PDA

Bekijk Volledige Versie : Werd Jezus wel gekruisigd?



Marsipulami
18-03-08, 11:24
Werd Jezus wel gekruisigd?


In Engeland krijgt de openbare omroep BBC de wind van voren voor de vierdelige dramaserie ‘The Passion’ die gisteravond van start ging op BBC1.
Het programma over de laatste uren van Jezus Christus stelt het traditionele beeld van de kruisiging in vraag.

Al eeuwen is het beeld van Jezus Christus aan het kruis hetzelfde: armen gespreid, handen aan het kruis genageld, voeten op een houten blokje gespijkerd. Volgens de producers van ‘The Passion’ is Christus echter niet op die manier gestorven.
In het programma is dan ook te zien hoe Christus met de voorarmen aan een houten T-constructie wordt genageld en zijn benen in een verwrongen foetushouding worden gedwongen.

“Wij hebben lang onderzoek gevoerd om de reeks zo realistisch mogelijk weer te geven”, zegt producer Simon Elliott. “In 1968 werd in de buurt van Jeruzalem een gekruisigd skelet teruggevonden in deze houding. Het is voorlopig de enige archeologische vondst die de foltertechniek bewijst.”

knuppeltje
18-03-08, 11:43
Werd Jezus wel gekruisigd?


In Engeland krijgt de openbare omroep BBC de wind van voren voor de vierdelige dramaserie ‘The Passion’ die gisteravond van start ging op BBC1.
Het programma over de laatste uren van Jezus Christus stelt het traditionele beeld van de kruisiging in vraag.

Al eeuwen is het beeld van Jezus Christus aan het kruis hetzelfde: armen gespreid, handen aan het kruis genageld, voeten op een houten blokje gespijkerd. Volgens de producers van ‘The Passion’ is Christus echter niet op die manier gestorven.
In het programma is dan ook te zien hoe Christus met de voorarmen aan een houten T-constructie wordt genageld en zijn benen in een verwrongen foetushouding worden gedwongen.

“Wij hebben lang onderzoek gevoerd om de reeks zo realistisch mogelijk weer te geven”, zegt producer Simon Elliott. “In 1968 werd in de buurt van Jeruzalem een gekruisigd skelet teruggevonden in deze houding. Het is voorlopig de enige archeologische vondst die de foltertechniek bewijst.”


http://nl.wikipedia.org/wiki/kruisiging

Tomas
18-03-08, 12:42
Werd Jezus wel gekruisigd?
In het programma is dan ook te zien hoe Christus met de voorarmen aan een houten T-constructie wordt genageld en zijn benen in een verwrongen foetushouding worden gedwongen.

Met de voorarmen? OK, maar hoe werden de achterarmen dan bevestigd?

Joesoef
18-03-08, 18:16
T of kruis, maakt het wat uit?

Wortel
19-03-08, 09:17
T of kruis, maakt het wat uit?

Maakt niets uit, inderdaad. Overigens is al jaren bekend dat kruisigingen werden uitgevoerd door Romeinse genietroepen, want die waren toch al met hout en spijkers in de weer. Bij een kruisiging werd de veroordeelde gedwongen om een dwarsbalk op zijn schouders te dragen tot aan de executieplaats. De verticale palen stonden daar al klaar. Die dwarsbalk woog zo rond de veertig kilo, dus een compleet kruis zou gewoon veel te zwaar geweest zijn voor de toch al murw geslagen veroordeelden.

knuppeltje
19-03-08, 09:26
Maakt niets uit, inderdaad. Overigens is al jaren bekend dat kruisigingen werden uitgevoerd door Romeinse genietroepen, want die waren toch al met hout en spijkers in de weer. Bij een kruisiging werd de veroordeelde gedwongen om een dwarsbalk op zijn schouders te dragen tot aan de executieplaats. De verticale palen stonden daar al klaar. Die dwarsbalk woog zo rond de veertig kilo, dus een compleet kruis zou gewoon veel te zwaar geweest zijn voor de toch al murw geslagen veroordeelden.

GVD, hebben die godvergeten papen ons altijd voorgelogen dus. :gsm: :hihi:

Sallahddin
19-03-08, 19:03
Werd Jezus wel gekruisigd?


In Engeland krijgt de openbare omroep BBC de wind van voren voor de vierdelige dramaserie ‘The Passion’ die gisteravond van start ging op BBC1.
Het programma over de laatste uren van Jezus Christus stelt het traditionele beeld van de kruisiging in vraag.

Al eeuwen is het beeld van Jezus Christus aan het kruis hetzelfde: armen gespreid, handen aan het kruis genageld, voeten op een houten blokje gespijkerd. Volgens de producers van ‘The Passion’ is Christus echter niet op die manier gestorven.
In het programma is dan ook te zien hoe Christus met de voorarmen aan een houten T-constructie wordt genageld en zijn benen in een verwrongen foetushouding worden gedwongen.

“Wij hebben lang onderzoek gevoerd om de reeks zo realistisch mogelijk weer te geven”, zegt producer Simon Elliott. “In 1968 werd in de buurt van Jeruzalem een gekruisigd skelet teruggevonden in deze houding. Het is voorlopig de enige archeologische vondst die de foltertechniek bewijst.”

:fparty::zwaai: :lol: :

Nogmaals : jezus werd noch gekruizigd noch gedood ,maar werd verwaard met iemand anders die in zijn plaats werd ... gekruizigd!!!!

of de wetenschap dat allemaal ééns kan bewijzen is maar de vraag :archeologie bijv . kan mischien aantwoorden daaromtrent geven ,wie weet ??? ,alleen zouden archeologen absoluut geen materiele sporen vinden van het lichaam van jezus dan ,misschien wel van die al dan niet arm man die in zijn plaats werd gekruizigd nogmaals ,want :

Jezus werd naar de hemel herrezen ..... & deze "onwetenschappelijk" gegeven _feit is zeker buiten bereik van de wetenschap =betekent dus absoluut niet dat het niet waar is dat jezus naar de hemel werd herrezen =wat de wetenschap absoluut niet kan bewijzen is zeker geen synoniem van dat het niet bestaat of niet waar is :zwaai: & Jezus zal ééns terugkeren op aarde om alle onrecht recht te zetten .... aan het eind van de tijd ...as we know it ....


Ach....

Slinger
19-03-08, 19:06
:fparty::zwaai: :lol: :

: & Jezus zal ééns terugkeren op aarde om alle onrecht recht te zetten .... aan het eind van de tijd ...as we know it ....


Ach....

Beste Salahaddin, je bent al aardig op weg een christen te worden...

Sallahddin
19-03-08, 19:36
Beste Salahaddin, je bent al aardig op weg een christen te worden...


Dit is wel een goeie ,ironish genoeg !!!! :fparty::zwaai: :lol: maar goed : dat klopt van geen kant natuurlijk :

overeenkomsten tussen personen , geloven ,groepen mensen .... zijn geen synoniemen van : identiek zijn of "gelijk aan =van hetzelfde" .....

:zwaai:

Sallahddin
19-03-08, 19:39
Beste Salahaddin, je bent al aardig op weg een christen te worden...

Beste Slinger : hi , hoe gaat ie ??? goed ,hoop ik .... :

even serieus dan :

mijn bovenstaande beweringnen hebben zeker absoluut niets te maken met je ironish geestig opmerking ,al hebben die wat gemeen met het christendom ,vooraal het feit dat Jezus ongetwijfeld zal terugkeren op aarde dan ,onder ander ...: dat wij overeenkomsten hebben betekent toch niet dat wij identiek of hetzelfde zijn !!!!!::fparty: :lol: :

mijn bovenstaande beweringnen over Jezus zijn maar van die Islamitische vanzelfsprekende historische _religieuze & andere feiten ,inclusief het feit dat Jezus zal ééns terugkomen op aarde aan het eind van de tijd +het is wel vanzelfsprekend dat moslims geloven in Jezus_mens _profeet & in diens ORIGINEEL boodschap =het huidih christendom heeft er bijna helemaal niets mee te maken met de oorspronkelijk boodschap van jezus nogmaals & moslims geloven inderdaad ook in de rest van de profeten zonder enig onderscheid ,dus geloven ook in Moses & de oorspronkelijk jodendom .....


P.S.: Stel je voor , in principe als er geen Islam was bijv . :als ik dan toch moet kiezen tussen het HUIDIG christendom & bijv ..... atheisme ,dan zou ik inderdaad zonder enig aarzeling voor de laatste optie kiezen :atheisme dus dan :

het is voor mij een totaal raadsel ,met alle respect , hoe christenen nog steeds in de make _believe van de kerk kunnen geloven , zelfs na al die historische & ander belachelijk ,misdadig ,bloedig ... geschiedenis van de kerk ,zelfs tegen wetenschappelijke bewezen feiten_waarheden .... je bent zeker bekend met deze schandelijk geschiedenis van de kerk ....=dit is geen gescheld_belediging ... maar meestaal van die historische feiten .....


maar ik heb toch respect voor christenen & joden in de zin van : "jij je geloof & ik de mijne !" , "er is geen dwang in het geloof" .... maar ik moet toch de islamitish versie_waarheid van het verhaal niet onvermeld laten ....


En ... respect is inderdaad geen synoniem van : de waarheid achterhouden ,hypocrisie ,politiek_correctheid ....


Groetjes !!!


Take care !

:zwaai:

Wortel
19-03-08, 21:07
het is voor mij een totaal raadsel ,met alle respect , hoe christenen nog steeds in de make _believe van de kerk kunnen geloven , zelfs na al die historische & ander belachelijk ,misdadig ,bloedig ... geschiedenis van de kerk ,zelfs tegen wetenschappelijke bewezen feiten_waarheden .... je bent zeker bekend met deze schandelijk geschiedenis van de kerk ....=dit is geen gescheld_belediging ... maar meestaal van die historische feiten .....

Alvast hele goede en zinvolle Paasdagen gewenst, Sallahdin.
En op grond van je keuze -wanneer voor die keus gesteld- voor het atheïsme boven het hedendaagse christendom zul je er vast geen probleem mee hebben dat ik op mijn manier in Allah blijf geloven. Dus met kruisiging van Jezus en al die andere make-believe van de kerk. Ik zal in ieder geval ook een gekleurd eitje voor je tikken.:fparty:

Umarvlie
20-03-08, 08:52
Werd Jezus wel gekruisigd?

Neen, het was een ander in zijn plaats, volgens sommigen mogelijk Judas.

mark61
20-03-08, 09:16
Bestonden al die lui eigenlijk of is het de oudste soap ter wereld?

Slinger
20-03-08, 10:01
Beste Slinger : hi , hoe gaat ie ??? goed ,hoop ik .... :

even serieus dan :

mijn bovenstaande beweringnen hebben zeker absoluut niets te maken met je ironish geestig opmerking ,al hebben die wat gemeen met het christendom ,vooraal het feit dat Jezus ongetwijfeld zal terugkeren op aarde dan ,onder ander ...: dat wij overeenkomsten hebben betekent toch niet dat wij identiek of hetzelfde zijn !!!!!::fparty: :lol: :

mijn bovenstaande beweringnen over Jezus zijn maar van die Islamitische vanzelfsprekende historische _religieuze & andere feiten ,inclusief het feit dat Jezus zal ééns terugkomen op aarde aan het eind van de tijd +het is wel vanzelfsprekend dat moslims geloven in Jezus_mens _profeet & in diens ORIGINEEL boodschap =het huidih christendom heeft er bijna helemaal niets mee te maken met de oorspronkelijk boodschap van jezus nogmaals & moslims geloven inderdaad ook in de rest van de profeten zonder enig onderscheid ,dus geloven ook in Moses & de oorspronkelijk jodendom .....


P.S.: Stel je voor , in principe als er geen Islam was bijv . :als ik dan toch moet kiezen tussen het HUIDIG christendom & bijv ..... atheisme ,dan zou ik inderdaad zonder enig aarzeling voor de laatste optie kiezen :atheisme dus dan :

het is voor mij een totaal raadsel ,met alle respect , hoe christenen nog steeds in de make _believe van de kerk kunnen geloven , zelfs na al die historische & ander belachelijk ,misdadig ,bloedig ... geschiedenis van de kerk ,zelfs tegen wetenschappelijke bewezen feiten_waarheden .... je bent zeker bekend met deze schandelijk geschiedenis van de kerk ....=dit is geen gescheld_belediging ... maar meestaal van die historische feiten .....


maar ik heb toch respect voor christenen & joden in de zin van : "jij je geloof & ik de mijne !" , "er is geen dwang in het geloof" .... maar ik moet toch de islamitish versie_waarheid van het verhaal niet onvermeld laten ....


En ... respect is inderdaad geen synoniem van : de waarheid achterhouden ,hypocrisie ,politiek_correctheid ....


Groetjes !!!


Take care !

:zwaai:

Ik heb geen zin om in te gaan op een discussie over instituut kerk. Dat is een herhaling van zetten en het leidt tot niets. Bovendien is in het christendom al eeuwen bekend wat er mis is gegaan. Je bent een literatuurliefhebber. Als je een mooi stuk daarover wil lezen, neem dan het stuk over Jezus en de grootinquisiteur Torquemada, dat Dostojevski opnam in de Gebroeders Karamazov. Het is een op zich zelf staand stuk, dus je hoeft het hele boek niet te lezen. Het staat ook wel op internet. Je kunt het ook op de islam betrekken.

super ick
20-03-08, 10:10
Bestonden al die lui eigenlijk of is het de oudste soap ter wereld?

Volgens mij heb ik het in een ander topic ook al eens aangehaald.

Het is voordeel dat kruisiging destijd DE executiemethode was en niet bijvoorbeeld verdrinking.
Anders hadden miljoenen mensen een aquarium boven de deur hangen.
Niet echt praktisch.

chirpy
20-03-08, 18:32
Volgens mij heb ik het in een ander topic ook al eens aangehaald.

Het is voordeel dat kruisiging destijd DE executiemethode was en niet bijvoorbeeld verdrinking.
Anders hadden miljoenen mensen een aquarium boven de deur hangen.
Niet echt praktisch.

Dat is al een oude mop!

foxcave
20-03-08, 19:25
Bestonden al die lui eigenlijk of is het de oudste soap ter wereld?

Ooit heeft iemand eens onderzocht of de naam Jezus wel voor kwam in die tijd, bleek dat het ongeveer net zo zat als met Mohamed tegenwoordig in Marokko of Jan in Nederland voor 50 jaar terug.

Dus of Jezus bestaan heeft? Vast wel, maar of al die wonderen ed gebeurt zijn is een andere vraag.

mark61
20-03-08, 23:05
Ooit heeft iemand eens onderzocht of de naam Jezus wel voor kwam in die tijd, bleek dat het ongeveer net zo zat als met Mohamed tegenwoordig in Marokko of Jan in Nederland voor 50 jaar terug.

Dus of Jezus bestaan heeft? Vast wel, maar of al die wonderen ed gebeurt zijn is een andere vraag.

Wil de echte opstaan?

knuppeltje
21-03-08, 09:26
Dus of Jezus bestaan heeft? Vast wel, maar of al die wonderen ed gebeurt zijn is een andere vraag.

Probeer eens met een paar gaten in je voeten over het water te lopen. :wijs: