PDA

Bekijk Volledige Versie : Olympische Spelen en menselijke evolutie



Charlus
19-08-08, 11:20
Eergisteravond laat luisterde ik naar het radioprogramma 'Met het oog op morgen' en viel in een mi. interessant gesprekje.
Aan een deskundige werd gevraagd of hij een verklaring had voor het opvallende succes van de Jamaicaanse sprinters. Jamaicanen komen oorspronkelijk uit West-Afrika, alwaar ze vnl. als jagers aan hun kostje kwamen. Daarbij moesten natuurlijk regelmatig sprintjes getrokken worden. Jamaica fungeerde ttv. de slavernij als een soort doorvoerhaven, en de slavenhandelaars ter plekke hielden de sterkste slaven achter voor eigen gebruik.
Oost-Afrikanen waren/zijn niet zozeer jagers alswel herders. Er was ook nog iets met het leven op grote hoogte met als gevolg een vergrote longcapaciteit. Anyway: Kenianen goed bij de marathon, Jamaicanen goed bij de sprint.

Eke
19-08-08, 21:50
Charlus, vanavond heb ik wat foto's van Jamaicaanse sprinters bekeken : Ja hoor, atletische types. Precies het soort lichaamsbouw wat geschikt is voor een krachtexplosie, zowel bij de mannen als bij de vrouwen.

Maar...het is pas voor het eerst dat de Jamaicanen zoveel medailles winnen met sprinten. Bij vorige Olympische Spelen deden ze al verschillende malen mee met atletiek, met minder succes.

De sprinters vormen een selectie....Dus of ze nu door de evolutie dit jaar zover gekomen zijn :maf3: Ik denk van niet.


Rasta....uh..basta!

mark61
19-08-08, 21:58
Eergisteravond laat luisterde ik naar het radioprogramma 'Met het oog op morgen' en viel in een mi. interessant gesprekje.
Aan een deskundige werd gevraagd of hij een verklaring had voor het opvallende succes van de Jamaicaanse sprinters. Jamaicanen komen oorspronkelijk uit West-Afrika, alwaar ze vnl. als jagers aan hun kostje kwamen. Daarbij moesten natuurlijk regelmatig sprintjes getrokken worden. Jamaica fungeerde ttv. de slavernij als een soort doorvoerhaven, en de slavenhandelaars ter plekke hielden de sterkste slaven achter voor eigen gebruik.
Oost-Afrikanen waren/zijn niet zozeer jagers alswel herders. Er was ook nog iets met het leven op grote hoogte met als gevolg een vergrote longcapaciteit. Anyway: Kenianen goed bij de marathon, Jamaicanen goed bij de sprint.

Het zijn altijd van die semiracistische praatjes. Tis net of ze het over diersoorten hebben. Waarom hoor je zulke theorieën nooit meer over Finnen of Portugezen? Dat vinden we debiel en niet netjes. Maar over Afrikanen mag dat nog wel.

Om te beginnen: van Curaçao zeggen ze altijd dat ze de slechtste slaven hebben gehouden :cheefbek:, de winkeldochters zogezegd. Praatjes die nergens op gebaseerd zijn.

Als je even nadenkt weet je dat de klimaatzones in Afrika, en daarmee de middelen van bestaan, niet noord-zuid lopen maar oost-west. Van boven naar beneden: Sahara, Sahel, regenwoud.

Dus in West-Afrika wordt net zo hard geherderd als in Oost-Afrika op dezelfde breedtegraad, nl. in de Sahel, dat zich slechter leent voor landbouw, al vindt die daar evengoed plaats.

Verder leefden de niet-herders vnl. van de landbouw. Wat daar te sprinten valt weet ik niet. Jagen is altijd bijzaak geweest; bovendien jagen ook herders wel eens. Dat gebeurt niet door als een gek achter een (veel snellere) prooi aan te hollen, maar door speren te werpen en pijlen af te schieten. Zo vang je een aap voor diner. Gehold wordt er niet, daar is het veel te heet en benauwd voor.

Jagers en verzamelaars vind je eerder in Zuidelijk Afrika, de San bijvoorbeeld. Die jagen door hun prooi uit te putten. Dat doe je niet door hard te rennen, maar door ze dagenlang te blijven volgen. Het dier sterft dan van uitputting, eerder dan de mens.

Vrijwel alle Afro-Caraibiërs zijn totaal gemengd; ook met blanken, indianen en aziaten. Alleen op Cuba is er hier en daar een redelijk egale Yoruba-cultuur te vinden. Wat dan nog niets zegt over de etnische samenstelling.

Gehold werd er in het bos iig niet. Wat wel waar is, is dat Kenya gemiddeld hoger ligt dan West-Afrika.

Je kan beter zeggen dat Afrika het mensonvriendelijkste continent is, waar alleen de sterksten overleven. Nog een 400 jaar beestachtige slavernij maakt dat alweer de sterksten geselecteerd zijn.

Oost-Afrika had meer met Arabische slavernij te maken, maar dat was niet half zo massaal, en naar alle waarschijnlijkheid werden slaven er beter behandeld dan in Amerika.

Dus slaven zijn niet beter in sprinten omdat ze vroeger jaagden. Ze hebben de laatste 400 jaar wat anders beleefd.

Doe es zo'n onderzoek met atleten die veeboeren zijn in Friesland en tuinbouwers uit het Westland. Bah.

1973Tanger
20-08-08, 00:26
Eergisteravond laat luisterde ik naar het radioprogramma 'Met het oog op morgen' en viel in een mi. interessant gesprekje.
Aan een deskundige werd gevraagd of hij een verklaring had voor het opvallende succes van de Jamaicaanse sprinters. Jamaicanen komen oorspronkelijk uit West-Afrika, alwaar ze vnl. als jagers aan hun kostje kwamen. Daarbij moesten natuurlijk regelmatig sprintjes getrokken worden. Jamaica fungeerde ttv. de slavernij als een soort doorvoerhaven, en de slavenhandelaars ter plekke hielden de sterkste slaven achter voor eigen gebruik.
Oost-Afrikanen waren/zijn niet zozeer jagers alswel herders. Er was ook nog iets met het leven op grote hoogte met als gevolg een vergrote longcapaciteit. Anyway: Kenianen goed bij de marathon, Jamaicanen goed bij de sprint.


Zoals gewoonlijk zoek jij weer achter iedere steen en mier?

Charlus
20-08-08, 10:20
Eergisteravond laat luisterde ik naar het radioprogramma 'Met het oog op morgen' en viel in een mi. interessant gesprekje.
Aan een deskundige werd gevraagd of hij een verklaring had voor het opvallende succes van de Jamaicaanse sprinters. Jamaicanen komen oorspronkelijk uit West-Afrika, alwaar ze vnl. als jagers aan hun kostje kwamen. Daarbij moesten natuurlijk regelmatig sprintjes getrokken worden. Jamaica fungeerde ttv. de slavernij als een soort doorvoerhaven, en de slavenhandelaars ter plekke hielden de sterkste slaven achter voor eigen gebruik.
Oost-Afrikanen waren/zijn niet zozeer jagers alswel herders. Er was ook nog iets met het leven op grote hoogte met als gevolg een vergrote longcapaciteit. Anyway: Kenianen goed bij de marathon, Jamaicanen goed bij de sprint.
Het zijn altijd van die semiracistische praatjes.<...>

Gehold werd er in het bos iig niet. Wat wel waar is, is dat Kenya gemiddeld hoger ligt dan West-Afrika.

Je kan beter zeggen dat Afrika het mensonvriendelijkste continent is, waar alleen de sterksten overleven. Nog een 400 jaar beestachtige slavernij maakt dat alweer de sterksten geselecteerd zijn.<...>
Het verhaaltje zelf komt niet uit mijn koker, mind you. De topictitel wel, en als ik je nu goed begrijp is van die menselijke evolutie zonder meer sprake, alleen dan met een wat andere achtergrond. Onweerlegbaar worden sprintnummers gedomineerd door zwarten. Een steekhoudend semiracistisch praatje houden rondom de oververtegenwoordiging van Brazilianen bij beachvolleybal lijkt me een behoorlijke kluif. Idem ihgv. Chinezen bij tafeltennis.
Waarom zou jouw theorie minder semiracistisch zijn dan die waarop je reageert? Omdat-ie (volgens jou) feitelijk correcter is?

Charlus
20-08-08, 10:28
mier

Then, when they reached the Valley of the Ants, an ant said, “Ants! Enter your dwellings so that Sulayman and his troops do not crush you unwittingly.” (Surat an-Naml: 18-19)http://www.hyahya.org/articles/age_of_prophet.php

Een mier kan niet zelfstandig de waarschuwing "Ants! Enter your dwellings so that Sulayman and his troops do not crush you unwittingly." formuleren en begrijpen. Tbv. het zelfstandig formuleren en begrijpen van voornoemde waarschuwing is minimaal menselijke intelligentie noodzakelijk, dit gezien vorm en inhoud ervan. Mieren zijn bij lange na niet zo intelligent als mensen, dus de passage kan niet opgevat worden als verslaglegging van een historische gebeurtenis en is dientengevolge fantasie, vergissing of leugen.

mark61
20-08-08, 10:34
Het verhaaltje zelf komt niet uit mijn koker, mind you. De topictitel wel, en als ik je nu goed begrijp is van die menselijke evolutie zonder meer sprake, alleen dan met een wat andere achtergrond. Onweerlegbaar worden sprintnummers gedomineerd door zwarten. Een steekhoudend semiracistisch praatje houden rondom de oververtegenwoordiging van Brazilianen bij beachvolleybal lijkt me een behoorlijke kluif. Idem ihgv. Chinezen bij tafeltennis.
Waarom zou jouw theorie minder semiracistisch zijn dan die waarop je reageert? Omdat-ie (volgens jou) feitelijk correcter is?

Ik rekende het jou niet aan.

Het semiracistische zit hem in de onderwerpkeuze en de 'vanzelfsprekende' en gesimplificeerde verklaringsgrond. Zoals gezegd, wie onderzoekt ooit de etnoculturele kenmerkenn van andere sporters uit andere landen? Is er iets met zwemmen en blanke Amerikanen, Australiërs? IJshockey, daar zijn Amerikanen goed in omdat ze traditioneel 's winters over bevroren meren holden? Dat bedoel ik.

Als daarover gepraat wordt gaat het altijd over voorkeuren, investeringsniveau, bladibla, maar nooit dat Russen vroeger bomenslingeraars waren en daarom zo goed in niet-track atletiek. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dus de aandacht overdreven en de verklaringen gezocht, simplistisch. Dus mijn verklaring is feitelijk wat nauwkeuriger maar net zo eenzijdig.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan culturele of andere omstandigheden die maken dat die 'zwarten' voor een bepaalde sport kiezen. Zo zou dat kunnen zijn dat voor deze sport aanvankelijk minimale investeringen nodig zijn. Ik weet zeker dat zwarten ook fantastisch kunnen schaatsen, maar dat ligt op Jamaica of in Afrika niet geheel voor de hand. Om redenen van klimaat en armoede. Ik meen te weten dat er in Abidjan, Ivoorkust een ijsbaan ligt, maar ik heb hem niet kunnen ontdekken toen ik er was. Of liever, toen had ik dat nog niet gehoord. In de VS rijdt die vent, zwart en supersnel, hoe heet ie?

Dus eigenlijk zeg ik: gegeven de fysiek zouden Afrikanen en Afro-something in elke sport domineren, onder de juiste omstandigheden. Al denk ik dat dat 'evolutionistische' afslijt; zwarten die net zo leven als blanken hebben mss nog wel erfelijke kenmerken, maar ik denk dat ze net als wij fysiek gaan 'degenereren'. Misschien zie je dat nu al in de atletiek, de VS doet het niet zo goed toch?

Ik krijg dus een bijsmaak in de vanzelfsprekende antropologisch-fysieke benadering. Toen de kommeniste in zowat alles overheersten kwam niemand met praatjes over hooglandherders.

1973Tanger
20-08-08, 10:37
http://www.hyahya.org/articles/age_of_prophet.php

Een mier kan niet zelfstandig de waarschuwing "Ants! Enter your dwellings so that Sulayman and his troops do not crush you unwittingly." formuleren en begrijpen. Tbv. het zelfstandig formuleren en begrijpen van voornoemde waarschuwing is minimaal menselijke intelligentie noodzakelijk, dit gezien vorm en inhoud ervan. Mieren zijn bij lange na niet zo intelligent als mensen, dus de passage kan niet opgevat worden als verslaglegging van een historische gebeurtenis en is dientengevolge fantasie, vergissing of leugen.


Ciao, ik wordt nu op vergadering verwacht, spreek je later wel antmen.

Bofko
20-08-08, 10:57
Het zijn altijd van die semiracistische praatjes. Tis net of ze het over diersoorten hebben. Waarom hoor je zulke theorieën nooit meer over Finnen of Portugezen? Dat vinden we debiel en niet netjes. Maar over Afrikanen mag dat nog wel.

Politiek-correcte , paternalistische en emotionele onzin, Mark.

Gezond is om in te grijpen als het echt racistisch wordt , niet om bijvoorbaat het onderwerp uit te sluiten omdat het racistisch zou kunnen worden. Da's wel erg betuttelend.

Iedereen valt het op als straks Jeremy Wariner als enige blanke 7 negers voorafgaat in de 400 meter finale. Is het uitspreken van deze observatie ook racistisch of niet ?

mark61
20-08-08, 11:17
Politiek-correcte , paternalistische en emotionele onzin, Mark.

Gezond is om in te grijpen als het echt racistisch wordt , niet om bijvoorbaat het onderwerp uit te sluiten omdat het racistisch zou kunnen worden. Da's wel erg betuttelend.

Iedereen valt het op als straks Jeremy Wariner als enige blanke 7 negers voorafgaat in de 400 meter finale. Is het uitspreken van deze observatie ook racistisch of niet ?

Hoezo polcor? Heb jij ooit iemand met fysiek-antropologische verhalen over blanken aan komen zien zeilen?

Hoezo paternalistisch? Dat is juist zo'n benadering.

Ik heb niet gezegd dat je er niet over mag praten. Maar dat het eenzijdig is, en bij blanken niet getolereerd zou worden. Zulke etnische, quasi-natuurwetenschappelijke karikaturen mogen alleen bij gekleurde mensen.

Geen woord over de sociaal-economische toestand op Jamaica, de 'interesse' van de bevolking. Nee, dat komt allemaal door jagen en verzamelen op het hoogland 5000 jaar terug. Natuurlijk niet door het beestachtig behandelen de afgelopen 400 jaar. Dat is nog es een selectiemechanisme. De grootste en stevigste werden uitgekozen om mee door te fokken. Maar daar hebben we het niet over.

Zie jij echt het schemerig-racistische er niet van in?

Nogmaals: het gaat niet om de feiten, of dat je het er niet over zou mogen hebben, maar over het gemakzuchtige van een fysiek-antropologische verklaring. Den neger als object der wetenschappelijke studie.

Dan zie je dat ze ook meteen door de mand vallen met die simplistische herder-jagerkul. Daarom is het racistisch, het heeft niet eens een schijn van wetenschappelijkheid.

Zie jij dan zelf niet aan dat gelul over WestA = jagen, OAfr = veeteelt dat het gewoon raciale flauwekul is?

Tomas
20-08-08, 11:46
Jagers en verzamelaars vind je eerder in Zuidelijk Afrika, de San bijvoorbeeld. Die jagen door hun prooi uit te putten. Dat doe je niet door hard te rennen, maar door ze dagenlang te blijven volgen. Het dier sterft dan van uitputting, eerder dan de mens.

Om dat dagenlang met weinig tot geen eten vol te kunnen houden, gebruikten de San een cactusachtige vetplant. Deze was niet zozeer voedzaam, maar bevat een middel om de honger te stillen. Die cactus wordt tegenwoordig dus in Namibie en Zuid-Afrika gecultiveerd en in fabrieken verwerkt tot pillen voor de dieetindustrie.

Bofko
20-08-08, 11:58
Hoezo polcor? Heb jij ooit iemand met fysiek-antropologische verhalen over blanken aan komen zien zeilen?
Ik beperk me tot dit topic. Als je over hardlopende negers praat heb je het dus ook over blanken en chinezen die daar niet staan in die finale.Toch wel opvallend voor zo'n mondiaal sportonderdeel. Waarom korfballers uitsluitend blank zijn is idd. geen item omdat iedereen wel weet hoe dat komt.



Ik heb niet gezegd dat je er niet over mag praten. Maar dat het eenzijdig is, en bij blanken niet getolereerd zou worden. Zulke etnische, quasi-natuurwetenschappelijke karikaturen mogen alleen bij gekleurde mensen.

Wat zeg je hier? Je mag er wel over praten maar dan is het etnisch, quasi-natuurwetenschappelijk en karikaturaal ? Dus liever niet over praten ?

Dat blanken op die 100 meter minder hard lopen dan negers is een uitspraak waar weinig blanken problemen mee hebben. Dus hoezo niet getolereerd ?




Geen woord over de sociaal-economische toestand op Jamaica, de 'interesse' van de bevolking. Nee, dat komt allemaal door jagen en verzamelen op het hoogland 5000 jaar terug. Natuurlijk niet door het beestachtig behandelen de afgelopen 400 jaar. Dat is nog es een selectiemechanisme. De grootste en stevigste werden uitgekozen om mee door te fokken. Maar daar hebben we het niet over.

:rolleyes: Dat zou een misschien wel een interessante verklaring kunnen zijn...




Zie jij echt het schemerig-racistische er niet van in?

Nope, we zijn er zelf bij als volwassen en rationele mensen.



Zie jij dan zelf niet aan dat gelul over WestA = jagen, OAfr = veeteelt dat het gewoon raciale flauwekul is?
Het zou best onzin en flauwekul kunnen zijn. Maar waarom moet daar perse 'raciaal' voor ?

Racistische uitspraken zijn uitspraken die duidelijk superioriteit en minderwaardigheid van een etnische groepering op het oog hebben.Ik denk dat het heel wel mogelijk is om a-moreel over kleurtjes te praten.

mark61
20-08-08, 12:14
Ik zit op werk, kom er nog op terug OK?

Bofko
20-08-08, 12:19
Ik zit op werk, kom er nog op terug OK?

Take your time.
Wel voor morgenmiddag, want daarna zit ik een internetloos boerengat in noord-Frankrijk voor een lang bridge-weekendje.

mark61
20-08-08, 12:42
Om dat dagenlang met weinig tot geen eten vol te kunnen houden, gebruikten de San een cactusachtige vetplant. Deze was niet zozeer voedzaam, maar bevat een middel om de honger te stillen. Die cactus wordt tegenwoordig dus in Namibie en Zuid-Afrika gecultiveerd en in fabrieken verwerkt tot pillen voor de dieetindustrie.

Hé ben je terug? I wanna know all about it ;-). Dat je het kan opbrengen hier te komen :hihi:

Tomas
20-08-08, 12:49
Dat je het kan opbrengen hier te komen :hihi:

Je bedoelt denk ik dit forum. Het is echter Nederland. Kouwe, bekrompen, saaie, kutzooi hier

Ik ga proberen een fotoalbum on-line te zetten.

Ik wil weer weg.

mark61
20-08-08, 12:55
Je bedoelt denk ik dit forum. Het is echter Nederland. Kouwe, bekrompen, saaie, kutzooi hier

Ik ga proberen een fotoalbum on-line te zetten.

Ik wil weer weg.

Allebei.

Leuk.

Ja! Me too.

Charlus
20-08-08, 13:16
<...>Kouwe, bekrompen, saaie, kutzooi hier<...>
Van de weeromstuit veranderd in een maroc.nl-allochtoon.

sidi bibi
20-08-08, 14:03
Om dat dagenlang met weinig tot geen eten vol te kunnen houden, gebruikten de San een cactusachtige vetplant. Deze was niet zozeer voedzaam, maar bevat een middel om de honger te stillen. Die cactus wordt tegenwoordig dus in Namibie en Zuid-Afrika gecultiveerd en in fabrieken verwerkt tot pillen voor de dieetindustrie.


http://www.hoodiburn.com/

Die kweek ik hier ook, heb zo'n 30 exemplaren voor zaadwinning.

Bofko
20-08-08, 14:24
Je bedoelt denk ik dit forum. Het is echter Nederland. Kouwe, bekrompen, saaie, kutzooi hier

Ik wil weer weg.

Dan rot je toch gewoon op naar je eigen land.

Tomas
20-08-08, 16:05
http://www.hoodiburn.com/

Die kweek ik hier ook, heb zo'n 30 exemplaren voor zaadwinning.

Ik heb trouwens geen zaden van kokerbomen kunnen vinden. Wel zat bomen gezien.

Tomas
20-08-08, 16:08
Dan rot je toch gewoon op naar je eigen land.

Je doet me pijn.

Bofko
20-08-08, 16:09
Ik zag net Usain Bolt het onaantastbare wereldrecord van Michael Johnson op de 200 meter verbreken. Met tegenwind! Superieure klasse!

Tomas
20-08-08, 16:11
http://www.hoodiburn.com/

Die kweek ik hier ook, heb zo'n 30 exemplaren voor zaadwinning.

Het schijnt dat hoe meer je deze planten onder stress zet, hoe hoger de concentratie van het actieve ingredient wordt. En stress is dan uitdroging en ziektes.

mark61
20-08-08, 17:18
Take your time.
Wel voor morgenmiddag, want daarna zit ik een internetloos boerengat in noord-Frankrijk voor een lang bridge-weekendje.

Klinkt goe. Ik ben overmorgen weg naar een internetloos boerengat in Baskenland. Geen bridge.

Bofko
20-08-08, 17:44
Klinkt goe. Ik ben overmorgen weg naar een internetloos boerengat in Baskenland. Geen bridge.

Beginpunt van een lange wandeling ? :engel:

mark61
20-08-08, 17:45
Ik beperk me tot dit topic. Als je over hardlopende negers praat heb je het dus ook over blanken en chinezen die daar niet staan in die finale.Toch wel opvallend voor zo'n mondiaal sportonderdeel. Waarom korfballers uitsluitend blank zijn is idd. geen item omdat iedereen wel weet hoe dat komt.

Waarom het alleen Nederlanders en Belgen zijn, hoewel, in Engeland wordt geloof ik ook een beetje gekorfbald, dan weer niet. Ik zou het niet weten. Hardlopen is helemaal niet mondiaal, Zuid-Amerikanen, Arabieren en Aziaten zie je nooit. Ja, Hicham Guerrouj en nu Rashid Ramzi.

Over ijshockey hoor ik nooit iemand filosoferen waarom dat in sommige landen aanslaat en andere niet. Intussen rennen de meeste negers helemaal niet hard, alleen negers uit een handvol landen: Jamaica en de VS voor 'de westnegers', en Kenia en Ethiopië voor de 'oostnegers', losse individuen daargelaten. Alleen al daarom slaat het hele verhaal nergens op. Er worden sweeping statements gedaan over halve continenten. Dat honderden verschillende volkeren samenvatten tot 2 archetypes is natuurlijk waanzin. Alleen al in Ethiopië wonen tientallen volkeren met totaal verschillende culturen in totaal verschillende klimaten.


Wat zeg je hier? Je mag er wel over praten maar dan is het etnisch, quasi-natuurwetenschappelijk en karikaturaal ? Dus liever niet over praten ?

Alleen als het zo schematisch, en dan nog fout ook, als hier is. Vooral dat simplistische foute zit mij dwars. Je kan ook echt onderzoek doen en met honderden verschillende factoren rekening houden.
Er zijn vast redenen waarom andere 'volkeren' ook prima zouden kunnen rennen, maar het niet doen. Het feit dat bij 'negers' alleen naar fysieke factoren, oorspronkelijke afkomst en klimatologische omstandigheden wordt gekeken, zonder enige andere mogelijkheid op te werpen, stuit mij tegen de borst.


Dat blanken op die 100 meter minder hard lopen dan negers is een uitspraak waar weinig blanken problemen mee hebben. Dus hoezo niet getolereerd ?

Dat is geen vergelijk. Dat is nl. een feitelijke constatering. Niemand komt met het verhaal dat blanken van nature akkerbouwers die op zeeniveau leven zijn en daarom niet kunnen rennen. Zie je het verschil echt niet?


:rolleyes: Dat zou een misschien wel een interessante verklaring kunnen zijn...

Dat denk ik eerlijk gezegd wel. Maar daar komt dan weer niemand op.


Nope, we zijn er zelf bij als volwassen en rationele mensen.

Dat ben ik ook. En er valt me iets op.


Het zou best onzin en flauwekul kunnen zijn. Maar waarom moet daar perse 'raciaal' voor ?

Dat zeg ik toch? Vanwege de exclusieve focus op 'hoe ze daar vroeger leefden', en op fysieke factoren. Geen moderne sociaal-economische of culturele factoren. En dan ook nog es op grond van foute aannames, dus die persoon heeft zich er niet eens echt in verdiept ook.
Dan moet je bijvoorbeeld je afvragen waarom Ethiopiërs en Kenyanen wel, en Eritreërs, Somaliërs, Soedanezen en Tanzanianen niet zo goed presteren op de lange afstand. Niets van dat al.


Racistische uitspraken zijn uitspraken die duidelijk superioriteit en minderwaardigheid van een etnische groepering op het oog hebben.Ik denk dat het heel wel mogelijk is om a-moreel over kleurtjes te praten.

Ik zeg ook expres niet echt racistisch, omdat het ws. onbewust wordt gedaan. De minderwaardigheid zit erin dat negers blijkbaar blindelings hun genen volgen, of zoiets, en geen last hebben van cultuur, geschiedenis, onverklaarbare voorkeuren (waarom zijn Amerikanen zo slecht in voetbal?) en sociaal-economische factoren. Het komt niet eens bij de man op.

Zoals ik al zei, de link is al verkeerd. Ja, slaven komen vnl. uit West-Afrika, maar de herders en de landbouwers zijn totaal vermengd geraakt, . Het zijn al weer 400 jaar gedwongen plantage landbouwers. Je hebt het dan over een gebied van woestijn via savanne tot rivieroevers en regenwoud en kustgebieden waar vnl. werd gevist.

Jagers en verzamelaars heb je al duizenden jaren niet meer in West-Afrika.
Daarentegen heb je in Oost-Afrika net zo veel landbouwers en vissers, al naar gelang de klimaatzone. Dus als je dan zo nodig moet focussen op fysieke factoren, denk dan eerst aan de geschiedenis van de slavernij. En nee, niet om morele redenen, al is dat ws. wel de reden dat ze er niet eens aan denken.

Enfin, het gaat mij om de verklaringsgrond die als eerste en enige wordt bedacht, en de kapitale fouten die daarbij vervolgens worden gemaakt. Zo'n verklaring is gewoon niet serieus, zelfs als hij na verder onderzoek gedeeltelijk juist zou blijken te zijn.

mark61
20-08-08, 18:09
Het doet me sterk denken aan een verhaal waarvan je het begin ws. wel kent.

Ongeveer een jaar geleden kwam een Koerdische familie in het nieuws waarvan een aantal leden op handen en voeten liepen.

De wetenschap stortte zich vervolgens op deze mensen. Ik zag daar laatst een docu over, en mijn ogen vielen uit hun kassen.

Medisch onderzoek leerde dat die familie een genetische afwijking had: hun cerebellum was slecht ontwikkeld, en dan schijn je nodig te hebben om je ledematen te coördineren om je evenwicht te kunnen bewaren. Overigens liepen van de 7 kinderen er 3 rechtop, en 4 op handen en voeten, of andersom, dat weet ik niet meer.

De eerste wetenschapper was een Turk. Die constateerde een compleet nieuw syndroom, met een 'regressief gen' en met een bijbehorend onderling gebrabbel dat verder niemand kon verstaan. De mensen spraken gewoon Koerdisch met elkaar, maar daar kon de superturk uit Ankara niet bij. Die is opgevoed en opgeleid om Koerden en Koerdisch als eigenlijk niet-bestaand te beschouwen. Eerste blunder.

Vervolgens kwamen de internationale wetenschappers. Een psycholoog, en verder genetici en paleontologen uit o.a. Duitsland en de VS. Hele discussies werden gevoerd en opgewonden theorieën opgeworden over dat regressieve gen dat ons kon leren hoe de mens van de ene op de andere dag op 2 benen was gaan lopen, en nu dus blijkbaar 'terug'. Absurde, op niets gebaseerde onzin van scoopgeile genetici, die onderhand al neuspeuteren verklaren uit nog onontdekte genen.

In werkelijkheid zijn die mensen gehandicapt, straatarm, en leven ze in een bergachtige, niet aangeharkte omgeving. Binnenshuis, en het trapje voor de deur met betonnen leuning, liepen ze gewoon op 2 benen als ze steun konden vinden. Geld voor een huisarts, laat staan fysiotherapeut of revalidatie was er niet. Voor krukken of rollators ook niet; die hadden ook weinig uitgemaakt gezien het terrein buiten.

Door alle heisa, en geld, kwam er een fysiotherapeut verderop uit de stad, bouwde een revalidatie-oefenrekje voor ze, gaf ze een looprek, en binnen de kortste keren liepen ze allemaal gewoon, zij het dat ze natuurlijk gehandicapt zijn, en al volwassen, zodat er van allerlei botten etc. verkeerd gegroeid zijn.

De Britse psycholoog, en de Turkse 'verbindingsofficier', een psychologe, relativeerden altijd al de 'genetische bevindingen, en de Turkse wond zich hoe langer hoe meer op.

Ik weet niet of je het verband ziet, maar ik zie hier een soort halfonbewust racisme. Primitieve Koerden die een regressief gen hebben en daarom weer 'terugkeren naar de staat van voor de homo erectus', in één generatie, bingo! Een internationale scoop.

Terwijl het ging om slecht verzorgde invaliden. Ff zoeken in het westen en je had ook zulke mensen gevonden; die waren dan al als kleuter behandeld.

Ik vind het bizar, to say the least.

mark61
20-08-08, 18:17
Nog zo eentje: Aboriginals waren altijd primitief omdat ze geen telwoorden hebben en 'dus' niet kunnen rekenen.

Brain's counting skill 'built-in'

Some cultures do not have words for numbers

Humans have an in-built ability to do mathematics even if they do not have the language to express it, a research team has suggested.

A study in Australian Aboriginal children, whose languages lack number words, found they did just as well as English-speaking children in numeracy.

The findings contradicts other research which found having "counting words" was the key to developing number skills.

Eerder onderzoek had al aangetoond dat veel Aboriginal vrouwen weliswaar niet kunnen 'tellen' in onze zin, maar altijd precies weten of bijv. al hun kinderen er zijn. Aboriginals hebben altijd van die zinnen (in het Engels) als: 'het is een beetje ver weg' :hihi:

Sallahddin
20-08-08, 18:28
Eergisteravond laat luisterde ik naar het radioprogramma 'Met het oog op morgen' en viel in een mi. interessant gesprekje.
Aan een deskundige werd gevraagd of hij een verklaring had voor het opvallende succes van de Jamaicaanse sprinters. Jamaicanen komen oorspronkelijk uit West-Afrika, alwaar ze vnl. als jagers aan hun kostje kwamen. Daarbij moesten natuurlijk regelmatig sprintjes getrokken worden. Jamaica fungeerde ttv. de slavernij als een soort doorvoerhaven, en de slavenhandelaars ter plekke hielden de sterkste slaven achter voor eigen gebruik.
Oost-Afrikanen waren/zijn niet zozeer jagers alswel herders. Er was ook nog iets met het leven op grote hoogte met als gevolg een vergrote longcapaciteit. Anyway: Kenianen goed bij de marathon, Jamaicanen goed bij de sprint.

"Ja inderdaad" : vandaar dat kenianen bijv. sterke athleten bij lang afstanden zijn , waaronder de marathon :

maar hoe zit het dan met de andere Afrikaans zwart landen_buren : plat_simpel gezegd :

onder dezelfde leefomstandigheden & "evolutie" presteren die veel minder dan kenianen : hoe komt dat dan ???


zie hoe existentieel, ideologisch, filosofisch, wetenschappelijk, "moreel" , politiek, sociaal, economisch , cultureel ....darwinisme deze wereld zou beheersen_regeren : zelfs op individueel, geestelijk , psychisch niveaus :


het beheerst je eigen leven zonder dat je geen enkel besef van zou hebben helaas :



hoe is het met de "evolutie van rassen dan " , volgens deze darwinistisch interpretaties van wetenschappelijke feiten ??? :

zijn er echt verschillen tussen de evoluties van the white race & the other ones , zoals sommige prominente wetenschappers al dan niet beweren ??? =

dat komt van de ontdekker van DNA die beweert dat rassen, ethniciteiten ... verschillende maten van evolutie hadden doorgemaakt :

racisme .... wordt daardoor een groot dienst bewezen althans :


om maar te zwijgen over nazisme ' super arian race , fascisme, historisch deterministisch marxisme ...


P.S.: alles wordt verklaard in fundamenteel fout darwinistisch _interpretaties_termen ...nowadays :

very dangerous stuff_entreprise indeed!!! :denk::engel:

:engel::denk:

I'm not talking 'bout the darwinistic scientific results-facts !!!


Take care !

:zwaai:

Bofko
20-08-08, 18:58
foutje

Bofko
20-08-08, 18:59
Waarom het alleen Nederlanders en Belgen zijn, hoewel, in Engeland wordt geloof ik ook een beetje gekorfbald, dan weer niet. Ik zou het niet weten. Hardlopen is helemaal niet mondiaal, Zuid-Amerikanen, Arabieren en Aziaten zie je nooit. Ja, Hicham Guerrouj en nu Rashid Ramzi.

Ben ik niet met je eens. Het is de meest mondiale sport (misschien na voetbal). Laat ik die nuance dan even aanbrengen.Anders kun je geen enkele sport mondiaal noemen want in bijna geen elke sport doet bijv. India mee.



Over ijshockey hoor ik nooit iemand filosoferen waarom dat in sommige landen aanslaat en andere niet. Intussen rennen de meeste negers helemaal niet hard, alleen negers uit een handvol landen: Jamaica en de VS voor 'de westnegers', en Kenia en Ethiopië voor de 'oostnegers', losse individuen daargelaten. Alleen al daarom slaat het hele verhaal nergens op. Er worden sweeping statements gedaan over halve continenten. Dat honderden verschillende volkeren samenvatten tot 2 archetypes is natuurlijk waanzin. Alleen al in Ethiopië wonen tientallen volkeren met totaal verschillende culturen in totaal verschillende klimaten.

Je zoekt het nu heel ver. Jumping to the conclusion of racism.
Je kunt als invalshoek over die hardlopende negers de volgende vraag stellen:
Stel dat er 200 negers en 1000 blanken in de US zijn die op topniveau de 100 meter beoefenen (beetje naar rato van de bevolking) . Hoe kan het dan dat de echte supertop toch zwart is ? De US is dan een goed voorbeeld omdat je in eerste instantie verwacht dat daar alle omstandigheden en faciliteiten hetzelfde zijn voor iedereen. Maar misschien beginnen er maar 10 blanken in de US aan die training, afgeschrikt door het vooroordeel (?) van de superieure zwarte loper.(Geld niet voor Jeremy Wariner). Dat zou een verklaring kunnen zijn...Ik zie nog niks raciaals.



Alleen als het zo schematisch, en dan nog fout ook, als hier is. Vooral dat simplistische foute zit mij dwars. Je kan ook echt onderzoek doen en met honderden verschillende factoren rekening houden.
Er zijn vast redenen waarom andere 'volkeren' ook prima zouden kunnen rennen, maar het niet doen. Het feit dat bij 'negers' alleen naar fysieke factoren, oorspronkelijke afkomst en klimatologische omstandigheden wordt gekeken, zonder enig andere mogelijkheid op te werpen, stuit mij tegen de borst.

Volgens mij heeft tot nu toe niemand ander dan jij de stap gemaakt naar 'klimatologie' , 'akkerbouw' etc gemaakt.Jij hebt waarschijnlijk heel veel 'foute' wetenschappelijke en journalistieke verhandelingen over dit , of verwante, thema's gelezen maar schuift ons wel diezelfde hele contextuele bagage in onze mik.



Dat is geen vergelijk. Dat is nl. een feitelijke constatering. Niemand komt met het verhaal dat blanken van nature akkerbouwers die op zeeniveau leven zijn en daarom niet kunnen rennen. Zie je het verschil echt niet?
Zoals gezegd, die akkerbouwers en dat zeenivo zijn nog door niemand genoemd hier.



Dat zeg ik toch? Vanwege de exclusieve focus op 'hoe ze daar vroeger leefden', en op fysieke factoren. Geen moderne sociaal-economische of culturele factoren. En dan ook nog es op grond van foute aannames, dus die persoon heeft zich er niet eens echt in verdiept ook.
Dan moet je bijvoorbeeld je afvragen waarom Ethiopiërs en Kenyanen wel, en Eritreërs, Somaliërs, Soedanezen en Tanzanianen niet zo goed presteren op de lange afstand. Niets van dat al.

Eigenlijk zeg je dat je er heel veel vanaf moet weten anders moet je je mond houden. Of als je het wel doet dan moet je de blanken met dezelfde 'beperkte' argumenten komen.Is een normatieve, morele benadering van dit thema. Ik denk dat dit thema ook amoreel te benaderen is.



Ik zeg ook expres niet echt racistisch, omdat het ws. onbewust wordt gedaan. De minderwaardigheid zit erin dat negers blijkbaar blindelings hun genen volgen, of zoiets, en geen last hebben van cultuur, geschiedenis, onverklaarbare voorkeuren (waarom zijn Amerikanen zo slecht in voetbal?) en sociaal-economische factoren. Het komt niet eens bij de man op.

Ik snap wat je bedoelt. Racisme door domheid. Vind ik meer domheid dan racisme. Mijn dorpsbewoners gingen bananen en slachtafval brengen naar de eerste indo's die daar in de jaren 50 kwamen wonen.

Maar goed er schijnen bergturken en moerasarabieren te bestaan. Tijd voor upgrading van die aanduiding. Of de termen moerashollander en bergbelg accepteren. En hechte dorpsgemeenschappen 'stammen' gaan noemen. Is mij eens gevraagd door een Gambiaanse : "To which Dutch tribe do you belong ?" :fpiraat:


Terzijde, dit:

Uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras:
Het kan in een aantal contexten wel degelijk zinvol zijn om aan te geven wat de etnische achtergrond van een persoon is:

* Medicijnen werken soms verschillend bij mensen van verschillende herkomst.
* Vele ziekten hebben een verschillende kans om voor te komen bij mensen van verschillende herkomst. (De resistentieontwikkeling bij mensen is een evolutionair proces waarbij aanraking met een ziekte, en dus de geografische locaties van de voorouders een grote rol spelen. Een goed voorbeeld in de geschiedenis is bijvoorbeeld de teloorgang van het Incarijk veelal door toedoen van epidemieën van ziekten die door Europeanen naar Zuid-Amerika werden gebracht.)
* Sommige erfelijke eigenschappen komen in de ene groep (NB: een groep kan een zeer variabele grootte hebben, van een geïsoleerde gemeenschap in Noord-Zweden tot heel het Incarijk) vaker voor dan in een andere.
* De culturele identiteit wordt vaak ook door een persoon zelf ontleend aan de etnische achtergrond.
* De vraag naar cosmetische producten hangt sterk af van huidskleur en haartype[vb: Britain's beauty industry accused of ignoring black and Asian women].

Sallahddin
20-08-08, 19:07
"Ja inderdaad" : vandaar dat kenianen bijv. sterke athleten bij lang afstanden zijn , waaronder de marathon :

maar hoe zit het dan met de andere Afrikaans zwart landen_buren : plat_simpel gezegd :

onder dezelfde leefomstandigheden & "evolutie" presteren die veel minder dan kenianen : hoe komt dat dan ???


zie hoe existentieel, ideologisch, filosofisch, wetenschappelijk, "moreel" , politiek, sociaal, economisch , cultureel ....darwinisme deze wereld zou beheersen_regeren : zelfs op individueel, geestelijk , psychisch niveaus :


het beheerst je eigen leven zonder dat je geen enkel besef van zou hebben helaas :



hoe is het met de "evolutie van rassen dan " , volgens deze darwinistisch interpretaties van wetenschappelijke feiten ??? :

zijn er echt verschillen tussen de evoluties van the white race & the other ones , zoals sommige prominente wetenschappers al dan niet beweren ??? =

dat komt van de ontdekker van DNA die beweert dat rassen, ethniciteiten ... verschillende maten van evolutie hadden doorgemaakt :

racisme .... wordt daardoor een groot dienst bewezen althans :


om maar te zwijgen over nazisme ' super arian race , fascisme, historisch deterministisch marxisme ...


P.S.: alles wordt verklaard in fundamenteel fout darwinistisch _interpretaties_termen ...nowadays :

very dangerous stuff_entreprise indeed!!! :denk::engel:

:engel::denk:

I'm not talking 'bout the darwinistic scientific results-facts !!!


Take care !

:zwaai:

Oftewel :

white race world wide supremacy under the new Roman empire :

ideological , cultural , moral , political , economical , social ....slavery of the other human races :

thanks to ...darwinism indeed :

survival of the fittest : of the strongest = "might is right" indeed = see Georgian _Russian conflict indeed ...., survival of the more intelligent , the most powerful, the most beautiful :lol: ; the most sexy , the most wicked , nasty .... :lol:



foutje ! :lol:


:zwaai:

Bofko
20-08-08, 19:10
Nog zo eentje: Aboriginals waren altijd primitief omdat ze geen telwoorden hebben en 'dus' niet kunnen rekenen.


I.p.v landkaarten hebben (hadden ?) ze liedjes om feilloos hun weg te vinden in dat uitgestrekte land daar.

Tomas
20-08-08, 19:24
Leuk.


Ik had het voornemen om alleen foto's van de kinderen in Afrika te nemen, want foto's van landschapjes en diertjes kan je wel online vinden. t' zijn er achteraf toch nog wel erg veel geworden. Magoed, het is wel een minderheid.

Klik (http://picasaweb.google.nl/JanAmersfoort/Afrika2008Anoniem)

mark61
20-08-08, 19:39
Ben ik niet met je eens. Het is de meest mondiale sport (misschien na voetbal). Laat ik die nuance dan even aanbrengen.Anders kun je geen enkele sport mondiaal noemen want in bijna geen elke sport doet bijv. India mee.

India voetbalt ook, al kunnen ze er niets van. Dat is nou een mondiale sport. Ik ken geen enkele Aziatische atleet, en 2 Arabische; dat ligt wellicht aan mij. Je hebt dan toch een kleine 2 miljard mensen te pakken. Afgezien van het gros van de Afrikanen dat niet aan atletiek doet. Zuidelijk Afrika een beetje.


Je zoekt het nu heel ver. Jumping to the conclusion of racism.
Je kunt als invalshoek over die hardlopende negers de volgende vraag stellen:
Stel dat er 200 negers en 1000 blanken in de US zijn die op topniveau de 100 meter beoefenen (beetje naar rato van de bevolking) . Hoe kan het dan dat de echte supertop toch zwart is ? De US is dan een goed voorbeeld omdat je in eerste instantie verwacht dat daar alle omstandigheden en faciliteiten hetzelfde zijn voor iedereen. Maar misschien beginnen er maar 10 blanken in de US aan die training, afgeschrikt door het vooroordeel (?) van de superieure zwarte loper.(Geld niet voor Jeremy Wariner). Dat zou een verklaring kunnen zijn...Ik zie nog niks raciaals.

Nu doe je het weer. Je noemt feiten. Feiten zijn niet raciaal, verklaringen en interpretaties wel. Afro-Amerikanen zijn bijvoorbeeld overwegend arm, en stammen van slaven af. Dat kan een verklaring zijn. Foutieve veronderstellingen over het beroep van hun veronderstelde voorouders in Afrika zijn geen verklaring.

Het kan best zijn dat blanken geen trek hebben in atletiek, zoals ze ook geen trek hebben in voetbal. Wie zal het zeggen?


Volgens mij heeft tot nu toe niemand ander dan jij de stap gemaakt naar 'klimatologie' , 'akkerbouw' etc gemaakt.Jij hebt waarschijnlijk heel veel 'foute' wetenschappelijke en journalistieke verhandelingen over dit , of verwante, thema's gelezen maar schuift ons wel diezelfde hele contextuele bagage in onze mik.

Dat deed ik op grond van:

Jamaicanen komen oorspronkelijk uit West-Afrika, alwaar ze vnl. als jagers aan hun kostje kwamen. ...
Oost-Afrikanen waren/zijn niet zozeer jagers alswel herders.

Ik leg voor de goede orde uit dat dat een onzinredenering is, omdat dezelfde omstandigheden aan beide kanten van Afrika voorkomen. Dat lijkt me tamelijk relevant, nl. omdat ik daarmee aantoon dat jagers <> herders een foutieve voorstelling van zaken is, om minstens twee redenen. Dus ik beargumenteer waarom de stelling fout is, maar dat mag niet van jou?

Ik schuif dus niemand wat in zijn mik, ik 'ontmasker' een foutieve voorstelling van zaken, zodanig foutief, dat van de theorie niets meer overblijft dan ca. 1000 meter hoogteverschil. En niks jagers (die er niet zijn) versus herders.


Zoals gezegd, die akkerbouwers en dat zeenivo zijn nog door niemand genoemd hier.

Dat is nou net wat ik bedoel. Begrijp je dat dan niet? Het hoogteverschil komt overigens uit het artikel.


Eigenlijk zeg je dat je er heel veel vanaf moet weten anders moet je je mond houden. Of als je het wel doet dan moet je de blanken met dezelfde 'beperkte' argumenten komen.Is een normatieve, morele benadering van dit thema. Ik denk dat dit thema ook amoreel te benaderen is.

Je moet niks, het valt me op dat voor blanken inderdaad nooit antropologische verhalen uit de kast worden gehaald, en voor negers blijkbaar geen 'blanke' verklaringen.

Als je je als 'deskundige' afficheert moet je ook wel deskundig zijn en geen basale fouten maken die wijzen op een totaal gebrek aan kennis van Afrika. Dan moet je niet zelf daarover beginnen, als 'deskundige'.

Ben je dat niet met me eens dan? De meeste redelijk ontwikkelde mensen weten waar de Sahara ligt en de Sahel en de tropen. Die lopen niet noord-zuid, edoch oost-west. Verder kunnen heel wat mensen bedenken dat je in droog gebied eerder aan extensieve veeteelt doet, en in nat gebied aan landbouw. En niet aan jagen, wat een stap lager in de ontwikkeling is, magoed, dat wordt te technisch inderdaad.

Ik benader dit onderwerp zowel amoreel, door op de simpele feitelijke fouten te wijzen, als moreel, door me daarover te verbazen. Maar jij vindt het niet verbazingwekkend dat iemand zomaar komt met 'jagers' en 'herders'? Terwijl het over burgers uit maximaal vier landen gaat? Op de, wat is het, 1000 volken in Afrika en 300 landen in de wereld is dat niet significant.

Hier wordt toch echt over een soort rasonderscheid gepraat, je hebt dus twee typen negers. Twee typen blanken heb ik nog nooit gehoord als verklaring voor successen in een bepaalde sport.


Ik snap wat je bedoelt. Racisme door domheid. Vind ik meer domheid dan racisme. Mijn dorpsbewoners gingen bananen en slachtafval brengen naar de eerste indo's die daar in de jaren 50 kwamen wonen.

Maar goed er schijnen bergturken en moerasarabieren te bestaan. Tijd voor upgrading van die aanduiding. Of de termen moerashollander en bergbelg accepteren. En hechte dorpsgemeenshappen 'stammen' gaan noemen

Ja, die folklore kan je nog afdoen als domheid. Maar een 'deskundige' die met de grootste kolder over Afrika komt aanzetten is wel wat anders. Als elk mens weet dat Afrika zo niet in elkaar zit, en als je niet verder wenst te kijken dan oeroude, fout veronderstelde middelen van bestaan, is er wat meer aan de hand.

Je kan er lacherig over doen, omdat in werkelijkheid niemand termen als 'moerashollander' als een deskundige verklaring beschouwt over de verschillen tussen België en Nederland. Maar bij negerts kan dat wel, daar kraait geen haan naar.

Ik begrijp niet dat je niet begrijpt wat ik bedoel.


Het kan in een aantal contexten wel degelijk zinvol zijn om aan te geven wat de etnische achtergrond van een persoon is:

Ik heb toch niet beweerd dat in het algemeen er geen genetische verschillen zijn tussen volkeren? En dat dat geen dingen kan verklaren?

Ik verbaas me er alleen sterk over dat er een knullige antropologische verklaring wordt gegeven voor sportsuccessen, onder uitsluiting van alle andere mogelijke verklaringen, waar dat bij blanke sporters nooit zou worden gedaan. Die worden van zijn levensdagen niet ingedeeld in twee groepen op antropologische gronden. Je ziet het verschil echt niet?

Ik zou die 'deskundige' wel eens willen spreken. Charlus, wie was dat?

Eke
20-08-08, 19:45
" Snelle en langzame spiervezels
Het spierstelsel van de mens bevat zowel zogenaamde snelle als langzame spiervezels. Waarschijnlijk is de verdeling van snelle en langzame vezels voor een belangrijk deel erfelijk bepaald. We hebben twee soorten vezels in onze spieren. Het witte gedeelte van een spier bestaat voornamelijk uit langzame vezels, het meer rode gedeelte bestaat voornamelijk uit snelle vezels. Ze zien er wat de kleur betreft verschillend uit, ze hebben echter wel dezelfde eiwitstructuur. Het verschil is dat de langzame vezels veel zuurstof nodig hebben bij het verbranden van glucose die uit het bloed komt.

Wat de langzame vezels tekortkomen aan snelheid compenseren ze door uithoudingsvermogen. De snelle vezels daarentegen hebben een veel hogere verbrandingssnelheid, ze hebben haast geen zuurstof nodig om samen te trekken.
De snelle en langzame spiervezels verschillen dus van elkaar in bloedvoorziening en wijze van gebruik van de energie. Een marathonloper heeft ongeveer 80 procent langzame vezels en een sprinter ongeveer 75 procent snelle vezels.

De lange afstanden die de marathonloper aflegt, maken dat hij het aantal bloedvaten vergroot dat zijn langzame vezels van bloed voorziet zodat er meer zuurstof en glucose en dus energie naar toe gaat. De snelle vezels van de sprinter daarentegen hebben al meer dan genoeg zuurstof voor de verbranding die hij nodig heeft.
De korte loopjes en de training met gewrichten van een sprinter zijn bedoeld om de spierfibrillen in die vezels in volume te doen toenemen. Daardoor kan hij méér brandstof verbruiken en dat zal hem enorme kracht geven voor een korte sprint. Daarmee worden zijn spieren dan ook dikker dan die van de marathonloper." BRON :e-gezondheid.be





Op deze bovenstaande aanname, die ik steeds weer terug heb zien komen tijdens mijn internetzoektocht naar waar/niet-waar/beetje waar
is o.m. het verhaal gebaseerd van die deskundige in "met het oog op morgen".

Het is me niet duidelijk geworden of er fysiologisch onderzoek heeft plaatsgevonden , maar de West-Afrikanen zouden meer snelle spiervezels hebben (sprinters !)en de Oost-Afrikanen zouden meer langzame spiervezels bezitten (duurloop).Dit wordt als feit gepresenteerd ...
Daarnaast hebben bewoners van hooglanden ook nog eens meer zuurstof ter beschikking (grotere longinhoud , betere zuurstofopname in bloed e.d.)


In ieder geval lukte het Harm Kuipers (hoogleraar bewegingswetenschappen -- Maastricht en ja : ............hij is het !) niet om in Amerika een onderzoek op te zetten om te weten te komen of er "groeps"verschillen waren tussen zwarte en blanke topsporters. Dat ligt in Amerika veel te gevoelig.






De bron van dit soort verhalen ligt hoogstwaarschijnlijk in het boek van de Amerikaanse journalist Jon Entine.




De journalist Jon Entine publiceerde in 2000 Taboo: Why black athletes dominate sports and why we're afraid to talk about it . Zijn stelling: zwarte sporters hebben een genetische voorsprong.


Het gaat dus om een (onbewezen) stelling !

mark61
20-08-08, 20:05
Ik had het voornemen om alleen foto's van de kinderen in Afrika te nemen, want foto's van landschapjes en diertjes kan je wel online vinden. t' zijn er achteraf toch nog wel erg veel geworden. Magoed, het is wel een minderheid.

Klik (http://picasaweb.google.nl/JanAmersfoort/Afrika2008Anoniem)

Oh man, wat een weidsheid en een pracht. Fantastische foto's. En veeel :schok:

Dus die kabelbaan heb je overleefd :hihi: Mooi hè?

Dankjewel.

Eke
20-08-08, 20:23
Dat bekijken is genieten, Tomas..Keer op keer op keer ! Heel boeiend.

Fijn dat je ze hier toegankelijk hebt gemaakt :blij:

Bofko
20-08-08, 20:52
waar dat bij blanke sporters nooit zou worden gedaan.

Ik ga ervan uit dat dit jouw 'kern'irritatie omschrijft.

Ik ben er niet van overtuigd dat dit niet bij blanke sporters zou worden gedaan.

Ik kan me goed voorstellen dat er een onderzoek komt naar klimmers in het wielrennen. En dat er een -misschien wel knullige- verklaring komt waarom Zwitsers beter tegen die bergen op kunnen dan de Nederlanders.

Bofko
20-08-08, 21:02
Ik had het voornemen om alleen foto's van de kinderen in Afrika te nemen, want foto's van landschapjes en diertjes kan je wel online vinden. t' zijn er achteraf toch nog wel erg veel geworden. Magoed, het is wel een minderheid.

Klik (http://picasaweb.google.nl/JanAmersfoort/Afrika2008Anoniem)

Zo, ik wist niet dat Utah in Zuid-Afrika lag. Prachtige foto's van wat een hele mooie rondtocht moet zijn geweest.

Tomas
20-08-08, 21:16
Dus die kabelbaan heb je overleefd :hihi: Mooi hè?


Ja, maar erg koud. Kaapstad moet ik echt weer een keer zien, maar dan in de zomer.

Verder vond ik Damaraland het mooist en het ruigst. Dagen rijden door woestijn, bergen, canyon's en rotsen met de meest ongelovelijke uitzichten, met een gemiddelde snelheid nauwelijks sneller dan te voet. En geen hond, geen huis, geen auto kom je tegen. Alleen hier en daar een giraf, oryx, baviaan, struisvogel of springbok. Niemand komt daar. Echt niemand. En het is zo ongelovelijk mooi. We zijn niet verder gekomen dan ergens tussen Sesfontein en Puros in Kaokoveld. Maar ook dat stuk Namibie schreeuw om meer.

Er loopt een scherpe lijn door zuidelijk afrika. Dwars door Namibie, genaamd de rooilijn. In het engels: The Vet Fence. Officieel om het zuiden te beschermen tegen mond-en-klauw-zeer van het noorden. Maar eigenlijk om wit en zwart afrika van elkaar te scheiden.

Ten zuiden van die lijn, heersen de blanken. Daar houden ze een schijn van westerse beschaving in stand. Met als hoogtepunt Swakopmund. Een volmaakt Zuid Duits stadje midden in de Namibwoestijn aan de kust. Van alle gemakken en luxe voorzien. Je behoort je daar veilig te voelen omdat er overal, net als in Zuid Afrika, ruimschoots met beveiligingsmaatregelen is rond gestrooid. Je komt een winkel niet in zonder aan te bellen. Welkom! De meeste huizen, hotels en pensions zijn voorzien van schrikdraad. Overal bewaking, gewapende bewakers. Ja, je voelt je daar echt veilig. Dus niet.

Ten noorden van die lijn heersen de zwarten. Zodra je die lijn passeert verdwijnt de facade van de 1e wereld als sneeuw voor de zon. Je rijdt, als door een time-tunnel de 3e wereld in. Het leven speelt af op en langs de weg. Handel, het sociale leven, spel, werk, alles langs de weg. Zodra je in een stadje komt met meer dan een bottle store lijkt het wel kermis. 99,5% is zwart, overal schalt muziek, zang en geschreeuw. Geen beveiliging, geen bewaking, geen toegangscontrole. Geen criminaliteit.

En bovenal je voelt je dan geen moment meer onveilig of bedreigd. Heel raar. Beneden de rooilijn heerst paranoia lijkt het wel.

Natuurlijk is Botswana prachtig, met de Okavango en Chobe. Ontoegankelijk en wild, wild, wild. Zoveel wild je maar kunt verdragen. Je rijd er tussen, zet je tent er tussen op. Zoekt je brandhout ertussen, kookt je eten ertussen. En je probeert er tussen te slapen. Soms in vrede, soms wat angstig.

Alleen was het 20 jaar geleden echt zo. Nu is het nog steeds zo, maar je doet het wel met erg veel mede toeristen. Ik had godomme zelfs een aanrijding ergens tussen Savuti en Katchekau. En het deel van Chobe tegen Kasane aan bestaat dan nog altijd wel uit moeilijk begaanbare zandwegen. Maar het zijn er wel fokking veel, en ze zijn soms 4 rijstroken breed. En niet voor niks.

't is dat m'n zusje daar (Kasane) woont en dat het daarom erg leuk is om er te zijn. Elke reis naar zuidelijk afrika eindigt daar altijd per definitie. Maar mijn voorkeur gaat uit naar Namibie, en mijn nieuwsgierigheid naar Angola, Zambia en vooral Mozambique.

Tomas
20-08-08, 21:19
Zo, ik wist niet dat Utah in Zuid-Afrika lag. Prachtige foto's van wat een hele mooie rondtocht moet zijn geweest.

Volgens de kinderen zijn we begonnen in Europa (De riviera, Duitsland, Spanje, Noorwegen en zelfs Nederland), reden we vervolgens door alle staten van de VS, hebben we zuid-Amerika gezien en zijn we een paar keer op Mars en de Maan geweest. Vooral Mars. Uiteindelijk hebben we natuurlijk ook hier en daar Afrika gezien. Met niks anders te vergelijken.

1973Tanger
20-08-08, 21:19
Ik had het voornemen om alleen foto's van de kinderen in Afrika te nemen, want foto's van landschapjes en diertjes kan je wel online vinden. t' zijn er achteraf toch nog wel erg veel geworden. Magoed, het is wel een minderheid.

Klik (http://picasaweb.google.nl/JanAmersfoort/Afrika2008Anoniem)

Ik heb je reisverslag aanschouwd en het is in een woord wonderful. Meer woorden zijn overbodig.

Bofko
20-08-08, 21:27
Volgens de kinderen zijn we begonnen in Europa (De riviera, Duitsland, Spanje, Noorwegen en zelfs Nederland), reden we vervolgens door alle staten van de VS, hebben we zuid-Amerika gezien en zijn we een paar keer op Mars en de Maan geweest. Vooral Mars. Uiteindelijk hebben we natuurlijk ook hier en daar Afrika gezien. Met niks anders te vergelijken.

Ik moest bij veel van je foto's aan Utah denken.De tafelbergen, het woestijnachtige en canyonachtige landschap, het gesteente in vele rode tinten, de vergezichten.
Alleen de de dierenrijkdom in Utah stelt niks voor.

Maar hiermee kan ik mijn vriendin misschien wel overtuigen om ook maar eens die kant op te gaan.

Tomas
20-08-08, 21:38
Ik heb je reisverslag aanschouwd en het is in een woord wonderful. Meer woorden zijn overbodig.

Je moet het met je eigen ogen zien. Foto's zeggen niks.

Neem Zimbabwe. Ik hield altijd van dat land. Nee, ik hou er nog steeds van. De mensen zijn echt wanhopig, maar desondanks nog altijd vriendelijk, aardig en gastvrij.

Ze hebben niks meer. Alles wat kapot is blijft kapot. Alles wat ingewikkelder is om te repareren dan met ijzerdraad is al kapot. Het toerisme is het enige dat nog geld in het laatje brengt. Lodges, hotels, restaurants bieden het enige inkomen. Niet alleen voor de eigenaren en het personeel. Ook voor de handelaren, soevenirsverkopers en bedelaars die daar rondhangen. De lokale munteenheid wordt nergens geaccepteerd. Het kleinste biljet is 5.000.000.000 zimbabwe dollar.

Ze doen echter alles om voor de toerisme een schijn van welvaart in stand te houden. De lodges moeten tot het uiterste gaan in improviseren om de boel draaiende te houden. Elke dag wordt bv berekent hoeveel diesel en benzine er nodig is. Elke dag wordt er op uit gegaan om op de bekende adresjes de benodigde hoeveelheid te scoren. Het eten wordt zelf geschoten of verbouwd, zelf verwerkt en wat over is aan het personeel gegeven of doorverkocht. Alles wordt zelf gemaakt en één keer in de maand naar Botswana om inkopen te doen.

Op het vliegveld deed de airco het niet meer, waren de lampen ondertussen op en had de waterleiding het ergens begeven. Als toerist kan je echter nog altijd naar de wc. Bij de heren blijft er dan een mannetje voor je deur staan om aan te geven dat deze bezet is. De deur kan namelijk niet dicht omdat het dan te donker wordt. Doortrekken doet datzelfde mannetje met een emmer die hij volschept uit een ton op wielen. Handen wassen doe je onder een flesje dat hij boven de wasbak over je handen giet.

Dat doet pijn. Je geeft hem een paar pula en hij zet: God bless you.

Ik heb veel armoede gezien in afrika. Maar die in Zimbabwe deed me pijn. Je hebt armoede die wij als westerlingen projecteren. En je hebt echte armoede: Mensen die hun uiterste best doen en die alles tegen hebben zitten. Dat is Zimbabwe.

Ik hoop dat het daar snel goedkomt.

Tomas
20-08-08, 21:46
Ik moest bij veel van je foto's aan Utah denken.De tafelbergen, het woestijnachtige en canyonachtige landschap, het gesteente in vele rode tinten, de vergezichten.
Alleen de de dierenrijkdom in Utah stelt niks voor.

Maar hiermee kan ik mijn vriendin misschien wel overtuigen om ook maar eens die kant op te gaan.

Iedere keer als de kinderen weer iets te zien kregen wat we ook wel in Europa hebben, maar dan veel en veel minder of veel en veel kleiner zeiden ze met open mond: Everything's bigger in Texas...

Dat is ook zo heb ik van mijn zusje uit Afrika geleerd. Ze komt vanwege haar werk regelmatig in de VS. Daar hebben rijke amerikanen (vooral in Texas) stukjes afrika naagemaakt. Range's met kudu, oryx, buffels, goe's etc etc. Aleen zijn de kudu's, oryxen en buffels daar nog groter. Veel groter.

Heel soms zie je in Nederland wel eens een maanopkomst. Toevallig rij je door een weid polder land over de snelweg en je ziet 'm opkomen. In Afrika is dat elke avond als ie niet leeg is. Elke avond een ongelovelijke zonsondergang en bijna elke avond een maansopkomst. De meesten in ons gezelschap keken daart elke avond met open mond naar. Dat heb je niet in Nederland... Jawel, maar je ziet het niet vaak. Daarna -als de maan niet te vol is- volgt er een sterrenhemel. Afhankelijk van je actuele hoogte, campsites variererden van 0 tot 1300 meter, is de melkweg verblindend. In Afrika zie je kleur met een beetje volle maan. Als er geen maan is zie je geen kleur, maar donker is het niet. De sterrenhemel is zo fel, dat je zelfs dan nog altijd zonder ligt je omgeving kunt overzien.

Alles is intenser in Afrika.

Charlus
20-08-08, 21:47
<...>Ik zou die 'deskundige' wel eens willen spreken. Charlus, wie was dat?
Geen idee. Als je het persé wilt weten, kun je natuurlijk altijd een mailtje naar de NOS sturen. Het was zoals gezegd in de aflevering van 'Met het oog op morgen' van zondagavond. Ze zullen daar deze thread vast wel grappig vinden, dus geef ze dan gelijk even de URL...

Tomas
20-08-08, 21:54
Het vreemde is dat de maanfases in Afrika anders verlopen. Bij ons verlopen ze van rechts naar links. In afrika van boven naar beneden. Daar heb je dus een liggend maantje. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Bofko
20-08-08, 21:57
Iedere keer als de kinderen weer iets te zien kregen wat we ook wel in Europa hebben, maar dan veel en veel minder of veel en veel kleiner zeiden ze met open mond: Everything's bigger in Texas...

Dat is ook zo heb ik van mijn zusje uit Afrika geleerd. Ze komt vanwege haar werk regelmatig in de VS. Daar hebben rijke amerikanen (vooral in Texas) stukjes afrika naagemaakt. Range's met kudu, oryx, buffels, goe's etc etc. Aleen zijn de kudu's, oryxen en buffels daar nog groter. Veel groter.

Heel soms zie je in Nederland wel eens een maanopkomst. Toevallig rij je door een weid polder land over de snelweg en je ziet 'm opkomen. In Afrika is dat elke avond als ie niet leeg is. Elke avond een ongelovelijke zonsondergang en bijna elke avond een maansopkomst. De meesten in ons gezelschap keken daart elke avond met open mond naar. Dat heb je niet in Nederland... Jawel, maar je ziet het niet vaak. Daarna -als de maan niet te vol is- volgt er een sterrenhemel. Afhankelijk van je actuele hoogte, campsites variererden van 0 tot 1300 meter, is de melkweg verblindend. In Afrika zie je kleur met een beetje volle maan. Als er geen maan is zie je geen kleur, maar donker is het niet. De sterrenhemel is zo fel, dat je zelfs dan nog altijd zonder ligt je omgeving kunt overzien.

Alles is intenser in Afrika.

:verliefd:. Ontluikend schrijftalent ?

Charlus
20-08-08, 21:59
Het vreemde is dat de maanfases in Afrika anders verlopen. Bij ons verlopen ze van rechts naar links. In afrika van boven naar beneden. Daar heb je dus een liggend maantje. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Overmatig drankgebruik?

1973Tanger
20-08-08, 22:01
Je moet het met je eigen ogen zien. Foto's zeggen niks.

Neem Zimbabwe. Ik hield altijd van dat land. Nee, ik hou er nog steeds van. De mensen zijn echt wanhopig, maar desondanks nog altijd vriendelijk, aardig en gastvrij.

Ze hebben niks meer. Alles wat kapot is blijft kapot. Alles wat ingewikkelder is om te repareren dan met ijzerdraad is al kapot. Het toerisme is het enige dat nog geld in het laatje brengt. Lodges, hotels, restaurants bieden het enige inkomen. Niet alleen voor de eigenaren en het personeel. Ook voor de handelaren, soevenirsverkopers en bedelaars die daar rondhangen. De lokale munteenheid wordt nergens geaccepteerd. Het kleinste biljet is 5.000.000.000 zimbabwe dollar.

Ze doen echter alles om voor de toerisme een schijn van welvaart in stand te houden. De lodges moeten tot het uiterste gaan in improviseren om de boel draaiende te houden. Elke dag wordt bv berekent hoeveel diesel en benzine er nodig is. Elke dag wordt er op uit gegaan om op de bekende adresjes de benodigde hoeveelheid te scoren. Het eten wordt zelf geschoten of verbouwd, zelf verwerkt en wat over is aan het personeel gegeven of doorverkocht. Alles wordt zelf gemaakt en één keer in de maand naar Botswana om inkopen te doen.

Op het vliegveld deed de airco het niet meer, waren de lampen ondertussen op en had de waterleiding het ergens begeven. Als toerist kan je echter nog altijd naar de wc. Bij de heren blijft er dan een mannetje voor je deur staan om aan te geven dat deze bezet is. De deur kan namelijk niet dicht omdat het dan te donker wordt. Doortrekken doet datzelfde mannetje met een emmer die hij volschept uit een ton op wielen. Handen wassen doe je onder een flesje dat hij boven de wasbak over je handen giet.

Dat doet pijn. Je geeft hem een paar pula en hij zet: God bless you.

Ik heb veel armoede gezien in afrika. Maar die in Zimbabwe deed me pijn. Je hebt armoede die wij als westerlingen projecteren. En je hebt echte armoede: Mensen die hun uiterste best doen en die alles tegen hebben zitten. Dat is Zimbabwe.

Ik hoop dat het daar snel goedkomt.


Nou foto's kunnen erg veelzeggend wezen hoor. Kijk naar Pulitzer Price foto's, die juist dergelijke ellende perfect in beeld kunnen brengen. Maar afgezien daarvan is het een veelzeggend aandenken voor jezelf om voor later weer eens uit de kast te trekken. Wat dacht je van die schitterende klik van die leeuwin van je die jou een knipoog gaf en die mooie canyon? Maar natuurlijk blijft levensecht altijd anders. Ik heb daardoor ook een betere indruk van jou gekregen. Dat je namelijk geen strandlulletje met zonnemelk factor 50 bent maar nogal avontuurlijk ingesteld. Dank voor het delen. Ik stel dat zeer op prijs.

p.s. hoever ben je bij die leewin gaan staan?

Tomas
20-08-08, 22:02
Overmatig drankgebruik?

Dat dacht ik eerst ook, maar ik heb voor de zekerheid foto's gemaakt. En die waren de volgende ochtend nog altijd overtuigd van een liggend maantje.

Bofko
20-08-08, 22:07
Overmatig drankgebruik?

Heb inmiddels op Google gezien dat dat verschijnsel inderdaad bestaat.
Zoek nu verder naar een verklaring.

Tomas
20-08-08, 22:09
p.s. hoever ben je bij die leewin gaan staan?

Dat was vanuit de auto. Zal iets van 8 a 10 meter zijn geweest. Maakt niet uit, auto's interesseert ze niet. Ze kijken er dwars doorheen.

Spannender waten de nijlpaarden aan de river khwai in Moremi. Vanwege het volle kamp, kampeerden we wat dichtbij de rivier. Maar een meeter of 8 buiten het groene gras van de rivier. Tijdens het bereiden van het avondeten (we waren wat laat) kwamen de nijlpaarden het land op. En graasden al het groene gras weg. Met ons bord op schoot zaten we bij het licht van de sterren naar de nijlpaarden te kijken die ons op hun beurt af en toe aankeken. Op nog geen 8 meter afstand. Dat is heel erg dichtbij. Dat eet spannend. Een nijlpaard is ongeveer 2 ton en af en toe zie je hoe verrassend snel ze dat enorme lijf kunnen verplaatsen. Dat zijn de momenten dat je denkt: zal ik toch maar wat verderweg gaan zitten?

Of de olifanten in Savuti. 's avonds kwam er één dwars door het kamp een paar bomen slopen. En 's nachts vanuit de tent liggen kijken hoe er één vlak langs de tent kwam sluipen. Ja, olifanten sluipen altijd. Je hoort ze niet. Not a sound. Alleen de krakende bomen en versplinterende takken.

Charlus
20-08-08, 22:12
Overmatig drankgebruik?Heb inmiddels op Google gezien dat dat verschijnsel inderdaad bestaat.
Zoek nu verder naar een verklaring.
Is geen groot mysterie hoor. Gewoon stug blijven doordrinken.

Bofko
20-08-08, 22:24
Dat dacht ik eerst ook, maar ik heb voor de zekerheid foto's gemaakt. En die waren de volgende ochtend nog altijd overtuigd van een liggend maantje.

"Het verlichte deel van de maan wijst naar de (ondergegane) zon. Als de zon in de tropen recht over ons heen gaat, gaat hij ook rechtstandig onder en zie je de maan dus verlicht vanaf de onderkant"

1973Tanger
20-08-08, 22:25
Dat was vanuit de auto. Zal iets van 8 a 10 meter zijn geweest. Maakt niet uit, auto's interesseert ze niet. Ze kijken er dwars doorheen.

Spannender waten de nijlpaarden aan de river khwai in Moremi. Vanwege het volle kamp, kampeerden we wat dichtbij de rivier. Maar een meeter of 8 buiten het groene gras van de rivier. Tijdens het bereiden van het avondeten (we waren wat laat) kwamen de nijlpaarden het land op. En graasden al het groene gras weg. Met ons bord op schoot zaten we bij het licht van de sterren naar de nijlpaarden te kijken die ons op hun beurt af en toe aankeken. Op nog geen 8 meter afstand. Dat is heel erg dichtbij. Dat eet spannend. Een nijlpaard is ongeveer 2 ton en af en toe zie je hoe verrassend snel ze dat enorme lijf kunnen verplaatsen. Dat zijn de momenten dat je denkt: zal ik toch maar wat verderweg gaan zitten?

Of de olifanten in Savuti. 's avonds kwam er één dwars door het kamp een paar bomen slopen. En 's nachts vanuit de tent liggen kijken hoe er één vlak langs de tent kwam sluipen. Ja, olifanten sluipen altijd. Je hoort ze niet. Not a sound. Alleen de krakende bomen en versplinterende takken.

Zo spannend te horen dat ik het haast zelf wil meemaken. Dat van die hypo's is zo leip en schitterend tegelijk joh. Hypo's kunnen in het water je vreselijk toetakelen en die olifanten zien er stug uit, maar lopen je in een mum van tijd zo in om je te vertrappelen. Wow man, ik moet toegeven dat je een uitzonderlijke smaak hebt.

p.s. wat voor flits heb je bij die nachtopname's bij dat drinkpool gebruikt you wildfreak?

mark61
20-08-08, 22:27
Dat was vanuit de auto. Zal iets van 8 a 10 meter zijn geweest. Maakt niet uit, auto's interesseert ze niet. Ze kijken er dwars doorheen.

Spannender waten de nijlpaarden aan de river khwai in Moremi. Vanwege het volle kamp, kampeerden we wat dichtbij de rivier. Maar een meeter of 8 buiten het groene gras van de rivier. Tijdens het bereiden van het avondeten (we waren wat laat) kwamen de nijlpaarden het land op. En graasden al het groene gras weg. Met ons bord op schoot zaten we bij het licht van de sterren naar de nijlpaarden te kijken die ons op hun beurt af en toe aankeken. Op nog geen 8 meter afstand. Dat is heel erg dichtbij. Dat eet spannend. Een nijlpaard is ongeveer 2 ton en af en toe zie je hoe verrassend snel ze dat enorme lijf kunnen verplaatsen. Dat zijn de momenten dat je denkt: zal ik toch maar wat verderweg gaan zitten?

Of de olifanten in Savuti. 's avonds kwam er één dwars door het kamp een paar bomen slopen. En 's nachts vanuit de tent liggen kijken hoe er één vlak langs de tent kwam sluipen. Ja, olifanten sluipen altijd. Je hoort ze niet. Not a sound. Alleen de krakende bomen en versplinterende takken.

Nijlpaarden zijn de dodelijkste dieren van Afrika, in termen van slachtoffers elk jaar. En ze hebben meestal een pesthumeur ook nog.

Overigens ging er een maand of 2 geleden een oversexte olifant ff vrijen met een klein autootje met toeristen in een park in het oosten, hoe heet het ook al weer, Hluhluwe ofzo? Ze kwamen met de schrik vrij. Auto total loss.

Tomas
20-08-08, 22:27
"Het verlichte deel van de maan wijst naar de (ondergegane) zon. Als de zon in de tropen recht over ons heen gaat, gaat hij ook rechtstandig onder en zie je de maan dus verlicht vanaf de onderkant"

Hmmm... Kweenie. Heb er in ieder geval geen aha-erlebnis bij.

Tomas
20-08-08, 22:30
Zo spannend te horen dat ik het haast zelf wil meemaken. Dat van die hypo's is zo leip en schitterend tegelijk joh. Hypo's kunnen in het water je vreselijk toetakelen en die olifanten zien er stug uit, maar lopen je in een mum van tijd zo in om je te vertrappelen. Wow man, ik moet toegeven dat je een uitzonderlijke smaak hebt.

p.s. wat voor flits heb je bij die nachtopname's bij dat drinkpool gebruikt you wildfreak?


Geen flits. Dat was de verlichting van het kamp zelf. Je mocht er niet flitsen. De dieren waren gewend aan het daar altijd aanwezige licht. Dus lange sluitertijden.

Het leek net een toneelstuk met verschillende elkaar opvolgende actes. Door het vreemde licht zag je nauwelijk diepte en leek het dus heel plat. De neushoorns, olifanten, hyena's en giraffen wisselden elkaar af in de actes.

mark61
20-08-08, 22:36
Ja, maar erg koud. Kaapstad moet ik echt weer een keer zien, maar dan in de zomer. .

Oeh ah. Ik hoor, zie en ruik alles. Jah, in het oosten heb je dat als je van Port Elizabeth naar Umtata rijdt. In het laatste 'witte' dorp kijken ze je ongelovig aan: ga je naar Umtata? Want dat is Afrika zoals jij beschrijft. Ik moet ook nodig naar Mozambique. Mijn collega heeft net Joburg Zim Mozambique gedaan, ik heb de sigaretten uit elk land bij wijze van souvenir hihi:

1973Tanger
20-08-08, 22:37
Geen flits. Dat was de verlichting van het kamp zelf. Je mocht er niet flitsen. De dieren waren gewend aan het daar altijd aanwezige licht. Dus lange sluitertijden.

Het leek net een toneelstuk met verschillende elkaar opvolgende actes. Door het vreemde licht zag je nauwelijk diepte en leek het dus heel plat. De neushoorns, olifanten, hyena's en giraffen wisselden elkaar af in de actes.


Makkelijk geschoten dus, maar zeker niet misgeschoten. :hihi:

mark61
20-08-08, 22:38
Ik ga ervan uit dat dit jouw 'kern'irritatie omschrijft.

Ik ben er niet van overtuigd dat dit niet bij blanke sporters zou worden gedaan.

Ik kan me goed voorstellen dat er een onderzoek komt naar klimmers in het wielrennen. En dat er een -misschien wel knullige- verklaring komt waarom Zwitsers beter tegen die bergen op kunnen dan de Nederlanders.

Ik ben zeer benieuwd.

Tomas
20-08-08, 22:41
Nijlpaarden zijn de dodelijkste dieren van Afrika, in termen van slachtoffers elk jaar. En ze hebben meestal een pesthumeur ook nog.

I know. Mijn theorie was dat dit alleen op en in het water gebeurde of als je toevallig tussen water en een nijlpaard dat daar in wilde verzijld raakte. Dat leek in ons geval allemaal niet het geval te zijn. Mijn theorie werd niet in twijfel getrokken, noch ontkracht.


Overigens ging er een maand of 2 geleden een oversexte olifant ff vrijen met een klein autootje met toeristen in een park in het oosten, hoe heet het ook al weer, Hluhluwe ofzo? Ze kwamen met de schrik vrij. Auto total loss.

Ze slopen een auto voor sinasappelen. Compleet. Total loss. Die moet je dus niet bij je hebben in olifanten gebied. En dat terwijl ze zo lekker zijn en ze in Juli (midden in hun winter) worden geoogst. Spotgoedkoop ook nog eens. Een zak met wel 25 sinasappelen voor 50 eurocent ofzo.

Tomas
20-08-08, 22:47
Oeh ah. Ik hoor, zie en ruik alles. Jah, in het oosten heb je dat als je van Port Elizabeth naar Umtata rijdt. In het laatste 'witte' dorp kijken ze je ongelovig aan: ga je naar Umtata? Want dat is Afrika zoals jij beschrijft. Ik moet ook nodig naar Mozambique. Mijn collega heeft net Joburg Zim Mozambique gedaan, ik heb de sigaretten uit elk land bij wijze van souvenir hihi:

Sigaretten zijn spot goedkoop. Zelfs in Zimbabwe waar onze biertjes achteraf op de rekening 4 euro 50 per stuk bleken te hebben gekost. Shag is echter nog duurder dan in europa. Ik rook normaal gesproken niet veel, éen of twee shaggies in de maand. Maar in Afrika vanwege de prijzen en het buitenleven wel ietsje meer. 's avonds bij het kampvuur een koud biertje uit de engel en een peuk. Heerlijk.

Die engels zijn trouwens bizar. Een europese campingkoelkast haalt misschien een keertje als het buiten koud is -5. Die dingen halen -30 bij een buiten temperatuur van +30. Het probleem is dan ook om ze niet te laten vriezen, maar te laten koelen. En dat op een accu. Een dag en een nacht -30 op een accu. Hoe krijgen ze het voor elkaar? Everything is bigger in texas.

mark61
20-08-08, 22:53
Sigaretten zijn spot goedkoop. Zelfs in Zimbabwe waar onze biertjes achteraf op de rekening 4 euro 50 per stuk bleken te hebben gekost. Shag is echter nog duurder dan in europa. Ik rook normaal gesproken niet veel, éen of twee shaggies in de maand. Maar in Afrika vanwege de prijzen en het buitenleven wel ietsje meer. 's avonds bij het kampvuur een koud biertje uit de engel en een peuk. Heerlijk.

Die engels zijn trouwens bizar. Een europese campingkoelkast haalt misschien een keertje als het buiten koud is -5. Die dingen halen -30 bij een buiten temperatuur van +30. Het probleem is dan ook om ze niet te laten vriezen, maar te laten koelen. En dat op een accu. Een dag en een nacht -30 op een accu. Hoe krijgen ze het voor elkaar? Everything is bigger in texas.

Jah waanzinnig. Dus daarboven is het ook niet zo koud meer, alleen in het zuiden, en 's nachts dan?

Tomas
20-08-08, 22:54
Nog even over Zimbabwe. Eigenlijk zou je zo'n tafereel als op het toiletgebouw van een vliegveld overal in Afrika tegen kunnen komen. In Zuid-Afrika zou het mannetje er echter allang niet staan, ondanks dat hij er wel voor betaald zou worden. Ze kunnen 'm toch niet ontslaan.

In Nambie zou ie eerst geld willen, ondanks een salaris voor ie wat zou doen. Toeristen betalen toch wel.

In Zimbabwe doet ie het ook al zou ie er geen geld voor krijgen. Iemand moet het doen. Het licht is uitgevallen, de waterdruk is weg, dus je moet wel. Daarom is Zimbabwe arm en Namibie bv. gewoon Afrika.

Tomas
20-08-08, 23:00
Jah waanzinnig. Dus daarboven is het ook niet zo koud meer, alleen in het zuiden, en 's nachts dan?

Aan de Namibische kust tot een kilometer of 25 land in waarts is het koel. Zomer en winter. De zeewater temperatuur is namelijk extreem laag.

Vanaf 25 kilometer uit de kust tot aan het great escarpment zijn de avonden warm, zwoel en de nachten lekker koel. Het ideale vakantie weer. Althans in de winter. 's zomers is het waarschijnlijk te heet.

Vanaf het great escarpment stijgt het land tot gemiddeld 1 km hoogte. Dat geldt voor de oostelijke helft van Namibie, heel Botswana, heel Zambia en grotendeels Zimbabwe. Dat betekent dat het overdag wel heel warm kan worden, maar de nachten zijn koud. Heel koud soms. Vriezend koud op sommige plekken. Overdag +35, 's nachts -5 is mogelijk. Het koelt dan ook snel af als de zon onder is. En dat is jammer.

Daarom beviel Damaralkand en Kaokoveld me ook zo erg, altijd perfect weer.

Mozambique is niet zo hoog en ligt daarbovenop ook nog eens aan een warme golfstroom. Dat moet 's winters heel goed te doen zijn lijkt mij.

ronald
20-08-08, 23:28
Ik zou die 'deskundige' wel eens willen spreken. Charlus, wie was dat?

http://www.nos.nl/nosjournaal/oogopmorgen/achterdeschermen/organisatie/index.html

Zondag de 17de jl. 55:30 ev. Ene Henk Kraaijenhof, ex-atletiekcoach. Mmmm....zeer verdacht om zoiets "interessant" te vinden. De titel die aan dit topic is gegeven verraadt natuurlijk ook heel veel. Dus van ex-coachen halen we onze ET-info vandaan.... mmm.

sidi bibi
21-08-08, 01:01
Het schijnt dat hoe meer je deze planten onder stress zet, hoe hoger de concentratie van het actieve ingredient wordt. En stress is dan uitdroging en ziektes.

Maakt niet uit van die zaden, zou een toevalstreffer geweest zijn. Prachtige fotoserie, dat gevoel dat je krijgt alsof je in die ruimte oplost is niet fotografisch vast te leggen. Mooi die flesvormige bomen, Moringa en Boabab, ben die uit aan het proberen in minivorm. Die Boabab " verteld " zelf wanneer die weer water wil hebben, in mei zie je groene puntjes verschijnen aan de uiteinden van de takken, in october zijn de bladeren geel, dat betekend stoppen en verder helemaal droog.
Bij die Hoodia ken ik maar een ziekte en dat is zwartrot, treed op wanneer de luchtvochtigheid te hoog is, onvoldoende luchtcirculatie, hij gaat eraan te gronde. Denk eerder dat de werkzame stoffen een eigenschap van de plant is en de vorming zonlichtafhankelijk is. Droogte en periodiek indrogen is geen stress voor die plant, te veel water en weinig zon wel. Die Hoodia is de enigste van de hele familie, Asclepiadaceae,die in vol zonlicht groeit, de rest in de schaduw van andere planten. In Marokko komen 3 soorten van die familie voor. Vliegen zorgen voor de voortplanting door het leggen van eieren in de kadaverlucht verspreidende bloemen, die overigens heel mooi zijn.

http://www.ig-ascleps.org/asclepius.htm

Tomas
21-08-08, 12:16
Is geen groot mysterie hoor. Gewoon stug blijven doordrinken.

Op de foto's zie je een house boat met als naam: Sir Roses Of The River. De maker van het naambordje had de opdrachtgever verkeerd verstaan. De eigenaar wilde het vernoemd hebben naar zijn aandoening die hij net van zijn arts had door gekregen. De whiskey maakt hem altijd wat lastig te verstaan.

Tomas
21-08-08, 12:20
Bij die Hoodia ken ik maar een ziekte en dat is zwartrot, treed op wanneer de luchtvochtigheid te hoog is, onvoldoende luchtcirculatie, hij gaat eraan te gronde.

Een aantal cactussen in de bedden die we te zien kregen leken te bloeien, maar was volgens de boer een ziekte. Een ziekte die de werkzame stof erg kon verhogen. Regen en luchtvochtigheid was geen probleem. Hij gaf ze minstens 7 maanden geen water. En vanaf een bepaalde grote nooit meer. Ook dat verhoogde de concentratie. Dat ze er niet van dood gaan, wil denk ik nog niet zeggen dat je het daarom geen stress mag noemen.

Baobab's zijn mooi. Maar niet de enige in zuidelijk afrika die voor de eerste regens al hun nieuwe blad gaan vormen.

sidi bibi
21-08-08, 16:11
Een aantal cactussen in de bedden die we te zien kregen leken te bloeien, maar was volgens de boer een ziekte. Een ziekte die de werkzame stof erg kon verhogen. Regen en luchtvochtigheid was geen probleem. Hij gaf ze minstens 7 maanden geen water. En vanaf een bepaalde grote nooit meer. Ook dat verhoogde de concentratie. Dat ze er niet van dood gaan, wil denk ik nog niet zeggen dat je het daarom geen stress mag noemen.

Baobab's zijn mooi. Maar niet de enige in zuidelijk afrika die voor de eerste regens al hun nieuwe blad gaan vormen.

Misschien een ziekte die ik niet ken, ik lees dat ze in bedden staan, gekweekt voor de productie van de werkzame stof neem ik aan.
Dat zou
kunnen met dat nooit meer water geven, die planten zullen uiteindelijk vermalen worden en de stof eruit geëxtraheerd. Ik ging eigenlijk van natuurlijke omstandigheden uit, geef ze zelf maar 3 keer per jaar water en dan niet te veel. Overigens kan die werkzame stof ook chemisch geproduceerd worden. Die planten zijn geen cactussen, alle cactussen en ook agave's hebben hun oorsprong in Amerika.

Tomas
22-08-08, 11:38
Overigens kan die werkzame stof ook chemisch geproduceerd worden.


Oh? Hij -die boer- had wel een verhaal over unilever en patenten. Ik kon dat niet helemaal volgen. Zal hier dus wel mee te maken hebben. Met zo'n plantje kan je neem ik aan de patenten omzeilen?


Die planten zijn geen cactussen, alle cactussen en ook agave's hebben hun oorsprong in Amerika.

Yep, ik had al begrepen dat het vetplanten zijn, die lijken op cactussen.

Trouwens de mooiste foto's van de kookerbomen heb ik niet online staan, vanwege privacy redenen. Bij zonsopkomst, ondergang en maanlicht. Zo'n bos van kokerbomen is dan echt niet van deze wereld.

En dan scharrelen er ook nog van die vreemde Dassies rond. Een dier dat lijkt op een uit de kluiten gewassen cavia met grote scherpe tanden. Verders ongevaarlijk, maar gewoon raar. De naaste familie van die cavia is de olifant. Zelfde botstructuur, skeletbouw etc. Het lijkt ook dat ie vanwege dat feit zo onverschillig tegenover ons mensen staat. Totaal niet bang. Kijkt niet eens naar je. Doe me wat, en ik haal zo zijn grote neef erbij, lijkt ie te denken.

Al Sawt
22-08-08, 13:17
Het verhaaltje zelf komt niet uit mijn koker, mind you.
Mensen plaatsen alleen berichten omdat ze er mee eens of eens zijn.

Jouw reactie laat het raden.

Charlus
22-08-08, 13:20
Eergisteravond laat luisterde ik naar het radioprogramma 'Met het oog op morgen' en viel in een mi. interessant gesprekje.
Aan een deskundige werd gevraagd of hij een verklaring had voor het opvallende succes van de Jamaicaanse sprinters. Jamaicanen komen oorspronkelijk uit West-Afrika, alwaar ze vnl. als jagers aan hun kostje kwamen. Daarbij moesten natuurlijk regelmatig sprintjes getrokken worden. Jamaica fungeerde ttv. de slavernij als een soort doorvoerhaven, en de slavenhandelaars ter plekke hielden de sterkste slaven achter voor eigen gebruik.
Oost-Afrikanen waren/zijn niet zozeer jagers alswel herders. Er was ook nog iets met het leven op grote hoogte met als gevolg een vergrote longcapaciteit. Anyway: Kenianen goed bij de marathon, Jamaicanen goed bij de sprint.
Het zijn altijd van die semiracistische praatjes.<...>

Gehold werd er in het bos iig niet. Wat wel waar is, is dat Kenya gemiddeld hoger ligt dan West-Afrika.

Je kan beter zeggen dat Afrika het mensonvriendelijkste continent is, waar alleen de sterksten overleven. Nog een 400 jaar beestachtige slavernij maakt dat alweer de sterksten geselecteerd zijn.<...>
Het verhaaltje zelf komt niet uit mijn koker, mind you. De topictitel wel, en als ik je nu goed begrijp is van die menselijke evolutie zonder meer sprake, alleen dan met een wat andere achtergrond. Onweerlegbaar worden sprintnummers gedomineerd door zwarten. Een steekhoudend semiracistisch praatje houden rondom de oververtegenwoordiging van Brazilianen bij beachvolleybal lijkt me een behoorlijke kluif. Idem ihgv. Chinezen bij tafeltennis.
Waarom zou jouw theorie minder semiracistisch zijn dan die waarop je reageert? Omdat-ie (volgens jou) feitelijk correcter is?

Mensen plaatsen alleen berichten omdat ze er mee eens of eens zijn.

Jouw reactie laat het raden.
:hihi: