PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Orang-oetan Borneo over drie jaar uitgestorven'



Olive Yao
19-05-08, 20:15
'Orang-oetan Borneo over drie jaar uitgestorven'

ANP, 7 mei 2008


De grootste populatie van orang-oetans ter wereld, op het Indonesische eiland Borneo, is binnen drie jaar uitgestorven, zo heeft het Centrum ter Bescherming van de Orang-oetan woensdag gewaarschuwd. De voornaamste oorzaak ligt bij de almaar uitbreidende palmolieplantages.

Leefden er in 2004 nog ruim 31duizend exemplaren in het tropische regenwoud van Midden-Kalimantan, nu is hun aantal gereduceerd tot nog maar twintigduizend apen, zo stelt een rapport van de natuurbeschermers.

Als de regering geen dieren gaat beschermen tegen commerciële exploitatie, illegale kap en stropers dan zou de orang-oetan op Borneo in 2011 al uitgestorven kunnen zijn, zei Hardi Baktiantoro, het hoofd van de organisatie.

Natuurgebied

Doordat de leefomgeving van de orang-oetan almaar beperkt wordt, neemt de populatie op Borneo sinds 2004 jaarlijks met zo'n vijfduizend mensapen af, aldus Baktiantoro.

Het probleem wordt nog eens vergroot door de beslissing van de Indonesische regering om 455 duizend hectare beschermd natuurgebied op te offeren voor palmolieplantages.

Reddingsactie

De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono kondigde vorig jaar bij de klimaatconferentie van Bali een grootscheepse reddingsactie voor de orang-oetan aan, maar blijkbaar ontbreekt het aan politieke steun om dat plan werkelijk door te voeren.

Gebrek aan geld voor en kennis van natuurbescherming frustreren de overheidsplannen om dieren te beschermen, liet het ministerie van bosbouw weten.

Olive Yao
19-05-08, 20:25
zie ook dokter Oetan (http://player.omroep.nl/?aflID=7022521) in Pauw en Witteman


klik (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=246292)

knuppeltje
20-05-08, 12:44
zie ook dokter Oetan (http://player.omroep.nl/?aflID=7022521) in Pauw en Witteman


klik (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=246292)

Tja, genoeg kale plekken daar ondertussen om palmbossen aan te planten voor die olie, maar dat hout van die bossen brengt meer op voor die millieumaffia dan die palmolie, dus die die moeten eerst op.
Helaas en schandelijk.

Ron Haleber
20-05-08, 14:57
Het is onvoorstelbaar dat deze fantastische dieren (voor 97% menselijk DNA) worden uitgeroeid...


Net als in Afrika dienen ze als bushmeat in restaurants...:fuckit2:


http://www.ronhaleber.nl/index_bestanden/image006.jpg

:)

http://www.ronhaleber.nl/index_bestanden/image005b.jpg

Klik op de foto of op de link voor
1. mij in Borneo met één van hen!
2. Met daarnaast mijn Marokkaanse vriend - die een groot dierenliefhebber is!

Spoetnik
20-05-08, 15:13
opgeruimd staat netjes.

H.P.Pas
20-05-08, 15:59
'Orang-oetan Borneo over drie jaar uitgestorven'




Het komen en gaan van diersoorten is normaal.

Zo is dat Mars:
Evolutionaire nieuwkomer. (http://homo.blieb.nl/data/subdomain/16/article/thumb_article2_20060102094639_pausgroot.jpg)

Joesoef
20-05-08, 17:14
Grappig dat iedereen bij zo een aap zegt 'agossiee wat erg' Ondertussen willen we wel 3x per jaar op vakatie, vliegend en dan zo goedkoop mogelijk en als het even kan nog een stedentrip. Ondertussen vullen we de vuilniszak met plastic prularia van de blokker omdat het na een half jaar niet meer werkt/ uit de mode is.
Heb ik het nog niet over terrasverwarmers ed.

Ik maak mij meer zorgen over het gedrag van mijn medemens dan om een paar apen.

knuppeltje
20-05-08, 17:22
Grappig dat iedereen bij zo een aap zegt 'agossiee wat erg' Ondertussen willen we wel 3x per jaar op vakatie, vliegend en dan zo goedkoop mogelijk en als het even kan nog een stedentrip. Ondertussen vullen we de vuilniszak met plastic prularia van de blokker omdat het na een half jaar niet meer werkt/ uit de mode is.
Heb ik het nog niet over terrasverwarmers ed.

Ik maak mij meer zorgen over het gedrag van mijn medemens dan om een paar apen.

Het gaat niet alleen om die apen.
Als het zo door gaat is er daar over enige jaren geen oerwoud meer, alleen nog kale vlaktes, of allemaal palmbos maar geen landbouw genoeg om de bevolking genoeg eten te geven.
Wordt het net als in Afrika, hongersnood bij tijden.
Het is ook voor de mensen daar een ramp.
En die volgens jou rommel van Blokker wordt niet van dat hout daar gemaakt, jouw kozijnen misschien wel.

Joesoef
20-05-08, 17:31
Het gaat niet alleen om die apen.
Als het zo door gaat is er daar over enige jaren geen oerwoud meer, alleen nog kale vlaktes, of allemaal palmbos maar geen landbouw genoeg om de bevolking genoeg eten te geven.
Wordt het net als in Afrika, hongersnood bij tijden.
Het is ook voor de mensen daar een ramp.
En die volgens jou rommel van Blokker wordt niet van dat hout daar gemaakt, jouw kozijnen misschien wel.

Maak je om mijn kozijn maar geen zorgen.


Mijn China voorbeeld gebruik ik om het ongelooflijke egoïsme en de spilzucht, verlangen naar consumeren aan te geven. Het milieu gaat om zeep doordat de mens nooit genoeg heeft en steeds meer wilt.

knuppeltje
20-05-08, 19:47
Het milieu gaat om zeep doordat de mens nooit genoeg heeft en steeds meer wilt.

Aan hardhouten kozijnen bijvoorbeeld.

Joesoef
20-05-08, 20:03
Aan hardhouten kozijnen bijvoorbeeld.


Gaat toch heen met je hout, zit je iets dwars of zo? Dat oerwoud gaat ook plat zonder teakhouten spiegels van de xenos.

knuppeltje
21-05-08, 08:15
Gaat toch heen met je hout, zit je iets dwars of zo? Dat oerwoud gaat ook plat zonder teakhouten spiegels van de xenos.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand.
Maar ik had het over kozijnen, en er zijn ook nog parketvloeren en trappen natuurlijk.
Maar wat heb jij tegen Blokker, als eens een miskoop gedaan?

Joesoef
21-05-08, 16:59
Spiegeltje spiegeltje aan de wand.
Maar ik had het over kozijnen, en er zijn ook nog parketvloeren en trappen natuurlijk.
Maar wat heb jij tegen Blokker, als eens een miskoop gedaan?

Genoeg duurzaam hout verkrijgbaar.

In China en India werken mensen in de meest barre arbeidsomstandigheden voor een fooi, duizenden sterven door ernstige aantasting van het milieu. Reden, allemaal leuke goedkope trendy spulletjes voor op de salontafel en de vensterbank.

knuppeltje
21-05-08, 18:08
Genoeg duurzaam hout verkrijgbaar.

In China en India werken mensen in de meest barre arbeidsomstandigheden voor een fooi, duizenden sterven door ernstige aantasting van het milieu. Reden, allemaal leuke goedkope trendy spulletjes voor op de salontafel en de vensterbank.

Zeker een reden om op alle natuur te letten toch, ook die oerwouden waar die apen in zitten.

Joesoef
21-05-08, 18:46
Zeker een reden om op alle natuur te letten toch, ook die oerwouden waar die apen in zitten.



Het probleem is alleen dat die paar apen mensen aan het huilen maakt en het nieuwste foldertje van de blokker of het kruidvat blij. Inconsequent.

knuppeltje
21-05-08, 18:53
Het probleem is alleen dat die paar apen mensen aan het huilen maakt en het nieuwste foldertje van de blokker of het kruidvat blij. Inconsequent.

Wat intersseert BLokker mij, waar het om gaat is dat door dat kappen van de wouden- waar dan ook, er later een totaal verwoest millieu onstaat, of er nu apen waren of niet.
Daar worden die bewoners daar alleen maar veel en veel slechter van.
Als dat niet gebeurt is daar iedereen beter af, en zijn die apen mooi meegenomen.