PDA

Bekijk Volledige Versie : Refo’s willen weg uit Nederland



Marsipulami
03-05-08, 15:21
Refo’s willen weg uit Nederland

(Bron: RD)

FORT MACLEOD / WINSUM (RKnieuws.net) - Veel reformatorische mensen willen weg uit Nederland, stelt Henk van Ee van de Fort Macleod Economic Development Commission. Veelgenoemde argumenten om weg te willen uit Nederland zijn het klimaat, de drukte, hoge belastingen, een bemoeizuchtige overheid en de angst voor islamisering.

Van Ee zegt met zeker tachtig mensen, vooral van de Veluwe en uit de omgeving van Gouda, contact te hebben. „Een van de eerste vragen is meestal: hoe ver zitten jullie van de kerk af?”

De Nederlander, die al ruim 25 jaar in Canada woont, was in januari twee weken terug in zijn vaderland. Namens de Fort Macleod Economic Development Commission probeerde Van Ee -eigenaar van een bedrijf in grondverzet- mensen warm te maken om ook naar Canada te emigreren. Het begeleidende Emigratiebureau uit Winsum moest vanwege de enorme belangstelling extra informatieavonden beleggen.

In het Reformatorisch Dagblad verscheen op 30 januari een interview met Van Ee. Daarin stelde hij dat Fort Macleod, een dorpje met 3000 inwoners in het zuiden van de provincie Alberta, veel mensen kan gebruiken, omdat de ’eigen’ inwoners wegtrekken naar het noorden van de provincie, waar op een van de grootste olievelden ter wereld veel geld is te verdienen.

Ook andere landelijke kranten tekenden zijn verhaal op. „Via Trouw en De Volkskrant kwamen enkele reacties, maar op het artikel in het Reformatorisch Dagblad tientallen”, laat Van Ee telefonisch vanuit Fort Macleod weten. Een stel was zo enthousiast dat het enkele dagen na de publicatie al met Van Ee in het vliegtuig naar Canada zat.

Vooral zelfstandigen en eigenaars van kleine familiebedrijfjes reageren. „De meesten hebben kinderen. Er zijn er zelfs een paar met heel grote gezinnen.” Tot de zomer krijgt Van Ee „bijna wekelijks” gezinnen over uit Nederland die zich willen oriënteren op Alberta.

Ingrid Been van het Emigratiebureau uit Winsum onderschrijft het verhaal van Van Ee. „Met meer dan dertig mensen zijn we in gesprek.” Veelgenoemde argumenten om weg te willen uit Nederland zijn het klimaat, de drukte, hoge belastingen, een bemoeizuchtige overheid en de angst voor islamisering.

Medio maart deed de Canadese regering een voorstel om de Immigration and Refugee Protection Act aan te passen. Met de voorgestelde aanpassing wordt het huidige emigratiesysteem gemoderniseerd om ervoor te zorgen dat de families vlotter worden herenigd en deskundige arbeiders sneller in Canada zijn.

Op de door 12.000 mensen bezochte Emigratiebeurs vorige maand in Nieuwegein bleek dat de vertrekwens vooral is ingegeven door onvrede. Bij de stands van Canada en Zweden liep het storm. Volgens CBS-cijfers emigreerden vorig jaar 123.000 Nederlanders.

mark61
03-05-08, 17:40
Refo’s willen weg uit Nederland

Ter uwer informatie: Gereformeerd (> refo) is wat anders dan reformatorisch. Maar van mij mogen ze opteren.

1973Tanger
03-05-08, 17:44
Ter uwer informatie: Gereformeerd (> refo) is wat anders dan reformatorisch. Maar van mij mogen ze opteren.

Wie weg wil, moet dat vooral niet nalaten.

mark61
03-05-08, 18:00
Wie weg wil, moet dat vooral niet nalaten.

Het zijn er maar 80 :(

1973Tanger
03-05-08, 18:02
Het zijn er maar 80 :(


Dan valt het allemaal wel mee als ze onderdeel uitmaken van die 123.000 nederlander die vorig jaar zijn geemigreerd.

mark61
03-05-08, 18:03
Dan valt het allemaal wel mee als ze onderdeel uitmaken van die 123.000 nederlander die vorig jaar zijn geemigreerd.

Het valt tegen, bedoel je.

1973Tanger
03-05-08, 18:10
Het valt tegen, bedoel je.

Hoezo? Vol is vol hoor ik toch de ganse tijd? Wordt de druk eindelijk van de ketel gehaald, is het weer niet goed.

mark61
03-05-08, 18:15
Hoezo? Vol is vol hoor ik toch de ganse tijd? Wordt de druk eindelijk van de ketel gehaald, is het weer niet goed.

Ik bedoelde dat voor mijn part de hele bible belt emigreert. Tis een druppel op een gloeiende plaat, maar toch :hihi:

1973Tanger
03-05-08, 18:17
Ik bedoelde dat voor mijn part de hele bible belt emigreert. Tis een druppel op een gloeiende plaat, maar toch :hihi:

Eens wie vrijwillig weg wil, moet geen strobreed in de weg worden gelegd.

Julien
03-05-08, 18:18
Maar van mij mogen ze opteren.

Waar slaat dat op?

Julien
03-05-08, 18:20
Hoezo? Vol is vol hoor ik toch de ganse tijd? Wordt de druk eindelijk van de ketel gehaald, is het weer niet goed.

Overigens zijn refo's en moslims qua leer, othordoxie en sociale kenmerken (verhouding man/ vrouw, normen en waarden) erg vergelijkbaar.

1973Tanger
03-05-08, 18:28
Overigens zijn refo's en moslims qua leer, othordoxie en sociale kenmerken (verhouding man/ vrouw, normen en waarden) erg vergelijkbaar.

Van mij mogen ze blijven hoor, ik heb niks gezegd. :wink:

mark61
03-05-08, 18:30
Van mij mogen ze blijven hoor, ik heb niks gezegd. :wink:

Van mij niet. Druit met die lui. En dan nog 8 miljoen.

1973Tanger
03-05-08, 18:37
Van mij niet. Druit met die lui. En dan nog 8 miljoen.


Xenofoob. :hihi:

mark61
03-05-08, 18:43
Xenofoob. :hihi:

Ik dacht er eigenlijk aan een stel blanken eruit te gooien. Die nemen meer plaats in, maken meer herrie, vervuilen meer, en stinken bovendien. Ik haat kaas.

1973Tanger
03-05-08, 18:58
Ik dacht er eigenlijk aan een stel blanken eruit te gooien. Die nemen meer plaats in, maken meer herrie, vervuilen meer, en stinken bovendien. Ik haat kaas.

Een prijzenswaardige opvatting. :haha:

reallife
03-05-08, 19:07
Ik bedoelde dat voor mijn part de hele bible belt emigreert. Tis een druppel op een gloeiende plaat, maar toch :hihi:

Ik blijf :ego: Zeker na dit soort berichtjes :p

reallife
03-05-08, 19:09
Overigens zijn refo's en moslims qua leer, othordoxie en sociale kenmerken (verhouding man/ vrouw, normen en waarden) erg vergelijkbaar.


Klopt.

mark61
03-05-08, 19:24
Klopt.

Jij mag blijven hoor :ego:

mark61
03-05-08, 19:26
Waar slaat dat op?

Als ze liever in Canada wonen hou ik ze niet tegen. Tis geen verlies.

Slinger
03-05-08, 20:16
Als ze liever in Canada wonen hou ik ze niet tegen. Tis geen verlies.


Zo lijk je op Wilders.

Julien
03-05-08, 20:17
Als ze liever in Canada wonen hou ik ze niet tegen. Tis geen verlies.

Nederland is al honderden generaties hun land, dus hier horen ze gewoon thuis lijkt mij

1973Tanger
03-05-08, 20:18
Nederland is al honderden generaties hun land, dus hier horen ze gewoon thuis lijkt mij

Zeker niet in Canada, want dat is half frans. ;)

Julien
03-05-08, 20:23
Zeker niet in Canada, want dat is half frans. ;)

:D ach die Québecois met hun lelijke accent, k vind ze maar rare mensen..
alleen al omdat ze Céliine Dion hebben voortgebracht...

Maar oorspronkelijke bevolking van Canada zijn Indianen volgens mij, NL is van oudsher een protestants land (niet mijn geloof hoor by the way) ik vind het zonde als de oorspronkelijke bevolking in een land langzaamaan verdwijnt

reallife
03-05-08, 21:24
Nederland is al honderden generaties hun land, dus hier horen ze gewoon thuis lijkt mij

Sommigen hebben wel franse genen http://www.pkwapenveld.nl/plaatjes/hugenotenkruis.gif

mark61
04-05-08, 01:36
:D ach die Québecois met hun lelijke accent, k vind ze maar rare mensen..
alleen al omdat ze Céliine Dion hebben voortgebracht...

Maar oorspronkelijke bevolking van Canada zijn Indianen volgens mij, NL is van oudsher een protestants land (niet mijn geloof hoor by the way) ik vind het zonde als de oorspronkelijke bevolking in een land langzaamaan verdwijnt

Nederland is van oudsher het land van Wodan en Freya. Die Hugenoten zijn pas net komen kijken.

mark61
04-05-08, 01:37
Zo lijk je op Wilders.


Joh.

1973Tanger
04-05-08, 01:42
Joh.

Ik zal zeker niet komen als jij ook een vlaskop hebt en net zoals hem gekleed gaat. :D

mark61
04-05-08, 01:50
Ik zal zeker niet komen als jij ook een vlaskop hebt en net zoals hem gekleed gaat. :D

Als Slinger, als Wilders of als Rik? Neuh, voorzover er sprake is van haar is het bruin. Tis wel es rood en groen geweest, das waar. In Turkije wordt ik voor Turrek aangezien, dus dat zit wel goed.

1973Tanger
04-05-08, 01:57
Als Slinger, als Wilders of als Rik? Neuh, voorzover er sprake is van haar is het bruin. Tis wel es rood en groen geweest, das waar. In Turkije wordt ik voor Turrek aangezien, dus dat zit wel goed.


Güzel.:)

mark61
04-05-08, 02:12
Güzel.:)

Hem de çok güzel. Wat nog leuker is is als ze denken dat je turist bent en je lult Turks tegen ze.

ImagineIT
04-05-08, 02:26
Vanwaar deze aankondiging?
Heeft geen nieuwswaarde dit artikel.

mark61
04-05-08, 02:56
Vanwaar deze aankondiging?
Heeft geen nieuwswaarde dit artikel.

Dan ken je Mars nog niet. Die is op eenmanskruistocht tegen de dwalende broeders in Christus, alias het verdwaasde volk der protestanten.

Jij herkent djihad niet eens if it stares you in the face :hihi:

ImagineIT
04-05-08, 03:15
Dan ken je Mars nog niet. Die is op eenmanskruistocht tegen de dwalende broeders in Christus, alias het verdwaasde volk der protestanten.

Jij herkent djihad niet eens if it stares you in the face :hihi:


Inderdaad ik ken hem niet, it sounds like a good thing!
Daar heb je meer dan 1 man voor nodig om de dwalende Christen-broeder terug te leiden tot ...............................

Ach een eenmans stijd is dan ook niet voor iedereen zichtbaar!

mark61
04-05-08, 03:22
Inderdaad ik ken hem niet, it sounds like a good thing!

Duh, wat is er beter aan een katholiek dan aan een protestant?


Daar heb je meer dan 1 man voor nodig om de dwalende Christen-broeder terug te leiden tot ...............................

Ja, tot wat eigenlijk? De paus?


Ach een eenmans stijd is dan ook niet voor iedereen zichtbaar!

Oh deze wel hoor. Gewoon wat langer hier rondhangen :)

Julien
04-05-08, 14:39
Nederland is van oudsher het land van Wodan en Freya. Die Hugenoten zijn pas net komen kijken.

Nou NL was toen meer een moeras waar nauwelijks iemand woonde. De Germanen waren ook geen typische Nederlanders, ze leefden in heel Noord Europa..
De staat Nederland zoals wij die nu kennen is voor een belangrijk deel gesticht door protestanten, en binnen het protestantisme is het reformatisme een typisch Nederlandse stroming.
Daarom is het toch zonde als zo'n oude Nederlandse cultuur langzaamaan verdwijnt?

Julien
04-05-08, 14:44
Vanwaar deze aankondiging?
Heeft geen nieuwswaarde dit artikel.

Hm typisch.. want ik vind dit wel 1 van de weinige binnenlandse nieuwsberichten op dit forum die wél nieuwswaarde hebben..

Hoezo vind jij dit dan geen nieuwswaarde hebben?

mark61
04-05-08, 14:47
Nou NL was toen meer een moeras waar nauwelijks iemand woonde. De Germanen waren ook geen typische Nederlanders, ze leefden in heel Noord Europa..
De staat Nederland zoals wij die nu kennen is voor een belangrijk deel gesticht door protestanten, en binnen het protestantisme is het reformatisme een typisch Nederlandse stroming.
Daarom is het toch zonde als zo'n oude Nederlandse cultuur langzaamaan verdwijnt?

Dat hangt ervan af wat je met 'cultuur' bedoelt. Essentiële mensenrechten schendende, misstanden onder het tapijt vegende cultuur, daar zit ik niet op te wachten.

In mijn morbide geest plegen strenggelovigen bijvoorbeeld meer sexuele misdrijven dan niet- of gematigd gelovigen. Er zijn er minder van, dus statistisch valt het niet zo op. Ik vraag me dan af of er wel eens statistisch onderzoek is gedaan naar kindermisbruik in de bible belt, as opposed to onder de bevolking als geheel.

Verder lijkt het mij een teken aan de wand dat dorpjes als Urk te kampen hebben met (voor plattelandsbegrippen) giga coke-gebruik. Zet dat jou niet aan het denken?

Julien
04-05-08, 14:59
Dat hangt ervan af wat je met 'cultuur' bedoelt. Essentiële mensenrechten schendende, misstanden onder het tapijt vegende cultuur, daar zit ik niet op te wachten.
Ik ook niet. Maar als het reformatisme zo 'fout' was geweest, was het allang aangepakt of verboden lijkt mij..


In mijn morbide geest plegen strenggelovigen bijvoorbeeld meer sexuele misdrijven dan niet- of gematigd gelovigen. Er zijn er minder van, dus statistisch valt het niet zo op.
Zijn refo's per definitie strenggelovig? Ik ken deze stroming niet zo goed, maar er wonen wel heel wat van die refo's in de wijk waar ik woon. Balkenende en Rouvoet zitten toch ook in de refo-stroming? Wat ik ervan zie, vind ik ze helemaal niet zo radicaal. Zoals ik net al zei; een gematigde moslim is goed te vergelijken met een strenggelovige refo.


Ik vraag me dan af of er wel eens statistisch onderzoek is gedaan naar kindermisbruik in de bible belt, as opposed to onder de bevolking als geheel.
Oh ik weet zeker van wel. Het christendom wordt doodgegooid met onderzoeken over kindermisbruik. Zal vast wel iets over te vinden zijn. Blijkbaar niks schokkends, anders zou het allang nieuws zijn geworden..


Verder lijkt het mij een teken aan de wand dat dorpjes als Urk te kampen hebben met (voor plattelandsbegrippen) giga coke-gebruik. Zet dat jou niet aan het denken?
Jah, strenge opvoeding zorgt voor meer ontspoorde kinderen. Dat zie je overal.

1973Tanger
04-05-08, 15:01
Nou NL was toen meer een moeras waar nauwelijks iemand woonde. De Germanen waren ook geen typische Nederlanders, ze leefden in heel Noord Europa..
De staat Nederland zoals wij die nu kennen is voor een belangrijk deel gesticht door protestanten, en binnen het protestantisme is het reformatisme een typisch Nederlandse stroming.
Daarom is het toch zonde als zo'n oude Nederlandse cultuur langzaamaan verdwijnt?

Sterk punt.:denk:

mark61
04-05-08, 15:07
Ik ook niet. Maar als het reformatisme zo 'fout' was geweest, was het allang aangepakt of verboden lijkt mij..

Nee, want in Nederland maakt het nog steeds deel uit van de 'staatsraison'. Dat van die seculiere staat is hier een grapje.


Zijn refo's per definitie strenggelovig?

Ja, vergeleken met andere protestanten wel. Maar dan nog zijn er verschillende uitwerkingen in de praktijk.


een gematigde moslim is goed te vergelijken met een strenggelovige refo.

Oei. Waarmee moet je een onmatige moslim wel niet vergelijken dan?


Oh ik weet zeker van wel. Het christendom wordt doodgegooid met onderzoeken over kindermisbruik. Zal vast wel iets over te vinden zijn. Blijkbaar niks schokkends, anders zou het allang nieuws zijn geworden..

Welnee, zoiets is natuurlijk een taboe-onderwerp. Zo denk ik bijvoorbeeld ook dat het in Angelsaksische landen veel meer voorkomt dan in Latijnse. Zo maar een hunch.

mark61
04-05-08, 15:12
Sterk punt.:denk:

Zonder een angstaanjagende christelijke god die je vertelt dat je verdoemd geboren bent en toch nooit wat kan worden, zonder sexueel misbruik en vrouwenonderdrukking kan Nederland prima leven. Op naar Canada met die lui.

Noord-Europa is van zichzelf al zwaarmoedig genoeg.

1973Tanger
04-05-08, 15:21
Zonder een angstaanjagende christelijke god die je vertelt dat je verdoemd geboren bent en toch nooit wat kan worden, zonder sexueel misbruik en vrouwenonderdrukking kan Nederland prima leven. Op naar Canada met die lui.

Noord-Europa is van zichzelf al zwaarmoedig genoeg.

Mark toch, het heilige roomse rijk is al eeuwen geleden afgeschaft hoor.:engel:

mark61
04-05-08, 15:23
Mark toch, het heilige roomse rijk is al eeuwen geleden afgeschaft hoor.:engel:


Die papen moeten er ook uit. :wtf:

Ben ff weg.

1973Tanger
04-05-08, 15:25
Die papen moeten er ook uit. :wtf:

Ben ff weg.

Als je zo doorgaat blijft er weinig over? :haha:

mark61
04-05-08, 15:47
Als je zo doorgaat blijft er weinig over? :haha:

Lekker rustig toch? Streefgetal was 8 miljoen.

1973Tanger
04-05-08, 16:07
Lekker rustig toch? Streefgetal was 8 miljoen.

Ga jij dan in je eentje de boel hier draaiende houden?

mark61
04-05-08, 18:32
Ga jij dan in je eentje de boel hier draaiende houden?


Huh? Er zijn er dan nog 8 miljoen over. Meer dan genoeg.

1973Tanger
04-05-08, 18:33
Huh? Er zijn er dan nog 8 miljoen over. Meer dan genoeg.

Duidelijk.

Mark
04-05-08, 19:02
Refo’s willen weg uit Nederland

(Bron: RD)

FORT MACLEOD / WINSUM (RKnieuws.net) - Veel reformatorische mensen willen weg uit Nederland, stelt Henk van Ee van de Fort Macleod Economic Development Commission.


Nou, tot nooit meer ziens dan maar, doei doei! :lole: