PDA

Bekijk Volledige Versie : Gaan we nu ieder ziek kind wegselecteren?



IbnRushd
05-06-08, 20:08
Gaan we nu ieder ziek kind wegselecteren?

Gepubliceerd: 3 juni 2008 00:00 | Gewijzigd: 5 juni 2008 16:01

Met de uitbreiding van embryoselectie komen we op een gevaarlijk glijdende schaal terecht, vinden Henk Jochemsen en Matthijs van den Berg. Elk kind moet geboren mogen worden.

Henk Jochemsen en Matthijs van den Berg

In de discussie rond embryoselectie blijkt dat de zaak bij de ChristenUnie inhoudelijk heel gevoelig ligt. Sommige media schilderen de CU af als een partij van moralisten zonder gevoel, die bepaalde patiënten een voor de hand liggende behandeling ontzeggen. De zaak verdient echter een serieuze bespreking. Daarbij realiseren we ons heel goed dat het voor de betreffende groep vrouwen om een heel belastende genetische aanleg gaat.

Overigens zij opgemerkt dat het vorige kabinet, op dit punt vertegenwoordigd door staatssecretaris Ross van Dorp (CDA), de embryoselectie die Bussemaker nu wil toestaan, wilde verbieden. Het is dus niet juist te doen alsof het hier gaat om een buitenissige opvatting van de ChristenUnie.

Op drie punten betekent de voorgestelde uitbreiding van embryoselectie een ethisch bezwaarlijke stap. Tot nu toe wordt de pre-implantatie genetische diagnostiek (PGD) toegepast bij ernstige erfelijke aandoeningen, waarvoor geldt dat als iemand het ‘verkeerde’ gen heeft, de ziekte praktisch met zekerheid optreedt, al varieert de ernst van de symptomen. Daarbij gaat het om onbehandelbare aandoeningen die vaak al vroeg in het leven optreden. Een uitzondering is de onbehandelbare ziekte van Huntington die zich pas later in het leven, maar met zekerheid manifesteert (meestal vanaf rond de 40 jaar). Daarop mogen embryo’s al wel onderzocht worden.

We willen niet suggereren dat deze vormen van genetische selectie van embryo’s ethisch probleemloos zijn. Maar de nieuwe voorstellen van Bussemaker gaan duidelijk verder.

Het betreft nu een aandoening waarop een verhoogde kans bestaat bij iemand met het gendefect. Bij het borstkankergen is dat een kans op 60-80 procent in de loop van het hele leven van die persoon. Dat is weliswaar hoog, maar de mogelijkheid van selectie komt nog wel de in sfeer van kansen.

Hoe hoog moet de kans zijn om het selecteren van de embryo’s met een gendefect aanvaardbaar te doen zijn? Borstkanker en andere mede erfelijk bepaalde kankers treden later in het leven op en zijn in principe behandelbaar. Daarbij komt de mogelijkheid van selectie dus op de glijdende schaal van de mate van behandelbaarheid en belasting van de behandeling. Hoe ernstig moet de aandoening zijn en hoe zwaar de mogelijke behandeling om embryoselectie op de erfelijke aanleg te rechtvaardigen?

Met de voorgestelde uitbreiding komt de selectie voor de geboorte in een gevaarlijk glijdende schaal terecht. Dat werd ook met nadruk gesteld door professor Galjaard, pionier in Nederland op het gebied van de klinische genetica.

Van de selectie van ongeboren leven op grond van aanleg voor een aandoening gaat een verkeerd signaal uit naar de samenleving: we vinden eigenlijk dat zulke mensen beter niet geboren kunnen worden. We erkennen dat aanstaande ouders van de PGD gebruik willen maken om de geboorte te voorkomen van een kind met de belastende erfelijk aanleg. Maar het feit dat die methode in de gezondheidszorg collectief gefinancierd aangeboden wordt, geeft die selectie onmiskenbaar ook een maatschappelijk karakter.

Gaan we niet toe naar een samenleving waarin je alleen geboren mag worden als je geen aanleg hebt voor (ernstige) aandoeningen? Uit internationaal onderzoek blijkt dat een steeds groter deel van de kinderen met aandoeningen als Downsyndroom of een neuralebuisdefect prenataal opgespoord en geaborteerd wordt.

Hoe langer een prenataal screeningsprogramma bestaat, hoe gewoner het wordt om aan de screening deel te nemen en hoe meer kinderen met deze aandoeningen weggeselecteerd worden. Wat betekent dat voor mensen met die aandoening die er toch zijn? Juist voor deze kwetsbare mensen en groepen patiënten, moeten we ons tegen de voorgestelde uitbreiding van de PGD verzetten.

We geven nog twee aanvullende overwegingen. De PGD is geen gemakkelijke techniek die succes verzekert. Integendeel. De vrouw moet een ivf-behandeling ondergaan, er wordt een aanzienlijk aantal embryo’s tot stand gebracht die genetisch onderzocht worden. Bij dat onderzoek gaan soms embryo’s dood. Er worden dan zo mogelijk een of twee embryo’s in de baarmoeder ingebracht, maar de kans op een doorgaande zwangerschap en de geboorte van een gezond kind is niet zo groot. Een deel van de paren dat aan deze behandeling beginnen, krijgt langs deze weg dan ook geen kind.

Ten tweede gaat het nu over selectie van embryo’s die een sterk verhoogde kans hebben over 30 of 40 jaar borstkanker of eierstokkanker te krijgen. Maar het is zeer aannemelijk dat in die periode de vroegtijdige diagnostiek en behandelmogelijkheden zullen verbeteren. Moeten we niet juist inzetten op behandeling van mensen met aandoeningen en niet op het elimineren van pril mensenleven, omdat het een aandoening kan hebben?
Henk Jochemsen is directeur van het Prof.dr. G.A. Lindeboom Instituut; Matthijs van den Berg is gepromoveerd op onderzoek over prenatale screening.

nrc.nl

1973Tanger
05-06-08, 21:37
Nederland is noch vlees noch vis met haar beleid. Als je als regering religieuze 'doodzondes' zoals abortus en euthanasie al bij wet regelt, dan doet de rest van de scala er toch niet meer toe. Want het zou dan altijd mogelijk zijn om dat embryo in een later stadium alsnog te vernietigen door middel van abortus. Het enige wat je ermee wint is tijd voor dat embryo. Die tijd kan je natuurlijk ook vertalen in hoop het alsnog niet te doen.

1973Tanger
05-06-08, 22:12
Bovendien spreekt men boven van verhoogde kansen van borst- en eierstokkanker vanaf je laat 30ste en begin 40ste levensjaar. Dat is toch ruim 40 jaar leven wat je zomaar door het riool gooit. Ken gezonde mensen die dat niet eens halen. Vroeger werden mensen überhaupt niet eens zo oud en was ik bijvoorbeeld met mijn 35 nu al zo goed als dood. Ik vindt het echt ongehoord dat je iemand een kans op jaren leven op deze manier ontneem. Bezwaren van gelovige zijn m.n, dat een embryo ook een ziel heeft en de mens daarvoor ter verantwoording geroepen wordt. Had je maar niet dat kind moeten verwekken (als je toch kennis hebt over je erfelijkheid). Daar valt heel wat over te zeggen.

1973Tanger
05-06-08, 22:26
Aan de andere kant gaat het over het selecteren van embryo's. Kan me goed voorstellen dat ouders natuurlijk een gezonde embryo zonder negatieve gen willen uitkiezen, om dat risico daarmee te vermijden of te verkleinen. Maar het bezwaar in deze is, dat bij een embryo de zaak al bevrucht is door het zaad. Dat er dus bevruchtingen plaatsvinden waaruit embryo's ontstaan, waar vervolgens uit geselecteerd kan worden. Bevruchting is leven en met name dat leven vernietigen vormt het bezwaar.

Olive Yao
05-06-08, 23:31
Embryo's zijn embryo's, geen kinderen.

1973Tanger
05-06-08, 23:35
Embryo's zijn embryo's, geen kinderen.

Dat omhulsel dat kind heet is er niet helemaal, maar zijn ziel daarentegen wel.

Marsipulami
06-06-08, 02:58
Embryo's zijn embryo's, geen kinderen.


Jij bent ook geen mens maar gewoon een dikke klomp van tientallen kilo's cellen, bovendien 75 % water.

mark61
06-06-08, 07:10
Dat omhulsel dat kind heet is er niet helemaal, maar zijn ziel daarentegen wel.

Niet volgens de islam, als ik juist ben geïnformeerd.

mark61
06-06-08, 07:11
Jij bent ook geen mens maar gewoon een dikke klomp van tientallen kilo's cellen, bovendien 75 % water.

Zelfs voor jou is dit tamelijk dom commentaar.

The_Grand_Wazoo
06-06-08, 08:48
Naar mijn idee doen 'wij' niets. Aanstaande ouders krijgen de mogelijkheid prenatale screening te doen op een overerfbare, aggressieve vorm van kanker en op grond van de bevindingen al dan niet te kiezen voor arbortus.

Dus nee, 'wij' gaan niet 'ieder' ziek kind wegselecteren.

Tomas
06-06-08, 09:32
Damn liberals.

mark61
06-06-08, 09:44
Gaan we nu ieder ziek kind wegselecteren?

Ja, dat gaan we :moe:

Met zo'n niveau hoef je niet meer te discussiëren.

Mark
06-06-08, 09:45
Niet de mens maar moeder natuur selecteert en vernietigt alles wat zwak of ziek is.

Charlus
06-06-08, 10:30
Elk kind moet geboren mogen worden.
Zelden zo'n maffe aanbeveling gelezen. Open ruggetje, waterhoofd, zwaar meervoudig gehandicapt, ondraaglijke pijn, de helft van de hersenen missend: het moet geboren mogen worden.

1973Tanger
06-06-08, 11:13
De ziel bestaat wss niet, en mochten er wel zoiets bestaan: geabborteerde of uitgeselcteerde zieltjes gaan gewoon linea recta naar de hemel, dus wat is het probleem?

Verder hebben de reli's die het hards schreeuwen om de bescherming van klompjes cellen vaak verdomt weinig respect voor volgroeide mensen.

Dat mag jij allemaal wel vinden. Maar we hebben hier een regeringspartij met fundamentele bezwaren (ook namens haar achterban), die zich nadrukkelijk van de rest van de coalitie wil onderscheiden en niet zomaar met de meute wil meelopen.

1973Tanger
06-06-08, 11:14
zaadcellen zijn ook leven; dat maakt masturberen nog geen genocide imho. Zelfde voor eicellen: ik weetn iet hoe de vrouwen in jouw omgeving dat verlies van een potentieel mens verwerken, maar de vrouwmenschen in mijn omgeving geven hun tampons geen begrafenis iig.

Zonder ziel, daarbij is bevruchting echt nodig.

Marsipulami
06-06-08, 12:33
Ieder kind dat geboren wordt is een teken dat God nog steeds gelooft in mensen.

The_Grand_Wazoo
06-06-08, 12:37
Ieder kind dat geboren wordt is een teken dat God nog steeds gelooft in mensen.

Hij moet wel, zonder de mens is t'ie nergens.

Max Stirner
06-06-08, 13:03
Dat mag jij allemaal wel vinden. Maar we hebben hier een regeringspartij met fundamentele bezwaren (ook namens haar achterban), die zich nadrukkelijk van de rest van de coalitie wil onderscheiden en niet zomaar met de meute wil meelopen.


Hoeft ook niet:

Iedereen is vrij om ervoor te kiezen kindertjes op de wereld te zetten die 80% kans hebben op borst-kanker.

Als je dat beter met je ethische normen & waarden kan verenigen.

1973Tanger
06-06-08, 14:16
Hans Janmaat onderscheidde zich ook van de meute.... en
Wilders nu ook min of meer. Ben je daar dan ook over te spreken of alleen over het standpunt vd CU omdat dat toevallig in je straatje past?

Hans Janmaat heeft dan ook geen enkel gevolg gehad. Dit is een partij die notabene in de regering zit. Dat niet respecteren, dan respecteer je ook niet de democratie.

1973Tanger
06-06-08, 14:17
Dat mag dan eerst uitgebreid bewzen worden: dus dat er zoiets als een ziel bestaat en dat die ziel ontstaat bij bevruchting. Anders is het gewoon simpelweg geen argument.

Het is een religieuze opvatting, dat niet bewezen hoeft te worden. Dat begrijp jezelf ook wel.

1973Tanger
06-06-08, 14:20
Hoeft ook niet:

Iedereen is vrij om ervoor te kiezen kindertjes op de wereld te zetten die 80% kans hebben op borst-kanker.

Als je dat beter met je ethische normen & waarden kan verenigen.

Dus jouw ethische normen en waarden bestaan uit cijfers? Dat het naar aanleiding daarvan gerechtigd is te doden?

H.P.Pas
06-06-08, 14:20
Het is een religieuze opvatting,


Maar geen islamitische.

1973Tanger
06-06-08, 14:23
Maar geen islamitische.

Dat weet ik niet zo direct, maar dat is hier niet aan de orde. Het gaat om de christelijke opvatting.

H.P.Pas
06-06-08, 14:34
Dat weet ik niet zo direct,

:zozo:

Kom, kom.. Geen valse bescheidenheid.

1973Tanger
06-06-08, 14:40
:zozo:

Kom. kom.. Geen valse bescheidenheid.


We hebben hier ook Ibnrushd als tie wil? Wat ik weet is dat alle religieuze (monoteïstische) opvattingen, met elkaar gemeen hebben, dat de geest wordt gescheiden van het stoffelijk overschot.

super ick
06-06-08, 14:55
We hebben hier ook Ibnrushd als tie wil? Wat ik weet is dat alle religieuze (monoteïstische) opvattingen, met elkaar gemeen hebben, dat de geest wordt gescheiden van het stoffelijk overschot.

Vorige week stond er in het AD of Televaag een artikel over een vrouw met deze vorm van borstkanker.
Op 25 jarige leeftijd zijn haar borsten PREVENTIEF geamputeerd en op 35 jarige leeftijd worden haar eierstokken PREVENTIEF verwijderd. De kans op ziekte is nu kleiner maar niet uitgesloten.
Dit gun je toch niemand?
Dit artikel lezende rees bij mij de vraag of het rechtvaardig is dat een partij die ongeveer 4% van de kiezers vertegenwoordigd haar wil op wil leggen aan de andere 96%?
Bovendien blijkt dat er binnen christelijke kringen nog verveeldheid bestaat over de interpretatie. In eigen kring is het dus ook nog eens omstreden.

Al jaren worden emryo's geselecteerd op o.a. de ziekte van Huntington. De methode is dus niet nieuw.
Bovendien blijven er bij IVF meestal embryo's over.
Daarnaast kun je je ook afvragen of het testen op ziektes van spermadonoren dan ook maar achterwege moet blijven.

The_Grand_Wazoo
06-06-08, 14:59
Vorige week stond er in het AD of Televaag een artikel over een vrouw met deze vorm van borstkanker.
Op 25 jarige leeftijd zijn haar borsten PREVENTIEF geamputeerd en op 35 jarige leeftijd worden haar eierstokken PREVENTIEF verwijderd. De kans op ziekte is nu kleiner maar niet uitgesloten.
Dit gun je toch niemand?
Dit artikel lezende rees bij mij de vraag of het rechtvaardig is dat een partij die ongeveer 4% van de kiezers vertegenwoordigd haar wil op wil leggen aan de andere 96%?
Bovendien blijkt dat er binnen christelijke kringen nog verveeldheid bestaat over de interpretatie. In eigen kring is het dus ook nog eens omstreden.

Al jaren worden emryo's geselecteerd op o.a. de ziekte van Huntington. De methode is dus niet nieuw.
Bovendien blijven er bij IVF meestal embryo's over.
Daarnaast kun je je ook afvragen of het testen op ziektes van spermadonoren dan ook maar achterwege moet blijven.

Tja, dan wordt er dus stoffelijk overschot gecreerd nog voor er sprake is van een stoffelijk overschot.

Max Stirner
06-06-08, 14:59
Dus jouw ethische normen en waarden bestaan uit cijfers? Dat het naar aanleiding daarvan gerechtigd is te doden?


Te ruilen.

Want ik zou mijn kind, als t ff kan, ook niet willen opzadelen met (een 100% kans op-) een zwaard van Damocles boven haar hoofd.

1973Tanger
06-06-08, 15:09
Vorige week stond er in het AD of Televaag een artikel over een vrouw met deze vorm van borstkanker.
Op 25 jarige leeftijd zijn haar borsten PREVENTIEF geamputeerd en op 35 jarige leeftijd worden haar eierstokken PREVENTIEF verwijderd. De kans op ziekte is nu kleiner maar niet uitgesloten.
Dit gun je toch niemand?
Dit artikel lezende rees bij mij de vraag of het rechtvaardig is dat een partij die ongeveer 4% van de kiezers vertegenwoordigd haar wil op wil leggen aan de andere 96%?
Bovendien blijkt dat er binnen christelijke kringen nog verveeldheid bestaat over de interpretatie. In eigen kring is het dus ook nog eens omstreden.

Al jaren worden emryo's geselecteerd op o.a. de ziekte van Huntington. De methode is dus niet nieuw.
Bovendien blijven er bij IVF meestal embryo's over.
Daarnaast kun je je ook afvragen of het testen op ziektes van spermadonoren dan ook maar achterwege moet blijven.

Ik begrijp het. Wat mij betreft mogen ze de hele scala aan medische ingrepen legaliseren. Daar abortus en euthanasie al wettelijke basis hebben. Maar helaas is onze democratisch stelsel niet waterdicht en zijn dit de lacunes.

1973Tanger
06-06-08, 15:16
Te ruilen.

Want ik zou mijn kind, als t ff kan, ook niet willen opzadelen met (een 100% kans op-) een zwaard van Damocles boven haar hoofd.


Niks is niet ongeneeslijk of ondraaglijk (althans kanker). Daar zijn voorbeelden van te geven. 100% is tamelijk pessimistisch. Ook de leeftijd waarop dat risico zich eventueel zal manifesteren roepen vraagtekens op?

The_Grand_Wazoo
06-06-08, 15:40
Ik begrijp het. Wat mij betreft mogen ze de hele scala aan medische ingrepen legaliseren. Daar abortus en euthanasie al wettelijke basis hebben. Maar helaas is onze democratisch stelsel niet waterdicht en zijn dit de lacunes.

Nou ja ... niet waterdicht ... is dit niet gewoon 'het democratisch proces' (waar uiteindelijk deze discussie ook deel van uit maakt)?

Max Stirner
06-06-08, 16:03
Niks is niet ongeneeslijk of ondraaglijk (althans kanker). Daar zijn voorbeelden van te geven. 100% is tamelijk pessimistisch. Ook de leeftijd waarop dat risico zich eventueel zal manifesteren roepen vraagtekens op?



Bedoelde met het 'zwaard van Damocles' de pijnlijke, altijd aanwezige wetenschap dat je een zeer grote kans loopt om op jonge leeftijd met die k*tziekte opgezadeld te worden.

Leeft toch niet echt prettig, die gedachte. Is iets wat ik mijn kind zou willen besparen.



Ofwel:


Die bemoeizuchtige brutale pl**risChristenen mogen g*dverd*mme God op hun blote knietjes danken dat wij - normale mensen - hen uberhaupt toestaan om, in naam van hun achterlijke geloof, doelbewust hun eigen kinderen te (laten) martelen.

In plaats daarvan eisen ze dat wij dat ook doen, in naam van de ethiek.


:)

1973Tanger
06-06-08, 17:37
Bedoelde met het 'zwaard van Damocles' de pijnlijke, altijd aanwezige wetenschap dat je een zeer grote kans loopt om op jonge leeftijd met die k*tziekte opgezadeld te worden.

Leeft toch niet echt prettig, die gedachte. Is iets wat ik mijn kind zou willen besparen.



Ofwel:


Die bemoeizuchtige brutale pl**risChristenen mogen g*dverd*mme God op hun blote knietjes danken dat wij - normale mensen - hen uberhaupt toestaan om, in naam van hun achterlijke geloof, doelbewust hun eigen kinderen te (laten) martelen.

In plaats daarvan eisen ze dat wij dat ook doen, in naam van de ethiek.


:)

Hoeveel mensen zijn er wel niet met erfelijke aandoeningen in de familie? De perfecte mens bestaat nou eenmaal niet. Ja voor Hitler misschien met zijn Arische ras?

Max Stirner
06-06-08, 18:12
Hoeveel mensen zijn er wel niet met erfelijke aandoeningen in de familie? De perfecte mens bestaat nou eenmaal niet. Ja voor Hitler misschien met zijn Arische ras?


So ?

Nogmaals: wil uiteraard geen enkele ouder het genot ontzeggen om zijn/haar eigen dochter te zien lijden aan (het vooruitzicht op) kanker.

1973Tanger
06-06-08, 18:32
Ja tuurlijk tanger. ik heb net een openbaring van Allah gekregen dat embryo's geen ziel hebben en dat je ze rustig door de plee mag spoelen. Dat hoef ik dus ook niet meer te bewijzen aan jou neem ik aan?

Religieuze opvattingen zouden niet bewezen hoeven te worden omdat ze geen enkele relevantie zouden moeten hebben in een seculiere maatschappij.

Ik houdt je niet tegen als je als profeet door het leven wilt slenteren hoor. Je staat dus open voor openbaringen. Dergelijke opvattingen moeten dan bij je wel degelijke relevantie bezitten. Ook in een seculiere maatschappij.

1973Tanger
06-06-08, 18:35
So ?

Nogmaals: wil uiteraard geen enkele ouder het genot ontzeggen om zijn/haar eigen dochter te zien lijden aan (het vooruitzicht op) kanker.

"Genot?" Je stelt het wel zeer nihilistisch.