PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Stille tocht, heilige tocht'



illmatik
03-06-08, 22:36
Een kwart van de 4200 kerken in Nederland sluit de komende tien jaar haar deuren. Door de decennialange terugloop van kerkgangers verkeren de kerken in financieel zwaar weer, en wordt het voor hen steeds moeilijker om de vele bedehuizen die Nederland rijk is te onderhouden. Een vlug rekensommetje leert ons dat er pér week twee kerken de deuren definitief sluiten. De drastische afname van het aantal kerkgangers betekent overigens niet dat de natuurlijke drang naar (religieuze) transcendentie verdampt is. Integendeel, de behoefte om met gelijkgestemden tot spirituele diepgang te komen blijft in de harten van de mensen aanwezig. Dit verlangen zal zich dan ook in de samenleving manifesteren, hoewel de wijze waarop vaak niet de meest voor de hand liggende is.

De ontkerkelijking van Nederland kent derhalve een aantal bizarre neveneffecten, waaronder de opkomst van een nieuw areligieus volksritueel: de stille tocht. Ik zou dit volksgebruik het best kunnen omschrijven als een samensmelting van een (semi-) collectieve rouwmars en de als recreatief bekend staande avondvierdaagse. Deze ‘emo-recreatieve’ tocht moet het spirituele vacuüm (dat door de toenemende secularisatie steeds groter wordt) opvullen.

Goed, tot hier is het gemakkelijk te volgen. De kerkelijke instanties hebben inderdaad met een mottenballenimago te kampen (uit religieuze piëteit zwijg ik over de handtastelijkheid van sommige katholieke geestelijken), en kerstmis (tegenwoordig een Wallstreet-graadmeter voor consumentenbestedingen) is ook niet meer wat het is geweest. Maar om meteen een lampionnentocht te houden, en te snotteren op de schouder van vreemde? Dat past toch helemaal niet bij de nuchtere Hollander? Welnu, daar vergist u zich dus lelijk in. Het past heel goed bij de nuchtere Hollander!

Al in de middeleeuwen was het analfabete gepeupel gewoon om - opgehitst door de plaatselijke priester - bijeen te komen om ketters, heksen en andersdenkenden op de brandstapel te gooien. De brandende fakkels zijn nu ingeruild voor vredige waxinelichtjes, en de brandstapel heeft plaatsgemaakt voor een buurtbarbecue. Afvalligen worden tegenwoordig niet meer levend verbrand: verder dan het roosteren van een aantal lapjes dierenleed komt men niet meer.

De financiële laagdrempeligheid van de stille tocht speelt ook een niet te onderschatten rol. Deelname kost u hoogstens aantal kartonnen lampionnetjes (overactieve huismoeders maken er een crea-Bea-middag van, en gaan met toiletrollen en gekleurd crêpepapier in de weer), een theelichtje, een zakje Haribo en een buskaartje. Maar wat toch het zwaarst weegt is de vrijblijvendheid. Deelnemen aan een stille tocht verplicht u tot niets. Géén jaarlijkse bijdragen, géén kerkelijke tienden, géén spam-mail en géén abonnementen met drie maanden opzegtermijn of een stilzwijgende verlenging tot aan de Dag des Oordeels. Aan het eind van de mars wrijft u uw krokodillentranen weg, slaakt u een diepe zucht en pakt u de nachtbus naar huis.

Het fenomeen is inmiddels zó ver doorgeschoten dat er zelfs stille tochten voor honden(!) worden gehouden. In januari 2003 kwamen er op een sneeuwbuien-zaterdagmiddag uit verschillende delen van Nederland zestig hondenliefhebbers bijeen om de dood van hond ‘Bronx’ te gedenken. De eigenaar van Bronx, een bredanaar van 23 jaar, had het arme dier doodgeschopt. De stille tocht liep van een verzamelpunt naar de dierenbegraafplaats in Prinsenbeek. Daar legden de deelnemers bloemen op het graf van een andere hond, genaamd ‘Max’. Die kwam het jaar dáárvoor door verwaarlozing om het leven. Meer kan ik u er niet over vertellen, maar ik kan u wel (met wat Marokkaanse fantasie) enigszins schetsen hoe de tocht verlopen was.

Allereerst valt het commerciële karakter van de tocht op. Op de route naar het gedenkteken struikelt u over marskramers die u een t-shirt (size XL, want die maat past iedereen) met een sentimenteel opschrift in hondentaal (‘Woef, Max, Blaf!’ of ‘Bronx, rust zacht’) proberen te verkopen. De Nederlanders met een VOC-mentaliteit hebben in allerijl schattige knuffels van hond Samson (van het Belgische duo Samson en Gert) uit Vlaanderen geïmporteerd om die aan de geëmotioneerde deelnemers te kunnen slijten. De nazaten van het eerste naamloze vennootschap ter wereld (VOC) laten zich niet leiden door emoties.

Het plaatselijke asiel laat als tranenopwekker enkele vlooienbalen op een grasveldje ronddartelen. De hondenbezitters blijven na het zien van dit speelse tafereel vertederd staan, en denken met een zwaar gemoed aan hoe ze hun vorige hond in een vat zoutzuur opgelost hebben (om een hondenbegrafenis uit te kunnen sparen). Of à la Joran van der Sloot, met de stenen verzwaard, in open water gemieterd hebben. Lang blijven ze echter niet staan, want verderop worden gratis poffertjes uitgedeeld. Wie snel is kan nog voor een tweede portie in de rij gaan staan.

Ofschoon de opkomst van de stillte-tocht-cult ronduit verrassend is te noemen, is daarmee het kruis nog niet gebroken. Het oogt weliswaar allemaal niet meer zo fris onder de oksels: toch bestaat het christendom - stiekem - bijna 2000 jaar. Ik denk niet dat de stille tocht zo’n lang leven beschoren is. Maar hoe je het went of keert, het zal de dominees en priesters ongetwijfeld ongelofelijk veel pijn doen dat anno 2008 de dood van een hond meer bekijks trekt dan de gemiddelde kerkdienst.

© www.abdelhakim.nl

Julien
04-06-08, 00:34
Het klopt wel dat er kerken gesloten worden. Maar dat is niet zo gek, aangezien in elke Nederlandse gemeente verschillende soorten kerken staan. Hervormde, gereformeerde, rooms-katholieke..

Maar het christendom in NL is met een comeback bezig. Vooral door de komst van allochtonen, die voor de meerderheid uit christelijke landen komen of christelijke vervolgden zijn.

Ron Haleber
04-06-08, 10:18
Het klopt wel dat er kerken gesloten worden. Maar dat is niet zo gek, aangezien in elke Nederlandse gemeente verschillende soorten kerken staan. Hervormde, gereformeerde, rooms-katholieke..

Maar het christendom in NL is met een comeback bezig. Vooral door de komst van allochtonen, die voor de meerderheid uit christelijke landen komen of christelijke vervolgden zijn.

Vreemd dat je niet in de gaten heeft dat het hier om een achterhoede gevecht gaat!

En dat er ipv die verkochte kerken, nu nieuwe omgebouwde moskeeën staan -ipv kerken. Blind soms? Wat geldt daarbij voor jou als visie? :watte?:

illmatik
04-06-08, 11:30
Wat geldt daarbij voor jou als visie? :watte?:

In ieder geval dat Nederlandse Gristenen hun geloof in God kwijt zijn. Gek genoeg wijten sommige mensen dat aan moslims en het toenemend aantal moskeeën.

Ron Haleber
04-06-08, 11:42
In ieder geval dat Nederlandse Gristenen hun geloof in God kwijt zijn. Gek genoeg wijten sommige mensen dat aan moslims en het toenemend aantal moskeeën.

Daarin kun je wel eens gelijk hebben... Maar ik denk niet dat onze roomse Belg het er mee eens is...:watte?:

Julien
05-06-08, 11:51
Vreemd dat je niet in de gaten heeft dat het hier om een achterhoede gevecht gaat!

En dat er ipv die verkochte kerken, nu nieuwe omgebouwde moskeeën staan -ipv kerken. Blind soms? Wat geldt daarbij voor jou als visie? :watte?:

Die mythe van kerken die omgebouwd worden tot moskeeën hoor ik al jarenlang. Maar in de praktijk heb ik dit nog nooit gezien. Volgens mij is het gewoon voer voor xenofoben, want ik kan me niet voorstellen dat een christen het toe zal staan zijn/ haar kerk om te bouwen tot moskee.

Maar is het zo raar om te zeggen dat het christendom met een comeback bezig is? Afrikaanse, Antilliaanse, Chinese, Molukse, zelfs Arabische kerken groeien steeds meer in Nederland.

The_Grand_Wazoo
05-06-08, 13:13
Die mythe van kerken die omgebouwd worden tot moskeeën hoor ik al jarenlang. Maar in de praktijk heb ik dit nog nooit gezien. Volgens mij is het gewoon voer voor xenofoben, want ik kan me niet voorstellen dat een christen het toe zal staan zijn/ haar kerk om te bouwen tot moskee.

Maar is het zo raar om te zeggen dat het christendom met een comeback bezig is? Afrikaanse, Antilliaanse, Chinese, Molukse, zelfs Arabische kerken groeien steeds meer in Nederland.

Bij mijn weten is er in Amsterdam een kerk die nu in gebruik is aan als moskee, nl. aan de Rozengracht.
Voor het overige hoor ik ook al een tijd dat het christendom bezig is aan een comeback, hetgeen zou zijn af te meten aan de opkomst op de EO-jongeren dagen.

Tomas
05-06-08, 13:50
Retro is in.

Tomas
05-06-08, 13:51
...want ik kan me niet voorstellen dat een christen het toe zal staan zijn/ haar kerk om te bouwen tot moskee.

De kerk is vorodat ie omgebouwd wordt meestal al verkocht en heeft de vorige eigenaar er nisk meer over te zeggen. Kan je nog zo hard comebacken.

Wortel
05-06-08, 15:47
Als velen nu maar blijven geloven in de inhoud van dit soort azijnzure stukjes over de rug van een ander dan kunnen wij die met hart en ziel kerkelijk zijn in alle rust werken aan alle vernieuwingen.


In ieder geval dat Nederlandse Gristenen hun geloof in God kwijt zijn.

Gelukkig heeft de God waarin zij geloven heel wat meer geduld dan jij. Het dedain druipt er bij je vanaf. Krijg daar maar geen last mee in het contact met de God waarin jij gelooft.

John2
05-06-08, 17:05
Moet je om te kunnen geloven, naar een kerk of moskee?
Geloof komt vanuit je binnenste en bidden kan ik (kunnen we) overal, immers God/Allah is overal

illmatik
05-06-08, 19:00
Als velen nu maar blijven geloven in de inhoud van dit soort azijnzure stukjes over de rug van een ander dan kunnen wij die met hart en ziel kerkelijk zijn in alle rust werken aan alle vernieuwingen.

Zuurpruim. Je moet er natuurlijk wel het sarcasme in kunnen herkennen.


Gelukkig heeft de God waarin zij geloven heel wat meer geduld dan jij. Het dedain druipt er bij je vanaf. Krijg daar maar geen last mee in het contact met de God waarin jij gelooft.

Is God waar de Christenen in (schijnen te) geloven dan niet dezelfde God als waar ik als moslim ook in geloof?

Dedain herkent enkel een zuurpruim hierin.

Pixelshade
05-06-08, 20:22
Die mythe van kerken die omgebouwd worden tot moskeeën hoor ik al jarenlang. Maar in de praktijk heb ik dit nog nooit gezien. Volgens mij is het gewoon voer voor xenofoben, want ik kan me niet voorstellen dat een christen het toe zal staan zijn/ haar kerk om te bouwen tot moskee.

Maar is het zo raar om te zeggen dat het christendom met een comeback bezig is? Afrikaanse, Antilliaanse, Chinese, Molukse, zelfs Arabische kerken groeien steeds meer in Nederland.

Veel weet ik er niet van af, maar bij mij in de buurt is er een grote kerk omgebouwd tot een Turkse moskee. De meeste kerken die hier staan zijn mini kerkjes van exotische volkjes.

Ron Haleber
06-06-08, 08:35
Die mythe van kerken die omgebouwd worden tot moskeeën hoor ik al jarenlang. Maar in de praktijk heb ik dit nog nooit gezien. Volgens mij is het gewoon voer voor xenofoben, want ik kan me niet voorstellen dat een christen het toe zal staan zijn/ haar kerk om te bouwen tot moskee.



In mijn wijk is een kathedrale r.k. kerk bijna verkocht voor veel geld aan de grijze wolven... Tenslotte werd het toch een nationaal feministisch Archief...:engel:

Dus toch werd de kerk in principe voor een moskee bedoeld!:o

The_Grand_Wazoo
06-06-08, 08:50
In mijn wijk is een kathedrale r.k. kerk bijna verkocht voor veel geld aan de grijze wolven... Tenslotte werd het toch een nationaal feministisch Archief...:engel:

Dus toch werd de kerk in principe voor een moskee bedoeld!:o

He ... dan werk ik in jouw wijk ... dat archief gaat bovendien misschien verhuizen naar mijn werk.

reallife
06-06-08, 09:18
Moet je om te kunnen geloven, naar een kerk of moskee?
Geloof komt vanuit je binnenste en bidden kan ik (kunnen we) overal, immers God/Allah is overal


Klopt, een kerk is niet meer dan een gebouw en een plek van samenkomst. Zonder gelovigen is het niet meer dan een stapel oude of minder oude stenen en dakpannen.

Hele oude kerken hebben wel iets moois. Het mystieke dat er al eeuwenlang God aanbeden wordt geeft wel een hele speciale sfeer maar die kerken vallen vaak toch wel onder monumentenzorg.

Ron Haleber
06-06-08, 10:05
He ... dan werk ik in jouw wijk ... dat archief gaat namelijk misschien verhuizen naar mijn werk.

Als je die verkochte en verbouwde Gerard Majella-kathedraal tot jouw prachtige bureau mag rekenen met alle faciliteiten, dan bof je!:engel:

The_Grand_Wazoo
06-06-08, 10:28
Als je die verkochte en verbouwde Gerard Majella-kathedraal tot jouw prachtige bureau mag rekenen met alle faciliteiten, dan bof je!:engel:

Nee, want als een en ander doorgaat zal dat archief dan verhuizen naar het omgebouwde pakhuis aan het eind van de straat tegen het water aan; de KNAW is aan het kaasschaven.

Wortel
06-06-08, 14:36
Zuurpruim. Je moet er natuurlijk wel het sarcasme in kunnen herkennen.

Ach, soms voel ik me net een moslim waar Wilders c.s. wat al te lang overheen heeft staan... uh... kletsen. Dan zie je wel eens wat sarcasme over het hoofd.


Is God waar de Christenen in (schijnen te) geloven dan niet dezelfde God als waar ik als moslim ook in geloof?

Wat mij betreft zeker.


Dedain herkent enkel een zuurpruim hierin.

Gristen schrijf je dacht ik met Ch, zoals je Suurpruim met een Z schrijft.:wink:

John2
07-06-08, 02:42
Klopt, een kerk is niet meer dan een gebouw en een plek van samenkomst. Zonder gelovigen is het niet meer dan een stapel oude of minder oude stenen en dakpannen.

Hele oude kerken hebben wel iets moois. Het mystieke dat er al eeuwenlang God aanbeden wordt geeft wel een hele speciale sfeer maar die kerken vallen vaak toch wel onder monumentenzorg.

Helemaal met je eens, maar aan de andere kant zijn de huizen van God (moskeén en kerken) ook een plek waar mensen rust vinden en rust uitstralen.