PDA

Bekijk Volledige Versie : Norman Finkelstein



Ansari
18-03-08, 23:33
Één van mijn favoriete Joden die zo goed met scherpe, academische argumenten komt. Zie zijn website: http://www.normanfinkelstein.com/

Al zijn boeken, artikelen, en debatten zijn het echt waard om door te nemen. Hij was pas nog in Nederland maar kon geen waardig debatpartner vinden. Zie ook het artikel van Jelle Bruinsma en de Israel Lobby in NL, en het optreden van het CIDI: http://www.normanfinkelstein.com/article.php?pg=11&ar=1573

Zijn interview over de Hezbollah is ook een aanrader, dat door de zionistische Memri deels is vertaald: YouTube - Norman Finkelstein - Hezbollah, the Honour of Lebanon

Volledig stuk hier te lezen: http://www.normanfinkelstein.com/article.php?pg=11&ar=1489

Ook zijn interview in de NRC is een aanrader. Holocaust ontkenning door westerse wetenschappers:



Finkelstein pakt een boek van Guenther Lewy uit de kast, The Nazi Persecution of the Gypsies - uitgegeven bij Oxford University Press, voetnoten en alles. " De eerste wetenschappelijke studie naar de vervolging van zigeuners. Enkel en alleen geschreven om aan te tonen dat zij niet zo hebben geleden als de joden tijdens de nazi-holocaust. Lees maar: 'Ja, het klopt dat de zigeuners naar Auschwitz zijn gedeporteerd, maar dat was om ze kwijt te raken, niet om ze te doden.' Letterlijk 'to get rid of them.' Hoe kun je zo'n zin opschrijven? Dat maakt me razend."

'Ja, het klopt, dat zigeuners zijn vergast in Chelmno, maar dat was omdat ze typhus hadden.''Ja, het klopt dat de zigeuners vielen onder de zogeheten Kommissar-order toen de nazi's de Sovjet-Unie binnenvielen, maar ze werden gedood omdat de nazi's meenden dat ze spionnen waren, niet omdat ze zigeuners waren.''Ja, het klopt dat de zigeuners werden gesteriliseerd, maar dat was om het Duitse ras puur te houden, niet om de zigeuners uit te roeien.'"Dit is klassieke holocaust-ontkenning. Met één verschil. De holocaust-ontkenners steken altijd veel energie in het wegredeneren van de gaskamers. Omdat ze wel begrijpen dat als er gaskamers zijn, ze niet kunnen volhouden dat er geen sprake was van genocide. Lewy is de eerste die nog lager gaat en zegt: zigeuners werden wel vergast, maar dat is toch geen genocide.

"Voor de holocaust-industrie moeten de zigeuners worden vergeten. De gedachte die achter de uniciteitstheorie ligt is: ze doodden ons omdat wij beter waren. En die gedachte is onhoudbaar als de zigeuners erbij komen. Want wie zou, gelet op hun huidige positie, serieus durven beweren dat zigeuners werden vermoord omdat ze beter zijn? De echte reden voor een boek als dat van Lewy is joods racisme - of nee, laat ik zeggen: chauvinisme. "Mijn moeder vertelde me dat het lijden van de zigeuners in de kampen nog erger was dan dat van de joden. Ik vond dat verbazingwekkend, wetend wat zij had doorgemaakt. Later las ik het dagboek van Ella Lingens-Reiner, een dokter die gevangen zat in Auschwitz wegens hulp aan joden. Zij schrijft. 'Zigeuners leven in nog smeriger omstandigheden dan de joden'.

"En wat schrijft Lewy? 'Hoe erg de omstandigheden ook waren waaronder de zigeuners moesten leven, het was voor hen niet zo erg als voor de joden.' Ziedaar de morele laagheid van de holocaust-industrie."


De uniciteit van het joodse lijden in de holocaust is, zegt Finkelstein, een dogma van de holocaust-industrie. "Dogma's passen per definitie niet bij serieuze wetenschap. Ze zijn geen goede verklaring voor wat er werkelijk gebeurd is. Dan is de voor de hand liggende vraag: waarom is dit dogma alomtegenwoordig in Amerika? Waarom geen ander dogma?"Raul Hilberg, de door mij zeer bewonderde schrijver van The Destruction of the European Jews, zei dat de aantrekkingskracht van Goldhagens boek in zijn eenvoud lag. Zwart-wit. Ik stel daar tegenover dat je je een even simpele redenering kunt voorstellen, die de andere kant opwijst. Die zegt dat de vernietiging van de joden aan het brein van Hitler is ontsproten en dat hij de onwillige Duitsers heeft overgehaald om mee te doen. Dan had het boek 'Hitler's unwilling executioners' geheten. Zou dat even beroemd zijn geweest? Nooit. Waarom is Goldhagens dogma zo aantrekkelijk? Omdat dat politiek van pas komt."

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/08/05/Vp/z.html

Bofko
19-03-08, 00:12
Indrukwekkend.

Diepgang en nuance. Deze man heeft een duidelijk statement.
Iig. de moeite waard om me daar verder in te veriepen.

Ansari
20-03-08, 22:07
Een aantal boeken van hem die naar het Nederlands zijn vertaald:

*De Holocaust-industrie | Norman Finkelstein
bespiegelingen over de exploitatie van het joodse lijden

*De drogreden van het antisemitisme en het misbruik van de geschiedenis | Finkelstein, N.
Hardcover | 2006

*Een volk staat terecht | Norman Finkelstein & Ruth Bettina Birn
misleiding en bedrog bij Goldhagen

Een persoon die zeer precies is met het aanhalen van citaten en die zeer academisch te werk gaat. Zijn boeken, die van Chomsky, en die van Robert Fisk en je weet voldoende over het hypocriete westen.