PDA

Bekijk Volledige Versie : Baby's eten halal in Amsterdams ziekenhuis



Marsipulami
14-04-08, 10:26
Baby's eten halal in Amsterdams ziekenhuis

Baby's die in het Amsterdamse Sint Lucas Andreas Ziekenhuis liggen, kunnen van vandaag af halalbabyvoeding eten. Het ziekenhuis is naar eigen zeggen het eerste in Nederland waar ouders naast reguliere voeding ook voor een halalvariant kunnen kiezen.

Tien smaken
Er is voeding voor baby's vanaf drie en vanaf zeven maanden, in tien smaken. Volwassen patiënten konden al halalmaaltijden krijgen.

Grote behoefte
Het 'interconfessionele' Sint Lucas Andreas verwacht dat de speciale babyvoeding voorziet in een grote behoefte. Moslimouders namen soms van huis eten mee voor hun zieke kind. "Dat is bovenal lastig voor de ouders, maar het ziekenhuis heeft er ook onvoldoende zicht op of het kind de juiste voeding binnenkrijgt."

Volgens de islam horen moslims vlees van reine dieren te consumeren. Dieren moeten op rituele wijze worden geslacht. (novum/eb)

Marsipulami
14-04-08, 10:28
Speciale babyvoeding voor moslims

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/2/12/4/art_large_17539.jpg

Moslimbaby's kunnen nu ook babyvoeding uit een potje eten dat volgens de wetten van de koran is bereid. Die wordt gemaakt door de Engelse fabrikant Mumtaz. Voor Nederland is er alvast een importeur vernam de Nederlandse krant De Telegraaf.

Halal
"Moslimmoeders geven hun kinderen niet zomaar een potje babyvoeding, omdat het vlees niet halal (rein) is, maar ook omdat nooit zeker is of er geen stoffen zijn toegevoegd met een dierlijke oorsprong", vertelt directeur Reshard Khaudhry van de importeur, Khana-Peena, aan De Telegraaf.

"Noodgedwongen voor de islamitische gemeenschap in ons land wordt de overstap van vloeibaar naar vast eten pas heel laat gemaakt of ze geven het kind alleen maar vegetarische potjes of fruithapjes. Zo komen de kinderen belangrijke voedingsstoffen tekort."

Interesse
In Groot-Brittannië zijn de potjes voeding voor baby's al volop te krijgen in grote supermarkten. In Nederland blijft de verkoop voorlopig beperkt tot etnische supermarkten en toko's in de grote steden. "We zijn net begonnen met het merk hier, maar we zetten in op interesse van grote supermarkten", aldus Khaudhry.

De potjes hebben een vormgeving die veel op de traditionele babypotjes van Nutricia (Olvarit) lijkt. De grote babyvoedingfabrikanten laten de moslimbaby tot nu toe links liggen. Niet slim, meent Kaudhry, want volgens hem bestaat er veel vraag naar babyvoeding die voldoet aan de halal-regels. (tlg/hln)

Charlus
14-04-08, 10:51
<...>Volgens de islam horen moslims vlees van reine dieren te consumeren. Dieren moeten op rituele wijze worden geslacht. (novum/eb)
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/1/10/100106offerfeestfaq.html:

Hoe wordt ritueel slachten gedaan?

Het offerdier, liefst jong, moet vrij zijn van gebreken en bij voorkeur niet bedwelmd zijn. Het dier wordt met zijn kop in de richting van Mekka gelegd en er wordt toestemming gevraagd voor het slachten: "In naam van Allah. God is groot. Heer, God, in uw naam, door U en van U, aanvaard dit offer dat ik U breng, zoals U het hebt aanvaard uit handen van uw vriend Ibrahim".

Daarna wordt het dier met een halssnede gedood. Het bloed dat voor moslims onrein is en niet mag worden gegeten, stroomt weg uit het lichaam.

Het duurt 10 tot 20 seconden voordat de hersendood bij het dier intreedt wegens zuurstofgebrek. Het sterven duurt langer en is pijnlijker dan bij de gewone slacht, waarbij het dier ook altijd eerst bedwelmd wordt, bijvoorbeeld door middel van een elektrische schok.

Steeds meer moslims stemmen tegenwoordig in met voorafgaande verdoving, maar het gebeurt nog lang niet altijd.

Vorig jaar werden in Nederland 42.000 schapen ritueel geslacht voor het Offerfeest.

Is ritueel slachten in Nederland toegestaan?

Ja. Hoewel in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren staat dat dieren voor het slachten altijd bedwelmd moeten worden, is ritueel slachten toch toegestaan. In de Grondwet staat namelijk geschreven dat mensen de vrijheid hebben hun eigen godsdienst uit te oefenen.
Zo zo. Bij dat laatste heb ik nooit zo stilgestaan. Bij wet verboden dierenmishandeling is toegestaan, godsdienstvrijheid prevaleert. En als mijn geloof mij nu eens zou voorschrijven dat ik uitsluitend het vlees van ritueel geknuppelde zeehondjes mag nuttigen?

Joesoef
14-04-08, 16:44
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/1/10/100106offerfeestfaq.html:

Zo zo. Bij dat laatste heb ik nooit zo stilgestaan. Bij wet verboden dierenmishandeling is toegestaan, godsdienstvrijheid prevaleert. En als mijn geloof mij nu eens zou voorschrijven dat ik uitsluitend het vlees van ritueel geknuppelde zeehondjes mag nuttigen?



Als jij zeehondenvlees wilt eten dan macht dat ergens in Groenland en nog een paar van die gebieden, toegestaan ivm culturele genoegens.

Ach wat is mishandeling, zo een legbatterijkip of iemand die het kippetje zn nek door snijdt.
Ooit voor Stork enkele applicaties gemaakt voor een kippenslachtlijn, bracht wel eens een werkbezoek mee. Zo een kippenslachterij was nog een veraangenaming in vergelijking tot een varkensfokkerij (die stank blijft weken in je poriën zitten, de lucht van duizenden rottende eerste luiertjes). Voornaamste taak was het foolproof maken van het slachtproces dwz dat de kip dood is als het beestje ontleed wordt. Bij dat proces worden overigens ruime foutmarges gehanteerd.
Voor veel consumenten is er een hele belangrijke religie, goedkoop en veel, iets waar de bio industrie goed op in speelt.

H.P.Pas
15-04-08, 11:20
Speciale babyvoeding voor moslims

"Noodgedwongen voor de islamitische gemeenschap in ons land wordt de overstap van vloeibaar naar vast eten pas heel laat gemaakt of ze geven het kind alleen maar vegetarische potjes of fruithapjes. Zo komen de kinderen belangrijke voedingsstoffen tekort."


:confused: Ik heb dat spul altijd gewoon zelf gekookt. Is de passevite (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Passevite.jpg/800px-Passevite.jpg) onbekend in de islamitische gemeenschap ?

Dinah_Tanger
15-04-08, 12:22
:confused: Ik heb dat spul altijd gewoon zelf gekookt. Is de passevite (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Passevite.jpg/800px-Passevite.jpg) onbekend in de islamitische gemeenschap ?

Er gaat niets boven zelfgemaakte babyvoeding inderdaad, en natuurlijk de moedermelk, ik denk ook niet dat die potjes goed verkocht gaan worden.

The_Grand_Wazoo
15-04-08, 14:13
:confused: Ik heb dat spul altijd gewoon zelf gekookt. Is de passevite (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Passevite.jpg/800px-Passevite.jpg) onbekend in de islamitische gemeenschap ?

Of, nog handiger en o zo goedkoop: de staafmixer.

Overigens, kleine tip. Probeer vooral de Franse potjes eens. Deze zijn, i.t.t. de oneetbare Nederlandse, nog zeer goed te verteren. Daar zitten gewoon zout en kruiden in en, wonder o wonder, onze kleine had niks geen darmkrampjes op de camping (nou, ja, niet meer dan anders).

H.P.Pas
15-04-08, 14:15
Of, nog handiger en o zo goedkoop: de staafmixer.

Overigens, kleine tip. Probeer vooral de Franse potjes eens. Deze zijn, i.t.t. de oneetbare Nederlandse, nog zeer goed te verteren.

Olvarit is inderdaad niet te vreten, dat kun je je kind niet aandoen.

knuppeltje
15-04-08, 14:19
Olvarit is inderdaad niet te vreten, dat kun je je kind niet aandoen.

Als je er snel van af wilt?