PDA

Bekijk Volledige Versie : Meldingen racistische pesterijen kregen geen aandacht 3 allochtone gezinnen weggepest



Qaiys
10-04-08, 23:13
Meldingen racistische pesterijen kregen geen aandacht

Van onze verslaggever

Instanties in de gemeente Waalwijk hebben bijna anderhalf jaar lang grote aantallen meldingen over racistische pesterijen van een Liberiaans gezin in het dorp Waspik laten liggen. De daders werden niet op hun gedrag aangesproken en het gezin werd niet beschermd.

Instanties in de gemeente Waalwijk hebben bijna anderhalf jaar lang grote aantallen meldingen over racistische pesterijen van een Liberiaans gezin in het dorp Waspik laten liggen. De daders werden niet op hun gedrag aangesproken en het gezin werd niet beschermd.

Tot die conclusie komt het instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum in een onderzoek naar de treiterijen en intimidatie die in september 2007 leidden tot het vlucht van het gezin uit Waspik. Minister Ella Vogelaar (Integratie) nam het rapport donderdagochtend in Waalwijk in ontvangst.

Een jaar voor het vertrek van de moeder en kinderen uit het dorp was de situatie al als onhoudbaar betiteld, aldus onderzoeksvoorzitter Henk Smeets donderdag in een toelichting. Tot die tijd waren nog enkel ambtenaren op de hoogte. „Het heeft te lang geduurd voordat de gemeente de regie in handen nam", aldus Smeets. De politie heeft de situatie ’vergoelijkt’ en beschouwd als kattenkwaad. Jongerenwerk liet zich leiden door angst om het contact met de hangjongeren te verliezen. Vluchtelingenwerk, opbouwwerk en de woningstichting zijn er niet in geslaagd het probleem op het juiste niveau onder de aandacht te krijgen. De onderzoekscommissie ontdekte verder dat sinds 1996 meer Afrikaanse vluchtelingen uit Waspik zijn weggepest.

Burgemeester Nol Kleijngeld heeft het Liberiaanse gezin woensdag zijn excuses aangeboden, zei hij in een eerste reactie. „Ze kwamen naar Nederland omdat dit een veilig land is. Het rapport laat zien dat ze in een onveilige situatie belandden. Het college schaamt zich diep."

Volgens de burgmeester hebben alle betrokken instellingen broddelwerk geleverd. „De gemeente voorop", verontschuldigde hij zich.

Het onderzoek van Forum biedt gemeenten, politie en instanties in het hele land algemene aanwijzingen hoe om te gaan met spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen en (dreigende) racistische overlast.

De gemeenteraad bespreekt het rapport volgende week. De tien verdachte jongens verschijnen een week later voor de (kinder)rechter.


Jaarlijks tientallen pesterijen tegen vluchtelingen
Hilversum - Veertien vluchtelingen-gezinnen zijn vorig jaar weggepest uit hun huis. Bijna alle gevallen deden zich voor in dorpen. Dat meldt Artikel 1, het voormalig landelijk bureau racismebestrijding, vandaag in het radio 1-programma De Ochtenden (EO). Dergelijke pesterijen zijn inmiddels een van de voornaamste problemen waar Artikel 1 zich mee bezighoudt.

Afgelopen najaar moest in Waspik een Liberiaans vluchtelingengezin onderduiken na maandenlange treiterijen. De gemeente presenteert vandaag een onderzoek naar de gebeurtenissen.

Volgens Artikel 1 is het aantal incidenten ook voor 2007 hoog. Bovendien bleven diverse incidenten waarschijnlijk buiten het nieuws, aldus het anti-racismebureau. Als oorzaken voor het pestgedrag noemt de organisatie angst voor en onbekendheid met vreemde culturen, en verscherpte verhoudingen sinds de aanslagen in New York in 2001 en de moord op Theo van Gogh in 2004.

De gemelde pesterijen in 2007 vonden o.a. plaats in Sauwerd, Winschoten, Alphen en Melissant.

mark61
11-04-08, 11:27
Een grove schande, dat vonden we destijds hier al.

Gaat de gemeente, burgemeester, politie nog consequenties verbinden aan hun wangedrag?

Witte78
11-04-08, 11:31
Een grove schande, dat vonden we destijds hier al.

Gaat de gemeente, burgemeester, politie nog consequenties verbinden aan hun wangedrag?

Daar moet eerst nog een onderzoekscommissie voor worden ingesteld, en nog een paar jaar over vergaderd worden.

Tomas
11-04-08, 12:12
Ik begreep gister dat de oorzaak mogelijk lag in het feit dat de vergaderingen over dit probleem vaak uit meer dan 20 man bestond. Met als mogelijk gevolg dat iedereen dacht dat iemand er wel iets aan deed. Of zoiets. 20 man. Of meer. En maar vergaderen. En rapporten schrijven. En dan natuurlijk reviewen, afkeuren en terugsturen. Herschrijven, aanpassen opnieuw indienen. In vergaderingen over de details praten. Alles in twijfel trekken, heronderzoekjes laten doen. nadere onderzoekjes initieren. Rapporten afwachten. Kortom gewoon een beetje je dag door zien te komen.

1973Tanger
11-04-08, 12:17
Ik begreep gister dat de oorzaak mogelijk lag in het feit dat de vergaderingen over dit probleem vaak uit meer dan 20 man bestond. Met als mogelijk gevolg dat iedereen dacht dat iemand er wel iets aan deed. Of zoiets. 20 man. Of meer. En maar vergaderen. En rapporten schrijven. En dan natuurlijk reviewen, afkeuren en terugsturen. Herschrijven, aanpassen opnieuw indienen. In vergaderingen over de details praten. Alles in twijfel trekken, heronderzoekjes laten doen. nadere onderzoekjes initieren. Rapporten afwachten. Kortom gewoon een beetje je dag door zien te komen.

Ja zo werkt het wel, je beschrijft het levensecht. Mocht RKC Waalwijk in de penarie verkeren, dan komt de gemeente waarschijnlijk wel meteen over de brug?

Tomas
11-04-08, 12:18
Ja zo werkt het wel, je beschrijft het levensecht. Mocht RKC Waalwijk in de penarie verkeren, dan komt de gemeente waarschijnlijk wel meteen over de brug?

Daar hebben ze de wolkse maffia voor.

1973Tanger
11-04-08, 12:21
Daar hebben ze de wolkse maffia voor.

Ja hier scheet sinds kort de gemeente nog van de Hels Angels en kampbewoners.

mark61
11-04-08, 12:31
Ik begreep gister dat de oorzaak mogelijk lag in het feit dat de vergaderingen over dit probleem vaak uit meer dan 20 man bestond. Met als mogelijk gevolg dat iedereen dacht dat iemand er wel iets aan deed. Of zoiets. 20 man. Of meer. En maar vergaderen. En rapporten schrijven. En dan natuurlijk reviewen, afkeuren en terugsturen. Herschrijven, aanpassen opnieuw indienen. In vergaderingen over de details praten. Alles in twijfel trekken, heronderzoekjes laten doen. nadere onderzoekjes initieren. Rapporten afwachten. Kortom gewoon een beetje je dag door zien te komen.

Normaal als er een misdrijf ter ore van de politie komt stelt die een onderzoek in, probeert de verdachten op te sporen, arresteert die en draagt ze over aan het OM.

Wat ging hier niet? De verdachten zijn bekend toch? Het was niet strafbaar wat ze deden?

Ik lees uit het artikel dat de politie het weglachte.

mark61
11-04-08, 12:32
Ja zo werkt het wel, je beschrijft het levensecht. Mocht RKC Waalwijk in de penarie verkeren, dan komt de gemeente waarschijnlijk wel meteen over de brug?


:hihi: Zo is dat. Ook en vooral als er een briljante Liberiaanse libero moet worden aangeschaft :vreemd:

Tomas
11-04-08, 12:39
Normaal als er een misdrijf ter ore van de politie komt stelt die een onderzoek in, probeert de verdachten op te sporen, arresteert die en draagt ze over aan het OM.

Wat ging hier niet? De verdachten zijn bekend toch? Het was niet strafbaar wat ze deden?

Ik lees uit het artikel dat de politie het weglachte.

Tjsa. Dat zou je denken dat het zo werkt. Een paar jaar geleden werd hier de lagere school een soort van geterroriseerd. 's nachts werd de school iedere nacht zwaar beschadigd, en het schoolplein bezaaid met kappotte bierflesjes, en 's avonds de -99,99%vrouwelijke- leerkrachten die te laat naar huis gingen bedreigd.

Je zou denken een kolfje naar de hand van de politie. Maar nee, daar moest de gemeente voor ingeschakeld worden. Hekwerken geplaatst worden. Alternatieve hangplekken gezocht worden. En dat heeft echt meer dan een jaar geduurd. En best wel veel ellende voor die bange juffrouwtjes.

Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waar de politie -buiten verkeersregels bewaken- voor dient.

Witte78
11-04-08, 13:26
Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waar de politie -buiten verkeersregels bewaken- voor dient.

Wildplassers op de bon slingeren.

mark61
11-04-08, 13:35
Tjsa. Dat zou je denken dat het zo werkt. Een paar jaar geleden werd hier de lagere school een soort van geterroriseerd. 's nachts werd de school iedere nacht zwaar beschadigd, en het schoolplein bezaaid met kappotte bierflesjes, en 's avonds de -99,99%vrouwelijke- leerkrachten die te laat naar huis gingen bedreigd.

Je zou denken een kolfje naar de hand van de politie. Maar nee, daar moest de gemeente voor ingeschakeld worden. Hekwerken geplaatst worden. Alternatieve hangplekken gezocht worden. En dat heeft echt meer dan een jaar geduurd. En best wel veel ellende voor die bange juffrouwtjes.

Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waar de politie -buiten verkeersregels bewaken- voor dient.

Heb geen commentaar.

Qaiys
11-04-08, 13:57
Wat mij opvalt is dat wanneer de daders autochtonen zijn men het niet heeft over de culturele achtergrond of religie als oorzaak.

Eigenlijk wacht ik nog op de eerste autochtone reaktie die de daders het land uit wil zetten.

knuppeltje
11-04-08, 13:58
Soms- nou ja soms, neemt een gemeente dermate vreemde beslissingen dat politie of brandweer en GGD niet meer overweg kunnen met bepaalde gevolgen ervan.
Straatjes waarvan de rijbaan te smal gemaakt worden of met idiote doorgangsbelemmeringen worden ingericht, zodat er de brandweerauto er niet meer door kan. Gelijktijdige wegwerkzaamheden die dat ook verhinderen.
Stratenplannen met te weinig parkeerruimtes voor bewoners- die hun auto's dan maar lukraak op de stoep parkeren, zelfs in bochten en op hoeken van de straat, waar dus maar geen bekeuringen meer voor worden gegeven.
Toestemming voor liften in flatblokken waar geen brancard normaal in kan. Etc. etc.
Soms heeft de politie gelijk als ze niet wenst op te treden.

knuppeltje
11-04-08, 14:03
Wat mij opvalt is dat wanneer de daders autochtonen zijn men het niet heeft over de culturele achtergrond of religie als oorzaak.

Eigenlijk wacht ik nog op de eerste autochtone reaktie die de daders het land uit wil zetten.


Hier heb je de eerste dan.
Mot toch goedkoper zijn dan al die opvoedprogramma's die toch niet meer lukken.
Opgeruimd staat netjes toch?
Ben alleen bang dat het niet gaat lukken, we hebben geen kolonies meer geloof ik.

mark61
11-04-08, 14:10
Wat mij opvalt is dat wanneer de daders autochtonen zijn men het niet heeft over de culturele achtergrond of religie als oorzaak.

Tsja, dat vind ik bij allo daders ook al niet. Wat wil je? In ieder geval niet discussiëren, zoveel is wel duidelijk. Je bent gereduceerd tot hit&run 'aanklachtjes'.


Eigenlijk wacht ik nog op de eerste autochtone reaktie die de daders het land uit wil zetten.

Waarheen? Denk je dat Marokko ze wil hebben?

H.P.Pas
11-04-08, 14:33
Alternatieve hangplekken gezocht worden.

Hangplek (http://www.anno.nl/export/anno/contents/i003006/plaatje1.jpg). Grondige aanpak, dat wel. :rolleyes:

VerbalSmaeel
11-04-08, 14:38
Wat mij opvalt is dat wanneer de daders autochtonen zijn men het niet heeft over de culturele achtergrond of religie als oorzaak.

Eigenlijk wacht ik nog op de eerste autochtone reaktie die de daders het land uit wil zetten.
Ja, weet je nog wat voor een enorm mediaspektakel het toen was met die hangjongeren in de Diamantbuurt? Die sjonnies die zogenaamd weggepest werden bleken volkomen randdebielen, de deelraadsleden leugenaars en de pers en televisie liet regelmatig 'woorvoeders' aan het woord die er 'Marokkaanse straatterroristen' van maakten. Marcouch en die andere profiteurs hebben er toen hun slag mee geslagen om zich een prominent plekje in de macht te verwerven. Dit beeld van Marokkanen is daarna uitentreuren herhaald, en inderdaad is cultuur en religie daarna steevast als verklarende factor gehanteerd.

Kijk hoe kalm de media en politieke vertegenwoordigers nu reageren op autochtone daders van 'straatterrorisme' en racisme. Lekker wat werkgroepjes maken en ondertussen het probleem isoleren tot wat 'incidenten'. Autochtonen hier kunnen nog zo verontwaardigd reageren als ze willen, maar dat neemt niet weg dat dit soort daden in de publieke ruimte in een totaal andere context worden geplaatst en er met een dubbele standaard wordt gemeten.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=170911&highlight=hangjongeren+pesten

knuppeltje
11-04-08, 14:56
[QUOTE=VerbalSmaeel;3596028]

maar dat neemt niet weg dat dit soort daden in de publieke ruimte in een totaal andere context worden geplaatst[QUOTE]

Die hebben een heel andere context zul je bedoelen.

Qaiys
11-04-08, 14:59
Tsja, dat vind ik bij allo daders ook al niet. Wat wil je? In ieder geval niet discussiëren, zoveel is wel duidelijk. Je bent gereduceerd tot hit&run 'aanklachtjes'.



Waarheen? Denk je dat Marokko ze wil hebben?

Je bent alleen bezig met mijn persoon gozertje.

Qaiys
11-04-08, 15:00
Ja, weet je nog wat voor een enorm mediaspektakel het toen was met die hangjongeren in de Diamantbuurt? Die sjonnies die zogenaamd weggepest werden bleken volkomen randdebielen, de deelraadsleden leugenaars en de pers en televisie liet regelmatig 'woorvoeders' aan het woord die er 'Marokkaanse straatterroristen' van maakten. Marcouch en die andere profiteurs hebben er toen hun slag mee geslagen om zich een prominent plekje in de macht te verwerven. Dit beeld van Marokkanen is daarna uitentreuren herhaald, en inderdaad is cultuur en religie daarna steevast als verklarende factor gehanteerd.

Kijk hoe kalm de media en politieke vertegenwoordigers nu reageren op autochtone daders van 'straatterrorisme' en racisme. Lekker wat werkgroepjes maken en ondertussen het probleem isoleren tot wat 'incidenten'. Autochtonen hier kunnen nog zo verontwaardigd reageren als ze willen, maar dat neemt niet weg dat dit soort daden in de publieke ruimte in een totaal andere context worden geplaatst en er met een dubbele standaard wordt gemeten.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=170911&highlight=hangjongeren+pesten

Dat is ook precies wat ik bedoel.

VerbalSmaeel
11-04-08, 15:39
Die hebben een heel andere context zul je bedoelen.
De context van allebei is wegpesten van buren. Bij de één werd er een context bij elkaar gelogen en andere etiketten gehanteerd te weten 'straatterreur', 'slechte ouders', 'religieus fanatisme', 'culturele factoren', bij de autochtonen zijn het 'wat racistische incidententen' die door de autoriteiten weggemoffeld worden.

H.P.Pas
11-04-08, 17:34
De context van allebei is wegpesten van buren. Bij de één werd er een context bij elkaar gelogen en andere etiketten gehanteerd te weten 'straatterreur', 'slechte ouders', 'religieus fanatisme', 'culturele factoren', bij de autochtonen zijn het 'wat racistische incidententen' die door de autoriteiten weggemoffeld worden.

Waspik ken ik niet, Melissant daar kon je van oudsher als katholiek of anderszins vreemde snuiter maar beter niet gaan wonen.
Inderdaad een 'culturele factor' en een miskleun van de asylantenhuisvestingscommissie of hoe het vigerende orgaan ook heten moge.

knuppeltje
11-04-08, 19:47
[QUOTE]De context van allebei is wegpesten van buren.

Dat waren de gebeurtenissen, niet de context volgens mij.


Bij de één werd er een context bij elkaar gelogen en andere etiketten gehanteerd te weten 'straatterreur', 'slechte ouders', 'religieus fanatisme', 'culturele factoren',

Dat was ook maar wat gedol?


bij de autochtonen zijn het 'wat racistische incidententen' die door de autoriteiten weggemoffeld worden.

Als je ziet hoeveel tijd daar over is vergaderd en door hoveel hulpverleners, dan kun je niet zeggen dat het is weggemoffeld, wel dat ze er veel te weinig aan hebben gedaan.

Bart.NL
12-04-08, 10:52
Wat mij opvalt is dat wanneer de daders autochtonen zijn men het niet heeft over de culturele achtergrond of religie als oorzaak.

Het is natuurlijk moeilijk om je eigen culturele achtergrond objectief te beoordelen, vandaar deze bescheidenheid.


Eigenlijk wacht ik nog op de eerste autochtone reaktie die de daders het land uit wil zetten.

Ja, stuur dat tuig terug naar het land waar ze vandaan komen!

Julien
12-04-08, 12:33
Ja, weet je nog wat voor een enorm mediaspektakel het toen was met die hangjongeren in de Diamantbuurt? Die sjonnies die zogenaamd weggepest werden bleken volkomen randdebielen, de deelraadsleden leugenaars en de pers en televisie liet regelmatig 'woorvoeders' aan het woord die er 'Marokkaanse straatterroristen' van maakten. Marcouch en die andere profiteurs hebben er toen hun slag mee geslagen om zich een prominent plekje in de macht te verwerven. Dit beeld van Marokkanen is daarna uitentreuren herhaald, en inderdaad is cultuur en religie daarna steevast als verklarende factor gehanteerd.

Kijk hoe kalm de media en politieke vertegenwoordigers nu reageren op autochtone daders van 'straatterrorisme' en racisme. Lekker wat werkgroepjes maken en ondertussen het probleem isoleren tot wat 'incidenten'. Autochtonen hier kunnen nog zo verontwaardigd reageren als ze willen, maar dat neemt niet weg dat dit soort daden in de publieke ruimte in een totaal andere context worden geplaatst en er met een dubbele standaard wordt gemeten.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=170911&highlight=hangjongeren+pesten

Elk nieuwsprogramma schonk ruime aandacht aan de racistische pesterijen in Waspik, de achtergrond van de daders werd ook besproken; bijvoorbeeld bij Premtime. Het waren voor een gedeelte lonsdalers..

Voor de rest vind ik dat je overdrijft. De Diamantbuurt was misschien wel een mediaspektakel op maroc.nl, op de journaals werd der echt niet meer aandacht aan gegeven dan aan deze racistische incidenten.

Witte78
12-04-08, 13:07
Elk nieuwsprogramma schonk ruime aandacht aan de racistische pesterijen in Waspik, de achtergrond van de daders werd ook besproken; bijvoorbeeld bij Premtime. Het waren voor een gedeelte lonsdalers..

Voor de rest vind ik dat je overdrijft. De Diamantbuurt was misschien wel een mediaspektakel op maroc.nl, op de journaals werd der echt niet meer aandacht aan gegeven dan aan deze racistische incidenten.

Nieuws uit "eigen" groep krijgt nu eenmaal meer aandacht dan de rest van het nieuws. Hierdoor ontstaat een nogal eenzijdig beeld. Dit werkt trouwens twee kanten op. Ik zag laatst bijvoorbeeld een bericht van iemand die uit een bus werd geweigerd vanwege haar kledingdracht. Het ging niet om een moslim, dus kreeg het hier totaal geen aandacht. Als er een hoofddoek in het spel was geweest, zou het forum te klein zijn.

Dit geld trouwens niet alleen voor moslims, maar voor iedereen.

Tomas
17-04-08, 08:13
Wethouder Waalwijk weg om racismerapport
Uitgegeven: 16 april 2008 22:57

WAALWIJK - Wethouder Elly Baggerman (Jongerenwerk en Allochtonenbeleid) van de gemeente Waalwijk heeft woensdag besloten haar functie neer te leggen. Aanleiding is het vorige week verschenen rapport over het Liberiaanse gezin dat vorig jaar werd weggepest uit Waspik.

De wethouder van de kleinste collegepartij Groenlinksaf stopt omdat ze geen vertrouwen meer krijgt van coalitiepartner CDA, liet ze woensdagavond in een verklaring weten.

Een interventieteam van het instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum concludeerde vorige week dat de instanties in Waalwijk er niet in waren geslaagd het Liberiaanse gezin te beschermen tegen de treiterijen en racisme van een groepje hangjeugd. Ook de daders werden niet op hun gedrag aangesproken.

Broddelwerk

Burgemeester Nol Kleijngeld verontschuldigde zich voor het broddelwerk dat de gemeente had geleverd maar consequenties voor het gemeentebestuur hoefde dat niet te hebben, zei hij minder dan een week geleden.

Dinsdag nog nam het college de aanbevelingen van Forum over en kondigde een reeks maatregelen tegen racisme aan.

Gevoelig

Baggerman lijkt het slachtoffer van de gevoelige kwestie. Ze had haar bijdrage willen leveren maar zonder de noodzakelijke steun van de coalitiepartijen is het onmogelijk om als goed wethouder te kunnen blijven functioneren, aldus de verklaring.

Over de positie van de andere betrokken wethouder Peter van Dongen (PvdA) is niets gezegd. De gemeenteraad van Waalwijk vergadert donderdagavond over het rapport.

(c) www.nu.nl

Witte78
17-04-08, 08:30
De gemeenteraad van Waalwijk vergadert donderdagavond over het rapport.

(c) www.nu.nl


Wel ja, ga er nog even over vergaderen.

mark61
17-04-08, 08:37
Wethouder Waalwijk weg om racismerapport
Uitgegeven: 16 april 2008 22:57

WAALWIJK - Wethouder Elly Baggerman (Jongerenwerk en Allochtonenbeleid)


Tis op zich leuk dat ze er consequenties aan verbinden, maar waar slaat dit op?

De politie heeft gefaald in de uitvoering van zijn normale taak. Dus stuur de commissaris weg, of de burgemeester, mocht die hoofd van politie zijn. Denk het niet.

Er wordt een gezin geterroriseerd. Niemand doet wat. En omdat het allo's zijn moet de 'allowethouder' weg. Wat is dat voor onzin? Apartheid 2008. Dit is nog een miskleun, alsof Liberianen anders zijn en door andere instanties moeten worden 'beschermd' dan 'gewone' burgers.

De daders zijn gewoon Hollanders, dacht ik.

Idioot.

Tomas
17-04-08, 08:46
Er zal wel een of andere formaliteit achter zitten. Die vergaderculturen draaien alleen maar om formaliteiten.

illmatik
17-04-08, 09:15
Er zal wel een of andere formaliteit achter zitten. Die vergaderculturen draaien alleen maar om formaliteiten.

Ik geloof best dat die vergaderingen resulteren in allerlei afspraken, waarbij de mensen die voor de uitvoering van die afspraken verantwoordelijk zijn hopeloos falen. Dan krijg je al gauw vervolgvergaderingen, waarbij precies hetzelfde gebeurt als daarvoor.

Wat me wel opvalt is dat kattekwaad van allochtone jongeren gecriminaliseerd wordt en racistisch gedrag (dat leidt tot wegpesten van mensen) gedevalueerd wordt tot kattekwaad. Die devaluatie vindt slechts plaats door het karakter dat aan de hele situatie (niet) wordt toegeschreven.

Tomas
18-04-08, 07:53
College Waalwijk valt op racismerapport

Uitgegeven: 17 april 2008 22:28
Laatst gewijzigd: 17 april 2008 22:38

WAALWIJK - Het college van burgemeester en wethouders van Waalwijk is donderdag gevallen. Woensdag vertrok wethouder Elly Baggerman al wegens een gebrek aan vertrouwen van coalitiegenoot CDA.

Voor haar partij GroenLinksaf was dat reden om ermee te kappen, sprak medefractievoorzitter Pierre van Meeuwen donderdagochtend.

Wethouder Baggerman (jongerenwerk en allochtonenbeleid) besloot haar functie neer te leggen naar aanleiding van het vorige week verschenen rapport over het Liberiaanse gezin dat vorig jaar werd weggepest uit Waspik.

De tweemansfractie van GroenLinksaf heeft na een gesprek met de wethouder definitief besloten niet meer deel te nemen aan de coalitie.

De coalitie van PvdA, CDA, ChristenUnie en GroenLinksaf heeft met vijftien van de 29 raadszetels de kleinst mogelijke meerderheid.

(c) www.nu.nl

Witte78
18-04-08, 08:10
Wat me wel opvalt is dat kattekwaad van allochtone jongeren gecriminaliseerd wordt en racistisch gedrag (dat leidt tot wegpesten van mensen) gedevalueerd wordt tot kattekwaad. Die devaluatie vindt slechts plaats door het karakter dat aan de hele situatie (niet) wordt toegeschreven.

Ik lees hier wel constant over meten met twee maten, eenzijdige berichtgeving etc. Maar ondertussen is er wel al iemand afgetreden, en zijn er berichten genoeg over te vinden.

Kun je een specifiek voorbeeld geven waarin allochtonen in vergelijkbare situatie worden gecriminaliseerd? Het bericht op de vorige pagina heeft het over "Treiteraars", ik zie daar dan ook niet echt jouw stelling in terug.

illmatik
18-04-08, 09:38
Ik lees hier wel constant over meten met twee maten, eenzijdige berichtgeving etc. Maar ondertussen is er wel al iemand afgetreden, en zijn er berichten genoeg over te vinden.

Kun je een specifiek voorbeeld geven waarin allochtonen in vergelijkbare situatie worden gecriminaliseerd? Het bericht op de vorige pagina heeft het over "Treiteraars", ik zie daar dan ook niet echt jouw stelling in terug.

Het gaat hier om de verdeeldheid in de berichtgeving omtrent deze zaak en uitspraken die zijn gedaan door allerlei betrokkenen. De een noemt het kattekwaad, de ander spreekt er schande van. De vergelijking met situaties waarbij allochtone jongeren/kinderen soortgelijk straatterrorisme uitvoeren zit 'm in die berichtgeving. Dan wordt er religie bij betrokken, dan weer de afkomst maar altijd lijkt de berichtgeving eensgezind in die gevallen: wie het kattekwaad noemt (in gevallen dat het ook echt kattekwaad is) bagatelliseert de boel. Het wordt dan gewoon gecriminaliseerd. De gevallen in de Amsterdamse Diamantbuurt zijn daar een goed voorbeeld van. Op het hoogtepunt werd er moord en brand geschreeuwd over die situatie, achteraf bleken een aantal betrokkenen hun verklaringen te hebben overdreven en zelfs gelogen te hebben. In feite waren het niets anders dan een paar koters die ongein trapten in hun buurt en was er van terroristen met kernwapens geen sprake, terwijl het wel dat karakter kreeg. Had vooral met de afkomst/religie te maken, volgens de destijdse berichtgeving.

Dat er iemand in dit geval aftreedt doet daar niets aan af. En dat aftreden lijkt me niets meer dan logisch, zo werkt de politiek nou eenmaal. Wat je je wel af kunt vragen is of de uitvoerende instanties niet eens op de vingers getikt moeten worden. Zo'n wethouder kan slechts beleidskaders stellen, maar als dan in de praktijk niet aan de afspraken wordt gehouden vraag ik me af of de wethouder wel de juiste persoon is die je moet afmaken. Net als in het voetbal: een trainer kan maar net zo goed zijn als zijn spelersmateriaal.

Van stront maak je namelijk nog altijd geen boter. © Hans Meyer :hihi:

Witte78
18-04-08, 12:23
Het gaat hier om de verdeeldheid in de berichtgeving omtrent deze zaak en uitspraken die zijn gedaan door allerlei betrokkenen. De een noemt het kattekwaad, de ander spreekt er schande van. De vergelijking met situaties waarbij allochtone jongeren/kinderen soortgelijk straatterrorisme uitvoeren zit 'm in die berichtgeving. Dan wordt er religie bij betrokken, dan weer de afkomst maar altijd lijkt de berichtgeving eensgezind in die gevallen: wie het kattekwaad noemt (in gevallen dat het ook echt kattekwaad is) bagatelliseert de boel. Het wordt dan gewoon gecriminaliseerd. De gevallen in de Amsterdamse Diamantbuurt zijn daar een goed voorbeeld van. Op het hoogtepunt werd er moord en brand geschreeuwd over die situatie, achteraf bleken een aantal betrokkenen hun verklaringen te hebben overdreven en zelfs gelogen te hebben. In feite waren het niets anders dan een paar koters die ongein trapten in hun buurt en was er van terroristen met kernwapens geen sprake, terwijl het wel dat karakter kreeg. Had vooral met de afkomst/religie te maken, volgens de destijdse berichtgeving.



Volgens mij is dat voor een groot deel ook perceptie. Ik moet bekennen niet alle berichten op de voet te volgen, maar mijn globale perceptie is dat bijvoorbeeld Longsdale jongeren net zo worden gecriminaliseerd als ontspoorde Marokkaanse jeugd. Over het algemeen heb je wel een punt, dat afkomst er regelmatig wordt bijgehaald terwijl het er niets mee te maken heeft. Aan de andere kant vind ik het beeld wat op deze site vaak wordt geschetst zwaar overdreven, waardoor snel een beeld van slachtoffer rol ontstaat. In een aantal gevallen gebeurd ook datgene waar je in je reply ook bezwaar tegen maakt, het bagatelliseren of goedpraten van misdaden. Ik denk persoonlijk niet dat dat de juiste strategie is om ongebalanceerde berichtgeving tegen te gaan, in ieder geval niet op een discussieforum. Wat denk ik vooral een oorzaak van de negatieve berichtgeving is wat betreft allochtonen, is dat het voorheen altijd verzwegen werd, alsof er geen probleem was. Daarmee is een broedvijver van ongenoegen gecreëerd. Ik denk dan ook dat het vanzelf overwaait.