PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders veroordeeld tot schadevergoedingen



Joesoef
17-04-08, 17:40
Wilders veroordeeld tot schadevergoedingen
Uitgegeven: 17 april 2008 15:26
Laatst gewijzigd: 17 april 2008 16:37

AMSTERDAM - Politicus Geert Wilders moet de Nederlands-Marokkaanse rapper Salah Edin een schadevergoeding van 3000 euro betalen als voorschot op zijn immateriële schade. Aan fotograaf Ilja Meefout moet Wilders een schadevergoeding van 5000 euro betalen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam donderdag beslist.

Edin en Meefout hadden een kort geding tegen het Tweede Kamerlid aangespannen omdat ze niet tevreden waren over de aanpassing van diens anti-Koranfilm Fitna.

Wilders had in de film per ongeluk een beeltenis van Edin gebruikt, waarin hij er bijna hetzelfde uitziet als Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh. In een aangepaste versie heeft hij het portret vervangen door een foto van de echte B.

Door zijn portret te gebruiken, heeft Wilders de rapper volgens de rechtbank ten onrechte voorgesteld als de moordenaar van Van Gogh. De versie van Fitna met de foto van de zanger, die in het echt Abid Tounssi heet, is op het internet een eigen leven gaan leiden en de versie zal in de toekomst nog her en der opduiken.

Eis

De rechter vond de eis van Edin, een bedrag van 25.000 euro, echter te hoog. De artiest heeft de vergissing zelf in de hand gewerkt door als Mohammed B. te poseren en de film heeft hem ook extra naamsbekendheid opgeleverd, redeneerde de rechtbank.

Meefout

Meefout, die de foto van de rapper heeft gemaakt, krijgt de 5000 euro als een voorschot op een materiële schadevergoeding omdat zijn foto zonder zijn toestemming en zonder naamsvermelding is gebruikt.

"Daardoor is het auteursrecht onmiskenbaar geschonden.'' Wilders had volgens de rechter van tevoren beter onderzoek moeten doen waardoor hij zou weten dat hij inbreuk op het auteursrecht en portretrecht zou maken.

Rectificatie

Eerder hebben de partijen al overeenstemming bereikt over een rectificatie op de website van de PVV, de partij van Wilders, en het sturen van een rectificatie naar de persbureaus.

Tomas
17-04-08, 20:42
Kanp staaltje dualistisch denken. De rapper kan volgens de rechter zowel voordeel als nadeel ondervinden van hetzelfde feit.

Die emotionele schade is natuurlijk gelul. De rapper heeft zelf geposeerd als zijn idool en gepubliceerd. Dat iemand daar per ongeluk de echte inziet is dom. Maar schaadt de hypocriet natuurlijk niet. Die heeft alleen maar lol.

Rechters worden -denk ik soms- echt gezocht onder het domste volk dat er is. Vaak hele aardige mensen hoor, daar niet van,

mark61
17-04-08, 20:59
Rechter knetter. Wilders nog stommer dan al bekend.

Tomas
17-04-08, 21:14
Rechter knetter. Wilders nog stommer dan al bekend.

Maar blijft het bij die ene foto?

mark61
17-04-08, 21:28
Maar blijft het bij die ene foto?

Vast niet. Tis broddelwerk dus wie weet hoeveel auteursrechten ie nog moet betalen. Hij denkt dat parlementsleden ongestraft kunnen joetjoeben zeker.

Tomas
17-04-08, 21:43
Vast niet. Tis broddelwerk dus wie weet hoeveel auteursrechten ie nog moet betalen. Hij denkt dat parlementsleden ongestraft kunnen joetjoeben zeker.

Ik bedoel die van jou, man. Van afrika. Dit topic is alang weer uit mijn aandacht verdwenen.

mark61
17-04-08, 21:50
Ik bedoel die van jou, man. Van afrika. Dit topic is alang weer uit mijn aandacht verdwenen.

Man hou op. Je mag hier tegenwoordig niet meer dan 97 kb opzetten; moet ik weer een website gaan inrichten om te kunnen linken. Vermoeiende toestanden allemaal. Heb je nog een snelle suggestie?

daddy
17-04-08, 21:52
Wilders is een crimineel in een pak!

Éstranger
17-04-08, 21:54
"Edin", haha.

Tomas
17-04-08, 21:57
Man hou op. Je mag hier tegenwoordig niet meer dan 97 kb opzetten; moet ik weer een website gaan inrichten om te kunnen linken. Vermoeiende toestanden allemaal. Heb je nog een snelle suggestie?

picasa of flickr? Of bedoel je dat niet?

mark61
17-04-08, 22:07
picasa of flickr? Of bedoel je dat niet?

Van picasa word ik horendol. Als ik op een foto klik opent het programma met alle foto's op mijn pc, behalve die ene die ik wou zien :hihi:. Ik zag ook geen mogelijkheid een foto te resizen, laat staan dat je van tevoren kan opgeven hoeveel kb het moet worden.

Online parkeren heb ik ook nog geprobeerd, dat was ook geen succes.