PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko gaat Tunesie overtreffen qua ICT



ricknick3
19-03-08, 09:37
Tunesië: Een voordeel van Marokko op Tunesië in ICT

Marokko gaat nieuwe Eldorado van de technologieën, telecommunicaties, informatica etc worden en van de telediensten, en zal zij Tunesië overtreffen, zoals het het geval is gebeurd met het toerisme is. Deze ontwikkeling is van met name te danken aan een betere economische opening, aan aansporing tot de investering en vooral tot een grotere Interne Markt voor ICT in Marokko. Marokko telt momenteel 3 bedieners van Telecom, met 36.000 werknemers, zoals Tunesië dat eveneens 3 namelijk bedieners telt; Tunesië Telecom, Marokko Telecom, dat de technologie UMTS heeft ingevoerd, die een debiet van 2 Mbps, onbestaande in Tunesië draagt, vervolgens dat de netwerken Tunesisch die van Tunesië Telecom en Tunisiana slechts de norm Edge van 22ste generatie dragen. In verband met een strategie , heeft Marokko een specifiek aanbod opgesteld om SSII en ISV op te vangen offshore, te creëren om de Europese bedieners ITC aan te trekken , zoals Marrakech Shore, Rabat Shore, Tanger Shore, waar zij opgesteld een krachtige infrastructuur Telecom en tegen attractieve prijzen bieden . In Marokko, laten de Offshore ondernemingen 9.000 werknemers in dienst hebben in soutraitance en de ontwikkeling van de software, met de snelle ontwikkeling van de centra van betrekkingen klanten CRM, E-handel, telediensten, telemarketing en steun Helpdesk. Het voldoet om te weten dat het aantal Call Center een groei van 400% sinds 2004 heeft gekend en men in 2008, meer dan 200 centra volgens de plaats van ANRT telt (Nationaal Regelgevingsagentschap van de Telecommunicaties). Deze ondernemingen gebruiken 17.500 bezoldigd in 2008, die tegen 5.500 in 2004 wordt bezoldigd en kennen een jaarlijkse groei volgens ANRT van 11 %. aangezien 87% van de 17.500 werknemers een téléopérateurs is, die verschillende talen beheersen en die een niveau universitair, gelijkwaardig met die van de beheersing hebben. Verschillende internationale maatschappijen, zoals Dell, Coaxis Marokko, Webcad, B2S, Outsourcia, I2C, Transcom World Wide, Atento, Phone bijstand, Vocalcom of On-line Atlass die zich vooral in Rabat en Casablanca concentreren, die 80% van het centrum van verzoeken opvangen die in Marokko worden geplaatst. Evenwel beginnen nieuwe bestemmingen op te duiken, als Marrakech, Tanger of Tetua'n. De omzet van de activiteit Call-Centers volgens ANRT in 2007 heeft 2,94 miljard DH bedragen en de bedieners zijn vooral Europeanen, met 86% van het Frans, 8% Amerikaans, 4% van Spanjaarden en 2' % Belgen. De sector ITC zal 91.000 arbeidsplaatsen omstreeks 2013, kunnen scheppen boosté door een groei van 6,5% en 11% in 2007 en een omzet van 40 miljard DH. Marokko is een zeer goed te volgen voorbeeld in het Maghreb en waarvan Tunesië zich moet inspireren, vooral op het niveau van de snelheid van de besluitvorming, terwijl van genoteerd van Tunesië, ondanks de goede visie, de duidelijke strategie, hij er altijd van de achterstand op het niveau van de overgang van de theoretische etappe heeft en van planning aan die van de implementatie, in een context van "Fast Food Buisness", de snelheid van implementatie een primordiaal element is en dat in de huidige economie bepaalt. Die die het zal afhalen is niet die die het beste idee, maar die heeft gehad die het voor de anderen zal verwezenlijken. De bron: ******************* * (***** vervangen


per tunisieaffaire;com)


http://www.tunisieaffaire.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=2748

Morosian
19-03-08, 09:43
Is de vertaler al ontslagen?

Wizdom
19-03-08, 12:00
Is de vertaler al ontslagen?

Google translator kun je moeilijk ontslaan... Maar de strekkking van het verhaal is duidelijk... Marokko als de nieuwe economische TIJGER van Afrika...

Morosian
19-03-08, 12:08
Marokko als de nieuwe economische TIJGER van Afrika...

Een tijger? In Afrika? Dat maakt het inderdaad wel heel bijzonder.

Wizdom
19-03-08, 12:17
Een tijger? In Afrika? Dat maakt het inderdaad wel heel bijzonder.

Misschien is LEEUW wel krachtiger en toepasselijker bij Marokko...

Tinky
19-03-08, 15:37
Misschien is LEEUW wel krachtiger en toepasselijker bij Marokko...

Ja misschien wel man. Leeuw helemaal te gek. Netals die leeuwen van de atlas die nog nooit wat gewonnen hebben. ja man echt een toepasselijke naam is het. Er is in Marokko geen rechtvaardig systeem dus zal het niet mogelijk zijn groei te realiseren. De machthebbers zijn er enkel en alleen op uit hun macht te behouden. En wat die lap tekst betreft....Die doet mij denken aan het Marokkaanse nieuws op tv. Ze praten in miljarden dirhams en duizenden hectares maar feitelijk hebben ze het nergens over. Als Marokko vooruit wil gaan moeten ze eerst de persvrijheid garanderen.

mark61
19-03-08, 18:48
Geen giga-ICT-infrastructuur gaat van een land dat door een corrupt conservatief kluppie wordt 'bestuurd' een tijger maken. Nog geen puppie. Vooral niet zolang ze vasthouden aan het Frans :hihi:

ricknick3
22-03-08, 13:59
Geen giga-ICT-infrastructuur gaat van een land dat door een corrupt conservatief kluppie wordt 'bestuurd' een tijger maken. Nog geen puppie. Vooral niet zolang ze vasthouden aan het Frans :hihi:

Lees dit:


Outsourcing moves away from India

China, Morocco and Hungary are the new locations of choice for offshore centres

Tom Young, Computing, 29 Feb 2008
A Chinese building
BT, EDS, IBM and TCS have all opened centres in China

China, Morocco and Hungary are the latest locations of choice for IT services suppliers looking for offshore outsourcing centres.

Of the 21 new facilities opened by the UK's 20 largest firms, four were set up in China, three in Eastern Europe and three in Morocco.

Outsourcers are now looking away from India – where only two centres were opened - because of the rising cost of the rupee and increasing staff wages.

"What we are seeing is vendors looking to reduce their reliability on India’s
heated labour market, while adding non-English language skills to support
clients in regions such as Central Europe," said Nick Mayes, senior consultant at Pierre Audoin Consultants.

BT Global Services, EDS, IBM and TCS have all opened sourcing facilities in China in the last 18 months due to lower costs and a growing market for IT outsourcing in the country.

Eastern Europe and Morocco are considered good locations for such centres because of high skill levels and low labour costs.

http://www.computing.co.uk/computing...ves-away-india




India losing status as offshore king China and Morocco starting to shine…

India is losing its stranglehold as the offshoring destination of choice as China, Morocco and Hungary gain ground.

In February 2007 silicon.com's Steve Ranger visited the Indian tech hotspots of Bangalore, Hyderabad, Mumbai and Pune.

Fewer global delivery centres were opened in India by the UK's 20 largest IT services suppliers than in each of the three countries over the last year.

The competitive Indian labour market is driving companies to alternative destinations, say Pierre Audoin Consultants (PAC) in its report.

The 20 largest UK companies analysed in the report included Accenture, BT Global Services, Capgemini, Capita, CSC, EDS, Fujitsu, HP, IBM and Logica.

Of the 21 centres opened since January 2007 by the big 20, only two were in India, while four were in China, with three were Eastern Europe and Morocco respectively.

Nick Mayes, senior consultant at PAC, said there is no "serious threat" to India's outsourcing dominance in the short term but companies are looking to reduce their reliance on "India's heated labour market".

China's emergence as a global sourcing hub has traditionally been slow but the report found that BT Global Services, EDS, IBM and Tata Consultancy Services (TCS) have all opened sourcing facilities in the country in the last 18 months.

The two facilities launched in India were both outside the traditional hotspots of Bangalore and Mumbai - IBM's new centre in Noida and TCS's expansion site in Hyderabad.

silicon.com
Mister79 is offline Reply With Quote

ricknick3
22-03-08, 14:01
Geen giga-ICT-infrastructuur gaat van een land dat door een corrupt conservatief kluppie wordt 'bestuurd' een tijger maken. Nog geen puppie. Vooral niet zolang ze vasthouden aan het Frans :hihi:


Waarom niet. Landen zoals China, India, Vietnam etc zijn corrupter dan Marokko en hebben ondanks dat een economische tijger..

Marokko richt zich nu op Engels en gaat Indiase model kopieeren...

mark61
22-03-08, 14:09
Lees dit:
Outsourcing moves away from India

China, Morocco and Hungary are the new locations of choice for offshore centres

Die outsourcing gaat ook al jaren naar pakweg Ghana.

De vraag was eigenlijk wat de gemiddelde Marokkaan er wijzer van wordt. Hoeveel mensen spreken er serieus Engels? Ja, die lui van de Al Akhawayn University. Die kunnen dan ver onder hun capaciteiten voor een call center of dataverwerkingstent gaan werken.

Wat ze bedoelen is dat die Indiërs te duur worden nu ze meer dan $ 200 gaan kosten. Next stop na Marokko is ws. Cambodja ofzo.

ricknick3
22-03-08, 14:20
Die outsourcing gaat ook al jaren naar pakweg Ghana.

De vraag was eigenlijk wat de gemiddelde Marokkaan er wijzer van wordt. Hoeveel mensen spreken er serieus Engels? Ja, die lui van de Al Akhawayn University. Die kunnen dan ver onder hun capaciteiten voor een call center of dataverwerkingstent gaan werken.

Wat ze bedoelen is dat die Indiërs te duur worden nu ze meer dan $ 200 gaan kosten. Next stop na Marokko is ws. Cambodja ofzo.

Er zijn heel veel Marokkanen met een goede diploma in Marokko die perfect Engels spreken en thuis zitten omdat er op dit moment geen banen zijn..

Marokko heeft goede locatie en de mensen spreken vele talen.

mark61
22-03-08, 14:24
Waarom niet. Landen zoals China, India, Vietnam etc zijn corrupter dan Marokko en hebben ondanks dat een economische tijger..

Marokko richt zich nu op Engels en gaat Indiase model kopieeren...

China en India staan boven Marokko, al is het verschil marginaal. http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2007 tis ws. de alfabetische volgorde :hihi:

In ieder geval heb ik de sterke indruk dat in Marokko het veel moeilijker is dan in China of India om zelfstandig een groot bedrijf op te zetten & uit te bouwen. Dwz., zonder dat je contacten hebt met de makhzen. Las een keer een artikel in de TelQuel waaruit bleek dat van alle grote zakenlieden in Marokko er welgeteld 1 geen goede connecties (meer) had met de koning. Hij had ruzie gekregen, en dat leverde dan ook de grootste problemen op.

India is met al zijn gebreken een democratie; China en Vietnam zijn dictaturen maar met een hoogopgeleid technocratisch ambtenarenapparaat dat het land wil ontwikkelen. Die wil is in Marokko op hoog niveau maar beperkt aanwezig, is mijn indruk. De koning zelf misschien, maar daaronder vinden ze het wel best zo.

Tinky
22-03-08, 20:35
Mark61 de Marokko deskundige.:boogie:

mark61
22-03-08, 21:14
Mark61 de Marokko deskundige.:boogie:

Ben je daarvoor speciaal ingelogd? Ik ben vereerd...

Tinky
22-03-08, 23:00
Ben je daarvoor speciaal ingelogd? Ik ben vereerd...

Nee.

p.s. En nu ook niet!

mark61
23-03-08, 01:53
Nee.

p.s. En nu ook niet!

Het heeft er anders alle schijn van.

Maar heb je inhoudelijk ook nog iets te melden, of weet je er eigenlijk geen ruk van maar moet je speciaal even langs komen om inhoudsloos te brabbelen?

Slinger
23-03-08, 07:10
Ik zie wel kansen! Ze kunnen ook mooi een aantal Marokkaanse talenten uit Nederland aannemen die een topopleiding hebben gehad aan één van de ROC's!

Tinky
23-03-08, 11:35
Het heeft er anders alle schijn van.

Maar heb je inhoudelijk ook nog iets te melden, of weet je er eigenlijk geen ruk van maar moet je speciaal even langs komen om inhoudsloos te brabbelen?

De schijn heeft jou in deze bedrogen. Als je goed had gelezen dan had je kunnen zien wat ik er inhoudelijk over te zegen hep.

mark61
23-03-08, 14:08
De schijn heeft jou in deze bedrogen. Als je goed had gelezen dan had je kunnen zien wat ik er inhoudelijk over te zegen hep.

Oh ja, je bent het met me eens maar ik mag het niet zeggen, alleen -bevoegde- jij. Maintenant I snap.

alkindy
23-03-08, 14:41
Welvaart in Marokko neemt toe.

ricknick3
24-03-08, 12:33
China en India staan boven Marokko, al is het verschil marginaal. http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2007 tis ws. de alfabetische volgorde :hihi:

In ieder geval heb ik de sterke indruk dat in Marokko het veel moeilijker is dan in China of India om zelfstandig een groot bedrijf op te zetten & uit te bouwen. Dwz., zonder dat je contacten hebt met de makhzen. Las een keer een artikel in de TelQuel waaruit bleek dat van alle grote zakenlieden in Marokko er welgeteld 1 geen goede connecties (meer) had met de koning. Hij had ruzie gekregen, en dat leverde dan ook de grootste problemen op.

India is met al zijn gebreken een democratie; China en Vietnam zijn dictaturen maar met een hoogopgeleid technocratisch ambtenarenapparaat dat het land wil ontwikkelen. Die wil is in Marokko op hoog niveau maar beperkt aanwezig, is mijn indruk. De koning zelf misschien, maar daaronder vinden ze het wel best zo.



Ik weet niet of je weet, maar in China kan je ook heel moeilijk een bedrijf beginnen je moet ook connecties hebben met de overheid. Bijna alles in China is handen van de elite die pro-overheid is.

In India is dat hetzelfde daar is ook alles in handen van de rijke elite. Iemand uit lage klasse of niet vanuit de elite kan onmogelijk een bedrijf starten...

Tinky
24-03-08, 13:09
Oh ja, je bent het met me eens maar ik mag het niet zeggen, alleen -bevoegde- jij. Maintenant I snap.

Je hebt het nu pas gelezen. Dat zegt veel overf jou persoontje

Al Sawt
25-03-08, 15:05
China en India staan boven Marokko, al is het verschil marginaal. http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2007 tis ws. de alfabetische volgorde :hihi:

In ieder geval heb ik de sterke indruk dat in Marokko het veel moeilijker is dan in China of India om zelfstandig een groot bedrijf op te zetten & uit te bouwen. Dwz., zonder dat je contacten hebt met de makhzen. Las een keer een artikel in de TelQuel waaruit bleek dat van alle grote zakenlieden in Marokko er welgeteld 1 geen goede connecties (meer) had met de koning. Hij had ruzie gekregen, en dat leverde dan ook de grootste problemen op.

India is met al zijn gebreken een democratie; China en Vietnam zijn dictaturen maar met een hoogopgeleid technocratisch ambtenarenapparaat dat het land wil ontwikkelen. Die wil is in Marokko op hoog niveau maar beperkt aanwezig, is mijn indruk. De koning zelf misschien, maar daaronder vinden ze het wel best zo.
Zo is het helaas maar net.

mark61
25-03-08, 17:07
Zo is het helaas maar net.

Het komt wel Sawti maar het gaat zooo langzaam...je moet het in generaties zien denk ik. Misschien dat jouw kinderen wat leuks kunnen gaan doen in Marokko.

mark61
25-03-08, 17:23
Ik weet niet of je weet, maar in China kan je ook heel moeilijk een bedrijf beginnen je moet ook connecties hebben met de overheid. Bijna alles in China is handen van de elite die pro-overheid is.

In India is dat hetzelfde daar is ook alles in handen van de rijke elite. Iemand uit lage klasse of niet vanuit de elite kan onmogelijk een bedrijf starten...

Gedeeltelijk is dat wel zo. Maar in China zijn er ook veel kleine en middelgrote bedrijven, lang niet alles is in handen van een paar tycoons. Ik heb veel Chinezen (op tv) gezien die uit het niets begonnen zijn. De burgemeester van een onooglijk, straatarm dorpje die besluit van zijn dorp een industriëel centrum te maken. 20 jaar later is het een welvarend stadje waar de inwoners aandeelhouder zijn van de vele bedrijven die een aantal onder hen, en de gemeente, begonnen zijn. Niks geen contacten met de staat.

Ook in India zijn veel afgestudeerden zelf een bedrijf begonnen, in de ICT bijvoorbeeld, en gegroeid als kool. Kijk bijvoorbeeld naar Jamsetji Tata, grondlegger van de gigant Tata. Begon als Parsipriester, stel je voor, 'imam' van een onderdrukt minderheidsgeloof, in de koloniale tijd. En Lakhsmi Mital, straatarm begonnen. Dus wat je zegt is niet waar.

In Turkije zijn de eigenaren van de twee grootste multinationals, Sabanci en Koç, als schaapherders begonnen.

Het is niet dat die landen minder corrupt zijn en connecties met de overheid, dat werkt natuurlijk altijd. Maar corruptie (willen meedelen in andermans winst) is nog wat anders dan elke vooruitgang, ontwikkeling, elk particulier initiatief tegenwerken.

Hoe verklaar je anders de snelle ontwikkeling van dergelijke landen (naast C en I ook Korea, Thailand, Taiwan, Indonesië, Maleisië, en in Afrika bijvoorbeeld Botswana, in Z-Amerika Chili) vergeleken met Marokko? Wat is volgens jou dan de oorzaak van dat verschil?

Ik vraag me dat nl. al lang af en vraag in elk land waar ik kom aan zoveel mogelijk mensen wat zij ervan vinden. De Marokkanen die ik erover gesproken heb vonden bijna allemaal dat het aan de (overheids-)mentaliteit lag; eigenlijk zijn de ambtenaren niet geïnteresseerd in de ontwikkeling van het land, alleen in het afromen van andermans winst, of zelfs het saboteren van andermans succes. Soms ook zeiden ze: de mentaliteit van onze rijke mensen is consumeren, niet investeren zodat je werkgelegenheid en vooruitgang voor het hele land schept. En uiteindelijk nog meer winst maakt ook.

In Ivoorkust bijvoorbeeld zat ik een halve dag met iemand te praten die een boek aan het lezen was over de 'Aziatische tijgers'; die vroeg zich nl. ook af wat Japan had dat Ivoorkust niet had; 200 jaar geleden waren beide landen immers even arm. We kwamen uit op mentaliteit.
Waar ik wel spijt van heb is dat ik toen niet heb gezegd dat Japan en Korea uitzonderingen waren; die werden door de VS geholpen om een buffer op te werpen tegen het communisme, dus dat telt niet helemaal.

Feit is dat de Japanse 'makhzen' (dat heet daar zaibatsu), het conglomeraat van koning, adel en rijke zakenlieden, heel bewust besloot, in de 19e eeuw, dat het westen weliswaar moreel en cultureel inferieur was, maar dat om te overleven je gewoon mee moest doen met wetenschap en techniek etc., want anders zou je ten onder gaan. Vandaar dat Japan in 1904 Rusland kon verslaan, toen nog een grootmacht.

En daarom valt het me op dat zoveel landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika dezelfde afkeer van het westen hebben als Aziaten, maar daarentegen als reactie zich in zichzelf keren, in plaats van zoals in Azië te denken: wat zij kunnen kunnen wij ook, en beter. Go for it!

Heb je daar een verklaring voor? Kolonialisme en imperialisme zijn alvast geen goede antwoorden, daar hadden ze in Azië evenveel last van. Grondstoffen ook niet; Japan heeft nauwelijks grondstoffen. Alleen Maleisië heeft echt een aardige olievoorraad, van de genoemde landen.

VerbalSmaeel
25-03-08, 17:23
http://www.evd.nl/home/landen/publicatie/lob_eco.asp?Landen=mak

Schulden

De overheidsschuld bedraagt ongeveer 95 procent van het bbp en drukt zwaar op de begroting. Via overleg met voornamelijk de EU-landen wordt geprobeerd schulden om te zetten in (productieve) investeringen.

'Productieve' investeringen:


Privatisering

De behoefte aan inkomsten heeft de Marokkaanse overheid ertoe bewogen de nodige staatsbedrijven te privatiseren. Sinds 1993 zijn 70 staatsbedrijven geprivatiseerd waaronder 26 hotels. Succesvolle privatiseringen zijn de uitgifte van de tweede GSM-licentie en de verkoop van een deel van de aandelen van Maroc Télécom. In 2003 zijn de staatstabakorganisatie (Régie des Tabacs) en autofabrikant Somoca verkocht. Voor de periode van 2006 tot en met 2008 wordt de verkoop verwacht van een derde GSM-licentie. Voor dezelfde periode zullen ook aandelen worden aangeboden van Royal Air Maroc, van scheepvaartmaatschappij Comanov, van de Banque Centrale Populair en van het postbedrijf Baridal-Maghrib.

Rara wie de échte profiteurs zijn van de economische groei. Daar waar het patriarchaal familiesysteem zorgde voor sociale controle en solidariteit, is de overgang naar een modern individualistisch systeem (compatibel met consumentisme en kapitalisme) een doffe ellende voor arme gezinnen in de grote steden. Marokko verkoopt zichzelf al jaren via de IMF en de Wereldbank aan zijn westerse meesters.

mark61
25-03-08, 17:35
Je hebt het nu pas gelezen. Dat zegt veel overf jou persoontje

Whatever meid. Je steekt meer energie in bitsjen dan in zinnig discussiëren. Dat zegt mij dan weer genoeg.

1973Tanger
25-03-08, 17:41
http://www.evd.nl/home/landen/publicatie/lob_eco.asp?Landen=mak

Schulden

De overheidsschuld bedraagt ongeveer 95 procent van het bbp en drukt zwaar op de begroting. Via overleg met voornamelijk de EU-landen wordt geprobeerd schulden om te zetten in (productieve) investeringen.

'Productieve' investeringen:


Privatisering

De behoefte aan inkomsten heeft de Marokkaanse overheid ertoe bewogen de nodige staatsbedrijven te privatiseren. Sinds 1993 zijn 70 staatsbedrijven geprivatiseerd waaronder 26 hotels. Succesvolle privatiseringen zijn de uitgifte van de tweede GSM-licentie en de verkoop van een deel van de aandelen van Maroc Télécom. In 2003 zijn de staatstabakorganisatie (Régie des Tabacs) en autofabrikant Somoca verkocht. Voor de periode van 2006 tot en met 2008 wordt de verkoop verwacht van een derde GSM-licentie. Voor dezelfde periode zullen ook aandelen worden aangeboden van Royal Air Maroc, van scheepvaartmaatschappij Comanov, van de Banque Centrale Populair en van het postbedrijf Baridal-Maghrib.

Rara wie de échte profiteurs zijn van de economische groei. Daar waar het patriarchaal familiesysteem zorgde voor sociale controle en solidariteit, is de overgang naar een modern individualistisch systeem (compatibel met consumentisme en kapitalisme) een doffe ellende voor arme gezinnen in de grote steden. Marokko verkoopt zichzelf al jaren via de IMF en de Wereldbank aan zijn westerse meesters.

Privatisering is helaas een effect van globalisering. Dat is opzich geen probleem, maar je moet daar wel voorzichtig mee zijn en de bevolking daarmee zoveel mogelijk ontzien. Cruciale onderdelen zoals water, energie, vervoer en afvalbedrijven moet je omwille van onevenredige lastenverzwaring niet zomaar van de hand doen. Hier in Nederland klagen we er al steen en been over, ondanks onze stijging van de loonkosten in paralel met de lastenverzwaring. Moet je voorstellen dat een gemiddelde Marokkaanse arbeider lastenverzwaring conform marktprijzen niet meer kan bijbenen en de Marokkaanse overheid staat erbij en kijkt ernaar. Marokko is inderdaad een walhalla voor de elite.

mark61
25-03-08, 18:01
http://www.evd.nl/home/landen/publicatie/lob_eco.asp?Landen=mak

Schulden

De overheidsschuld bedraagt ongeveer 95 procent van het bbp en drukt zwaar op de begroting. Via overleg met voornamelijk de EU-landen wordt geprobeerd schulden om te zetten in (productieve) investeringen.

Dat zullen ze wel verspild hebben aan Hassan II moskeeën en meer van die zinloze consumptie. Hoe dan ook, België had tot voor kort ook een staatsschuld van 100% van het bbp en had daar niet echt last van. Dus tis geen excuus.


De behoefte aan inkomsten heeft de Marokkaanse overheid ertoe bewogen de nodige staatsbedrijven te privatiseren. Sinds 1993 zijn 70 staatsbedrijven geprivatiseerd waaronder 26 hotels. Succesvolle privatiseringen zijn de uitgifte van de tweede GSM-licentie en de verkoop van een deel van de aandelen van Maroc Télécom. In 2003 zijn de staatstabakorganisatie (Régie des Tabacs) en autofabrikant Somoca verkocht. Voor de periode van 2006 tot en met 2008 wordt de verkoop verwacht van een derde GSM-licentie. Voor dezelfde periode zullen ook aandelen worden aangeboden van Royal Air Maroc, van scheepvaartmaatschappij Comanov, van de Banque Centrale Populair en van het postbedrijf Baridal-Maghrib. [/I]

Tis allemaal van dat halve gedoe. Die bedrijven komen in handen van Fransen, en/of de makhzen houdt een vinger in de pap, en verder zijn het geen exportgeneratoren. Tabak zit duidelijk geen toekomst in, en Marokko heeft meer aan liberalisatie van het luchtruim dan aan eenmalige verkoop van de RAM. Meer aan zelf gaan vissen dan visrechten verpatsen en lui achterover hangen. Het bankwezen is een drama van aderverkalking; geld overmaken duurt 2 weken en geld lenen voor je fantastisch innovatieve bedrijfje kan je helemaal vergeten.

Sorry, Marokko is een prachtig land maar jammer van de lamlendige elite. Ik ga er van de zomer graag weer mijn geld uitgeven.


Rara wie de échte profiteurs zijn van de economische groei. Daar waar het patriarchaal familiesysteem zorgde voor sociale controle en solidariteit, is de overgang naar een modern individualistisch systeem (compatibel met consumentisme en kapitalisme) een doffe ellende voor arme gezinnen in de grote steden. Marokko verkoopt zichzelf al jaren via de IMF en de Wereldbank aan zijn westerse meesters.

Dat ligt niet aan de individualisering of consumentisme of kapitalisme, dat ligt aan de verstikkende staat die niemand de kans geeft wat te ondernemen. Tis nepkapitalisme met alleen de negatieve kanten ervan.

Het ligt overigens in de eerste plaats aan de gierende overbevolking. Marokko heeft geen economie om ca. 35 miljoen mensen in te zetten; de economische groei kan de bevolkingsgroei niet bijhouden. Een Marokko met 12 miljoen mensen was veel en veel welvarender geweest. Simpel, hetzelde geld delen met drie keer zo weinig mensen.

VerbalSmaeel
25-03-08, 18:32
Het ligt overigens in de eerste plaats aan de gierende overbevolking. Marokko heeft geen economie om ca. 35 miljoen mensen in te zetten; de economische groei kan de bevolkingsgroei niet bijhouden. Een Marokko met 12 miljoen mensen was veel en veel welvarender geweest. Simpel, hetzelde geld delen met drie keer zo weinig mensen.
Dus omdat er twee keer zoveel mensen wonen in Marokko dan Nederland, waar Nederland minimaal tien keer in past, moet tweederde van de bevolking uitgeroeid worden om welvarend te zijn? Wat een vreemde argumentatie. China had een te verwaarlozen economie voor een miljarendbevolking, maar omdat ze in handen was van de staat kon ze in no-time een gigantische economische expansie tot stand brengen. Volgens jouw redenering had China maar haar bevolking voor tweederde moeten uitroeien.

1973Tanger
25-03-08, 18:56
Dat zullen ze wel verspild hebben aan Hassan II moskeeën en meer van die zinloze consumptie. Hoe dan ook, België had tot voor kort ook een staatsschuld van 100% van het bbp en had daar niet echt last van. Dus tis geen excuus.



Tis allemaal van dat halve gedoe. Die bedrijven komen in handen van Fransen, en/of de makhzen houdt een vinger in de pap, en verder zijn het geen exportgeneratoren. Tabak zit duidelijk geen toekomst in, en Marokko heeft meer aan liberalisatie van het luchtruim dan aan eenmalige verkoop van de RAM. Meer aan zelf gaan vissen dan visrechten verpatsen en lui achterover hangen. Het bankwezen is een drama van aderverkalking; geld overmaken duurt 2 weken en geld lenen voor je fantastisch innovatieve bedrijfje kan je helemaal vergeten.

Sorry, Marokko is een prachtig land maar jammer van de lamlendige elite. Ik ga er van de zomer graag weer mijn geld uitgeven.



Dat ligt niet aan de individualisering of consumentisme of kapitalisme, dat ligt aan de verstikkende staat die niemand de kans geeft wat te ondernemen. Tis nepkapitalisme met alleen de negatieve kanten ervan.

Het ligt overigens in de eerste plaats aan de gierende overbevolking. Marokko heeft geen economie om ca. 35 miljoen mensen in te zetten; de economische groei kan de bevolkingsgroei niet bijhouden. Een Marokko met 12 miljoen mensen was veel en veel welvarender geweest. Simpel, hetzelde geld delen met drie keer zo weinig mensen.

Het maakt niet uit hoe groot de Marokkaanse bevolking is i.t.t. haar economische groei. In Marokko wordt van oudsher welvaart toch met niemand gedeelt en is Marokko voor een betrekkelijk kleine groep een erg rijk land.

mark61
25-03-08, 19:03
Dus omdat er twee keer zoveel mensen wonen in Marokko dan Nederland, waar Nederland minimaal tien keer in past, moet tweederde van de bevolking uitgeroeid worden om welvarend te zijn?

Ja precies :argwaan:


Wat een vreemde argumentatie. China had een te verwaarlozen economie voor een miljarendbevolking, maar omdat ze in handen was van de staat kon ze in no-time een gigantische economische expansie tot stand brengen.

Nee, juist niet. Zolang de economie in handen van de Chinese overheid was volgde de ene ramp de andere op. Of zegt de Grote Sprong Voorwaarts jou niets?

China begon pas te groeien door Deng Xiao Ping's introductie van de 'socialistische markteconomie'. Als je wat wil zeggen doe dan even de moeite je te informeren.


Volgens jouw redenering had China maar haar bevolking voor tweederde moeten uitroeien.

Nee, volgens jouw simpele zielenlogica. Het punt is dat bijv. China, en westerse landen, groeiden met een arbeidsintensieve economie. Industrie, om te beginnen. Marokko heeft hetzelfde malheur als de meeste andere Afrikaanse landen: een economie die relatief onafhankelijk is van de omvang van de beroepsbevolking. Of er nou 10 mensen werken of 80 miljoen, als de voornaamste inkomstenbronnen arbeids(groei)onafhankelijk zijn kan je maar beter weinig bevolking hebben. Hoewel in het Marokkaanse geval er een 'pervers' proces aan de gang is: als je je bevolkingsoverschot exporteert heb je wel een arbeidsafhankelijke tak van bedrijvigheid. Min of meer.

Naast textiel (een steeds moeilijker verhaal; lonen in Cambodja zijn lager) exporteert Marokko vnl. delfstoffen en landbouwprodukten (ook een moeilijk verhaal). Het echte geld komt van de MRE en het toerisme. Dat laatste, daar mag dan ook wel wat meer aan gedaan worden, maar het zit er aan te komen. Dat levert nog wel banen op, al is het niet van hoog niveau.

Magoed, als de overheid gas geeft met de handrem erop krijg je wel een hoop rookwolken, maar verder niet veel.

Waar dacht je zelf dat de gierende werkloosheid en emigratie vandaan kwam?

1973Tanger
25-03-08, 19:34
Ja precies :argwaan:



Nee, juist niet. Zolang de economie in handen van de Chinese overheid was volgde de ene ramp de andere op. Of zegt de Grote Sprong Voorwaarts jou niets?

China begon pas te groeien door Deng Xiao Ping's introductie van de 'socialistische markteconomie'. Als je wat wil zeggen doe dan even de moeite je te informeren.



Nee, volgens jouw simpele zielenlogica. Het punt is dat bijv. China, en westerse landen, groeiden met een arbeidsintensieve economie. Industrie, om te beginnen. Marokko heeft hetzelfde malheur als de meeste andere Afrikaanse landen: een economie die relatief onafhankelijk is van de omvang van de beroepsbevolking. Of er nou 10 mensen werken of 80 miljoen, als de voornaamste inkomstenbronnen arbeids(groei)onafhankelijk zijn kan je maar beter weinig bevolking hebben. Hoewel in het Marokkaanse geval er een 'pervers' proces aan de gang is: als je je bevolkingsoverschot exporteert heb je wel een arbeidsafhankelijke tak van bedrijvigheid. Min of meer.

Naast textiel (een steeds moeilijker verhaal; lonen in Cambodja zijn lager) exporteert Marokko vnl. delfstoffen en landbouwprodukten (ook een moeilijk verhaal). Het echte geld komt van de MRE en het toerisme. Dat laatste, daar mag dan ook wel wat meer aan gedaan worden, maar het zit er aan te komen. Dat levert nog wel banen op, al is het niet van hoog niveau.

Magoed, als de overheid gas geeft met de handrem erop krijg je wel een hoop rookwolken, maar verder niet veel.

Waar dacht je zelf dat de gierende werkloosheid en emigratie vandaan kwam?

Het is een centralistisch kapitalisme, waarbij commerciële economische bedrijvigheid wordt toegestaan onder strikte voorwaarden en gezag van de Staat. Vrijheden zijn er niet, alleen de levensstandaard wordt opgeschroefd.

VerbalSmaeel
25-03-08, 19:48
Het is een centralistisch kapitalisme, waarbij commerciële economische bedrijvigheid wordt toegestaan onder strikte voorwaarden en gezag van de Staat. Vrijheden zijn er niet, alleen de levensstandaard wordt opgeschroefd.
Juist, leg dat maar aan mark61 uit. Ik denk dat Marokko, of welk ontwikkelingland dan ook, meer baat zou hebben bij zo'n protectionistische economie, dan ongebreidelde kapitalisme dat zichzelf al snel vacuum trekt tot een kleine elite, in het zadel gehouden door het westers kapitalisme.

VerbalSmaeel
25-03-08, 20:07
Ja precies :argwaan:


Of er nou 10 mensen werken of 80 miljoen, als de voornaamste inkomstenbronnen arbeids(groei)onafhankelijk zijn kan je maar beter weinig bevolking hebben. Waar dacht je zelf dat de gierende werkloosheid en emigratie vandaan kwam?
Over simpele zielenlogica gesproken: 'je moet het bevolkingspeil aanpassen aan de economie'. Precies dezelfde bevolkingspolitiek die simpele geesten in Nederland hanteren om meer kinderen te moeten baren en alle moeders te laten werken, terwijl de welvaart nog nooit zo hoog is geweest.

mark61
25-03-08, 20:07
Het is een centralistisch kapitalisme, waarbij commerciële economische bedrijvigheid wordt toegestaan onder strikte voorwaarden en gezag van de Staat. Vrijheden zijn er niet, alleen de levensstandaard wordt opgeschroefd.

Zeg ik. Plus natuurlijk die overbevolking. Die leidde ten eerste tot uitstroom uit het platteland naar de stad: personeel overbodig voor de landbouw, vervolgens tot emigratie. Bij de door jouw geschetste omstandigheden is er dus feitelijk sprake van economische overbevolking. Over ecologische overbevolking zullen we het maar helemaal niet hebben. Marokko gaat binnenkort bijv. een waterprobleem van jewelste krijgen.

mark61
25-03-08, 20:09
Juist, leg dat maar aan mark61 uit.

Eh, dat had ik hiervoor al aan jou uitgelegd. Herhaaldelijk zelfs.


Ik denk dat Marokko, of welk ontwikkelingland dan ook, meer baat zou hebben bij zo'n protectionistische economie,

Nee, dat probeerden alle ontwikkelingslanden juist. Grotere armoede was het gevolg. Lees toch es een keer een boek. Of beter, een paar boeken.


dan ongebreidelde kapitalisme dat zichzelf al snel vacuum trekt tot een kleine elite, in het zadel gehouden door het westers kapitalisme.

Je had het woord 'westers' idd al een tijd niet meer gebruikt.

Je dodget daarentegen vrolijk mijn vraag naar het verschil tussen tig landen die ik genoemd heb en Marokko.

mark61
25-03-08, 20:11
Over simpele zielenlogica gesproken: 'je moet het bevolkingspeil aanpassen aan de economie'.

Dat heb ik niet gezegd; het omgekeerde is ook een idee. Het eerste echter wel een beter idee. Hoe meer zielen, hoe minder vreugd, is de regel op de wereld.


Precies dezelfde bevolkingspolitiek die simpele geesten in Nederland hanteren om meer kinderen te moeten baren en alle moeders te laten werken, terwijl de welvaart nog nooit zo hoog is geweest.

Die is al net zo stompzinnig. Ook Nederland zou het een stuk beter doen met 5 miljoen inwoners.

VerbalSmaeel
25-03-08, 20:19
Eh, dat had ik hiervoor al aan jou uitgelegd. Herhaaldelijk zelfs.
Ik al eerder aan jou, maar jij loopt maar te lallen over planeconomie dit en dat. Het gaat erom dat China stevige greep heeft op haar economie en dat heeft Marokko niet. Maar goed, draai er maar omheen.




Nee, dat probeerden alle ontwikkelingslanden juist. Grotere armoede was het gevolg. Lees toch es een keer een boek. Of beter, een paar boeken.Nee, zonder uitzondering zijn Afrikaanse economieen opengesteld voor westerse kapitalisten die ongestoord hun landen mochten plunderen. Of en hoeveel boeken ik lees staat hier niet ter discussie. Als je je er serieus zorgen over maakt, kan ik je zeggen dat dat wel snor zit.



Je had het woord 'westers' idd al een tijd niet meer gebruikt.

Je dodget daarentegen vrolijk mijn vraag naar het verschil tussen tig landen die ik genoemd heb en Marokko.
Jij schiet anders steeds in een dwaze stress en begint mensen zomaar uit te schelden als je het woord westers hoort. Kennelijk doet het je pijn om te lezen dat westers kapitalisme geen zegen voor mensen is, maar vooral om mensen als consumentenslaaf en goedkope arbeid te willen gebruiken om de vraatzucht van de economische elites te bevredigen.

1973Tanger
25-03-08, 20:21
Zeg ik. Plus natuurlijk die overbevolking. Die leidde ten eerste tot uitstroom uit het platteland naar de stad: personeel overbodig voor de landbouw, vervolgens tot emigratie. Bij de door jouw geschetste omstandigheden is er dus feitelijk sprake van economische overbevolking. Over ecologische overbevolking zullen we het maar helemaal niet hebben. Marokko gaat binnenkort bijv. een waterprobleem van jewelste krijgen.

Het kan inderdaad niet ontkend worden dat de ruime verdubbeling van de wereldbevolking in maar liefst de afgelopen 50 jaar grote ecologische problemen zullen opleveren. Een derde wereldoorlog of de terugkomst van de pest kan uitkomst bieden. Hoe meer mensen hoe meer energie (ook voedselbronnen), die aangesproken moeten worden, gelijktijdig meer afval en dientegevolge daarvan ecologische gevolgen. Het viel me op dat hartje lente de sneeuw met bakken uit de lucht viel.

VerbalSmaeel
25-03-08, 20:35
Dat heb ik niet gezegd; het omgekeerde is ook een idee. Het eerste echter wel een beter idee. Hoe meer zielen, hoe minder vreugd, is de regel op de wereld.
Tja, er zijn nog nooit zoveel mensen in het westen geweest, maar ze hebben nog nooit zoveel welvaart gekend. Kennelijk is dat het Darwinistisch selectieproces; dat het westen zich zoveel mogelijk mag voortplanten en volvreten




Die is al net zo stompzinnig. Ook Nederland zou het een stuk beter doen met 5 miljoen inwoners.
Typisch dit, die volkomen slaafsheid aan de eigen vreetpatroon om te denken dat een hogere consumentische levensstandaar tot 'beter' doen zal leiden. Economisch staat de VS al jaren met stip bovenaan, maar leven 28 miljoen mensen in armoede waardoor de Grameenbank van de islamitische Bengaal en Nobelprijswinnaar, Mohammed Yunus, microkredieten aan hen gaat verstrekken. En toch denken intens verdrietige en cynische mensen als jij dat nog meer vreten en geld, je tot een betere toekomst kan leiden.

Treffend:

Het Geluk van Bhutan

Dit is de afdeling verrukkelijk nieuws. Ik hoorde een juffrouw op de radio melden dat Bhutan een modern land wordt, omdat de Bhutanen nu op politici mogen kiezen. Modern land dus. Wat is een modern land? Dat is een land waarin een kleine ondemocratische elite bepaalt onder welke condities de overgrote meerderheid van de democraten het grootste deel van hun leven dienen door te brengen. Ik heb het dus over onze economische elite, die bepaalt waar en wanneer er in wat wordt geinvesteerd, of dat nu ten voordele of ten nadele is van alle democraten. Een modern land is ook een land waar de democraten geen enkele greep hebben op de politici behalve dan 1 keer in de vier jaar en waar geen wezenlijk verschil bestaat tussen alle partijen. Of ze nu links of rechts zijn, alle politici weten dat ten aanzien van de belangrijkste besluiten de belangen van de ondemocratische elite voorgaan. Een modern land is een land waarin de bewakers van het systeem, de journalisten, er permanent voor zorgen dat de moderniteit wordt bejubeld. Modern is goed, ouderwets is fout. Een modern land is een land waarin uiteindelijk niemand meer greep heeft op het systeem. Alle drijfkrachten zijn autonoom geworden. Een modern land is een land waarin over de waarden van produceren en consumeren geen wezenlijke politiek discussie bestaat. Net als God vroeger, staat het kapitalisme buiten discussie. Welnu, met grote blijdschap melden we u dat Bhutan een modern land is geworden.

Mij interesseert vooral dit fragment uit het nieuws:

'Bruto Nationaal Product wordt ook in geluk gemeten...
Vrede
Veel Bhutanezen hadden liever gezien dat de koning de absolute macht had behouden. In naburige landen als Nepal en Bangladesh heeft de democratie in hun ogen niet veel goeds gebracht. En het land is weliswaar arm, maar de welvaart groeit gestaag en het land leeft al tijden in vrede. Bhutan is het enige land ter wereld waar het Bruto Nationaal Product niet alleen in geld, maar ook in geluk wordt gemeten.'

Leest u het nog eens. Wat staat er nu precies? Veel Bhutanezen willen helemaal geen democratische macht. Ze hebben gezien waar democratie toe leidt, in tegenstelling tot die honderden miljoenen gehersenspoelde democraten, die denken dat ze in een democratie leven, terwijl ze op de belangrijkste gebieden van hun leven, zoals arbeid, geen enkele greep hebben. In tegenstelling tot de Verenigde Staten waar de helft van de kiesgerechtigden al decennialang niet meer stemmen, leeft Bhutan in vrede. Het democratische VS is permanent in staat van oorlog met anderen. En dan als klap op de vuurpijl dit: 'Bhutan is het enige land ter wereld waar het BNP niet alleen in geld, maar ook in geluk wordt gemeten.' Ik moest het twee keer lezen voordat het ten volle tot me doordrong wat er stond. Maar het staat er wel. Niet alleen geld is er belangrijk, maar ook geluk. Kortom, geluk kan niet louter en alleen in geld worden uitgedrukt. Dat brengt mij tot de laatste definitie van een modern land: een modern land is een land waarin de democraten zo stupide zijn dat ze liever rijk dan gelukkig zijn.


http://stanvanhoucke.blogspot.com/2008/03/het-geluk-van-bhutan.html#links

mark61
25-03-08, 21:16
Tja, er zijn nog nooit zoveel mensen in het westen geweest, maar ze hebben nog nooit zoveel welvaart gekend. Kennelijk is dat het Darwinistisch selectieproces; dat het westen zich zoveel mogelijk mag voortplanten en volvreten

Tsja, als jij dat denkt moet je dat vooral doen.


Typisch dit, die volkomen slaafsheid aan de eigen vreetpatroon om te denken dat een hogere consumentische levensstandaar tot 'beter' doen zal leiden.

Huh? Hoe koppel je mijn 5 miljoen aan deze onzinnige mededeling? Totaal in de war. Ik heb het niet over consumeren gehad.


Treffend:

Het Geluk van Bhutan

Beetje opletten. Ik had al een topic over Bhutan geplaatst, en bovendien er vanavond nog naar verwezen. Niet de hele tijd napraten en tegelijkertijd ruzie zoeken, dat staat erg verward en dom.

Enfin, ik ga naar Afrika, de mazzel :zwaai:

Tomas
25-03-08, 21:28
Enfin, ik ga naar Afrika, de mazzel :zwaai:

Goeie reis. En ik verwacht wel wat fotootjes als je terug komt. Als je terug komt. Pas maa baie goet op, baas.

mark61
25-03-08, 21:38
Goeie reis. En ik verwacht wel wat fotootjes als je terug komt. Als je terug komt. Pas maa baie goet op, baas.


Sal ek doen. Kan ook aan een Xhosameisje blijven hangen :boogie:

Al Sawt
26-03-08, 11:35
Naast textiel (een steeds moeilijker verhaal; lonen in Cambodja zijn lager) exporteert Marokko vnl. delfstoffen en landbouwprodukten (ook een moeilijk verhaal). Het echte geld komt van de MRE en het toerisme. Dat laatste, daar mag dan ook wel wat meer aan gedaan worden, maar het zit er aan te komen. Dat levert nog wel banen op, al is het niet van hoog niveau.

Magoed, als de overheid gas geeft met de handrem erop krijg je wel een hoop rookwolken, maar verder niet veel.

Waar dacht je zelf dat de gierende werkloosheid en emigratie vandaan kwam?

Vooral textiel is in mijn ogen een symbool van wanbeleid. Marokko probeert te concurreren met landen als China, India, Bangladesh, Vietnam etc. Landen waar de kosten voor arbeid en grondstoffen beduidend lager liggen dan in Marokko.

Marokko heeft meer baat om haar delfstoffen te exploiteren en in eigen land te bewerken.

Ook moeten de twee grootste kostenposten(import van energie en voedsel) worden verlaagd. In geval van energie worden gelukkig de juiste stappen genomen in vorm van kerncentrale. Maar in geval van voedselvoorziening, is het een probleem dat steeds groter zal worden.

Marokko moet haar landbouwsector hervormen. Dergelijke stappen kunnen alleen worden genomen als de heersende klasse beseft dat zij iets moeten ondernemen.