PDA

Bekijk Volledige Versie : Karel De Gucht zit niet alleen in anti-Blairkamp



Marsipulami
03-04-08, 10:59
Karel De Gucht zit niet alleen in anti-Blairkamp



BRUSSEL - Karel De Gucht staat verre van alleen met de opvatting dat Tony Blair beter niet de eerste voorzitter van de Europese Raad wordt. Dat vindt ook Jean-Luc Dehaene. Volgens de ex-premier stroken de ambities van Blair niet met de beperkingen van de job, schrijft De Morgen.

Ook al wil Dehaene niet 'personaliseren', zijn woorden hebben een bijzonder gewicht. Als Europeaan par excellence kreeg hij onlangs de opdracht om een rapport over het nieuwe grondwettelijke verdrag te schrijven. Hij wil daarin duidelijk de grenzen van het nieuwe voorzitterschap afbakenen.

Het gebeurt niet alle dagen dat een Europese minister van Buitenlandse Zaken een veto stelt tegen een ex-prime minister. In Lissabon had De Gucht gezegd dat de volgende voorzitter van de Raad niet kan komen uit een land dat geen lid is van Schengen en de eurozone. De naam van Blair werd niet genoemd, maar het was voor iedereen duidelijk over wie het ging. Ook de Deense premier, Anders Fogh Rasmussen, mag zich aangesproken voelen. In Denemarken betalen ze met kronen, niet met euro’s.

'Er zijn nog lidstaten die daar hetzelfde over denken als De Gucht', zegt ex-eurocommissaris Karel Van Miert. 'Maar ze durven niet te zeggen wat De Gucht gezegd heeft. Hij heeft nochtans overschot van gelijk: Tony Blair was de man van mooie speeches, maar in de praktijk heeft hij Groot-Brittannië niet dichter tot Europa gebracht.' mcu

Marsipulami
03-04-08, 11:02
Volgens mij mag het ook geen Nederlander zijn, want de Nederlanders hebben de EU grondwet weggestemd in een referendum. Blijft alleen nog over Guy Verhofstadt of Jean Luc Dehaene als kandidaten. :fpiraat:

Umarvlie
03-04-08, 11:18
Volgens mij mag het ook geen Nederlander zijn, want de Nederlanders hebben de EU grondwet weggestemd in een referendum. Blijft alleen nog over Guy Verhofstadt of Jean Luc Dehaene als kandidaten. :fpiraat:

Nee hoor, wordt een Italiaan, wat ik je brom.