PDA

Bekijk Volledige Versie : Hersenen krimpen bij marihuanaconsumptie



Marsipulami
03-06-08, 15:10
Hersenen krimpen bij marihuanaconsumptie


Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 13:48

MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.

De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.

De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hypothalamus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.

Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.

Giftig

Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.

De hypothalamus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.

1973Tanger
03-06-08, 15:12
Hersenen krimpen bij marihuanaconsumptie


Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 13:48

MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.

De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.

De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hypothalamus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.

Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.

Giftig

Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.

De hypothalamus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.


Is dit een Belgisch onderzoek?:belgie:

Marsipulami
03-06-08, 15:18
Is dit een Belgisch onderzoek?:belgie:

Ja, de universiteit van Melbourne ligt sinds kort in België. Minder joints roken kan ook helpen. :duim:

1973Tanger
03-06-08, 15:22
Ja, de universiteit van Melbourne ligt sinds kort in België. Minder joints roken kan ook helpen. :duim:


Hoezo, hebben ze daar dan geen Belgische onderzoekers en studenten. Hier aan de universiteiten barst het van de Belgische onderzoekers. Dat krimpen van de hersenen is anders wel een vooraanstaand Belgisch vakgebied.

H.P.Pas
03-06-08, 15:26
:moe:

Hersenen krimpen bij marihuanaconsumptie


Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 13:48

MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.

De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.

De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hypothalamus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.

Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.

Giftig

Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.

De hypothalamus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.

Fibonaci
03-06-08, 18:50
Hersenen krimpen bij marihuanaconsumptie


Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 13:48

MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.

De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.

De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hypothalamus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.

Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.

Giftig

Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.

De hypothalamus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.Het is zeker niet gezond, maar ga het eens vergelijken met dagelijks gebruik van alcohol, dan schrik je veel harder, want dat maakt veel meer kapot dan de hersenen.

Het lijkt wel of er een soort heksenjacht ontketend wordt op de cannabis, terwijl die heksenjacht veel eerder op de alcohol zou moeten worden geconcentreerd. Die drug maakt jaarlijks echt doden en maakt heel veel gezinnen kapot.

Tomas
03-06-08, 18:52
:moe:

Jij bent 't er niet mee eens?

mark61
03-06-08, 19:16
Jij bent 't er niet mee eens?

Sinds hij met zijn hypothalamus denkt kan hij daar geen helder oordeel meer over geven.

mark61
03-06-08, 19:18
Murat Yücel

Turreks onderzoek

Tomas
03-06-08, 19:21
Sinds hij met zijn hypothalamus denkt kan hij daar geen helder oordeel meer over geven.

Ach dat is een foutje van de journalist. Een verkleinde hypothalamus kan echter wel degelijk gevolgen hebben op de stofwisseling enzo. Niet via gedrag natuurlijk. Afgezien van die blunder, kan het toch best wel waar zijn?

mark61
03-06-08, 19:26
Ach dat is een foutje van de journalist. Een verkleinde hypothalamus kan echter wel degelijk gevolgen hebben op de stofwisseling enzo. Niet via gedrag natuurlijk. Afgezien van die blunder, kan het toch best wel waar zijn?


Ik geloof er geen ruk van. Behalve dat het een wezenloos slecht geschreven artikel is, weet niemand wat 'krimpende' hersenen betekenen voor het functioneren ervan. Zoals bekend gebruiken we het grootste deel van onze hersenen niet eens.

Australië, Turreken, bijna zeker dat dit de beoogde uitkomst van het 'onderzoek' was.

Die 'controlegroep' slaat al helemaal nergens op. Wat werd er nou eigenlijk gecontroleerd? Wat is de relevantie?

Tomas
03-06-08, 19:32
Ik geloof er geen ruk van. Behalve dat het een wezenloos slecht geschreven artikel is, weet niemand wat 'krimpende' hersenen betekenen voor het functioneren ervan. Zoals bekend gebruiken we het grootste deel van onze hersenen niet eens.

Australië, Turreken, bijna zeker dat dit de beoogde uitkomst van het 'onderzoek' was.

Die 'controlegroep' slaat al helemaal nergens op. Wat werd er nou eigenlijk gecontroleerd? Wat is de relevantie?

Het artikel suggereerd wel een verband: De gekrompen hersenen presteren slechter.

Dat we het grootste deel (meer dan 90% is wel eens genoemd) niet gebruiken is een hele, hele oude hypothese die volgens mij allang is ontkracht.

Je kan best gelijk hebben, hoor. Ik kan er niet veel mee verder.

mark61
03-06-08, 19:35
Study claims heavy cannabis use 'shrinks brain volume'

June 03, 2008 01:12pm

HEAVY marijuana use over many years appears to shrink parts of the brain that control emotion and memory, an Australian study shows.

Brain scans on 15 men who smoked at least five joints a day for more than a decade show for the first time that they have structural brain abnormalities not seen in non-smokers.

The researchers from the University of Melbourne say their findings should settle the historic controversy over the long-term effects of cannabis use with solid proof of the damage it causes.

"These findings challenge the widespread perception of cannabis as having limited or no consequences on the brain," said study leader Dr Murat Yucel, a clinical neuropsychologist at the Melbourne Neuropsychiatry Centre.

"Although modest use may not lead to significant neurotoxic effects, these results suggest that heavy daily use might indeed be toxic to human brain tissue."

The study, published in the US journal Archives of General Psychiatry, showed two important areas of the brain were smaller in long-term smokers.

The hippocampus, thought to regulate emotion and memory, was 12 per cent smaller in volume and the amygdala, involved with fear and aggression, was reduced by seven per cent.

The smokers also were more likely to show mild signs of psychiatric disorders, but not enough to be formally diagnosed with one, Dr Yucel said.

The men also performed "significantly worse" in a memory test that involved trying to recall a list of 15 words.

He admitted the findings did not necessarily prove marijuana was responsible for the difference in brain volume but the findings strongly suggest this was the cause.

If this was the case, this indicated everyone was vulnerable to potential changes in the brain, some memory problems and psychiatric symptoms if they used heavily enough and for long enough, the researchers said.

The study involved men who were around the age of 40 and who had not taken other illicit drugs more than 10 times.

Another recent research review from the University of NSW showed that cannabis smokers had a 40 per cent increased risk of developing schizophrenia, and smoking daily drives the risk up two-fold. Other studies have linked the habit to gum disease and lung cancer.

Statistics show a third of Australians have smoked at least once in their life, with about 300,000 using daily.

mark61
03-06-08, 19:37
Je kan best gelijk hebben, hoor. Ik kan er niet veel mee verder.


Ik ook niet. Ook in het origineel niet.

Good Kahuna
03-06-08, 21:31
Ik ben ook meestal wantrouwig naar dit soort onderzoekjes omdat ik er vaak een politieke bedoeling achter zoek. Maar hallo, vijf jointjes per dag en dat tien jaar lang... Ik heb wel een paar mensen gekend die qua gebruik in de buurt kwamen en die waren er uiteindelijk niet zo denderend aan toe. Ik rook af en toe nog wel eens een stickie maar als ik over een dag vijf joints zou roken ben ik de hele dag knetterstoned. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen effect op m'n hersens zou hebben.