PDA

Bekijk Volledige Versie : Debat over Palestina en Israel



mark61
05-05-08, 08:40
Zestig jaar na de stichting van de staat Israel en 40 jaar na de oorlog die ook de rest van het land onder Israelisch bestuur bracht, blijft het conflict om Palestina de wereld in haar greep houden. Het debat gaat over beeldvorming en de werkelijkheid daarachter. Dries van Agt en Norman Finkelstein spreken over macht, manipulatie en internationaal recht.

Historisch schuldbesef, religieuze banden en culturele identiteiten schermden decennia lang de westerse wereld af voor de werkelijkheid van kolonialisme, onderdrukking en het internationale recht. Langzaam maar zeker wordt dit scherm opgetrokken en wordt de pijnlijke werkelijkheid achter de beeldvorming zichtbaar. Dankzij de niet aflatende strijd van het Palestijnse volk, maar ook door de inzet van oud-politici en critici met een joodse achtergrond voor wie anti-zionisme geenszins synoniem is aan anti-semitisme.

Dr. Andries van Agt is oud-premier van Nederland en oud-hoogleraar strafrecht. Van Agt heeft de laatste jaren regelmatig gepubliceerd over de Palestijnse zaak. Ook hij werkt momenteel aan een nieuw boek over Palestina.

Dr Norman Finkelstein woont in New York en is schrijver van een vijftal boeken waaronder de opzienbarende bestseller “The Holocaust Industry” en “Beyond Chutzpah”. Momenteel werkt hij als onafhankelijk onderzoeker aan een boek met de werktitel “The End of Israel?”

De voertaal deze avond is Engels. Naast inleidingen en debat is er aandacht voor de medische campagne “Gaan voor Gaza; maak Gaza gezond”. Het debat wordt georganiseerd door de Stichting Palestina en het NIPI ism COS Rotterdam-Rijnmond.

Meer informatie op:

www.rotterdamvoorpalestina.nl

www.palestina-komitee.nl

www.DriesVanAgt.nl

www.normanfinkelstein.com

woensdag 21 mei / 20.00 uur / toegang gratis

Slinger
05-05-08, 09:49
Zestig jaar na de stichting van de staat Israel en 40 jaar na de oorlog die ook de rest van het land onder Israelisch bestuur bracht, blijft het conflict om Palestina de wereld in haar greep houden. Het debat gaat over beeldvorming en de werkelijkheid daarachter. Dries van Agt en Norman Finkelstein spreken over macht, manipulatie en internationaal recht.

Historisch schuldbesef, religieuze banden en culturele identiteiten schermden decennia lang de westerse wereld af voor de werkelijkheid van kolonialisme, onderdrukking en het internationale recht. Langzaam maar zeker wordt dit scherm opgetrokken en wordt de pijnlijke werkelijkheid achter de beeldvorming zichtbaar. Dankzij de niet aflatende strijd van het Palestijnse volk, maar ook door de inzet van oud-politici en critici met een joodse achtergrond voor wie anti-zionisme geenszins synoniem is aan anti-semitisme.

Dr. Andries van Agt is oud-premier van Nederland en oud-hoogleraar strafrecht. Van Agt heeft de laatste jaren regelmatig gepubliceerd over de Palestijnse zaak. Ook hij werkt momenteel aan een nieuw boek over Palestina.

Dr Norman Finkelstein woont in New York en is schrijver van een vijftal boeken waaronder de opzienbarende bestseller “The Holocaust Industry” en “Beyond Chutzpah”. Momenteel werkt hij als onafhankelijk onderzoeker aan een boek met de werktitel “The End of Israel?”

De voertaal deze avond is Engels. Naast inleidingen en debat is er aandacht voor de medische campagne “Gaan voor Gaza; maak Gaza gezond”. Het debat wordt georganiseerd door de Stichting Palestina en het NIPI ism COS Rotterdam-Rijnmond.

Meer informatie op:

www.rotterdamvoorpalestina.nl

www.palestina-komitee.nl

www.DriesVanAgt.nl

www.normanfinkelstein.com

woensdag 21 mei / 20.00 uur / toegang gratis


Hoe zo debat? Het wordt een propaganda-avond.

mark61
05-05-08, 09:50
Hoe zo debat? Het is een propaganda-avond.

Tsja, ik zie idd zo gauw geen sprekers met een sterk afwijkende mening. Misschien wat voor jou?

Slinger
05-05-08, 09:58
Tsja, ik zie idd zo gauw geen sprekers met een sterk afwijkende mening. Misschien wat voor jou?

Ik kom bij het Palestinacomité echt niet aan bod hoor, want het doel is niet het geven van voorlichting maar het bedrijven van propaganda. Het zijn daar allemaal door de wol geverfde (ex-)marxisten en links-totalitaire activisten die precies weten hoe dat moet. Je zult zien dat ook weer een of ander Hamas-kopstuk wordt uitgenodigd.

Al Sawt
05-05-08, 10:11
Ik kom bij het Palestinacomité echt niet aan bod hoor, want het doel is niet het geven van voorlichting maar het bedrijven van propaganda. Het zijn daar allemaal door de wol geverfde (ex-)marxisten en links-totalitaire activisten die precies weten hoe dat moet. Je zult zien dat ook weer een of ander Hamas-kopstuk wordt uitgenodigd.Gelukkig sta jij garant voor verlichting.

mark61
05-05-08, 10:12
Gelukkig sta jij garant voor verlichting.

En voorlichting :)

Al Sawt
05-05-08, 10:18
En voorlichting :):hihi:

1973Tanger
05-05-08, 13:49
Hoe zo debat? Het wordt een propaganda-avond.

Op Al Jazeera was er twee dagen geleden ook een debat in een sporthal, notabene vanuit Denemarken. Het stond meer garant voor verbroedering dan propaganda.

super ick
05-05-08, 14:41
:hihi:

Ik wacht op een debat over de Iraanse behandeling van het Koerdische volk.
De oorspronkelijke bewoners van het zuiden van wat tegenwoordig Iran is.
Om ze te scheiden van hun broeders die in de grensstreken wonen van haar buurlanden heeft Iran het gehele volk gedeporteerd naar centraal Iran en alle leiders vermoord.
Het bewijs dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Israel is al decennia bezig met wat Iran in een jaar heeft geklaard. Precies hetzelfde.
Je hoort er niemand meer over.

Al Sawt
05-05-08, 23:46
Ik wacht op een debat over de Iraanse behandeling van het Koerdische volk.
De oorspronkelijke bewoners van het zuiden van wat tegenwoordig Iran is.
Om ze te scheiden van hun broeders die in de grensstreken wonen van haar buurlanden heeft Iran het gehele volk gedeporteerd naar centraal Iran en alle leiders vermoord.
Het bewijs dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Israel is al decennia bezig met wat Iran in een jaar heeft geklaard. Precies hetzelfde.
Je hoort er niemand meer over.Er leven geen miljoenen koerden in vluchtelingenkampen. Noch leven zij onder militaire bezetting. Maar het mag duidelijk zijn dat jij met jouw brede wereldbeeld, onze geweten komt verzwaren met Iran.

Maar zelf geef je overigens geen stuiver om het leven van een koerd of een Palestijn. Puur omdat zij niet in te delen zijn in jouw bekrompen wereldbeeld van goed.

Olive Yao
07-05-08, 00:36
Tsja, ik zie idd zo gauw geen sprekers met een sterk afwijkende mening. Misschien wat voor jou?
Misschien moeten we Maarten op het debat wijzen?

mark61
07-05-08, 06:58
Misschien moeten we Maarten op het debat wijzen?

? Dat helemaal iedereen eenstemmig in koor tettert?

Ik zie het nut niet van een 'debat' over dit onderwerp.

super ick
07-05-08, 11:43
Er leven geen miljoenen koerden in vluchtelingenkampen. Noch leven zij onder militaire bezetting. Maar het mag duidelijk zijn dat jij met jouw brede wereldbeeld, onze geweten komt verzwaren met Iran.

Maar zelf geef je overigens geen stuiver om het leven van een koerd of een Palestijn. Puur omdat zij niet in te delen zijn in jouw bekrompen wereldbeeld van goed.

Dat er geen miljoenen Koerden in vluchtelingenkampen leven komt omdat ze gedeporteerd zijn naar centraal Iran. Het land is er tenslotte groot genoeg voor. Ze hebben geen bewegingsvrijheid en kunnen niet meer terug. Dit wordt afgedwongen door het gevaar van militair geweld.
Dat jou geweten niet bezwaard is met deze zaak komty alleen omdat de dader Israel niet is.

Ook jij geeft geen klote om de slachtoffers en slaapt er geen uur minder om.
Het gaat jou om de daders. Jij lult dezelfde retoriek als die tot ons komt vanuit de dictatoriale regimes uit de omringende landen.

Ik ben actief in drie verschillende non-profitorganisaties waarvan er 1 zijn kernactiviteiten heeft in het M.O. Speciaal daarvoor ben ik 4 dagen in de week gaan werken. Het werk op zich kost mij al geld en aan inkomstenderving lever ik dus ook nog eens 20% in.
Bij elkaar investeer ik 30% in deze organisaties.
Dat ik er geen stuiver om geef kan je dus heel snel terug nemen. Dat het mijn leven niet bepaalt geef ik toe. Dan zou ik niet kunnen functioneren.

De M.O. kwesties staan inderdaad niet op de eerste plaats in mijn agenda.
Op dit moment is er ramp gaande in Birma die aan 250.000 mensen het leven kan gaan kosten. Daar laat jij je niet door aflijden he? Grote Arabische ziener?

Al Sawt
08-05-08, 01:07
Dat er geen miljoenen Koerden in vluchtelingenkampen leven komt omdat ze gedeporteerd zijn naar centraal Iran. Het land is er tenslotte groot genoeg voor. Ze hebben geen bewegingsvrijheid en kunnen niet meer terug. Dit wordt afgedwongen door het gevaar van militair geweld.
Dat jou geweten niet bezwaard is met deze zaak komty alleen omdat de dader Israel niet is.

Ook jij geeft geen klote om de slachtoffers en slaapt er geen uur minder om.
Het gaat jou om de daders. Jij lult dezelfde retoriek als die tot ons komt vanuit de dictatoriale regimes uit de omringende landen.

Ik ben actief in drie verschillende non-profitorganisaties waarvan er 1 zijn kernactiviteiten heeft in het M.O. Speciaal daarvoor ben ik 4 dagen in de week gaan werken. Het werk op zich kost mij al geld en aan inkomstenderving lever ik dus ook nog eens 20% in.
Bij elkaar investeer ik 30% in deze organisaties.
Dat ik er geen stuiver om geef kan je dus heel snel terug nemen. Dat het mijn leven niet bepaalt geef ik toe. Dan zou ik niet kunnen functioneren.

De M.O. kwesties staan inderdaad niet op de eerste plaats in mijn agenda.
Op dit moment is er ramp gaande in Birma die aan 250.000 mensen het leven kan gaan kosten. Daar laat jij je niet door aflijden he? Grote Arabische ziener?
Hierbij heb je mij mentaal knock out geslagen, echt.

Nu besef ik dat mijn gedrag aan jouw adres behoorlijk onder de maat was. Ik was onbeschoft en alles behalve netjes. Want wij hebben hier iemand die echt wat doet voor zijn medemens.

Ik daaraan tegen beperk mijn activiteiten tot een forum waar ik mensen beschimp en beschadig. Niet dat ik het leuk vindt. Maar omdat mijn gevoelens heel slecht tegen retoriek, zelfingenomenheid, simplificaties of (en vooral) onwetendheid kan.

Dan worden mijn gevoelens net zo strak als vioolsnaren.

Mijn excuses, Superick. Ik heb respect voor jouw inzet in diverse NGOs.

Maar ik heb geen respect voor mensen die aan anderen willen uitmaken voor wie ze sympathie moeten hebben of hun sympathie in twijfel trekken.

Ook heb ik geen respect voor mensen die hun referentiekader als absoluut beschouwen en automatisch hun referentiekader als meetlat gebruiken voor complexe zaken.

Maar aan andere kant flik je het weer. Door jouw bezigheden bij NGOs als argument te gebruiken, probeer jezelf aan de juiste kant van de moraliteit te plaatsen en ondergetekende aan verkeerde kant.

Heel typisch!

1973Tanger
08-05-08, 01:14
Hierbij heb je mij mentaal knock out geslagen, echt.

Nu besef ik dat mijn gedrag aan jouw adres behoorlijk onder de maat was. Ik was onbeschoft en alles behalve netjes. Want wij hebben hier iemand die echt wat doet voor zijn medemens.

Ik daaraan tegen beperk mijn activiteiten tot een forum waar ik mensen beschimp en beschadig. Niet dat ik het leuk vindt. Maar omdat mijn gevoelens heel slecht tegen retoriek, zelfingenomenheid, simplificaties of (en vooral) onwetendheid kan.

Dan worden mijn gevoelens net zo strak als vioolsnaren.

Mijn excuses, Superick. Ik heb respect voor jouw inzet in diverse NGOs.

Maar ik heb geen respect voor mensen die aan anderen willen uitmaken voor wie ze sympathie moeten hebben of hun sympathie in twijfel trekken.

Ook heb ik geen respect voor mensen die hun referentiekader als absoluut beschouwen en automatisch hun referentiekader als meetlat gebruiken voor complexe zaken.

Maar aan andere kant flik je het weer. Door jouw bezigheden bij NGOs als argument te gebruiken, probeer jezelf aan de juiste kant van de moraliteit te plaatsen en ondergetekende aan verkeerde kant.

Heel typisch!

Zo is het maar net, helemaal dat van die 'vioolsnaren'. :wink:

Ansari
08-05-08, 13:52
Laatst toen Finkelstein in Nederland was, werd er gezocht voor een waardig tegenstander in het debat, maar tevergeefs. En iedereen die Finkelstein in het debat heeft gezien, weet dat hij niets heel laat van zijn tegenstander, en met zeer precieze feiten aan komt zetten, waarvan het zionistisch propagandamachine niets anders kan doen, dan alleen toegeven.

There remains one point to examine. Was Kortenoeven's invitation somehow connected to Finkelstein's a couple of months ago? The organizer of the debate, Herman Meijer, told Finkelstein and me after the lecture that he had never had such difficulties in getting a counter-speaker as for Finkelstein. Everyone refused. Is it perhaps possible he also asked CIDI to debate Finkelstein and they refused? Did they subsequently complain and demand to be heard and provided with speaking time, to counter the "pro-Palestinian Finkelstein"?

The Dutch Israel Lobby
By Jelle Bruinsma
http://www.normanfinkelstein.com/article.php?pg=11&ar=1573