PDA

Bekijk Volledige Versie : Taboe opvoeding moet eens doorbroken worden

levy
23-06-08, 19:50
Over welke taboe heb ik het? Over datgene wat iedere Marokkaanse vrouw ontkent. Over datgene wat bejaarde vrouwen blijven ontkennen en wat jonge tiener moeders met kracht blijven ontkennen. Iedereen is onschuldig aan dit taboe. Maar ik ga het nu wel openlijk over hebben. Ja, over datgene waar niemand zo te horen schuldig is:
Wij Marokkaanse vrouwen klagen over onze mannen. Maar wij zijn het die hun hebben gecreerd. Wij lijden onder onze mannen en zorgen er dan persoonlijk voor dat onze zoontjes tot de grootste etters zullen uitgroeien. Wij zijn schuldig aan het feit dat Marokkaanse jongens discipline ontberen. De discipline waarop zij recht hebben gehad in hun jeugd. Wij trekken de jongentjes voor en stellen de meisjes achter. Wijzelf discrimineren onszelf. Waarom klagen wij dan over de mannen? De mannen zijn onschuldig aan de opvoeding die ze krijgen. Wij vrouwen zijn er schuldig aan. En dit taboe moet eens een keer serieus genomen worden in de Marokkaanse gemeenschap. Het wordt altijd met woede ontkent door alle vrouwen maar de feiten liggen er dik op. Waar zijn wij mee bezig? En waar gaat het eigenlijk over? Maar het resultaat is heel triest. En we spreken hier over de fundering van de Marokkaanse maatschappij; het gezin. Een jongen zonder discipline wordt later een vader zonder verantwoording.

Los
24-06-08, 14:46
...

farid130
24-06-08, 19:18
Over welke taboe heb ik het? Over datgene wat iedere Marokkaanse vrouw ontkent. Over datgene wat bejaarde vrouwen blijven ontkennen en wat jonge tiener moeders met kracht blijven ontkennen. Iedereen is onschuldig aan dit taboe. Maar ik ga het nu wel openlijk over hebben. Ja, over datgene waar niemand zo te horen schuldig is:
Wij Marokkaanse vrouwen klagen over onze mannen. Maar wij zijn het die hun hebben gecreerd. Wij lijden onder onze mannen en zorgen er dan persoonlijk voor dat onze zoontjes tot de grootste etters zullen uitgroeien. Wij zijn schuldig aan het feit dat Marokkaanse jongens discipline ontberen. De discipline waarop zij recht hebben gehad in hun jeugd. Wij trekken de jongentjes voor en stellen de meisjes achter. Wijzelf discrimineren onszelf. Waarom klagen wij dan over de mannen? De mannen zijn onschuldig aan de opvoeding die ze krijgen. Wij vrouwen zijn er schuldig aan. En dit taboe moet eens een keer serieus genomen worden in de Marokkaanse gemeenschap. Het wordt altijd met woede ontkent door alle vrouwen maar de feiten liggen er dik op. Waar zijn wij mee bezig? En waar gaat het eigenlijk over? Maar het resultaat is heel triest. En we spreken hier over de fundering van de Marokkaanse maatschappij; het gezin. Een jongen zonder discipline wordt later een vader zonder verantwoording.

Moet een een aardige mate van frustratie zitten. Dit meteen als je eerste bericht plaatsen?

henan
29-06-08, 19:20
ik begrijp dat je ergens een punt hebt...idd: de opvoeding van (vooral) jongens wordt af en toe nog wel eens (laat ik het laks noemen ) over gedaan. Maar wat mij dwars zit is dat jij vrouwen de gehele schuld geeft van een verkeerde opvoeding... volgens mij gaat dat wel vaker zo: doet de zoon wat fout, dan is het de schuld van de moeder. doet het wat goeds: dan heeft de vader daar aan meegeholpen. waar ligt de schuld van de vader in dit verhaal, of was dat ook een jongen zonder disipline.. nee die vlieger gaat bij mij niet op. sorry. ik begrijp waar je heen wilt met je verhaal, ben het alleen met de inhoud niet helemaal eens...

Hawa
30-06-08, 16:36
Zekerweten....
Als je naar die Arabische filmpjes kijkt waarop de moders de zoon koestert...
Haar zoon.
Niet haar dochter die is minder waard.
Het paradijs ligt aan de voeten van de vrouw...Dit zegt al iets over vrouwen.
Vrouwen die zich moeten weg cijferen als een vrouw, en haar man terwille zijn.
Dochters zijn niet gedoogd. Die zijn niet te vertrouwen, die moet je zo spoedig modgelijk uithuwelijken,om geen schande te doen kweken.
En de moeders doen hier aan mee, hiermee heeft zij gelijk.
Moeders doen aan vele zaken mee.
OOk Nederlandse vrouwen, als ze onder het macho juk staan van haar man.
Vrouwen willen de vrede handhaven, dan doen ze maar mee, in een ondemocratische vorm...Kan je die vrouwen ook niet kwalijk nemen toch?
Maar spring eruit, en doe het niet....
Het gesstelijke vernederende spelletje: Jij! Zie je wel, dat je dochter op jou lijkt...?
Zie je wel, dat jou familie de dader is....
Maar de vrouw is het slachtoffer, en zij is gehersenspoelt, en doet met spelletjes mee...
En de man is altijd al heilig...Je kan nieteens vrij zijn. OOk niet in je eigen familie, die vergijst als een meisje, en je moet terug naar je man, die je slaat en mept, en mishandeld. Dat is traditie. Vrouw gehoorzaamt haar man..Zoniet, los je het zelf maar op....
Oke! Ik los het zelf wel op. Ik loop weg. Laat mijn man alleen, en vlucht met mijn kinderen naar beloofde land.
Mijn kinderen! Ik doe! Ik ga niet meer als vrouw als gewillige prooi! Ik ben vrouw en evenwaardig als een man. Kan je dat niet! Straf mij dan. Maar al die strepen op mijn huid, zal mij niet terugplaatsen naar die land van jou. Je moeder kan de rambam krijgen...Zielige figuur?
Moeders zijn de schande aan de opvoedding, terwijl die mispeut aan man, de macho is, met zijn schoonmoeder erbij.
Nouja, ze heeft gelijk hoor?

Rayhana78
01-07-08, 10:27
Goed stukje (al heeft de vader natuurlijk ook een verantwoordelijkheid voor de opvoeding van de kinderen, dat ben ik met Henan eens).

Het is belangrijk om eerlijk naar je eigen aandeel te kijken, anders bestaat het probleem over 50 jaar nog.
Verbeter de wereld, ........

Rayhana78
01-07-08, 10:30
Moet een een aardige mate van frustratie zitten. Dit meteen als je eerste bericht plaatsen?

Beetje te confronterend? ;)

Hawa
02-07-08, 14:38
Als je niet beter weet...Hoe niet beter weet...Hoe ver kan je gaan....
Taboe in iedere huishouding moet maar eens doorbroken worden....
Het is altijd hetzelfde toch?
Angst.
Meedoen, en niet meer terug naar af....
Je eigen zelfstandigheid die je hebt gekregen wordt weggewalst door een heilig predeking.....Ach wat....
Als je zelfstandig bent wil nog niet zeggen, dat je echt zelfstandig bent....
Liefde kan je dood betekenen,
Hoeveel mensen gaan wel niet in een sekte zitten....
Als je maar geld hebt en er goed uiziet....
Maar als je geld hebt en er goed uitziet, kan je toch wel wat anders doen met jezelf....
Waarom doen de mensen dan zo, en laten hun vrijheden,en gaan in een doctrine zitten....?
En als je nooit vrijheden hebt gehad, laat je de teugels vieren en raak je ook in het land van sodom en gomorra....
Er is altijd wel wat....
Hoe kan je vrijheden en niet vrijheden hanteren, met je eigen gevoels norm en waarde stelsel...Ga daar maar een keer over na denken....
De een zijn vrijheid is niet aan die andere vrijheid, die al anders denkt en doet....
Praten en dialoog....is beter dan onvrijheden, wederzijds...altijd aanwezig.
Vergis je niet in de mens. Opvoeding heeft altijd radicale oorzaak naar wanorde.
Wanorde waarvan je als individu niks van begrijpt.
Totdat je er met neus en oren tussen zit...
En de weg naar terug is moeilijker dan de ingeslagen weg, die zo hoopvol bleek.
Iedereen maakt zich schuldig aan vooroordelen, als daar eens over gepraat wordt, in harmonie,dan komt wel goed, en kan je elkaar de hand geven, niks meer of minder.
Angst esse zelen aus, zegt Fassbinder, zegt Theo van Gogh,klopt allemaal.
Als ide angsten die mensen produceren, en geen weg mee weten, en er liever helemaal niet over praten, is toch van de zotte.
Leg de lat op de lat, en zeg wat je wilt zeggen....
Lieg niet, en ga je zelf niet te boven, om te zeggen, dat jou cultuur de ware moet zijn, want dat bestaat dus niet.
Al die verbosborden, waar de heilige snelweg ook aan onderhevig is, wordt met enige mate aan snelheid getorpedeerd..Zo is ook de mens, is hun heilig der heiligen,het onderspit aan die anderen die andere koers willen volgen.
Je wordt geconfronteerd met alles en nog wat....De weg is niet die weg van anderen. Maak je eigen weg, verweg van die koers aan gebod en gebod...
Ooit zal de mens wel vrij zijn, duurt nog lang......

farid130
02-07-08, 19:04
Beetje te confronterend? ;)

Ach lieverd, ben de prille jeugd inmiddels al ruimschoots ontgroeid en ben uitgegroeid tot een succesvolle gediciplineerde, inemende, romatsiche, liefdevolle, godvrezende jongeman.

Ben nog single...try me.:fpimp:

Hawa
07-07-08, 12:01
De problemen met de christenen beginnen,zei vader,net als met vrouwen,wanneer,de hoedoed,de heilige grens,niet wordt gerespecteerd....
Een moslim zijn,betekende de hoedoed respecteren. En voor een kind betekende respect hebben voor de hoedoed gehoorzamen.

Fatima Mernissi (Marokkaanse wetenschapper, sociologe) Het verboden dak terras(1998)

Of lees het boek Vrouwen in Marokko aan het woord...ook van Fatima Mernissi.

Of lees het boek Eenzaam in Mekka. Van Asra Q Nomani.(het persoonlijke verhaal van een moslima die weigert om nog langer achter in de moskee te bidden)

Weetje vrouwen worden in islam al gediscrimineerd, die geloof is een grote discriminatie tov van de vrouw.
Als je het verhaal van Hagar leest, de moeder van Ismael, de moeder uiteindelijk van de islam.
Maar in de koran kom je haar naam niet eenmaal tegen, hoe kan dat?
Wel in de bijbel en de thora, waar Ibrahiem(Abraham) haar verstoot. En achter laat in de wostijn samen met Ismael....
Het hele heilige gebeuren in Mekka staat geschoeid onder de aandacht van Ibrahiem en Ismael, en niet over Hagdar..
De heilige bron Zamzam, waar Ismael uiteindelijk zijn leventje redde,dankzij dus van God/Allah.
Hadgar die Ismael uithuwelijke aan een bijzondere mooie vrouw, waarvan de vader van Ismael,weer later een stokje ging steken, en hem dus uithuwelijke aan een beter stam, de koeraisj, war Moahmmed,vzmh , weer van afstamde.
Hoe wreed zijn de mannen wel niet. Vrouwen die huwelijk aan gaan, en door de vader wordt ontheiligt....
Het hele islam geloof is hoedoed.....Volledige gehoorzaamheid...
Als vrouwen zwanger raken, laten de mannen het afweten, en gaan er van tussen, die nemen geen enkele verantwoordelijkheid, en verschuilen zich achter die hoedoed...Ja mannen mogen dus alles aanrichten, maar meisjes en vrouwen dus eventjes niet...
Hadgar heeft haar eigen kinje opgevoedt, zonder die vader, die er niet was, en vertoefde bij die jaloerse oude Sara...En toen kwam Izaak, de voorloper van de Joden....en Ismael voor de moslims.....
Ik denk nog steeds dat Moahmmed,vzmh, ooit joods is geweest...
Moslim zijn is pas begonnen toen Moahmmed trouwde met Kadiesjha,weduwe, en nog ouder dan de profeet. Oudere vrouwen kan dus ook. Maar al die hoedoed jongens willen liever met een onwetend meisje van zestien jaar trouwen toch?
Kadiesjha was de ware vrouw voor Moahmmed, toen hij die openbaringen kreeg, van boven door de engel Gabriel (ghabril). Toen is pas moslim geboren, en Mohammed, en zijn eerste vrouw Kadiesjha waren de eerste moslims,niet daarvoor dus. Nouja zijn liefste vrouw was dus Aisjha, maar zij heeft ervoor gezorgd voor die splitsing in het sonnie en sjia geloof....
Ja de haat is groot.....

aniroc75
09-07-08, 09:06
Nee, het is niet alleen de schuld van de vrouw! Waar zijn de moderne mannen gebleven om dit te doorbreken? Door de meer opkomende gemengde huwelijken, hoop ik dat de man op zijn plaats gezet wordt en mee helpt met de opvoeding(en het huishouden)!

Hawa
09-07-08, 14:54
Nee, het is niet alleen de schuld van de vrouw! Waar zijn de moderne mannen gebleven om dit te doorbreken? Door de meer opkomende gemengde huwelijken, hoop ik dat de man op zijn plaats gezet wordt en mee helpt met de opvoeding(en het huishouden)!

In islam heb je verschillende soorten stromingen. Je hebt de fiundies, die het oude bij het oude laten, en niet over mag getwitst. En je hebt de intjihad stroming, die wel voor veranderingen zijn, ook wat betreft aanpassingen van de sharia wetten.
Veel moslims worden opgevoedt door hel en verdoemenis, en je kan beter maar niet te westers worden, want daar klopt dus geen reet van.
Veel moslims lopen met hun indentiteitsgeoel, en wie eigenlijnk ook niet als je jong bent en in de puberteit komt.

Ik vind wel dat de Nederlandse maatschappij de richting van de intjihidad echter helemaal vergeten, en dit betreft ook moslims die geen moslims meer willen zijn, en liever het atheisme gaan aanhangen.(idtihaad betekent gelijkwaardigheid,zowel man en vrouw, dat ook profeet Moahmmed predikte,gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
Volgens de overlevering vroeg een man aan de profeet. ""Wie onder de mensen is mijn grootste achtingwaard?""
-Uw moeder,antwoordde de profeet.
-En wie daarna?
-Daarna uw moeder
-en wie daarnaa?
-Daarna uw moeder
-en wie daarnaa
-Daarnaa uw vader.

Mannen van islamitische afkomst helpen wel in de huishouding, mijn mannen,allemaal van islam gingen helpen,stofzuigen, afwassen en koken.
En ons kind brengen en halen van de peuterspeelzaal, en de luier nog verschonen...Ik heb geen slechte ervaringen met mijn islam mannen op huishoudelijk gebiedt. Ik heb alleen slechte ervaring met traditie,vooral het slechte praten van andere mannnen, dat mijn islamitische mannen wel erg dom moeten zijn, om te helpen in de huishouding...
Mijn eerste man ging mij wel slaan, maar mijn tweede islamitische man heeft mij nog nooit bedreigt, laat staan geslagen...
En wat denk je van de Nederlandse mannen dan?
Kinderen in de auto opweg nar het voetbalveld..
Zuipen, en de vrouw hangt erbij....
Dronken terug in de auto, terwijl zijn vrouw nuchter is en ook rb heeft?
Vrouwen dienen zich overal te bevrijden, maar ook de mannen....
Mannen willen iets betekenen, en als ze niks waard zijn, en ook nog worden gediscrimineerd en ook nog door hun Nederlandse vrouw worden beschimpt dat ze nooit wat doen, dan begrijpen ze elkaar niet.
\en als je elkaar niet kan vatten,dan komen de problemen wel en keer.
Maar islam is goede geloof. Daar is niks mis mee.
Maar met de mensen daar is iets mis mee.

Gitana1
13-07-08, 17:54
Salaam moehalaikoem

K vind het wel leuk dat dit onderwerp eens ter sprake wordt gebracht.

En het is een feit dat in bepaalde kringen de jongen alles mag en een meisje niks mag ( dat heeft veel te maken met tradities en cultuur en niks met islam). Het feit is dat de oude generatie zich vasthielden aan hun tradities maar over ISLAM zelf niet zoveel wisten. Als je kijkt bijv in dorpjes, ze zijn hele dagen op het werk, de vrouw doet het huishouden, de was en helpt indien ze tijd heeft nog op het akker mee. Die mensen hadden geen tijd voor te studeren. De meesten onder hen zijn ongeletterd. En die mensen wisten niet beter, dus wist men enkel wat ISLAM was via de generatie voor hen en etc. Maar in die periode waren er nog minder mensen die echt konden lezen of schrijven. Dus bleven de mensen de kennis die ze hadden en de tradities te gebruiken, en was dat voor hen islamitische gebruiken.

Maar dat is hoe het vroeger was. Het is inderdaad nu aan onze generatie om meer kennis op te doen,onze honger naar kennis te vergroten, onze kennis te delen met anderen. Als we een vraag hebben, die stellen aan iemand die het antwoord kent. En niet aan niemand die niet veel kennis heeft,maar die het van horen zeggen heeft, want zo is het misgegaan met de generatie daarvoor.

Maar het feit dat een vrouw verantwoordelijk is voor de opvoeding van het kind, sorry dat vind ik verkeerd.

Het beeld dat we hebben van een moslimvrouw is inderdaad dat ze thuis blijft om voor haar kinderen te zorgen,het huishouden te doen enzo.

Maar je bent met twee op je kinderen op te voeden,zowel man als vrouw. En je voedt je kind, zo goed mogelijk op, en hoopt dat ze goeie vrouwen of mannen worden die taqwah hebben en tawbah tonen.

Wat wel zowel bij de man als bij de vrouw ligt, is wat haraam is , is haraam voor beiden ( wat volgens de islam haraam is). Bijv uitgaan,drinken,roken,smoren enzo, dat is haraam voor BEIDEN. Maar een jongen mag inderdaad veel meer van thuis uit ( want die kan zogezegd niet zwanger thuis komen en een vrouw wel).

Maar inderdaad zowel als moeder en als vrouw, zus, moet je de mannen ook laten werken in het huishouden.

Als een man thuis is, en de vrouw het zo druk heeft met het huishouden. Dan moet hij van zichzelf aanbieden om ook te helpen.

Maar ja tegenwoordig een moslim(man) die helpt in het huishouden,is een mietje,ligt onder de sloef.

Terwijl als je kijkt, het beste voorbeeld de profeet saw,die hielp zijn vrouwen ook in het huishouden. Die hadieths vergeten de meeste mannen.

Er zijn ook nog wel mannen die toch nog wel wat doen in het huishouden.

Maar ghair insha Allah.

Hawa
14-07-08, 14:50
In die tijden van het kolonialisme werd onder meer de sharia wetten afgeschaft, en de koloniale wetten in gebruik genomen,alleen het familierecht werd dus wel gedoogd. Zoals als uithuwelijken,van jonge meisjes, en vooral de moeders aan hun lot overlaten,zonder man met kinderen,die man ging dus werken in die koloniale gebiedsdelen.
Scholen waren er niet voor de meisjes en vooral niet op het platteland. In de grote steden konden de meisjes een vak leren, zoals tapijten knopen, en weven van kleden, en kleren maken in ateliers.
Maar goed, in Marokko is het nog armoede troef.
Die documentaire die ik heb gezien,via de Moslim omroep,over de vrouwen in Marokko was echt schrikbarend, hoe er nog met de vrouwen wordt omgesprongen. Maar de vrouwen hebben het allang door dat hun mannen er met het geld van tussen gaan, en gewoon naar andere vrouwen lopen.
Zelfs de jongere meisjes wisten al precies hoe het systeem van onrecht nu inelkaar steekt.
Het gaat over de vernieuwing van het familierecht,waar de vrouwen ook mogen scheiden, en aandeel moeten krijgen als ze niet meer willen trouwen.
Het allerergste vond ik wel die visfabriek, waar tigtallen vrouwen werkten, het leek meer op een gevangenis voor vrouwen, dan op een echt bedrijf.
Sommige vrouwen werkten er al hun hele leven lang. Slecht betaald werd er natuurlijk ook, vrouwen worden in de hele wereld uitgebuit.
Even in de pause van het werk, sommeerden de vrouwen een vrouw die mooi kon zingen, en zij zong de sterren van de hemel, en de vrouwen en klappen, en ze kregen allemaal een glimlach op hun gezichten, totdat die slavendrijver er een eind aan maakte. (ik moest echt huilen).
De discussie moet ook gaan hebben die vrouwen uit die arme gebiedsdelen wel baat bij die nieuwe wet.
Al die Marokkaanse vrouwen doen het zware werk, en hun mannen laten het gewoon afweten...Ze doen geen flikker, laat staan dat ze hun eigen kinderen opvoedden, die kinderen worden gewoonweg op straat geschopt.
Hoe die vrouwen er uit zagen, echt erg.
Je kan beter de sharia wet hanteren, omdat wel in de koran staat dat vrouwen gelijkwaardig zijn aan hun man, dat de meisjes de kansen moeten krijgen op school,en studeren.
Maar in het familierecht is de imaam die er voor zorgt dat ze gaan trouwen, en hij is ook nog de machthebber, om te gaan verbiedden.Voor echtscheiding,vooral voor de vrouwen.
Als de man wil scheiden doet de imam niet moeilijk,ook niet voor tweede,derde of vierde huwelijk.
In Nederland en Belgie gebeurt dit dus ook. Mannen nemen er gewoon een tweede vrouw bij, en die vrouw heeft niks te vertellen, omdat zij meestal onwetende is, de taal niet kent, en haar rechten worden haar ontnomen.
Ze verblijft dus achter muren.
In Frankrijk heeft men een Marokkaanse van 32 jaar haar recht ontnomen als Frans staatsburger, omdat zij in Burqa loopt, de deur niet uitkomt, en haar man gewillig is. Zij en haar man zijn niet meer welkom in Frankrijk.
Het neo-kolonialisme is nog steeds schuldig aan die misstanden.
Eerst laten ze die mensen gewoonweg verpieteren, ze doen geen flikker, ze geven de rechten aan geassimileerde stammen,vooral landerijen,ook aan joodse stammen,tig jaren geleden.
Het familierecht hanteren ipv de sharia wetten, dat is schuld ook aan het westen.
Het familierecht is nog erger dan sharia wet, maar die wetten, zijn veranderd in Europese wetten, om die onderdrukking er maar door te voeren, en familierecht is de onderdrukkings methode vooral van de mannen...
Nu kunnen we die arme ontwetende moeders wel de schuld gaan geven, maar bij wie ligt dan die schuld!
De rijke mensen vieren er wel bij, die kunnen hun kinderen,ongeacht een jongen of een meisje naar scholen sturen, en als ze tig rijk zijn, dus naar de Harverd, of die andere particuliere universiteiten in het buitenland.
In Marokko is nieteens genoeg water voor die arme sloebers,daar zorgt de toeristische industrie wel voor, met volle zwembaden, en verspillingen aan zwembaden bij de Saoediers die daar wonen...
In vroegere tijden werd de waterhuishouding in handen gelegt aan vooraanstaande lieden, die precies wisten hoe die water voorzieningen nu inelkaar steken.
Marokko is geen Nederland, die armoede troef, ligt ver achter ons.
Het geloof dus ook. Die gaf ook geen brood aan mensen die niet naar de kerk gingen,die lieten ze gewoonweg ook aan hun lot over.
Kinderen krijgen in geloof was zeer belangrijk, scoren in katholiek, of protestants zijn,en maar scoren, en de vrouwen werden de dupe ervan.
Maar als die armoede troef hier woont, en ook die familierecht meenemen, dan gaan hun kinderen helemaal de mist in.
Het ligt ook aan Nederland met hun discriminatie, maar ook aan de mensen dus zelf. Omdat ze niet mee doen, vooral de mannen doen hetzelfde als in marokko, geld over de balk gooien, achter andere vrouwen aan lopen, en vooral hun eigen kinderen laten lopen.
De moeders zijn allang blij dat die man dood gaat, of voor goed weg blijft.
Klinkt erg, maar het is gewoon zo.
Als er vrouwen hier in Groningen zijn, die nu een vak leren, en andere vrouwen leren kennen van allerlei culturen zijn die vrouwen zeer sterk,en willen van alles aanpakken. Gevangen zitten achter muren is het ergste wat die mannen dus doen. Die mannen zijn zo achterlijk als de pest,het spijt mij om te zeggen, het is zo.
Maarja, die privileges hebben ze niks voor niks geleerd, uit die zogenaamde familierechten.....(de man is ook de dupe,dat is ook waar).
En niet alleen Marokko, maar ook Turkije, en al die gebiedsdelen, maar ook onder de Europeanen die hun vrouwen kort houden,vanwege hun eigen familierechten....
Discriminatie komt ook voort uit onwetendheid,vooroordelen, wat de Boer niet kent dat Vreet hij niet....Het zijn altijd de mannen die niet over de balk komen, maar wel hun vrouwen, die de handen uit de mouwen steken....
Er moet nog veel veranderen,maar kleine stapjes, en gewoon,help de moeders en hun kinderen.......

Hawa
17-07-08, 15:08
Jou verhaal is zo schitterend......Alles wat je schrijft, is wat ik ooit heb geschreven....You are great [email protected]@****

mahgazin
03-08-08, 12:32

het moet idd van beide ouders komen!! mijn vader is is eind 60 en dat is een rechtvaardige man. niet altijd geweest maar met de jaren verzacht dat en als je als meisje een eigen wil toont, krijg je daar ook wat meer respect voor dat jongen die schooierleventje leeft. mijn vader doet ook wel iets in het huishouden als is het maar zijn eetspullen opruimen van tafel, of af en toe een borstel over de vloer halen. het hangt idd af van de mens tot mens. dus er is nog hoop. inchallah dat wij als vrouwen ons mannetje kunnen staan en onze zonen met wat meer discipline kunnen opvoeden

Hawa
03-08-08, 15:31
het moet idd van beide ouders komen!! mijn vader is is eind 60 en dat is een rechtvaardige man. niet altijd geweest maar met de jaren verzacht dat en als je als meisje een eigen wil toont, krijg je daar ook wat meer respect voor dat jongen die schooierleventje leeft. mijn vader doet ook wel iets in het huishouden als is het maar zijn eetspullen opruimen van tafel, of af en toe een borstel over de vloer halen. het hangt idd af van de mens tot mens. dus er is nog hoop. inchallah dat wij als vrouwen ons mannetje kunnen staan en onze zonen met wat meer discipline kunnen opvoeden

Ik vind dit mooie tekst...Vooral over je vader. Klasse!
Mijn vader deed ook wel mee, vooral als mijn moeder er niet was. Dan moest hij wel zelfstandig worden. Maar ook samen deden ze iets....
Als je kind bent van zelfstandige ouders die ook samen het huishouden beredderen, dan wordt je als kind ook zelfstandiger....
Mijn vader werkte altijd hard als zelfstandige, en mijn moeder was er voor het huishouden.
En toch ging mijn vader ook iets doen....Lieve vader.....
Maar over die discipline heb ik nog wel iets over.....
Ik heb liever begripvolle mannen die met mij in discussie kunnen gaan,dan over een macho man die eens in de veertien dagen eens een kopje afspoelt.
En dan oeverloos verdwijnt achter de colissen.
Maar mannen zijn erniets voor niks, alleen de patronen zijn veranderd, vooral in sekse.
Ik kan beter met mannen dan met vrouwen....
Vrouwen zitten altijd te mekkeren.....
Mannen mekkeren nieteens.
Mannen snappen er ook nis van, vooral mekkeren niet.
Mannen leven op andere aardbol.
Maar als je verdriet hebt, is die man er wel....Is lief en behulpzaam.
Mannen zijn de zonen van Allah!

Maar ach..je weet dat sommige vrouwen erg zijn
sommige mannen nog erger dan die vrouwen....
dat zijn niet....de zonen en zusters van Allah!
Die weten niet......
maar ja.....
wie ben ik!