PDA

Bekijk Volledige Versie : Meisjes als slaaf in luxe hotel



Marsipulami
02-07-08, 09:17
Meisjes als slaaf in luxe hotel



BRUSSEL - Zeventien meisjes zijn maandenlang in Brussel behandeld als slaaf door familie van de emir van de Verenigde Arabische Emiraten.

Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws woensdag.

De 'sjeika', de vrouw van een sjeik, en haar vier dochters verblijven in Brussel voor een medische behandeling en huren al maanden een verdieping van het luxe Conradhotel af.

Miljoenen

De miljoenen die ze daarvoor betalen staan in schril contrast met de 170 euro die de meisjes per persoon per maand verdienden om 7 dagen in de week en 24 uur per dag voor de vrouwen te werken.

Paspoort

De Belgische politie is een onderzoek naar mensenhandel gestart, omdat de meisjes geronseld zijn uit verschillende landen en hun paspoort in de Verenigde Arabische Emiraten hebben moeten achterlaten.

De Belgische justitie kan weinig tegen de sjeik doen, omdat "wij niet bevoegd zijn om koninklijk bloed te ondervragen", aldus een woordvoerder.

(c) ANP

silas
02-07-08, 20:28
Zo gaan die rijke goilfstaten sheiks met hun personeel om,het was al lang bekend dat deze smeerlappen mensen onder betaalden of helemaal niets betalen terwijl zij gouden potten schijten.
Veel Marokkaanse vrouwen die ter goeder trouw naar de golfstaten vetrokken werden door deze smerige smeerlappen niet betaald of ze werden als seksslavinnen gehouden.
Laatst stond in stuk in het Arabische weekblad ,Saydatie,een verhaal van onder cover actie van een journaliste in Marokko die zich voordeed als prostutie.
Ze werd naar een hele grote villa gebracht ,deze werd als een bordeel gebruikt door deze klootzakken met medeweten van de autoriteiten ,in ieder geval het is een zeer schokkende verhaal dat men moet lezen hoe ze bijvoorbeeld omgaam met meisjes van 12 die nog maagd zijn en hun dronken voeren etc.
Ik begrijp zowie niet waarom men naar de golfstaten gaat werken,voor de loon hoeft je het niet te doen.

Bofko
03-07-08, 01:07
Ik begrijp zowie niet waarom men naar de golfstaten gaat werken,voor de loon hoeft je het niet te doen.

Nouw.. ouwe voetballers kunnen daar aardig hun zakken vullen.

ronald
03-07-08, 09:43
E 170,- per maand...ja dat is voor die patsers wel wat aan de gierige kant. Als je de lonen van jonge meisjes in China, Indonesie of Filepijnen kent dat is de ondoordachte stap van die meisjes (veelal in het land van herkomst geronseld) wel enigszins verklaarbaar. De misbruik in de landen waar men dan werkt zou strafbaar moeten zijn. Je betaalt Polen hier toch ook evenveel als Nederlanders.
Ik ken in Zandvoort een strandhouder die een illigaal 14 uur per dag laat werken voor E 1,- per uur...slavernij komt overal in de wereld voor omdat slavendrijvers overal in de wereld voorkomen.

Marsipulami
03-07-08, 11:30
Zes slaven werken alweer voor weduwe sjeik


BRUSSEL - Zes slaven zijn opnieuw in dienst bij het Arabische gezin in het Conrad-hotel. Volgens de vrouwen was het er 'nog zo slecht niet'.


De dienstmeisjes moesten dag en nacht paraat staan voor de grillen van de weduwe van Mohammed Bin Khalid Al Nahyan en haar vier prinsessendochters. Intussen werden ze amper betaald. Sommigen verdienden 150 euro per maand. Het steenrijke gezin uit de Verenigde Arabische Emiraten kon wel de volledige vierde verdieping met 53 kamers en suites afhuren. Maar veel werknemers moesten op de gang slapen.

Elf dienstmeisjes tussen 20 en 50 jaar aanvaardden intussen het statuut van slachtoffer van mensenhandel. Zij kregen onderdak van de hulpverleningsorganisaties Pag-Asa in Brussel, Payoke in Antwerpen en Süryia in Luik. De vrouwen worden ook gevolgd.

Heidi De Pauw van Pag-Asa betreurt dat zes andere vrouwen terugkeerden naar hun bazen in het Conrad. 'We hebben ze een kans gegeven om uit dat leven te stappen. Maar ze weigeren. Die beslissing moeten we respecteren. Zij zeggen dat het leven er naar hun normen aanvaardbaar is. Blijkbaar werd niet iedereen even slecht behandeld. Sommige stonden een trapje hoger.'

Intussen pluist het Arbeidsauditoraat de processen-verbaal van de werknemers uit. Op basis daarvan gaat het eventuele stappen zetten.

Dat de afstammelingen van de koninklijke familie niet ondervraagd mogen worden, is volgens Jan Geysen van het Arbeidsauditoraat onzin. 'Voor ons zijn ze mensen als elk ander. Ze genieten zeker geen diplomatieke onschendbaarheid.'

Voorlopig werden de prinsessen en hun moeder nog niet verhoord. Of ze meewerken aan het onderzoek? 'De familie heeft meegewerkt in de zin dat ze niet tegengewerkt hebben tijdens de inval in het hotel', zegt Geysen.

De weduwe en haar dochters kunnen vervolgd worden voor mensenhandel en economische uitbuiting. Sinds 10 augustus 2005 is er een aanpassing van de wet, waardoor de daders tot tien jaar cel en een hoge boete riskeren. Ecolo-parlementslid Fouad Lahssaini, die de zaak aan het licht bracht, zal minister van Justitie, Jo Vandeurzen (CD&V), en minister van Werk, Joëlle Milquet (PS), interpelleren over de zaak. (bjm)

Rabi'ah.
03-07-08, 15:22
Hier is duidelijk sprake van uitbuiting, dat staat buiten kijf.
Maar slaven waren ze niet; ze kregen immers betaald. Slaven moeten voor niets werken.

Olive Yao
03-07-08, 16:39
Enkele jaren geleden soortgelijk geval in Engeland van een jonge vrouw die zat opgesloten bij een diplomaat uit Soedan. Zij is ontsnapt en is in Engeland een nieuw leven begonnen.

Herinnert iemand zich dat geval?

mark61
03-07-08, 19:30
Hier is duidelijk sprake van uitbuiting, dat staat buiten kijf.
Maar slaven waren ze niet; ze kregen immers betaald. Slaven moeten voor niets werken.

Volgens mij is niet betaling de essentie van al of geen slaaf, maar vrijheid. De vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt, om te doen wat je wilt. Het is de vraag of ze de vrijheid hebben om weg te gaan; meestal neemt de werkgever het paspoort van de werknemer in beslag, dacht ik.

€ 150 plus kost en inwoning (neem ik aan) is naar de maatstaven van (Oost-)Azië absoluut geen uitbuiting.

mark61
03-07-08, 19:32
Enkele jaren geleden soortgelijk geval in Engeland van een jonge vrouw die zat opgesloten bij een diplomaat uit Soedan. Zij is ontsnapt en is in Engeland een nieuw leven begonnen.

Herinnert iemand zich dat geval?

Ja, en nu?

Normaal gesproken hebben zulke mensen weinig trek in 'bevrijding'; dat betekent meestal uitwijzing naar het land van herkomst & absolute armoe.

Soms mag er opeens iemand blijven. Ik vraag me af of die Belgen in dit geval ook die vrouwen laten blijven. Waarom deze wel en al die andere duizenden niet?

Bij mijn weten mogen slachtoffers van vrouwenhandel niet blijven. Niet in NL, niet in GB en niet in B.

Dinah_Tanger
03-07-08, 19:45
Volgens mij is niet betaling de essentie van al of geen slaaf, maar vrijheid. De vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt, om te doen wat je wilt. Het is de vraag of ze de vrijheid hebben om weg te gaan; meestal neemt de werkgever het paspoort van de werknemer in beslag, dacht ik.

€ 150 plus kost en inwoning (neem ik aan) is naar de maatstaven van (Oost-)Azië absoluut geen uitbuiting.

Inderdaad gaat het hier om de vrijheid van de meisjes.
Dat ze 7 dagen in de week moeten werken zonder een vrije dag is net zo erg als een slaaf zijn.
Ik begrijp zowizo niet hoe mensen het over hun hart kunnen krijgen om zo met je wedermens om te gaan.
In Marokko zijn er bijna geen dienstmeisjes te krijgen alleen om het feit dat zij slecht behandeld worden.Ze kiezen liever voor het werken in fabrieken.

Mark
04-07-08, 05:43
Inderdaad gaat het hier om de vrijheid van de meisjes.
Dat ze 7 dagen in de week moeten werken zonder een vrije dag is net zo erg als een slaaf zijn.
Ik begrijp zowizo niet hoe mensen het over hun hart kunnen krijgen om zo met je wedermens om te gaan.
In Marokko zijn er bijna geen dienstmeisjes te krijgen alleen om het feit dat zij slecht behandeld worden.Ze kiezen liever voor het werken in fabrieken.

Lol, ik heb ook een contract om 84 uur per week te werken in het buitenland tegen een salaris dat erg hoog is voor nederland. Dus eigenlijk als je het bekijkt zit ik in de zelfde situatie :)

Dinah_Tanger
04-07-08, 09:25
Lol, ik heb ook een contract om 84 uur per week te werken in het buitenland tegen een salaris dat erg hoog is voor nederland. Dus eigenlijk als je het bekijkt zit ik in de zelfde situatie :)

Met het verschil dat jij de keus hebt om gewoon in Nederland te werken met een salaris waar je best van rond kan komen neem ik aan?

Die meisjes komen uit een arm land en offeren zich op, vaak om het feit dat ze een straatarme familie hebben.
Zo onderhoud zo'n meisje haar hele familie.Heel triest.:traan1:

Maar jij wilt graag veel geld verdienen.Ik vind daarom niet dat jij in het zelfde schuitje zit.:)