PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Syrië krijgt Golan terug'



Slinger
21-05-08, 13:31
'Syrië krijgt Golan terug'

Gepubliceerd op woensdag 21 mei 2008

MANAMA/ANKARA/DAMASCUS (ANP) - Syrië heeft van Israël de toezegging gekregen dat het de Golanhoogte, die Israël sinds 1967 bezet houdt, terugkrijgt. Die belofte is tijdens recente indirecte gesprekken tussen de twee naties gedaan.

Dit zei de Syrische minister van Buitenlandse Zaken Walid Muallem woensdag op bezoek in Bahrein. De indirecte gesprekken zijn op initiatief van de Turkse diplomatie op gang gebracht. Het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde woensdag berichten dat het via indirecte gesprekken bemiddelt tussen Israël en Syrië. Beide partijen willen die volgens Ankara voortzetten ,,met een open geest en met goede wil''.

Israël heeft al eerder beloofd de Golan terug te geven. Dit is niet nieuw volgens Muallem. De toenmalige Israëlische premier Yitzhak Rabin gaf in 1993 de mondelinge verzekering dat Israël zich volledig uit de bezette Golan zal terugtrekken, ook van de Syrische oevers aan de oostkant van het Meer van Galilea. Rabins opvolgers hebben dit nooit zo duidelijk tegengesproken, maar evenmin schriftelijk vastgelegd, laat staan uitgevoerd.

De Syrisch-Israëlische gesprekken van destijds strandden hierdoor in 2000. Maar zij zijn dankzij het Turkse initiatief hervat. De Syrische jurist en adviseur van het ministerie van Buitenlandse Zaken Riad Daoudi is al enkele dagen in Turkije en leidt de Syrische delegatie volgens diplomatieke bronnen in Damascus. Hij heeft volgens die bronnen nog niet met Israëlische onderhandelaars zelf gesproken

http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=925386/sc=0fecba

1973Tanger
21-05-08, 18:34
Toe maar. Dit is voor het eerst dat Slinger een positieve topic opent over de regio. Maar ondersteun je zelf ook de toezegging, of heb je nog bedenkingen?

Slinger
21-05-08, 22:48
Toe maar. Dit is voor het eerst dat Slinger een positieve topic opent over de regio. Maar ondersteun je zelf ook de toezegging, of heb je nog bedenkingen?

Ik zou er wel voorzichtig mee zijn, met dat weggeven van die Golan. Ik weet niet of met Syrië een zelfde vrede mogelijk is als met Egypte, na de ontruiming van de Sinaï. Zo niet, dan zou ik geen streepje land teruggeven

Dinah_Tanger
22-05-08, 08:00
Eerst zien, dan pas geloven.

Dinah_Tanger
22-05-08, 08:01
Ik zou er wel voorzichtig mee zijn, met dat weggeven van die Golan. Ik weet niet of met Syrië een zelfde vrede mogelijk is als met Egypte, na de ontruiming van de Sinaï. Zo niet, dan zou ik geen streepje land teruggeven


Gestolen land moet worden teruggegeven, en dat geldt ook voor het land waar de staat Israel momenteel op gevestigd is. Israel is slechts een droom van westerse imperialisten.