PDA

Bekijk Volledige Versie : De toestroom van Polen en andere Oost-Europeanen naar Rotterdam moet worden ingedamd



Qaiys
19-03-08, 16:05
„Stop komst Polen naar Rotterdam”

19-03-2008 11:16 | Van onze correspondent

ROTTERDAM - De toestroom van Polen en andere Oost-Europeanen naar Rotterdam moet worden ingedamd.

Dat bepleit oud-wethouder M. van den Anker van Leefbaar Rotterdam in een onderzoeksrapport dat ze dinsdag presenteerde aan wethouder H. Karakus van Wonen en Ruimtelijke Ordening.

„Er is geen sprake van dat Oost-Europeanen zich tijdelijk in Rotterdam vestigen. De eerste tekenen van gezinshereniging duiden hierop”, zegt Van den Anker. Volgens haar doen de ontwikkelingen rond Oost-Europese arbeiders sterk denken aan die van de gastarbeiders in de vorige eeuw.

Voorzieningen als goed onderwijs, de wetenschap van het recht op een uitkering en goede gezondheidszorg zijn mede bepalend voor de afweging die arbeidsmigranten maken om hun eigen land definitief te verruilen voor Nederland. Daar moet paal en perk aan gesteld worden, zegt de oud-wethouder.

Rotterdam telt 31.000 bijstandsgerechtigden. Dat Oost-Europeanen ongeschoold in de havenstad komen werken terwijl er zo veel uitkeringen verstrekt worden, is Leefbaar Rotterdam een doorn in het oog. Uitkeringsgerechtigden moeten worden ingezet voor het werk dat nu door Oost-Europeanen wordt gedaan, aldus de lokale partij.

Van den Anker vindt ook dat werknemers uit een ander land na drie maanden werken nog geen recht hebben op sociale voorzieningen. Dat moet volgens haar worden opgetrokken naar tien jaar. „Er moet een quotum worden ingesteld voor Oost-Europeanen die zich in Rotterdam willen vestigen”, zegt de oud-wethouder. Uit het onderzoek dat een studente bestuurskunde aan De Haagse Hogeschool in opdracht van Leefbaar Rotterdam uitvoerde, blijkt verder dat illegale bewoning aan de orde van de dag is. „Ze blijven komen, maar waar blijven ze?” aldus het rapport.


http://www.refdag.nl/artikel/1336675/Stop+komst+Polen+naar+Rotterdam.html

knuppeltje
19-03-08, 16:21
„Stop komst Polen naar Rotterdam”

19-03-2008 11:16 | Van onze correspondent

ROTTERDAM - De toestroom van Polen en andere Oost-Europeanen naar Rotterdam moet worden ingedamd.

Dat bepleit oud-wethouder M. van den Anker van Leefbaar Rotterdam in een onderzoeksrapport dat ze dinsdag presenteerde aan wethouder H. Karakus van Wonen en Ruimtelijke Ordening.

„Er is geen sprake van dat Oost-Europeanen zich tijdelijk in Rotterdam vestigen. De eerste tekenen van gezinshereniging duiden hierop”, zegt Van den Anker. Volgens haar doen de ontwikkelingen rond Oost-Europese arbeiders sterk denken aan die van de gastarbeiders in de vorige eeuw.

Voorzieningen als goed onderwijs, de wetenschap van het recht op een uitkering en goede gezondheidszorg zijn mede bepalend voor de afweging die arbeidsmigranten maken om hun eigen land definitief te verruilen voor Nederland. Daar moet paal en perk aan gesteld worden, zegt de oud-wethouder.

Rotterdam telt 31.000 bijstandsgerechtigden. Dat Oost-Europeanen ongeschoold in de havenstad komen werken terwijl er zo veel uitkeringen verstrekt worden, is Leefbaar Rotterdam een doorn in het oog. Uitkeringsgerechtigden moeten worden ingezet voor het werk dat nu door Oost-Europeanen wordt gedaan, aldus de lokale partij.

Van den Anker vindt ook dat werknemers uit een ander land na drie maanden werken nog geen recht hebben op sociale voorzieningen. Dat moet volgens haar worden opgetrokken naar tien jaar. „Er moet een quotum worden ingesteld voor Oost-Europeanen die zich in Rotterdam willen vestigen”, zegt de oud-wethouder. Uit het onderzoek dat een studente bestuurskunde aan De Haagse Hogeschool in opdracht van Leefbaar Rotterdam uitvoerde, blijkt verder dat illegale bewoning aan de orde van de dag is. „Ze blijven komen, maar waar blijven ze?” aldus het rapport.


http://www.refdag.nl/artikel/1336675/Stop+komst+Polen+naar+Rotterdam.html

Nou ik kan je wel vertellen dat ze daar in Polen ook zo over denken, die zitten nu namelijk ook met vele duizenden gastarbeiders uit oa Roemenië in hun maag, en dat verteren ze heel slecht daar. Maar ze kunnen ze niet meer missen om de zaak draaiende te houden door al die Polen die elders werken.
Waar ze blijven- oa Engeland en Ierland.

Morosian
20-03-08, 08:14
Rotterdam telt 31.000 bijstandsgerechtigden. Dat Oost-Europeanen ongeschoold in de havenstad komen werken terwijl er zo veel uitkeringen verstrekt worden, is Leefbaar Rotterdam een doorn in het oog. Uitkeringsgerechtigden moeten worden ingezet voor het werk dat nu door Oost-Europeanen wordt gedaan, aldus de lokale partij.

Dat blijft natuurlijk ook te gek voor woorden. 31.000 Mensen die liever in de bijstand zitten dan te gaan werken.

Umarvlie
20-03-08, 08:19
Dat blijft natuurlijk ook te gek voor woorden. 31.000 Mensen die liever in de bijstand zitten dan te gaan werken.

Tja, zolang werken een recht is in plaats van een plicht.... denk dat voor een groep uit die 31000 het sommetje duidelijk is... uitkering + zwart klussen levert een hoop meer op per maand dan in de havens schepen lossen.

Morosian
20-03-08, 08:27
Tja, zolang werken een recht is in plaats van een plicht....

Dat heb ik ook nooit begrepen. Iemand heeft het recht om niet te werken, maar ik heb de plicht om aan zijn uitkering mee te betalen.

Umarvlie
20-03-08, 08:31
maar ik heb de plicht om aan zijn uitkering mee te betalen.

Daar heb ik op zich geen probleem mee, denk dat een sociale verzorgingsstaat iets fantastisch is, het wordt in mijn ogen alleen te gemakkelijk gemaakt om er misbruik van te maken en ik vindt ook dat recht hebben op iets ook leid (moet leiden) tot verplichtingen.

Morosian
20-03-08, 08:49
ik vindt ook dat recht hebben op iets ook leid (moet leiden) tot verplichtingen.

Juist.

knuppeltje
20-03-08, 09:01
Stelletje rechtse ballen. :ego:

super ick
20-03-08, 09:03
Tja, zolang werken een recht is in plaats van een plicht.... denk dat voor een groep uit die 31000 het sommetje duidelijk is... uitkering + zwart klussen levert een hoop meer op per maand dan in de havens schepen lossen.

De grootste groep bestaat uit mensen die ongeschikt zijn om te werken. Die problematiek zie ik terug bij veel bedrijven die bijv. niet in staat zijn productiemedewerkers te werven.
Diverse CWI's sturen mensen naar uitzendbureaus die ze direct aan werk kunnen helpen. Deze mensen worden in de meeste gevallen binnen een maand weer terug gestuurd.

Diverse redenen liggen hieraan ten grondslag:

Ze functioneren niet in een team en laten hun werk vallen zodra de controle weg valt,
Ze nemen niets 'op' (wat je ze vandaag verteld, zijn ze morgen vergeten),
Ze komen na een paar dagen domweg niet meer opdagen,
Ze zijn de taal onvoldoende machtig en kunnen daardoor niet functioneren.

Het is steeds moeilijker uit de bestaande groep inactieven geschikte arbeidskrachten te werven.
Naast het ontbreken van simpele competenties kan een groot gedeelte van deze groep het kennelijk niet opbrengen 5 dagen in de week te werken.
Dat is een droevige constatering als je bedenkt dat veel bedrijven zitten te springen om mensen (ook lager opgeleiden). Speciaal omdat deze groep enkele jaren geleden bijna afgeschreven werd omdat lager geschoolde arbeid in Nederland steeds schaarser werd.
Nu, enkele jaren later is er een tekort aan deze arbeidskrachten en kunnen de vacatures m.b.v. arbeiders uit het voormalig Oostblok niet opgevuld worden.
Mijn stelling is dan ook: Niet weren die arbeidskrachten uit het voormalig Oostblok maar werven! Europa (Nederland) heeft ze hard nodig.

Diverse bedrijven die ik werkelijk heb bezocht zitten met een gigantisch personeel probleem om de orders te verwerken.
Er worden weer interne bedrijfsopleidingen opgezet, waar ze 5 jaar geleden nog konden keizen uit 80 geschikte solliccitanten voor 1 vacature.
Gisteren nog een commercial op de radio: 3%, 5%? Bij ons krijgt u 15% meer salaris en een klasse 1 auto van de zaak!
Vorige maand was ik bij een bedrijf waar men productiemedewerkers zocht in een 2 ploegendienst. Zij hebben de beste ervaring met herintredende huisvrouwen. Papieren niet nodig. Moeten kunnen werken in een team en kunnen communiceren. Dit jaar hebben zij voortijdig de jaarcontracten van diverse werkenemers omgezet in vaste contracten incl. een salarisverbetering!
€ 1.650 netto per maand zonder overwerk. Van een dergelijk inkomen, bij tweeverdieners dus € 3.300 netto per maand kan je m.i. toch goed leven?
Maar ja, werken kost vrije tijd, dat moet je er wel voor inleveren.