PDA

Bekijk Volledige Versie : "Er is geen geld meer voor preventie"



Marsipulami
05-06-08, 09:12
Anderlecht leert niet uit fouten

http://www.standaard.be/assets/images_upload/2008/05/24/rellen5.jpg

BRUSSEL - Twee weken na de rellen in Anderlecht wordt er alleen ingezet op repressie. 'Er is geen geld voor meer preventie', zegt het gemeentebestuur. 'Er zijn wel middelen, maar ze moeten beter besteed worden', zeggen de jeugdwerkers.


Van onze redactrice



Jeugd- en preventiewerkers in Anderlecht en andere Brusselse gemeenten vrezen samen met buurtbewoners van de Anderlechtse wijk Sint-Guido voor wat er zal gebeuren zodra de politiemacht uit de wijk is weggetrokken. Ze zien te weinig initiatieven vanuit het gemeentebestuur, het Brussels Gewest of andere overheden die het sociale netwerk en de samenhang in de achterstandswijken bevorderen.

Door herstructureringen zijn er nog maar vijf straathoekwerkers actief in de gemeente. 'Dat is veel te weinig, maar er is geen geld voor meer straathoekwerkers of andere initiatieven', zegt de Anderlechtse schepen van Preventie, Fatiha El Ikdimi (CDH). El Ikdimi is wel tevreden over de wijkwerking.

'Middelen zijn er genoeg', zegt wijkwerker Manu Aerden. 'Maar er is een totaal gebrek aan visie in het beleid. Er is geen overleg. Zeker niet tussen de Franstalige en Nederlandstalige gemeenschap. Daardoor is het moeilijk werken.'

Hij geeft het voorbeeld van het Anderlechtse jeugdhuis Alhambra. Dat werd door buurtbewoners van Kuregem opgericht na de rellen van 1997. Als zogenaamde Werking met Maatschappelijk Kwetsbare Jongeren (WMKJ) kon het jeugdhuis snel rekenen op subsidies van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).

'Omdat het jeugdhuis te weinig gericht was op Nederlandstalige kinderen, besloot de VGC die subsidiëring stop te zetten. Dat is toch absurd', zegt Aerden. Hij pleit voor een algemeen beleidsplan waarbij de verschillende gemeenschappen in Brussel niet naast elkaar werken.

Volgens El Ikdimi zou een betere samenwerking tussen de Brusselse gemeenten tot meer resultaat kunnen leiden. Na de rellen van twee weken geleden belegde ze met de preventieambtenaren uit de andere Brusselse gemeenten een vergadering.

'Onze straathoekwerkers hebben het weekend van vrijdag 23 mei alle vijf de klok rond gewerkt. Daarom stelde ik tijdens het overleg voor om in noodgevallen ook straathoekwerkers uit andere gemeenten te kunnen inzetten.' Vorst, Schaarbeek, Brussel-stad en Sint-Gilles weigerden. El Ikdimi is teleurgesteld over dat 'gebrek aan solidariteit'. 'Een groot deel van de jongeren die deelnamen aan de rellen, kwam uit Brussel. Toch mochten de Brusselse straathoekwerkers niet buiten de gemeentegrenzen aan de slag.'

mark61
05-06-08, 18:39
Kan je 'werking' vertalen in Noord-Nederlands? Ik pieker al jaren over de betekenis ervan. Heb wel een vaag idee, maar kan geen woord vinden.

Die CDH (Centre Démocrate Humaniste, kwam ik laatst achter) is wel modern-seculier zeg. Dat is de CD&V nog niet gelukt.

On topic en in het algemeen begrijp ik niet waarom de overheid geld en volk ertegenaan moet gooien om te voorkomen dat jongeren zich als beesten gedragen. Daar hebben ze toch ouders voor?