PDA

Bekijk Volledige Versie : Verslaafd aan verlies



Orakel
21-07-08, 21:17
Verslaafd aan verlies
Toen ik begin 2001 aan een column op deze plek begon, besloot ik – achteloos, zodat het niet te veel zou opvallen – er een thema in aan te brengen: Nederland. Uitgangspunt: wat zegt, in tijden van globalisering en immigratie, het idee van Nederland ons nog? Hoe vind je, wanneer de traditionele binding met je omgeving wegvalt, een nieuw gevoel van eigenheid?

Dat mensen zo’n gevoel nodig hebben, leek me evident, maar in de Nederlandse politiek en in het debat speelde het toen geen rol. Identiteit was een woord dat in die tijd weinig emoties meer opriep. Minderheidsgroepen die in de jaren daarvoor heftig aan hun ‘identiteit’ gewerkt hadden, leken hun plaats in de samenleving gevonden te hebben. Over nationale identiteit was helemaal geen discussie; je kon hoogstens gezellig speculeren over wat een Nederlands ontwerp – een kast, een stoel – nou zo typisch Nederlands maakte. Ook discussies over nationale identiteit waren tot gezelschapsspel geworden; het eindigde er altijd mee dat een kritische Vlaming ons mocht inwrijven dat Nederlanders heus trotser op zichzelf waren dan ze zelf wilden toegeven – en dat was dan dat.
Andere tijden.

Een tweede thema dat ik me had voorgenomen, was in die tijd nauwelijks populairder: moraal. Zoals je zonder veel moeite kon voorspellen dat een idee van eigenheid belangrijk zou worden in een samenleving die almaar meer verwaterde en versnipperde, zo was het ook niet moeilijk te begrijpen dat mensen die in de totale vrijheid leefden, hun eigen grenzen zouden willen trekken. In de voorafgaande decennia, die in het teken van bevrijding en emancipatie stonden, was het voldoende je af te zetten tegen het bemoeizuchtige moralisme van anderen. De vrijheid van het individu moest bevochten worden op de verstikkende groepsmoraal van kerk en de burgerij, zo simpel was dat; maar nu die vrijheid ruimschoots verkregen en bestendigd was, deed het er niet langer toe wat anderen vonden – het ging erom wat jijzelf vond. Simpel gezegd, strijden voor het recht op abortus is heel wat eenvoudiger dan zelf beslissen of je abortus laat plegen. En wanneer je eenmaal tot je eigen morele overtuigingen bent gekomen, hoe moet je dan vervolgens omgaan met mensen die jouw overtuigingen niet delen – of zelfs verafschuwen?

Beide thema’s waren, politiek gezien, rechtse thema’s. Links ontleende een deel van zijn bestaansrecht aan zijn afkeer van alles wat met eng nationalisme en verstikkende christelijke moraal te maken had. Vanaf de jaren zestig werd de linkse politiek voornamelijk bepaald door de agenda’s van de grote emancipatiebewegingen, die de vrijheid van het individu als zaligmakend voorstelden. Traditioneel links stond dan ook met zijn mond vol tanden toen na de val van de muur plotseling emoties de kop opstaken waarvan men gedacht had dat ze morsdood waren – groepsdenken, nationalisme, de roep om strenge straffen, de zucht naar een overzichtelijke orde. Niet van deze tijd, was de overheersende reactie, een jammerlijke terugval in oude, atavistische reflexen. In plaats van zich te verdiepen in de oorzaken van die reactie en de verlangens die eraan ten grondslag lagen, zag je vooral smetvrees. Die smetvrees ging schuil achter een vertoon van morele superioriteit: vragen van identiteit en moraal waren eenvoudig te smerig om aan te raken. Nog steeds stuit je hier en daar op die zelfgenoegzame reflex, waarbij ieder verlangen naar eigenheid gelijkstaat aan uitsluiting van anderen, iedere oprechte vraag over moraal wordt weggeveegd door de ander van moralisme te beschuldigen.

Intussen heeft rechts zijn kans gehad: beide thema’s, identiteit en moraal, zijn in de afgelopen jaren uitgegroeid tot populistische obsessies. Wat een puinhoop is het geworden! De behoefte aan Hollandse eigenheid stak aanvankelijk voorzichtig de kop op in de vorm van de talloze Leefbarenpartijen. De tragedie van Fortuyn en zijn LPF herhaalt zich op dit moment als een farce door Verdonk en haar Trots op Nederland. Het enige idee van gemeenschap dat aan rechterzijde is ontwikkeld, moet het hebben van een diepgewortelde afkeer van de islam. Een nostalgisch verlangen naar een verzonnen verleden, een paranoïde angst voor anderen die ons hun wil zullen opleggen – veel verder is het sinds 11 september 2001 niet gekomen. Stromingen binnen de islam weerspiegelen die geestelijke armoede: een simplistisch verlangen een nieuwe zuiverheid, angst voor de grote boze wereld, enzovoort.

De kwestie van een gemeenschappelijke moraal werd aan rechterzijde consequent gereduceerd tot een klakkeloos gehamer op de eigen verantwoordelijkheid, wat in werkelijkheid vooral een excuus werd voor hardvochtigheid. In de christelijke politiek wordt moraal vooral weer als een middel tot bevoogding gezien, waardoor men de pleitbezorgers van de absolute vrijheid opnieuw een excuus geeft om nergens serieus over na te denken.

Het aanvankelijk veelbelovende rechtse opinieblad Opinio had al snel de voorspelbaarheid van een gebedsmolen; het laatste thema dat het blad agendeerde, was de ontegenzeggelijke superioriteit van het christendom ten opzichte van de islam – daar schijnt een groot taboe op te rusten, echt.

Samenvattend kun je zeggen dat de heropleving van begrippen als identiteit en moraal in Nederland vooral woede en verdriet opgeleverd hebben – en geen nieuw verhaal, geen nieuw vergezicht. Iedere poging om die woede te kalmeren en het verdriet te sussen heeft alleen nog maar meer woede en verdriet opgeroepen.
Het begint een beetje verdacht te worden.

Deze krant had eergisteren een bericht op de voorpagina, waarin een wetenschappelijke ontdekking werd verkondigd: mensen kunnen verslaafd raken aan hun eigen verdriet. Wie niet met het verlies van een dierbare leert leven, gaat daar onherroepelijk in zwelgen; bij hen wordt, wanneer men aan het verlies denkt „het beloningscentrum in de hersenen geactiveerd”. Dat lijkt me de Hollandse ziekte, een eindeloos zwelgen in het gevoel van verlies. Wat eerst vermoeden was, groeit uit tot zekerheid. De patiënt wil niet beter worden. Zijn verdriet is zijn houvast.


http://weblogs.nrc.nl/weblog/heijne/2008/06/28/verslaafd-aan-verlies/#more-25

Ron Haleber
22-07-08, 09:17
De impasse waar we het laatste decennium in terecht zijn gekomen, geeft Heijne zeer goed weer...

Links of Rechts - we komen van de regen in de drup!

Maar een suggestie van antwoord geeft hij niet...!



Stromingen binnen de islam weerspiegelen die geestelijke armoede: een simplistisch verlangen een nieuwe zuiverheid, angst voor de grote boze wereld, enzovoort.

De kwestie van een gemeenschappelijke moraal werd aan rechterzijde consequent gereduceerd tot een klakkeloos gehamer op de eigen verantwoordelijkheid, wat in werkelijkheid vooral een excuus werd voor hardvochtigheid.

In de christelijke politiek wordt moraal vooral weer als een middel tot bevoogding gezien, waardoor men de pleitbezorgers van de absolute vrijheid opnieuw een excuus geeft om nergens serieus over na te denken.



Paul Scheffer heeft met zn boek een reactie gegeven...

We zullen volgens hem niet bang moeten zijn om bewust door de crisis heen te gaan door met elkaar in discussie te blijven...

Wie weet hoe uit de impasse te komen - is de hamvraag!

Orakel
22-07-08, 19:23
De impasse waar we het laatste decennium in terecht zijn gekomen, geeft Heijne zeer goed weer...

Links of Rechts - we komen van de regen in de drup!

Maar een suggestie van antwoord geeft hij niet...!



Paul Scheffer heeft met zn boek een reactie gegeven...

We zullen volgens hem niet bang moeten zijn om bewust door de crisis heen te gaan door met elkaar in discussie te blijven...

Wie weet hoe uit de impasse te komen - is de hamvraag!

De eerste vraag die rijst, is of er daadwerkelijk sprake is van een impasse of dat deze laatste een geconstrueerde is. Een fictief en opgeblazen probleem dat voor de herkenning een gezicht aangemeten heeft gekregen, veelal het gezicht van de muzelman.
Als dat de kwestie is, lijdt alle actie tot schijngevechten.

"It's the economy, you stupid", is een kreet waarvan is de afzender vergeten ben, en hoewel die kreet niet allesomvattend is, vrees ik wel dat er een kern van waarheid in zit in relatie tot de verlieservaring waar Heijne het over heeft.

Toen we met ze allen bulkten van de welvaart (tot 2000/2001) was er niet veel aan het handje.

Stel dat er daadwerkelijk sprake is van een impasse, dan hebben al die overloze discussies en onnozele themabijeenkomsten geen enkel nu bij afwezigheid van een kordate overheid die de pikepaaltjes eindelijks es ferm neerzet.
Dit pikken we wel, dat niet, zo gaan we in dit land met elkaar om en nu met ze allen aan het werk en uitscheien met dat gejank.
Dat is geen misplaatste manhaftigheid, maar zou een antwoord zijn geweest dat meer effect had gesorteerd dan die bedremmelende podiumvrees en gebrek aan daadkracht van de afgelopen jaren.

Soldim
23-07-08, 05:50
Toen we met ze allen bulkten van de welvaart (tot 2000/2001) was er niet veel aan het handje.

Hebben we het werkelijk veel slechter dan toen? Volgens mij zijn er meer mensen aan het werk en worden die daarvoor substantieel beter betaald dan een jaar of acht geleden -- het feit dat prijzen van een aantal zaken ook flink gestegen zijn doet daar volgens mij niet veel aan af.

mark61
23-07-08, 07:31
De eerste vraag die rijst, is of er daadwerkelijk sprake is van een impasse of dat deze laatste een geconstrueerde is. Een fictief en opgeblazen probleem dat voor de herkenning een gezicht aangemeten heeft gekregen, veelal het gezicht van de muzelman.
Als dat de kwestie is, lijdt alle actie tot schijngevechten.

Yep, volgens mij is het allemaal schijn / opgeblazen. Er zijn wel probleempjes, but nothing we can't handle.


"It's the economy, stupid", is een kreet waarvan is de afzender vergeten ben,

Wordt gemeenlijk toegeschreven aan Bill Clinton.


en hoewel die kreet niet allesomvattend is, vrees ik wel dat er een kern van waarheid in zit in relatie tot de verlieservaring waar Heijne het over heeft.

Toen we met ze allen bulkten van de welvaart (tot 2000/2001) was er niet veel aan het handje.

Ook dit is een schijnverhaal. In werkelijkheid zijn we nog nooit rijker geweest dan nu. Echt niet. Alleen, de internetbubblebeurscrash van juli 2000 deed de stemming omslaan. Sindsdien is Nederland Verongelijkt en Bang. De wereld is zo groot en NL zo'n kwetsbaar scheepje.


Stel dat er daadwerkelijk sprake is van een impasse, dan hebben al die overloze discussies en onnozele themabijeenkomsten geen enkel nu bij afwezigheid van een kordate overheid die de pikepaaltjes eindelijks es ferm neerzet.

Op locaal niveau wordt er een hoop gedaan; de discussies doen geloof ik op zichzelf niets, maar maken in een groter verband deel uit van euh sociale massage. Iedereen went aan samenleven ofzo, want ik denk wel dat het waar is dat het onderwerp 'immigratie' van alle kanten een jaar of 30 genegeerd is. Wat geen totaal drama is, maar sommige aspecten hadden wat meer aandacht kunnen krijgen.

Ik denk wel dat een kordate premier zich her en der duidelijker had kunnen uitspreken. Hij/zij had het 'probleem' kunnen herdefiniëren tot iets simpels en overzichtelijks. Maar iedereen lijkt wel in verwarring. Behalve baas Pechtold? Hij maakt als enige de indruk dat hij een consistente blik heeft op wat wel kan en wat niet, maar misschien is dat ook al illusie.


Dat is geen misplaatste manhaftigheid, maar zou een antwoord zijn geweest dat meer effect had gesorteerd dan die bedremmelende podiumvrees en gebrek aan daadkracht van de afgelopen jaren.

Ja eh in een democratie heb je veel verschillende meningen, zoals je kan zien. Overzichtelijke piketpaaltjes bleken helaas niet met algemene instemming neer te zetten.

Je moet al dat geklaag maar zien als een erkenning van de welvaart en weelde waarin we leven.

mark61
23-07-08, 07:32
Hebben we het werkelijk veel slechter dan toen? Volgens mij zijn er meer mensen aan het werk en worden die daarvoor substantieel beter betaald dan een jaar of acht geleden -- het feit dat prijzen van een aantal zaken ook flink gestegen zijn doet daar volgens mij niet veel aan af.

Nederland wordt nog steeds rijker.

mark61
23-07-08, 07:45
De impasse waar we het laatste decennium in terecht zijn gekomen, geeft Heijne zeer goed weer...

Links of Rechts - we komen van de regen in de drup!

Maar een suggestie van antwoord geeft hij niet...!



Paul Scheffer heeft met zn boek een reactie gegeven...

We zullen volgens hem niet bang moeten zijn om bewust door de crisis heen te gaan door met elkaar in discussie te blijven...

Wie weet hoe uit de impasse te komen - is de hamvraag!

Crisis? What crisis?

Ik vrees dat de enige crisis die Nederland momenteel doormaakt die van de absolute verveling is, en een vage angst je welvaart te verliezen aan de Grote Boze Wereld.

Als je alles al hebt en er geen grote dingen meer zijn om je zorgen over te maken, behalve dan de grote boze wereld die naar je toe komt deze zomer, en je lijdt onder een armoedige geestelijke bagage en dito luiheid, en je verveelt je dus dood, kijk je om je heen of er nog iets is waar je je aan kan ergeren. En zie! Er zijn moslims!

Ron Haleber
23-07-08, 09:00
De eerste vraag die rijst, is of er daadwerkelijk sprake is van een impasse of dat deze laatste een geconstrueerde is. Een fictief en opgeblazen probleem dat voor de herkenning een gezicht aangemeten heeft gekregen, veelal het gezicht van de muzelman.
Als dat de kwestie is, lijdt alle actie tot schijngevechten.

"It's the economy, you stupid", is een kreet waarvan is de afzender vergeten ben, en hoewel die kreet niet allesomvattend is, vrees ik wel dat er een kern van waarheid in zit in relatie tot de verlieservaring waar Heijne het over heeft.

Toen we met ze allen bulkten van de welvaart (tot 2000/2001) was er niet veel aan het handje.

Stel dat er daadwerkelijk sprake is van een impasse, dan hebben al die overloze discussies en onnozele themabijeenkomsten geen enkel nu bij afwezigheid van een kordate overheid die de pikepaaltjes eindelijks es ferm neerzet.
Dit pikken we wel, dat niet, zo gaan we in dit land met elkaar om en nu met ze allen aan het werk en uitscheien met dat gejank.
Dat is geen misplaatste manhaftigheid, maar zou een antwoord zijn geweest dat meer effect had gesorteerd dan die bedremmelende podiumvrees en gebrek aan daadkracht van de afgelopen jaren.

Toch ben ik het met het dikke boek van Paul Scheffer eens dat er voor de autochtonen die zich van hun eigen omgeving vervreemd vonden, een probleem - zeg impasse - aanwezig was...

Ik ben het evenwel met de antwoorden aan jou van Mark61 eens...

Wel meen ik dat het niet zozeer om een geldprobleem gaat maar om discriminatie met name tav integratie betr. het werk - het aan de banen komen voor de allochtonen. De overheid had daar veel effectiever in moeten zijn...! Zelf merk ik de stroperige reacties bij de bureaucratie als het om hen gaat! Er is geen oor voor!

Maar ik zie niet dat de rechtse politiek als van Rita een echte kans krijgt... Zeker niet nu ze nergens in de schaduw van Pim Fortuyn blijken kunnen staan. Pim wilde er met de bezem fris doorheen gaan. Maar zijn imitators missen zijn inspiratie en ideeën... Nu dus dood in hun politieke pot...:fplet:

Soldim
23-07-08, 09:21
Wel meen ik dat het niet zozeer om een geldprobleem gaat maar om discriminatie met name tav integratie betr. het werk - het aan de banen komen voor de allochtonen. De overheid had daar veel effectiever in moeten zijn...! Zelf merk ik de stroperige reacties bij de bureaucratie als het om hen gaat! Er is geen oor voor!


De vraag is wat voor rol de overheid daarin kan en moet spelen. Werkgelegenheid voor de hogergeschoolde allochtonen lijkt aan te trekken, met enig vertraging tov autochtonen. Gezien het aantal Oost-Europese laaggeschoolden die momenteel in Nederland (en buurlanden) aan het werk zijn lijkt me dat er ook op dat niveau aan de kant van banen aanbod geen gebrek is.

Wat mij betreft is dit een voorbeeld van geslaagde integratie/aanpassing, autochtonen haalden hun neus op voor dit soort baantjes, nu doen de allochtonen het ook.