PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran en China zijn het ergst.



Fibonaci
15-04-08, 10:55
Amnesty: weer meeste executies in China
dinsdag 15 april 2008 10:00

(Novum/AP) - In China zijn vorig jaar zeker 470 doodvonnissen voltrokken. Dat zijn er meer dan in enig ander land dat de doodstraf kent. Toch executeerde China in 2007 minder ter dood veroordeelden dan het jaar daarvoor. Dat staat in een dinsdag verschenen rapport van Amnesty International. Voorgaande jaren voerde het land de lijst van Amnesty ook aan.

In Iran, tweede op de ranglijst, werden vorig jaar bijna twee keer zoveel mensen ter dood gebracht als het jaar daarvoor. Een van de 377 mensen die er in 2007 werden geëxecuteerd was een man die ter dood was veroordeeld wegens overspel. Zijn doodvonnis werd voltrokken door middel van steniging. De Verenigde Staten staan met 42 executies, het laagste aantal sinds vijftien jaar, op de vijfde plaats. Dat er naar verhouding weinig doodvonnissen werden uitgevoerd komt volgens Amnesty doordat het hooggerechtshof momenteel bekijkt of executies door middel van een injectie geoorloofd zijn en veel executies daardoor zijn uitgesteld.

Dat het aantal executies in China is gedaald komt volgens Amnesty doordat doodvonnissen sinds begin vorig jaar moeten worden goedgekeurd door de hoogste rechtbank. Amnesty vreest dat dit er vooral voor zorgt dat doodvonnissen later worden voltrokken en dat het aantal executies uiteindelijk niet veel zal dalen. Overigens is niet duidelijk hoeveel mensen er werkelijk ter dood worden gebracht in China. Het aantal van 470 betreft slechts de gevallen die zijn bevestigd. In 2006 bedroeg het aantal executies voor zover bekend 1010.

In China staat op meer dan zestig vergrijpen de doodstraf. Daaronder bevinden zich drugshandel, plus verduistering en andere financiële misdrijven.

Amnesty toont zich in het rapport ernstig bezorgd over landen als Mongolië, Vietnam en Maleisië, waar ter dood veroordeelden in het geheim worden geëxecuteerd. Andere landen worden in het rapport bekritiseerd omdat ze mensen ter dood veroordelen voor vergrijpen die niet algemeen als een misdaad worden beschouwd, of omdat er mensen ter dood worden veroordeeld die niet eerlijk zijn berecht. In Saudi-Arabië werd vorig jaar een Egyptenaar onthoofd wegens tovenarij, aldus Amnesty. In drie landen, te weten Iran, Jemen en Saudi-Arabië, zijn mensen geëxecuteerd die jonger waren dan 18. De jongste, een jaar geleden ter dood gebracht in Iran, was 13.

China is ook het land waar vorig jaar de meeste doodvonnissen werden uitgesproken. Het waren er 1.860. In totaal werden in 51 landen zeker 3.347 mensen ter dood veroordeeld. Naar schatting 27.500 mensen zaten in afwachting van hun executie.

H.P.Pas
15-04-08, 11:05
Voor de goede orde:

China: 1.200.000.000 inwoners.
USA : 300.000.000 inwoners.
Iran : 65.000.000 inwoners.

Fibonaci
15-04-08, 11:18
Voor de goede orde:

China: 1.200.000.000 inwoners.
USA : 300.000.000 inwoners.
Iran : 65.000.000 inwoners.
De jongste, een jaar geleden ter dood gebracht in Iran, was 13.

Wat een heerlijk verduisterd islamitisch land is Iran toch.

knuppeltje
15-04-08, 11:36
De jongste, een jaar geleden ter dood gebracht in Iran, was 13.

Wat een heerlijk verduisterd islamitisch land is Iran toch.

Zitten ze daar zonder licht dan?

Maar zonder gekheid- al dat tuig dat voor die ophangingen verantwoordelijk is mogen ze van mij vadaag nog ophangen.

mulan
15-04-08, 11:58
Voor de goede orde:

China: 1.200.000.000 inwoners.
USA : 300.000.000 inwoners.
Iran : 65.000.000 inwoners.

YES!! Dit betekent toch dat we iets meer mogen zeiken over de doodstraf in Iran dan die in andere landen?! Wat een geruststelling.

H.P.Pas
15-04-08, 12:01
YES!! Dit betekent toch dat we iets meer mogen zeiken..

Go ahead, feel free...

Joesoef
15-04-08, 13:29
Wat heerlijk toch die goed, beter, slechts topics.

Hullie, zie je wel, het zijn hullie. Hullie zijn het slechtste!

Umarvlie
15-04-08, 13:35
Wat heerlijk toch die goed, beter, slechts topics.

Hullie, zie je wel, het zijn hullie. Hullie zijn het slechtste!

Interresanter is de vraag wat beter is, leven als een chinees in China, een neger in USA of een 13-jarige in Iran....

Al Sawt
15-04-08, 13:50
YES!! Dit betekent toch dat we iets meer mogen zeiken over de doodstraf in Iran dan die in andere landen?! Wat een geruststelling.

Ook heel erg selectief. Want paar doodgeschoten Chinezen, vergiftigde Amerikanen, zijn minder erg dan een opgeknoopte Iranier.

Al Sawt
15-04-08, 13:58
Interresanter is de vraag wat beter is, leven als een chinees in China, een neger in USA of een 13-jarige in Iran....

Wat dacht je van een Latino, Afro-Amerikaan en minderjarige in VS?

Joesoef
15-04-08, 14:04
Interresanter is de vraag wat beter is, leven als een chinees in China, een neger in USA of een 13-jarige in Iran....


Of chronisch ziek in USA.

Umarvlie
15-04-08, 14:06
Of chronisch ziek in USA.

Kan nog korter ... leven in USA. Vakantie is leuk maar daar leven ... ?

Tomas
15-04-08, 14:06
Terwijl wij weten hoe erg het is in de VS en het westen zie je dat de slecht geinformeerde mensen in de beter georganiseerde landen allemaal deze kant op willen en naar de VS. 't blijft een rare wereld. Het gras he.

Umarvlie
15-04-08, 14:10
Terwijl wij weten hoe erg het is in de VS en het westen zie je dat de slecht geinformeerde mensen in de beter georganiseerde landen allemaal deze kant op willen en naar de VS. 't blijft een rare wereld. Het gras he.

Het gras heb ik dan ook niet... gewoon een kwestie van betontegels en groen verfen :)

Overigens ik zou noch in China, noch in USA noch in Iran willen wonen... bevalt me hier nog steeds prima, het is niet ideaal en er is natuurlijk veel over te klagen (dat doen Nederlanders graag) maar ik zou hier niet zomaar weg willen.

Al Sawt
15-04-08, 14:13
Of chronisch ziek in USA.

Of zwakbegaafd

Tomas
15-04-08, 14:21
Het gras heb ik dan ook niet... gewoon een kwestie van betontegels en groen verfen :)

Overigens ik zou noch in China, noch in USA noch in Iran willen wonen... bevalt me hier nog steeds prima, het is niet ideaal en er is natuurlijk veel over te klagen (dat doen Nederlanders graag) maar ik zou hier niet zomaar weg willen.

Ik wel. Ik ben alleen te laat. Niet zozeer vanwege de mensen, maar de ruimte. De ruimte! Ik ben dat hutjemutje zitten zo zat. Nergens privacy, nergens stilte of eenzaamheid. Overal waar je kijkt maar een soort dier. De vrouwtjes zijn wel mooi hoor. Daar niet van. Maar 't is zo saai.

Umarvlie
15-04-08, 14:28
Ik wel. Ik ben alleen te laat. Niet zozeer vanwege de mensen, maar de ruimte. De ruimte! Ik ben dat hutjemutje zitten zo zat. Nergens privacy, nergens stilte of eenzaamheid. Overal waar je kijkt maar een soort dier. De vrouwtjes zijn wel mooi hoor. Daar niet van. Maar 't is zo saai.

Misschien is Canada dan iets voor je? Met het smelten van het ijs op de noordpool is de hoeveeelheid bruikbaar land daar snel aan het toenemen... natuur is daar adembenemend.

Joesoef
15-04-08, 15:30
natuur is daar adembenemend.


:argwaan:

Tomas
15-04-08, 16:52
Misschien is Canada dan iets voor je? Met het smelten van het ijs op de noordpool is de hoeveeelheid bruikbaar land daar snel aan het toenemen... natuur is daar adembenemend.

Heel veel landen zijn wat voor mij. Moet alleen eerst die kinderen de deur uit hebben. En dat bedoel ik met te laat. We hadden het moeten doen toen ze nog klein waren en geen stemrecht hadden.

Julien
15-04-08, 17:29
Interresanter is de vraag wat beter is, leven als een chinees in China, een neger in USA of een 13-jarige in Iran....

Ik weet wel zeker dat een neger of moslim het beter in de VS heeft dan een moslim of Tibetaan in China.

Max Stirner
15-04-08, 20:01
YES!! Dit betekent toch dat we iets meer mogen zeiken over de doodstraf in Iran dan die in andere landen?! Wat een geruststelling.


Kloppen de geruchten dat je iedere dag een fles azijn soldaat maakt ..?

:engel:

H.P.Pas
15-04-08, 20:03
:jammer:
Kloppen de geruchten dat je iedere dag een fles azijn soldaat maakt ..?

:engel:

:jammer: Terpentijn.

Fibonaci
16-04-08, 07:46
:jammer:

:jammer: Terpentijn.
Tinner.

Fibonaci
16-04-08, 07:49
Het gras heb ik dan ook niet... gewoon een kwestie van betontegels en groen verfen :)

Overigens ik zou noch in China, noch in USA noch in Iran willen wonen... bevalt me hier nog steeds prima, het is niet ideaal en er is natuurlijk veel over te klagen (dat doen Nederlanders graag) maar ik zou hier niet zomaar weg willen.Wat dat aangaat ben je dus al goed geintegreerd in de Nederlandse samenleving.

Umarvlie
16-04-08, 11:22
Wat dat aangaat ben je dus al goed geintegreerd in de Nederlandse samenleving.

Nee, ik ben een geboren en getogen Hollander voor ,zover genealogisch vast te stellen, al meer dan 20 generaties. :)

mulan
16-04-08, 15:08
Kloppen de geruchten dat je iedere dag een fles azijn soldaat maakt ..?

:engel:

Aah aandoenlijk. Hmm ff denken..hoe reageerde ik ook alweer op de persoon van wie jij dit nu gekopieerd hebt.. Damn it vergeten..This will do :fuckit:

mulan
16-04-08, 15:10
Wat dat aangaat ben je dus al goed geintegreerd in de Nederlandse samenleving.

Krijg je daar een prijs voor?

Max Stirner
17-04-08, 09:26
Aah aandoenlijk. Hmm ff denken..hoe reageerde ik ook alweer op de persoon van wie jij dit nu gekopieerd hebt.. Damn it vergeten..This will do :fuckit:


:verward:

Fibonaci
17-04-08, 09:45
Krijg je daar een prijs voor?Ja, de kans dat je geaccepteerd wordt is dan groter.