PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus door groot moefti uitgenodigd voor bezoek aan Syrië



Marsipulami
01-08-08, 16:17
Paus door groot moefti uitgenodigd voor bezoek aan Syrië

Geplaatst door Theo Borgermans op vrijdag 1 augustus 2008 om 00:25u
VATICAANSTAD / DAMASCUS (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft een uitnodiging gekregen van Ahmad Badr El Din El Hassoun, de groot moefti van Syrië, om naar aanleiding van het Paulusjaar een bezoek te brengen aan Syrië. Dat heeft het persagentschap Zenit donderdag gemeld.

Tijdens een ontmoeting met journalisten zei de groot moefti dat de dialoog tussen christenen en moslims noodzakelijk is voor de vrede in de wereld. De groot moefti zei ook dat Damascus nu de hoofstad is van de arabische cultuur en tegelijkertijd hét centrum vormt van het Paulusjaar. Het was op weg naar Damascus dat Sint-Paulus, tot dan toe hevige vervolger van de christenen, zich bekeerde na een visioen van Jezus gekregen te hebben die hem zei: "Ik ben Jezus die jij vervolgt’.

De groot moefti hoopt dat de paus dit jaar nog naar Syrië komt. Hij wil naar Rome afreizen om het bezoek voor te bereiden.

’Ik wil aan de paus zeggen wat ik op 15 januari in het Europees parlement in Straatsburg aan de parlementensleden heb gezegd: er is nood aan een interculturele dialoog met het oog op een vreedzaam samenleven van de volkeren. Deze dialoog moet vertrekken van de gemeenschappelijke fundamenten van de verschillende godsdiensten want de cultuur van de geest, of deze nu christelijk of islamitisch is, geeft aan de mensheid haar morele dimensie". (tb)