PDA

Bekijk Volledige Versie : Hamas en Abbas niet te spreken over uitspraken Obama



Marsipulami
04-06-08, 21:29
Hamas en Abbas niet te spreken over uitspraken Obama

Mahmoed Abbas.
De Palestijnse groepering Hamas en de president van de Palestijnse Autoriteit Mahmoed Abbas zijn niet te spreken over de pro-Israëlische verklaringen van de Amerikaanse presidentskandidaat Barack Obama.
Obama zei vandaag voor een bijeenkomst van de pro-Israëlische lobbygroep AIPAC onder meer dat Jeruzalem de ondeelbare hoofdstad van Israël moet blijven en dat hij de islamitische beweging Hamas wil isoleren tot ze aan de drie traditionele voorwaarden van de VS, de EU en Israël voldoet. Lees: het terrorisme afzweren, het bestaansrecht van Israël erkennen en zich naar de bestaande akkoorden schikken.

"Nieuw bewijs van vijandigheid"
"Wij vinden de verklaringen van Obama een nieuw bewijs van de vijandigheid van de Amerikaanse verantwoordelijken ten aanzien van de Arabieren en de moslims", aldus een woordvoerder van de Palestijnse beweging Hamas, dat de macht in handen heeft op de Gazastrook. Volgens hem bevestigen de verklaringen van Obama dat er een consensus bestaat tussen de Amerikaanse politieke partijen over de ongebreidelde hulp aan de bezetter (Israël) en dit ten koste van de Palestijnen en de Arabieren.

"Geen staat zonder Jeruzalem"
Ook de president van de Palestijnse Autoriteit, Mahmoed Abbas, verwerpt de voorstellen van Obama. "Jeruzalem is een van de dossiers waarover onderhandeld wordt. Iedereen weet goed genoeg dat Oost-Jeruzalem in 1967 bezet werd. Een Palestijnse staat zonder Jeruzalem zullen wij niet aanvaarden. Dat moet duidelijk zijn", zei Abbas in een reactie.

Israël heeft in juni 1967 Oost-Jeruzalem bezet en geannexeerd, maar die annexatie is nooit door de internationale gemeenschap erkend. Bijna alle buitenlandse ambassades liggen in Tel Aviv. De Palestijnen willen dat Oost-Jeruzalem de hoofdstad wordt van de toekomstige Palestijnse staat. Momenteel wonen er in Oost-Jeruzalem 250.000 Palestijnen. (belga/svm)
04/06/08 22u02

ronald
04-06-08, 23:32
Volgens mij zegt Obama dit alleen om Abbas en Hamas dichter bij elkaar te brengen...hij leert al wat politiek is.

1973Tanger
04-06-08, 23:38
Leren doet hij zeker. Want om überhaupt kans te maken op het witte huis, moet je nou niet de Aipac voor de voeten lopen. Die Abbas en Hamas, dat is een zorg voor later. Ik zie in dat Obama voortreffelijke adviseurs in dienst heeft.

Spoetnik
05-06-08, 14:22
Leren doet hij zeker. Want om überhaupt kans te maken op het witte huis, moet je nou niet de Aipac voor de voeten lopen. Die Abbas en Hamas, dat is een zorg voor later. Ik zie in dat Obama voortreffelijke adviseurs in dienst heeft.

Inderdaad maar waarom Obama dit doet is me een raadsel, want de Israel lobby gaat hem zowiezo met miljoenen dollars bestrijden. Zij willen maddog McCain in het witte huis.

The_Grand_Wazoo
05-06-08, 14:27
Inderdaad maar waarom Obama dit doet is me een raadsel, want de Israel lobby gaat hem zowiezo met miljoenen dollars bestrijden. Zij willen maddog McCain in het witte huis.

Ik denk dat het hem er op het moment niet om te doen is twijfelaars uit het kamp McCain over te halen, maar sceptici binnen de Democratische partij.

1973Tanger
05-06-08, 14:46
Inderdaad maar waarom Obama dit doet is me een raadsel, want de Israel lobby gaat hem zowiezo met miljoenen dollars bestrijden. Zij willen maddog McCain in het witte huis.

Dat weet hijzelf ook wel. Maar met zijn houding t.a.v. de lobby zou die vloedgolf die hem te wachten staat brak zijn.

The_Grand_Wazoo
05-06-08, 15:11
Dat weet hijzelf ook wel. Maar met zijn houding t.a.v. de lobby zou die vloedgolf die hem te wachten staat brak zijn.

Ja?
Brak zijn 'wat'? Been, ruggegraat?

1973Tanger
05-06-08, 16:01
Ja?
Brak zijn 'wat'? Been, ruggegraat?

Nee, dat water zou dan niet zo zout wezen, doordat hij dan mensen kan meekrijgen en dus niet de hele AIPAC en de meute vastberaden overzich heen zal krijgen.

Slinger
05-06-08, 16:56
Ik vind het wel een grappige topictitel. Alsof Hamas en Obama op enige manier gewicht in de schaal leggen bij de Amerikaanse verkiezingen...

mark61
05-06-08, 18:07
Inderdaad maar waarom Obama dit doet is me een raadsel, want de Israel lobby gaat hem zowiezo met miljoenen dollars bestrijden. Zij willen maddog McCain in het witte huis.

Amerikaanse joden stemmen traditioneel op de Democraten en er moet heel wat gebeuren om ze daarvanaf te brengen.

In any case is een campagne voor McCain nou net een reden om 'terug te slaan.' Dus dat doet hij ook. De schade zal wel loslopen.

Spoetnik
06-06-08, 14:12
Amerikaanse joden stemmen traditioneel op de Democraten en er moet heel wat gebeuren om ze daarvanaf te brengen.


Ik denk dat ze deze keer ook wel op obama zullen stemmen. Maar de Israel lobby en de joodse stem is wel iets anders.

Anyways, ben benieuwd of er nu een mindere smeer campagne richting obama zal zijn, nu hij Israel Jerusalem heeft beloofd.

1973Tanger
06-06-08, 15:24
Ik denk dat ze deze keer ook wel op obama zullen stemmen. Maar de Israel lobby en de joodse stem is wel iets anders.

Anyways, ben benieuwd of er nu een mindere smeer campagne richting obama zal zijn, nu hij Israel Jerusalem heeft beloofd.

Beloven is makelijker dan realiseren. Lijkt me sterk dat eventueel Obama als president, of iemand anders zomaar VN-resoluties kan omdraaien?

Slinger
06-06-08, 16:08
Beloven is makelijker dan realiseren. Lijkt me sterk dat eventueel Obama als president, of iemand anders zomaar VN-resoluties kan omdraaien?


Dat is helemaal niet moeilijk. De Arabieren doen dat al sinds 1948, Hezbolla al een paar jaar en Marokko al jaren.

1973Tanger
06-06-08, 17:43
Dat is helemaal niet moeilijk. De Arabieren doen dat al sinds 1948, Hezbolla al een paar jaar en Marokko al jaren.

En Zionisten doen het al sinds mensenheugenis.

mark61
07-06-08, 01:52
Anyways, ben benieuwd of er nu een mindere smeer campagne richting obama zal zijn, nu hij Israel Jerusalem heeft beloofd.

Dat maakt niet uit, want elk incident is binnen 3 maanden vergeten. In november is het nieuwe ronde, nieuwe kansen.

mark61
07-06-08, 01:54
Beloven is makelijker dan realiseren. Lijkt me sterk dat eventueel Obama als president, of iemand anders zomaar VN-resoluties kan omdraaien?

Er valt niets te beloven, want Jeruzalem is de facto al Israelisch en niemand gaat dat van hen afnemen.

sjo
08-06-08, 23:47
Ik denk dat ze deze keer ook wel op obama zullen stemmen. Maar de Israel lobby en de joodse stem is wel iets anders.

Anyways, ben benieuwd of er nu een mindere smeer campagne richting obama zal zijn, nu hij Israel Jerusalem heeft beloofd.

Geen Jood acht zijn hoofdstad afhankelijk van beloften. Van welke president dan ook. Zij bewonen en bebouwen Jeruzalem slechts omdat ze daar zelf voor kiezen.

gr.
sjo

Dinah_Tanger
09-06-08, 23:11
Ik denk dat ze deze keer ook wel op obama zullen stemmen. Maar de Israel lobby en de joodse stem is wel iets anders.

Anyways, ben benieuwd of er nu een mindere smeer campagne richting obama zal zijn, nu hij Israel Jerusalem heeft beloofd.

Praatjes vullen geen gaatjes, hij kan zoveel beloven.
Met deze woorden bereik je geen vrede in de regio...en laat president Bush daar nu net druk mee bezig zijn...Dus zo meteen heeft Obama weinig te willen...heeft Bush Jeruzalem al verdeeld...