PDA

Bekijk Volledige Versie : 83-jarige Nederlander moet kennis Nederlands bewijzen in België



Marsipulami
04-07-08, 12:45
Nederlander moet in Houthalen kennis Nederlands bewijzen

Louis Hinssen wil een sociale woning huren in Houthalen. Daarvoor moet hij eerst een taaltest Nederlands afleggen, schrijft de Vlaamse Wooncode voor.

Alleen: Hinssen is een Nederlander die al 55 jaar in ons land woont. “Ik begrijp er helemaal niks van”, moppert hij. “Ik ben bijna 83 en nu gaan ze ineens checken of ik wel Nederlands kan?”

Louis Hinssen is weduwnaar sinds 6 december 2007. “Een wrang sinterklaascadeau”, zucht hij. Na de dood van zijn vrouw begon de gepensioneerde monteur uit te kijken naar een ander onderkomen in zijn thuisbasis Houthalen. Omdat hij in aanmerking kwam voor een sociale huurwoning, belandde hij op de wachtlijst van huisvestingsmaatschappij Kempisch Tehuis.
“Nu ik bijna 83 ben, testen ze mijn Nederlands”

Afgelopen week werd Louis per brief opgeroepen voor een taaltest Nederlands. “Ik heb net met de juf gebeld. Op 24 juli om 14 uur moet ik m’n proef afleggen in de oude mijngebouwen in Houthalen”, vertelt hij in keurig Nederlands.
Hinssen begrijpt er niks van. Hij woont sinds 1953 in België. “Ik heb op verschillende plaatsen gewoond, onder andere in Tienen/Tirlemont. Nog nooit heb ik moeten bewijzen dat ik Nederlands kan spreken. Nu ik bijna 83 ben, gaan ze me testen. Ongelooflijk.”

“Die verhalen horen we elke dag”, zegt Mieke Geurts van Kempisch Tehuis. “Sinds 1 januari volgen we de regels uit de Vlaamse wooncode. Elke kandidaat-huurder moet aantonen dat hij bereid is Nederlands te leren. Wie geen diploma of getuigschrift kan voorleggen, moet een kleine taaltest (een korte babbel waarin men zich voorstelt, nvdr) afleggen. Gevolg is dat ook kandidaten die Nederlands als moedertaal hebben, getoetst worden. Onderscheid op basis van afkomst of nationaliteit zou immers discriminerend zijn.”

Sinds de verhuurmaatschappijen kandidaten oproepen voor de test, regent het klachten. “Als we honderd brieven versturen, krijgen we daags nadien zeker dertig telefoons van moedertaalsprekers die het niet begrepen hebben of die even hun ongenoegen willen uiten.”

Oudere mensen zijn ook vaak bang dat ze te zeer dialect spreken om te slagen. “Ze hoeven niet te vrezen. Meestal hebben ze niet eens door dat ze een proefje hebben afgelegd, zo snel verloopt het gesprek.”

Kirsten BERTRAND

mark61
04-07-08, 16:25
“Ik begrijp er helemaal niks van”, moppert hij. “Ik ben bijna 83 en nu gaan ze ineens checken of ik wel Nederlands kan?”

Blijkbaar niet. Ik zou hem eruit gooien :hihi:


Wie geen diploma of getuigschrift kan voorleggen, moet een kleine taaltest (een korte babbel waarin men zich voorstelt, nvdr) afleggen.

Had ie zijn diploma's niet zoek moeten maken.


“Als we honderd brieven versturen, krijgen we daags nadien zeker dertig telefoons van moedertaalsprekers die het niet begrepen hebben

Hun Nederlands is dan duidelijk ondermaats.