PDA

Bekijk Volledige Versie : vrijheid van meningsuiting



Maroccer
31-03-08, 15:20
Hallo leden,

Ik vroeg me af of er een verschil bestaat tussen bijvoorbeeld:

De islam is een slechte godsdienst en
ik vind de islam een slechte godsdienst.

Dit in het kader van vrijheid van meningsuiting.

Is dit hetzelfde of ligt hier toch een grens?

Tomas
31-03-08, 15:26
De islam is een slechte godsdienst en
ik vind de islam een slechte godsdienst.


Er zit geen verschil tussen die twee uitspraken. De schrijver vindt in beide gevallen dat de islam een slechte godsdienst is. Waarbij het niet duidelijk is wat hij of zij verstaat onder slecht. Slecht in de zin van kwalitiatief, of moreel.

En ja, dit mag je vinden. Zou wel ver gaan als je dat zelfs niet meer mocht, of niet?

Slinger
31-03-08, 16:16
Hallo leden,

Ik vroeg me af of er een verschil bestaat tussen bijvoorbeeld:

De islam is een slechte godsdienst en
ik vind de islam een slechte godsdienst.

Dit in het kader van vrijheid van meningsuiting.

Is dit hetzelfde of ligt hier toch een grens?

Het is precies hetzelfde. In beide gevallen is het de mening van degene die de uitspraak doet. Het is wel dom om iets dergelijks op die manier te zeggen.

Maroccer
31-03-08, 16:27
Er zit geen verschil tussen die twee uitspraken. De schrijver vindt in beide gevallen dat de islam een slechte godsdienst is. Waarbij het niet duidelijk is wat hij of zij verstaat onder slecht. Slecht in de zin van kwalitiatief, of moreel.

In beide gevallen vindt de schrijver tenminste de islam een slechte godsdienst.
De vraag is of in het tweede geval niet meer wordt geuit dan alleen de mening.
Daarnaast weet je niet of de schrijver ook hetzelfde wil bedoelen.

Ik denk toch dat er een verschil is, ben alleen nog zoekende

Je mening geven is iets persoonlijks.

Wanneer je spreekt van "ik vind ... " geef je duidelijk een persoonlijke mening. Dat is duidelijk.

Maar, wanneer je dat vinden weglaat haal je ook het persoonlijke karakter weg. Er blijft een ander soort uitspraak over. Het heeft iets meer lading. De vraag is dan of je nog steeds de op zich onschuldige mening aan het uiten bent.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een moslim bij de eerste uitspraak denkt; lekker boeiend wat jij vind. En bij de tweede uitspraak iets heeft van; islam is een slechte godsdienst??,nee dat is helemaal niet waar!



En ja, dit mag je vinden. Zou wel ver gaan als je dat zelfs niet meer mocht, of niet?

Ja, ik weet dat het blijkbaar allemaal mag. Ik ben er alleen over aan het nadenken.

Julien
31-03-08, 16:44
Op dit forum, en andere fora, worden wel ergere dingen gezegd over christenen, joden, moslims, homo's, negers.. dus als dat wordt toegestaan, zal dit ook wel binnen de vrijheid van meningsuiting passen..

Tomas
31-03-08, 16:48
Maar, wanneer je dat vinden weglaat haal je ook het persoonlijke karakter weg. Er blijft een ander soort uitspraak over. Het heeft iets meer lading.

Nee hoor. Misschien denken sommige mensen dat hun mening dan meer lading heeft. Maar het is toch echt van generlei waarde. Het blijft een persoonlijke mening.

Dat vind ik.

Tomas
31-03-08, 16:49
Op dit forum, en andere fora, worden wel ergere dingen gezegd over christenen, joden, moslims, homo's, negers.. dus als dat wordt toegestaan, zal dit ook wel binnen de vrijheid van meningsuiting passen..

Behalve blanke hetero mannen in hun (re)productieve leeftijd. Die durft niemand aan te pakken. En terecht.

Maroccer
31-03-08, 18:47
Nee hoor. Misschien denken sommige mensen dat hun mening dan meer lading heeft. Maar het is toch echt van generlei waarde. Het blijft een persoonlijke mening.

Dat vind ik.


Volgens mij is er toch ergens een grens te vinden.
Het helpt misschien als we kijken naar het beledigen van ambtenaren in functie.

Qaiys
31-03-08, 18:53
Volgens mij is er toch ergens een grens te vinden.
Het helpt misschien als we kijken naar het beledigen van ambtenaren in functie.


Natuurlijk is er een grens. Zie de wetten tegen discriminatie. Helaas gaat het OM niet voortvarend aan de slag met de aangiftes. Voorts is er genoeg nationale- en internationale jurisprudentie, wetgeving en verdragen waar de grens van meningsuiting begrensd wordt. Als je er een paar wilt hebben zeg het maar.

Maroccer
31-03-08, 20:54
Natuurlijk is er een grens. Zie de wetten tegen discriminatie. Helaas gaat het OM niet voortvarend aan de slag met de aangiftes. Voorts is er genoeg nationale- en internationale jurisprudentie, wetgeving en verdragen waar de grens van meningsuiting begrensd wordt. Als je er een paar wilt hebben zeg het maar.


Als je wat links voor me hebt, graag.