te pingpongen in de pauze.

Daar hebben ze toch gebedshuizen voor?
Straks moet elke arbeidsplaats ook een gebedsruimte bebben als dat zo door gaat. Worden nog moeilijke CAO onderhandelingen denk.
Trouwens- moeten?
Zijn ze helemaal van de pot gerukt- in godsdienst is toch geen dwang? :ego:

Witte78
16-03-08, 08:53
Daar hebben ze toch gebedshuizen voor?
Straks moet elke arbeidsplaats ook een gebedsruimte bebben als dat zo door gaat. Worden nog moeilijke CAO onderhandelingen denk.
Trouwens- moeten?
Zijn ze helemaal van de pot gerukt- in godsdienst is toch geen dwang? :ego:

Ik ben het met je eens dat een aparte ruimte niet een recht moet zijn, anders moet iedereen recht hebben op een ruimte die bij zijn eigen levensbeschouwing past. Maar als er toch al ergens een ruimte leeg staat vind ik wel dat een directeur verplicht moet zijn deze toe te kennen.

knuppeltje
16-03-08, 09:02
Maar als er toch al ergens een ruimte leeg staat vind ik wel dat een directeur verplicht moet zijn deze toe te kennen.

Verplicht?
In godsdienst is toch geen dwang?
Als er altijd een lege ruimte zou zijn, dan kan die directeur zich misschien beter afvragen of die ruimte niet beter gebruikt kan worden.
Kan ie misschien iets aan de klassen grootte doen.

ronald
16-03-08, 12:29
Als de overheid een sporthal bouwt, dan moeten ook de mensen meebetalen die helemaal geen gebruik maken van die sporthal. En een ziekenhuis wordt gebouwd met het geld van mensen die helemaal niet ziek zijn.

Orthodoxen over het algemeen gaan niet naar een theatervoorstelling, concert, festival, uitmarkt, museum, televisiezender, zwembad, bejaardentehuis .... en nog wat van dat soort openbare door de staat gesubsidieerde instellingen. Betalen toch mee.

knuppeltje
16-03-08, 12:39
Orthodoxen over het algemeen gaan niet naar een theatervoorstelling, concert, festival, uitmarkt, museum, televisiezender, .... en nog wat van dat soort openbare door de staat gesubsidieerde instellingen. Betalen toch mee.

Dat dan ook allemaal heel goed voor de algehele ontwikkeling, kan iedereen beter van worden.
Godsdienst heeft er maar al te veel toe bijgedragen- en doet dat nog steeds, om dat tegen te gaan, zo niet de kop in te drukken.
Godsdienstles zou niet eens in het onderwijs mogelijk moeten zijn.
Wel onderwijs over alle in en outs van alle belangrijke godsdiensten, vooral over de geschiedenis er van, heel leerzaam. :cool:

ronald
16-03-08, 12:54
Daar hebben ze toch gebedshuizen voor?
Straks moet elke arbeidsplaats ook een gebedsruimte bebben als dat zo door gaat. Worden nog moeilijke CAO onderhandelingen denk.
Trouwens- moeten?
Zijn ze helemaal van de pot gerukt- in godsdienst is toch geen dwang? :ego:

De vijf gebeden binnen de Islam is een gebod van de in vrijheid gekozen.geaccepteerde geloof die allen tijdgebonden zijn. Op zijn minst bevinden twee gebeden zich binnen de normale werk- schooltijden. Om als school een gelegenheid te bieden op deze gebeden in afzondering te doen vind ik een goede geste vanuit de school. Of het nu een openbare of bijzondere school is. Scholen krijgen van de overheid gelden per leerling en dat zal in Duitsland niet anders zijn, waar ze oa overblijffaciliteiten kunnen bekostigen. Uiteindelijk heeft zo'n ruimte natuurlijk geen inventaris en het lijkt me sterk dat dat het probleem zou zijn. Het lijkt mij meer de onwil. Het is bewezen, dat wanneer een school die niet alleen een didactisch instituut is maar ook een pedagogisch, zich meer bewust is van de preoccupatiegebieden van de leerling, daarin een betere pedagogisch-didactische ruimte creeert, het leren hogere resultaten oplevert. Scholen zijn geen gesticht. Zoals jij het schetst zou ik voorstellen om ander overheidsgeld zoals bv de openbare prostitutiehokjes waar ik ook aan meebetaal te verminderen en gelden anders aan te wenden. Het lijkt waarempel wel alsof bidden een slechte daad zou zijn. De wereld op zijn kop.

ronald
16-03-08, 13:04
Dat dan ook allemaal heel goed voor de algehele ontwikkeling, kan iedereen beter van worden.
Godsdienst heeft er maar al te veel toe bijgedragen- en doet dat nog steeds, om dat tegen te gaan, zo niet de kop in te drukken.
Godsdienstles zou niet eens in het onderwijs mogelijk moeten zijn.
Wel onderwijs over alle in en outs van alle belangrijke godsdiensten, vooral over de geschiedenis er van, heel leerzaam. :cool:

Gdsdienst werkt een algemene ontwikkeling tegen? Zijn we nu de advocaten van "de algemene ontwikkeling"? Hoe meet jij dat? Ik durf zelfs het tegendeel te bewijzen. Zoals jij dat voorstaat onthoudt jij in ieder geval niet de algemene ontwikkeling van jongeren om zich in Gdsdiensten te verdiepen. Maar je gaat er vanuit dat Gdsdienst wordt onderwezen op openbare scholen? Dacht het niet. Dat doen jongeren in hun eigen tijd. Bijzondere scholen hebben binnen hun instituut daarvoor de beperkte mogelijkheid en prive-scholen nog meer. En hoeveel algemene ontwikkeling zit daar wel niet? Hoeveel jongeren gaan naar een concert, het theater, enz. zodat "ze" zo hoog algemeen ontwikkeld zijn. Dit is een hele andere discussie. Om algemeen ontwikkeld te zijn, hoef je niet perse in een theater te zitten. Het heeft allemaal met keuzes en selecties te maken. Voor zowel de gangers als niet-gangers.

knuppeltje
16-03-08, 13:21
[QUOTE]De vijf gebeden binnen de Islam is een gebod van de in vrijheid gekozen.geaccepteerde geloof die allen tijdgebonden zijn. Op zijn minst bevinden twee gebeden zich binnen de normale werk- schooltijden. Om als school een gelegenheid te bieden op deze gebeden in afzondering te doen vind ik een goede geste vanuit de school.

Daar hebben ze helemaal geen apparte gebedsruimte voor nodig.
Bidden kan iedereen in gedachten waar dan ook zonder die ruimte.
Die ruimtes kosten gemeenschapsgeld.


Of het nu een openbare of bijzondere school is. Scholen krijgen van de overheid gelden per leerling en dat zal in Duitsland niet anders zijn, waar ze oa overblijffaciliteiten kunnen bekostigen. Uiteindelijk heeft zo'n ruimte natuurlijk geen inventaris en het lijkt me sterk dat dat het probleem zou zijn.

Openbaar of bijzonder kan me helemaal niets schelen, het gaat erom of die doctrinatie op kosten van de gemeenschap gaat, en wat ze in Duidsland ermee doen interessert me al helemaal niet.
Ik denk ook niet dat ze met een totaal kale ruimte genoegen zullen nemen.


Het lijkt mij meer de onwil.

Dat denk ik wel, dat moet zo ook blijven vind ik.


Het is bewezen, dat wanneer een school die niet alleen een didactisch instituut is maar ook een pedagogisch, zich meer bewust is van de preoccupatiegebieden van de leerling, daarin een betere pedagogisch-didactische ruimte creeert, het leren hogere resultaten oplevert.

Maar net wat hun preoccupatie inhoud.


Scholen zijn geen gesticht.

Huh, allemaal?


Zoals jij het schetst zou ik voorstellen om ander overheidsgeld zoals bv de openbare prostitutiehokjes waar ik ook aan meebetaal te verminderen en gelden anders aan te wenden. Het lijkt waarempel wel alsof bidden een slechte daad zou zijn. De wereld op zijn kop.

Aandelen erin zou meer opleveren, maar dat gaat voor velen ook weer te ver denk.
Soms wordt er gekozen om bepaalde brandende behoeftes te kanaliseren om andere zaken te kunnen voorkomen, maar van de voorzieningen maken ook brave gelovigen dankbaar gebruik, das helemaal de wereld op zijn kop. :roken:
Geloof ook niet dat die daar bidden, terwijl dat toch heel goed stilletjes kan. :cool:

ronald
16-03-08, 13:45
[quote=ronald;3562538]

Daar hebben ze helemaal geen apparte gebedsruimte voor nodig.
Bidden kan iedereen in gedachten waar dan ook zonder die ruimte.
Die ruimtes kosten gemeenschapsgeld.



Openbaar of bijzonder kan me helemaal niets schelen, het gaat erom of die doctrinatie op kosten van de gemeenschap gaat, en wat ze in Duidsland ermee doen interessert me al helemaal niet.
Ik denk ook niet dat ze met een totaal kale ruimte genoegen zullen nemen.



Dat denk ik wel, dat moet zo ook blijven vind ik.



Maar net wat hun preoccupatie inhoud.



Huh, allemaal?



Aandelen erin zou meer opleveren, maar dat gaat voor velen ook weer te ver denk.
Soms wordt er gekozen om bepaalde brandende behoeftes te kanaliseren om andere zaken te kunnen voorkomen, maar van de voorzieningen maken ook brave gelovigen dankbaar gebruik, das helemaal de wereld op zijn kop. :roken:
Geloof ook niet dat die daar bidden, terwijl dat toch heel goed stilletjes kan. :cool:

Uit veel van je reacties blijkt dat jij degene bent die wil gaan invullen hoe anders-gelovigen hun geloof moeten beleiden. Je idee van "gebed" is te Christelijk bepaald. Ook wat betreft de inrichting van zo'n lokaal. Juist geen banken, juiste geen afbeeldingen aan de muur, juist geen "feestverlichting"... kaal dus. Ben je wel eens in een moskee geweest? Het enige van waarde zouden de tapijten kunnen zijn, maar die neemt iedereen prive mee.
Leegstaande ruimtes kosten inderdaad geld en het zou zonde zijn die niet te vullen.
Jij bent niet degenen die toestaat bijzonder onderwijs in stand te houden. Daar zijn allang geleden wetten en afspraken over gemaakt. Je zou via de politiek kunnen proberen dat op te heffen maar ik geef je niet veel kans op succes.
Als je onderwijs wilt vertalen als "doctrine" mij best. Maar dan al het onderwijs. "Onwil" vanuit de school is een slecht onderwijsinstrument. Wat leren ze daarmee de kinderen aan? Als een school niet met alle preoccupatiegebieden van de leerlingen rekening houdt, is het een half gare onderwijsinstutuut. Dus alle. Zoniet dan geldt voor een aantal leerlingen dat zij de school als "gesticht" beschouwen en dat komt niet erg ten goede van de optimale leerresultaten.
Komop...brandende behoeftes van wie? De heroinehoertjes? Kan de overheid geen bal schelen. Ik denk dat menig gebed van één heroine hoertje de hemel hoger bereikt dan dat de overheid ons wil doen laten geloven hoe barmhartig zij wel niet is.

knuppeltje
16-03-08, 14:07
[quote=knuppeltje;3562564]


[QUOTE]Uit veel van je reacties blijkt dat jij degene bent die wil gaan invullen hoe anders-gelovigen hun geloof moeten beleiden.

Da nie, wel waar en das achter de voordeur of in gebedshuizen.


Je idee van "gebed" is te Christelijk bepaald. Ook wat betreft de inrichting van zo'n lokaal. Juist geen banken, juiste geen afbeeldingen aan de muur, juist geen "feestverlichting"... kaal dus. Ben je wel eens in een moskee geweest? Het enige van waarde zouden de tapijten kunnen zijn, maar die neemt iedereen prive mee.

Ook niet, in het gebedshuis of achter de voordeur doen ze het maar zoals ze willen.
Maar als er in een school of waar dan ook een multy gebedsruimte moet komen, en ieder gaat daar volgens zijn godsdienst rite zijn gang- hoef je niet lang te wachten voor de eerste koppen worden ingeslagen.
Op die taijten zitten joden en christelijke niet geloof ik.


Leegstaande ruimtes kosten inderdaad geld en het zou zonde zijn die niet te vullen.

Zo is dat.


Jij bent niet degenen die toestaat bijzonder onderwijs in stand te houden. Daar zijn allang geleden wetten en afspraken over gemaakt. Je zou via de politiek kunnen proberen dat op te heffen maar ik geef je niet veel kans op succes.

Wat is het zo bijzondere aan godsdienstonderwijs.
Het enige wat bijzonder aan het onderwijs moet zijn- is gericht onderwijs voor kinderen met leerproblemen.
Dat vraagt extra zorg, en dat moet er in voldoende mate zijn, daar is geen enkele twijfel over wat mij betreft.


Als je onderwijs wilt vertalen als "doctrine" mij best.

Godsdienstles dus wel, onderwijs over godsdiensten met alle ins en outs juist niet, maar dat had ik al gezegd.



Maar dan al het onderwijs. "Onwil" vanuit de school is een slecht onderwijsinstrument. Wat leren ze daarmee de kinderen aan? Als een school niet met alle preoccupatiegebieden van de leerlingen rekening houdt, is het een half gare onderwijsinstutuut. Dus alle. Zoniet dan geldt voor een aantal leerlingen dat zij de school als "gesticht" beschouwen en dat komt niet erg ten goede van de optimale leerresultaten.

Hoe kan een kind bepalen wat wel goed voor hem is om te leren en wat niet?


Komop...brandende behoeftes van wie? De heroinehoertjes? Kan de overheid geen bal schelen. Ik denk dat menig gebed van één heroine hoertje de hemel hoger bereikt dan dat de overheid ons wil doen laten geloven hoe barmhartig zij wel niet is.

Ik denk dat je die niet goed begrepen hebt.

mark61
16-03-08, 14:51
Ik vind het knetter dat een 12-jarige denkt dat ie 5x per dag moet bidden. Hoeveel moslims doen dat helemaal? En wat is de gemiddelde leeftijd van degenen die dat doen? 70?

Die jonguh moet nagekeken worden :boeps:

ronald
16-03-08, 15:36
[quote=ronald;3562577][quote=knuppeltje;3562564]




Da nie, wel waar en das achter de voordeur of in gebedshuizen.



Ook niet, in het gebedshuis of achter de voordeur doen ze het maar zoals ze willen.
Maar als er in een school of waar dan ook een multy gebedsruimte moet komen, en ieder gaat daar volgens zijn godsdienst rite zijn gang- hoef je niet lang te wachten voor de eerste koppen worden ingeslagen.
Op die taijten zitten joden en christelijke niet geloof ik.



Zo is dat.



Wat is het zo bijzondere aan godsdienstonderwijs.
Het enige wat bijzonder aan het onderwijs moet zijn- is gericht onderwijs voor kinderen met leerproblemen.
Dat vraagt extra zorg, en dat moet er in voldoende mate zijn, daar is geen enkele twijfel over wat mij betreft.



Godsdienstles dus wel, onderwijs over godsdiensten met alle ins en outs juist niet, maar dat had ik al gezegd.




Hoe kan een kind bepalen wat wel goed voor hem is om te leren en wat niet?



Ik denk dat je die niet goed begrepen hebt.

Voor een gelovige en zijn gelovige plichten is mi de voordeur niet de drempel. Niet dat je je omgeving als gelovige zijnde "gelovig" moet maken want dat is weer het andere uiterste waarnaar jij naar toe wil redeneren. Als ik me buitenshuis van bepaalde (religieuze) plichten zou onthouden omdat de "gangbere" mening anders is en dat niet wil, dan kun je in een bepaalde religieuze gewetensnood terecht komen. Een voorbeeld omdat ik het gevoel heb dat je te veel in extreme termen denkt. Als ik op straat tussen twee ruziemakende kerels die elkaar nog net niet te lijf zijn gegaan een gevecht voorkom dan voldoe ik aan mijn religieuze plicht om "vrede tussen partijen" te sluiten. Ik voldoe zeker niet aan de algemeen aangenomen gedrag door weg te lopen en me er niet mee te bemoeien. Moet ik nu mijn religieuze opvattingen thuis hebben gelaten? Ik weet zeker dat als ik dat gedaan zou hebben twee kerels, een aanwezige gabber van de ene, de vrouw en kind van de andere hebben liggen rollebollen.
Juist religieuze opvattingen leren om beter met zaken als pesten, uitdagen, beschimpen, agressiviteit, naasteliefde ed om te gaan. Niet dat niet-religieuzen dat niet zouden kunnen zijn natuurlijk. Moraal zit ook in je hoofd.

Heb je over de stiltencentra in Nederland ooit gehoord dat men elkaar de hersenen insloegen? Beetje raar agrument. Joden en Christenen bidden staand/zittend. Voor beiden maakt het niet uit of men in een moskee zou moeten bidden als die ruimte door de school daartoe is aangewezen. Het gaat, en daar ga je aan voorbij, om de gebeden die op gezette tijdstippen moeten worden uitgesproken.

Je hebt bijzonder onderwijs en buitengewoon onderwijs. Bijzonder onderwijs is een onderwijs instelling met een religieuze grondslag. De "School met de Bijbel", KUN of VU zal ik maar zeggen of en de Openbare scholen.
Het buitengewoon onderwijs laat de leerlingen geen gemeenschappelijk leerprogramma doorlopen, maar zorgt voor een geïndividualiseerd curriculum dat aangepast is aan de noden en de mogelijkheden van elke leerling.
Ouders zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het onderwijs van hun kinderen. Dat Kees Boeke zijn eigen kinderen onderwees was volkomen wettelijk. De meeste ouders kunnen dat niet en sturen hun kuinderen naar een school. De school is een verlengstuk van het gezin. Niet andersom. Wanneer een religieus gezin haar kind naar een school wil sturen, dan zal zij dat doen naar een overeenkomstige religieuze school. Daar onderwijst men het profanee programma volgens de wet van het MvO en een religieus programma dat kan bestaan uit een half uurtje Bijbelles tot 4 uur religieus onderwijs in hun eigen tijd. Waar jij eigenlijk voor pleit zijn prive-scholen.

Hoe een kind kan bepalen wat wel of niet goed voor hem is? Heb je nooit het argument gehoord "Waarom moet ik naar school?" Zelfs binnen de Vrije School is men gebonden aan regels. Opvoeding heeft veel te maken met tradities.

Wat ik volgens jou niet over heroinehoertjes heb begrepen weet ik niet. Ik heb jammer genoeg in de hulpverlening ook te maken met leerplichtige heroinehoertjes.

ronald
16-03-08, 15:39
Ik vind het knetter dat een 12-jarige denkt dat ie 5x per dag moet bidden. Hoeveel moslims doen dat helemaal? En wat is de gemiddelde leeftijd van degenen die dat doen? 70?

Die jonguh moet nagekeken worden :boeps:

Hoeveel Moslims dat allemaal wel of niet doen doet niet ter zaken met betrekking tot de behoefte van deze jongen.

Ps Ik ben van mening dat velen "andersgestooorde" leeftijdsgenootjes ook nagekeken moeten worden, maar dat ter zijde.

mark61
16-03-08, 16:32
Hoeveel Moslims dat allemaal wel of niet doen doet niet ter zaken met betrekking tot de behoefte van deze jongen.

Ps Ik ben van mening dat velen "andersgestooorde" leeftijdsgenootjes ook nagekeken moeten worden, maar dat ter zijde.

Het lijkt mij niet gezond dat 12-jarigen zich daar zo mee bezig houden. Geen 12-jarige heeft de 'spontane' behoefte zich aan het geloof te wijden, doe ff serieus. Kan me intussen levendig indenken dat jij daar anders over denkt :hihi:

Tis in ieder geval bizar, statistisch gezien.

Het hele zooitje moet nagekeken.

ronald
16-03-08, 17:09
Het lijkt mij niet gezond dat 12-jarigen zich daar zo mee bezig houden. Geen 12-jarige heeft de 'spontane' behoefte zich aan het geloof te wijden, doe ff serieus. Kan me intussen levendig indenken dat jij daar anders over denkt :hihi:

Tis in ieder geval bizar, statistisch gezien.

Het hele zooitje moet nagekeken.

Ik ben heel serieus. Het is inderdaad raar, maar ik zou het zeker niet "ongezond" willen noemen, wanneer 12-jarigen zomaar vanuit het niets zich met religie zouden bezig houden. Hangt ook wel af van de omgeving buiten het gezin.
Je voedt je kind op in een bepaalde traditie en daar begin je mee bij wijze van spreken al voor de geboorte mee. Je gaat er niet mee zitten wachten totdat het kind 12 is. Als je het zo bekijkt kun je ook wel kinderen hun leerplicht uitstellen. Alles wat ze op de basisschool leren naast wat ontwikkelingsfasegebonden vaardigheden kan het binnen een paar maanden op latere leeftijd zo inhalen. Juist kennis kun je een kind gemakkelijk overdragen. De ontwikkeling van het "geweten" en de meer persoonlijkheidsgebonden vragen en een moreel besef na 12 jaar. Een religieus opgevoed kind gaat daarna toch echt wel zelf nadenken over wat hem allemaal is geleerd om het wel of niet persoonlijk te nemen. Daar hoef je kennisonderwijs niet voor uit te stellen. Als deze jongen van 14 aangeeft dat hij wil bidden dan behoor je dat als school serieus te nemen. Wat dacht je? Dat hij de boel in de maling neemt en er vervolgens mee zit verplicht op bepaalde tijden te moeten bidden omdat zijn verworvenheden niet in de prullenbak belanden? In de praktijk zie je juist het tegenovergestelde gebeuren.
Persoonlijk denk ik er inderdaad anders "dan normaal" over. Als ik mijn kinderen niet naar een religieuze school zou hebben gestuurd, waren ze nu niet op een "theologisch" gezien niveau van MA-theologie studenten zijn. Dat naast een gewone niet-theologische universitaire studie volgend. Toaal niet wereld-vreemd of onderontwikkeld. Waarom denken niet-religieuzen altijd dat religieuzen gefrustreerde inzichzelfgekeerde wereldvreemden zijn? Vanwege een paar extremen waartoe ik deze jongen geenszins toe reken?

mark61
16-03-08, 17:19
Ik ben heel serieus. Het is inderdaad raar, maar ik zou het zeker niet "ongezond" willen noemen, wanneer 12-jarigen zomaar vanuit het niets zich met religie zouden bezig houden. Hangt ook wel af van de omgeving buiten het gezin.

Ja, het maakt inderdaad niets uit of je je kind nou religieus indoctrineert of 8 uur per dag de tennisbaan opjaagt. In alle gevallen pushen ouders hun kinderen monomaan 1 kant op en dat vind ik maar niks. End of story.

IbnRushd
16-03-08, 17:36
Ik vind het knetter dat een 12-jarige denkt dat ie 5x per dag moet bidden. Hoeveel moslims doen dat helemaal? En wat is de gemiddelde leeftijd van degenen die dat doen? 70?

Die jonguh moet nagekeken worden :boeps:

Ik vind het knetter dat jij zo ontsteltenis reageert. Ik vind het knap dat een 12-jarige zijn geloof serieus beleidt. Ik weet dat er veel meer jongeren op jonge leeftijd aan de islamitische gebedzuil houden, vind het daarom ook niet zo vreemd.

Koala64
16-03-08, 18:14
Ja, het maakt inderdaad niets uit of je je kind nou religieus indoctrineert of 8 uur per dag de tennisbaan opjaagt. In alle gevallen pushen ouders hun kinderen monomaan 1 kant op en dat vind ik maar niks. End of story.

Kan ik me wel bij aansluiten ja. Zonder de invloed van volwassenen blijft van die hele devotie van zo'n kind niets over. Kinderen zijn op die leeftijd met heel andere dingen bezig.

knuppeltje
16-03-08, 18:23
[quote=knuppeltje;3562595][quote=ronald;3562577]

Voor een gelovige en zijn gelovige plichten is mi de voordeur niet de drempel. Niet dat je je omgeving als gelovige zijnde "gelovig" moet maken want dat is weer het andere uiterste waarnaar jij naar toe wil redeneren. Als ik me buitenshuis van bepaalde (religieuze) plichten zou onthouden omdat de "gangbere" mening anders is en dat niet wil, dan kun je in een bepaalde religieuze gewetensnood terecht komen. Een voorbeeld omdat ik het gevoel heb dat je te veel in extreme termen denkt. Als ik op straat tussen twee ruziemakende kerels die elkaar nog net niet te lijf zijn gegaan een gevecht voorkom dan voldoe ik aan mijn religieuze plicht om "vrede tussen partijen" te sluiten. Ik voldoe zeker niet aan de algemeen aangenomen gedrag door weg te lopen en me er niet mee te bemoeien. Moet ik nu mijn religieuze opvattingen thuis hebben gelaten? Ik weet zeker dat als ik dat gedaan zou hebben twee kerels, een aanwezige gabber van de ene, de vrouw en kind van de andere hebben liggen rollebollen.
Juist religieuze opvattingen leren om beter met zaken als pesten, uitdagen, beschimpen, agressiviteit, naasteliefde ed om te gaan. Niet dat niet-religieuzen dat niet zouden kunnen zijn natuurlijk. Moraal zit ook in je hoofd.

Heb je over de stiltencentra in Nederland ooit gehoord dat men elkaar de hersenen insloegen? Beetje raar agrument. Joden en Christenen bidden staand/zittend. Voor beiden maakt het niet uit of men in een moskee zou moeten bidden als die ruimte door de school daartoe is aangewezen. Het gaat, en daar ga je aan voorbij, om de gebeden die op gezette tijdstippen moeten worden uitgesproken.

Je hebt bijzonder onderwijs en buitengewoon onderwijs. Bijzonder onderwijs is een onderwijs instelling met een religieuze grondslag. De "School met de Bijbel", KUN of VU zal ik maar zeggen of en de Openbare scholen.
Het buitengewoon onderwijs laat de leerlingen geen gemeenschappelijk leerprogramma doorlopen, maar zorgt voor een geïndividualiseerd curriculum dat aangepast is aan de noden en de mogelijkheden van elke leerling.
Ouders zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het onderwijs van hun kinderen. Dat Kees Boeke zijn eigen kinderen onderwees was volkomen wettelijk. De meeste ouders kunnen dat niet en sturen hun kuinderen naar een school. De school is een verlengstuk van het gezin. Niet andersom. Wanneer een religieus gezin haar kind naar een school wil sturen, dan zal zij dat doen naar een overeenkomstige religieuze school. Daar onderwijst men het profanee programma volgens de wet van het MvO en een religieus programma dat kan bestaan uit een half uurtje Bijbelles tot 4 uur religieus onderwijs in hun eigen tijd. Waar jij eigenlijk voor pleit zijn prive-scholen.

Hoe een kind kan bepalen wat wel of niet goed voor hem is? Heb je nooit het argument gehoord "Waarom moet ik naar school?" Zelfs binnen de Vrije School is men gebonden aan regels. Opvoeding heeft veel te maken met tradities.

Wat ik volgens jou niet over heroinehoertjes heb begrepen weet ik niet. Ik heb jammer genoeg in de hulpverlening ook te maken met leerplichtige heroinehoertjes.

Heel je verhaal weerlegt op geen enkele manier dat mensen zoveel kunnen geloven en bidden als ze maar willen, ook al zou er geen enkel bezonder onderwijs zijn.
Vrijheid van godsdienst is ook er niet mee geconfronteerd worden als men dat niet wilt, anders is het geen vrijheid- maar schijnvrijheid.
Om te waarborgen dat de overheid zich niet door een of andere godsdienst laat beinvloeden- ten nadelen van anderen al dan niet of anders gelovig, moet ze dan ook van elke facilitering ervan in het onderwijs afblijven.
Maar uit heel het gejank om die facillitys geeft alleen maar aan hoe zwak die hele geloofsbeweging in elkaar zit.
Terwijl hele volksstammen geen enkel onderwijs nodig vinden om bv ook maar ietsvan de evolutietheorie te leren begrijpen, en er heilig van overtuigd zijn dat het allemaal alleen maar totale onzin is, willen ze wel langs alle kanten gesteund worden in hun waanideeën over hun met geen mogelijkheid te bewijzen bestaan van hun god- en zijn spelregels, en daarvoor willen ze dan ook nog van de gemeenschap gratis alle facillyteiten die maar mogelijk zijn.
Das dan ook nog tot daar aan toe, maar in hun godvergeten arrogantie willen ze dan ook nog maar al te graag dat iedereen zich aan allelei van die bij hun zelf verzonnen goden behorende regels houdt, en hebben daar maar al te graag de meest gruwelijke dingen voor over.
Sommigen hangen mensen onder kraanwagens of hakken handen af, anderen doen condooms in de ban- met alle gevolgen van dien, en weer anderen moorden en plunderen omdat ze zogenaamd een uitverkoren volk zijn.
Allemaal complete geloofswaanzin waarvan we ons nog niet met geringste beetje moeten inlaten.
Geloven doe jullie maar mooi privee, want ik vertrouw jullie nog voor geen meter. :roken:

knuppeltje
16-03-08, 18:26
Ik vind het knetter dat jij zo ontsteltenis reageert. Ik vind het knap dat een 12-jarige zijn geloof serieus beleidt. Ik weet dat er veel meer jongeren op jonge leeftijd aan de islamitische gebedzuil houden, vind het daarom ook niet zo vreemd.


Kan ik me zelfs in bepaalde millieus heel goed voorstellen.
Ben wel blij dat ik daar nooit toe behoord heb.

knuppeltje
16-03-08, 18:27
Kan ik me wel bij aansluiten ja. Zonder de invloed van volwassenen blijft van die hele devotie van zo'n kind niets over. Kinderen zijn op die leeftijd met heel andere dingen bezig.


Breek me de bek niet open. :roken: :)

ronald
16-03-08, 18:36
Kan ik me wel bij aansluiten ja. Zonder de invloed van volwassenen blijft van die hele devotie van zo'n kind niets over. Kinderen zijn op die leeftijd met heel andere dingen bezig.

Dat is niet waar. Ouders voeden hun kind op binnen de beleidende religie. Op jonge leeftijd wordt het kennis bijgebracht en "loopt het mee" met het gezin/de geloofsgemeenschap waar het deel vanuit maakt. Zo kan je een standvastige basis helpen te ontwikkelen. Later, na 12 jaar, ontwikkelt pas de devotie. Een 14-jarige kan dat heel goed zelfstandig ontwikkelen ook al is hij niet binnen een geloofsgemeenschap opgegroeid en een gevoel van devotie hebben die hij zal gaan exploiteren als dat niet "gek" wordt gevonden door zijn omgeving. Dat kinderen op die leeftijd met "heel andere dingen bezig" zijn is maar relatief. Als je je kind niet opvoedt in een bepaalde richting dan houden ze binnen de korts mogelijke tijd zich bezig met sex en blowen want als je dat niet doet ben je een neurd. Dat schijnt de norm te zijn. Is dat normaal? Juist in de pubertijd moeten ze zich bezig houden met moraal omdat dat gevoel in de ontwikkelingsfase zit. Dan probeer je als volwassene toch die gevoelens te prikkelen?

ronald
16-03-08, 18:52
[quote=ronald;3562767][quote=knuppeltje;3562595]

Heel je verhaal weerlegt op geen enkele manier dat mensen zoveel kunnen geloven en bidden als ze maar willen, ook al zou er geen enkel bezonder onderwijs zijn.
Vrijheid van godsdienst is ook er niet mee geconfronteerd worden als men dat niet wilt, anders is het geen vrijheid- maar schijnvrijheid.
Om te waarborgen dat de overheid zich niet door een of andere godsdienst laat beinvloeden- ten nadelen van anderen al dan niet of anders gelovig, moet ze dan ook van elke facilitering ervan in het onderwijs afblijven.
Maar uit heel het gejank om die facillitys geeft alleen maar aan hoe zwak die hele geloofsbeweging in elkaar zit.
Terwijl hele volksstammen geen enkel onderwijs nodig vinden om bv ook maar ietsvan de evolutietheorie te leren begrijpen, en er heilig van overtuigd zijn dat het allemaal alleen maar totale onzin is, willen ze wel langs alle kanten gesteund worden in hun waanideeën over hun met geen mogelijkheid te bewijzen bestaan van hun god- en zijn spelregels, en daarvoor willen ze dan ook nog van de gemeenschap gratis alle facillyteiten die maar mogelijk zijn.
Das dan ook nog tot daar aan toe, maar in hun godvergeten arrogantie willen ze dan ook nog maar al te graag dat iedereen zich aan allelei van die bij hun zelf verzonnen goden behorende regels houdt, en hebben daar maar al te graag de meest gruwelijke dingen voor over.
Sommigen hangen mensen onder kraanwagens of hakken handen af, anderen doen condooms in de ban- met alle gevolgen van dien, en weer anderen moorden en plunderen omdat ze zogenaamd een uitverkoren volk zijn.
Allemaal complete geloofswaanzin waarvan we ons nog niet met geringste beetje moeten inlaten.
Geloven doe jullie maar mooi privee, want ik vertrouw jullie nog voor geen meter. :roken:

Zit ik te weerleggen dat mensen niet kunnen bidden of geloven? De zaak draait in dit geval om een ruimte om te gaan bidden. De jongen zou dit inderdaad op straat kunnen doen of in een stil gangetje. Een school kan daar best een lege ruimte voor aanwijzen. Doet zij dat niet dan houdt zij zich ver of tegen bepaalde behoeften van sommige religieuze leerlingen die op die tijden in ieder geval niet lopen te pesten of zitten te klooien. Dit heeft niet met "beinvloeden van de overheid door een Gdsdienst" te maken maar met pedagogische waarden die vanuit een kind komen en die dan niet serieus nemen.
Ik snap niet waar je met de evolutie theorie curriculum naar toe wilt? Weigert deze jongen dat te leren of zo? Je beargumenteert vanuit het extremisme waar ik niet toe voel aangetrokken en ik in dit geval ook niet herken. Als jij bidden een "waanidee" vindt dan vind ik jou daar behoorlijk extremistisch in. Ik voel tevens een zekere frustratie die buiten proportioneel en vertekend is. Hoe komt dat?

knuppeltje
16-03-08, 18:54
Als je je kind niet opvoedt in een bepaalde richting dan houden ze binnen de korts mogelijke tijd zich bezig met sex en blowen want als je dat niet doet ben je een neurd. Dat schijnt de norm te zijn.

Tis duidelijk.
Maar toch heb ik stikem zo het idee dat die preoccupatie met sex bij gelovige pubers niet minder is.
Maar door al die druk om daar niet aan toe te geven worden juist velen zo totaal gefrusteerd met alle gevolgen van dien.
Vrouwen met het minste beetje bloot zijn allemaal hoeren, en zelfs als ze dat niet zijn- dan nog kunnen ze niet zelf voor hun eer zorgen.
Dat kunnen alleen de mannen- ook al rukken of neuken ze zich tien slagen in de rondte voor het huwelijk met wie ze maar willen- of er na, maakt niet uit.
Dominees- door de heersende geloofswaanzin stinkend rijk geworden, die jankend voor de tv bekennen dat ze vreemd zijn gegaan, wat een giller.
Kerkinstanties die met mega bedragen seksschandalen af moeten kopen, ook zo'n giller.
Tienermoeders bij de vleet in de bijbelbelts omdat voorlichting en de anticonceptie in de ban zijn gedaan, ook zo'n giller.
Succes met je religie, maar liefst wel achter jullie voordeur. :roken: :)

mark61
16-03-08, 19:15
Ik vind het knetter dat jij zo ontsteltenis reageert. Ik vind het knap dat een 12-jarige zijn geloof serieus beleidt. Ik weet dat er veel meer jongeren op jonge leeftijd aan de islamitische gebedzuil houden, vind het daarom ook niet zo vreemd.

Ja daarom ben jij dus zo eng. Een hersenspoeling die maakt dat een 12-jarige alleen nog maar met 1 ding bezig is ipv 12-jarige te zijn vind jij een leuk idee.

mark61
16-03-08, 19:18
Kan ik me wel bij aansluiten ja. Zonder de invloed van volwassenen blijft van die hele devotie van zo'n kind niets over. Kinderen zijn op die leeftijd met heel andere dingen bezig.

Komt er nog bij. Je zou es moeten zien hoeveel mensen nog gelovig zouden worden als ze de eerste 17 jaar van hun leven daarvan gevrijwaard waren gebleven. Je hield geen kudde gelovigen meer over.

ronald
16-03-08, 19:46
Ja daarom ben jij dus zo eng. Een hersenspoeling die maakt dat een 12-jarige alleen nog maar met 1 ding bezig is ipv 12-jarige te zijn vind jij een leuk idee.

Een beetje overdreven om dat "hersenspeoling" te noemen. Niet dat ik ervan uit ga dat sommige kinderen gehersenspoeld worden groot gebracht, maar waar hebben we het hier over? Dacht je soms dat religieuze 12-jarigen geen puber worden?

IbnRushd
16-03-08, 19:51
Ja daarom ben jij dus zo eng. Een hersenspoeling die maakt dat een 12-jarige alleen nog maar met 1 ding bezig is ipv 12-jarige te zijn vind jij een leuk idee.

Jij vindt iedereen eng die maar enigszins begrip toont voor een biddende twaalfjarige. Zo areligieus ben jij wel. Verder lijkt het erop dat jij niet weet waar je het over hebt als je stelt dat een twaalfjarige alleen oog heeft op bidden. In de moskee waar ik bid zijn er zelfs jongens die jonger zijn en zowel 5x (max. 5 min p.g.) per dag bidden als andere zaken/dingen verrichten/doen zoals zijn leeftijdgenoten verrichten/doen.

IbnRushd
16-03-08, 19:54
Een beetje overdreven om dat "hersenspeoling" te noemen. Niet dat ik ervan uit ga dat sommige kinderen gehersenspoeld worden groot gebracht, maar waar hebben we het hier over? Dacht je soms dat religieuze 12-jarigen geen puber worden?

Inderdaad, een beetje té overdreven. Waarschijnlijk bedoelt hij 'indocrinatie'. Maar ja, wie wordt tegenwoordig niet 'geïndoctrineerd'?

hersenspoeling:
tegen iemands wil en met indringende middelen (bijvoorbeeld isolatie of vernedering) zijn ideeën, houding en opvattingen omvormen (encyclo.nl)

ronald
16-03-08, 19:57
Tis duidelijk.
Maar toch heb ik stikem zo het idee dat die preoccupatie met sex bij gelovige pubers niet minder is.
Maar door al die druk om daar niet aan toe te geven worden juist velen zo totaal gefrusteerd met alle gevolgen van dien.
Vrouwen met het minste beetje bloot zijn allemaal hoeren, en zelfs als ze dat niet zijn- dan nog kunnen ze niet zelf voor hun eer zorgen.
Dat kunnen alleen de mannen- ook al rukken of neuken ze zich tien slagen in de rondte voor het huwelijk met wie ze maar willen- of er na, maakt niet uit.
Dominees- door de heersende geloofswaanzin stinkend rijk geworden, die jankend voor de tv bekennen dat ze vreemd zijn gegaan, wat een giller.
Kerkinstanties die met mega bedragen seksschandalen af moeten kopen, ook zo'n giller.
Tienermoeders bij de vleet in de bijbelbelts omdat voorlichting en de anticonceptie in de ban zijn gedaan, ook zo'n giller.
Succes met je religie, maar liefst wel achter jullie voordeur. :roken: :)

Dat zou je dan moeten onderzoeken. Vaak zijn die pubers naief maar dat vind ik geen vergelijkbare offer tegenover vrijheid-blijheid. Sex uberhaupt wordt gezien en gebracht als iets "heiligs" tussen man en vrouw. Het is een misleiding om te geloven dat "er aan toegeven" frustraties oplossen. Elk persoon op zijn niveau wil steeds meer zijn of haar grenzen verleggen. Een kennis van ons uit Ethiopie afkomstig schrok zich dood toen ze over "de dark room" hoorde en wat daar aan de gang is. En dan bedoel ik niet die van WF Hermans. Grenzen zijn hier al meters verlegd en iedereen moet dat maar gewoon en normaal vinden. Nogmaals, de groep die zich voor het huwelijk gedraagt zoals je dat hier beschrijft, daar acht ik deze jongen geen deel van. Ook niet van de zg jankende dominees of grijpende priesters. Dat is een product van het Westen en het celibaat. Buiten proportioneel gedacht.

knuppeltje
16-03-08, 19:57
Een beetje overdreven om dat "hersenspeoling" te noemen. Niet dat ik ervan uit ga dat sommige kinderen gehersenspoeld worden groot gebracht, maar waar hebben we het hier over? Dacht je soms dat religieuze 12-jarigen geen puber worden?

Geheel uit zich zelf?
Het blijft lachen met jullie.

ronald
16-03-08, 20:01
Geheel uit zich zelf?
Het blijft lachen met jullie.

Geheel uit zichzelf wat? Laat me eens meelachen.

knuppeltje
16-03-08, 20:06
Dat zou je dan moeten onderzoeken. Vaak zijn die pubers naief maar dat vind ik geen vergelijkbare offer tegenover vrijheid-blijheid. Sex uberhaupt wordt gezien en gebracht als iets "heiligs" tussen man en vrouw. Het is een misleiding om te geloven dat "er aan toegeven" frustraties oplossen. Elk persoon op zijn niveau wil steeds meer zijn of haar grenzen verleggen. Een kennis van ons uit Ethiopie afkomstig schrok zich dood toen ze over "de dark room" hoorde en wat daar aan de gang is. En dan bedoel ik niet die van WF Hermans. Grenzen zijn hier al meters verlegd en iedereen moet dat maar gewoon en normaal vinden. Nogmaals, de groep die zich voor het huwelijk gedraagt zoals je dat hier beschrijft, daar acht ik deze jongen geen deel van. Ook niet van de zg jankende dominees of grijpende priesters. Dat is een product van het Westen en het celibaat. Buiten proportioneel gedacht.

Das soms wel mooi aan pubers.
Heilig- das dan eten en drinken ook.
Hoe hard denk jij dat een kaaspuber kan schrikken als ie ziet wat er allemaal in Ethiopië gebeurt?
Nou das dan wel heel erg buite proportie, maar niet dor mij bedacht bedacht.
Verden zijn de gevolgen van dat soort geloofswaanzin niet bepaald beperkt tot het westen, laat staan in zijn hevigheid.
Laat ieder met zijn geloof maar mooi achter zijn voordeur blijven, kan die dat binnen de wet beleven zoals ie dat wilt.

knuppeltje
16-03-08, 20:30
[QUOTE]Inderdaad, een beetje té overdreven. Waarschijnlijk bedoelt hij 'indocrinatie'. Maar ja, wie wordt tegenwoordig niet 'geïndoctrineerd'?

Ja wie niet? Das het zelfde als 'ja wie wel'.


hersenspoeling:
tegen iemands wil en met indringende middelen (bijvoorbeeld isolatie of vernedering) zijn ideeën, houding en opvattingen omvormen (encyclo.nl)

Bezonder onderwijs is een aardige vorm van isolate wat dat betreft, of worden in koranscholen en synagogen ook in andere godsdiensten gelijkwaardig lessen gegeven?
En anderen voor ketters en minder dan varkens uitmaken in die gebedshuizen en scholen is geen vernederen zeker.
En ook dat gebeurt op een indringende manier, tenzij die kinderen zonder ook maar enige afkeuring en zonder gevolgen kunnen beslissen om daar niet aan deel te nemen dan.
Kortom- wel degenlijk gedwonge hersenspoeling dus.

ronald
16-03-08, 20:31
Das soms wel mooi aan pubers.
Heilig- das dan eten en drinken ook.
Hoe hard denk jij dat een kaaspuber kan schrikken als ie ziet wat er allemaal in Ethiopië gebeurt?
Nou das dan wel heel erg buite proportie, maar niet dor mij bedacht bedacht.
Verden zijn de gevolgen van dat soort geloofswaanzin niet bepaald beperkt tot het westen, laat staan in zijn hevigheid.
Laat ieder met zijn geloof maar mooi achter zijn voordeur blijven, kan die dat binnen de wet beleven zoals ie dat wilt.

Klopt. Eten en drinken is ook een heilige aangelegenheid.
Maar die vrouw uit Ethiopie is al lang geen puber meer hoor. Ok je hebt hier nog steeds pubers van 28 maar niet in dit geval.

Je had het over dominees en andere kerkinstanties. Dat noem ik Westers. Als je eist dat iedere gelovige achter zijn deur zijn geloof beleid dan zou je op zijn minst ook andere buiten de deur opdringerige zaken moeten binnen laten. Er is trouwens geen wet die verbiedt om een geloofsruimte te vragen. Zoals ik al eerder zei drong deze jongen niemand zijn geloof op of veroordeelde evenmin. Wat nu hier wel gebeurt is dat deze jongen al tig keer is beoordeeld als een crimineel danwel een "geloofsgek". Hoe zit het daarmee eigenlijk?

mark61
16-03-08, 20:47
Een beetje overdreven om dat "hersenspeoling" te noemen. Niet dat ik ervan uit ga dat sommige kinderen gehersenspoeld worden groot gebracht, maar waar hebben we het hier over? Dacht je soms dat religieuze 12-jarigen geen puber worden?

We hebben het hier over een 5x per dag biddende 12-jarige. Toen vroeg ik: hoeveel moslims bidden 5x per dag? Hoe oud zijn die? Hoeveel 12-jarigen bidden 5x per dag? Ik verwacht geen antwoord natuurlijk.

mark61
16-03-08, 20:49
Ik ben het met je eens dat een aparte ruimte niet een recht moet zijn, anders moet iedereen recht hebben op een ruimte die bij zijn eigen levensbeschouwing past. Maar als er toch al ergens een ruimte leeg staat vind ik wel dat een directeur verplicht moet zijn deze toe te kennen.

Ik niet. Openbare scholen zijn openbare scholen. Als iemand met alle geweld moet bidden verzint ie maar een plek. Maar het is aanstellerij, zeker van een kind. Opgelegde aanstellerij dan.

IbnRushd
16-03-08, 20:58
We hebben het hier over een 5x per dag biddende 12-jarige. Toen vroeg ik: hoeveel moslims bidden 5x per dag? Hoe oud zijn die? Hoeveel 12-jarigen bidden 5x per dag? Ik verwacht geen antwoord natuurlijk.

Nee, tuurlijk verwacht je geen antwoord, omdat het antwoord er ook niet is.

Verder bidt de desbetreffende jongen op school hooguit twee gebeden. De rest zijn zonsopgang/zonsondergang/nacht gebeden.

ronald
16-03-08, 21:01
Ik niet. Openbare scholen zijn openbare scholen. Als iemand met alle geweld moet bidden verzint ie maar een plek. Maar het is aanstellerij, zeker van een kind. Opgelegde aanstellerij dan.


De rechter vindt het wel. Dat geldt. Ik weet het, het is moeilijk om pubers serieus te nemen.

IbnRushd
16-03-08, 21:04
Ja wie niet? Das het zelfde als 'ja wie wel'.

Wat, wat, wat, wat, wat?



Bezonder onderwijs is een aardige vorm van isolate wat dat betreft, of worden in koranscholen en synagogen ook in andere godsdiensten gelijkwaardig lessen gegeven?
En anderen voor ketters en minder dan varkens uitmaken in die gebedshuizen en scholen is geen vernederen zeker.
En ook dat gebeurt op een indringende manier, tenzij die kinderen zonder ook maar enige afkeuring en zonder gevolgen kunnen beslissen om daar niet aan deel te nemen dan.
Kortom- wel degenlijk gedwonge hersenspoeling dus.

Dat is niet dwingen. Les één: zoek de definitie van doctrinatie op.

Koala64
16-03-08, 21:12
Komt er nog bij. Je zou es moeten zien hoeveel mensen nog gelovig zouden worden als ze de eerste 17 jaar van hun leven daarvan gevrijwaard waren gebleven. Je hield geen kudde gelovigen meer over.

Klopt.

Ouders kleuren het 'geloof' van hun kind. Mentale copy-paste.

Marsipulami
16-03-08, 21:15
Biddende mensen bevorderen de vrede in een samenleving. Een vrije godsdienstbeleving levert een nauwelijks te overschatten bijdrage aan een betere toekomst voor mens en wereld. Gelovige jongeren moeten in de gelegenheid zijn om zich te richten tot hun schepper op elk moment dat zij dit nodig vinden. Daarom moet door de overheid in een vrije samenleving steeds tijd en ruimte worden gegarandeerd om bidden in alle situaties mogelijk te maken. Gelovigen proberen te verhinderen te bidden, dat is een mensenrechtenschending en ook een aanslag op de toekomst van de mensenfamilie.

"De vrucht van stilte is het gebed.De vrucht van het gebed is geloof. De vrucht van het geloof is liefde. De vrucht van liefde is dienstbaarheid. De vrucht van dienstbaarheid is vrede." (M. Theresa)

mark61
16-03-08, 21:19
Nee, tuurlijk verwacht je geen antwoord, omdat het antwoord er ook niet is.

Kom kom, niet zo bescheiden. Uit eigen waarneming kan je daar vast wel wat verstandigs over zeggen. Uit mijn eigen waarneming in de ca. 15 islamitische landen waar ik geweest ben kan ik je meedelen: alleen gepensioneerde mannen doen dat, en dan nog maar gedeeltelijk.


Verder bidt de desbetreffende jongen op school hooguit twee gebeden. De rest zijn zonsopgang/zonsondergang/nacht gebeden.

Ik vind het prima, al waren het er 20. Daar gaat het me niet om.

mark61
16-03-08, 21:23
Biddende mensen bevorderen de vrede in een samenleving.

Zuig jij uit je duim. In Irak, Afghanistan, Congo, you name it, wordt gebeden bij het leven. Sla toch niet zulke zalvende onzin uit.


Gelovige jongeren moeten in de gelegenheid zijn om zich te richten tot hun schepper op elk moment dat zij dit nodig vinden.

Ja? Als ze jeuk krijgen? Onder de wiskundeles?


Daarom moet door de overheid in een vrije samenleving steeds tijd en ruimte worden gegarandeerd om bidden in alle situaties mogelijk te maken.

Waarom? Zijn ze te debiel om zelf tijd en ruimte te vinden? Ik zie al die uit de lucht stortende vliegtuigende en ontploffende kerncentrales al.


Gelovigen proberen te verhinderen te bidden, dat is een mensenrechtenschending en ook een aanslag op de toekomst van de mensenfamilie.

Je wordt al net zo hysterisch als Ibn.

Witte78
16-03-08, 21:34
Ik niet. Openbare scholen zijn openbare scholen. Als iemand met alle geweld moet bidden verzint ie maar een plek. Maar het is aanstellerij, zeker van een kind. Opgelegde aanstellerij dan.

Wat heeft "openbaar" er mee te maken? Als die jongen en plek heeft gevonden vind jij dat het schoolhoofd het mag of zelfs moet verbieden? Zolang hij niemand lastig valt, laat hem dan.

IbnRushd
16-03-08, 21:39
Kom kom, niet zo bescheiden. Uit eigen waarneming kan je daar vast wel wat verstandigs over zeggen. Uit mijn eigen waarneming in de ca. 15 islamitische landen waar ik geweest ben kan ik je meedelen: alleen gepensioneerde mannen doen dat, en dan nog maar gedeeltelijk.

De meeste jongeren bidden thuis. Hetgeen jij waarneemt in de moskee, zegt totaal niets. Ik kan gerust zeggen dat iedereen die ik ken bid, en dat zijn nogal wat. De meeste verrichten het gebed thuis, en sommige ook op het werk.



Ik vind het prima, al waren het er 20. Daar gaat het me niet om.

.. en tijdens de pauze.

Marsipulami
16-03-08, 21:45
Zuig jij uit je duim. In Irak, Afghanistan, Congo, you name it, wordt gebeden bij het leven. Sla toch niet zulke zalvende onzin uit.



Ja? Als ze jeuk krijgen? Onder de wiskundeles?



Waarom? Zijn ze te debiel om zelf tijd en ruimte te vinden? Ik zie al die uit de lucht stortende vliegtuigende en ontploffende kerncentrales al.



Je wordt al net zo hysterisch als Ibn.


DE DECALOOG VAN ASSISI VOOR DE VREDE

Paus Johannes Paulus II - 24 januari 2002


Na de terroristische aanslagen in New York en Washington op 11 september 2001 riep de Paus de leiders van de diverse godsdiensten bijeen in Assisi om te bidden voor vrede.

Na afloop van deze bijeenkomst werden deze 10 punten aangenomen door de vertegenwoordigers van de verschillende godsdiensten.


1
Wij verbinden ons ertoe als vaste overtuiging te verkondigen dat geweld en terreur in strijd zijn met de geest van elke ware godsdienstigheid. Terwijl wij iedere toevlucht tot geweld en oorlog in naam van God of godsdienst veroordelen, verbinden wij ons ertoe al het mogelijke te doen om de oorzaken van terreur uit te roeien.
2

Wij verbinden ons ertoe de mensen op te voeden tot wederkerige eerbied en waardering om zo een vredevol en solidair samenleven te bevorderen onder de leden van verschillende etnische groepen, culturen en godsdiensten.
3

Wij verbinden ons ertoe een cultuur van dialoog te bevorderen zodat begrip en vertrouwen tussen individuen en volkeren groeien als voorwaarden voor een authentieke vrede.
4

Wij verbinden ons ertoe op te komen voor het recht van elke mens om een waardig leven te leiden in overeenstemming met zijn culturele identiteit en om in vrijheid een eigen familie uit te bouwen.
5

Wij verbinden ons ertoe te dialogeren met oprechtheid en geduld, zonder dat wat ons scheidt te beschouwen als een onoverkomelijke muur. De confrontatie met de verscheidenheid van de anderen biedt juist kansen tot grotere wederzijdse verstandhouding.
6

Wij verbinden ons ertoe elkaars fouten en vooroordelen van vroeger en nu te vergeven. Wij willen elkaar steunen in een gemeenschappelijke inspanning om egoïsme en misbruiken, haat en geweld te overwinnen, en uit het verleden te leren dat vrede zonder gerechtigheid geen ware vrede is.
7

Wij verbinden ons ertoe aan de zijde te staan van hen die lijden onder armoede en verlatenheid. Wij willen ons uitspreken ten gunste van hen die geen stem hebben en wij willen concrete acties voeren om zo´n situaties ongedaan te maken, in de overtuiging dat niemand alleen gelukkig kan zijn.
8

Wij verbinden ons ertoe ons de schreeuw eigen te maken van hen die zich niet overgeven aan geweld en kwaad. Wij wensen met al onze krachten bij te dragen tot het geven van reële hoop op rechtvaardigheid en vrede voor de mensheid van onze tijd.
9

Wij verbinden ons ertoe elk initiatief dat de vriendschap tussen volkeren bevordert aan te moedigen. Waar een sterk begrip tussen volkeren ontbreekt, beseffen wij heel goed dat de technologische vooruitgang de wereld ook blootstelt aan de groeiende gevaren van vernieling en dood.
10

Wij verbinden ons ertoe de leiders van de naties te vragen alle mogelijke inspanningen te doen op nationaal en internationaal niveau om een wereld uit te bouwen van solidariteit en vrede gebaseerd op rechtvaardigheid.

mark61
16-03-08, 21:50
Wat heeft "openbaar" er mee te maken? Als die jongen en plek heeft gevonden vind jij dat het schoolhoofd het mag of zelfs moet verbieden? Zolang hij niemand lastig valt, laat hem dan.

Verbieden niet, maar verplicht ruimte organiseren is weer wat anders.

knuppeltje
16-03-08, 22:11
[QUOTE]Wat, wat, wat, wat, wat?


O- ik wilde alleen maar aangeven dat het een onzinnige opmerking van je was, meer niet.
Maar dat snap je wel denk.



Dat is niet dwingen. Les één: zoek de definitie van doctrinatie op.

Kom nou- meen je dat echt.
Die kinderen worden toch door de ouders naar die school of synagoge gestuurd.
Die zouden hun kinderen ook naar een gewone school kunnen sturen. :cool:

knuppeltje
16-03-08, 22:16
Zoals ik al eerder zei drong deze jongen niemand zijn geloof op of veroordeelde evenmin. Wat nu hier wel gebeurt is dat deze jongen al tig keer is beoordeeld als een crimineel danwel een "geloofsgek". Hoe zit het daarmee eigenlijk?

Niet liegen, dat deed hij wel door die gebedsruimter af te dwingen. Ook hij had zijn geloof thuis kunnen laten,
Ik weet niet wie dat jong criminaliseert, maar als dat gebeurt is dat hardstikke bezopen.

knuppeltje
16-03-08, 22:18
Verder bidt de desbetreffende jongen op school hooguit twee gebeden. De rest zijn zonsopgang/zonsondergang/nacht gebeden.

En daar moet een aparte gebedsruimte voor komen, waar de gemeenschap voor mag opdraaien? :cool:
Ben je helemaal van de pot gerukt? :roken:

knuppeltje
16-03-08, 22:20
De rechter vindt het wel. Dat geldt. Ik weet het, het is moeilijk om pubers serieus te nemen.

Das heel erg van die Duitse rechter.
Maar gelukkig ver van mijn bed.

IbnRushd
16-03-08, 22:22
O- ik wilde alleen maar aangeven dat het een onzinnige opmerking van je was, meer niet.
Maar dat snap je wel denk.

Nee, dat snap ik niet. Ik snap eigenlijk meer dingen niet van je.

Dat jij een domme opmerking maakt omdat je simpelweg geen onderscheid kan maken tussen hersenspoeling en doctrinatie, is jouw pech, niet de mijne, echt waar. Dus eeh, tijd om weer met je barbiepoppen te spelen?



Kom nou- meen je dat echt.
Die kinderen worden toch door de ouders naar die school of synagoge gestuurd.
Die zouden hun kinderen ook naar een gewone school kunnen sturen. :cool:

Oke, jij vindt bijzondere scholen ongewone scholen. Nou, dan weten we dat ook al weer. Ik heb geen idee wat 'synagoge' met dit doen te maken heeft, maar goed. Heb je overigens nog opgezocht wat 'doctrinatie' betekent?

IbnRushd
16-03-08, 22:27
En daar moet een aparte gebedsruimte voor komen, waar de gemeenschap voor mag opdraaien? :cool:
Ben je helemaal van de pot gerukt? :roken:

Wat opdraaien? Je weet niet eens hoe de gebedsruimte eruit ziet en wat het allemaal gekost heeft. Het kan net zo goed een oud verlaten lokaal zijn, zonder tapijt o.i.d. Tsjonge jonge, wat een Wildersgeklaag. Had die directrice maar geen stokje voor moeten steken.

ronald
16-03-08, 22:33
Niet liegen, dat deed hij wel door die gebedsruimter af te dwingen. Ook hij had zijn geloof thuis kunnen laten,
Ik weet niet wie dat jong criminaliseert, maar als dat gebeurt is dat hardstikke bezopen.

Niet liegen?

"Yunus M. bidt al jaren vijf keer per dag onder schooltijd, totdat zijn directrice daar een stokje voor stak.

Yunus haalde zijn gelijk voor de bestuursrechter. Die bepaalde zelfs dat de school een aparte ruimte ter beschikking moet stellen. De rechter vindt wel dat Yunus zijn gebedsmatje pas in de pauzes mag uitrollen en niet tijdens de les.

Hoewel de rechter zich alleen over de zaak van Yunus uitspraak, vrezen Berlijnse scholen voor de gevolgen. Schoolleiders zijn bang dat nu ook andere moslimscholieren hun recht willen halen, waardoor de godsdienstige neutraliteit van het onderwijs in gevaar zou komen. Een medeleerlinge van Yunus zou ook al een eigen gebedsruimte hebben aangevraagd, en omdat mannen en vrouwen gescheiden moeten bidden, zou de school ook voor haar een eigen ruimte moeten inrichten.

De directeur van een school in Kreuzberg, waar 93 procent van de leerlingen van niet-Duitse afkomst is, denkt dat ongelovige kinderen op school vaker gediscrimineerd zullen worden. Een andere school spreekt over psychische druk op moslimmeisjes die geen hoofddoek dragen.

De schooldirecteuren krijgen ondersteuning van de Berlijnse oppositiepartijen, die vinden dat geloof op de neutrale scholen niets te zoeken heeft. Het afgelopen jaar werd het godsdienstonderwijs in Berlijn vervangen door het vak ‘ethiek’.

Of dat zo blijft, is trouwens de vraag. Tijdens de periodieke islamconferentie die deze week onder voorzitterschap van de minister van Binnenlandse Zaken werd gehouden, is afgesproken dat er binnen vijf jaar islamonderwijs op Duitse scholen mag worden gegeven."

Inderdaad.....onder de wiskundeles dat kan niet.

knuppeltje
16-03-08, 22:33
[QUOTE]Biddende mensen bevorderen de vrede in een samenleving. Een vrije godsdienstbeleving levert een nauwelijks te overschatten bijdrage aan een betere toekomst voor mens en wereld.

Yep- kijk maar eens in moslimlanden of in Israel, gaat prima daar. :cool:


Gelovige jongeren moeten in de gelegenheid zijn om zich te richten tot hun schepper op elk moment dat zij dit nodig vinden. Daarom moet door de overheid in een vrije samenleving steeds tijd en ruimte worden gegarandeerd om bidden in alle situaties mogelijk te maken.

Moeten ze daar een apparte ruimte voor hebben? Als die er niet is- zijn al die mensen die er geen gebruik van kunnen maken dan opeens ongelovigen dan?
Dan zijn er bv in de Sovjet Uni tig decennia praktisch niets dan ongelovigen geweest.
Ga ze dat daar eens vertellen stomme paap.


Gelovigen proberen te verhinderen te bidden, dat is een mensenrechtenschending

Helemaal juist, je weet het wel, tis trouwens godsonmogelijk bovendien.
Maar nu nog even aantonen dat daarvoor apparte gebedsruimtes nodig zijn, en op kosten van de gemeenschap.

[I]"
De vrucht van stilte is het gebed.De vrucht van het gebed is geloof. De vrucht van het geloof is liefde. De vrucht van liefde is dienstbaarheid. De vrucht van dienstbaarheid is vrede."

Daar pleit ik nou juist de hele tijd voor- de stilte van het gebed.
gelukkig was ik wat dat betreft dus in heel goed gezelschap. :roken:

knuppeltje
16-03-08, 22:40
[QUOTE]Nee, dat snap ik niet. Ik snap eigenlijk meer dingen niet van je.

Dat jij een domme opmerking maakt omdat je simpelweg geen onderscheid kan maken tussen hersenspoeling en doctrinatie, is jouw pech, niet de mijne, echt waar. Dus eeh, tijd om weer met je barbiepoppen te spelen?

Das dan ook de reden dat je er niets van snapt, geen wonder als je nog met barbiepoppen in je hoofd zit.
Dan snap je dus ook echt niets van indoctrinatie en hersenspoelen.



Oke, jij vindt bijzondere scholen ongewone scholen. Nou, dan weten we dat ook al weer. Ik heb geen idee wat 'synagoge' met dit doen te maken heeft, maar goed. Heb je overigens nog opgezocht wat 'doctrinatie' betekent?

Dat heb je weer wel goed gezien, anders zou het ook niet bijzonder zijn weet je.
Ik wist het al, maar jij?

knuppeltje
16-03-08, 22:49
Wat opdraaien? Je weet niet eens hoe de gebedsruimte eruit ziet en wat het allemaal gekost heeft. Het kan net zo goed een oud verlaten lokaal zijn, zonder tapijt o.i.d. Tsjonge jonge, wat een Wildersgeklaag. Had die directrice maar geen stokje voor moeten steken.

Zoder tapijt, zonder meubels, geen gordijnen voor de ramen, zonder verwarming als het koud is, nooit de schoonmaker er doorheen, nooit de ramen gezeemd of de vloer geboend?
Daar zal het gezellig bidden zijn!
Maar hoe zit het ook met de kosten van bouwen die ervoor gemaakt zijn?
Iedereen schreeuwt dat de klassen te groot zijn, en zo'n kut directeur laat dan zo'n klaslokaal leeg staan?
Tja als het zo'n lul is- vooruit dan maar? Helemaal niet dus.

ronald
16-03-08, 22:51
Kom nou- meen je dat echt.
Die kinderen worden toch door de ouders naar die school of synagoge gestuurd.
Die zouden hun kinderen ook naar een gewone school kunnen sturen. :cool:

Zelfs in Stalinistisch Rusland gaven joodse ouders hun kinderen joodse les of een besnijdenis wat ten strengste verboden was. Gelukkig lieten zij zich niet door het regime indoctrineren. Zouden wij hier dat nu vrijwillig afstaan? Ben je wel goed wijs? Op jouw manier zou het Joodse volk al 2000 jaar niet meer hebben bestaan. Hoe noem je zoiets ook al weer?

IbnRushd
16-03-08, 22:57
Zoder tapijt, zonder meubels, geen gordijnen voor de ramen, zonder verwarming als het koud is, nooit de schoonmaker er doorheen, nooit de ramen gezeemd of de vloer geboend?
Daar zal het gezellig bidden zijn!
Maar hoe zit het ook met de kosten van bouwen die ervoor gemaakt zijn?
Iedereen schreeuwt dat de klassen te groot zijn, en zo'n kut directeur laat dan zo'n klaslokaal leeg staan?
Tja als het zo'n lul is- vooruit dan maar? Helemaal niet dus.

Tijdens de pauze zijn er geen lessen. Verder wordt elk lokaal, kamertje, e.d. schoongemaakt. Wat betreft het tapijt, Yunus moet volgens de rechter zijn gebedsmatje tijdens de pauze uitrollen. Meubels en dergelijke spullen heb je niet nodig om je gebed te verrichten. Je loopt gewoon dom te zeuren, knuppeltje.

IbnRushd
16-03-08, 22:59
Dan snap je dus ook echt niets van indoctrinatie en hersenspoelen.

Nou, leg het me dan uit.



Dat heb je weer wel goed gezien, anders zou het ook niet bijzonder zijn weet je.
Ik wist het al, maar jij?

En ongewone scholen zijn per definitief slechte scholen?

knuppeltje
16-03-08, 23:01
[QUOTE][QUOTE]Niet liegen?

"Yunus M. bidt al jaren vijf keer per dag onder schooltijd, totdat zijn directrice daar een stokje voor stak.


Yep- niet liegen!
Als brave Yunus zou gebeden hebben in stilte, dan had die dirk dat nooit kunnen tegenhouden- al deed die dat de hele godganse dag.

[QUOTE]Yunus haalde zijn gelijk voor de bestuursrechter. Die bepaalde zelfs dat de school een aparte ruimte ter beschikking moet stellen. De rechter vindt wel dat Yunus zijn gebedsmatje pas in de pauzes mag uitrollen en niet tijdens de les.

Yep- en daarmee zadelde hij de gemeenschap met extra kosten op.
Van mij mogen ze dat van zijn salaris afhouden.


Hoewel de rechter zich alleen over de zaak van Yunus uitspraak, vrezen Berlijnse scholen voor de gevolgen. Schoolleiders zijn bang dat nu ook andere moslimscholieren hun recht willen halen, waardoor de godsdienstige neutraliteit van het onderwijs in gevaar zou komen. Een medeleerlinge van Yunus zou ook al een eigen gebedsruimte hebben aangevraagd, en omdat mannen en vrouwen gescheiden moeten bidden, zou de school ook voor haar een eigen ruimte moeten inrichten.


Daar zouden ze wel eens gelijk in kunnen krijgen.
Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.


De directeur van een school in Kreuzberg, waar 93 procent van de leerlingen van niet-Duitse afkomst is, denkt dat ongelovige kinderen op school vaker gediscrimineerd zullen worden. Een andere school spreekt over psychische druk op moslimmeisjes die geen hoofddoek dragen.

Das afwachten.


De schooldirecteuren krijgen ondersteuning van de Berlijnse oppositiepartijen, die vinden dat geloof op de neutrale scholen niets te zoeken heeft. Het afgelopen jaar werd het godsdienstonderwijs in Berlijn vervangen door het vak ‘ethiek’.

Das heel mooi, laat ze vooral de ethiek van al die godsdienstwaanzinnige heersers in heden en verleden behandellen.


Of dat zo blijft, is trouwens de vraag. Tijdens de periodieke islamconferentie die deze week onder voorzitterschap van de minister van Binnenlandse Zaken werd gehouden, is afgesproken dat er binnen vijf jaar islamonderwijs op Duitse scholen mag worden gegeven."
Inderdaad.....onder de wiskundeles dat kan niet.

Dat laatste denk ik niet nee.
Maar laat ze maar les geven over alle ins en outs van de belangrijke godsdiensten, en hoe de geschiedenisverloop daarvan is geweest.
Lijkt me prima en heel leerzaam.

Marsipulami
16-03-08, 23:04
Een gebedsruimte in een school zou bij voorkeur een heel mooi lokaal zijn en er mag best wat geld tegenaan gegooid worden. Dat is het minste wat men kan doen. Zo'n gebedsruimte is immers een blijk van respect jegens gelovigen en een eerbetoon aan God.

Ook ongelovigen kunnen zich maar beter neerleggen bij de verworvenheden van een moderne democratische rechtstaat en bijhorende mensenrechten. De vrije beleving van geloof en gebed is een verworvenheid waar we best trots op mogen zijn. Ongelovigen die het atheïsme als staatsgodsdienst willen invoeren verhuizen best naar China of zo.

ronald
16-03-08, 23:09
[quote=ronald;3563551][QUOTE][QUOTE]Niet liegen?

"Yunus M. bidt al jaren vijf keer per dag onder schooltijd, totdat zijn directrice daar een stokje voor stak.


Yep- niet liegen!
Als brave Yunus zou gebeden hebben in stilte, dan had die dirk dat nooit kunnen tegenhouden- al deed die dat de hele godganse dag.



Yep- en daarmee zadelde hij de gemeenschap met extra kosten op.
Van mij mogen ze dat van zijn salaris afhouden.



Daar zouden ze wel eens gelijk in kunnen krijgen.
Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.



Das afwachten.



Das heel mooi, laat ze vooral de ethiek van al die godsdienstwaanzinnige heersers in heden en verleden behandellen.



Dat laatste denk ik niet nee.
Maar laat ze maar les geven over alle ins en outs van de belangrijke godsdiensten, en hoe de geschiedenisverloop daarvan is geweest.
Lijkt me prima en heel leerzaam.

He? Waar heb jij het over?

IbnRushd
16-03-08, 23:09
Yep- niet liegen!
Als brave Yunus zou gebeden hebben in stilte, dan had die dirk dat nooit kunnen tegenhouden- al deed die dat de hele godganse dag.

Wil je zeggen dat Yunus niet in stilte bad? Waarom verzin je nou dingen waar je geen kennis over hebt?



Yep- en daarmee zadelde hij de gemeenschap met extra kosten op.
Van mij mogen ze dat van zijn salaris afhouden.

Je weet, net als de meeste, helemaal niks van de kosten af.

knuppeltje
16-03-08, 23:09
[QUOTE]Nou, leg het me dan uit.

Ik leg luie mensen die iets niet willen snappen niets uit, toch zeker niet als ze zelf denken god te zijn


En ongewone scholen zijn per definitief slechte scholen?

In zoverre dat ik vind dat kinderen niet gehersenspoeld en ge indoctrineerd moeten worden.

Scholen speciaal voor kinderen met bepaalde leerproblemen zijn ook- oneerbiedig gezegd, ongewone scholen, maar ik vind die eigenlijk weer wel gewoon- en heel wenselijk. Heel hard nodig ook.

knuppeltje
16-03-08, 23:13
[QUOTE]Wil je zeggen dat Yunus niet in stilte bad? Waarom verzin je nou dingen waar je geen kennis over hebt?


Dan had die volgens mij die dirk daar nooit 'een stokje voor kunnen steken' denk.



Je weet, net als de meeste, helemaal niks van de kosten af.

Mwa- heb wel eens scholen gebouwd, niet eens van de kleinste ook. :roken:

knuppeltje
16-03-08, 23:15
Tijdens de pauze zijn er geen lessen. Verder wordt elk lokaal, kamertje, e.d. schoongemaakt. Wat betreft het tapijt, Yunus moet volgens de rechter zijn gebedsmatje tijdens de pauze uitrollen. Meubels en dergelijke spullen heb je niet nodig om je gebed te verrichten. Je loopt gewoon dom te zeuren, knuppeltje.

Wie had het over leegstaande lokalen?

IbnRushd
16-03-08, 23:16
Ik leg luie mensen die iets niet willen snappen niets uit, toch zeker niet als ze zelf denken god te zijn

I see, je weet het zelf niet. En hieronder illustreer je het nog goed ook.



In zoverre dat ik vind dat kinderen niet gehersenspoeld en ge indoctrineerd moeten worden.

Oh, ze worden eerst geïndoctrineerd en daarna gehersenspoeld? Is dat het? Kun je dat ook concretiseren? :cheefbek:



Scholen speciaal voor kinderen met bepaalde leerproblemen zijn ook- oneerbiedig gezegd, ongewone scholen, maar ik vind die eigenlijk weer wel gewoon- en heel wenselijk. Heel hard nodig ook.

Jij vindt bijzondere scholen, die in het algemeen beter scoren dan openbare scholen, slechte scholen omdat zij godsdienstles geven?

knuppeltje
16-03-08, 23:16
[quote=knuppeltje;3563646][quote=ronald;3563551][QUOTE]

He? Waar heb jij het over?

Kun je nu opeens niet meer lezen?

IbnRushd
16-03-08, 23:19
Wie had het over leegstaande lokalen?

Jij. Wat ik uit-ein-de-lijk wilde zeggen is dat wij niet weten hoe de gebedsruimte eruit ziet en/of het iets gekost heeft. Dus, daarover discussieren is zinloos, totdat je daarover meer weet.

knuppeltje
16-03-08, 23:33
Jij. Wat ik uit-ein-de-lijk wilde zeggen is dat wij niet weten hoe de gebedsruimte eruit ziet en/of het iets gekost heeft. Dus, daarover discussieren is zinloos, totdat je daarover meer weet.

Jokkebrok, jij had het over een oud verlaten lokaal, zonder tapijt. :roken:

Marsipulami
16-03-08, 23:34
"De bron van onze ellende bestaat daarin dat we meer verwachten van laboratoria dan van gebedsruimten." (ALBERT EINSTEIN)

knuppeltje
16-03-08, 23:36
[QUOTE]I see, je weet het zelf niet. En hieronder illustreer je het nog goed ook.

Dat denk jij.




Oh, ze worden eerst geïndoctrineerd en daarna gehersenspoeld? Is dat het? Kun je dat ook concretiseren? :cheefbek:

Beiden gaan ook gelijktijdig.




Jij vindt bijzondere scholen, die in het algemeen beter scoren dan openbare scholen, slechte scholen omdat zij godsdienstles geven?

Ik vind dat er geen gemeenschapsgeld naar godsdienstonderwijs moet gaan, maar dat was je wel duidelijk denk.

knuppeltje
16-03-08, 23:37
"De bron van onze ellende bestaat daarin dat we meer verwachten van laboratoria dan van gebedsruimten." (ALBERT EINSTEIN)

Dat moet je overal in ziekenhuizen gaan zeggen, idioot.

IbnRushd
16-03-08, 23:37
Jokkebrok, jij had het over een oud verlaten lokaal, zonder tapijt. :roken:

Ik reageerde daarop:


Iedereen schreeuwt dat de klassen te groot zijn, en zo'n kut directeur laat dan zo'n klaslokaal leeg staan?

Mijn voorgaande opmerking sloeg daarop. Beter lezen, jongen.

Verder zei ik dat het net zo goed een klaslokaal kan zijn. Hiermee wil ik zeggen dat alle opties mogelijk zijn.

ronald
16-03-08, 23:37
[quote=ronald;3563667][quote=knuppeltje;3563646][quote=ronald;3563551]

Kun je nu opeens niet meer lezen?

Ik wel, maar wie hier niet eigenlijk? Jij beweerde dat Yunus een gebedsruimte opeiste, dat heeft de rechter gedaan.

Jij wil out of nowhere beweren dat Yunus "in stilte bad", dus toch de Christelijke vorm van bidden. Bovendien maakte hij al gebruik van zijn eigen gebedskleedje en bidden doe je niet in stilte.

Jij komt opeens met "extra kosten" op de proppen. Waar haal jij dat vandaan behalve uit je eigen bedenksel?

Tot nu toe spreekt het artikel over 1 schooljongen tegenover hoeveel andere leerlingen? En hij zou het hele proces van discriminatie van anderen in gang zetten?

Het lijkt me beter de ethiek van de niet-Gdsdienstwaanzinnige heersers van Duitslands te behandelen. Gooi er meteen de ethiek van Communistische regiems, de grootste slachters, er maar bovenop. Leerstof genoeg zo.

knuppeltje
16-03-08, 23:40
Ik reageerde daarop:



Mijn voorgaande opmerking sloeg daarop. Beter lezen, jongen.

Verder zei ik dat het net zo goed een klaslokaal kan zijn. Hiermee wil ik zeggen dat alle opties mogelijk zijn.


Begin je nu ook al de zaken om te draaien.

ronald
16-03-08, 23:40
Ik vind dat er geen gemeenschapsgeld naar godsdienstonderwijs moet gaan, maar dat was je wel duidelijk denk.

He? Dacht jij soms dat de Overheid de Gdsdienstlessen betaalde? Dat doen de ouders en het Bestuur van de school.

IbnRushd
16-03-08, 23:44
Dat denk jij.

Ik weet het wel zeker.



Beiden gaan ook gelijktijdig.

Is dat zo? Dus je zegt in feite dat leerlingen een gedachtepatroon leren en tegelijkertijd wordt het onvrijwillig afgebroken en daar in de plaats komt een andere gedachtepatroon? :maf3:



Ik vind dat er geen gemeenschapsgeld naar godsdienstonderwijs moet gaan, maar dat was je wel duidelijk denk.

Ja, want religieuzen mogen niks. En hun gemeenschapsgeld moet uitgegeven worden naar openbare atheïstische scholen.

IbnRushd
16-03-08, 23:45
Begin je nu ook al de zaken om te draaien.

Ja, leg me dan uit wat ik verdraaid heb?

Marsipulami
16-03-08, 23:46
Suggesties voor islamitische gebedsruimten op school:

http://myrtus.typepad.com/photos/uncategorized/gebedsruimte.jpg

http://www.olvg.nl/var/storage/images/media/afbeeldingen/foto_s/masdjied/22029-2-dut-NL/masdjied_200.jpg

http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyres/0664E631-1E83-45FB-BE4C-5F0FCE4927F7/0/GebedsruimteMoslims.jpg

http://www.atriummc.nl/typo3temp/pics/e4996d4d1f.jpg

http://www.havanaweb.nl/UserFiles/Image/10_24_art_stilteruimtes.jpg

http://event.voorelkaar.org/images/Mevlana2.jpg

knuppeltje
16-03-08, 23:48
[quote=ronald;3563667][quote=knuppeltje;3563646]

[QUOTE][QUOTE]Ik wel, maar wie hier niet eigenlijk? Jij beweerde dat Yunus een gebedsruimte opeiste, dat heeft de rechter gedaan.

Volgens mij dat dat er zo'n ruimte er niet moet komen, das wat anders.


Jij wil out of nowhere beweren dat Yunus "in stilte bad", dus toch de Christelijke vorm van bidden. Bovendien maakte hij al gebruik van zijn eigen gebedskleedje en bidden doe je niet in stilte.

Ook dat niet, maar wel dat als hij dat gewoon had gedaan zodat niemand er erg in had, dat dan die dirk geen enkele reden had om daar een stokje voor te steken.

Jij komt opeens mer "extra koten" op de proppen. Waar haal jij dat vandaan behalve uit je eigen bedenksel?


Als er die extra ruimte moet komen dus, hèhè.


Tot nu toe spreekt het artikel over 1 schooljongen tegenover hoeveel andere leerlingen? En hij zou het hele proces ven discriminatie van anderen in gang zetten?

Daar wil ik het niet over hebben.


Het lijkt me beter de ethiek van de niet-Gdsdienstwaanzinnigen van Duitslands heersers te behandelen. Gooi er meteen de ethiek van Communistische regiems, de grootste slachters, er maar bovenop. Leerstof genoeg zo.

Mag er allemaal bij van mij.

knuppeltje
16-03-08, 23:49
Ja, leg me dan uit wat ik verdraaid heb?

Volgens mij de volgorde.

Marsipulami
16-03-08, 23:50
He? Dacht jij soms dat de Overheid de Gdsdienstlessen betaalde? Dat doen de ouders en het Bestuur van de school.


In België betaalt de overheid de godsdienstlessen. Het is maar normaal dat de overheid dingen ondersteunt die de menselijkheid en de vrede in een samenleving bevorderen.

IbnRushd
16-03-08, 23:52
Volgens mij de volgorde.

Welke volgorde? Ik heb niets op volgorde gezet. Ik leg je alleen uit waar ik op reageerde en ik heb je nog als extra uitgelegd wat de teneur ervan is.

ronald
16-03-08, 23:57
Als er die extra ruimte moet komen dus, hèhè.



Als ja... daar is de school dan zelf schuldig aan. Bovendien heeft elk schoolgebouw wel hier of daar een ruimte dat niet wordt gebruikt. Ik spreek dan niet over klaslokalen. Het was meer de onwil en het niet kunnen omgaan met Yunus en zijn gedrag mbt zijn gebed. Ik noem dat pedagogisch onvermogen. Als directeur wordt je ervoor betaald om professioneel te handelen. Daar hoort ook pedagogisch handelen bij.

Koala64
17-03-08, 00:07
In België betaalt de overheid de godsdienstlessen. Het is maar normaal dat de overheid dingen ondersteunt die de menselijkheid en de vrede in een samenleving bevorderen.

Ik snap niet zo goed wat de eerste regel met de tweede regel van doen heeft. Zit totaal geen samenhang in. :cool:

Marsipulami
17-03-08, 00:22
Ik snap niet zo goed wat de eerste regel met de tweede regel van doen heeft. :cool:

Van jou had ik ook helemaal niet verwacht dat je dat zou snappen. :duim:

Koala64
17-03-08, 00:32
Van jou had ik ook helemaal niet verwacht dat je dat zou snappen. :duim:

Sja, zit geen logica in he. Dan snap ik het niet inderdaad.
Niets voor mij dat geloof. :fpetaf:

Mark
17-03-08, 01:24
In België betaalt de overheid de godsdienstlessen. Het is maar normaal dat de overheid dingen ondersteunt die de menselijkheid en de vrede in een samenleving bevorderen.


Belgie probeert nu maar alles aangezien ze op een genocide/ burgeroorlog afstevenen :D

Alleen God kan ze nog helpen en we weten allemaal dat God alleen diegene helpt die zichzelf helpt :p

knuppeltje
17-03-08, 08:33
Als ja... daar is de school dan zelf schuldig aan. Bovendien heeft elk schoolgebouw wel hier of daar een ruimte dat niet wordt gebruikt. Ik spreek dan niet over klaslokalen. Het was meer de onwil en het niet kunnen omgaan met Yunus en zijn gedrag mbt zijn gebed. Ik noem dat pedagogisch onvermogen. Als directeur wordt je ervoor betaald om professioneel te handelen. Daar hoort ook pedagogisch handelen bij.

Ik heb je al voorgedragen. :wink:

knuppeltje
17-03-08, 08:42
In België betaalt de overheid de godsdienstlessen. Het is maar normaal dat de overheid dingen ondersteunt die de menselijkheid en de vrede in een samenleving bevorderen.

Dat kunnen ze zeker doen door die labs van je weg te bezuinigen.
Wat godsdienst voor de menselijkheid en vrede in de samenleving kan betekenen weten we ondertussen wel.
Moet je wel even alle ellende die die de vereerders ervan hebben veroorzaakt- en nog doen, vergeten.
Mwa- om dat te kunneen doen moet je wel gehersenspoeld en geindoctrineerd zijn, en zelfs je lobotemie totaal mislukt.
Dan moet je vooral ook met zulke citaten van Einstein aankomen.

super ick
17-03-08, 09:02
Ja, want religieuzen mogen niks. En hun gemeenschapsgeld moet uitgegeven worden naar openbare atheïstische scholen.

Scholing is in ons aller belang. Het feit dat jij openbare scholen een negatieve lading geeft door het woord atheisme te gebruiken zegt voldoende over manier van denken.
Kinderen worden in veel gevallen al op zeer jonge leeftijd gescheiden op basis van het geloof van de ouders of verzorgers. Scheiding in onderwijs op basis van geloof hoort niet thuis in deze samenleving.
Het is niet de taak van de school om het geloof te bevorderen maar om een kind voldoende bagage mee te geven om later goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Kennis en kunde.
Daar men later verwacht dat geloof geen rol zou moeten spelen bij het verkrijgen van een baan moet geloof ook geen rol spelen in het onderwijs.
Weg met scholen op basis van geloof. Het werkt contraproductief.

H.P.Pas
17-03-08, 11:43
Een gebedsruimte in een school zou bij voorkeur een heel mooi lokaal zijn en er mag best wat geld tegenaan gegooid worden. Dat is het minste wat men kan doen. Zo'n gebedsruimte is immers een blijk van respect jegens gelovigen en een eerbetoon aan God.



Aardig geprobeerd Mars maar het zal je niet baten. Ook op jou wacht het Vuur. (http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/762)

Mwah.. misschien kom je er vanaf met kokend water in plaats van kokend lood.

knuppeltje
17-03-08, 12:19
Aardig geprobeerd Mars maar het zal je niet baten. Ook op jou wacht het Vuur. (http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/762)

Mwah.. misschien kom je er vanaf met kokend water in plaats van kokend lood.


Ik denk niet dat Allah de kruistochten al vergeten is, en zeker ook niet 1492.
Volgens mij moet ie ondertussen een aardige bloedhekel aan die dekselse papen gekregen hebben. :ego:

super ick
17-03-08, 12:48
Ik denk niet dat Allah de kruistochten al vergeten is, en zeker ook niet 1492.
Volgens mij moet ie ondertussen een aardige bloedhekel aan die dekselse papen gekregen hebben. :ego:

Niet gevonden in de koran. Wel apen maar geen papen.

65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Alzo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."

knuppeltje
17-03-08, 13:05
Niet gevonden in de koran. Wel apen maar geen papen.

65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Alzo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."


Kan er ook niets aan doen dat jij niet snapt waarom er het woord 'ondertussen' bij stond. :wink:

lihoed
17-03-08, 17:11
In een beschaafd land hoort er godsdienstvrijheid te zijn. Als die jongen wil bidden, dan moet hij ook in de mogelijkheid gesteld worden om dat te doen.

Allow me to buy you a drink!

knuppeltje
17-03-08, 18:24
Allow me to buy you a drink!

Kijk maar uit, weet je wel hoeveel die Belgen zuipen als het voor niets gaat? :wink: