PDA

Bekijk Volledige Versie : VS verplaatst zijn vliegdekschip na demonstratie Iran van zijn raketten...



Wizdom
14-07-08, 20:41
Maneuvers tilt scale in favor of Iran

Iran's military exercise strengthened the country's position in talks over its nuclear standoff with the West, a senior official says.

"Because of the [recent] maneuvers, the Islamic Republic will come to the negotiation table with a full hand," Iranian Deputy Defense Minister Brigadier General Nasrallah Ezzati said Monday.

The Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) ended an extensive military exercise on Sunday. During the maneuvers, Iran successfully test-fired various advanced shore-to-sea, surface-to-surface and sea-to-air missiles.

Iran also tested the upgraded Shahab-3 missile equipped with a one-ton conventional warhead and capable of hitting targets within a 2,000-kilometer range.

The defense official, who is in charge of coordinating armed forces logistics, added that Iran's 'successful maneuver' prompted Washington to relocate one of its navy warships.

On July 8, the Pentagon moved an aircraft carrier out of the Persian Gulf after Iran warned US ships would come under fire if they attacked the country.

Washington, Tel Aviv, and their European allies accuse Tehran of pursuing a military nuclear program. While claiming that they are committed to a diplomatic solution, both the US and Israel repeatedly threaten that the use of military force remains on the table to stop Iran's nuclear drive.

Tehran insists its nuclear program is aimed at electricity generation in line with the nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT). The most recent UN nuclear watchdog report concluded that there is no link between the use of nuclear material and the 'alleged studies' of weaponization attributed to Iran by Western countries.

EU foreign policy chief Javier Solana is scheduled to meet with Iran's top nuclear negotiator Saeed Jalili in Geneva on Saturday to discuss the G5+1 package of incentives presented to Iran.

In June, Solana presented Tehran with an updated package of economic and political incentives drawn up by the five permanent members of the Security Council plus Germany (G5+1) to pressure Iran into suspending its uranium enrichment.

Washington and its allies previously demanded that Iran halt its enrichment before continuing its talks with the G5+1.

Brig. Gen. Ezzati said he believes that the West has accepted to continue negotiations with Tehran without such preconditions due to Iran's military might and the nation's determination to develop nuclear energy.

The US State Department announced on Saturday that the Islamic Republic can enter into negotiations without initially suspending uranium enrichment.

super ick
14-07-08, 21:42
Maneuvers tilt scale in favor of Iran

Iran's military exercise strengthened the country's position in talks over its nuclear standoff with the West, a senior official says.

"Because of the [recent] maneuvers, the Islamic Republic will come to the negotiation table with a full hand," Iranian Deputy Defense Minister Brigadier General Nasrallah Ezzati said Monday.

The Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) ended an extensive military exercise on Sunday. During the maneuvers, Iran successfully test-fired various advanced shore-to-sea, surface-to-surface and sea-to-air missiles.

Iran also tested the upgraded Shahab-3 missile equipped with a one-ton conventional warhead and capable of hitting targets within a 2,000-kilometer range.

The defense official, who is in charge of coordinating armed forces logistics, added that Iran's 'successful maneuver' prompted Washington to relocate one of its navy warships.

On July 8, the Pentagon moved an aircraft carrier out of the Persian Gulf after Iran warned US ships would come under fire if they attacked the country.

Washington, Tel Aviv, and their European allies accuse Tehran of pursuing a military nuclear program. While claiming that they are committed to a diplomatic solution, both the US and Israel repeatedly threaten that the use of military force remains on the table to stop Iran's nuclear drive.

Tehran insists its nuclear program is aimed at electricity generation in line with the nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT). The most recent UN nuclear watchdog report concluded that there is no link between the use of nuclear material and the 'alleged studies' of weaponization attributed to Iran by Western countries.

EU foreign policy chief Javier Solana is scheduled to meet with Iran's top nuclear negotiator Saeed Jalili in Geneva on Saturday to discuss the G5+1 package of incentives presented to Iran.

In June, Solana presented Tehran with an updated package of economic and political incentives drawn up by the five permanent members of the Security Council plus Germany (G5+1) to pressure Iran into suspending its uranium enrichment.

Washington and its allies previously demanded that Iran halt its enrichment before continuing its talks with the G5+1.

Brig. Gen. Ezzati said he believes that the West has accepted to continue negotiations with Tehran without such preconditions due to Iran's military might and the nation's determination to develop nuclear energy.

The US State Department announced on Saturday that the Islamic Republic can enter into negotiations without initially suspending uranium enrichment.

Volgens mij ben jij vergeten dat Iran zich 6 jaar lang kapotgebeten heeft op een leger dat door de VS in 1 maand volkomen werd vernietigd.
Ik herken de retoriek van Al Sahaf. Is hij misschien minister van propaganda in Iran geworden?

Victory
14-07-08, 22:42
Volgens mij ben jij vergeten dat Iran zich 6 jaar lang kapotgebeten heeft op een leger dat door de VS in 1 maand volkomen werd vernietigd.
Ik herken de retoriek van Al Sahaf. Is hij misschien minister van propaganda in Iran geworden?

Volgens mij ben jij vergeten hoe Iran de derde grootste leger ter wereld met alle moderne wapens, toegang tot Amerikaanse satellieten, Nederlands/Franse chemische wapens, en triljoenen Arabische dollars naar de stenen tijdperk terug trapte. Je weet blijkbaar ook niet hoe Iraq er voor de oorlog eruit zag.

Toen Amerika hen aanviel waren ze op de 27ste plaats (een na zwakste land in het middenoosten) en heeft de UN ze nog onschadelijker gemaakt doormiddel van het vernietigen van wapens en jarenlange sancties. Als dat al niet makkelijk genoeg was hadden ze bijna alle militaire commandanten omgekocht en gaf de leger zich bijna volledig in een keer over.

Siah
14-07-08, 23:05
Volgens mij ben jij vergeten dat Iran zich 6 jaar lang kapotgebeten heeft op een leger dat door de VS in 1 maand volkomen werd vernietigd.
Ik herken de retoriek van Al Sahaf. Is hij misschien minister van propaganda in Iran geworden?

Iran-Irak war eindigde in 1988. terwijl U.S. 15 jaar later in 2003 Baghdad bombardeerde. Irak was toen voornamelijk door al dat zware sancties de zwakste land in de regio en had gewoon geen poot om op te staan.

Propaganda is een belangrijke deel van iedere oorlog geworden. al-Sahaf richtte toen zich misschien soms tot buitenlandse media, maar zijn woorden waren voornamelijk bedoeld om de Irakezen zelf ‘gerust’ te stellen en in de strijd mee te krijgen. hij was grappig.

Witte78
15-07-08, 00:22
Volgens mij vergeten jullie operatie Desert Storm.

Ik denk niet dat Iran ook maar in de buurt komt van de VS wat betreft oorlogstuig. Probleem van de VS is vooral dat ze nogal krap in kas zitten.

super ick
15-07-08, 09:58
Volgens mij ben jij vergeten hoe Iran de derde grootste leger ter wereld met alle moderne wapens, toegang tot Amerikaanse satellieten, Nederlands/Franse chemische wapens, en triljoenen Arabische dollars naar de stenen tijdperk terug trapte. Je weet blijkbaar ook niet hoe Iraq er voor de oorlog eruit zag.

Toen Amerika hen aanviel waren ze op de 27ste plaats (een na zwakste land in het middenoosten) en heeft de UN ze nog onschadelijker gemaakt doormiddel van het vernietigen van wapens en jarenlange sancties. Als dat al niet makkelijk genoeg was hadden ze bijna alle militaire commandanten omgekocht en gaf de leger zich bijna volledig in een keer over.


Moderne wapens? Hoe kom je erbij? Inferieure Russiche shitzooi en verder niets. Oja en Al-Sahaf retoriek natuurlijk, daar zijn ze in het M.O. goed in.
Boed dat vloeid door de woestijnen, handen die afgehakt worden voordat ze aan de trekker zitten, etc.
Als de V.S. volgende week een luchtcampagne starten komt er niets meer de lucht in boven Iran, hooguit een enkel raketje in het begin.
Enkele maanden later is de infrastructuur weg en hebben ze nergens meer electra, telefoon, etc.
Denk gewoon even logisch na. Militair gezien heeft Iran geen greintje kans. Behalve een beetje etteren als de V.S. zo dom zijn om een massale grondoorlog te beginnen.

Ik hoop van harte dat het niet zo ver gaat komen. Laat Iran dat kernwapen maar krijgen. Gooien staat gelijk aan zelfmoord en wellicht dat ze minder paranoia worden en valt er dan wel mee te praten.

mark61
15-07-08, 10:30
Volgens mij ben jij vergeten dat Iran zich 6 jaar lang kapotgebeten heeft op een leger dat door de VS in 1 maand volkomen werd vernietigd.

Dat vraag ik me nou eigenlijk nog steeds af. Ik had de indruk dat in beide Golfoorlogen de Iraakse strategie was om zoveel mogelijk veldslagen uit de weg te gaan en het leger te laten 'wegsmelten' tot losse guerilla-eenheden.

Maar dan nog, dat was ws. in de verwachting dat ze in een klassieke veldslag in de pan zouden worden gehakt. Kan me nog iets herinneren van loopgraven vol met dienstplichtigen die door Amerikaanse bulldozers gewoon levend zijn begraven. Blijkbaar zat daar geen Iraakse artillerie achter en deden ze ook niet veel met hun tanks. Enfin, ik ben geen militair deskundige.

Bij Iran-Irak kreeg ik de indruk dat Iran niet in staat of bereid was burgerdoelen, Bagdad ofzo, te bombarderen, iets dat Saddam omgekeerd wel deed. Dus dat werden ouderwetse man-tegen-man veldslagen, blijkbaar bij gebrek aan hitech hardware.

Oh dit verklaart al wat, was ik weer vergeten:

At the same time severe officer purges (including several executions ordered by Sadegh Khalkhali, the post-revolution sharia ruler), and spare parts shortages for Iran's American-made equipment, had crippled Iran's once mighty military. The bulk of the Iranian military was made up of poorly armed, though committed, militias. Iran had minimal defenses in the Shatt al-Arab river.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iran-Iraq_War

Victory
15-07-08, 10:46
Volgens mij vergeten jullie operatie Desert Storm.

Ik denk niet dat Iran ook maar in de buurt komt van de VS wat betreft oorlogstuig. Probleem van de VS is vooral dat ze nogal krap in kas zitten.
Je kan je blijkbaar niet goed inbeelden wat de acht jaar durende oorlog met Iraq deed, en dat ze daarna door hun 'vrienden' gedeserteerd werden. Iraq had geen luchtmacht meer, en alleen standaard AAA's om iets in de lucht te schieten. Krap in de kas zitten de Amerikanen zeker, nu nog twee banken over zijn genomen om totale ineenstorting te voorkomen. De Amerikaanse regiem is nu feitelijke eigenaar van 90% van de huizen waarop nog een hypotheek loopt. Niet te vergeten dat ze al dat gespaarde geld met belasting centen terug moeten betalen.

mark61
15-07-08, 10:50
Iran-Irak war eindigde in 1988. terwijl U.S. 15 jaar later in 2003 Baghdad bombardeerde. Irak was toen voornamelijk door al dat zware sancties de zwakste land in de regio en had gewoon geen poot om op te staan.

Huh? Zwakste land in de regio? Irak heeft zich na 1988 in hoog tempo herbewapend. Het viel Koeweit aan, dus voelde zich blijkbaar niet zwak. Enfin, het dacht dat de VS het goed vonden.

Het bizarst vond ik nog wel dat ze hun luchtmacht bij aartsvijand Iran mochten parkeren, voor zolang.


hij was grappig.

Dat is een ding dat zeker is :hihi:

mark61
15-07-08, 10:56
Moderne wapens? Hoe kom je erbij? Inferieure Russiche shitzooi en verder niets.

Tsja, voor die Amerikaanse uitrusting van de sjah kregen ze natuurlijk geen onderdelen meer. Je militaire top uitroeien helpt ook niet erg :cheefbek:


Denk gewoon even logisch na. Militair gezien heeft Iran geen greintje kans. Behalve een beetje etteren als de V.S. zo dom zijn om een massale grondoorlog te beginnen.

Dat is onmogelijk voor de VS. Ze zouden ook onder andere omstandigheden Iran nooit kunnen veroveren, dat weten ze zelf ook wel. Iran zal zich tot de laatste man, vrouw en kind verdedigen.


Ik hoop van harte dat het niet zo ver gaat komen. Laat Iran dat kernwapen maar krijgen. Gooien staat gelijk aan zelfmoord en wellicht dat ze minder paranoia worden en valt er dan wel mee te praten.

Er is niks paranoide aan constateren dat je omringd bent door kernwapenmachten en vijandige Arabieren, van wie de meesten bondgenoten van de VS zijn. Rusland is echt geen vriendje, Pakistan op zich nog wel, maar dat is tegelijkertijd een bondgenoot van de VS. Turkije ook, SA ook. De rest doet er niet zo toe. Alleen Syrië is een redelijke, maar zwakke bondgenoot.

Witte78
15-07-08, 11:51
Je kan je blijkbaar niet goed inbeelden wat de acht jaar durende oorlog met Iraq deed, en dat ze daarna door hun 'vrienden' gedeserteerd werden. Iraq had geen luchtmacht meer, en alleen standaard AAA's om iets in de lucht te schieten. Krap in de kas zitten de Amerikanen zeker, nu nog twee banken over zijn genomen om totale ineenstorting te voorkomen. De Amerikaanse regiem is nu feitelijke eigenaar van 90% van de huizen waarop nog een hypotheek loopt. Niet te vergeten dat ze al dat gespaarde geld met belasting centen terug moeten betalen.

Waaruit blijkt dat ik me dat niet kan inbeelden?

Siah
15-07-08, 12:08
Volgens mij vergeten jullie operatie Desert Storm.
Ik denk niet dat Iran ook maar in de buurt komt van de VS wat betreft oorlogstuig. Probleem van de VS is vooral dat ze nogal krap in kas zitten.
Operatie Desert Storm was een soort geconcentreerde oorlog/aanval. Baghdad werd toen niet platgebombardeerd.
Paul Virillio heeft toen wat lezenswaardige artikels over geschreven. Dat was het einde van conventionele manier van oorlogsvoering zie ie. En het begin van een andere/nieuwere manier van oorlogverslaggeving in de media.

Natuurlijk wordt Iran platgebombardeerd als er een oorlog uitbreekt. Juist omdat Iran de laatste jaren veel wapens gekocht heeft, gaan de Yankees en hun kontgenoten in de regio haar harder toeslaan. Maar dat is pas het begin van de oorlog!
U.S. is nu heel kwetsbaar in de hele regio, terwijl Iran juist daar veel invloed en macht heeft. Ahamadi heeft zelfs wereldtijd veel sympathisanten onder de moslims en niet-moslims.

Het grote verschil is dat toen in 2003 de Irakezen voornamelijk toeschouwers waren en toekeken hoe de “army” van Saddam verpletterd werd. Als er nu een oorlog uitbreekt, en het ziet er ook heel lelijk uit, doet virtually elke Iraniër op haar/zijn manier wereldwijd aan mee. Er zijn dacht ik 4,5 miljoen Iraniër in het buitenland waarvan 2/3, dacht ik, in U.S. alleen. Dat maakt ze nog gevaarlijker en de overheden worden nog meer paranoia omdat de meeste Iraniër daar hoog geschoold zijn. van Nasa tot allerlei andere lagen in de maatschappij.

Een army van 20,000,000 riepen ze in Iran tijdens Iran-Irak war. Nu zijn er –onder alle bevolkingslagen- veel meer die bereid zijn zich voor hun land op te offeren.

“Living creatures are creative by nature because to survive they need creativity. An Arabic proverbs says: (El Hagah Um El Ekhtera’a) Need is the mother of creativity or necessity is the mother of invention.”
Nawal El Saadawi

Die hoeven maar zich met zeer besmettelijke bacteriën te besmetten en in de buurt van Amerikanen te gaan spugen bvb.
Modern of geen modern. Als je wanhopig/woest wordt, barst je fantasie los. niemand en geen systeem die je maar dan tegen kan houden.

Denk gewoon even logisch na.

Dat is wat je vooral niet zou moeten doen als je over de oorlog in 21st eeuw hebt.
Kijk naar de Angelo-American leger met al hun moderne wapens (uiteindelijk is dat ook het enige ding waar ze modern in geworden zijn, massavernietigingwapens) in Irak na 5 jaar. Veel van hen zijn geestelijk fucked up geworden en zitten tot hun bovenlippen in stront, zo erg dat hun families thuis de stank van dat stront kunnen ruiken. In Afghanestan is ongeveer net zo erg. En in sommige opzichten nog erger.

“Iran: Battlefront In The New World War?” zei/vroeg iemand.
Als er een oorlog uitbreekt, gaat virtually elke singel tweevoeter op aarde, letterlijk en figuurlijk dat merken. Men merkt het nu al, terwijl er nu vooral dreigementen en machtsvertoon zijn. De langdurige klap is natuurlijk afhankelijk van waar je bent.

U.S. kan wel een gevaarlijk spel beginnen, maar het einde en de veranderingen in de regels van dat spel, is daarna niet meer in hun hand!

"Bij Iran-Irak kreeg ik de indruk dat Iran niet in staat of bereid was burgerdoelen, Bagdad ofzo, te bombarderen, iets dat Saddam omgekeerd wel deed. Dus dat werden ouderwetse man-tegen-man veldslagen, blijkbaar bij gebrek aan hitech hardware."
Dat had verschillende redenen. Eén van de belangrijkste redenen was dat Rafsanjani toen ondergrondse contacten met U.S. had. hij belemmerde toen regelmatig de kopstukken van de leger. anders had dat oorlog veel eerder geëindigd.

De politieke landschap van Iran is nu meer gepolariseerd dan vroeger. Vandaar krijgt men hier regelmatig mixed messages.
Wikipedia is geen betrouwbare ding!

"Huh? Zwakste land in de regio? Irak heeft zich na 1988 in hoog tempo herbewapend. Het viel Koeweit aan, dus voelde zich blijkbaar niet zwak. Enfin, het dacht dat de VS het goed vonden."
Na aanval op Kuweit, ging het snel downwaards met Irakeze leger. In 2003 hadden sommige soldaten slippers aan!

Witte78
15-07-08, 12:46
Het hangt af van het beoogde doel van de VS. Wanneer ze Iran alleen maar onschadelijk willen maken, dan is de oorlog snel voorbij. Mijn reactie was meer bedoeld om die onzin tegen te spreken dat Iran militair zo superieur is. Ik geloof niks van die propaganda. Dat er vele andere middelen zijn om oorlog te voeren zal ik niet ontkennen. Maar ik vraag me wel sterk af of Iraniërs in het buitenland nu echt mee gaan "vechten". Die Iraniërs zijn niet voor niets weggegaan uit Iran. Je kan mij niet wijs maken dat het allemaal spionnen zijn. Ik denk dat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben.

super ick
15-07-08, 16:11
Operatie Desert Storm was een soort geconcentreerde oorlog/aanval. Baghdad werd toen niet platgebombardeerd.
Paul Virillio heeft toen wat lezenswaardige artikels over geschreven. Dat was het einde van conventionele manier van oorlogsvoering zie ie. En het begin van een andere/nieuwere manier van oorlogverslaggeving in de media.

Natuurlijk wordt Iran platgebombardeerd als er een oorlog uitbreekt. Juist omdat Iran de laatste jaren veel wapens gekocht heeft, gaan de Yankees en hun kontgenoten in de regio haar harder toeslaan. Maar dat is pas het begin van de oorlog!
U.S. is nu heel kwetsbaar in de hele regio, terwijl Iran juist daar veel invloed en macht heeft. Ahamadi heeft zelfs wereldtijd veel sympathisanten onder de moslims en niet-moslims.

Het grote verschil is dat toen in 2003 de Irakezen voornamelijk toeschouwers waren en toekeken hoe de “army” van Saddam verpletterd werd. Als er nu een oorlog uitbreekt, en het ziet er ook heel lelijk uit, doet virtually elke Iraniër op haar/zijn manier wereldwijd aan mee. Er zijn dacht ik 4,5 miljoen Iraniër in het buitenland waarvan 2/3, dacht ik, in U.S. alleen. Dat maakt ze nog gevaarlijker en de overheden worden nog meer paranoia omdat de meeste Iraniër daar hoog geschoold zijn. van Nasa tot allerlei andere lagen in de maatschappij.

Een army van 20,000,000 riepen ze in Iran tijdens Iran-Irak war. Nu zijn er –onder alle bevolkingslagen- veel meer die bereid zijn zich voor hun land op te offeren.

“Living creatures are creative by nature because to survive they need creativity. An Arabic proverbs says: (El Hagah Um El Ekhtera’a) Need is the mother of creativity or necessity is the mother of invention.”
Nawal El Saadawi

Die hoeven maar zich met zeer besmettelijke bacteriën te besmetten en in de buurt van Amerikanen te gaan spugen bvb.
Modern of geen modern. Als je wanhopig/woest wordt, barst je fantasie los. niemand en geen systeem die je maar dan tegen kan houden.


Dat is wat je vooral niet zou moeten doen als je over de oorlog in 21st eeuw hebt.
Kijk naar de Angelo-Saksiche leger met al hun moderne wapens (uiteindelijk is dat ook het enige ding waar ze modern in geworden zijn, massavernietigingwapens) in Irak na 5 jaar. Veel van hen zijn geestelijk fucked up geworden en zitten tot hun bovenlippen in stront, zo erg dat hun families thuis de stank van dat stront kunnen ruiken. In Afghanestan is ongeveer net zo erg. En in sommige opzichten nog erger.

“Iran: Battlefront In The New World War?” zei/vroeg iemand.
Als er een oorlog uitbreekt, gaat virtually elke singel tweevoeter op aarde, letterlijk en figuurlijk dat merken. Men merkt het nu al, terwijl er nu vooral dreigementen en machtsvertoon zijn. De langdurige klap is natuurlijk afhankelijk van waar je bent.

U.S. kan wel een gevaarlijk spel beginnen, maar het einde en de veranderingen in de regels van dat spel, is daarna niet meer in hun hand!

Dat had verschillende redenen. Eén van de belangrijkste redenen was dat Rafsanjani toen ondergrondse contacten met U.S. had. hij belemmerde toen regelmatig de kopstukken van de leger. anders had dat oorlog veel eerder geëindigd.

De politieke landschap van Iran is nu meer gepolariseerd dan vroeger. Vandaar krijgt men hier regelmatig mixed messages.
Wikipedia is geen betrouwbare ding!

Na aanval op Kuweit, ging het snel downwaards met Irakeze leger. In 2003 hadden sommige soldaten slippers aan!

Deze hele ractie is te achterlijk voor woorden.
Iraniers in het buitenland,
kapot vechten tot de laatste man,

pssssstttttt, ben jij dat Al-Sahaf?????????????????????????

Siah
15-07-08, 18:27
Mijn reactie was meer bedoeld om die onzin tegen te spreken dat Iran militair zo superieur is. Ik geloof niks van die propaganda.

dat is heel algemeen. Superieur in welke opzicht(?)
In guerrilla warfare zijn ze inderdaad heel goed geworden.
De oorlog tussen “Israel” en Hezbollah in 2006 heeft bepaalde beelden/dingen voorgoed veranderd.


Maar ik vraag me wel sterk af of Iraniërs in het buitenland nu echt mee gaan "vechten". Die Iraniërs zijn niet voor niets weggegaan uit Iran. Je kan mij niet wijs maken dat het allemaal spionnen zijn. Ik denk dat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben.
Vechten is niet alleen klashnekoffs pakken en schieten.
Ieder plek, ieder samenleving/situatie vraagt haar/zijn manier van vechten. Alhoewel, bomaanslagen en dergelijke blijven er nog altijd. Want ongetwijfeld zijn er ook veel Iraniër die via Iraanse overheid hier studeren/werken/leven/zwerven…

klopt. Velen zijn niet voor niks van daar gevlucht. En natuurlijk zijn die niet naïef om bvb. zichzelf hier op te blazen. Een zelfmoordaanslag is wat dit systeem juist graag wil. Dan kunnen ze meer angst zaaien, meer controleren, meer oorlogvoeren en kortom hun eigen gang gaan, zakken vullen.
er zijn veel sterker/modernere wapens dan dynamiet. Iedere tijd vraagt om een ander wapen.

"gooi de oude wapens weg. maak steeds een nieuwe en schiet raak", zei Deleuze

John2
15-07-08, 19:25
pssssstttttt, ben jij dat Al-Sahaf?????????????????????????:hihi:

There are no American in Bagdad, I promise you!

Je bedoelde deze man???

Hij was goed in zijn propaganda, moch hem wel.

John2
15-07-08, 19:33
Vechten is niet alleen klashnekoffs pakken en schieten.
Ieder plek, ieder samenleving/situatie vraagt haar/zijn manier van vechten. Alhoewel, bomaanslagen en dergelijke blijven er nog altijd. Want ongetwijfeld zijn er ook veel Iraniër die via Iraanse overheid hier studeren/werken/leven/zwerven…

klopt. Velen zijn niet voor niks van daar gevlucht. En natuurlijk zijn die niet naïef om bvb. zichzelf hier op te blazen. Een zelfmoordaanslag is wat dit systeem juist graag wil. Dan kunnen ze meer angst zaaien, meer controleren, meer oorlogvoeren en kortom hun eigen gang gaan, zakken vullen.
er zijn veel sterker/modernere wapens dan dynamiet. Iedere tijd vraagt om een ander wapen.

"gooi de oude wapens weg. maak steeds een nieuwe en schiet raak", zei Deleuze

Jou antwoord is een aanfluiting voor alle Iraanezen die zijn gevlucht uit Iran voor het schrikbewind.
Jij plaatst doelbewust deze mensen in een kwaad daglicht en probeer hun te plaatsen in je eigen bekrompen denken.

Ik vind dit een kwalijke zaak en weet niet hoe de anderen hier over denken, maar voor mij ben je uitgescheten op deze site.

Siah
15-07-08, 21:04
Jou antwoord is een aanfluiting voor alle Iraanezen die zijn gevlucht uit Iran voor het schrikbewind.

zelfs de Iraniers die in LA (lees Tehran Jeles) wonen en zich tot voorkort nooit met politiek bezig hielden, schrikken nu veel meer en eerder van een USraelische aanval op Iran dan de binnenlandse onderdrukkingen en terror.
En dat is geen onverwachte reactie.
Wat dat betreft hebben veel van hun websites nu een heel andere karakter dan zeg maar in 2000.

Ik vind dit een kwalijke zaak en weet niet hoe de anderen hier over denken, maar voor mij ben je uitgescheten op deze site.

Zin in Arabische falafel met humus?

Eke
16-07-08, 22:40
zelfs de Iraniers die in LA (lees Tehran Jeles) wonen en zich tot voorkort nooit met politiek bezig hielden, schrikken nu veel meer en eerder van een USraelische aanval op Iran dan de binnenlandse onderdrukkingen en terror.
En dat is geen onverwachte reactie.

Wat dat betreft hebben veel van hun websites nu een heel andere karakter dan zeg maar in 2000.
?

Ze ( mensen uit Iran) houden hun hart vast.. En dat is logisch : veel wat lief- en dierbaar is woont nog in hun vaderland.
Ze (de mensen uit Israel) houden hun hart vast..
Ze (de mensen uit de VS) houden hun hart vast..
Ze (de mensen uit de wereld die ervan weten) houden hun hart vast...

Ergens in de zestiger jaren was er ook zo'n spannend moment- conflict Cuba en VS-
gelukkig liep dat goed af.

Ik wil "ze" heel veel sterkte wensen , het is een pijnlijk-spannende tijd!!!! Hopelijk gaat het niet door maar komt er een toenadering. Dat kan nog...

Siah
17-07-08, 09:51
"het is een pijnlijk-spannende tijd!!!! "

al heeel lang.
En voornamelijk sinds de U.S. aanval op Afghanestan.
Als de “grote satan” in de regio komt, gaat ie zich niet zo makkelijk terugtrekken, zei Khomeini ooit.

Eke
17-07-08, 10:30
Zo-even las ik de krant : a.s. zaterdag gaat de VS aanschuiven bij een bespreking tussen Iran ,Saeed Jallili, en de Europese Javier Solana.

mooi. hopen dat het goed gaat.

En er is gesignaleerd dat achter het Israelische wapengekletter de Verenigde Staten een gematigder houding aanneemt.

En..de VS overwegen om een kantoortje in Iran te openen (een belangensectie)

Ook Iran laat, afgezien van de raketproeven, een gematigder toon horen.
Ahmadinejad, die een vertegenwoordiger is van de harde lijn, verklaarde afgelopen zondag dat Iran het Amerikaanse kantoor(tje) wel zou kunnen accepteren.
Hij 'verwelkomt elke beweging naar uitbreiding van banden tussen naties'
En hij staat open voor gesprekken met de VS.

En nu maar hopen dat het verder gaat in de goeie richting . Beter met praten conflicten oplossen dan met wapens.Ik vind het knap als ze dat 'flikken'

Bron : NRC van woensdag 16 juli 2008..dus gisteren !




Ik ga weer verder . Iedereen hier een hele goede dag toegewenst !

Eke
17-07-08, 10:37
"het is een pijnlijk-spannende tijd!!!! "

al heeel lang.
En voornamelijk sinds de U.S. aanval op Afghanestan....

dat is heel dichtbij,he.(ingevoegd door Eke)


Als de “grote satan” in de regio komt, gaat ie zich niet zo makkelijk terugtrekken, zei Khomeini ooit.

Hmmm. de grote satan, he ?

In Amerika wonen net zo goed als overal zowel havikken als duiven. Het is niet 1 volk, maar een hele grote verzameling , een bonte verzameling van emigranten van over de hele wereld. Sommigen spreken niet eens Engels thuis.

John2
17-07-08, 13:04
Siah;3680964]zelfs de Iraniers die in LA (lees Tehran Jeles) wonen en zich tot voorkort nooit met politiek bezig hielden, schrikken nu veel meer en eerder van een USraelische aanval op Iran dan de binnenlandse onderdrukkingen en terror.
En dat is geen onverwachte reactie.
Wat dat betreft hebben veel van hun websites nu een heel andere karakter dan zeg maar in 2000.

Natuurlijk schrikken deze mensen, omdat zij nog steeds familie hebben in Iran.
Het zou vreemd zijn als zij geen angst zouden tonen voor hun familie.
Maar aan de andere kant, zijn de Iraniers die ik spreek en tegen kom in mijn werk en vriendenkring totaal anders dan zoals jij ze omschreef in jou schrijven een stukje terug, bij hen is er hoop dat zij terug kunnen keren naar hun Vaderland als daar het regiem omver word geworpen.


Zin in Arabische falafel met humus?

Mits je een voorproever hebt :engel:

John2
17-07-08, 13:06
"het is een pijnlijk-spannende tijd!!!! "

al heeel lang.
En voornamelijk sinds de U.S. aanval op Afghanestan.
Als de “grote satan” in de regio komt, gaat ie zich niet zo makkelijk terugtrekken, zei Khomeini ooit.


Ik begrijp hieruit dat jij iranier bent?

Wens jou en je familie dan ook veel sterkte de komende maanden in de hoop dat het in vrede word opgelost.

Siah
17-07-08, 17:40
In Amerika
wonen net zo goed als overal zowel havikken als

duiven.


New York. met (kunstmatige) duiven zonder vleugels, tussen de ziekelijke-vormen-van-verticale-competitie van ‘skycrapers’* en de prostitutie van muur-tot-muur-reclames.
Tweevoeters/pelgrims die rond Wal-Mart heen scharrelen, en die alleen even stoppen met scharrelen en om hen heen gaan kijken, als benzine aan het pompstation duurder wordt.
U.S. is een grote Disneyland.

*een meetlat om te peilen tot hoeverre anderen modern geworden zijn, denken sommige naïefelingen.

Siah
17-07-08, 18:16
Maar aan de andere kant, zijn de Iraniers die ik spreek en tegen kom in mijn werk en vriendenkring totaal anders dan zoals jij ze omschreef in jou schrijven een stukje terug, bij hen is er hoop dat zij terug kunnen keren naar hun
Vaderland
als daar het regiem omver word geworpen.

“Vaderland” :D

Misschien moet je opnieuw lezen wat ik tot nu toe geschreven heb.
En dan blijf kijken.



Mits je een voorproever hebt
No worries.
Maar, als jij dan gaat trakteren.
ik woon niet in Nederland, maar in Amsterdamn.


Ik begrijp hieruit dat jij iranier bent?
Je hoeft geen Iraniër te zijn om dat te weten. Sommige van zijn uitspraken zijn min of meer wereldwijd bekend.

Victory
17-07-08, 19:38
cho Iran nabashad tane man mabad

Eke
17-07-08, 21:24
cho Iran nabashad tane man mabad

Victory, laatst las ik dat de taal die in Iran en Afghanistan wordt geproken in de verte verwant is aan het Nederlands (Indo-Europese taal).

Wat schrijf je hier nu eigenlijk ? Ik kan er geen touw aan vastknopen :)

Eke
17-07-08, 21:45
*New York. met (kunstmatige) duiven zonder vleugels, tussen de ziekelijke-vormen-van-verticale-competitie van ‘skycrapers’* en de prostitutie van muur-tot-muur-reclames.


*Tweevoeters/pelgrims die rond Wal-Mart heen scharrelen, en die alleen even stoppen met scharrelen en om hen heen gaan kijken, als benzine aan het pompstation duurder wordt.
U.S. is een grote Disneyland.

*een meetlat om te peilen tot hoeverre anderen modern geworden zijn, denken sommige naïefelingen.

* Dus jij houdt ook meer van 'laagbouw' , het liefst met bomen, planten zonder en met bloemen,struiken, kippetjes scharrelend in de tuin...
Ik denk dat dat in New York alleen voor miljardairs is weggelegd....Nou ja, ik ben er nooit geweest.Jij wel trouwens ?

*Ik vind je schrijfstijl geweldig en als je dit een heel boek vol kunt houden ben je in een klap een schrijver, Siah !

Kwa inhoud vind ik dat je een stel Amerikanen tekort doet. Ze zijn niet allemaal zo consumptief en oppervlakkig bezig.En hebben allerminst de behoefte om anderen,en andermans land aan te vallen.Integendeel. Er zijn ook denkers en critici op de aanvallen van de afgelopen decennia door Amerika.Kijk maar naar de films die hier ook worden uitgezonden, alleen niet bij de commercieele zenders.

mark61
18-07-08, 09:53
Victory, laatst las ik dat de taal die in Iran en Afghanistan wordt geproken in de verte verwant is aan het Nederlands (Indo-Europese taal).

Wat schrijf je hier nu eigenlijk ? Ik kan er geen touw aan vastknopen :)

Eh, in Iran spreekt de helft van de bevolking van huis uit Farsi, de officiële taal en inderdaad verwant aan het Nederlands. Andere moedertalen zijn Turks, Azeri (een Turkse taal), Arabisch, Armeens, Baluchi en nog zo wat. In Afghanistan worden tig talen gesproken, de meesten verwant aan het Nederlands. Nogal wat Afghani's spreken Farsi, maar het is niet hun moedertaal.

Ik geloof dat het 'Als er geen Iran is, moge mijn lichaam vernietigd worden' betekent. Maar ik kan het beter aan de native speakers overlaten.

Doe es een cursus Farsi, mooie taal en niet vreselijk moeilijk :) Alleen hun versie van het Arabische schrift...

http://www.lucky-tshirts.com/images/medium/Cho-Iran-Nabashad_MED.gif

Eke
18-07-08, 10:20
Bedankt, Mark, voor je aanvullingen ! Dat is het fijne van (af en toe) prikken hier, je beeld wordt helderder.Over het leren van de taal : dat antwoord houd ik maar even in het midden.... Maar ik ben meteen weer getroffen door de schoonheid van de afbeelding die je hier plaatst.

mark61
18-07-08, 10:38
Bedankt, Mark, voor je aanvullingen ! Dat is het fijne van (af en toe) prikken hier, je beeld wordt helderder.Over het leren van de taal : dat antwoord houd ik maar even in het midden.... Maar ik ben meteen weer getroffen door de schoonheid van de afbeelding die je hier plaatst.

Je kan het t-shirt bestellen, 50 ballen :hihi:

http://www.lucky-tshirts.com/cho-iran-nabashad-tane-man-mabad-p-11.html

Eke
18-07-08, 12:57
Je kan het t-shirt bestellen, 50 ballen :hihi:

http://www.lucky-tshirts.com/cho-iran-nabashad-tane-man-mabad-p-11.html


Ik heb even op die site gekeken : de basiskleur zwart staat mij niet (ben te licht voor zwart, dat moet anthraciet worden) en ik wil niet recht toe en recht aan coupe, maar beetje met taille, vrouwelijker.
Als ik eens een keertje wat koop dan wil ik het ook meteen goed hebben, zodat ik het lang kan dragen !

Ik ben verbaasd dat zo'n hele zin te vinden is in 1 tekening. Dat wist ik wel theoretisch, maar als ik het dan zie in het echt...Dat's heeeel veel om te leren !

@ Victory : ik heb zitten denken over jouw tekst. Je moet heel veel van je land houden...

Zou mijn vaderlandsliefde ook zo sterk zijn ?

Ik heb net even geteld hoeveel werelddelen in mijn familie (3 generaties) vertegenwoordigd zijn : 5 werelddelen !
Zo-even heb ik gebeld met een Columbiaans nichtje die pas een babytje heeft gehad : ik voel me eigenlijk wel heel rijk met zo veel verschillende mensen met hun eigen culturen in mijn familie.
En je ziet ook de invloeden : bij de begrafenis van mijn vader droeg mijn Aziatische schoonzusje er aan bij door iedereen een geurend stokje wierrook te geven die we bij m'n vader mochten zetten. Ik heb het een heel mooi
afscheid gevonden.

Victory, nu praat jij vanaf een heel andere achtergrond. Ik ben me daar duidelijk van bewust. Jij bent waarschijnlijk weggescheurd van je familie en niet uit vrije keuze de wereld ingetrokken. Je kunt misschien niet terug naar je land, als je dat wilt.En je weet niet hoeveel jaar je nog moet wachten daarop. (giswerk van mij,he)

Victory
18-07-08, 17:34
Het zijn de woorden van Ferdowsi, de beste dichter uit Iran's geschiedenis. De woorden die ik geciteerd heb zijn bedoeld voor mensen zoals John2. In alle veldslagen die Iran heeft moeten doorstaan, hebben Iraniërs bewezen dat ze niet bang zijn om hun leven op te geven om Iran's continuïteit te garanderen.

Als je denkt te weten hoe Iraniërs denken doordat je met wat MEK leden in Nederland gesproken hebt, heb je het mooi mis.

Ik ben niet "weggescheurd van mijn familie" en ik ben vrij om te gaan en staan waar ik wil, inclusief mijn eigen land.

mark61
18-07-08, 17:38
Het zijn de woorden van Ferdowsi, de beste dichter uit Iran's geschiedenis. De woorden die ik geciteerd heb zijn bedoeld voor mensen zoals John2. In alle veldslagen die Iran heeft moeten doorstaan, hebben Iraniërs bewezen dat ze niet bang zijn om hun leven op te geven om Iran's continuïteit te garanderen.

Als je denkt te weten hoe Iraniërs denken doordat je met wat MEK leden in Nederland gesproken hebt, heb je het mooi mis.

Ik ben niet "weggescheurd van mijn familie" en ik ben vrij om te gaan en staan waar ik wil, inclusief mijn eigen land.

Klopt de vertaling nou? En ik haat calligrafie, ik kan de tekst niet eens helemaal lezen :hihi:

Eke
18-07-08, 19:37
Het zijn de woorden van Ferdowsi, de beste dichter uit Iran's geschiedenis.


De woorden die ik geciteerd heb zijn bedoeld voor mensen zoals John2. In alle veldslagen die Iran heeft moeten doorstaan, hebben Iraniërs bewezen dat ze niet bang zijn om hun leven op te geven om Iran's continuïteit te garanderen.

Als je denkt te weten hoe Iraniërs denken doordat je met wat MEK leden in Nederland gesproken hebt, heb je het mooi mis.

Ik ben niet "weggescheurd van mijn familie" en ik ben vrij om te gaan en staan waar ik wil, inclusief mijn eigen land.



Bedankt voor je antwoord, Victory. Je hebt gelezen wat ik aan het eind van mijn mailtje heb geschreven, he ? Dat het deels giswerk is. Ik gooi dan een balletje op ....om mijn gedachten proberen te checken !

En jij geeft nu het antwoord :" je bent gelukkig vrij om te gaan en te staan waar je wilt en je bent niet afgescheurd van je familie".

Mijn vraag : wat zijn MEK leden ? Ik ken MEK niet.

Ik heb geen idee hoe een ander denkt. En dat is nog moeilijker als diegene uit een andere cultuur komt.Dat klopt toch, van die andere cultuur.

In ieder geval twijfel ik geen sekonde aan jouw dapperheid , Victory, omdat je die dichtregel hier opschreef. Dat heb je volgens mij vanuit je hart geschreven



PS.Ben je het met me eens dat je vanuit verschillende hoeken naar iets kunt kijken en dan toch steeds weer een ander stukje van "de werkelijkheid" ziet ?

Daarom laat ik ook dingen zien van mezelf, ik ben misschien een heel ander mens dan jij, ik denk dan ook vanuit mijn eigen achtergrond. Daar mag je vanuit gaan.

Niet minder, niet meer, maar anders.

Victory
18-07-08, 19:39
Het gaat nog verder, 'Cho Iran nabashad tan-e man mabad, Bedin boom-o-bar zendeh yek tan mabad'.

Het is moeilijk te vertalen, maar ik zou het vertalen naar: Als er geen Iran bestaat, moge ik dan ook niet bestaan. In dit land, moge er geen ziel meer bestaan.

Hij beschrijft hoe de wil om te bestaan voor een Iraniër ophoudt als Iran niet meer bestaat, tot de punt dat geen enkel Iraniër meer wil bestaan.

Als je denkt dat een Iraniër zich terug trekt van een oorlog om zijn land te verdedigen, dan ken je Iraniërs niet. Zelfs zeer veresterde Iraniërs die tegen de regering in Iran zijn, zullen hun leven opofferen. Ik heb een gezegde voor je: 'Verdedig je land altijd, maar verdedig je regering alleen als het recht doet'. Er is een film gemaakt door een Brits regisseur over hoe (ook verwesterde) Iraniërs zouden reageren in het geval van een Amerikaans aanval, "Once upon a time in Iran".

Victory
18-07-08, 19:41
Once upon a time in Iran:

Deel 1:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 1

Deel 2:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 2

Deel 3:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 3

Deel 4:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 4

Deel 5:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 5

Deel 6:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 6

Deel 7:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 7

Deel 8:
YouTube - Once Upon A Time In Iran Part 8

Victory
18-07-08, 20:01
Mijn vraag : wat zijn MEK leden ? Ik ken MEK niet.

De MEK is een door het westen gesteunde terroristische marxistische groepering dat als enig doel heeft, het omverwerpen van de Iraanse regering en Iran omtoveren in een marxistisch dictatuur. Ze hebben veel aanslagen gepleegd in Iran en het buitenland.

Je bent vast en zeker weleens een 'Iraniër' tegengekomen bij de supermarkt die folders aan het uitdelen is over 'onderdrukking in Iran' en weet ik veel allemaal. Die mensen zijn leden van de MEK. Nederland heeft er best wel veel van. Ze zeggen ook weleens dat ze van de NCRI zijn.

Europa en vooral ook Nederland zijn heel hypocriet bezig door ze op de lijst van terroristische groeperingen te plaatsen, maar ze tegelijkertijd alle ruimte te geven om meer terroristische aanslagen te organiseren vanuit Europa.

mark61
18-07-08, 20:48
Hmm Fikkie wil niet direct tegen mij praten.

Ik neem aan dat MEK staat voor Mujahedin-e Khalq, 'Volksstrijders'. Das de gewapende arm van de Tudeh, de Iraanse communistische partij. Afijn, in ballingschap dan. In Iran zijn de leden vervolgd, gemarteld, opgesloten en vermoord, dus dat zit wel snor.

Eke
18-07-08, 20:48
*De MEK is een door het westen gesteunde terroristische marxistische groepering dat als enig doel heeft, het omverwerpen van de Iraanse regering en Iran omtoveren in een marxistisch dictatuur. Ze hebben veel aanslagen gepleegd in Iran en het buitenland.



*Je bent vast en zeker weleens een 'Iraniër' tegengekomen bij de supermarkt die folders aan het uitdelen is over 'onderdrukking in Iran' en weet ik veel allemaal. Die mensen zijn leden van de MEK. Nederland heeft er best wel veel van. Ze zeggen ook weleens dat ze van de NCRI zijn.

*Europa en vooral ook Nederland zijn heel hypocriet bezig door ze op de lijst van terroristische groeperingen te plaatsen, maar ze tegelijkertijd alle ruimte te geven om meer terroristische aanslagen te organiseren vanuit Europa.

Het Westen en Marxisme ??? Aanslagen in Iran ? Nog meer terroristen...:loog:
Een prikker schreef : de wereld is ziek geworden....En ik dacht aan smeltende poolkappen..Nu begrijp ik hem.

In ons dorp komen geen MEKkers. En ook niet in de naburige dorpen. NCRI ken ik ook al niet.

Sorry. Gelukkig zijn veel prikkers goed op de hoogte van wat er in het MO speelt.

En de Nederlandse regering maakt zich ongeloofwaardig indien ze in het openbaar mensen terroristen noemt en hen vervolgens gaat helpen.

Fijn dat je de film hier neer heb gezet. Bedankt. Ik moet morgen een lange reis maken : naar de baby kijken van m'n neef en zijn vrouw.(kraambezoek) Dus ik ga hier verder ! Welterusten straks :)

Eke
18-07-08, 21:15
http://www.leesbeest.nl/folder01/images/kuikens.jpg

even wat anders voor jullie dan spanning ,terrorisme en oorlogsdreiging...
Eke

Eke
18-07-08, 21:35
Ik kom nog even m'n bed uit.
Ik denk aan iets ..als A. nou zou stoppen met martelen, moorden, enz. en B. nou zou stoppen met terrorisme..
dan doorbreek je wel mooi een vicieuze geweldscirkel....

Siah
19-07-08, 01:10
*Dus jij houdt ook meer van 'laagbouw' , het liefst met bomen, planten zonder en met bloemen,struiken, kippetjes scharrelend in de tuin...
de eerste deel van je zin kan nog wel, maar na de eerste komma ga je dan in de richting van een ‘rustig leven’ en een versie van huisje-boompje-dingetje.
Daar ga ik niet eens aan denken.

Ik ben verbaasd dat zo'n hele zin te vinden is in 1 tekening. Dat wist ik wel theoretisch, maar als ik het dan zie in het echt...Dat's heeeel veel om te leren !
Dat mooie stijl van kalligrafie heet “shekaste”, letterlijk vertaald “gebroken”. Om zo te schrijven moet je eerst een andere stijl leren.
farsi ziet normaal er simpeler uit.

Hij beschrijft hoe de wil om te bestaan voor een Iraniër ophoudt als Iran niet meer bestaat, tot de punt dat geen enkel Iraniër meer wil bestaan.
Er zijn nu vooral twee verschillende interpretaties van wat Ferdowsi gezegd heeft.
Een nationalistiche interpretatie, en een religieuze interpretatie. De laatste jaren zijn veel geluiden geweest dat Ferdowsi toen als een brug tussen Iraniërs en Islam(shi’e) is geweest. In die zin, hecht dat fragment veel waarde aan het martelaarschap, zeggen velen.
Voor anderen, de behoeder van Farsi.


Ik neem aan dat MEK staat voor Mujahedin-e Khalq, 'Volksstrijders'. Das de gewapende arm van de Tudeh, de Iraanse communistische partij. Afijn, in ballingschap dan. In Iran zijn de leden vervolgd, gemarteld, opgesloten en vermoord, dus dat zit wel snor.
Mujahedin-e Khalq, Volksstrijders kon je zeggen toen ze heel andere karakter hadden in 1978/1979. nu heb je met heel andere tweevoeters te maken. alsof ze allemaal bevroren zijn in de tijd.
Er waren toen (en nog steeds) Mujahedin, Tudeh, communisten (later gesplitst in –letterlijk vertaald- meerderheid en minderheid), maoïsten, marxisten..
Ze deden allemaal mee tijdens de revolutie. Ze waren allemaal zichtbaar actief. Toen eenmaal alles achter de rug was, werden ze vervolgd, opgepakt, vermoord….
Mujahedin-e Khalgh of MEK dat in tegenstelling tot wat ze zeggen eigenlijk ook geen marxisten zijn, is nu de lelijkste van allemaal geworden. De militaire tak van die mother fuckers zit in Irak en collaboreerde toen met Saddam. Nu collaboreren ze met Amerikanen en Engelsen.
Tijdens de Iran-Irak war vochten ze vanuit Irak tegen Iraniërs.
Mijn broer werd toen door hen gewond geraakt. Hij werd met een AK 47 in zijn mond en schouder geraakt.:D

Ik kom nog even m'n bed uit.
Ik denk aan iets ..als A. nou zou stoppen met martelen, moorden, enz. en B. nou zou stoppen met terrorisme..
dan doorbreek je wel mooi een vicieuze geweldscirkel....

Had je maar in bed gebleven.

Witte78
19-07-08, 02:15
Ik krijg toch een beetje een wrang gevoel bij dat nationalistische denken. Ik vind nationalisme niet echt iets om trots op te zijn. Ik zie liever dan mensen voor idealen strijden dan voor een land.

mark61
19-07-08, 08:33
Dat mooie stijl van kalligrafie heet “shekaste”, letterlijk vertaald “gebroken”. Om zo te schrijven moet je eerst een andere stijl leren.
farsi ziet normaal er simpeler uit.

Nasx bedoel je? Dat vond ik helemaaal onleesbaar. Maar wel mooi :D


Mujahedin-e Khalq, ...Mijn broer werd toen door hen gewond geraakt. Hij werd met een AK 47 in zijn mond en schouder geraakt. :D

Jah ik weet het allemaal. Nou erg grappig is dat niet :S Ik hoop dat hij helemaal hersteld is.

mark61
19-07-08, 08:37
Ik krijg toch een beetje een wrang gevoel bij dat nationalistische denken. Ik vind nationalisme niet echt iets om trots op te zijn. Ik zie liever dan mensen voor idealen strijden dan voor een land.

Firdawsi leefde in, wat was het, de 10e eeuw? Van nationalisme was toen nog per definitie geen sprake. Iran is altijd een buitenbeentje geweest, 2500 jaar geleden als niet-westerse beschaving vlak naast de Grieken, en daarna als moslims in het MO, maar geen Arabieren en geen soennieten. Dus zit dat eenzame en af en toe bedreigde er al lang in.

Siah
19-07-08, 09:20
Ik krijg toch een beetje een wrang gevoel bij dat nationalistische denken. Ik vind nationalisme niet echt iets om trots op te zijn. Ik zie liever dan mensen voor idealen strijden dan voor een land.

Na de aanval op Afghanestan en later op Irak, en de aanwezigheid van U.S. daar in Perzische Golf, en het logische gevolg ervan op binnenlandse politiek klimaat, werd het nationalisme onder de Iraniërs wereldwijd steeds sterker.
Als een beweging/kracht tegen de Anglo-Amerikaanse troepen, werk dat eerder positief. en om een of andere manier nodig.
Al in al ben ik deel met je eens dat dat een sluipende kracht is dat gevaarlijke vormen kan krijgen.


Nasx bedoel je? Dat vond ik helemaaal onleesbaar. Maar wel mooi
Nas'ta'liq heet dat. ooit was één van mijn hobbys.

Jah ik weet het allemaal. Nou erg grappig is dat niet :S Ik hoop dat hij helemaal hersteld is.
hij leeft nog.
toen kwam dat als een klap. maar ik lach er nu om. hij zelf ook trouwens. en kijkt met een bitter glimlach terug.

toch vind ik ze mother fuckers vooral omdat ze collaborateurs zijn.

Siah
19-07-08, 09:34
Firdawsi leefde in, wat was het, de 10e eeuw? Van nationalisme was toen nog per definitie geen sprake.

"geen sprake van"?!
zijn meesterwerk, Shaahnaame is daar een bewijs van.

"Ferdowsi is considered to be one the greatest Persian poets. The Shahnameh or The Epic of Kings is considered to be the Persian national epic, to which he gave its final and enduring form. For nearly a thousand years Persians have continued to read and listen to recitations from this masterwork.
The Shahnameh is one of the definite classics of the world. It tells hero tales of ancient Persia. The contents and the poet’s style in describing the events takes the readers back to the ancient times and makes he/she sense and feel the events. Ferdowsi worked for thirty years to finish this masterpiece."

mark61
19-07-08, 10:16
"geen sprake van"?!
zijn meesterwerk, Shaahnaame is daar een bewijs van.

"Ferdowsi is considered to be one the greatest Persian poets. The Shahnameh or The Epic of Kings is considered to be the Persian national epic, to which he gave its final and enduring form. For nearly a thousand years Persians have continued to read and listen to recitations from this masterwork.
The Shahnameh is one of the definite classics of the world. It tells hero tales of ancient Persia. The contents and the poet’s style in describing the events takes the readers back to the ancient times and makes he/she sense and feel the events. Ferdowsi worked for thirty years to finish this masterpiece."

Met nationalisme heeft dat niets te maken; dat is pas in de 18e eeuw uitgevonden.

Siah
20-07-08, 15:54
Met nationalisme heeft dat niets te maken; dat is pas in de 18e eeuw uitgevonden.

Het nationalisme- i.t.t. wat sommige europese marxisten beweren- is geen nieuw verschijnsel in de wereld dat alleen met het 'ontstaan-en-groei’ van bourgeoisklasse te maken heeft. En het is ook niet altijd een negatieve en offensieve/agressieve beweging zoals vaak gedacht wordt.
Met onder andere het nazisme in Duitland en fascisme in Italië heeft het westerse nationalisme –dat in fascisme en/of chauvinisme ging eindigen - terecht een negatieve lading gekreken.
Terwijl het begrip nationalisme - oosterse nationalisme - eerder een sociaal verschijnsel is dat in bepaalde toestand waarin om een of andere manier het voortbestaan van de samenleving in gevaar komt, de kop uitsteekt en doorgroeit.

De interne dreigementen en buitenlandse aanvallen/moord/berovingen, zijn de belangrijkste oorzaken geweest(en nog steeds zijn) waardoor Iraanse nationalisme, vanaf de geschriften en oude boeken van Zoroastrianism, altijd in hun collectief geheugen en onder de huid van de samenleving aanwezig is geweest.
Het verhaal van “Zahaake Maar-doosh” in Shahname (Ferdowsi’s meesterwerk) is maar een klein voorbeeld van alles wat er onder andere in Iraanse literatuur terug te vinden is.
In moderne geschiedenis van Iran was bvb. Mosadegh een belangrijk symbool van oosters nationalisme tegen de westerse kolonisators. Later had je bvb. Jamal Abdel Nasser in Egypte.

Kortom, het oosterse nationalisme is geen nieuwe en naar-binnen-gekeerde beweging, maar een oude, gefundeerde multi-dimensionale stroming gericht op de toekomst. Een stroming met- afhankelijk van de tijd en de ernst van de bedreigingen- variërende groeisnelheid en intensiteit.

En er is nog iets anders:
Vroeger(en nog steeds trouwens) gebruikte men vooral de term ‘mihan-parasti’. Afhankelijk van de context, gebruik men tegenwoordig ook de term ‘melli-garaaie‘. Het woord nationalisme dekt niet helemaal die termen in. Gezien de geschiedenis, en qua betekenis, zijn ‘mihan-parasti’ en ‘melli-garaaie’ veel ruimer in begrip dan wat men hier onder nationalisme verstaat.

mark61
20-07-08, 16:02
Het nationalisme- i.t.t. wat sommige europese marxisten beweren- is geen nieuw verschijnsel in de wereld dat alleen met het 'ontstaan-en-groei’ van bourgeoisklasse te maken heeft....Het woord nationalisme dekt niet helemaal die termen in. Gezien de geschiedenis, en qua betekenis, zijn ‘mihan-parasti’ en ‘melli-garaaie’ veel ruimer in begrip dan wat men hier onder nationalisme verstaat.


Weet je wat, ik schrijf een hoop gelul op, om aan het eind toe te geven dat je het eigenlijk over iets anders hebt.

Dit om de negatieve klank die aan nationalisme vastzit weg te babbelen. Het is ALTIJD een negatieve, uitsluitende, onderdrukkende ideologie.

Het nationalisme dateert van het einde van de 18e eeuw en is in Frankrijk ontstaan. Punt.

Ik kan gelul niet uitstaan.

Siah
20-07-08, 16:12
zo te zien ben je niet in goede stemming wikipedia.

mark61
20-07-08, 17:22
zo te zien ben je niet in goede stemming wikipedia.

Ik ben in een uitstekende stemming, thank you :lachu:

Ik heb niet van veel dingen verstand, maar van nationalisme nou net wel.