PDA

Bekijk Volledige Versie : Cultuur van geloof leidt tot kindermoord



Mark
17-07-08, 08:36
Staphorst: Alle kinderen moesten dood
De 29-jarige Grietje B. uit Staphorst wilde vermoedelijk al haar vier kinderen ophangen. De zwaar overspannen vrouw had haar 3-jarige dochtertje Andrea als eerste aan de trap gehangen, maar werd gestoord.


De "zwaar overspannen" vrouw had volgens een overbuurman geen behoefte aan contact en was zonderling. De gesloten, kerkelijke cultuur is volgens een buurman verantwoordelijk te houden. "Alles speelt zich hier af achter de voordeur, mensen bespreken hun problemen niet. De vrouw was vaak alleen thuis. Dan ga je zitten verpieteren."

De Telegraaf meldt dat de 29-jarige moeder vermoedelijk ook haar andere kinderen wilde doden, maar werd gestoord door een 11-jarige jongen die aan de deur kwam om te komen spelen. De vrouw had tegen hem gezegd ,,dat het helemaal niet goed ging'' en vroeg hem om hulp te halen.

John2
17-07-08, 13:25
=Mark;3681769]Staphorst: Alle kinderen moesten dood
De 29-jarige Grietje B. uit Staphorst wilde vermoedelijk al haar vier kinderen ophangen. De zwaar overspannen vrouw had haar 3-jarige dochtertje Andrea als eerste aan de trap gehangen, maar werd gestoord.


De "zwaar overspannen" vrouw had volgens een overbuurman geen behoefte aan contact en was zonderling. De gesloten, kerkelijke cultuur is volgens een buurman verantwoordelijk te houden. "Alles speelt zich hier af achter de voordeur, mensen bespreken hun problemen niet. De vrouw was vaak alleen thuis. Dan ga je zitten verpieteren."

Jammer dat deze vrouw niet eerder hulp heeft gekregen, maar dit heeft weinig met kerk of cultuur te maken, eerder met de maatschappij die steeds verder vervreemd van elkaar.
Kijk om je heen, wie weet nu nog wie zijn buurman is en wat hij doet?


De Telegraaf meldt dat de 29-jarige moeder vermoedelijk ook haar andere kinderen wilde doden, maar werd gestoord door een 11-jarige jongen die aan de deur kwam om te komen spelen. De vrouw had tegen hem gezegd ,,dat het helemaal niet goed ging'' en vroeg hem om hulp te halen.

Dan is dat 11 jarig jongetje een held.

Eke
17-07-08, 22:25
Jammer dat deze vrouw niet eerder hulp heeft gekregen, maar dit heeft weinig met kerk of cultuur te maken, eerder met de maatschappij die steeds verder vervreemd van elkaar.
Kijk om je heen, wie weet nu nog wie zijn buurman is en wat hij doet?



Dan is dat 11 jarig jongetje een held.

John, ik ben het met je eens dat de maatschappij deels debet is aan dit drama. (en het weer,he. moet je eens opletten hoeveel mensen er uit hun huisje komen als de zon schijnt !)

Maar m.i. is het strenge Geloof wat in Staphorst door veel mensen wordt beleden mede debet en dat zal ik toelichten.
Weet je, als het goed met je gaat en je bent aangepast is de gemeenschap een warm nest.

Maar als je als vrouw bijvoorbeeld merkt dat jouw man overspel pleegt en je wilt bij hem weg omdat je huwelijk nogal ongelukkig is wordt dat echt niet op prijs gesteld. De man krijgt weliswaar een gesprekje waarbij hij op zijn verplichtingen wordt gewezen, maar de vrouw wordt naar voren gehaald in de kerkdienst omdat ze haar man moetvergeven...
Nou ben ik zelf ook een voorstander van vergeven, maar dat kan heel wat jaren duren, dat kun je niet op commando !
Het lijkt een beetje op het verhaal van dat Meisje die door de Iman onder druk werd gezet om haar neef die haar verkracht (!) had te vergeven en te huwen.
De mannen krijgen meer kerkelijke macht toegedacht dan de vrouwen.
Okay, dit is dus punt 1. Ik weet natuurlijk niet of dit (kerkelijke druk) bij haar speelde.Maar ik heb deze geschiedenis gehoord.

Maar ik weet wel (punt 2) dat als je in een straffende GOd gelooft--en dat doen ze in deze fundamentalistische kerk)---je hele hoge eisen aan jezelf gaat stellen, wat veel stress kan opleveren.Ook is het niet goed aan jezelf te denken, dus ga je makkelijk je grenzen over , zeker als je 4 kindertjes hebt. (lees bv. het boek "Van paradijs naar koninkrijk", door Aleid Schilder)

En langdurige chronische stress is de veroorzaker van dit soort aandoeningen.

Het jongetje een held, John ? Ja, het is een flink jongetje. Maar ik vind het ook dapper van die vrouw uiteindelijk dat ze haar mond open deed toen ze weer 'op aarde' terecht kwam toen er gebeld werd en er iemand aan de deur was.

Ja John, ze is veel te lang alleen gelaten met haar gepieker e.d. En is haar man wel eens bij de huisarts geweest om hulp in te roepen ?


Je weet niet wat er precies speelde...het is gissen. Maar het is een groot drama. Pffffff.....

Charlus
17-07-08, 23:47
<...>Maar ik weet wel (punt 2) dat als je in een straffende GOd gelooft--en dat doen ze in deze fundamentalistische kerk)---je hele hoge eisen aan jezelf gaat stellen, wat veel stress kan opleveren.<...>
Voor hetzelfde geld kan iemand in een niet-straffende god geloven waardoor een mens minder hoge eisen aan zichzelf hoeft te stellen? Komt op mij nogal vrijblijvend over. Nee, een duchtig straffende god is de aangewezen weg. Anders doen mensen ongebreideld waar ze zin in hebben.

Eke
18-07-08, 00:44
OK, Charlus. We gaan even terug in de tijd. Je bent een jongetje van 5 jaar en een paar vriendjes van je hebben last van het zwarte-pieten-syndroom : je ziet hen niet, maar zij zien jou wel en ze zien eigenlijk alles en wat je voor 'stouts' doet wordt opgeschreven in het dikke boek van Sinterklaas.

Gaat er een lichtje bij je branden ? En zouden jouw vriendjes wel hun kadootjes krijgen ? Of krijgen ze slaag met de roe ?

..wordt vervolgd.. lieve prikkertjes, en nu gauw gaan slapen !

John2
18-07-08, 10:03
. Maar het is een groot drama. Pffffff.....

Inderdaad.

Charlus
18-07-08, 17:31
OK, Charlus. We gaan even terug in de tijd. Je bent een jongetje van 5 jaar en een paar vriendjes van je hebben last van het zwarte-pieten-syndroom : je ziet hen niet, maar zij zien jou wel en ze zien eigenlijk alles en wat je voor 'stouts' doet wordt opgeschreven in het dikke boek van Sinterklaas.

Gaat er een lichtje bij je branden ? En zouden jouw vriendjes wel hun kadootjes krijgen ? Of krijgen ze slaag met de roe ?

..wordt vervolgd.. lieve prikkertjes, en nu gauw gaan slapen !
Geloven in god is vergelijkbaar met geloven in zwarte piet. Dan zijn we het helemaal niet oneens. Of wil je zeggen dat sommigen geloven in god in de vorm van namen noterende zwarte piet, terwijl verstandiger lieden geloven in god als cadeautjes uitdelende sinterklaas?