PDA

Bekijk Volledige Versie : Wij oudjes gaan de mensheid redden van griepepidemie, hahahaha.



knuppeltje
19-08-08, 09:56
Amerikaanse onderzoekers denken dat hoogbejaarden de sleutel gaan vormen in de strijd tegen een wereldwijde griepepidemie. Zij kunnen de gewenste antistoffen produceren.

Aan het onderzoek, gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Nature, werkten tweeëndertig overlevenden van de wereldwijde griepepimedie van 1918 mee. Deze senioren, waarvan de jongste inmiddels 91 jaar is, overleefden de epidemie en hebben de antistoffen nog steeds in hun bloed.

Spaanse griep.
De Spaanse griep-epidemie van 1918 is volgens sommigen de meest verwoestende epidemische uitbraak uit de geschiedenis. Ruim vijftig miljoen mensen wereldwijd stierven aan de gevolgen van deze H1N1-griepvariant, die zelfs gezonde vowassenen hard trof.

De antistoffen die de overlevenden bij zich dragen zijn gebruikt om een medicijn te ontwikkelen, dat is getest op met griep besmette proefmuizen. De muizen die het medicijn kregen herstelden allemaal, terwijl de onfortuinlijke diertjes in de controlegroep aan de griep overleden.

Vogelgriep.
Toch lijkt niet de Spaanse griep, maar eerder de variant H5N1, de vogelgriep, op dit moment de grootste bedrijging te vormen. De twee griepvormen zijn echter beide subtypen van hetzelfde type griep, Influenza Type A. De onderzoekers hebben daarom goede hoop dat de zelfde wijze antistoffen gebruikt kunnen worden voor deze griepvorm.

Een van de onderzoeksleiders, dr. James Crowe, gaf toe perplex te staan toen de antistoffen in het bloed van de ouderen reageerden op het griepvirus. 'Ik was heel sceptisch toen we met het onderzoek begonnen, eerlijk gezegd had ik geen enkele verwachting' Volgens Crowe is nog nooit eerder aangetoond dat antistoffen zo lang sluimerend bewaard blijven.
Aldus MO, maandag 18 augustus 2008.

Ik heb het altijd al geweten dat al gedoe over de vergrijzing absoluut gelul is.
De ouderen moeten nog steeds op hun oude dag de toekomst van de verwende alsmaar klagende lapsswansjeugd redden, hahaha.
Zal die idioot van dat tehuis, waar die mensen van boven de 70 niet meer wil reanimeren, toch aardig van schrikken denk als hij nu ziet waar hij mee bezig is, de oetlul. :stout:

reallife
19-08-08, 10:11
Zal die idioot van dat tehuis, waar die mensen van boven de 70 niet meer wil reanimeren, toch aardig van schrikken denk als hij nu ziet waar hij mee bezig is, de oetlul. :stout:

Verzorgingstehuis stopt met reanimeren 70-plussers

17 Augustus 2008 15:10: Sonja Crielaard
Bewoners van het St. Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort hebben geschokt gereageerd op een brief die ze van de directie hebben gekregen. Daarin staat dat bewoners ouder dan 70 jaar niet meer worden gereanimeerd.

Volgens het gasthuis is reanimatie bij 70-plussers zo schadelijk, dat de levenskwaliteit ernstig kan verminderen. Bewoners en familieleden reageren verontwaardigd in het Algemeen Dagblad. ‘Dit lijkt wel een opruimmentaliteit,’ aldus de dochter van een 85-jarige bewoonster.

Het gasthuis heeft laten weten alleen nog maar te reanimeren als iemand schriftelijk aangeeft dat te willen.

Maar, zo merkt de bezorgde dochter op: ‘Hoe weet het personeel zo vlug of mijn moeder gereanimeerd wil worden? Het verloop onder het personeel is bovendien ontzettend groot.’

Verschillende instanties hebben afkeurend gereageerd. De Nederlandse Hartstichting vindt het ‘belachelijk’ een leeftijdsgrens te stellen aan reanimatie, zoals in de brief staat.

,,Uit recent onderzoek van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam blijkt dat 89 procent van de overlevenden na reanimatie nog zelfstandig kan functioneren,’’ zegt Ank van Drenth, arts bij de hartstichting. ,,Zelfs mensen van boven de 70 jaar.’’

Zou de discussie eigenlijk niet omgedraaid moeten worden? Altijd proberen het leven van iemand proberen te redden, tenzij hij of zij aangeeft dat niet meer te willen. Dat klinkt mij een stuk mensvriendelijker in de oren!

Bron: AD.nl

reallife
19-08-08, 10:26
Het gasthuis heeft laten weten alleen nog maar te reanimeren als iemand schriftelijk aangeeft dat te willen.


Het eerste hoort inderdaad zwart op wit in het dossier vastgelegd te worden. Onder het kopje 'beleidsafspraken.' De bewoner bepaalt dit zelf het is de taak van de behandelende arts om hem of haar op de gevolgen van bepaalde behandelingen of ingrijpen te wijzen. Maar als het goed is zijn er regelmatig gesprekken waar in de eerste plaats de bewoner zelf aanwezig is, evt familie, de behandelende arts en de eerst verantwoordelijke verzorgende. Soms als het nodig is zelfs meerdere. Dan worden die afspraken gemaakt en vastgelegd.


Maar, zo merkt de bezorgde dochter op: ‘Hoe weet het personeel zo vlug of mijn moeder gereanimeerd wil worden? Het verloop onder het personeel is bovendien ontzettend groot.’



Simpel... een SOS armbandje om. Dat hebben de bewoners bij ons die nog in alle gevallen reanimatie wensen. Idd omdat je dan geen tijd hebt om het dossier na te kijken.

knuppeltje
19-08-08, 14:57
Het eerste hoort inderdaad zwart op wit in het dossier vastgelegd te worden. Onder het kopje 'beleidsafspraken.' De bewoner bepaalt dit zelf het is de taak van de behandelende arts om hem of haar op de gevolgen van bepaalde behandelingen of ingrijpen te wijzen. Maar als het goed is zijn er regelmatig gesprekken waar in de eerste plaats de bewoner zelf aanwezig is, evt familie, de behandelende arts en de eerst verantwoordelijke verzorgende. Soms als het nodig is zelfs meerdere. Dan worden die afspraken gemaakt en vastgelegd.

Simpel... een SOS armbandje om. Dat hebben de bewoners bij ons die nog in alle gevallen reanimatie wensen. Idd omdat je dan geen tijd hebt om het dossier na te kijken.


De herroeping van die directie kende ik al voordat ik dit stuk plaatste, en mijn kommentaar was nogal ironisch denk.
Ik heb er ook niets op tegen dat er een open debat komt over zoiets, beter dan zomaar een willekeurige en niet goed verdedigde maatregel door een directie van een of ander tehuis. Alle partijen zullen toch minstens goed op de hoogte moeten zijn van welk beleid er wordt gevoerd, en of zo'n eenzijdig afgekondigde maatregel binnen de wet is. Nu zullen er best wel mensen worden gereanimeerd die dat misschien helemaal niet gewild zouden hebben. En inderdaad zijn er zoals je al aangeeft heel wat procedures in te bouwen die mensen beschermen tegen dwang.

Wat ik wel heel raar vond is dat Esmé Wiegman, woordvoerster van de CU in de Tweede Kamer er gelijk voor die maatregel van die direktie van dat tehuis was. Die tante deed wel heeeeeeel moeilijk over die embrioselectie.