PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko als pelgrimsplaats voor joden



IbnRushd
16-03-08, 18:17
Marokko als pelgrimsplaats voor joden

TETOUAN - Marokko zal voor velen niet direct geassocieerd worden met het joodse geloof, maar dit weekeinde waren joodse pelgrims uit Marokko, Spanje, de Verenigde Staten en Israël in de Marokkaanse stad Tetouan bijeen voor een grote bijeenkomst ter ere van een plaatselijke heilige.

Marokko kent volgens de organisatoren zelfs de meeste joodse heiligdommen ter wereld. In Marokko woonde tot de jaren zestig een aanzienlijke joodse gemeenschap. Voor de komst van de islam waren er al joden in het land. Vanaf de vijftiende eeuw vluchtten joden en moslims uit het christelijke Spanje naar Marokko.

In de Tweede Wereldoorlog sprak de toenmalige sultan Mohammed V, de grootvader van de huidige koning, zich uit voor de eenheid van zijn volk toen het pro-Duitse Franse bewind maatregelen gericht tegen joden wilde invoeren. Joodse Marokkanen pleiten al lang voor toevoeging van Mohammed V aan een Israëlische erelijst van niet-joden die joden beschermden in de oorlog.

(ANP)

IbnRushd
16-03-08, 18:42
[SIZE="3"] Joodse Marokkanen pleiten al lang voor toevoeging van [B]Mohammed V aan een Israëlische erelijst van niet-joden die joden beschermden in de oorlog.

(ANP)

Mohammed V was een moslim en die komt dus nooit ofte nimmer op een israelische erelijst. Niet dat ik er van wakker lig.

ronald
16-03-08, 20:54
Mohammed V was een moslim en die komt dus nooit ofte nimmer op een israelische erelijst. Niet dat ik er van wakker lig.


Het herinneren van de sterfdag van rabbi Abuchatzerah is voor vele Joden, wel of niet van Marokkaanse origine, een gedenkwaardige dag. Dat men naar zijn graf gaat in Marokko behoort tot de mogelijkheden die Marokko biedt, ook aan Israelische Joden. Dat is niet zo gewoon gezien het feit dat vele Arabische landen hun grenzen voor Israelische Joden gesloten houdt.
Of Mohammed V wel of niet op de lijst van Yad Vashem komt moet geen politieke statement worden.

Pytaghoras
17-03-08, 12:26
Het herinneren van de sterfdag van rabbi Abuchatzerah is voor vele Joden, wel of niet van Marokkaanse origine, een gedenkwaardige dag. Dat men naar zijn graf gaat in Marokko behoort tot de mogelijkheden die Marokko biedt, ook aan Israelische Joden. Dat is niet zo gewoon gezien het feit dat vele Arabische landen hun grenzen voor Israelische Joden gesloten houdt.
Of Mohammed V wel of niet op de lijst van Yad Vashem komt moet geen politieke statement worden.


Marokko behoort niet tot de arabische wereld.

mark61
17-03-08, 12:46
Mohammed V was een moslim en die komt dus nooit ofte nimmer op een israelische erelijst. Niet dat ik er van wakker lig.

Voordat je je bevooroordeelde verongelijktheid laat blijken zou ik eerst ff mijn feiten checken:

The righteous among the nations

Turkey

Selahattin Ulkumen was the Turkish consul-general on the island of Rhodes which was under German occuaption. In late July 1944, the Germans began the deportation of the island’s 1,700 Jews. Ulkumen managed to save approximately 50 Jews, 13 of them Turkish citizens, the rest with some Turkish connection. In protecting those who were not Turkish citizens, he clearly acted on his own initiative....

http://www1.yadvashem.org/righteous/index_righteous.html

Niks zeggen, Turreken kunnen natuurlijk nooit moslims zijn. Of wat voor uitvlucht ga je nou weer verzinnen?

mark61
17-03-08, 12:48
Muslim Albanians Who Rescued Jews During the Holocaust
Photographer: Norman Gershman
New Exhibit at Yad Vashem Opens Thursday in presence of Minister Raleb Majadele

(Jerusalem - October 29, 2007) On Thursday, November 1, 2007, a new exhibit on Muslim Righteous Among the Nations from Albania will open at Yad Vashem. The exhibit, BESA: A Code of Honor - Muslim Albanians Who Rescued Jews During the Holocaust, Photographer: Norman Gershman, will be displayed in the foyer of the Yad Vashem Auditorium. The exhibit will then travel to New York where it will be displayed at the United Nations Headquarters for International Holocaust Remembrance Day, January 27, 2008.

Druif die je der bent.

Umarvlie
17-03-08, 12:53
Druif die je der bent.

Gezien de ernst, aard en diepgang van dit soort berichten is het PRUIMENtijd .... die van de druiven komt pas later in het jaar :boer:

Al Sawt
17-03-08, 13:58
Marokko behoort niet tot de arabische wereld.

Yep. Het behoort bij Micronesie. Fiji en etc.

Umarvlie
17-03-08, 14:12
Yep. Het behoort bij Micronesie. Fiji en etc.

Eerder omgekeerd, Arabisch schiereiland hoort bij Azie dus Arabieren zijn nauw verwant aan de Micronesen en Fijis.. Marokkanen zijn Noord-Afrikanen.

Al Sawt
17-03-08, 14:16
Eerder omgekeerd, Arabisch schiereiland hoort bij Azie dus Arabieren zijn nauw verwant aan de Micronesen en Fijis.. Marokkanen zijn Noord-Afrikanen.

Kun je dit ook wetenschappelijk staven of ziet je hier onzin te verkondigen in hoop dat ik daar intrap?

Umarvlie
17-03-08, 14:23
Kun je dit ook wetenschappelijk staven of ziet je hier onzin te verkondigen in hoop dat ik daar intrap?

Ach, gezien jouw eerdere statement dacht ik inderdaad dat je dat wel zou doen - in ieder geval zit ik een stuk dichter bij de waarheid.

Al Sawt
17-03-08, 14:28
Ach, gezien jouw eerdere statement dacht ik inderdaad dat je dat wel zou doen - in ieder geval zit ik een stuk dichter bij de waarheid.

Het mag dus duidelijk zijn en geheel in lijn van mijn verwachting, dat je nauwelijks kennis bezit over geschiedenis van Marokko of de Arabische wereld.

Want jouw waarheid is echter geschiedvervalsing.

Bevolking van Midden Oosten heeft meer sterke banden met landen rondom Middellandse zee dan met Verre Oosten en laat staan Pacifische gebied.

Umarvlie
17-03-08, 14:33
Het mag dus duidelijk zijn en geheel in lijn van mijn verwachting, dat je nauwelijks kennis bezit over geschiedenis van Marokko of de Arabische wereld.

Want jouw waarheid is echter geschiedvervalsing.

Bevolking van Midden Oosten heeft meer sterke banden met landen rondom Middellandse zee dan met Verre Oosten en laat staan Pacifische gebied.


Ik zou bijna willen vragen om wetenschappelijk bewijs... maar dat zou te makkelijk zijn :D

Al Sawt
17-03-08, 14:39
Ik zou bijna willen vragen om wetenschappelijk bewijs... maar dat zou te makkelijk zijn :D

Een vraag die ik verwacht. Klik hier maar op: http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race

Umarvlie
17-03-08, 14:55
Een vraag die ik verwacht. Klik hier maar op: http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race


Internet documentjes, en al zeker wikipedia zijn hoogst onbetrouwbaar, ik vroeg om wetenschappelijk bewijs, geen internet prulletjes.

knuppeltje
17-03-08, 15:05
Internet documentjes, en al zeker wikipedia zijn hoogst onbetrouwbaar, ik vroeg om wetenschappelijk bewijs, geen internet prulletjes.

Oeps- sigarenmans zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Wiki wordt door menigeen net zo betrouwbaar geacht dan de roemruchte Brittanica, en dat wil dus nogal wat zeggen.
Zogauw een of andere leukerd er iets stoms plaatst, zijn er weer anderen die dat dan toch weer verbeteren.
Zo blijft Wiki aardig bij de tijd.

Al Sawt
17-03-08, 15:14
Internet documentjes, en al zeker wikipedia zijn hoogst onbetrouwbaar, ik vroeg om wetenschappelijk bewijs, geen internet prulletjes.

Drogredenatie. Staaf eerder jouw bewering dat Arabieren verwant zijn met bewoners van Fiji, dan anderen aan te vallen.

Umarvlie
17-03-08, 15:20
Drogredenatie. Staaf eerder jouw bewering dat Arabieren verwant zijn met bewoners van Fiji, dan anderen aan te vallen.

Tuurlijk, heb ik op het internet gelezen dan zal het wel waar zijn toch?

Om een zinloze discussie kort te sluiten - ga eerst eens terug naar jouw eerste statement en lees dan mijn reactie daarop in het juiste licht.

Tomas
17-03-08, 15:22
Marokkanen horen tot de groep der buitenlanders. Fijikezen ook.

mark61
17-03-08, 17:37
Een vraag die ik verwacht. Klik hier maar op: http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race

The concept originated in attempts chiefly by 19th c. European thinkers to develop a method of racial classification. This typological method was discredited and the concept is not relied on in scientific work related to humans

Staat er. Dus. Eigenlijk.