PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwendel in straten van Casablanca (2008)

mobaschir
10-08-08, 19:46
Soms gaan dingen onverwachts verbazingwekkend snel. Voor een 17-jarig meisje dat met haar ouders op vakantie is, is het tegenwoordig een must om aan het begin van de avond met vrinden en vriendinnen te msn-en. Verslag doen over je dagbelevenis in een ver land.
Aan het einde van doordeweekse zomerdagen zijn de straten van Casablanca vol met mensen en voertuigen. Casablanca heeft mooie Artdeco gebouwen maar door vuil en verwaarlozing is de schoonheid van de stijl niet meer te bewonderen. De herrie en de chaos van het verkeer maken het wandelen op trottoirs en oversteken van wegen lastig. Na dat ik mijn dochter bij een Cybercafee had afgezet, nam ik dezelfde weg terug naar het hotel. Het cybercafe lag op een steenworp afstand van het hotel waar ik logeerde.

Bij het oversteken van de weg liep een jonge man vergezeld van een jonge dame met een hoofddoek op, op me af . Zij identificeerden zich met kaarten die voorzien waren van pasfotoís. De jongen reciteerde een geordend verhaal over de visie van Moonholiday R.C.: 134693- Patente: 34890088- C.N.S.S.:6837340- I.F.: 2260569. Moonholiday ressorteert onder RCI (Resort Condominiums International) is the World largest vacation-exchange communities. Aan het einde van zín Ďvoorstellingí vroeg de jongen of hij een drietal vragen mocht stellen. Als ik de juiste antwoorden op zín vragen weet, zou hij een geweldig cadeau voor me hebben. Het meisje met de hoofddoek knikte instemmend en bemoedigend. Hij stelde vragen over de vakantievormen die ik ken. Hij wilde ook weten welke stad op de derde plaats staat van de Marokkaanse badplaatsen. Aan zín derde vraag is hij niet toegekomen. Bij het noemen van Essaouira was hij op zín zachts gezegd iets theatraler geworden. Ik had de juiste antwoorden op zín vragen gegeven en daarom verdiende ik een driedaags verblijf in een 5 sterren hotel in Marrakech of Agdir. Gelukkig voor mij want beide steden lagen in de route van mijn vakantie. Volgens de man kon ik na ontvangst van het cadeau zonder omhaal direct gaan reserveren

Voor de ontvangst van mijn cadeau moest ik mee naar rue Jabel Aroui, villa nr. 11, Hay Essalam C.I.L. Casablanca, in een prachtige buitenwijk van Casablanca. Inderdaad, na een taxirit van ongeveer 20 min zijn wij bij een villa aangekomen. Een groot bord versierde de voorgevel van de villa. De rode Marokkaanse tapijten bedekten het pad van de goed onderhouden tuin naar een trap. Boven aan de trap stonden een man een vrouw de gasten te verwelkomen. De salon was prachtig Marokkaans gedecoreerd en met tafels en stoelen ingericht. Mijn begeleidster met de hoofddoek stelde me voor aan een gastvrouw die me op haar beurt meenam naar een kantoor waar een groot bureau stond met een grote leren stoel en twee zitjes. Zij feliciteerde me met de prijs en stelde me de vraag of ik thuis bij besluiten ruggespraak nodig had van mijn gezin. Natuurlijk betrok ik mijn gezin in al mijn besluiten was mijn antwoord waarop zij me vroeg de volgende dag mijn vrouw mee te nemen om alsnog de prijs in ontvangst te nemen want het gaat hier om een belangrijk besluit. Ik moest wel rekening houden met het feit dat de prijsuitreiking ongeveer 90 min zou duren. Ik kreeg een document te zien waarin duidelijk stond dat de prijsontvanger geen bezwaar had tegen die 90 min. Na het lezen zette ik een paraaf midden op het document. Volgens haar hoorde de paraaf onder de laatste regel van het document te worden gezet. Ik knikte lachend en verder was het document w.m.b. van een paraaf voorzien. Ik verliet het kantoortje en nam voor de tweede keer een taxi voor 20 dirham naar het hotel. Wat schommelen die taxatieprijzen in deze stad? Ik werd tegenover de ingang van het hotel afgezet. Op de marmeren stoep van een winkel lag een man te slapen. Is deze man 1 van de 35000 bedelaars van deze stad? Het cabaret naast het hotel maakte zich op voor de nacht. Spoedig zullen dronkaards, hoeren, kleine taxiís en kakkerlakken de straat overnemen. Ik mag hopen dat mijn gehuurde petite Suzuki ongedeerd deze nacht doorkomt.

De volgende dag rond 21.00 uur hebben mijn gezin en ik een taxi naar de Moonholidays genomen. Bij aankomst werd ik herkend en hartelijk verwelkomd. We mochten aan een tafel zitten en kregen een eigen begeleider die de komende 90 min ons de werkwijze van Moonhollidays gaat uitleggen. We kregen koffie en thee aangeboden. Limonade was op!
De jonge man die ons als begeleider was toegewezen deed zín best om de voordelen van een timeshare op deductieve wijze uit te leggen. Hij lardeerde zín Frans met wat makkelijke Arabische woorden, gebruikte zín kladblok om met schemaís en containerbegrippen zín uitleg krachtiger te maken. Hij gaf me voldoende tijd om zín verhaal aan mijn vrouw te vertolken. Om zijn bedoelingen nog duidelijker te maken kregen wij op de eerste etage van de villa een film over timeschare te zien en een rondleiding langs borden vol plaatjes van mooie hotels en gelukkige mensen. Kennelijk hadden wij een verbijsterende kijk op de situatie en wellicht dat ons escapisme de jonge begeleider in de war bracht waardoor hij vaak zín uitleg met andere woorden herhaalde. Na het praatje van de begeleider was het tijd geworden om een andere man in te schakelen om de financiŽle zaken uit te leggen. Aan tafel schoof een soort chef díemission die vertelde dat de timeshare geld kost en dat het gaat om ongeveer 3600 euri per jaar. Als wij het bedrag niet direct in 1 keer konden betalen, zouden wij ook een aanbetaling van 600 euri kunnen doen en voor de rest van het bedrag had hij een oplossing. Intussen werd er on publiek en met veel applaus en gelach nieuwe over de streep gehaalde leden aangekondigd. Wij waren niet van plan om op het voorstel in te gaan en lieten alles even bezinken. De financiŽle man had een kort lontje en wellicht dat hij zag dat zín poging bij ons geen nut had vroeg hij onze begeleider ons het cadeau te geven en van ons afscheid te nemen.

Het cadeau kwam in de vorm van een reÁu ďConditions de reservationĒgetiteld. Op het reÁu stond iets anders dan was verteld. i.p.v. direct te reserveren van een driedaags verblijf moest ik het met twee dagen stellen. Die twee dagen moesten wel buiten de schoolvakanties geboekt worden. Bij een boeking diende ik 100 dirham per persoon te betalen. De bevestiging van de boeking vindt plaats 15 dagen na aanvraag. De boeking kon ik op site van Moonholliday verrichten. De volgende dag probeerde ik in een cybercafee op www.moonholiday.ma te komen. Helaas de site bestond niet. Met de telefoonnummers 00(212)22940971 0f 022941265 op Conditions de reservation kon ik geen verbinding krijgen. Ook een mailtje naar [email protected] kreeg ik terug met de mededeling dat het adres niet klopte. Ben ik door het oog van de naald gekropen? Heeft Marokko ook zo iets als een colportagewet? Dat betwijfel ik. Waar kan ik met mijn vragen terecht? Met googlen kwam ik niet verder dan een site waarop ook andere mensen zich afvroegen of het hier om een zwendelpraktijk ging.

_Maryam
14-08-08, 13:30
Samenvatting???????

bougeluk
24-08-08, 13:16
ja idd en liefste in niet meer dan 2 zinnen van niet meer dan 10 woorden.