PDA

Bekijk Volledige Versie : Fitna is een heel goeie film (comment by marsipulami)



Marsipulami
27-03-08, 23:06
Ik heb de film van Wilders ook eens bekeken.

Echt zwaar heiligschennende dingen zitten er volgens mij niet in de film. Met dank aan Wilders en de rest van het fitna-team.

Eenzijdig is de film natuurlijk wel, maar dat stoort niet. Dat was te verwachten. Overdrijven vervult in de menswetenschappen dezelfde functie als de microscoop in de natuurwetenschappen zei de filosoof Dilthey reeds lang geleden, als ik me niet vergis.

Ik denk dat de film een correcte vertolking is van de angst en de onderbuikgevoelens van heel wat (al dan niet autochtone) niet-moslims voor de islam. Ja zelfs van de angst van een groot deel van de moslims zelf m.b.t. hun eigen geloof.

De geweldscène's en beelden van terreuraanslagen: Volgens mij zijn moslims daar net zo hard op tegen als niet-moslims. Bovendien kan je ook makkelijk beelden vinden op internet en elders van verminkte kinderlijkjes die het gevolg zijn van Amerikaanse bombardementen ter verspreiding van vrijheid en democratie en mensenrechten.

Het antisemitisme dat in beeld wordt gebracht: Wilders vergeet dit in verband te brengen met de onderdrukking van de Palestijnse bevolking. Bovendien vergeet hij te vermelden dat het niet-moslims waren die verantwoordelijk waren voor de holocaust tijdens WOII.

De islam wenst de wereld te veroveren: Dat is prima, dat is iets wat de islam alvast gemeen heeft met alle andere religies en levensbeschouwingen -inclusief het atheïsme- op deze planeet.

De islam en homofobie: Homofobie vind je overal, kijk bv. maar naar de aanpak van een consequent atheïstisch regime zoals dat van China. Er is een krantenkop te zien: "Marokkanen gooien homo in het water". De betrokken homo mag van geluk spreken want als die Marokkanen een hetero in het water gegooid hadden dan had die hetero nooit de krant gehaald.

Islam en vrouwenemancipatie: Tot in den treure wordt nog eens het beeld getoond van een afghaanse mevrouw die haar man met een hamer in zijn slaap had doodgeslagen en daarvoor als gevolg van een vonnis door de rechtbank geëxecuteerd werd.

Bebloede kinderen: Wat de beelden van bebloede kinderen met de koran of de islam te maken hebben is me volstrekt niet duidelijk.

De islam neemt uitbreiding in Europa. Dat is een nooit geziene gelegenheid om elkaar beter te leren kennen en te waarderen. Zo kan Europa uitgroeien tot een laboratorium van vrede voor de wereld.

Radicale imams: Wilders heeft groot gelijk als hij met het vertonen van die opnames wil duidelijk maken dat zulke lieden de relaties tussen moslims en niet moslims aan het verzieken zijn. Gewoon opsluiten die lui zoals ze in Saoudie Arabië en tal van andere islamitische landen gewoon zijn te doen. Niemand heeft het recht om haat te zaaien in naam van God of van welke ideologie dan ook.

De link tussen korancitaten en allerlei onetische dingen: zoals terreur, vrouwenonderdrukking, antisemitisme, enz. Het komt me voor dat het makkelijker was geweest om vanuit de bijbel dergelijke verbanden te leggen.

Ik denk dat moslims zo'n film moeten aangrijpen om de angst weg te nemen uit de harten van niet-moslims. Zich in te zetten voor vrede tussen mensen. Alsook om eens te bekijken welk de ziel is van koranteksten ondanks alle eenzijdige en uit hun context gerukte interpretaties. Een euvel waaraan zowel niet-moslims als moslims zich schuldig maken.

MaRiaH
27-03-08, 23:17
Ben het over een aantal zaken met je eens.

Ik denk dat veel mensen beelden hadden verwacht, stigmatiserend en snel door te prikken (zoals zijn uitlatingen)

Deze film laat een aantal FEITEN zien, zeer selectief gekozen en gemonteerd..
FEITEN die je niet kunt weerleggen (waargebeurd) maar die perfect inspelen op angstgevoelens.

Die feiten worden onterecht gepresenteerd als representatief voor de gehele islam.
Gevaarlijk is dus dat deze film inspeelt op sentimenten en angsten van mensen.

O.a. door beelden van Iran (op Nederland ) te projecteren. Beelden waarvoor veel Iranezen gevlucht zijn.
Iran die als dictatuur (!!) mensen fors onder de duim houdt en waarvan we weten dat de meerderheid helemaal niet zo denkt als wordt gepresenteerd, maar die slachtoffer zijn van diezelfde dictatuur.

Beelden waarvan je je af moet vragen of deze landen wel representatief zijn voor de Islam of dat het gewoon ordinaire ideologische dictaturen zijn waarvan de meerderheid toevallig moslim is?

De film wordt nu door veel mensen als redelijk ontvangen, minder ERG dan ze dachten..... Ik denk dat het erger is dat men denkt.. (gewoonlijk ben ik echt heel positief)
want velen die gematigd waren en tegen wilders waren zullen uit de selectieve feitenreeks alsnog de Islam gaan zien als een bedreiging, een radicale Islam. Helaas ben ik daarvan de eerste reacties al tegen gekomen..

Truste Nederland :fpetaf:

David
28-03-08, 20:13
Mars, je hebt geen verstand van films.