PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoge voedsel prijzen



nour_islam
04-04-08, 10:39
Onlusten in Haïti om hoge voedselprijzen
Uitgegeven op vrijdag 04 april 2008 om 09:12:13

(Novum/AP) - Demonstranten hebben donderdag in Haïti een basis van de VN-politiemacht aangevallen en voedselwinkels geplunderd. De ongeregeldheden speelden zich af in Les Cayes, waar rond de vijfduizend mensen de straat op gingen om te protesteren tegen de stijgende kosten van levensonderhoud.

De demonstranten riepen leuzen die waren gericht tegen president René Préval en probeerden brand te stichten op de VN-basis. Ook stalen ze terwijl de Haïtiaanse politie machteloos toekeek rijst uit vrachtwagens. Een demonstrant werd in zijn voet geschoten, maar verder werden er geen gewonden gemeld. Elders in het land, in Gonaives, gingen honderden mensen de straat op om te demonstreren.

In Haïti moet 80 procent van de bevolking rondkomen van nog geen twee dollar per dag. Rijst kostte begin dit jaar twee keer zoveel als een jaar eerder, net als bonen, gecondenseerde melk en fruit. De prijs van pasta is zelfs verdubbeld. Secretaris-generaal Ban Ki-moon van de Verenigde Naties waarschuwde deze week dat de onrust vanwege de voedselprijzen de toch al fragiele veiligheid in het land in gevaar brengt. In de hoofdstad Port-au-Prince is op tal van muren de leus 'Weg met het dure leven' gekalkt.



Heel wat ontwikkelingslanden hebben met dit probleem te maken. Heb begrepgen dat de pijzen voor basis behoeften de pan uitrijzen in Marokko.

Spoetnik
04-04-08, 18:22
De prijzen van basis goederen zijn enorm aan het stijgen, diverse landen proberen nu al allerlei export heffingen te leggen op basis goederen zoals voedsel, van India tot Argentinie. De val van de dollar is hier mede debet aan, omdat de dollar nog altijd de werelds geldreserve is, en omdat de federal reserve momenteel de dollar aan het inflateren is stijgen de prijzen van de basis grondstoffen.

Tomas
04-04-08, 18:43
De prijzen van basis goederen zijn enorm aan het stijgen, diverse landen proberen nu al allerlei export heffingen te leggen op basis goederen zoals voedsel, van India tot Argentinie. De val van de dollar is hier mede debet aan, omdat de dollar nog altijd de werelds geldreserve is, en omdat de federal reserve momenteel de dollar aan het inflateren is stijgen de prijzen van de basis grondstoffen.

Deze logica snap ik niet. Als het aan de dollar zou liggen, zou het eerder allemaal goedkoper worden. Lijkt mij. Wat mij logischer lijkt is dat de vraag naar voedsel toeneemt door de alsmaar stijgende welvaard in china en inia. Twee landen met een aanzienlijk deel van de wereldbevolking. En daarnaast de vraag naar biobrandstof. Op zich allemaal gunstig voor voedselproducerende landen. En dat zijn toch voor een belangrijk deel 2e en 3e wereld landen. En anders is het wel een heel erg makkelijke weg om uit een economische crisis te raken. Zoals bv voor Zimbabwe. Nadat ze Mugabe hebben vermoord.

Spoetnik
04-04-08, 19:38
Deze logica snap ik niet. Als het aan de dollar zou liggen, zou het eerder allemaal goedkoper worden. Lijkt mij. Wat mij logischer lijkt is dat de vraag naar voedsel toeneemt door de alsmaar stijgende welvaard in china en inia. Twee landen met een aanzienlijk deel van de wereldbevolking. En daarnaast de vraag naar biobrandstof. Op zich allemaal gunstig voor voedselproducerende landen. En dat zijn toch voor een belangrijk deel 2e en 3e wereld landen. En anders is het wel een heel erg makkelijke weg om uit een economische crisis te raken. Zoals bv voor Zimbabwe. Nadat ze Mugabe hebben vermoord.

Er zijn natuurlijk diverse factoren bijvoorbeeld de voorraden zijn wereldwijd op de laagst sinds de tweede wereld oorlog, maar de reden dat het nu zo snel stijgt heeft wel degelijk met de dollar de maken. De dollar daalt in waarde, wat als gevolg heeft dat basis goederen,die op wereld markt geprijst zijn in dollars, in waarde stijgen.

H.P.Pas
04-04-08, 19:42
We moeten omdenken. Binnenkort zijn de boosdoeners zijn niet meer de goedkope grondstoffen maar de dure. Onnodig te vermelden, dat beide dsvW zijn.

Tomas
04-04-08, 19:43
Er zijn natuurlijk diverse factoren bijvoorbeeld de voorraden zijn wereldwijd op de laagst sinds de tweede wereld oorlog, maar de reden dat het nu zo snel stijgt heeft wel degelijk met de dollar de maken. De dollar daalt in waarde, wat als gevolg heeft dat basis goederen,die op wereld markt geprijst zijn in dollars, in waarde stijgen.

Dat de voorraden zo geslonken zijn, komt wel overeen met wat ik begrepen heb. De grote vraag, zorgt er voor dat vooraden slinken en prijzen stijgen. Heel simpel.

Je dollar verhaal blijft me erg onlogisch in de oren klinken. Als de dollar zakt en voedsel wordt -zoals jij beweert- verhandeld in dollars, wordt het in alle andere munteenheden juist goedkoper.

nour_islam
05-04-08, 14:46
wat mij verbaast is dat deze basis goederen verdubbelen in prijs in de arme landen terwijl in de rijke landen we slechts een kleine stijging zien in de prijzen. Kortom, hoewel de vraag naar deze producten toeneemt en de arme landen feitelijk de producenten zijn van deze producten zou je denken dat deze landen daar baat bij hebben maar het tegendeel blijkt waar.

Tomas
05-04-08, 14:50
wat mij verbaast is dat deze basis goederen verdubbelen in prijs in de arme landen terwijl in de rijke landen we slechts een kleine stijging zien in de prijzen. Kortom, hoewel de vraag naar deze producten toeneemt en de arme landen feitelijk de producenten zijn van deze producten zou je denken dat deze landen daar baat bij hebben maar het tegendeel blijkt waar.

Dat de prijs hier percentueekl minder hard stijgt, komt omdat er nog veel meer kosten zijn om dat product hier aan de consument te kunnen slijten. Transport, verpakking, verwerking etc. Zolang die niet meestijgen, is het effect minder.

Dat het in die landen zelf ook duurder wordt is natuurlijk logisch. De nationale inkomsten stijgen echter harder, dus netto wordt het land er beter van. De individuele consument zal natuurlijk zoals overal zichzelf als slachtoffer blijven zien.

Spoetnik
05-04-08, 15:56
Je dollar verhaal blijft me erg onlogisch in de oren klinken. Als de dollar zakt en voedsel wordt -zoals jij beweert- verhandeld in dollars, wordt het in alle andere munteenheden juist goedkoper.

Dat voedsel verhandeld wordt in dollars is evident, daarvoor hoef je slechts de beurzen voor te volgen - hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor olie. Het punt is, de dollar zakt, dus de prijs in dollars voor de basisgoederen in dollars stijgen, basisgoederen zijn de goederen waar je altijd min of meer de werkelijke prijs voor betaald. Dit in tegenstelling tot media, electronische goederen of eindproducten, waar ook de prijs van IP en tussenhandelaren in zitten. Alleen voor basisgoederen op de beurs geldt ook dat je de prijs betaald wat het waarschijnlijk waard is, 6 maanden van nu (veel speculatie dus) en de verwachting is dat de dollar verder zal zakken en dus de prijs van basis goederen verder zal stijgen.

VerbalSmaeel
05-04-08, 16:06
wat mij verbaast is dat deze basis goederen verdubbelen in prijs in de arme landen terwijl in de rijke landen we slechts een kleine stijging zien in de prijzen. Kortom, hoewel de vraag naar deze producten toeneemt en de arme landen feitelijk de producenten zijn van deze producten zou je denken dat deze landen daar baat bij hebben maar het tegendeel blijkt waar.
De stijging van basisproducten in rijke landen worden wel degelijk doorberekend in de prijzen. Alleen zijn consumenten hier minder afhankelijk van basisproducten als graan, mais of rijst bijvoorbeeld. De prijs van bepaalde produkten bestaat veelal uit reclame en andere zaken dan uit pure grondstofprijzen. Als jouw dagelijkse behoeften voor 80% uit 'ruwe' mais bestaat zoals in mexico, of rijst zoals in China en Vietnam, dan heeft een stijging van de prijzen naar rato veel meer impact dan in een land waar basisvoedsel een veel kleiner percentage van de consumptie bedraagt.