PDA

Bekijk Volledige Versie : Politiecommissaris getuigt in voordeel van Abu Jahjah



Marsipulami
26-05-08, 22:42
Lamine getuigt in voordeel Abou Jahjah
© Concentra Bert Hu

Het proces van Dyab Abou Jahjah (36) en Ahmed Azzuz (32) van de Arabisch Europese Liga (AEL) is maandag voor het hof van beroep in Antwerpen gestart met de getuigenis van de vroegere korpschef Luc Lamine. Die draaide in het voordeel uit van de beklaagden, die vervolgd worden voor hun rol bij de rellen in Borgerhout na de moord op Mohamed Achrak in november 2002.

"Abou Jahjah heeft mee geholpen om de betoging in goede banen te leiden", verklaarde Lamine.

Abou Jahjah en Azzuz werd in december vorig jaar tot een jaar cel veroordeeld, omdat zij de talrijk opgekomen allochtone jongeren zouden aangezet hebben tot het plegen van baldadigheden. De twee gingen in beroep. De zitting begon maandag met het getuigenverhoor van de vroegere Antwerpse korpschef Luc Lamine, die destijds ter plaatse was gegaan om de politieacties te coördineren en de gemoederen had proberen te bedaren.

Abou Jahjah had toen tegenover Lamine een tirade afgestoken. De korpschef had Abou Jahjah destijds als "één brok agressie" omschreven tegenover de leidinggevende officieren. Later leek het echter alsof Lamine een mildere houding aannam. In een interview met een weekblad had Lamine gezegd dat Abou Jahjah "voor rede vatbaar was" en dat hij toen zelfs bereid was geweest om de betoging af te leiden naar een moskee. De rechter in eerste aanleg had wel rekening gehouden met wat Lamine aanvankelijk gezegd had, maar niet met wat hij tijdens het interview verklaard had.

De advocaat van Abou Jahjah had hem daarom gedagvaard, zodat hij zelf kon komen vertellen wat er nu juist gebeurd was. De vroegere korpschef vertelde het hof dat zijn verklaring die in het strafdossier steekt, slechts een deel van het verhaal was dat hij destijds aan de leidinggevende officieren gedaan had.

"Er staan een aantal dingen niet in, zoals het feit dat dankzij Abou Jahjah en de familie van het slachtoffer de betoging werd afgeleid naar een moskee. De houding van Abou Jahjah was een beetje warm en koud. Hij heeft inderdaad die tirade afgestoken, maar naderhand heeft hij ook duidelijk meegeholpen om de betoging in goede banen te leiden", aldus Lamine.

Abou Jahjah wordt ook vervolgd voor smaad tegenover de vroegere korpschef, maar die had niet de indruk dat dat zijn bedoeling was. "Ik denk niet dat hij me wilde beledigen. Ik heb me ook nooit gesmaad gevoeld. Ik denk dat we wederzijds begrip hadden voor elkaars functie", aldus Lamine.

Na de middagpauze komen nog twee journalisten getuigen. bvb

1973Tanger
26-05-08, 22:56
Lamine getuigt in voordeel Abou Jahjah
© Concentra Bert Hu

Het proces van Dyab Abou Jahjah (36) en Ahmed Azzuz (32) van de Arabisch Europese Liga (AEL) is maandag voor het hof van beroep in Antwerpen gestart met de getuigenis van de vroegere korpschef Luc Lamine. Die draaide in het voordeel uit van de beklaagden, die vervolgd worden voor hun rol bij de rellen in Borgerhout na de moord op Mohamed Achrak in november 2002.

"Abou Jahjah heeft mee geholpen om de betoging in goede banen te leiden", verklaarde Lamine.

Abou Jahjah en Azzuz werd in december vorig jaar tot een jaar cel veroordeeld, omdat zij de talrijk opgekomen allochtone jongeren zouden aangezet hebben tot het plegen van baldadigheden. De twee gingen in beroep. De zitting begon maandag met het getuigenverhoor van de vroegere Antwerpse korpschef Luc Lamine, die destijds ter plaatse was gegaan om de politieacties te coördineren en de gemoederen had proberen te bedaren.

Abou Jahjah had toen tegenover Lamine een tirade afgestoken. De korpschef had Abou Jahjah destijds als "één brok agressie" omschreven tegenover de leidinggevende officieren. Later leek het echter alsof Lamine een mildere houding aannam. In een interview met een weekblad had Lamine gezegd dat Abou Jahjah "voor rede vatbaar was" en dat hij toen zelfs bereid was geweest om de betoging af te leiden naar een moskee. De rechter in eerste aanleg had wel rekening gehouden met wat Lamine aanvankelijk gezegd had, maar niet met wat hij tijdens het interview verklaard had.

De advocaat van Abou Jahjah had hem daarom gedagvaard, zodat hij zelf kon komen vertellen wat er nu juist gebeurd was. De vroegere korpschef vertelde het hof dat zijn verklaring die in het strafdossier steekt, slechts een deel van het verhaal was dat hij destijds aan de leidinggevende officieren gedaan had.

"Er staan een aantal dingen niet in, zoals het feit dat dankzij Abou Jahjah en de familie van het slachtoffer de betoging werd afgeleid naar een moskee. De houding van Abou Jahjah was een beetje warm en koud. Hij heeft inderdaad die tirade afgestoken, maar naderhand heeft hij ook duidelijk meegeholpen om de betoging in goede banen te leiden", aldus Lamine.

Abou Jahjah wordt ook vervolgd voor smaad tegenover de vroegere korpschef, maar die had niet de indruk dat dat zijn bedoeling was. "Ik denk niet dat hij me wilde beledigen. Ik heb me ook nooit gesmaad gevoeld. Ik denk dat we wederzijds begrip hadden voor elkaars functie", aldus Lamine.

Na de middagpauze komen nog twee journalisten getuigen. bvb


Er gloort nog hoop?

mark61
27-05-08, 00:04
Die Bellugen hebben het er maar druk mee. Dat DAJJ de moeite nog neemt.

Ron Haleber
27-05-08, 10:01
Die Bellugen hebben het er maar druk mee. Dat DAJJ de moeite nog neemt.

Je moet wel een Bellug zijn om dit politieke theater te begrijpen...

Wat met dat jaar cel verder? Is dat serieus?

In canvas meldde men dat DAJJ bij winnen de mw de burgemeester wil vervolgen!:vlammen:

Maar wat als hij verliest???

mark61
27-05-08, 10:37
Je moet wel een Bellug zijn om dit politieke theater te begrijpen...

Wat met dat jaar cel verder? Is dat serieus?

In canvas meldde men dat DAJJ bij winnen de mw de burgemeester wil vervolgen!:vlammen:

Maar wat als hij verliest???

Ja, dat was serieus. Ik was dan weer verbaasd dat DAJJ lijfelijk bij zijn beroep aanwezig was. Had ook in Lubnan kunnen blijven. Maar wil zeker terug kunnen komen?

Wat heeft Detiège of hoe heet ze ermee te maken dan? Het was toch Verhofstadt die bijkans hysterisch werd, en waardoor dit proces überhaupt plaatsvindt?

Ik wacht nog op Bourgeois die gaat beweren dat al-Manar het Antwaarps-Marokkaanse gespuis tot oproer heeft aangezet :staart:

Ron Haleber
27-05-08, 11:00
Ja, dat was serieus. Ik was dan weer verbaasd dat DAJJ lijfelijk bij zijn beroep aanwezig was. Had ook in Lubnan kunnen blijven. Maar wil zeker terug kunnen komen?

Wat heeft Detiège of hoe heet ze ermee te maken dan? Het was toch Verhofstadt die bijkans hysterisch werd, en waardoor dit proces überhaupt plaatsvindt?

Ik wacht nog op Bourgeois die gaat beweren dat al-Manar het Antwaarps-Marokkaanse gespuis tot oproer heeft aangezet :staart:


Canvas toonde o.m. een debat van Dyab met die vrouw burgem. Zij had 6 jaar geleden meteen het standpunt van de pliesie overgenomen tegen Dyab... En deed dat nu weer!

Die commissaris Lamine kon en kan voor haar blijkbaar de pot op!

Dyab zei haar bij winnen te gaan vervolgen!

Ron Haleber
27-05-08, 11:12
Dit staat op: http://belgium.arabeuropean.org/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=1

Wankele bewijzen tegen Abou Jahjah
donderdag 24 april 2008

Op 26 mei verschijnen Dyab Abou Jahjah en Ahmed Azzuz voor het hof van beroep van Antwerpen. De vermaarde historicus en socioloog Ludo De Witte bestudeerde de bewijzen, en kwam tot onthutsende conclusies.

Op 21 december 2007 werden Dyab Abou Jahjah en Ahmed Azzuz in eerste aanleg veroordeeld voor hun vermeende aandeel in de rellen die op 26 en 27 november 2002 uitbraken in Antwerpen na de moord op de islamleraar Mohamed Achrak. Ze kregen zware straffen: één jaar effectieve opsluiting en een schadevergoeding van meer dan 5000 euro.


De uitspraak kwam er vijf jaar na de feiten, op basis van bewijsmateriaal dat op tal van punten grote vragen oproept.


Of men nu van Abou Jahjah en zijn Arabisch-Europese Liga (AEL) houdt of niet, je kunt er moeilijk omheen dat de politiek, de media, het gerecht, de politie en de inlichtingendiensten hard hebben geprobeerd om de man in diskrediet te brengen.


Na vijf jaar speurwerk werd uiteindelijk maar één klacht overgehouden: het aanzetten tot rellen en weerspannigheid tegen de politie, in de nasleep van de moord op Mohamed Achrak. Het dossier, bijna 4000 bladzijden dik, is een lege doos. Met uitzondering van de verklaringen van twee agenten.


De kroongetuige is een politieagent van Marokkaanse afkomst die Abou Jahjah in het Arabisch zou hebben horen oproepen tot verzet. In het vonnis staat: 'A.A., lid van het Bravo-peloton bij de ordedienst en de Arabische taal machtig, had de opruiende taal van Abou Jahjah verstaan. Deze riep: "Laat u niet doen door de politie. Er is maar één God, Allah genaamd. Blijf samen, samen zijn wij sterk tegen de politie. Al wie ons niet volgt, is een schijnheilige, zij (de politie) zijn de oorzaak van de dood van onze broeder, vecht terug!" Abou Jahjah voerde met zijn groep vervolgens een charge uit op het kordon van de politie. Op dat ogenblik werd de collectieve pepperspray ingezet.'


In het vonnis staat ook: 'Er is geen reden om aan de verklaring van inspecteur A., die zeer formeel is over hetgeen hij hoorde, te twijfelen.'


Kort door de bocht

Wie het dossier aandachtig doorleest, komt echter tot de conclusie dat de rechtbank kort door te bocht gaat. Dit zijn enkele van de meest markante vaststellingen:


Ten eerste. De verklaring van A.A. waaruit de rechters citeren is een aangepaste versie van een eerste verklaring die hij kort na de feiten heeft afgelegd. Op 27 november, de dag na de vermeende feiten, verklaarde A. dat hij had 'menen te begrijpen' dat de AEL-leider die woorden had gebruikt.


Abou Jahjah werd opgesloten, maar de raadkamer liet hem enkele dagen later vrij, onder meer omdat de verklaring van A. te vaag was. Op instructie van de onderzoeksrechter werd enkele weken later een nieuwe verklaring afgenomen van A. Daarin stelde die wel degelijk heel zeker te zijn dat Abou Jahjah die woorden had uitgesproken.


Ten tweede. In 2006 blikte Luc Lamine in Humo (31/10/2006) terug op de gebeurtenissen. Lamine was in 2002 korpschef van de Antwerpse politie, en werkt inmiddels als adviseur-generaal van de federale politie. Dit is wat Lamine over de rol van Abou Jahjah zei:


'HUMO: U hebt met Abou Jahjah op straat, voor het oog van de camera, gediscussieerd.

LUC LAMINE: Ik heb stoïcijns geluisterd - geen woord heb ik gezegd. (...) Na de tirade van Jahjah, toen de camera's wegdraaiden, heb ik gezegd: "Abou, alstublieft, dit hebben we binnenkort niet meer onder controle. Leid de betoging af naar een moskee of er komen vodden van." Hij hééft dat gedaan. Jahjah was voor rede vatbaar. (...) Als ik zie met wat voor ijver het parket Jahjah opjaagde, heb ik mijn bedenkingen. Ze vorderden honderdvijftig agenten op om hem te arresteren, op het moment dat de stad in vuur en vlam stond. Ik vond die aanhouding onnodig, nutteloos en risicovol, maar het parket wou laten zien wie er de baas was in de stad. Ik heb daarover woorden gehad met het parket, jazeker. (...) Ze verdachten Jahjah van een resem criminele activiteiten. Ik: "Welke dan? Het belemmeren van het verkeer op de Turnhoutsebaan? Gaan jullie hem daarvoor vervolgen, misschien?"'

De verklaring van Lamine, die A. tegenspreekt, zit niet in het strafdossier.


Ten derde. Volgens het vonnis heeft Abou Jahjah, kort nadat hij de opruiende woorden zou hebben gesproken, een charge op het kordon van de politie geleid, waarna de politie collectieve pepperspray zou hebben gebruikt. De rechters steunen daarvoor op een verklaring van commissaris David Sannen (pv 114052/02).


Het is echter vreemd dat noch A., noch Luc Lamine in zijn verklaringen zegt dat Abou Jahjah een charge leidde en dat er met collectieve pepperspray is gereageerd. In het overzicht van de interne politiecommunicatie is geen sprake van de charge, noch van het gebruik van collectieve pepperspray.


Toespraak

En misschien wel het krachtigste argument ten voordele van Abou Jahjah is zijn toespraak in de moskee, later die avond van de 26e november. De AEL-leider zegt dat hij er tot kalmte heeft opgeroepen. Waarom is dat niet onderzocht? Als Abou Jahjah echt tot geweld zou willen aansporen, dan zou hij het toch zeker ook daar hebben gedaan, onttrokken aan het oog van camera's en journalisten?


De interne politiecommunicatie bevestigt echter dat de toestand kalmeerde toen de groep met Abou Jahjah in de moskee was, en ook: '21.42 uur: Mensen verlaten druppelsgewijs de moskee. Alles blijft rustig' ('Kanaal 2 (intra muros), 26/11/2002', in pv 113082/02). Er was een agent in burger in de moskee. Waarom zit er geen verslag van Abou Jahjahs optreden in de moskee in het dossier?


Valse verklaring?

In Antwerpen, en vooral onder allochtonen, doet het gerucht de ronde dat de verklaring van A.A. vals is. Enkele agenten zegden ons enige tijd geleden hetzelfde, maar uit angst voor represailles durfde niemand daarover een verklaring af te leggen, ook niet anoniem. Onlangs was een agent, gechoqueerd door de uitspraak in eerste aanleg, daar toch toe bereid.




VERKLARING van een politieagent die op 26 november 2002 op de Turnhoutsebaan in Antwerpen dienst had.


De avond van 26 november 2002, nadat er in Antwerpen rellen waren ontstaan, na de moord op Mohamed Achrak, was ik als politieagent de ganse tijd aanwezig, vanaf de aankomst van Abou Jahjah tot aan zijn vertrek. Ik was de ganse tijd in zijn buurt.

Ik heb Abou Jahjah op geen enkel moment een grote groep jongeren weten toespreken, behalve één keer, toen hij zei: 'Laat je niet vangen. Blijf rustig.' Een politieagent heeft pepperspray gebruikt, niet om te reageren op een charge van Abou Jahjah en de jongeren, maar als provocatie. Abou Jahjah heeft die avond op een professionele wijze de gemoederen willen bedaren.

De allochtone agent die een bezwarende verklaring over Abou Jahjah heeft afgelegd, was niet in de buurt. Die jongen was pas afgestudeerd van de politieschool, en heeft zich wellicht laten misbruiken om een valse verklaring af te leggen. Ik weet dat ook andere allochtone agenten onder druk zijn gezet om zo'n valse verklaring af te leggen.

Ik leg deze verklaring af omdat ik zwijgen niet kan verzoenen met mijn geweten. Ik ben bereid hierover voor de rechtbank te getuigen als mijn anonimiteit wordt gewaarborgd.

Het vonnis in de zaak-Abou Jahjah steunt dus op twee verklaringen à charge: die van A.A. (over de opruiende taal) en die van David Sannen (over de charge). Het dossier bevat geen enkel spoor van een onderzoeksdaad à decharge van Abou Jahjah.


De rechtbank van eerste aanleg had daar blijkbaar geen problemen mee, en oordeelde dat met dit onderzoek alles was gezegd. Politie en justitie hebben zichzelf in de vernieling gereden en dreigen deze zaak, voor het hof van beroep of op een hoger rechtsniveau, als een boemerang terug in het gezicht te zullen krijgen.


(LDW) www.kack.be

mark61
27-05-08, 11:36
Ach-ter-lijk.

Wat is dit, een prestigeslag? Het gerecht kan niet meer terug?

Lijkt wel een Dreyfussaffaire.

Daluurman
27-05-08, 12:47
AbuNehNeh is een wolf in schaapskleren.

Ron Haleber
27-05-08, 13:16
Ach-ter-lijk.

Wat is dit, een prestigeslag? Het gerecht kan niet meer terug?

Lijkt wel een Dreyfussaffaire.

Vanuit de stukken zou het gerecht toch tot vrijspraak moeten komen - vanwege de zeer twijfelachtige uitspraken tegen Dyab...

Maar ja, dit is België en daar is alles mogelijk!

Annexeren die Vlaamse hap van Mars...

Patatje oorlog...:auw:

Ron Haleber
27-05-08, 13:19
AbuNehNeh is een wolf in schaapskleren.

Ahhh, echt weer iemand die een aanwinst is voor Maroc.nl!

Oordeelt over iemand waar hij de ballen van weet!:motorzaag

1973Tanger
27-05-08, 13:31
Vanuit de stukken zou het gerecht toch tot vrijspraak moeten komen - vanwege de zeer twijfelachtige uitspraken tegen Dyab...

Maar ja, dit is België en daar is alles mogelijk!

Annexeren die Vlaamse hap van Mars...

Patatje oorlog...:auw:


Helemaal als je bedenkt dat een verklaring van een enkele agent domweg geen gewicht in de schaal legt. Buiten het feit dat de agent partijdig is en er geen andere onafhankelijke getuigenverklaringen zijn. Meer een teken dat het hele belgische gerechtelijke apparaat de container in moet. Echt een lachertje dat het belgische OM haar hoop en zegen in deze zaak op een nietszeggende getuigenverklaring legt.

Ron Haleber
28-05-08, 14:03
achtergrond via vandaag:

Help Archief Print E-mail dinsdag 27 mei 2008 | Bron: belga
AEL onderneemt stappen tegen Antwerpse politie
Vandaag in De StandaardLamine toont begrip voor Abou Jahjah

Uit het archief26/05/08: 'Als ik veroordeeld word, is België geen democratie'
26/05/08: De AEL-generatie spreekt
26/01/08: 'Abou Jahjah gedemoniseerd'




ANTWERPEN - De Arabisch Europese Liga (AEL) gaat juridische stappen ondernemen tegen het Antwerpse politiekorps, dat ze verwijt racistisch te hebben opgetreden bij de rellen in Borgerhout na de moord op Mohammed Achrak eind 2002.

De AEL baseert zich daarvoor op de weblog van Bart Debie, de ex-commissaris van de Antwerpse politie en gemeenteraadslid van Vlaams Belang.

In zijn weblog stelt Debie dat agenten de opdracht hadden gekregen om hardhandig op te treden tegen groepen Marokkanen in Borgerhout. Het zou geen rol gespeeld hebben of ze iets verkeerd deden of niet. Het volstond volgens Debie om Marokkaan te zijn om hardhandig aangepakt en opgepakt te worden.

Debie deed die uitlatingen op zijn weblog naar aanleiding van de getuigenis van de vroegere korpschef Luc Lamine op het AEL-proces maandag. Volgens de AEL tonen de woorden van Debie eens te meer aan 'hoe systematisch en structureel racisme zit ingebakken in het Antwerpse politiekorps'.

'Politieracisme'

De AEL heeft de tekst van ex-commissaris laten vastleggen door een gerechtsdeurwaarder en zal er naar eigen zeggen voor zorgen dat er juridische stappen worden ondernomen door mensen die destijds aanwezig waren en het slachtoffer werden van dit 'politieracisme'.

'We zullen tevens laten uitzoeken of het mogelijk is om hogere functionarissen of andere politieke verantwoordelijken hiervoor te laten vervolgen', klinkt het.

Vandaag bevestigde het Hof van Cassatie het arrest van het Antwerpse Hof van Beroep, dat Debie had veroordeeld tot vier jaar cel, waarvan één jaar effectief. Debie heeft zich schuldig gemaakt aan racisme, het vervalsen van pv’s, geweld tegen arrestanten en verduistering van een laptop. dsl

Ron Haleber
28-05-08, 14:14
vervolg:

di 27/05/08 20:24 - De voormalige Antwerpse politiecommissaris Bart Debie is definitief veroordeeld wegens buitensporig geweld en racisme. Het Hof van Cassatie heeft zijn veroordeling bevestigd.

Bart Debie, die nu partijmedewerker is van Vlaams Belang, kreeg in beroep 1 jaar effectieve celstraf omdat hij als politiecommissaris geweld had gebruikt tegen vijf leden van een Turkse familie.

Debie is ook voor vijf jaar uit zijn politieke rechten ontzet.

Nu zijn veroordeling bevestigd is, zal hij moeten opstappen als gemeenteraadslid in Antwerpen. Provinciegouverneur Cathy Berx zal daarvoor een procedure opstarten.

Vlaams Belang blijft Debie wel steunen; hij blijft actief als partijmedewerker.

Op zijn website houdt Debie vol dat hij zichzelf niet te verwijten heeft en dat hij Antwerpen een stuk leefbaarder en veiliger heeft gemaakt. "Nu zal ik evenwel het boetekleed aantrekken. Ik zal alle schadevergoedingen netjes betalen", belooft hij.

Hij kondigt ook aan dat hij binnen de week verhuist uit Antwerpen. "Ik betaal niet langer gemeentebelastingen aan dictator Janssens. Maar die laatste is nog lang niet van me af", dreigt hij nog.

Ron Haleber
28-05-08, 14:33
Overzicht van vandaag:

- 14u32:01


Proces AEL mogelijk gebaseerd op valse verklaring

Abou Jaja.
De rechter in eerste aanleg zou zich bij de veroordeling van Dyab Abou Jahjah (36) en Ahmed Azzuz (32) van de Arabisch Europese Liga (AEL) laten leiden hebben door een valse verklaring van politie-inspecteur A.A. Dat beweert althans socioloog Ludo De Witte, die deze namiddag kwam getuigen voor het hof van beroep in Antwerpen.

Opruiende taal

Politie-inspecteur A.A. had in een proces-verbaal verklaard dat hij Abou Jahjah in het Arabisch opruiende taal had horen roepen tegen een grote groep jongeren: "Laat u niet doen door de politie, er is maar één God Allah genaamd. Blijf samen, samen zijn wij sterk tegen de politie. Al wie ons niet volgt, is een schijnheilige, zij (de politie) zijn de oorzaak van de dood van onze broeder, vecht terug!"

Abou Jahjah heeft altijd ontkend dat hij dat gezegd heeft, maar de rechter in eerste aanleg twijfelde niet aan het waarheidsgehalte van A.A.'s verklaring. Onterecht, vindt socioloog Ludo De Witte. Hij publiceerde op 23 april 2008, vier maanden na de veroordeling van Abou Jahjah en Azzuz, een artikel in Knack waarin hij een politieagent anoniem aan het woord laat.

Tot kalmte aangemaand
"Hij vertelde me dat A.A. niet eens in de buurt van Abou Jahjah was. Mijn anonieme bron was dat wel, vanaf het moment dat Abou Jahjah op de Turnhoutsebaan aankwam, totdat hij weer vertrok. Hij had volgens hem slechts één keer een groepje jongeren aangesproken, maar hij zegde alleen maar dat ze zich rustig moesten houden. Hij gebruikte nooit opruiende taal", aldus De Witte.

A.A. en nog een collega zouden van bovenuit onder druk zijn gezet om een belastende verklaring over Abou Jahjah af te leggen. De bron van De Witte zou uit angst voor represailles jarenlang gezwegen hebben.
"Het gaat niet alleen om dubieuze verklaringen van die twee agenten, maar ook om verschillende andere agenten die bij het opstellen van die verklaringen betrokken waren. Er heerste onder de politie een algemene sfeer die niet bepaald gunstig was voor de AEL. Dan is het toch begrijpelijk dat mijn bron liever zweeg dan zijn job in gevaar te brengen. Hij was echter zo gechoqueerd door het vonnis van de eerste rechter, dat hij besloot om zijn stilzwijgen te breken", getuigde De Witte.

Stem verheffen

Korpschef Luc Lamine verklaarde eerder op de dag al dat hij er geen weet van had dat er druk zou zijn uitgeoefend. "Ik weet alleen dat een agent mij verteld heeft dat hij Abou Jahjah opruiende taal had horen spreken en ik heb hem toen de raad gegeven om daar een proces-verbaal over op te stellen. Welke agent dat was, weet ik niet meer."

Naast Ludo De Witte kwam deze namiddag ook journalist Jef Lambrecht getuigen. Hij was op de plaats van de feiten, maar had Abou Jahjah nooit zijn stem horen verheffen. Hij had hem ook geen menigte zien ophitsen.

Op 8 september voortzetten

Door allerlei (technische) problemen sleepten de getuigenverhoren urenlang aan en was de dag al te vergevorderd om nog aan het rekwisitoor te beginnen.

Abou Jahjah vliegt bovendien op 31 mei terug naar Libanon, waar hij woont en werkt.

De zaak wordt daarom op 8 september voortgezet. (belga/ka)
26/05/08 19u33

1973Tanger
28-05-08, 15:03
Overzicht van vandaag:

- 14u32:01


Proces AEL mogelijk gebaseerd op valse verklaring

Abou Jaja.
De rechter in eerste aanleg zou zich bij de veroordeling van Dyab Abou Jahjah (36) en Ahmed Azzuz (32) van de Arabisch Europese Liga (AEL) laten leiden hebben door een valse verklaring van politie-inspecteur A.A. Dat beweert althans socioloog Ludo De Witte, die deze namiddag kwam getuigen voor het hof van beroep in Antwerpen.

Opruiende taal

Politie-inspecteur A.A. had in een proces-verbaal verklaard dat hij Abou Jahjah in het Arabisch opruiende taal had horen roepen tegen een grote groep jongeren: "Laat u niet doen door de politie, er is maar één God Allah genaamd. Blijf samen, samen zijn wij sterk tegen de politie. Al wie ons niet volgt, is een schijnheilige, zij (de politie) zijn de oorzaak van de dood van onze broeder, vecht terug!"

Abou Jahjah heeft altijd ontkend dat hij dat gezegd heeft, maar de rechter in eerste aanleg twijfelde niet aan het waarheidsgehalte van A.A.'s verklaring. Onterecht, vindt socioloog Ludo De Witte. Hij publiceerde op 23 april 2008, vier maanden na de veroordeling van Abou Jahjah en Azzuz, een artikel in Knack waarin hij een politieagent anoniem aan het woord laat.

Tot kalmte aangemaand
"Hij vertelde me dat A.A. niet eens in de buurt van Abou Jahjah was. Mijn anonieme bron was dat wel, vanaf het moment dat Abou Jahjah op de Turnhoutsebaan aankwam, totdat hij weer vertrok. Hij had volgens hem slechts één keer een groepje jongeren aangesproken, maar hij zegde alleen maar dat ze zich rustig moesten houden. Hij gebruikte nooit opruiende taal", aldus De Witte.

A.A. en nog een collega zouden van bovenuit onder druk zijn gezet om een belastende verklaring over Abou Jahjah af te leggen. De bron van De Witte zou uit angst voor represailles jarenlang gezwegen hebben.
"Het gaat niet alleen om dubieuze verklaringen van die twee agenten, maar ook om verschillende andere agenten die bij het opstellen van die verklaringen betrokken waren. Er heerste onder de politie een algemene sfeer die niet bepaald gunstig was voor de AEL. Dan is het toch begrijpelijk dat mijn bron liever zweeg dan zijn job in gevaar te brengen. Hij was echter zo gechoqueerd door het vonnis van de eerste rechter, dat hij besloot om zijn stilzwijgen te breken", getuigde De Witte.

Stem verheffen

Korpschef Luc Lamine verklaarde eerder op de dag al dat hij er geen weet van had dat er druk zou zijn uitgeoefend. "Ik weet alleen dat een agent mij verteld heeft dat hij Abou Jahjah opruiende taal had horen spreken en ik heb hem toen de raad gegeven om daar een proces-verbaal over op te stellen. Welke agent dat was, weet ik niet meer."

Naast Ludo De Witte kwam deze namiddag ook journalist Jef Lambrecht getuigen. Hij was op de plaats van de feiten, maar had Abou Jahjah nooit zijn stem horen verheffen. Hij had hem ook geen menigte zien ophitsen.

Op 8 september voortzetten

Door allerlei (technische) problemen sleepten de getuigenverhoren urenlang aan en was de dag al te vergevorderd om nog aan het rekwisitoor te beginnen.

Abou Jahjah vliegt bovendien op 31 mei terug naar Libanon, waar hij woont en werkt.

De zaak wordt daarom op 8 september voortgezet. (belga/ka)
26/05/08 19u33


Dat het berustte op valse verklaringen was te verwachten. Nu nog even als de wiedeweerga proberen in contact met Abu Jajah te komen, eer hij naar Libanon vertrekt, anders daar bij hem proberen een rentree te peilen. :gsm:

Ron Haleber
28-05-08, 15:50
Dat het berustte op valse verklaringen was te verwachten. Nu nog even als de wiedeweerga proberen in contact met Abu Jajah te komen, eer hij naar Libanon vertrekt, anders daar bij hem proberen een rentree te peilen. :gsm:


Tanjawi, je kunt tegen je baas Cohen zeggen dat je meteen naar Zaventem moet reizen voor een urgente dienstreis! Hij leent je wel zijn dienstauto met chauffeur!:fplayer:


Nu wreekt zich jouw grote fout dat je tegen de zelforganisaties bent - Dat nam ik je erg kwalijk! ... Anders was het een peuleschilletje!:boogie:

1973Tanger
28-05-08, 18:22
Tanjawi, je kunt tegen je baas Cohen zeggen dat je meteen naar Zaventem moet reizen voor een urgente dienstreis! Hij leent je wel zijn dienstauto met chauffeur!:fplayer:


Nu wreekt zich jouw grote fout dat je tegen de zelforganisaties bent - Dat nam ik je erg kwalijk! ... Anders was het een peuleschilletje!:boogie:

Nou Abu Jajah is alles dan een zelforganisatie. Hij is de enige die ooit bewezen heeft ballen te bezitten. Ik zal hem zeker feliciteren bij zijn aankomende nietig verklaring van alle rechtsvervolgingen.

1973Tanger
29-05-08, 16:20
Ik had gisterenavond (alhoewel ik hem persoonlijk niet ken), tevergeefs geprobeerd contact met hem te leggen. Maar ik kwam niet verder dan vrienden en kennissen. Gezien hij verplichtingen in Libanon heeft, gaat dat natuurlijk voor. Ik had in ieder geval verzocht mijn visitekaartje af te geven, mochten zijn handen en keel weer gaan jeuken.