PDA

Bekijk Volledige Versie : "Vlaamse en Marokkaanse trutjes verschillen amper"



Marsipulami
17-03-08, 11:58
"Vlaamse en Marokkaanse trutjes verschillen amper"


Kunnen Vlaamse allochtonen en autochtonen met elkaar lachen? Vanavond komen we het te weten want dan start op Eén ‘Rwina’.

Een sketchprogramma bedacht door Marokkaanse, Turkse en Vlaamse jonge Mechelaars waarin gelachen wordt met de misverstanden, clichés en vooroordelen die tussen de verschillende culturen in ons land leven.

Inspiratie halen de veertien ‘Rwina’-jongeren uit hun dagelijkse leven. Zo zal u in de eerste aflevering zien hoe allochtone jongeren voor een job een ware odyssee langs uitzendbureaus moeten maken, hoe moeilijk het studeren is in de gezellige drukte bij hen thuis en wie het wel of niet nauw neemt met op tijd zijn.

“Ik was eens een keer een half uur te laat voor de repetitie”, geeft actrice Canan Yilmaz een voorbeeld. “Ik had die voormiddag mijn trui gewassen maar ik kreeg die maar niet gedroogd. Vandaar dat ik laat was en dat zei ik ook tegen de regisseur. Die vond dat zo grappig dat hij besloot er een sketch over te maken. Het cliché klopt wel. Vlamingen zijn doorgaans stipt en wij vaak net iets minder (lacht).”

Al zijn er ook opvallende gelijkenissen. Zo speelt Noura in heel wat sketches het ‘trutje’. “En of die nu Marokkaans of Vlaams zijn, die hebben allemaal dezelfde maniertjes en spreken met dezelfde verkleinwoordjes. Ik speel zulke trutjes graag omdat ik zelf helemaal niet zo ben.”

Nadia Lagmara, die meeschreef aan een deel van de sketches omschrijft ‘Rwina’ als “humor van onze generatie: allerlei soorten grappen door elkaar. Oudere mensen zullen het misschien soms wat aanvallend vinden, maar ik hoop dat mensen echt met elkaar gaan beginnen te praten over wat ze in ‘Rwina’ gezien hebben. Communicatie is echt nodig om elkaar te begrijpen.”