PDA

Bekijk Volledige Versie : Arrests over Morocco factory fire



mark61
27-04-08, 22:32
Moroccan police have arrested both the owner and the manager of a mattress factory destroyed in a fire that killed at least 55 people.

The owner, named as Adil Moufarreh, and his son Abdelali, described as the manager, are being questioned.

The fire broke out on Saturday on the ground floor of the factory in the city of Casablanca. The cause is unclear.

Correspondents said flames spread rapidly because of chemical products stored at the site.

Local radio reports quoted rescue officials as saying it was impossible to open some doors.

About 100 of the factory's 150 staff were believed to have been on site at the time.

1973Tanger
27-04-08, 22:36
Moroccan police have arrested both the owner and the manager of a mattress factory destroyed in a fire that killed at least 55 people.

The owner, named as Adil Moufarreh, and his son Abdelali, described as the manager, are being questioned.

The fire broke out on Saturday on the ground floor of the factory in the city of Casablanca. The cause is unclear.

Correspondents said flames spread rapidly because of chemical products stored at the site.

Local radio reports quoted rescue officials as saying it was impossible to open some doors.

About 100 of the factory's 150 staff were believed to have been on site at the time.

Kul en zondebokactie weer van de Marokkaanse overheid. Ze kunnen beter de brandweercommandant, burgemeester, alsmede de minister van binnenlandse zaken aresteren, voor het niet uitvoeren, controleren van de brandveilgheidsvoorschriften, in zoverre Marokko die wel heeft. Hier kan je niet eens een hut neerzetten zonder vergunning van de brandinspectie.

sidi bibi
28-04-08, 01:29
Kul en zondebokactie weer van de Marokkaanse overheid. Ze kunnen beter de brandweercommandant, burgemeester, alsmede de minister van binnenlandse zaken aresteren, voor het niet uitvoeren, controleren van de brandveilgheidsvoorschriften, in zoverre Marokko die wel heeft. Hier kan je niet eens een hut neerzetten zonder vergunning van de brandinspectie.

Al die getraliede Marokkaanse huizen voldoen ook helemaal niet aan brandveiligheidsvoorschriften, denk dat ze gewoon niet bestaan. Begrijp het nut ervan eigenlijk nog steeds niet, heb ze bij mij allemaal weggehaald.

knuppeltje
28-04-08, 08:49
Kul en zondebokactie weer van de Marokkaanse overheid. Ze kunnen beter de brandweercommandant, burgemeester, alsmede de minister van binnenlandse zaken aresteren, voor het niet uitvoeren, controleren van de brandveilgheidsvoorschriften, in zoverre Marokko die wel heeft. Hier kan je niet eens een hut neerzetten zonder vergunning van de brandinspectie.

Alteid hetzelfde, altijd is er iemand anders verantwoordelijk.
Moet je daar zelf niet van kotsen?
Natuurlijk is die bedrijfsleiding in eerste instantie verantwoordelijk voor veilige werkomstandigheden.

Slinger
28-04-08, 08:52
Kul en zondebokactie weer van de Marokkaanse overheid. Ze kunnen beter de brandweercommandant, burgemeester, alsmede de minister van binnenlandse zaken aresteren, voor het niet uitvoeren, controleren van de brandveilgheidsvoorschriften, in zoverre Marokko die wel heeft. Hier kan je niet eens een hut neerzetten zonder vergunning van de brandinspectie.

Afschuifsysteem. Natuurlijk zijn in eerste instantie deze meedogenloze kapitalisten verantwoordelijk voor deze gruwelijke gebeurtenis. Ze verdienen het om nooit weer vrij te komen.

1973Tanger
28-04-08, 11:04
Afschuifsysteem. Natuurlijk zijn in eerste instantie deze meedogenloze kapitalisten verantwoordelijk voor deze gruwelijke gebeurtenis. Ze verdienen het om nooit weer vrij te komen.

Dat klopt. Dit is o.a. de uitwerking van een op fraude en corruptie beruste maatschappij en overheid. Ben echter benieuwd of er überhaupt een brandvergunning voor een fabriekshal en op welke gronden is uitgegeven? Dan heb je opeens meer poppetjes aan het dansen. Er zou een onafhankelijk onderzoek moeten plaatvinden (als je de slachtoffers serieus wilt nemen). Maar dat is gezien Marokko haast onmogelijk. Als je een brandweerkorps hebt, neem ik aan dat je ook brandveiligheidsvoorschriften moet hebben. Dat daar vervolgens mee gesoemeld wordt is duidelijk. Door alleen de kapitalisten de zwarte piet toewerpen zal je de oorzaak niet kunnen verhelpen. Die kapitalisten doen gewoon mee (in de meeste gevallen worden ze juist onder druk gezet daaraan mee te doen), door wat mede mogelijk wordt gemaakt door corrupte lagen in de overheid.

knuppeltje
28-04-08, 11:14
Die kapitalisten doen gewoon mee (in de meeste gevallen worden ze juist onder druk gezet daaraan mee te doen), door wat mede mogelijk wordt gemaakt door corrupte lagen in de overheid.

Wat zeg je nu?
Zijn die matrasboeren onder niet onderuit te komen druk van de overheid met die fabriek begonnen?
Hadden ze beter olijven kunnen gaan telen denk.

1973Tanger
28-04-08, 11:22
Wat zeg je nu?
Zijn die matrasboeren onder niet onderuit te komen druk van de overheid met die fabriek begonnen?
Hadden ze beter olijven kunnen gaan telen denk.


Nee dat niet. Als je in Marokko als zelfstandige wat wil beginnen, ben je gedwongen om eerst een hele papierwinkel te doorlopen. Je moet voor haast alles (tot aan het toilet toe) een vergunning of toestemming krijgen van meestal een ambtenaar en diens overtollige collega's in dienst van de gemeente waar je je wilt vestigen. Zo wordt je door instanties gedwongen om voor vlotte afhandeling van je wensen de plaatselijke overheid van smeergelden te voorzien. Dat daarbij niet nauw met de regels wordt omgesprongen zit in de prijs inbegrepen.

1973Tanger
28-04-08, 11:39
Daar komt nog bij dat de fabriek al jaren bestaat en de corrupte relatie voortdurend onderhouden moet worden. Het zou me niet verbazen als ze in de boeken een algemene post zouden hebben speciaal voor steekpenningen en smeergelden. Het zou echt lachen zijn als daarin ook betalingen met naam en toenaam in bijgehouden zouden worden. Ik denk dat iedere fiod daarvan smullen zou. Maar ach Marokko.

mark61
28-04-08, 12:16
Ik vind dat je het mooi beschrijft.

Misschien dat mensen nu ook begrijpen waarom bij elke aardbeving in Turkije de halve stad instort.

Overigens is iedereen schuldig. In een niet-zo-rijk land wil iedereen maximale opbrengst van zijn geld. Alleen werknemers hebben geen keus.

Aït Ayt
28-04-08, 13:08
Al die getraliede Marokkaanse huizen voldoen ook helemaal niet aan brandveiligheidsvoorschriften, denk dat ze gewoon niet bestaan. Begrijp het nut ervan eigenlijk nog steeds niet, heb ze bij mij allemaal weggehaald.

en als de ramen bij uitzondering geen tralies hebben dan zijn ze op 2 meter hoogte geplaatst zodat niemand erbij kan :lachu:

1973Tanger
28-04-08, 13:43
Die tralies voor de ramen heb ik altijd al gek gevonden. Er zijn andere oplossingen te bedenken zoals rolluiken e.d. Met tralies ben je echt een gevangene in eigen huis. Tralies plaats je alleen als je de indruk en gevoel hebt dat de buitenwereld barbaars en ongezouten is, met uitzondering van jezelf. Ik hoop dat al die tralies geen aanleiding, gewoonte of aantrekkingskracht hebben op dat deel van de bevolking. Over gesloten samenlevingen gesproken.:melig2:

sidi bibi
29-04-08, 02:40
Die tralies voor de ramen heb ik altijd al gek gevonden. Er zijn andere oplossingen te bedenken zoals rolluiken e.d. Met tralies ben je echt een gevangene in eigen huis. Tralies plaats je alleen als je de indruk en gevoel hebt dat de buitenwereld barbaars en ongezouten is, met uitzondering van jezelf. Ik hoop dat al die tralies geen aanleiding, gewoonte of aantrekkingskracht hebben op dat deel van de bevolking. Over gesloten samenlevingen gesproken.:melig2:

Mooi verwoord.
Naast het idee dat de halve bevolking bij de politie, het leger of het leger der " stillen " werkt, gaat nu de andere helft bij particuliere beveiligingsbedrijven werken. Letterlijk overal staan ze, achter elke kassa van supermarkten een, postkantoor, hotels, banken, het buro waar je je jaarlijkse vignet mag betalen.
Wie beveiligt wie of tegen wie of tegen wat ?

mark61
29-04-08, 07:22
Die tralies voor de ramen heb ik altijd al gek gevonden. Er zijn andere oplossingen te bedenken zoals rolluiken e.d. Met tralies ben je echt een gevangene in eigen huis.

In Spanje zie je dat ook vaak. Ik dacht altijd dat het was bedoeld om de vrouwen binnen, en vreemde mannen buiten te houden :lachu:

Al Sawt
30-04-08, 19:00
In Spanje zie je dat ook vaak. Ik dacht altijd dat het was bedoeld om de vrouwen binnen, en vreemde mannen buiten te houden :lachu:
Is het dan niet praktischer om geen ramen in een woning in te bouwen? Aangezien de woningen toch een soort binnenhof hebben.

mark61
30-04-08, 19:04
Is het dan niet praktischer om geen ramen in een woning in te bouwen? Aangezien de woningen toch een soort binnenhof hebben.


Ja als ze groot genoeg zijn heb je ook weinig ramen aan de buitenkant. Maar dan nog steeds vertrouwt de heer des huizes het niet geloof ik. In mijn herinnering zitten er voor de ramen aan de binnenplaats ook tralies. Sevilla enzo.

sidi bibi
01-05-08, 08:46
Aangezien de woningen toch een soort binnenhof hebben.

Lang niet meer in Marokko geweest ? Zo'n binnenhof had je in die dorpen met lemen huizen, echt mooi. Die betonnen koekendozen van nu hebben over het algemeen een soort luchtkoker om het achterste gedeelte van nog wat luchtcirculatie te voorzien.
Inbreken is trouwens doodeenvoudig, het laatste deel op het dakterras wordt altijd gebouwd met een dun soort betonsteen, Soussi benepenheid, met een paar trappen met de hak van je schoen heb je er zo een stuk muur uit.