PDA

Bekijk Volledige Versie : Hugo Claus



knuppeltje
19-03-08, 16:14
Een van Belgisch grootste schrijvers aller tijden is vandaag overleden.
Hugo Claus, hij die het mega werk 'Het Verdriet van België' schreef zorgt nu met zijn zelf verkozen vertrek in België voor veel verdriet denk.
Het was nen hele grote zunne.

Slinger
19-03-08, 16:31
Een van Belgiscg grootste schrijvers aller tijden is vandaag overleden.
Hugo Claus, hij die het mega werk 'Het Verdriet van België' schreef zorgt nu met zijn zelf verkozen vertrek in België voor veel verdriet denk.
Het was nen hele grote zunne.

Claus is groter dan Reve.
Voor het 'Verdriet' had hij de Nobelprijs verdiend.
RIP

Koala64
19-03-08, 18:08
Een waardig schrijver, op een waardige wijze van ons heengegaan.

RIP Hugo Claus.

Slinger
20-03-08, 11:06
Ik begrijp dat hij in België minder gewaardeerd wordt dan in Nederland. Mars?

Marsipulami
20-03-08, 13:25
Ik begrijp dat hij in België minder gewaardeerd wordt dan in Nederland. Mars?

Ja, ik denk dat het wel een mooie opruiming is. Hij wordt vooral gewaardeerd om zijn ridicuul anti-katholicisme en zijn vulgariteit. Ik heb van hem alleen Omtrent Deedee gelezen. Genoeg dus om te weten dat het over een derderangs auteur gaat. Iemand die werd opgeblazen als een luchtballon door de vrijzinnige pers en politiek. Over een paar jaar hoor je er niet meer van. Zijn boeken kan je gebruiken als onderlegger als je een hete pot op tafel wil zetten.

Koala64
20-03-08, 13:45
Ja, ik denk dat het wel een mooie opruiming is. Hij wordt vooral gewaardeerd om zijn ridicuul anti-katholicisme en zijn vulgariteit. Ik heb van hem alleen Omtrent Deedee gelezen. Genoeg dus om te weten dat het over een derderangs auteur gaat. Iemand die werd opgeblazen als een luchtballon door de vrijzinnige pers en politiek. Over een paar jaar hoor je er niet meer van. Zijn boeken kan je gebruiken als onderlegger als je een hete pot op tafel wil zetten.

Ja okay. Maar mag ik dat als een 'ja' opvatten?

knuppeltje
20-03-08, 13:48
Ja, ik denk dat het wel een mooie opruiming is. Hij wordt vooral gewaardeerd om zijn ridicuul anti-katholicisme en zijn vulgariteit. Ik heb van hem alleen Omtrent Deedee gelezen. Genoeg dus om te weten dat het over een derderangs auteur gaat. Iemand die werd opgeblazen als een luchtballon door de vrijzinnige pers en politiek. Over een paar jaar hoor je er niet meer van. Zijn boeken kan je gebruiken als onderlegger als je een hete pot op tafel wil zetten.

Ach Mars- je bewijst hiermee maar weer eens dat je er geen ene moer van af weet, en dat Claus een paar maatjes te groot voor je is.

Marsipulami
20-03-08, 14:05
Ach Mars- je bewijst hiermee maar weer eens dat je er geen ene moer van af weet, en dat Claus een paar maatjes te groot voor je is.


Jij snapt niets van literaire kritiek :zwaai:

knuppeltje
20-03-08, 14:09
Jij snapt niets van literaire kritiek :zwaai:

Dat zal wel, maar voorlopig snap ik jou wel. :blowen:

Rabi'ah.
20-03-08, 14:46
[QUOTE=Marsipulami;3568132]Ja, ik denk dat het wel een mooie opruiming is.QUOTE]


Dat is pas een fijn-katholieke uitspraak. :duim:














:moe:

Marsipulami
20-03-08, 14:55
[QUOTE=Marsipulami;3568132]Ja, ik denk dat het wel een mooie opruiming is.QUOTE]


Dat is pas een fijn-katholieke uitspraak. :duim:


Hugo Claus hield bij leven niet van geslijm, dus zal hij wel blij zijn met deze manier van condoleren.

Charlus
20-03-08, 15:26
<...>Hugo Claus hield bij leven niet van geslijm, dus zal hij wel blij zijn met deze manier van condoleren.
In de hel is geen internet.

knuppeltje
20-03-08, 15:45
[quote=Rabi'ah.;3568259]


Hugo Claus hield bij leven niet van geslijm


Inderdaad, en van vieze paapjes ook niet. :blowen:

Tomas
20-03-08, 15:59
In de hel is geen internet.

Kranten knipsel (http://groups.google.com/group/camp-fire/attach/6773dcd90ce36326/image003.jpg?part=4&view=1)

Marsipulami
20-03-08, 16:32
Kranten knipsel (http://groups.google.com/group/camp-fire/attach/6773dcd90ce36326/image003.jpg?part=4&view=1)


Je kunt de inhoud van de groep niet weergeven en niet deelnemen aan de groep, omdat je nog geen lid bent. Iedereen kan deelnemen
Je moet zijn aangemeld en lid zijn van deze groep om de bijbehorende inhoud weer te geven.

Koala64
20-03-08, 16:44
Toch had ie wel mooie uitspraken. Zoals over de nonnen in zijn jeugd. Vrouwen die ooit vrouw waren, maar nu ijzeren krijgsters van god. Kan me er wat bij voorstellen.

chirpy
20-03-08, 17:14
Ja, ik denk dat het wel een mooie opruiming is. Hij wordt vooral gewaardeerd om zijn ridicuul anti-katholicisme en zijn vulgariteit. Ik heb van hem alleen Omtrent Deedee gelezen. Genoeg dus om te weten dat het over een derderangs auteur gaat. Iemand die werd opgeblazen als een luchtballon door de vrijzinnige pers en politiek. Over een paar jaar hoor je er niet meer van. Zijn boeken kan je gebruiken als onderlegger als je een hete pot op tafel wil zetten.

Ik neem een erge frustratie waar in jouw woorden. Wanneer je het niet eens bent met een ander, probeer dan in te gaan op de feiten. Ben trouwens wel benieuwd wie jij als groot schrijver beschouwt.

maartenn100
20-03-08, 17:24
Inderdaad, Hugo Claus is net daarom een wereldkundig gevierd schrijver omdat hij het juk van de katholieke kerk durfde afsmijten en positie durfde te nemen tegenover de dictatuur van de religie uit vroegere tijden in Vlaanderen.

Marsipulami
20-03-08, 17:43
Ik Wanneer je het niet eens bent met een ander, probeer dan in te gaan op de feiten.

Het gaat hier niet over feiten, maar over poëzie en literatuur. Zoiets kan je mooi vinden of niet, maar met feiten heeft het niets te maken. De kuddebeesten anno 2008 zijn natuurlijk allemaal weg van het geschrijf van Hugo Claus en de zelfstandige en kritische denkers zoals altijd in de minderheid.

Wie ik een goed auteur vind, daar moet ik nog eens over slapen, maar in het hoekje van de anti-katholieken lees ik veel liever Gerard Walschap. Die was genadeloos voor het katholicisme, maar had niettemin een groot schrijverstalent en bleef toch altijd een zekere klasse behouden, zonder vulgair gedoe.

H.P.Pas
20-03-08, 17:57
Ben trouwens wel benieuwd wie jij als groot schrijver beschouwt.


Ernest Claes ? :rood:

knuppeltje
20-03-08, 19:03
De kuddebeesten anno 2008 zijn natuurlijk allemaal weg van het geschrijf van Hugo Claus en de zelfstandige en kritische denkers zoals altijd in de minderheid.

En tot die laatste groep behoor jij ongetwijfeld?

Marsipulami
20-03-08, 21:50
En tot die laatste groep behoor jij ongetwijfeld?


Je hebt wel mensenkennis :fpiraat:

knuppeltje
21-03-08, 08:24
Je hebt wel mensenkennis :fpiraat:

Kweet nie, volgens mij niet eens van verzekeringen.
Weet weer wel waarom de papen bij jullie zijn bloed wel konden drinken, niet om wat hij van die brave nonnetjes zei denk.

knuppeltje
21-03-08, 09:53
Voor Mars, omwille van zijn meest geliefde dichter. :wijs:


Nu de grote Vlaamse leeuw niet meer brullen kan
En de Papen er weer rustig kunnen gaan slapen
Nu tekenen met inkt zijn Belgen massaal in groot verdriet
En onderschrijven al wat hij ons achterliet en
Wat ons nooit meer zal verlaten.

(door knuppeltje)

Marsipulami
21-03-08, 13:32
KerkNet hekelt media-aanpak rond euthanasie Claus


"De wijze waarop wordt omgegaan met de euthanasie die Hugo Claus pleegde, de wijze waarop sommigen deze daad niet alleen proberen goed te praten maar zelfs als summum van edelmoedigheid de hemel in prijzen, stoot tegen de borst." Dat schrijft broeder René Stockman op KerkNet in een felle reactie op het overlijden van de schrijver.

"Is het leven van mensen die hun woorden niet meer vinden dan waardeloos geworden?", vraagt hij zich af. "Hebben zij het recht, en misschien zelfs de plicht om euthanasie te vragen om de maatschappij toch niet meer tot last te zijn, om hun familie te bevrijden van een zorg die wel eens lang zou kunnen duren?"

Broeder Stockman zegt vooral vragen te hebben bij de manier waarop de Vlaamse media vrijwel unaniem diens beslissing toejuichen. Hij noemt het "de pretentie en arrogantie van een bepaalde groep in de samenleving die haar levensfilosofie probeert op te dringen aan iedereen. En wie er een andere visie op nahoudt, durft die nauwelijks uit te spreken op straffe van als een kwezel te worden uitgescholden".

"Want kijk naar Claus. Die heeft de moed gehad er een eind aan te maken, zijn familie niet meer tot last te zijn, de ziekteverzekering niet op te zadelen met medische en verzorgingskosten, hij heeft ruimte aan anderen gegeven (...), een ode aan het leven van de volmaakten, van de succesvollen, die hun woorden tot heldere frasen kunnen kneden. In de 'Brave New World' is alleen nog plaats voor hen.

Misschien is het dat juist in België waar we het meest verdriet voor moeten hebben", aldus nog de broeder. Intussen heeft ook de stad Leuven een rouwregister geopend naar aanleiding van het overlijden van Hugo Claus. (belga/sps)

Max Stirner
21-03-08, 14:16
KerkNet hekelt media-aanpak rond euthanasie Claus

Hij noemt het "de pretentie en arrogantie van een bepaalde groep in de samenleving die haar levensfilosofie probeert op te dringen aan iedereen. (belga/sps)


Ieder individu is God, koning, politie-agent & douane in/van zijn eigen lichaam en geest.

Zo moeilijk zou dat toch niet hoeven te zijn, zelfs niet voor mensen die hun hele leven al dement zijn geweest.

knuppeltje
21-03-08, 15:50
KerkNet hekelt media-aanpak rond euthanasie Claus



Dat soort broeders zorgen er ook voor dat iemand als die Francaise zo aan haar einde komt. :fuckit:

Marsipulami
29-03-08, 22:49
Ach Mars- je bewijst hiermee maar weer eens dat je er geen ene moer van af weet, en dat Claus een paar maatjes te groot voor je is.

Ik ben blijkbaar niet alleen, las vandaag op de dag van zijn begrafenisplechtigheid de commentaren in de krant van het publiek over zijn schrijverstalent. Mager beestje moet ik zeggen als dat één van de grootste schrijvers van de laatste eeuw in het NL taalgebied was:




Blijven we de werken van Claus lezen?
20/03/2008
'Claus is, samen met Boon, zonder twijfel de belangrijkste Vlaamse schrijver sinds de tweede wereldoorlog', schreef Marc Reynebeau donderdag in het commentaar.

REEDS ONTVANGEN REACTIES

Claus voor Nederlanders (W.H.J. Hartman - 28/03/2008)
Zelf heb ik Claus niet gelezen, Mulisch trouwens ook niet. Reve wel. Ik denk te weten waarom, maar daarom gaat het mij nu hier even niet. Omdat er op dit forum nogal eens kleinerend door u Vlamingen over de schrijver Claus wordt geschreven, twee citaatjes van Nederlandse literaire critici - in hun oordeel ik vertrouwen heb - in Vrij Nederland van deze week. --- Jeroen Vullings: ' Hugo Claus is van...

Het verdriet van België (Guy Jacobs - 28/03/2008)
Heb tot driemaal toe geprobeerd om dit, naar mijn oordeel, 'verwarrend verhaal' te begrijpen. Vijf jaar later heb ik het nogeens geprobeerd, maar het halfweg toch weer opgegeven. Claus schreef wel enkele mooie gedichten, ...maar niets uitzonderlijk! Ik denk dat Claus, na deze stuiptrekking, definitief in het 'NIETS' zal verdwijnen, ...om zijn eigen woorden te gebruiken!

In het land der blinden (Inge vdb - 27/03/2008)
is éénoog koning. Ik vond er echt niets aan, aan de werken van Claus. Misschien heb ik niet genoeg moeite gedaan om me door zijn werken heen te worstelen, maar ik lees dan ook enkel voor mijn plezier en niet omdat het hoort bepaalde werken (zogezegd) te hebben gelezen.

Eenoog (Gerd Daniels - 28/03/2008)
Mogelijk is in uw ogen ook de Zuid-Afrikaanse Nobelprijswinnaar Coetzee een literaire onbenul. Maar desondanks heb ik toch iets meer vertrouwen in zijn competentie, vooral omdat hij ook Nederlands leest en vertaalt. Voor wie wel interesse heeft voor zijn oordeel, volgende adressen : ---Stepping stones--- The work of Hugo Claus, ranging from plays to poems and from painting to screenwriting...

Typisch (Inge vdb - 28/03/2008)
Dat is dan weer typisch, zeggen dat iemand goed is 'omdat anderen het gezegd hebben'. Het verhaal van de Kleren van de Keizer ooit gelezen? Ik sta open voor een discussie, geen probleem. Probeer me gerust met echte argumenten te overtuigen dat Claus wél een genie was.
Er is nog 1 reactie op dit item...

God (paul quartier - 27/03/2008)
Ik heb een aantal werken van Claus gelezen en ik heb ervan genoten. Waar ik minder van genoten heb de afgelopen week is van de hagiografie die rond zijn persoon is ontstaan. Zo kon je bij een recensente van De Standaard lezen dat ze ooit bij een signeersessie van Claus geen handtekening durfde te vragen ' omdat je God toch ook niet om een handtekening vraagt'. Tja.


Teveel boodschappen (Tom Cuypers - 26/03/2008)
Binnenkort komt er een nieuwe Brusselmans die je tesamen met een hamburgermenu kan krijgen. Claus is voor de fijnproevers met heimwee naar een bepaalde era, maar is niet van dát gehalte dat gewone mensen er per toeval naar teruggrijpen omdat het hen raakt, wat bij Shakespeare bvb. wél het geval zou kunnen zijn.


Thematiek? (doris lamote - 26/03/2008)
De thematiek van zijn romans is hopeloos verouderd, zoals deze van papenvreter Gerard Kwelschap. Daardoor wordt hij niet meer gelezen met uitzondering misschien van 'Het verdriet van...'. Hierbij komt dat Claus gefrustreerd was dat hij geen hoger onderwijs had genoten. Hij was als zoon van een collaborateur bij de katholieken terecht gekomen (de enige die hem wilden), maar had school vroegtijdig v...


POEZIE (Harry van Bokhoven - 25/03/2008)
Ik heb boeken van Claus staan en gelezen, inclusief 'Het verdriet...', ik heb enkele toneelstukken van hem gezien, zijn verzamelde gedichten gesavoureerd en zijn filmische misbaksels doorstaan, zelfs wat beeldend werk bekeken. Zijn romans raakten me zelden of nooit, zijn toneelstukken idem, zijn films waren draken, zijn beeldend werk was iets beter dan doorsnee, enkel met zijn poezie weet Claus mi...


En dan nog (an decoster - 25/03/2008)
Ik begrijp al de heisa rond 'Hugo Claus' niet zo goed. Er wordt meer over hem gepraat dan over zijn werk. Literaire smaak is voor een deel, een persoonlijke zaak en de geschiedenis toont aan dat we maar beter bescheiden zijn in het beoordelen van, voor ons, hedendaagse literatuur. Toen ik 'Het verdriet van België' begon te lezen, was het voor mij de zoveelste Nederlandstalige roman die over het ve...


Hugo Claus (gaby deforce - 25/03/2008)
Men heeft jaren de Vlamingen wijsgemaakt dat Hugo Claus de ultime kandidaat was voor de nobelprijs .Doch iedereen kon weten dat Hugo Claus met zijn 'anticlericaal geschrijf' geen kans maakte. Marc Reynebeau is ook nog een uit de tijd van de kerkvervolging en denkt de slimste van de wereld te zijn maar ik weet dat de boeken van Hugo Claus en Boon zeer weinig in de openbare bibliotheken worden ge...


' t Is juist dankzij de loge dat hij zo opgehemeld wordt (benedikt bogaert - 27/03/2008)
De loge in vlaanderen heeft wel geld en invloed maar is nog veel te veel bezig met af te rekenen met de klerikalen waardoor ze hopeloos achterop geraakt is met de relevante problemen van vandaag. Als Claus wel genoemd wordt maar niet benoemd is dat de troostprijs om bepaalde belangengroepen alhier te paaien. ' t Zou heel mooi zijn mocht dat vlaanderen nu eens loskomen van die door en door provinci...


Claus is barok zonder geest (benedikt bogaert - 25/03/2008)
dat maakt hem zo oeverloos vervelend. Wie zei ook alweer dat het ware meesterschap zich toont in de beperking ? Je kan nu eenmaal geen zin scheppen vanuit de potentie alleen. In onze tijd is het veel moeilijker om grenzen te ervaren dan om er doorheen te lopen. Hetzelfde gaat op voor zijn omgang met leven en dood.


Ik heb het (marc beyst - 24/03/2008)
'verdiret' wel, zovele jaren geleden, uitgelezen. Er is me echter, net zoals bij twee andere boeken van zijn hand, niets van bijgebleven. Dus neen, voor mij is hij niet die grote schrijver. In tegenstelling tot Boon.
Bij Boon bewonder ik zijn naturel, (benedikt bogaert - 26/03/2008)
Elsschot refereert naar ironie en superieure zelfspot, bij Gilliams denk ik aan koorts en verfijning, bij Pernath aan existentieel pessimisme, bij van Ostayen aan levensblijheid en experiment ... bij Claus aan geblaseerdheid.


elitair (rob verbeiren - 25/03/2008)
Claus is wellicht wat te beschaafd, te verfijnd voor u als Boon-fan, het volkse, arbeidersmilieu zonder klasse, eerder kleffe, lichtjes vieze van boontje bevalt u beter, ieder zijn keus zou ik zeggen (en vlamingen zijn graag de underdog hé, wat lomp, gefrustreerd en zuur....)


wanneer het menens is met dat wat je schrijft (andreas de jong - 25/03/2008)
dan ben jij wat je in anderen ziet. In die omstandigheid lijkt het me niet zinvol om weerwerk te bieden. Ik wens je snel beterschap.
Fijn (marc beyst - 25/03/2008)
Mag ik nu bij uwe verhevenheid in therapie?


opgelucht (ann Verelst - 24/03/2008)
Het is min of meer met opluchting dat ik vaststel dat ik niet de enige 'boekenwurm' ben die de boeken van Claus met enige verveling terzijde schoof, als ik al eens de moeite nam om er één ter hand te nemen... Terwijl er Jane Austen is, en E.M. Forster, en Shakespeare, en Homerus, en George Orwell, en Lawrence en Emile Zola etc.etc... ; plus de meer ontspannende lectuur : ik heb nooit goed begrep...


Zelfde mening (Elke Hansen - 26/03/2008)
Het heeft er wellicht mee te maken dat hij de enige echt grote schrijver was die tot voor kort leefde in België. Ik lees ook liever Russische of Engelse literatuur. Claus lezen voelt vaak een beetje aan als een vervelende verplichting, terwijl ik andere schrijvers puur uit interesse lees.


Deel uw opluchting. (Loeka Katritch - 24/03/2008)
Maar durf wel te stellen dat ik qua literatuur absoluut geen referentie ben.


Ik heb zaterdagavond toch genoten van 'Het Sacrament'... ;-) (Daniël De Caluwé - 24/03/2008)
Het is de tweede keer dat ik 'Het Sacrament' op tv gezien heb, en wat men er ook van moge zeggen of over schrijven, persoonlijk blijf ik vinden dat het herkenbaar is, t.t.z. het toont toch ook hoe Vlaanderen vroeger was, en het legt een stukje van onze ziel bloot. En natuurlijk zijn sommige typetjes overdreven in de verf gezet, natuurlijk zijn de meeste pastoors niet zoals 'Deedee', en daarom begr...


Ik ook! (Elke Hansen - 26/03/2008)
'Het Sacrament' is inderdaad een zeer goede film. Claus was een realistische schrijver, en toont dus de doorsnee Vlaming in het doorsnee dorpje: de meid van de pastoor enz. het is heel wat minder flitsend dan Hollywood, maar het is wel gebaseerd op een scherpe analyse van het Vlaamse dorpsleven.


De draad (Michel van Drooghenbroeck - 25/03/2008)
Ik zal niet altijd de tijd hebben om alles grondig te lezen omdat ik druk bezig ben en nog vele andere verplichtingen heb, maar als ik tijd heb om niet druk bezig te zijn en geen andere verplichtingen te hebben, dan zal ik zeker alles grondig lezen en anders bewaar ik alles wel om het te lezen als ik tijd heb en niet druk bezig ben en geen andere verplichtingen heb. Niet dat ik er alles van begrij...


Tja, ... ;-) (Daniël De Caluwé - 25/03/2008)
De frustratie van hogere ex-misdienaar (nu misdienaar van een toch wel erg intolerante en gefrusteerde vrijzinnige kerk ;-) over zijn katholieke jeugd moet wel erg groot geweest zijn, zodanig groot zelfs dat hij geen enkel zinnig commentaar meer kan leveren... ;-)


overschat (Roger Vanmol - 24/03/2008)
Claus werd zwaar overschat. Dat zijn gedichten misschien het beste zijn van zijn oeuvre zegt veel over de rest. De 'mythe, van kandidaat- nobelprijswinnaar was handig om in de belangstelling te blijven.


overschat (Roger Vanmol - 24/03/2008)
Claus werd zwaar overschat. Dat zijn gedichten misschien het beste zijn van zijn oeuvre zegt veel over de rest. De 'mythe, van kandidaat- nobelprijswinnaar was handig om in de belangstelling te blijven.


collaboratie (doris lamote - 24/03/2008)
Als zoon van een collaborateur heeft Santer Claus het ver gebracht. Hij was zeer verwaand en is op het juiste ogenblik 'bekende schrijver' geworden dank zijn Angèle Manteau (Leo Krijnprijs). Voor de rest was hij een mislukte cineast, een mislukte gigolo en acteur en een kladschilder. Maar enkele gedichten, één toneelwerk zullen blijven. Als poseur had hij zijn gelijke niet. Nu mag hij poseren in ...


Angèle Manteau (Gerd Daniels - 24/03/2008)
had dan wel meer verstand van literatuur in haar linker pink dan een hele verzameling grote 'literatuurkenners' op dit forum. Men kan van het werk van Claus houden of niet houden, maar wie beweert dat hij niet schrijven kon moet zich niet op grote kennis of op diepe inzichten komen beroemen.


Omwille van de eerlijkheid... (Aqua Fortis bvba - 25/03/2008)
moeten we hier dan wel aan toevoegen dat la belle Angèle helemaal niet achter de publicatie van Claus stond. De jury bekroonde Claus met de door Manteau gesponsorde Krijnsprijs, zodat ze zijn eerste boek noodgedwongen, maar tegen haar zin, op de markt gooide. De drukinkt was nog niet droog toen Claus bij haar wegliep, wat hij kon omdat zijn 'optiecontract' ongeldig was. Hij was nog niet meerderjar...


Er is nog 1 reactie op dit item...Also sprach... (Robert Vanden Berghe - 25/03/2008)
Na deze fatwa is er slechts plaats voor de grote stilte. Wie goed belezen is (ook inzake buitenlandse literatuur), maar niet houdt van het Clausprodukt, kan zich dus niet beroemen 'op grote kennis of op diepe inzichten' (sic). Onze enige redding uit dit aardse tranendal is Claus, de verlosser, the redeemer!

Er zijn nog 4 reacties op dit item...Opgeblazen (Hannes Duchi - 24/03/2008)
Met alle respect voor hem, hij zal wel een goede schrijver zijn, maar zijn belang wordt zwaar overschat, ge moet u de vraag stellen hoeveel mensen er zowiezo de werken van hugo claus gelezen hebben, en die daar dan iets aan gehad hebben, want als ik dat zo hoor, is dat toch niet denderend. Aangezien er in de media nogal veel geletterde mensen zitten wordt dat denk ik graag wat opgeblazen, germaans...


Lees rustig verder:

http://www.standaard.be/Meningen/Forum/Index.aspx?pageName=detail&forumId=561437

Man_Ray
30-03-08, 13:01
Ik heb genoten van 'Het verdriet' in elk geval. Maar ik schat in het NL taalgebied LP Boon toch wat hoger in.