PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse koranschool ingestort: 13 doden



John2
01-08-08, 11:14
Deel Turkse koranschool ingestort: 13 doden
Uitgegeven op vrijdag 01 augustus 2008 om 07:53:02, bijgewerkt om 08:52:53

(Novum) - Zeker dertien meisjes zijn omgekomen toen vrijdagochtend een deel van een koranschool in een dorp in Midden-Turkije instortte. Twintig leerlingen raakten gewond. Drie van hen hebben zware brandwonden opgelopen. Zo'n zes meisjes liggen nog bedolven onder de puinhopen. Vermoedelijk stortte het twee verdiepingen tellende gebouw in ten gevolge van de explosie van een gasfles. In het gebouw sliepen ongeveer veertig meisjes. Op de school worden tijdens de zomervakantie speciale cursussen gegeven voor leerlingen tussen de 8 en 16 jaar.

De school staat in het dorp Balcilar, vlakbij de plaats Taskent in de regio rond het Toros-gebergte.

De explosie deed zich voor om 04.15 uur, toen de leerlingen nog lagen te slapen.

[CopyRight 2008, Novum]


Gaat u verbouwen en heeft u een tweede hypotheek nodig? Klik hier!

John2
01-08-08, 11:16
Verschrikkelijk arme ouders en familie.

Maar hoe kan in vredesnaam een nieuwspagina deze reklame eronder zetten:kotsen:

mark61
01-08-08, 11:55
In Turkije bestaan geen koranscholen. Het gebouw was een internaat van een religieuze groepering; er werden illegaal koranzomercursussen gegeven. Het gebouw had geen 'aardbeving-proof'-verklaring en was niet goedgekeurd door de brandweer, maar had in 1990 wel een vergunning om in gebruik te worden genomen als jongensinternaat. De directeur is gearresteerd. Turkije oh Turkije.

http://i.radikal.com.tr/644x385/2008/08/01/fft5_mf35787.Jpeg
Çöken binadaki öğrencileri kurtarmak için vatandaşlar büyük çaba gösterdi.

"Burgers spanden zich in om de leerlingen in het ingestorte gebouw te redden"

http://www.radikal.com.tr/Default.aspx?aType=Detay&ArticleID=891332&Date=01.08.2008&CategoryID=77

John2
01-08-08, 12:43
In Turkije bestaan geen koranscholen. Het gebouw was een internaat van een religieuze groepering; er werden illegaal koranzomercursussen gegeven. Het gebouw had geen 'aardbeving-proof'-verklaring en was niet goedgekeurd door de brandweer, maar had in 1990 wel een vergunning om in gebruik te worden genomen als jongensinternaat. De directeur is gearresteerd. Turkije oh Turkije.

http://i.radikal.com.tr/644x385/2008/08/01/fft5_mf35787.Jpeg
Çöken binadaki öğrencileri kurtarmak için vatandaşlar büyük çaba gösterdi.

"Burgers spanden zich in om de leerlingen in het ingestorte gebouw te redden"

http://www.radikal.com.tr/Default.aspx?aType=Detay&ArticleID=891332&Date=01.08.2008&CategoryID=77

Ok Mark, dank voor je informatie, maar dat maakt het drama niet minder.

mark61
02-08-08, 17:42
Geen enkele ouder, van de omgekomen meisjes niet, en van de overlevenden niet, wil een klacht indienen. 'Het is takdir ilahi (goddelijke voorzienigheid)', zei een van de ouders.

Op het gezicht van een van de overleden meisjes is spontaan de tekst 'La ilah ill'allah' verschenen, zegt een ouder.


Heel Turkije staat op zijn achterste benen over zoveel achterlijkheid. De bestuurders van de vereniging zijn gearresteerd.

Onlangs heeft de AKP de strafmaat voor organisatoren van illegale korancursussen verlaagd.

Wortel
02-08-08, 18:10
De kloof tussen pro en contra Erdogan c.s. begint naar mijn idee trouwens steeds meer onder hoogspanning te staan. Ik sprak met Turkse vrienden aan de zuidkust van Turkije en zij zien met lede ogen het groeien van deze kloof aan. Er is bij hen heel veel angst voor een soort ayatollah-Iran aan de Bosporus.

mark61
02-08-08, 18:26
De kloof tussen pro en contra Erdogan c.s. begint naar mijn idee trouwens steeds meer onder hoogspanning te staan. Ik sprak met Turkse vrienden aan de zuidkust van Turkije en zij zien met lede ogen het groeien van deze kloof aan. Er is bij hen heel veel angst voor een soort ayatollah-Iran aan de Bosporus.

Die zijn dan zeker van de seculiere afdeling :)

Ik kan het niet beoordelen. De mensen die ik ken vertrouwen de AKP voor geen cent, maar zijn ook niet bang voor ayatollahtoestanden. Daar houden Turken echt niet van. Ze willen wel een beetje dwepen met hoofddoeken en vrome taal, maar wel gewoon hun ding blijven doen.

Stopnaald
03-08-08, 20:59
Het gebouw had geen 'aardbeving-proof'-verklaring en was niet goedgekeurd door de brandweer.

Hoe was dat gezegde ook al weer? Vertrouw op Allah, maar bind toch je kameel vast... zoiets?

Vreselijk drama. Voor de slachtoffers én hun naasten.
Maar ajb trek hier lering uit en neem geen gebouwen in gebruik als niet voldaan is aan alle voorzorgsmaatregelen!!!

John2
03-08-08, 23:38
Hoe was dat gezegde ook al weer? Vertrouw op Allah, maar bind toch je kameel vast... zoiets?

Vreselijk drama. Voor de slachtoffers én hun naasten.
Maar ajb trek hier lering uit en neem geen gebouwen in gebruik als niet voldaan is aan alle voorzorgsmaatregelen!!!

Inderdaad vreselijk en onbegrijpelijk hoe dit mogelijk is in een land als dit.

mark61
04-08-08, 07:08
Hoe was dat gezegde ook al weer? Vertrouw op Allah, maar bind toch je kameel vast... zoiets?

Vreselijk drama. Voor de slachtoffers én hun naasten.
Maar ajb trek hier lering uit en neem geen gebouwen in gebruik als niet voldaan is aan alle voorzorgsmaatregelen!!!

Dat kan je vergeten. Dit is schering & inslag in Turkije. Handigheidje om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Een Turk wil zoveel mogelijk m3 huis voor zijn lira.

Het beton was bijvoorbeeld ook van bedroevende kwaliteit.

John2
04-08-08, 10:27
Dat kan je vergeten. Dit is schering & inslag in Turkije. Handigheidje om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Een Turk wil zoveel mogelijk m3 huis voor zijn lira.

Het beton was bijvoorbeeld ook van bedroevende kwaliteit.

Tje, hier kijk ik even van op, want zelfs in Rusland heb je tegenwoordig controle op de bouw?
Hopen dat dit dan snel veranderd.

mark61
04-08-08, 10:31
Tje, hier kijk ik even van op, want zelfs in Rusland heb je tegenwoordig controle op de bouw?
Hopen dat dit dan snel veranderd.

Ook in Rusland koop je die gewoon om.

John2
04-08-08, 11:02
Ook in Rusland koop je die gewoon om.

Zal misschien nog wel mogelijk zijn, maar in de praktijk onmogelijk, de betalingen die tegenwoordig word gedaan word nu gedaan om iets sneller gekeurd te krijgen.
Tegenwoordig word beton, stenen, staal voor de bouw gekeurd door diverse instantie's, zo moet een monster van beton naar 3 onderzoek centra's worden gestuurd en pas als alle documenten binnen zijn bij de lokale overheid word er een woonvergunning afgegeven.

Soldim
04-08-08, 11:14
Daar houden Turken echt niet van. Ze willen wel een beetje dwepen met hoofddoeken en vrome taal, maar wel gewoon hun ding blijven doen.

Getver, het lijken net echte katholieken :argwaan:

mark61
04-08-08, 12:48
Getver, het lijken net echte katholieken :argwaan:

Vind je ook niet dat Balk en Erdogan qua gezichtsuitdrukking sterk op elkaar lijken? Ik zie iets van parmantigheid, slimheid, en gespeelde vroomheid.

Soldim
04-08-08, 13:14
Vind je ook niet dat Balk en Erdogan qua gezichtsuitdrukking sterk op elkaar lijken? Ik zie iets van parmantigheid, slimheid, en gespeelde vroomheid.

Veel te saai, die twee ... de gemiddelde katholiek heeft natuurlijk meer plezier in z'n leven dan die twee samen.

mark61
04-08-08, 13:22
Veel te saai, die twee ... de gemiddelde katholiek heeft natuurlijk meer plezier in z'n leven dan die twee samen.

Macht is lekkah hoor, ook al zien wij het er niet aan af omdat ze dat netjes verbergen.