PDA

Bekijk Volledige Versie : Gastheer in Saudi-Arabië: 'Eet of ik schiet je dood'



Olive Yao
27-05-08, 20:06
Gastheer in Saudi-Arabië: 'Eet of ik schiet je dood'


Voor Arabieren geldt: hoe je je gasten behandelt staat symbool voor wie je bent. Niet gek dus dat gastvrijheid hoog staat aangeschreven in de Arabische wereld en dat gastvrijheid afslaan als zeer onbeleefd wordt gezien.

Dat leidt soms tot gekke situaties. In Saudi-Arabië werd een gastheer onlangs zo boos toen zijn gasten een maaltijd weigerden, dat hij een vuurwapen trok en dreigde het gezelschap neer te schieten als ze niet zouden eten.

Het gezelschap kwam langs om de hand van de man zijn dochter te vragen toen bleek dat de dame in kwestie al aan iemand beloofd was. Teleurgesteld sloeg het gezelschap de uitnodiging voor een maaltijd af. Maar dat kon de gastheer niet laten gebeuren.

Terwijl hij zijn vuurwapen op de groep gasten gericht hield, dwong hij ze de aangeboden maaltijd te nuttigen. Die bleek, ondanks de gespannen sfeer, goed te smaken.

Bron: redactie Maroc.NL

knuppeltje
27-05-08, 20:08
Gastheer in Saudi-Arabië: 'Eet of ik schiet je dood'


Voor Arabieren geldt: hoe je je gasten behandelt staat symbool voor wie je bent. Niet gek dus dat gastvrijheid hoog staat aangeschreven in de Arabische wereld en dat gastvrijheid afslaan als zeer onbeleefd wordt gezien.

Dat leidt soms tot gekke situaties. In Saudi-Arabië werd een gastheer onlangs zo boos toen zijn gasten een maaltijd weigerden, dat hij een vuurwapen trok en dreigde het gezelschap neer te schieten als ze niet zouden eten.

Het gezelschap kwam langs om de hand van de man zijn dochter te vragen toen bleek dat de dame in kwestie al aan iemand beloofd was. Teleurgesteld sloeg het gezelschap de uitnodiging voor een maaltijd af. Maar dat kon de gastheer niet laten gebeuren.

Terwijl hij zijn vuurwapen op de groep gasten gericht hield, dwong hij ze de aangeboden maaltijd te nuttigen. Die bleek, ondanks de gespannen sfeer, goed te smaken.

Bron: redactie Maroc.NL

Das nog eens wat anders dan één koekje bij de thee. :wink:

Olive Yao
27-05-08, 20:14
Dit komt vaker voor.

Een reiziger in Saudi Arabië ruim een halve eeuw geleden (toen het land veel primitiever was, het is in een halve eeuw in veel opzichten enorm veranderd) meldt in een boek dat hij een maaltijd afsloeg en dat de gastheer toen dreigde zijn vrouw te verstoten wat in effect gelijk stond aan een doodvonnis.

Wilfred Thesiger heette die reiziger, engelsman. Heeft veel gereisd en erover geschreven.



p. s. "de man zijn dochter" is slecht nederlands, redactie moet goed nederlands schrijven

knuppeltje
27-05-08, 20:37
Wilfred Thesiger heette die reiziger, engelsman. Heeft veel gereisd en erover geschreven.

Wifred Thesiger, de laatste grote schrijvende ontdekkingsreiziger die vele jaren door de Arabische wereld trok. Schreef eerst het fantastisch boek 'Arabian Sands' over zijn trektochten door de inmens grote zandbak van SA, genaamd 'Het lege Kwartier', wat hij stiekum moest doen want buitenlanders mochten wegens alle stammentwisten daar destijds helemaal niet van koning Feisal komen.
Later schreef hij het even fantastische boek 'The Marsh-Arabs' over zijn vele omzwervingen door de moerassen van Zuid Irak totdat de staatsgreep uitbrak.
Heb je die gelezen Olive?

Olive Yao
27-05-08, 21:39
Wifred Thesiger, de laatste grote schrijvende ontdekkingsreiziger die vele jaren door de Arabische wereld trok. Schreef eerst het fantastisch boek 'Arabian Sands' over zijn trektochten door de inmens grote zandbak van SA, genaamd 'Het lege Kwartier', wat hij stiekum moest doen want buitenlanders mochten wegens alle stammentwisten daar destijds helemaal niet van koning Feisal komen.
Later schreef hij het even fantastische boek 'The Marsh-Arabs' over zijn vele omzwervingen door de moerassen van Zuid Irak totdat de staatsgreep uitbrak.
Heb je die gelezen Olive?

De titel weet ik niet meer. Een vriendin van me heeft het boek en ik las er bij haar steeds in. Vind het ongelofelijk, hoe die mensen leefden nog maar een halve eeuw geleden.

Over de moerasbewoners in Irak hoor je af en toe wat, ze schijnen zwaar te lijden te hebben onder gedeeltelijke drooglegging van de moerassen, en ja, The Marsh-Arabs zie ik bij deze als een aanrader.

Daluurman
28-05-08, 06:46
Die bleek, ondanks de gespannen sfeer, goed te smaken.

Gelukkig.

knuppeltje
28-05-08, 08:40
De titel weet ik niet meer. Een vriendin van me heeft het boek en ik las er bij haar steeds in. Vind het ongelofelijk, hoe die mensen leefden nog maar een halve eeuw geleden.

Over de moerasbewoners in Irak hoor je af en toe wat, ze schijnen zwaar te lijden te hebben onder gedeeltelijke drooglegging van de moerassen, en ja, The Marsh-Arabs zie ik bij deze als een aanrader.

Inderdaad ongelooflijk, maar toch waar.
Sadam heeft ooit al die moerassen laten droogleggen om de shiïten daar makkelijker onder de duim te houden. Niemand hoopte dat dat nog te herstellen zou zijn. Maar het ongelooflijke is toch gebleken, men heeft ze voor een heel groot gedeelte weer onder water gezet en nu lijkt het weer bijna als vroeger, afgezien dan van de ondertussen veranderde leefgewoonten van de bewoners, maar dat was al aan de gang toen Thesiger er rondtrok schreef die.
Alleen al om de foto's is Marsh Arabs fantastisch, maar wat Thesiger verelt over de cultuur van die bevolking maakt het nog fantastischer. Zoals je zegt een aanrader, en met stip, maar dat is Dessert Sands eigenlijk ook.

Joesoef
28-05-08, 16:37
Blauwe bonen.

Aït Ayt
28-05-08, 16:51
Terwijl hij zijn vuurwapen op de groep gasten gericht hield, dwong hij ze de aangeboden maaltijd te nuttigen. Die bleek, ondanks de gespannen sfeer, goed te smaken.



alsof je met een geladen geweer tegen je hoofd durft te zeggen dat het eten vd gastheer eigenlijk toch niet zo lekker smaakt..

MackDaddy
28-05-08, 18:18
Ik vraag me af of ie zou hebben geschoten als ze weigerden te eten.
Het zit me dwars!

Brains in the a$$, stupid moron!