PDA

Bekijk Volledige Versie : IOC: Westen moet stoppen met protesten



Mark
26-04-08, 11:30
IOC: Westen moet stoppen met protesten
Sport - door Redactie op 26-04-2008 @ 09:18

Het Westen moet stoppen met het aanvallen van China over de mensenrechten. Jacques Rogge, voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité, heeft dit gezegd in een interview met de Britse krant Financial Times.

''Met een luide stem bereik je niks in China'', stelt Rogge. ''Het is een grote fout van mensen in het Westen dat ze steeds maar hun mening willen laten horen. Alle China-deskundigen zullen je zeggen dat maar een ding werkt: een respectvolle en rustige discussie.''

Volgens Rogge kruipen de Chinezen anders in hun schulp. ''Dat is wat er nu gebeurt. Er zijn veel protesten met veel verbaal geweld. De Chinezen sluiten zich nu volledig voor alles af.''

Mark
26-04-08, 11:31
''Het is een grote fout van mensen in het Westen dat ze steeds maar hun mening willen laten horen. .''

Nee Jacques, het is een fout in het westen dat pionnen van dictaturen zoals jij invloed hebben.

knuppeltje
26-04-08, 11:37
Nee Jacques, het is een fout in het westen dat pionnen van dictaturen zoals jij invloed hebben.

Rare Belg die gast.

Witte78
26-04-08, 12:02
We moeten gewoon onze kop houden en exact doen wat china wil.

Julien
26-04-08, 12:53
Nee Jacques, het is een fout in het westen dat pionnen van dictaturen zoals jij invloed hebben.

Inderdaad. We mogen er blijkbaar niets van zeggen dat China massaal martelt, vele onschuldigen executeert, gelovigen discrimineert, een land bezet en een cultuur verbiedt, een dubieuze rol heeft in Afrika, geen persvrijheid en vrijheid van meningsuiting erkent.. :moe:

Want monsieur Rogge vindt zijn eigen belangen belangrijker dan die van 1 miljard mensen..

Bofko
26-04-08, 13:49
Inderdaad. We mogen er blijkbaar niets van zeggen dat China massaal martelt, vele onschuldigen executeert, gelovigen discrimineert, een land bezet en een cultuur verbiedt, een dubieuze rol heeft in Afrika, geen persvrijheid en vrijheid van meningsuiting erkent.. :moe:

Hmmm. Hier kan je ook de naam van andere grootmachten plaatsen.


Protesten.. ok tot op zekere hoogte. Maar ik denk wel dat het doorgaan van de Olympische Spelen beter is voor de mensenrechtensituatie in China dan het massaal boycotten van de Spelen.

mark61
26-04-08, 14:06
Sjaak als verdediger van de dictators :duim:

Waar bemoeit zo'n sport-onbenul zich mee?

mark61
26-04-08, 14:09
Protesten.. ok tot op zekere hoogte. Maar ik denk wel dat het doorgaan van de Olympische Spelen beter is voor de mensenrechtensituatie in China dan het massaal boycotten van de Spelen.


Ja? Waarom? Volgens mij maakt het geen ruk uit. Praktisch gezien hebben de spelen nu al de mensenrechtensituatie verergerd door duizenden mensen uit hun huizen te jagen. Bovendien is er weer een aanslag gepleegd op cultureel erfgoed van de stad Peking. Die is nu bijna geheel vernietigd.

De spelen kosten een vermogen, dat aan veel nuttiger dingen zou kunnen worden besteed. Van die praatjes over hoe de infrastructuur achteraf geweldig gaat worden benut komt toch nooit wat terecht.

Bofko
26-04-08, 14:23
Ja? Waarom? Volgens mij maakt het geen ruk uit. Praktisch gezien hebben de spelen nu al de mensenrechtensituatie verergerd door duizenden mensen uit hun huizen te jagen. Bovendien is er weer een aanslag gepleegd op cultureel erfgoed van de stad Peking. Die is nu bijna geheel vernietigd.

Was toch wel gebeurd. China heeft last van economische en maatschappelijke groeipijnen.



De spelen kosten een vermogen, dat aan veel nuttiger dingen zou kunnen worden besteed. Van die praatjes over hoe de infrastructuur achteraf geweldig gaat worden benut komt toch nooit wat terecht.

Dat lijkt mij ook niet de belangrijkste factor. Ik denk dat bij een boycot het isolationisme toeneemt. En dat bij doorgang van de Olympische Spelen het aantal handelscontacten intensiveert.

mark61
26-04-08, 15:10
Was toch wel gebeurd. China heeft last van economische en maatschappelijke groeipijnen.

Jazeker, maar dat maakt het toch niet beter? 'Ze gingen de boel toch al platgooien'.


Dat lijkt mij ook niet de belangrijkste factor. Ik denk dat bij een boycot het isolationisme toeneemt. En dat bij doorgang van de Olympische Spelen het aantal handelscontacten intensiveert.

Oh welnee. China heeft olie en andere grondstoffen nodig, en afnemers. Het westen en eigenlijk iedereen wil goedkope goederen. Daar verandert dus niks in. China's winsten zijn belegd in Amerikaanse staatsobligaties, de yuan zit vast aan de dollar, dus ze zijn tot elkaar veroordeeld.

Of China zich isoleert of niet interesseert mij eigenlijk op zich niets. :)

Ik denk dat niets nergens invloed op heeft. Geen land doet wat aan mensenrechten door gebabbel van het buitenland. Tenzij het goede redenen heeft zich te laten dwingen, zoals Turkije. Monkelend dan. :)

Julien
26-04-08, 17:23
Hmmm. Hier kan je ook de naam van andere grootmachten plaatsen.
Welke dan?
Want ik ken geen grootmachten die in zulke mate nagenoeg ALLE mensenrechten schenden als China. De VS executeert en martelt ook. Maar niet zoals China. Bovendien zijn alle Amerikaanse burgers redelijk gelijkwaardig. India executeert ook niet (zoveel), Rusland valt ook wel mee, de EU ook..
Misschien zijn landen als N-Korea, Myanmar en Soudan even erg. Maar dat zijn geen grootmachten/ potentiele supermacht..


Protesten.. ok tot op zekere hoogte. Maar ik denk wel dat het doorgaan van de Olympische Spelen beter is voor de mensenrechtensituatie in China dan het massaal boycotten van de Spelen.
Ben ik mee eens. Boycotten van de OS vind ik onnodig, voor sporters dan. Maar wat Rogge in dit nieuwsbericht zegt, is gewoon dom met een hoofdletter D..

knuppeltje
26-04-08, 17:38
Welke dan?
Want ik ken geen grootmachten die in zulke mate nagenoeg ALLE mensenrechten schenden als China.

Wat dacht je van Rusland?
Ik heb er kennissen wonen- die vertellen me regelmatig het een en ander.

illmatik
26-04-08, 20:07
We moeten gewoon onze kop houden en exact doen wat china wil.

Da's niet wat ie zegt. Hij zegt: probeer een andere aanpak. Lijkt wel alsof 'met respect etc.' gelezen wordt als 'je moet je mond houden'.

Ik snap de protesten niet zo. Althans, het moment niet. Het is al zo lang bekend dat de OS in China worden gehouden en nu komt dat westers gepeupel ineens op met allerlei protesten en boycot. Waar waren die protesten tegen het feit dat de OS uberhaupt in China zouden worden gehouden? Wel heel typisch westers weer.

Orandajin
26-04-08, 22:33
Een organisator van de Olympische Spelen dient te worden getoetst op of zij organisatorisch in staat is een topsportevenement in goede banen te leiden. En de topsporters die daar hun krachten zullen meten aan de andere topsporters waaruit uiteindelijk de sterksten zullen winnen, hoeven wat mij betreft niet lastig te worden gevallen met de politieke agenda van anderen.

Tomas
27-04-08, 12:16
Wel heel typisch westers weer.

Dat velen er nu opeens zo emotioneel mee begaan zijn is opvallend, maar of het typisch westers is? Als test zou je de OS eens in Israel moeten houden om te kijken of het echt typisch westers is. De bredere mondiale belangstelling is dan denk ik wel opvallend typisch westers.

mark61
27-04-08, 12:56
Als test zou je de OS eens in Israel moeten houden om te kijken of het echt typisch westers is.

:hihi:

Julien
27-04-08, 14:18
Wel heel typisch westers weer.

Dit snap ik niet Illmatic. De Chinese schendingen van de mensenrechten zijn massaal en erg en de hele wereld houdt er z'n mond over. Nu wordt er eindelijk aandacht aan besteed door een aantal westerse landen (er is altijd wel stille diplomatie geweest, maar nu bemoeit de publieke opinie zich er ook mee) en dan weet jij het zo te brengen alsof het Westen hier fout bezig is.

Mag de westerse publieke opinie zich dan alleen maar bemoeien met het Palestijnse conflict ofzo?

Max Stirner
28-04-08, 15:24
Da's niet wat ie zegt. Hij zegt: probeer een andere aanpak. Lijkt wel alsof 'met respect etc.' gelezen wordt als 'je moet je mond houden'.

.


Dat bedoelt ie ook, de schijnheil.

The_Grand_Wazoo
28-04-08, 15:31
Da's niet wat ie zegt. Hij zegt: probeer een andere aanpak. Lijkt wel alsof 'met respect etc.' gelezen wordt als 'je moet je mond houden'.

Ik snap de protesten niet zo. Althans, het moment niet. Het is al zo lang bekend dat de OS in China worden gehouden en nu komt dat westers gepeupel ineens op met allerlei protesten en boycot. Waar waren die protesten tegen het feit dat de OS uberhaupt in China zouden worden gehouden? Wel heel typisch westers weer.

Die protesten waren er al een tijd, maar nemen in intensiteit toe naarmate uur U nadert. Een veel voorkomend fenomeen. Net zoals de hitte toeneemt naarmate je een vulkaan nadert.
Waarom noem je de protesterende westerilngen 'gepeupel'? Zie je hen als dom en niet-geinformeerd grauw die een elite voor de voeten loopt om zijn zegenrijk werk te verrichten?