PDA

Bekijk Volledige Versie : '4 Mei: gedenk de vijand in uzelf'



VerbalSmaeel
05-05-08, 17:43
4 Mei: gedenk de vijand in uzelf

2 mei 2008

door Abdul Haq Compier

Het is deze week weer 4 mei en we herdenken de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. In de rituelen van 4 mei worden de nazi’s bezweerd als een duister unicum in de geschiedenis van Europa. Door deze invulling mist de herdenking juist zijn doel: door zelfreflectie voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt.

In moreel opzicht waren de nazi’s geen uitzondering, maar onderdeel van een lange reeks uitbarstingen van etnisch en ideologisch geweld in Europa. Deze typeren zich door een aantal kenmerken, die we tegenwoordig helaas weer aantreffen. Er is sprake van een plotse hysterie over de eigen superioriteit, vaak juist na een periode van lusteloosheid. Buiten Europa resulteren deze geweldsuitbarstingen in veroveringen; binnen Europa zelf in vreemdelingenhaat, soms leidend tot genocide. Maatschappelijke kaders worden zo verdraaid dat er een afstand ontstaat tot de slachtoffers, die hen tot gemakkelijk doelwit maakt van spot, wreedheid en geweld.

De indruk wordt gewekt dat de kruistochten het gevolg waren van een ideologische fout, typerend voor de Middeleeuwen, waarin kerk en staat niet gescheiden werden, etc. We zien echter vooral een grenzeloze wreedheid, die met geen enkel ideologisch kader in toom gehouden had kunnen worden. In Europa werden nietsvermoedende joodse gemeenschappen overvallen, geplunderd en gelyncht. Aangekomen in Spanje of Jeruzalem werd niemand ontzien. Ooggetuigen schrijven hoe de kruisvaarders tot in hun enkels in het bloed stonden nadat ze de gehele bevolking van Jeruzalem hadden vermoord, kinderen inclusief.

Dat deze hysterie niets te maken had met de ‘duisternis’ van de Middeleeuwen, zien we bij de Franse Revolutie, waarin het geweld zich juist richt tegen de katholieken. Er is moreel niets ‘Verlichts’ aan deze periode, waarin een paranoïde sekte revolutionairen iedereen liet onthoofden die ervan werd ‘verdacht’ de Revolutie niet te steunen (en hierbij hadden vrouwen inderdaad gelijke rechten). Op een gegeven ogenblik waren er te weinig guillotines en is men overgegaan op massaal fusilleren van honderdduizenden landgenoten.

Waar tijdens de Middeleeuwen de theologie diende als legitimatie van veroveringen en moord, werden ideeën over de eigen superioriteit later steeds meer gegoten in pseudo-wetenschappelijke theorieën over ras en beschaving. Zo legitimeert president Theodore Roosevelt de massamoord op de Amerikaanse Indianen met behulp van de evolutietheorie (in ‘Winning of the West’, 1889): ‘De wereld zou waarschijnlijk geen enkele vooruitgang hebben geboekt, als woeste en barbaarse volkeren niet waren verjaagd of verzwolgen als gevolg van gewapende kolonisatie van vreemde landen door rassen die het lot van eeuwen in handen hebben’. We kennen uit het Nederlandse verleden de theorieën over ‘apartheid’ en hoe deze werden aangewend.

Hoewel technologie de suggestie van beschaving wekte, zien we geen morele vooruitgang die een einde kon maken aan het geweld. Integendeel, dit nam in intensiteit toe totdat het in de twintigste eeuw zijn climax bereikte in oorlogen waarin de gehele wereld werd meegesleept, en in de opkomst van de communistische en kapitalistische ideologieën met de daaraan verbonden conflicten, moordpartijen en wrede handelspolitiek. De zogenaamde mensenrechtenverklaring is hierbij niets meer dan een doekje voor het bloeden.

De uitvinding van massavernietigingswapens wordt vaak vanuit een technologisch oogpunt bekeken; als een onvermijdelijk resultaat van ‘de vooruitgang’. Wanneer we deze wapens echter vanuit moreel oogpunt beschouwen, schrikken we van het feit dat er überhaupt de wens bestond ze uit te vinden. Onbewust lijkt te worden aangenomen dat het Westen, als uitvinder van deze wapens, ook de morele ontwikkeling zou bezitten om er ‘verantwoord’ mee om te gaan. Maar welke beschaving zien we in het gifgas van de Eerste Wereldoorlog? Wat voor wijsheid of humaniteit zien we in de atoombommen op maar liefst twee Japanse burgersteden (kinderen inclusief) tijdens de Tweede Wereldoorlog? Zo bezien zijn massavernietigingswapens geen symbool van genie of vooruitgang, maar zijn ze er de getuigen van dat de bloedige waanzin van de Middeleeuwen nooit verdwenen is.

Het herdenken van de Tweede Wereldoorlog was zelfs voor diegenen met de minste historische of morele interesse nog altijd een motivatie om zich te bezinnen en zich verre te houden van discriminatie en racisme. We hadden ons voorgenomen nooit meer in zulke fouten te vervallen. De Tweede Wereldoorlog had, als ons enige morele imperatief, enigszins de functie overgenomen van God; misschien daarom is het belang ervan te relativeren, voor Nederland nog altijd erger dan godslastering.
Maar hoewel de Tweede Wereldoorlog uiterlijk des te meer wordt aangewend als cultureel symbool, lijkt het als innerlijk imperatief aan kracht verloren te hebben. De bezweringen van het kwaad op onze dodenherdenkingen krijgen een onwerkelijk karakter in de schaduw van een nieuwe golf van vreemdelingenhaat, bedenkelijke veroveringen in het Midden-Oosten en het structurele afvoeren van mannen, vrouwen en kinderen die jarenlang onze buren waren, naar een lotsbestemming waarover niemand echt wil nadenken. De Tweede Wereldoorlog wordt zelfs gebruikt om onze eigen nieuwe vreemdelingenhaat te legitimeren: niet zelden lezen we dat ‘de moslims’ het nieuwe fascisme zouden vertegenwoordigen.

De les die we zouden moeten leren van de Tweede Wereldoorlog, en van alle geweldsuitbarstingen in de Europese geschiedenis, is echter dat niemand behalve wijzelf een sterker moreel besef nodig heeft. Een moreel alarm, dat ons ervan kan weerhouden dat wij te ver gaan. Ook nu weer wordt een bepaald volk gedemoniseerd en tot ‘vijand’ gemaakt van beschaving en moraal, terwijl de ware vijand huist in onszelf.

Abdul Haq Compier bekeerde zich enige jaren geleden tot de Islam. Hij is medewerker van
Al-Islaam, het tijdschrift van Ahmadiyya Moslim Djamaat Nederland.

Tomas
05-05-08, 17:51
Krijg toch wel een beetje de indruk dat ie het uiteindelijk over iedereen heeft, behalve zichzelf.

mark61
05-05-08, 18:18
Ahmadiyya Moslim Djamaat Nederland.[/I]

Juh die zijn harstikke fout hoor. Behalve nu het even uitkomt.

Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar alle westerlingen zijn fout en alle moslims zijn goed, omdat ze hier en daar slachtoffer zijn. Das altijd zo fijn, dat slachtofferschap, dat ontheft je meteen van daderschap.

Tomas
05-05-08, 18:32
...maar alle westerlingen zijn fout...

natuurlijk bedoelde ik dat ook met iedereen. Het ergste wat een moslim kan overkomen is dat ie gemanipuleerd wordt door een westerling om iets slechts te doen voor die westerling. En dan leg ik wel even nadrukkelijk de nadruk op "overkomen".

mark61
05-05-08, 18:36
natuurlijk bedoelde ik dat ook met iedereen. Het ergste wat een moslim kan overkomen is dat ie gemanipuleerd wordt door een westerling om iets slechts te doen voor die westerling. En dan leg ik wel even nadrukkelijk de nadruk op "overkomen".

Tis net het weer en dan zonder paraplu.

MaRiaH
06-05-08, 01:24
4 Mei: gedenk de vijand in uzelf

2 mei 2008

door Abdul Haq Compier

Het is deze week weer 4 mei en we herdenken de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. In de rituelen van 4 mei worden de nazi’s bezweerd als een duister unicum in de geschiedenis van Europa. Door deze invulling mist de herdenking juist zijn doel: door zelfreflectie voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt.
[/I][/SIZE]

dit is niet correct.

In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt alle burgers en militairen van het Koninkrijk der Nederlanden, die waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940) in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon of Bosnië en Afghanistan) herdacht.

ronald
06-05-08, 03:26
4 Mei: gedenk de vijand in uzelf

2 mei 2008

door Abdul Haq Compier
.......
Het herdenken van de Tweede Wereldoorlog was zelfs voor diegenen met de minste historische of morele interesse nog altijd een motivatie om zich te bezinnen en zich verre te houden van discriminatie en racisme. We hadden ons voorgenomen nooit meer in zulke fouten te vervallen. De Tweede Wereldoorlog had, als ons enige morele imperatief, enigszins de functie overgenomen van God; misschien daarom is het belang ervan te relativeren, voor Nederland nog altijd erger dan godslastering.
Maar hoewel de Tweede Wereldoorlog uiterlijk des te meer wordt aangewend als cultureel symbool, lijkt het als innerlijk imperatief aan kracht verloren te hebben. De bezweringen van het kwaad op onze dodenherdenkingen krijgen een onwerkelijk karakter in de schaduw van een nieuwe golf van vreemdelingenhaat, bedenkelijke veroveringen in het Midden-Oosten en het structurele afvoeren van mannen, vrouwen en kinderen die jarenlang onze buren waren, naar een lotsbestemming waarover niemand echt wil nadenken. De Tweede Wereldoorlog wordt zelfs gebruikt om onze eigen nieuwe vreemdelingenhaat te legitimeren: niet zelden lezen we dat ‘de moslims’ het nieuwe fascisme zouden vertegenwoordigen.

De les die we zouden moeten leren van de Tweede Wereldoorlog, en van alle geweldsuitbarstingen in de Europese geschiedenis, is echter dat niemand behalve wijzelf een sterker moreel besef nodig heeft. Een moreel alarm, dat ons ervan kan weerhouden dat wij te ver gaan. Ook nu weer wordt een bepaald volk gedemoniseerd en tot ‘vijand’ gemaakt van beschaving en moraal, terwijl de ware vijand huist in onszelf.

Abdul Haq Compier bekeerde zich enige jaren geleden tot de Islam. Hij is medewerker van
Al-Islaam, het tijdschrift van Ahmadiyya Moslim Djamaat Nederland.

Deze vind ik ook wel leuk....

mark61
06-05-08, 07:46
Deze vind ik ook wel leuk....

Ook heel erg van toepassing op Israël.

Slinger
06-05-08, 08:17
Ook heel erg van toepassing op Israël.

Als het van toepassing is op Israël, dan zeker op de Palestijnen met hun aanvallen op onschuldige burgers. Ondertussen heeft de plaatser van het artikel zich niet meer laten horen. Ik zou wel eens willen weten op wie Verbaal Smaal het allemaal van toepassing acht.

illmatik
06-05-08, 09:03
Ik zou wel eens willen weten op wie Verbaal Smaal het allemaal van toepassing acht.

Als je je aangesproken voelt, moet je ervan uitgaan dat het aan jou gericht is.

Tomas
06-05-08, 09:39
Als je je aangesproken voelt, moet je ervan uitgaan dat het aan jou gericht is.

Dat het aan ons gericht is al overduidelijk hoor, misschien heb je een paar reacties gemist. De titel suggereerde heel eventjes dat het over ons allemaal ging, dus ook over hemzelf of jou. Ja, bizar, ik weet het. Maar na een paar regels was gelukkig al wel duidelijk wie zich aangesproken moet voelen. Om jou een beter gevoel van jezelf te geven. Wat zoals gewoonlijk weer het uiteindelijke doel is.

Slinger
06-05-08, 09:46
Als je je aangesproken voelt, moet je ervan uitgaan dat het aan jou gericht is.

Ik voel me niet aangesproken hoor, maar het is wel duidelijk dat het vingertje in een bepaalde richting wordt gepriemd.

illmatik
06-05-08, 09:53
Om jou een beter gevoel van jezelf te geven. Wat zoals gewoonlijk weer het uiteindelijke doel is.

Wtf weet jij er nou van, bubblehead. Je doet veels teveel aannames, ik heb namelijk geen enkele mening gegeven over de inhoud van het artikel. Zal wel typisch atheïstengedrag zijn.

Maar omdat je er toch nadrukkelijk naar vist: afgezien van het gejank van deze toiletpotmoslim (tja, Agmadija-sekte, hé ...) zit er in de algemene boodschap wel wat wijze woorden die universeel gelden. Wat mij betreft is dit min of meer een oproep om je vooral niet superieur te voelen t.o.v. 'andersdenkenden' (wat voor een ieder weer anders is). Beetje failliette gedachte, gezien de huidige ontwikkelingen in de wereld. Niet minder plausibel, maar de manier waarop het beschreven is, is een beetje achterhaald. Oude ideeën, oud streven, herkauwd jasje. Enerzijds beperkt het zich tot Nederland, anderzijds geldt zijn boodschap wereldwijd. Maar die scheidslijn heeft ie niet duidelijk genoeg kunnen aangeven. Dat maakt het artikel dus gelijk erg simpel en weinig entourage-startend. Eerder entourage-voortzettend, waarbij het gejank van sommige moslims en het gebrek aan zelfkritiek als de entourage geldt. Vooral in het geval van de Agmadija's.


Ik voel me niet aangesproken hoor, maar het is wel duidelijk dat het vingertje in een bepaalde richting wordt gepriemd.

Als je dat vingertje in jouw richting voelt priemen, dan voel je je blijkbaar aangesproken en dus kun je ervan uitgaan dat het aan jou gericht is.

Tomas
06-05-08, 10:13
Wtf weet jij er nou van, bubblehead. Je doet veels teveel aannames, ik heb namelijk geen enkele mening gegeven over de inhoud van het artikel. Zal wel typisch atheïstengedrag zijn.


Je vist zelf erg naar het feit wie zich aangesproken voelt. En dat ben jij overduidelijk niet zelf. Althans op het eerste gezicht niet. Uiteindelijk ben jij dat wel, maar als diegene die natuurlijk geen last heeft van de vijand in zichzelf.



Maar omdat je er toch nadrukkelijk naar vist: afgezien van het gejank van deze toiletpotmoslim (tja, Agmadija-sekte, hé ...) zit er in de algemene boodschap wel wat wijze woorden die universeel gelden. Wat mij betreft is dit min of meer een oproep om je vooral niet superieur te voelen t.o.v. 'andersdenkenden' (wat voor een ieder weer anders is). Beetje failliette gedachte, gezien de huidige ontwikkelingen in de wereld. Niet minder plausibel, maar de manier waarop het beschreven is, is een beetje achterhaald. Oude ideeën, oud streven, herkauwd jasje. Enerzijds beperkt het zich tot Nederland, anderzijds geldt zijn boodschap wereldwijd. Maar die scheidslijn heeft ie niet duidelijk genoeg kunnen aangeven. Dat maakt het artikel dus gelijk erg simpel en weinig entourage-startend. Eerder entourage-voortzettend, waarbij het gejank van sommige moslims en het gebrek aan zelfkritiek als de entourage geldt. Vooral in het geval van de Agmadija's.


Ach, wat heb ik een hekel aan dat adhd geschrijf van je. Kan het gewoon niet lezen. Heb het wel geprobeerd, maar er is gewoon geen touw aan vast te knopen. Dat je minachting voelt voor sommige -voor mij wel volstrekt onduidelijke- mensen komt wel enigszins naar voren. Meer niet.



Als je dat vingertje in jouw richting voelt priemen, dan voel je je blijkbaar aangesproken en dus kun je ervan uitgaan dat het aan jou gericht is.

Ja, dat was al duidelijk. 4e keer. Terwijl 3 keer scheepsrecht heet.

illmatik
06-05-08, 10:24
Je vist zelf erg naar het feit wie zich aangesproken voelt. En dat ben jij overduidelijk niet zelf. Althans op het eerste gezicht niet. Uiteindelijk ben jij dat wel, maar als diegene die natuurlijk geen last heeft van de vijand in zichzelf.

Ik ben niet degene die zich aangesproken voelt door het stuk. Ik ageer slechts op degenen die dat wel zijn. Immers, ik heb een schoon geweten.


Ach, wat heb ik een hekel aan dat adhd geschrijf van je. Kan het gewoon niet lezen. Heb het wel geprobeerd, maar er is gewoon geen touw aan vast te knopen. Dat je minachting voelt voor sommige -voor mij wel volstrekt onduidelijke- mensen komt wel enigszins naar voren. Meer niet.

Wederom aannames. Over het niet kunnen lezen wat ik pen ligt aan jezelf.


Ja, dat was al duidelijk. 4e keer. Terwijl 3 keer scheepsrecht heet.

Ik heb het 2 keer benoemd. Tellen is ook al lastig voor je. Mutsje.

Tomas
06-05-08, 10:42
Ik ben niet degene die zich aangesproken voelt door het stuk. Ik ageer slechts op degenen die dat wel zijn. Immers, ik heb een schoon geweten.


Ja, dat zegt ik.

Dat jij uiteindelijk wel diegene bent waarvoor het stuk geschreven is, is denk ik een iets te moeilijke gedachten sprong. Kijk, de beste man schrijft het -op het eerste gezicht- voor mij en mijn soort genoten. Wij zouden nogmaals diep bij onszelf te raden moeten gaan, of we wel goed bezig zijn enzo. We zouden ons, na dit gelezen te hebben, heel bezwaard moeten voelen. Mogelijk in tranen uitbarsten en als het even kan; bekeren.

Maar hij weet heus wel dat het bij ons niet zo overkomt. Dat wij er totaal anders op zullen reageren. Wij reageren zoals je hebt kunnen constateren. Ook de standaard reactie dus.

Waarom schrijft ie het dan toch? Om jou -diegene met het schone mooie geweten- een beter gevoel te geven. Veel heb je namelijk niet in het dagelijks leven dat dit doet, maar een stukje als dit, zet jou toch even in het zonnetje. OK, wel een zonnetje dat jij alleen zelf ziet. Maar toch. Je bent even boven het gepeupel uit getild.



Wederom aannames. Over het niet kunnen lezen wat ik pen ligt aan jezelf.


Eh, nee dit was een feit wat ik schreef. Het ging over hoe ik jou epistels interpreteerde. En dat was behoorlijk feitelijk weergegeven. Beter kon ik het niet.



Ik heb het 2 keer benoemd. Tellen is ook al lastig voor je. Mutsje.

Ik heb het niet over jou. Ik ga niet tellen hoe vaak jij iets meldt. Vrij narcistisch om dat trouwens te veronderstellen. Magoed. Ik had het er over hoe vaak nu al aan je is medegedeeld dat wij snappen dat dit -in eerste instantie- aan ons gericht is. Terwijl je nog altijd lijkt te denken dat dit niet helemaal duidelijk is.

illmatik
06-05-08, 10:47
.

Gut oh gut, wat een stuiptrekkingen om er nog iets bruikbaars van te maken. Poor guy.

Tomas
06-05-08, 11:01
Gut oh gut, wat een stuiptrekkingen om er nog iets bruikbaars van te maken. Poor guy.

Ik doe hier toch echt niets anders dan mezelf herhalen. Jij ziet er iets totaal anders in?

illmatik
06-05-08, 11:04
Ik doe hier toch echt niets anders dan mezelf herhalen. Jij ziet er iets totaal anders in?

Het enige dat ik er in zie is dat je een mislukte reversed psychology-poging doet, terwijl ik in de gehele thread geen aanleiding heb gegeven om jou te doen denken dat ik me aangesproken voel door het artikel, en jij wel. Hoezeer jij je best ook doet om het te doen overkomen alsof ik me wel aangesproken voel, je hebt er geen aanleiding voor gehad. Die heb je slechts gecreëerd in je eigen hoofd.

Verder is het nogal belachelijk dat je doet alsof je me kent, getuige je aannames.

Tomas
06-05-08, 11:12
Het enige dat ik er in zie is dat je een mislukte reversed psychology-poging doet, terwijl ik in de gehele thread geen aanleiding heb gegeven om jou te doen denken dat ik me aangesproken voel door het artikel, en jij wel. Hoezeer jij je best ook doet om het te doen overkomen alsof ik me wel aangesproken voel, je hebt er geen aanleiding voor gehad. Die heb je slechts gecreëerd in je eigen hoofd.

Verder is het nogal belachelijk dat je doet alsof je me kent, getuige je aannames.

Ik doe helemaal niet alsof ik je ken. Je bent voor mij een onbekende. Die aannames waren feiten over mijzelf, zoals ik al schreef. Maar volgens mij is dat niet echt gelezen. Het vreemde is dat jij het blijkbaar wel zo ervaart.

En de rest met moeilijke woorden zoals reversed psychology enzo, ontgaat me weer. Probeer toch eens woorden te gebruiken die je zelf ook begrijpt. Dan is de kans veel groter dat ook ik je begrijp.

mark61
06-05-08, 11:21
het gejank van deze toiletpotmoslim (tja, Agmadija-sekte, hé ...) .... Vooral in het geval van de Agmadija's.

Wat is er typisch Ahmadiyya aan? Het onderscheid zich van soennietengejank doordat?

De man spreekt expliciet niet-moslims aan; jij draait er zoals gewoonlijk weer omheen.