PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulp onder militaire dwang Birma?



super ick
18-05-08, 12:51
Na de ramp in Birma wordt buitenlandse hulp geweigerd door de militaire junta aldaar. Overal zijn extra posten opgezet. Niet om de bevolking te helpen maar om te controleren of er geen buitenlandse hulptroepen het land in komen.
Nu dreigen als gevolg van de ramp zoals dakloosheid, geen schoon drinkwater, lijken die niet geborgen kunnen worden, etc, etc nog eens tienduizenden kinderen extra te sterven.

Ik vraag mij af of de militairen een gewapend conflict aandurven als er domweg westerse troepen gedropt worden onder luchtsteun om de mensen daar te helpen.
Wellicht loopt het daardoor juist extra uit de hand en zal de bevolking in opstand komen?
Zou het gerechtvaardigd zijn?

knuppeltje
18-05-08, 13:38
Na de ramp in Birma wordt buitenlandse hulp geweigerd door de militaire junta aldaar. Overal zijn extra posten opgezet. Niet om de bevolking te helpen maar om te controleren of er geen buitenlandse hulptroepen het land in komen.
Nu dreigen als gevolg van de ramp zoals dakloosheid, geen schoon drinkwater, lijken die niet geborgen kunnen worden, etc, etc nog eens tienduizenden kinderen extra te sterven.

Ik vraag mij af of de militairen een gewapend conflict aandurven als er domweg westerse troepen gedropt worden onder luchtsteun om de mensen daar te helpen.
Wellicht loopt het daardoor juist extra uit de hand en zal de bevolking in opstand komen?
Zou het gerechtvaardigd zijn?

Het zou heel dom zijn.

mark61
18-05-08, 13:44
Het zou de chaos en ellende alleen maar groter maken.

Intussen zegt men dat hulpgoederen afwerpen geen zin heeft omdat 80% verloren zal gaan, maar als dat in WOII al kon begrijp ik niet waarom dat nu niet enigszins nauwkeurig kan.

knuppeltje
18-05-08, 13:55
Intussen zegt men dat hulpgoederen afwerpen geen zin heeft omdat 80% verloren zal gaan, maar als dat in WOII al kon begrijp ik niet waarom dat nu niet enigszins nauwkeurig kan.

Dat snap ik dus ook niet.
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
Mwa, wie moet dat dan gaan doen natuurlijk, dat zal de vraag wel zijn.
Ik denk de VN, maar die kan dat alleen maar laten doen door derden, en die moeten ze dan daarvoor maar weer bereid vinden.
Bezopen boel allemaal.

mark61
18-05-08, 15:37
Dat snap ik dus ook niet.
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
Mwa, wie moet dat dan gaan doen natuurlijk, dat zal de vraag wel zijn.
Ik denk de VN, maar die kan dat alleen maar laten doen door derden, en die moeten ze dan daarvoor maar weer bereid vinden.
Bezopen boel allemaal.

Yep. Er liggen nu ik dacht 3 marineschepen voor de kust (VS, Frankrijk, Engeland(?)) met voer voor jaren aan boord, en helikopters. Als je met een helikopter niet nauwkeurig kan droppen, waarmee dan wel?

Ik vind het onbegrijpelijk.

super ick
18-05-08, 18:48
Yep. Er liggen nu ik dacht 3 marineschepen voor de kust (VS, Frankrijk, Engeland(?)) met voer voor jaren aan boord, en helikopters. Als je met een helikopter niet nauwkeurig kan droppen, waarmee dan wel?

Ik vind het onbegrijpelijk.

Als hulptroepen geweigerd worden dan zal het Birmese luchtruim ook 'gesloten' zijn. Waarschijnlijk is men bang dat de junta die helikopers uit de lucht proberen te halen. Als je het luchtruim toch in wilt moet je bereid zijn jezelf te verdedigen ook.
Kruisraketje naar binnen in het hoofdkwartier van de junta is toch wel erg verleidelijk. Of twee......

knuppeltje
18-05-08, 19:17
Als hulptroepen geweigerd worden dan zal het Birmese luchtruim ook 'gesloten' zijn. Waarschijnlijk is men bang dat de junta die helikopers uit de lucht proberen te halen. Als je het luchtruim toch in wilt moet je bereid zijn jezelf te verdedigen ook.
Kruisraketje naar binnen in het hoofdkwartier van de junta is toch wel erg verleidelijk. Of twee......

Voor mijn part 3.

Ron Haleber
18-05-08, 19:21
Kruisraketje naar binnen in het hoofdkwartier van de junta is toch wel erg verleidelijk. Of twee......

Yep! De situatie is net als Servië ten tijde van Milosowic!

Joesoef
18-05-08, 19:53
Geen moslims, geen olie en dus niet van belang.

Ron Haleber
19-05-08, 10:35
Geen moslims, geen olie en dus niet van belang.

Ja dat is typisch de moraal van de organisatie van isl. landen...

Gelukkig zijn er ook nog mensen op aarde met een humaner soort moraal!

knuppeltje
19-05-08, 11:32
Niet alles op de aardkloot draait om moslims hoor.

Daar zijn er wel veel van die vinden van wel. :confused:

mark61
19-05-08, 11:42
Yep! De situatie is net als Servië ten tijde van Milosowic!

Ik hoorde gisteren dat de NAVO clusterbommen gebruikte bij het bombardement op Novi Sad was het geloof ik. Ik vind het onbegrijpelijk. Geen militair doel (dat sowieso al) en dan ook nog de bevolking extra terroriseren. Wie verzint zulke dingen?

Jah tis off-topic ja.

Dinah_Tanger
20-05-08, 00:10
Er had allang een internationale troepenmacht aan de grenzen van Myanmar moeten staan!

Verhagen had gelijk, dat er door de VN druk moet worden uitgeoefend, maar ja praatjes vullen geen gaatjes.

Mark
20-05-08, 12:40
Er had allang een internationale troepenmacht aan de grenzen van Myanmar moeten staan!

Verhagen had gelijk, dat er door de VN druk moet worden uitgeoefend, maar ja praatjes vullen geen gaatjes.


birma is een zelfstandig land, zijn onze zaken niet.

Dinah_Tanger
20-05-08, 15:53
birma is een zelfstandig land, zijn onze zaken niet.
Ik vraag me af wie zich uberhaupt druk maakte om Myanmar (Birma) voor deze ramp. Als de storm weer is gaan liggen (letterlijk en figuurlijk) vergeten de meeste mensen Myanmar weer. Zo gaat dat met vele landen en rampen.Zo triest.

We hebben economisch of historisch geen enkele band met Birma, toch verbaas ik me soms nog wel eens over de selectieve verontwaardigheid van mensen.


Er ligt een VN-regel (ik weet niet of die al geldt of niet) die stelt dat noodhulp ook afgedwongen kan worden. Deze VN-regel is aangenomen op grond van het willens en wetens de andere kant op kijken ten tijde van de genocide in Rwanda (1994). Voor zover ik weet, is deze regel in Kosovo al eens toegepast.

mark61
20-05-08, 18:32
Ik vraag me af wie zich uberhaupt druk maakte om Myanmar (Birma) voor deze ramp. Als de storm weer is gaan liggen (letterlijk en figuurlijk) vergeten de meeste mensen Myanmar weer. Zo gaat dat met vele landen en rampen.Zo triest.

Ik denk dat het werkelijk teveel gevraagd is om je elke dag bezig te houden met de ellende van miljarden mensen. Dat kan een mens gewoon emotioneel niet aan.


We hebben economisch of historisch geen enkele band met Birma, toch verbaas ik me soms nog wel eens over de selectieve verontwaardigheid van mensen.

Ik ook, want voor deze ramp was wat er in Birma gebeurde peanuts vergeleken bij wat er in veel andere landen gebeurt. Of liever, niet die demonstraties en het neerslaan ervan waren zo erg, maar de onderdrukking van de zogeheten 'inheemse' volkeren. Daar hoor je dan weer weinig over, terwijl dat permanent is, die demonstraties af en toe.

Ik denk dat het komt doordat de dappere oppositiepolitica getrouwd was met een Brit. Iets anders kan ik niet bedenken.


Er ligt een VN-regel (ik weet niet of die al geldt of niet) die stelt dat noodhulp ook afgedwongen kan worden.

Ja, maar niet bij natuurrampen.

Dinah_Tanger
20-05-08, 18:46
[QUOTE]Ik denk dat het werkelijk teveel gevraagd is om je elke dag bezig te houden met de ellende van miljarden mensen. Dat kan een mens gewoon emotioneel niet aan.

Nee, exact, zo is het.Het is niet te doen om ons aldoor druk te maken over elke bananenrepubliek op deze aardbol.




Ik ook, want voor deze ramp was wat er in Birma gebeurde peanuts vergeleken bij wat er in veel andere landen gebeurt. Of liever, niet die demonstraties en het neerslaan ervan waren zo erg, maar de onderdrukking van de zogeheten 'inheemse' volkeren. Daar hoor je dan weer weinig over, terwijl dat permanent is, die demonstraties af en toe.
Er is zoveel onbekende ellende, terwijl de hoge pieten er echt wel genoeg van af weten.
Dat regime is bijna net zo krankzinnig als dat in Noord-Korea.



Ik denk dat het komt doordat de dappere oppositiepolitica getrouwd was met een Brit. Iets anders kan ik niet bedenken.
Hmm, zou best eens kunnen.




Ja, maar niet bij natuurrampen.
Het is ook zo frustrerend dat de VN daar niets tegen wil of kan doen. Het lijkt me toch wel handig als de VN in dit soort gevallen de macht had om in te grijpen.