PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgisch Minister samen met soldaten op bedevaart naar Lourdes



Marsipulami
27-05-08, 22:46
YouTube - Lourdes

Slinger
28-05-08, 05:17
YouTube - Lourdes (http://www.youtube.com/watch?v=1bX6zpJLz50)

Tsja, ook in de 21e eeuw blijft bijgeloof nog een hardnekkig verschijnsel. De mensen willen bedrogen worden...

knuppeltje
28-05-08, 08:45
Tsja, ook in de 21e eeuw blijft bijgeloof nog een hardnekkig verschijnsel. De mensen willen bedrogen worden...

U zei?

mark61
28-05-08, 08:57
Jah, ik heb het gezien. 's Avonds zuipen en brullen.

Op de vraag hoe de boodschap van Maria van 'vrede en gerechtigheid' precies door een leger werd uitgevoerd kwam het antwoord 'euh, tis een gecompliceerde kwestie bladiebla.'


Frappant altijd hoe met name papen staan te gillen over abortus, maar het totaal geen probleem vinden om reeds reëel existerende mensen af te maken.

Militaire bedevaart. Een gotspe.

Slinger
28-05-08, 09:24
U zei?


De katholieke kerk speelt al sinds de middeleeuwen in op het bijgeloof van de mensen. Dat weet jij toch ook wel!

knuppeltje
28-05-08, 09:28
De katholieke kerk speelt al sinds de middeleeuwen in op het bijgeloof van de mensen. Dat weet jij toch ook wel!

Zij alleen, of doen daar alle leiders van meer geloven aan mee.
Laat me raden, natuurlijk niet de joden, die doen niet aan sprookjes.

Marsipulami
28-05-08, 10:19
De video hierboven bewijst in ieder geval dat het katholicisme de gezelligste godsdienst is op de planeet. :cola::fpiraat:

knuppeltje
28-05-08, 10:24
De video hierboven bewijst in ieder geval dat het katholicisme de gezelligste godsdienst is op de planeet. :cola::fpiraat:

Tja, alleen niet voor jongetjes toch.
Vroeger waren de joden in Spanje er ook niet blij mee denk, laat stan de Katharen, Hussieten, moslims etc etc etc.
Zelf die geinige heksen waren voor die gezelligerds niet veilig.
Tis natuurlijk maar net wat je gezellig noemt

Slinger
28-05-08, 10:48
Zij alleen, of doen daar alle leiders van meer geloven aan mee.
Laat me raden, natuurlijk niet de joden, die doen niet aan sprookjes.

In het christendom zijn de roomsen het meest bijgelovig, veel meer dan protestanten, bijvoorbeeld.

Natuurlijk moet jij weer over het jodendom beginnen. Wederom vraag ik me af waar jouw gepreoccupeerdheid met de Joden toch vandaan komt.

Slinger
28-05-08, 10:49
De video hierboven bewijst in ieder geval dat het katholicisme de gezelligste godsdienst is op de planeet. :cola::fpiraat:

Gezellig is het lang niet altijd geweest, en in sommige gevallen nog niet.

1973Tanger
28-05-08, 10:55
YouTube - Lourdes (http://www.youtube.com/watch?v=1bX6zpJLz50)

Ah, ik zie dat de belgische minister van landsverdediging tijdens de mis een djelabah droeg.

Charlus
28-05-08, 11:01
De video hierboven bewijst in ieder geval dat het katholicisme de gezelligste godsdienst is op de planeet. :cola::fpiraat:
Dat vind ik wel een aannemelijke claim. Gerard Reve is destijds niet voor niks katholiek geworden. Protestantisme vond hij maar een kale bedoening.

knuppeltje
28-05-08, 12:52
In het christendom zijn de roomsen het meest bijgelovig, veel meer dan protestanten, bijvoorbeeld.

Natuurlijk moet jij weer over het jodendom beginnen. Wederom vraag ik me af waar jouw gepreoccupeerdheid met de Joden toch vandaan komt.

Ach, ik had het volgens mij ook over de Katharen en de Hussieten, volgens mij waren dat geen joden.
En van die arme heksen ben ik ook al niet zeker.
En onder etc etc kun je dan ook nog die brave kruistochtgangers scharen die bij de eerste de beste keer alles uitmoordden en in de fik staken wat ze tegen kwamen. Of al die brave bisschopjes in Zuid Amerika die met de kolonelletjes heulden bijvoorbeeld.
Das allemaal wel lang geleden, maar die jongetjes waarmee ze tegenwoordig mee in het nieuws zijn, zijn volgens mij ook niet allemaal joodjes, als ze het al zijn natuurlijk.
Over gepreoccupeerdheid- volgens mij ben jij een beetje leesblind of kwaadwillend, kies maar uit.

Marsipulami
29-05-08, 06:20
Frappant altijd hoe met name papen staan te gillen over abortus, maar het totaal geen probleem vinden om reeds reëel existerende mensen af te maken.

Deel twee van deze zin is een loze bewering die nergens op slaat. Maar dat wist je zelf ook wel.



Militaire bedevaart. Een gotspe.

Militairen kunnen best wel goede gelovigen zijn. In sommige omstandigheden kan een defensieve oorlog gerechtvaardigd zijn. Wie iets anders beweert is hypocriet, minstens wereldvreemd.

Marsipulami
29-05-08, 06:25
De katholieke kerk speelt al sinds de middeleeuwen in op het bijgeloof van de mensen. Dat weet jij toch ook wel!


De term "bijgeloof" is een scheldwoord. Het geeft de pre-occupaties weer van degene die de term bezigt, maar zegt verder niets over de waarde van een bepaalde geloofsovertuiging.

Marsipulami
29-05-08, 06:43
Tja, alleen niet voor jongetjes toch.


Als je daarmee wil verwijzen naar sexueel misbruik van kinderen door aanhangers van het katholieke geloof. Dan nodig ik je uit om het bewijs te leveren dat sexueel misbruik vaker voorkomt onder katholieken, dan bij aanhangers van andere levensbeschouwelijke overtuigingen. Dat zal waarschijnlijk niet lukken, dus dit argument tegen het katholicisme kan al naar de prullenbak.


Vroeger waren de joden in Spanje er ook niet blij mee denk,

Antisemitisme is niet eigen aan het katholicisme. In Nederland bv. waar de katholieken in de minderheid waren is procentueel het hoogste aantal joden vermoord tijdens de WOII in vergelijking met andere Westeuropese landen. Dus dit argument tegen het katholicisme kan ook niet weerhouden worden.


laat stan de Katharen, Hussieten, moslims etc etc etc

Je haalt hier ouwe koeien uit de gracht, bovendien uiterst eenzijdig historisch geïnterpreteerd. Maar goed het verdere verloop van de geschiedenis is bekend. De grootste genocides aller tijden werden gepleegd door principieel atheïstische regimes zoals dat van Stalin en tijdens de Chinese culturele revolutie.


Zelf die geinige heksen waren voor die gezelligerds niet veilig.

Het geloof in heksen is geen onderdeel van het katholicisme. Bovendien komt het ook vandaag nog veel voor in Afrika. De katholieke kerk in de middeleeuwen heeft veel goeds gedaan door zogenaamde heksen te beschermen tegen spontane lynchpartijen door een proces te eisen. Daarmee konden vele levens gered worden.

Slinger
29-05-08, 07:01
De term "bijgeloof" is een scheldwoord. Het geeft de pre-occupaties weer van degene die de term bezigt, maar zegt verder niets over de waarde van een bepaalde geloofsovertuiging.

Noem het zoals je wilt, maar het woord karakteriseert uitstekend de humbug, veelal om financiële redenen, die de katholieke kerk in de loop der eeuwen rondom het geloof heeft laten ontstaan en die ook een belangrijke oorzaak is geweest van de reformatie. Voorbeelden zijn er te over. De aflaathandel in de 16e eeuw is er één van. Lourdes is ook een mooi voorbeeld. Ontstaan doordat men in die streek wilde proberen de inkomsten van degenen die op doorreis waren naar Santiago in eigen hand te houden. Commerciele business dus, net al zo veel andere roomse bedevaartsoorden.

mark61
29-05-08, 07:59
Deel twee van deze zin is een loze bewering die nergens op slaat. Maar dat wist je zelf ook wel.

Ik constateer simpelweg feiten. Vertel jij mij anders eens hoe de katholieke kerk minstens zo heftig tegen (staats-)geweld tekeer gaat als tegen abortus, euthanasie, en nog zo wat. Dat doet het niet.


Militairen kunnen best wel goede gelovigen zijn. In sommige omstandigheden kan een defensieve oorlog gerechtvaardigd zijn. Wie iets anders beweert is hypocriet, minstens wereldvreemd.

In dit geval ging het om Afghanistan en de geïnterviewde kathosoldaat had het er duidelijk moeilijk mee.

Ik begrijp wel dat het jezuïeten wel zal lukken die oorlog als 'defensief' te omschrijven.

Marsipulami
29-05-08, 08:55
Noem het zoals je wilt, maar het woord karakteriseert uitstekend de humbug, veelal om financiële redenen, die de katholieke kerk in de loop der eeuwen rondom het geloof heeft laten ontstaan en die ook een belangrijke oorzaak is geweest van de reformatie. Voorbeelden zijn er te over. De aflaathandel in de 16e eeuw is er één van. Lourdes is ook een mooi voorbeeld. Ontstaan doordat men in die streek wilde proberen de inkomsten van degenen die op doorreis waren naar Santiago in eigen hand te houden. Commerciele business dus, net al zo veel andere roomse bedevaartsoorden.

Je hebt gewoon last van 500 jaar anti-katholieke propaganda zoals die in Nederland al sinds de opkomst van het protestantisme gevoerd wordt. Vandaar je vertroebeld bewustzijn en bijhorende tunnelvisie. Het wordt tijd dat je zelfstandig leert denken.

Marsipulami
29-05-08, 09:01
Ik constateer simpelweg feiten. Vertel jij mij anders eens hoe de katholieke kerk minstens zo heftig tegen (staats-)geweld tekeer gaat als tegen abortus, euthanasie, en nog zo wat. Dat doet het niet.

In dit geval ging het om Afghanistan en de geïnterviewde kathosoldaat had het er duidelijk moeilijk mee.

Ik begrijp wel dat het jezuïeten wel zal lukken die oorlog als 'defensief' te omschrijven.

De katholieke kerk heeft heeft de oorlogen in Afghanistan en Irak ontelbare malen veroordeeld. Alleen degenen die potdoof en stekeblind zijn hebben daar niets van gemerkt.

Dat die katholieke soldaat moeite heeft met de oorlog in Afghanistan siert hem en het bewijst wat ik in deze en vorige post net kom vertellen.

Slinger
29-05-08, 09:06
Je hebt gewoon last van 500 jaar anti-katholieke propaganda zoals die in Nederland al sinds de opkomst van het protestantisme gevoerd wordt. Vandaar je vertroebeld bewustzijn en bijhorende tunnelvisie. Het wordt tijd dat je zelfstandig leert denken.

Dooddoener om nergens op in te hoeven gaan. Ik heb het over feiten meneer. By the way Mars, weet jij de naam van een bedevaartsoord in de Ardennen? Een jaar of tien geleden ben ik daar met een fietstocht voorbij gekomen. Veel Mariaverering. Veel commercie. De naam wil me niet meer te binnen schieten.

knuppeltje
29-05-08, 09:13
[QUOTE]Als je daarmee wil verwijzen naar sexueel misbruik van kinderen door aanhangers van het katholieke geloof. Dan nodig ik je uit om het bewijs te leveren dat sexueel misbruik vaker voorkomt onder katholieken, dan bij aanhangers van andere levensbeschouwelijke overtuigingen. Dat zal waarschijnlijk niet lukken, dus dit argument tegen het katholicisme kan al naar de prullenbak.

Nee m'n beste gluiperd, jij weet heel goed wie ik daarmee bedoel.
Ik had het over de priesters van laag tot hoog, en niet over katholieken in het algemeen. Dergelijke gebeurtenissen op die schaal zijn er trouwens over dominees, imams, rabbis, of popes niet bekend. Processen en mega schadevergoedingen door hun ook niet trouwens.
Mwa, Jezuieten zijn meesters in het verdraaien van de feiten.


Antisemitisme is niet eigen aan het katholicisme. In Nederland bv. waar de katholieken in de minderheid waren is procentueel het hoogste aantal joden vermoord tijdens de WOII in vergelijking met andere Westeuropese landen. Dus dit argument tegen het katholicisme kan ook niet weerhouden worden.

Dat toon je dan maar mooi aan met cijfers aan, in plaats van zomaar wat te roepen.
Maar jij weet drommels goed dat het over de massale uitroeing van joden ging die door de kerk niet alleen gesteund werd, maar die daarin ook van hartelust meewerkte, zoniet het voortouw nam.


Je haalt hier ouwe koeien uit de gracht, bovendien uiterst eenzijdig historisch geïnterpreteerd. Maar goed het verdere verloop van de geschiedenis is bekend. De grootste genocides aller tijden werden gepleegd door principieel atheïstische regimes zoals dat van Stalin en tijdens de Chinese culturele revolutie.

Tja, maar de topic gaat niet over Stalin of de Chinese culturele revolutie, je bliksemafleider gaat dus niet op. Ook dat zou men ondertussen ook al oude koeien kunnen noemen, maar ik begrijp dat jij liever niet aan die geschiedenis met de Katharen en Hussieten herrinnerd wilt worden.


Het geloof in heksen is geen onderdeel van het katholicisme. Bovendien komt het ook vandaag nog veel voor in Afrika. De katholieke kerk in de middeleeuwen heeft veel goeds gedaan door zogenaamde heksen te beschermen tegen spontane lynchpartijen door een proces te eisen. Daarmee konden vele levens gered worden.

Daarmee konden ze in iedergeval wel ordentelijk institutioneel verbrand worden dus.

Marsipulami
29-05-08, 09:24
Dooddoener om nergens op in te hoeven gaan. Ik heb het over feiten meneer.

Wie zich baseert op anekdotes uit de grabbelton van tweeduizend jaar geschiedenis van een kerk die wereldwijd miljarden gelovigen verenigt, kan zowat alles alsook het tegendeel van alles bewijzen. Zolang de katholieke kerk een kerk van mensen is zullen er fouten gemaakt worden. So what ?



By the way Mars, weet jij de naam van een bedevaartsoord in de Ardennen? Een jaar of tien geleden ben ik daar met een fietstocht voorbij gekomen. Veel Mariaverering. Veel commercie. De naam wil me niet meer te binnen schieten

Je bedoelt misschien Banneux. Verder is er niks mis met de verkoop van religieuze souvenirs en attributen. Het is een manier om geloof tot uitdrukking te brengen.

mark61
29-05-08, 09:37
De katholieke kerk heeft heeft de oorlogen in Afghanistan en Irak ontelbare malen veroordeeld. Alleen degenen die potdoof en stekeblind zijn hebben daar niets van gemerkt.

Dat die katholieke soldaat moeite heeft met de oorlog in Afghanistan siert hem en het bewijst wat ik in deze en vorige post net kom vertellen.

Wat heeft die tsjevenminister dan in Lourdes te zoeken? En die soldaat, want deserteren ging hij niet?

Dat 'veroordelen' is dus een zinloze activiteit. Maar o wee als het over abortus etc. gaat, dan komt opeens het schuim op de mond.

Marsipulami
29-05-08, 10:05
Nee m'n beste gluiperd, jij weet heel goed wie ik daarmee bedoel.
Ik had het over de priesters van laag tot hoog, en niet over katholieken in het algemeen.

Kom met cijfers die aantonen dat misbruik van kinderen vaker voorkomt bij priesters dan bij andere beroepen.


Dergelijke gebeurtenissen op die schaal zijn er trouwens over dominees, imams, rabbis, of popes niet bekend.

Misschien geeft dit artikeltje al een antwoord op je opmerking.



VS - Protestanten evenaren katholieken bij misbuik

19-06-2007 Seksueel misbruik van minderjarigen komt in protestantse kerken in de Verenigde Staten minstens zo vaak voor als in de rooms-katholieke kerk. Dat blijkt uit cijfers van drie verzekeringsmaatschappijen waarbij tweederde van alle Amerikaanse protestantse kerken is aangesloten.

De afgelopen vijf jaar kwam de rooms-katholieke kerk in de VS regelmatig in opspraak door gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen. Volgens de kerk zelf gaat het om dertienduizend gegronde klachten sinds 1950, wat neerkomt op ongeveer 250 klachten per jaar.

Bij de protestanten ligt dat aantal minstens zo hoog. Dat blijkt uit cijfers die de verzekeraars Church Mutual, GuideOne en Brotherhood Mutual verstrekt hebben aan persbureau Associated Press. Zij krijgen samen ongeveer 260 klachten per jaar over seksueel misbruik binnen protestantse gemeenten.

Dat zijn ruwe cijfers, omdat niet alle Amerikaanse protestantse kerken bij een van deze maatschappijen verzekerd zijn. Een kwart van de ongeveer 225 duizend gemeenten heeft zich niet of elders verzekerd.

Daarnaast is het moeilijk om het aantal gevallen van misbruik te schatten omdat de protestantse kerken niet zo centraal georganiseerd zijn als de rooms-katholieke kerk.

Bovendien, zei hulpverlener Gary Schoener uit Minneapolis tegen Associated Press, is het nu bekend gemaakte aantal vermoedelijk maar het topje van de ijsberg. 'Seksueel misbruik wordt zelden gemeld. Ook niet als dat plaatsvindt in de kerk'.

Volgens een medewerker van verzekeraar GuideOne worden de meeste misbruikzaken afgehandeld via bemiddeling die door de rechter is opgelegd. Schadevergoedingen voor slachtoffers lopen uiteen van miljoenen dollars genoegdoening tot slechts het vergoeden van de kosten voor hulpverlening aan het slachtoffer.

Tot op heden werd het hoogste bedrag uitbetaald in een schikking die een dominee uit Texas op last van een rechtbankjury moest treffen met zijn slachtoffers. Hij werd in 2001 aangehouden en moest in totaal ruim 37 miljoen dollar betalen.

Volgens verzekeraar ChurchMutual hoeft het geen verbazing te wekken dat er in kerken sprake is van misbruik. 'Als je kwaad in de zin hebt, dan zoek je natuurlijk het gezelschap van mensen die je met open armen ontvangen, en die ervan uitgaan dat iedereen te goeder trouw is'.

In de grootste protestantse kerk van de VS, de Southern Baptist Church, bestaat een belangengroep van slachtoffers van seksueel misbruik. Die pleit voor registratie van predikanten die zich schuldig hebben gemaakt aan misbruik. Daartoe is inmiddels een voorstel ingediend op de landelijke kerkvergadering van de Southern Baptists. Een speciale commissie zal volgend jaar met een voorstel komen.

Tot die tijd nemen sommige kerken al praktische maatregelen om misbruik tegen te gaan. Men zorgt er bijvoorbeeld voor dat de kindercrèche wordt gehouden in een ruimte met ramen, en dat er altijd meer dan een volwassene bij de kinderen is.





Processen en mega schadevergoedingen door hun ook niet trouwens.

Het klopt inderdaad dat de katholieke kerk haar verantwoordelijkheid neemt en gigantische schadevergoedingen heeft uitbetaald. Ook in gevallen waar de dader al lang overleden is of waar er nooit een gerechtelijke veroordeling was.



Dat toon je dan maar mooi aan met cijfers aan, in plaats van zomaar wat te roepen.




[B]Een hollandse historikerstreit

Met haar stelling dat er een direct verband is tussen de vlucht van Wilhelmina en de moord op de Nederlandse joden, riep Nanda van der Zee woedende reacties over zich af. Maar bijval krijgt ze ook. Binnenkort wordt de Staat der Nederlanden zelfs gedagvaard voor de handelingen van zijn ambtenaren in oorlogstijd. 'IN NEDERLAND verlopen de transporten zo vlekkeloos, dat het een lust is om te zien', zei een tevreden Adolf Eichmann over de deportaties van joodse Nederlanders richting de vernietigingskampen. Nergens in West-Europa verliep de registratie, isolatie en deportatie van de joden zo gesmeerd als in Nederland. Met als resultaat dat Nederland met 75 tot 80 procent vermoorde joden - in totaal meer dan 110.000 mensen - een diepterecord vestigde.

DOOR Rene Zwaap

In België en Denemarken daarentegen kreeg de Duitse vernietigingsmachine met aanzienlijk meer tegenwerking te maken. De - relatief kleine - joodse gemeenschap in Denemarken werd grotendeels gered, mede door toedoen van de Deense koning Christiaan X, die zelfs demonstratief overging tot het dragen van een jodenster als protest tegen de rassenmaatregelen van de bezetter. Op het moment dat de Deense joden doodsgevaar begonnen te lopen, werden werden zij in Zweden in veiligheid gebracht.
In België overleefde 90 procent van de Belgische joden de oorlog, terwijl ook 60 procent van de buitenlandse joden in België (meest afkomstig uit Duitsland of Centraal-Europa) het er levend van afbracht. De Belgen boden op grote schaal onderduikmogelijkheden, en ook hier was er een koning die zijn handen voor zijn joodse onderdanen uitstak. Hoewel vorst Leopold III als goed katholiek beschikte over een forse dosis antisemitische sentimenten en ook niet vies was van handjeklap met Hitler, werkte hij de anti-joodse maatregelen van het Duitse militaire gezag daar waar hij kon tegen. Leopold kwam persoonlijk tussenbeide om bij razzia's gearresteerde joden vrij te krijgen en verbood het de Belgische ambtenaar om mee te werken aan het oppakken van joden. Leopold ging daarbij zo ver dat Hitler hem bij herhaling dreigde als krijgsgevangene naar Duitsland af te voeren als hij zijn verzet niet staakte.
In Nederland was geen sprake van dergelijke tegenwerking. Hier participeerde het ambtenarenapparaat volop in de uitvoering van het Duitse voornemen tot vernietiging van het joodse ras op Europese bodem. Het waren Nederlandse secretarissen-generaal die hun handtekening zetten achter de wet op de zogeheten Ariër-verklaringen, waarmee het grote schiften kon beginnen. Het waren Nederlandse politieagenten die de joden van hun huis ophaalden; in het doorgangskamp Westerbork stonden Nederlandse marechaussees op wacht; Nederlands spoorwegpersoneel zorgde voor een nimmer falende logistiek. Er vertrokken 95 treinen uit Westerbork, steeds met meer dan duizend passagiers. Anders dan in België werd nooit een poging ondernomen deze transporten te overvallen en mensen te bevrijden. Vanuit haar Britse ballingsoord ondernam koningin Wilhelmina geen enkele poging om solidariteit met de vervolgde joden te stimuleren. Tijdens haar vele speeches voor Radio Oranje repte zij slechts een enkele maal, en dan nog liefst in een bijzinnetje, over het lot van de joden. Een geweldige propagandistische mogelijkheid - de RAF zorgde ervoor dat de speeches van de koningin in de vorm van vlugschriften over Nederland werden uitgestrooid - bleef zo onbenut.

http://www.groene.nl/1997/20/rz_nanda.html




Maar jij weet drommels goed dat het over de massale uitroeing van joden ging die door de kerk niet alleen gesteund werd, maar die daarin ook van hartelust meewerkte, zoniet het voortouw nam.


Dit boek is misschien ook een aanrader voor jou:


PIUS XII

Nieuw boek ontmaskert zwarte legende

In het denken van veel - de meeste? - mensen is paus Pius XII door zijn zwijgen medeschuldig aan de moord op zes miljoen joden. Volgens historicus Hans Jansen is dit "een door de media in stand gehouden mythe", die hij in zijn nieuwste boek aan de kaak stelt.

Ed Arons

"Radio Vaticana heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in naam van Pius XII onophoudelijk tegen de jodenvervolging in Europa geprotesteerd. De inhoud van de uitzendingen van Radio Vaticaan tijdens de oorlog is voor iedereen toegankelijk. Het is me dan ook een raadsel waarom anderen daarvan geen kennis nemen in hun onderzoek." Aldus dr. Hans Jansen bij de presentatie van zijn nieuwe boek Pius XII - chronologie van een onophoudelijk protest.

Presentatie

Jansen, hoogleraar antisemitisme aan het Instituut Simon Wiesenthal te Brussel, is er niet op uit geweest Pius XII van blaam te zuiveren. Tegenover KN deelde hij mee aanvankelijk de mening over het 'zwijgen' van deze oorlogspaus te delen. Twijfel zette in, toen hij kennis nam van reacties uit onverdachte hoek: van joodse zijde. Zijn onderzoek van de beschikbare bronnen leidde tot een eerder boek De zwijgende paus? (2000) en nu de chronologische ordening van bewijsmateriaal in zijn nieuwste publicatie.

Fel protest

In zijn proloog trekt Jansen conclusies uit ruim de 300 pagina's bewijsmateriaal die volgen. De uitzendingen van Radio Vaticaan, waar Pius XII zich persoonlijk mee bemoeide, maar ook zijn gesprekken en brieven maken duidelijk dat deze paus onophoudelijk en krachtig de mythe van 'ras en bloed' heeft bestreden.
Ook blijkt overduidelijk dat hij dagelijks in de weer was zijn naaste medewerkers, bisschoppen en nuntii tot actie aan te zetten.

'Men gaat veeleer af op de knipselmap met artikelen van collegae'
Een mooi voorbeeld houdt Jansen de aanwezigen in Amsterdam voor. In naam van de paus protesteert nuntius Valerio Valeri in Frankrijk tegen de razzia's van 16 en 17 juli 1942. Hij eist onmiddellijke stopzetting. Radio Vaticaan doet hetzelfde. De regering van Vichy is zeer verbolgen. De Parijse radio beschuldigt "een bepaalde kliek van medewerkers van de Heilige Stoel" ervan "te verhinderen dat het recht zijn loop neemt". De bisschop van Toulouse, mgr. Saliège, schrijft een felle protestbrief die op 23 augustus in zijn parochiekerken wordt voorgelezen. De bekende theoloog Henri de Lubac merkt erover op: "De nuchtere feiten hebben aangetoond dat de brief van aartsbischop Saliège beantwoordde aan het diepste verlangen van paus Pius XII." Dat klopt want de paus laat de brief vertalen en twee dagen achtereen voorlezen op Radio Vaticaan met vervolgens zes dagelijkse afleveringen met commentaar.Joseph Goebbels, Hitlers minister van Propaganda, laat als reactie tien miljoen pamfletten drukken tegen deze "pro-joodse paus".
Getuigenis

Bewijsmateriaal haalt Jansen ook uit bronnen als de Tischreden van Hitler, de dagboeken van Goebbels, Rosenberg, Eichmann, en ook van de bevelen van Himmler aan de SS en de Gestapo. De London Tablet schrijft in oktober 1942 dat de autoriteiten van het Derde Rijk zich ergeren aan de daadkrachtige en onophoudelijke interventies van Pius XII ten gunste van de joden. "De pro-joodse paus, Pius XII, is de enige die het noodzakelijk vindt voor de joden in de bres te springen" (p. 4).

Deze nazi-documenten worden bevestigd door honderden joodse publicaties die Jansen in zijn boek bundelt.

In december 1941 schreef Albert Einstein: "Alleen de Rooms-Katholieke Kerk (Pius XII) heeft zich dapper geweerd en zij ging onverschrokken in tegen de campagne van Hitler die de waarheid onderdrukte" (p. 20). En de hoofdredacteur van The Jewish Post schrijft bij zijn overlijden: "Er was waarschijnlijk geen staatsman van onze generatie die de joden in het uur van hun grootste tragedie gedurende de bezetting van Europa door de nazi's meer heeft geholpen dan Pius XII" (p. 4).
Daden

Het bleef niet bij woorden. Terwijl 80 procent van de Europese joden werd vermoord, werd 80 procent van de Italiaanse joden gered. Op instigatie van paus Pius XII zelf hebben 155 kloosters en colleges in Rome meer dan vierduizend joden onderdak verleend. Zij zaten ook ondergedoken in de appartementen van kardinalen en kregen kosher eten bereid.

Op instigatie van Pius XII hebben 155 kloosters en colleges in Rome meer dan vierduizend joden onderdak verleend

De opperrabbijn van New York, David Dalin, verklaarde twee jaar geleden tegenover persbureau Zenit: "Het joodse volk had in de 20e eeuw geen groter vriend dan Pius XII. (...) Pius II redde meer joden van de ondergang dan wie ook in Europa, inclusief Raoul Wallenberg en Oskar Schindler" (p. 323). Schattingen van het aantal variëren van 700.000 (Pinchas Lapide) tot 860.000 (het aantal bomen in het woud in Israël geplant tot zijn gedachtenis). De joodse historicus en filosoof Pinchas Lapide schreef: "Geen paus in de geschiedenis van het 2000-jarige christendom is ooit door joden oprechter bedankt voor het helpen of redden van hun broeders in nood dan Pius XII" (p. 307).Een soortgelijke reactie schrijft Time Magazine in 1943: "Rome heeft met de rondzendbrieven en toespraken van Pius XII het Hitlerregime duidelijker, toegewijder en met meer gezag voor langere tijd bestreden dan welke grote mogendheid in de wereld ook" (p.193).

Dr. Hans Jansen, Pius XII, Kok, Kampen 2003, 335 pp., € 29,90 ISBN 90 435 0736 9.



Tja, maar de topic gaat niet over Stalin of de Chinese culturele revolutie, je bliksemafleider gaat dus niet op.

De topic ging inderdaad over militairen op bedevaart in Lourdes. Ik vroeg me ook al af wat die katharen hier kwamen zoeken.

knuppeltje
29-05-08, 12:08
[QUOTE]Kom met cijfers die aantonen dat misbruik van kinderen vaker voorkomt bij priesters dan bij andere beroepen.


Heb jij dan al gehoord van zoveel processen tegen dominees, imams of rabbis dan, of van megaschadevergoedingen zoals bij de katholieke kerk het geval is?



Misschien geeft dit artikeltje al een antwoord op je opmerking.
Het klopt inderdaad dat de katholieke kerk haar verantwoordelijkheid neemt en gigantische schadevergoedingen heeft uitbetaald. Ook in gevallen waar de dader al lang overleden is of waar er nooit een gerechtelijke veroordeling was.


Dat geeft dus prima aan dat het meer dan erg is. Maar voor ze die zogenaamde verantwoording van je namem, hebben ze alles gedaan wat mogelijk was om de zaak te traineren toch.
Maar we lezen wel van processen en mega uitkeringen van de katholieke kerk, maar van die dominees?
Maakt het trouwen niets minder erg als het allemaal waar is, maar dat schijnt dus nog allemaal erg onduidelijk te zijn volgens dat artiekel.
Daarbij neem ik niet aan dat de cijfers van die ene verzekering alles zegen.


Dit boek is misschien ook een aanrader voor jou:
De topic ging inderdaad over militairen op bedevaart in Lourdes. Ik vroeg me ook al af wat die katharen hier kwamen zoeken.

Tja, die Katharen komen in dat boek van je ook niet voor, maar dat is niet gek voor een boek dat over de tweede wereldoorlog gaat. Maar over die oorlog heb ik het dan ook niet gehad.
Jij vond het katholieke geloof het gezelligste geloof, daar heb ik enkel een paar kanttekeningen bijgezet, das al.
Voorlopig zijn die niet weg te poetsen toch?

Slinger
29-05-08, 12:17
Wie zich baseert op anekdotes uit de grabbelton van tweeduizend jaar geschiedenis van een kerk die wereldwijd miljarden gelovigen verenigt, kan zowat alles alsook het tegendeel van alles bewijzen. Zolang de katholieke kerk een kerk van mensen is zullen er fouten gemaakt worden. So what ?

Het gaat mij er niet om om te bewijzen dat de katholieke kerk slecht is, maar er zijn zeker fouten gemaakt. Maar goed, dat erken je dus. In de streek waar ik woon is vanouds het ene dorp protestants en het andere katholiek. Men heeft historisch onderzoek gedaan en wat blijkt nu? In de plaatsen waar in de zestiende eeuw slechte, corrupte priesters waren, zijn de mensen mee gegaan met de reformatie, terwijl een paar kilometer verderop, waar een goede pastoor stond, men katholiek is gebleven.


Je bedoelt misschien Banneux. Verder is er niks mis met de verkoop van religieuze souvenirs en attributen. Het is een manier om geloof tot uitdrukking te brengen.

Ja, Banneaux moet het geweest zijn. Persoonlijk stond de vercommercialisering mij tegen. Ik vond dat de eenvoudige mensen geld uit de zakken werd geklopt. Echt rooms, dacht ik nog. Alsof je met geld een plaatsje in de hemel kunt kopen. Ik heb er wel pannenkoeken gegeten. Flambée, herinner ik me nog. Erg lekker.

Marsipulami
03-06-08, 00:56
Wil minister De Crem het leger islamiseren?

28.05.2008 15.00u - Minister van Landsverdediging Pieter De Crem heeft bekend gemaakt meer middelen te willen investeren in zingeving in het leger. Volgens De Crem moeten er meer jongeren gerekruteerd worden met een islam-achtergrond en dient hiervoor de nodige omkadering voor de islam aangeboden te worden. Concreet denkt de minister ondermeer aan het aanstellen van imams. Momenteel zijn er 16 katholieke aalmoezeniers, 3 protestante, 1 Joodse en 7 morele consulenten in het leger, het aantal katholieke aalmoezeniers werd onder Flahaut sterk verminderd.

Reeds bij de bespreking van de beleidsnota heeft het Vlaams Belang het voornemen van De Crem om meer allochtonen aan te werven bekritiseerd. Uiteraard dient defensie goede wervingscampagnes te voorzien. Het komt de integratie van allochtone jongeren niet ten goede om hen te beschouwen als een aparte doelgroep, zeker niet om hen positief te discrimineren. Ook voor defensie is het een slechte zaak wanneer men een onderscheid maakt in wervingscampagnes. Wie tot het leger toetreedt dient loyaal te zijn aan ons land, aan de geldende normen en waarden en dient zijn geloofskeuze hieraan ondergeschikt te zijn.

Minister De Crem beseft blijkbaar het gevaar niet van zijn intenties om voor allochtone jongeren speciale wervingacties te voorzien. Het idee van de islam-omkadering en het voorzien van imams is geen goede zaak en kan een probleem betekenen bij het vervullen van buitenlandse opdrachten. Godsdienstvrijheid geeft eenieder het recht om het geloof naar keuze te belijden. De huidige aalmoezeniers dragen bij tot zingeving in het leger, maar omwille van het radicale karakter van de islam en omdat men in de islam geen scheiding maakt tussen kerk en staat is het een waanzinnig voorstel om in het leger een islamitische zuil te creëren en te bevorderen.

Het Vlaams Belang wil de minister er op wijzen dat er zich in onze samenleving reeds heel wat problemen stellen met de islam die verder radicaliseert. Door de islam te erkennen en te subsidiëren wordt de uitbouw van een aparte islamzuil in ons land verder mogelijk gemaakt. De verzuiling van de islam zal de islamitische allochtonen verder isoleren en inburgering quasi onmogelijk maken. Meer islam betekent immers minder inburgering.

Het was een historische politieke fout om de islam in Vlaanderen te erkennen en te subsidiëren. De islam is geen godsdienst zoals een andere. Door het willen integreren van de islam in het leger wordt het paard van Troje binnengehaald.

Bruno Stevenheydens
Volksvertegenwoordiger

Luc Sevenhans
Volksvertegenwoordiger

knuppeltje
03-06-08, 08:48
Wil minister De Crem het leger islamiseren?

Wil die het leger gaan uitrusten met kromzwaarden en bomgordels dan?
Die wil met de tijd meegaan. :roken: